Teräketjuöljyt, mineraali vs. biohajoavampi?
Valvoja: ffp jäsenet
Teräketjuöljyt, mineraali vs. biohajoavampi?
Tädin mökillä huomasin että siellä käytettävässä sahassa oli teollisuudesta puhdistettua mineraaliöljyä. Samalla huomasin, että sieltä mistä puu oli kaadettu vuosi/pari sitten, ei kasvanut mitään. Kannon ympärillä n. 4 m ympyrä melko kuolleen näköistä, samoin siinä mihin runko oli kaatunut ja pätkitty. Mistä tämä johtuu?
Nuo mainitsemasi öljyt ovat puhdistettu vain epäpuhtauksista mitä käytössä on tullut. Puhdistus ei tee öljystä biohajoavaa tai myrkytöntä. Koska kyseessä on biosidejä (eliömyrkkyjä) sisältävä aine ei kasvit tai muut öttiäiset oikein viihdy siinä maaperässä mihin tuota on lentänyt. Biohajoavat öljyt ovat kaiketi kasviöljypohjaisia, en tiedä tarkemmin. En myöskään osaa sanoa kumpi laatu bio vai mineraali on voitelultaan parempaa. Täytyy myöntää että itse olen myös käyttänyt juuri mainitsemasi kaltaista öljyä. Halpaahan se on kun raaka-aine ei maksa juuri mitään. Taidan kuitenkin vaihtaa jatkossa biohajoaviin. Omassa sahassa on säädettävä öljynsyöttö ja jos sen pistää täysille niin öljyä muuten tulee aika tavalla. Tankillisen bensaa kun huristelee niin ainakin kaksi ja puoli "tankkia" menee öljyä. En siis yhtään ihmettele jos ympäristö kärsii. Ei sitä tahalleen viitsi ympäristöä myrkyttää.
Bioöljyt ovat todellakin kasviöljypohjaisia, taitaa ihan rypsiöljyä olla etupäässä.
Eräs ammattimetsuri totesi että niillä ei tee mitään, ei voitele kunnolla teräketjua.
Ja jos oikein teoreettisesti aletaan miettimään, periaatteessa se teräketjuöljy imeytyy suurimmalta osin siihen puruun eikä leviä metrien säteelle..
Oliko puu esim. haapa? Jos tädi oli tujauttanut jotain myrkkyä puunkantoon estäen sen vesomisen....
Eräs ammattimetsuri totesi että niillä ei tee mitään, ei voitele kunnolla teräketjua.
Ja jos oikein teoreettisesti aletaan miettimään, periaatteessa se teräketjuöljy imeytyy suurimmalta osin siihen puruun eikä leviä metrien säteelle..
Oliko puu esim. haapa? Jos tädi oli tujauttanut jotain myrkkyä puunkantoon estäen sen vesomisen....
-
- -
- Viesti:
Vuosia ammattimetsurina toiminut veljeni kävi harventamassa pihapuustoamme ja kun häneltä loppui teräöljy, tarjosin hänelle kanisterista hydrauliikkaöljyä, mikä ammattilaisen mukaan kummasti herkisti sahausta.
Jos kokeilet sahan voitelun toimivuutta esim. kantoa vasten , kyllä siihen tumma viiva öljystä jää, mutta ei se vana sahatessa metrien päähän leviä.
Jos kokeilet sahan voitelun toimivuutta esim. kantoa vasten , kyllä siihen tumma viiva öljystä jää, mutta ei se vana sahatessa metrien päähän leviä.
Metsälehden nettisivuilta lueskelin aiheesta ja siellä aiankin kirjotusten mukaan on käytetty milloin mitäkin öljyä. Jonkinverran tulee sahailtua ja tulevaan ammattiinkin tuo liittyy niin ihan hyvä että saha pysyy kädessä. Meillä on käytetty aina ihan perusöljyjä, enkä ole huomannut metsissä mitään kuolleita kasveja tms.
Eli noissa paikoissa on voinut tapahtua isompi vahinko esim. teräöljysäiliön korkki huonosti kiinni ja öljyt maassa. Kotoa löytyy 2 kpl stihlin ms200 sahoja ja molemmissa nuo korkit vaativat pientä huomaavaisuutta kiinni laitettaessa. Kerran olen öljyt laskenut verstaan työpöydän laatikostoon kiitos huonosti kiinnitetyn korkin. Öljyä ei pitäisi mitään mahdottomia mennä,eli tankin loputtua teräöljyä tulisi olla vielä vajaa puoli tankillista. Bio öljyistä olen kuullut, että eivät olisi talviaikaan kovin juoksevia, eli ainakin meillä taitaa jäädä toistaiseksi moiset hyllyyn koska ollaan tehty metsätyöt pääasiassa talvella.
Eli noissa paikoissa on voinut tapahtua isompi vahinko esim. teräöljysäiliön korkki huonosti kiinni ja öljyt maassa. Kotoa löytyy 2 kpl stihlin ms200 sahoja ja molemmissa nuo korkit vaativat pientä huomaavaisuutta kiinni laitettaessa. Kerran olen öljyt laskenut verstaan työpöydän laatikostoon kiitos huonosti kiinnitetyn korkin. Öljyä ei pitäisi mitään mahdottomia mennä,eli tankin loputtua teräöljyä tulisi olla vielä vajaa puoli tankillista. Bio öljyistä olen kuullut, että eivät olisi talviaikaan kovin juoksevia, eli ainakin meillä taitaa jäädä toistaiseksi moiset hyllyyn koska ollaan tehty metsätyöt pääasiassa talvella.
