Oregon moottorisahan teräketjunteroitin
Valvoja: ffp jäsenet
Oregon moottorisahan teräketjunteroitin
Terve metsien miehet ja naiset
Foorumilla on varmasti monia metsureita tai muita puidenkaadon ja sahauksen kanssa tekemisissä olevia. Silmiini osui honkkarissa oregon merkkinen teräketjun teroituslaite. Siis tämä.
http://www.powersharp.com/default_flash.asp
Onko tuo mistään kotoisin vai ihan pelivehjes. Itse kunnostan 1800-l hirsitaloa ja ketju osuu valitettavan usein naulaan/kiveen tai johonkin mikä tylsyttää terän kerrasta. Itsellä on toki pukruterä ja hyvä terä erikseen. Silti ottaa pannuun olla viilaamassa terää puolentunnin välein kun tekee vaikka hirsihommia, vaikka kuten eilen. Olisi kiva kuulla käyttäjien tai ammattilaisten mielipidettä ennen kuin säntään ostamaan. Kiitos etukäteen.
Foorumilla on varmasti monia metsureita tai muita puidenkaadon ja sahauksen kanssa tekemisissä olevia. Silmiini osui honkkarissa oregon merkkinen teräketjun teroituslaite. Siis tämä.
http://www.powersharp.com/default_flash.asp
Onko tuo mistään kotoisin vai ihan pelivehjes. Itse kunnostan 1800-l hirsitaloa ja ketju osuu valitettavan usein naulaan/kiveen tai johonkin mikä tylsyttää terän kerrasta. Itsellä on toki pukruterä ja hyvä terä erikseen. Silti ottaa pannuun olla viilaamassa terää puolentunnin välein kun tekee vaikka hirsihommia, vaikka kuten eilen. Olisi kiva kuulla käyttäjien tai ammattilaisten mielipidettä ennen kuin säntään ostamaan. Kiitos etukäteen.
Töiden puolesta itselleni kertyisi kymmeniä ketjuja vuoteen, mutta kaikkia niistä ei voi edes teroittaa. Meillä pilkotaan suurimmaksi osaksi vaneria, joka syö ketjua aika kovaa vauhtia. Ja vaihtaminen on halvempaa kuin entisen teroittaminen, kun siitäkin työstä pitäisi maksaa.
Itselläni on vanhanaikaisempi ketjunteroitin, eli smirgelintyylinen teroitin, jossa ketju pitää irrottaa sahasta ja sitten teroitetaan terä kerrallaan. Mutta tuohan näyttää paljon fiksummalta, jos oikeasti toimii. Tosin voisihan tuollaisen ostaa töihin kokeiltavaksi, jos seuraavan kerran tuollaiseen törmään.
Tuolla minun laitteella noita ketjuja ei monesti teroita, kun se on lopullisesti jo piloilla. Tuntuvat hajoavan aika helposti jo muutenkin, joten äkkiä tulee roskiskamaa kun johonkin osuu.
Itselläni on vanhanaikaisempi ketjunteroitin, eli smirgelintyylinen teroitin, jossa ketju pitää irrottaa sahasta ja sitten teroitetaan terä kerrallaan. Mutta tuohan näyttää paljon fiksummalta, jos oikeasti toimii. Tosin voisihan tuollaisen ostaa töihin kokeiltavaksi, jos seuraavan kerran tuollaiseen törmään.
Tuolla minun laitteella noita ketjuja ei monesti teroita, kun se on lopullisesti jo piloilla. Tuntuvat hajoavan aika helposti jo muutenkin, joten äkkiä tulee roskiskamaa kun johonkin osuu.
Juup, eihän vähän hiekkaiseen puuhun tylsynyttä terää kauaa teroita. Mutta ajattelin lähinnä että olisko tuossa laite jolla ketjusta saisi vielä ajettavan nopeasti sen jälkeen kun on vetänyt sen nelosen tai vitosen sepäntakomaan rautanaulaan ;) Tuon jälkeen olen saanut viilaamalla kyllä vielä terän siedettäväksi, mutta ei uudenveroiseksi. Aikaa vaan menee "hieman" enemmän kuin minuutti. Tai sitten on vaan hyväksyttävä että se ketjuja kuluu noissa hommissa. Se vain tuppaa olemaan niin että pari kertaa jaksaa hinkata naulaanajon jälkeen ja sitten ketju lentää kuikkaan. Ja uusi kunnollinenhan maksaa sitten sen parikymppiä. Kiinalaisilla paskoilla ei tee hirsihommissa mitään. Vanhoissa hirsissä kun tuppaa olemaan aina sisään katkenneita nauloja, vaikka kuinka yrität tarkistaa ennen työstöä.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”