Ihan perus ketjuöljyä (ei mitään biopaskaa) on tullut käytettyä, eikä ikinä mitään ongelmia ole ollut kasvillisuuden kasvamattomuuden kanssa. Edellis kesänäkin nurmikon päälle tuli kaadettua muutama puu, sekä sitten vielä paloiteltua ne siinä nurtsin päällä.
Jos teräketjuöljy tekisi oikeasti jotain vahinkoa kasvillisuudelle, niin ei mulla tossa enää kasvaisi mitään:

Jos teräketjuöljy tekisi oikeasti jotain vahinkoa kasvillisuudelle, niin ei mulla tossa enää kasvaisi mitään:

Ollaan käytetty ihan normaalia traktoreiden käytettyä hydrauliikkaöljyä, hyvin toimii. "Normaalissa" teräketjuöljyssä on sitkosainetta joka parantaa öljyn pysyvyyttä teräketjussa ja laipassa. Eli ns. muut öljyt irtoavat helpommin ketjusta sen pyöriessä kun niissä ei ole sitä sitkoainetta. Alan liikkeistä katselin että ko. sitkoainetta on myös erikseen saatavilla.
Mutta en kyllä ole vielä nähnyt "urani" aikana metsissä puiden ympärillä mitään kasveista kuolleita alueita, tasaisesti kasvaa kaikenlaista ruohoa yms. Enemmän autot saastuttaa kuin yksi metsuri vaikka sillä olis sahassaan teräketjuöljyn syöttöruuvi täysillä :D
Mutta en kyllä ole vielä nähnyt "urani" aikana metsissä puiden ympärillä mitään kasveista kuolleita alueita, tasaisesti kasvaa kaikenlaista ruohoa yms. Enemmän autot saastuttaa kuin yksi metsuri vaikka sillä olis sahassaan teräketjuöljyn syöttöruuvi täysillä :D
Juu jatkuvassa ammattikäytössä bioöljy kait toimii, mut jos saha seisoo välillä viikkoja, niin ne kannattais ajaa pois tankista ja sahata viimeiset tankit tavallisella teräketjyöljyllä. Teräketjuöljyt ovat yleensä teollisuuden kirkkaita jäteöljyjä joihin on lisätty sitkoainetta.
Olen sahannut harvennuksilla 200 tilhellä käytetyillä traktorin peräöljyillä talviaikaan ja jos kesällä tarviaa vaikkapa pieniä halkoja tai sahata halottavia pöllejä 260:llä niin sitten olen käyttänyt "oikeaa" teräketjuöljyä. Harvennuksella käytin samaa teräketjua useamman viikon putkeen, joten kun terän voitelu toimii, niin kevyessä käytössä välttää muutkin öljyt. Sisäänajon olen uudelle ketjulle tosin tehnyt kunnon teräketjuöljyllä.
Olen sahannut harvennuksilla 200 tilhellä käytetyillä traktorin peräöljyillä talviaikaan ja jos kesällä tarviaa vaikkapa pieniä halkoja tai sahata halottavia pöllejä 260:llä niin sitten olen käyttänyt "oikeaa" teräketjuöljyä. Harvennuksella käytin samaa teräketjua useamman viikon putkeen, joten kun terän voitelu toimii, niin kevyessä käytössä välttää muutkin öljyt. Sisäänajon olen uudelle ketjulle tosin tehnyt kunnon teräketjuöljyllä.
Höpö höpö, isäukko käytti tuota bioöljyä monet vuodet ammatikseen sahatessaan ilman mitään ongelmia. Siihen kärkipyöräänkin kannattaa laittaa vaseliiniä edes joskus ;)
Sanotaan että jos kärkipyörään menee painamaan vaseliiniä, pitää sitä rasvata sitten päivittäin, kun siellä on vaseliinit ei normaali teräketjuöljy pääse tällöin voitelemaan sitä ja tuloksena saattaa olla laipan pään leviäminen ja laipan heitto metallinkeräykseen ;)
Sanotaan että jos kärkipyörään menee painamaan vaseliiniä, pitää sitä rasvata sitten päivittäin, kun siellä on vaseliinit ei normaali teräketjuöljy pääse tällöin voitelemaan sitä ja tuloksena saattaa olla laipan pään leviäminen ja laipan heitto metallinkeräykseen ;)
Tottakai sitä pitää rasvata päivittäin, laipan käyttöikä pitenee aika dramaattisesti kun muistaa senkin voidella.
Jos sille kärkipyörälle haluaa välttämättä tehdä jotain niin hyvä putsaus ja perään voitelu teräketjuöljyllä. Ei missään nimessä vaseliinia sinne.
Vaseliini on sen verran jäykkää että se kerää laipasta metallihilettä ja kaikkee mahdollista skeidaa mitä terän välissä sattuukin liikkuun. Teräketjuöljyn tarkotus on voidella ja samalla puhdistaa kärkipyörältä moskaa pois.
Vaseliini on sen verran jäykkää että se kerää laipasta metallihilettä ja kaikkee mahdollista skeidaa mitä terän välissä sattuukin liikkuun. Teräketjuöljyn tarkotus on voidella ja samalla puhdistaa kärkipyörältä moskaa pois.
Kumma juttu että laippojen valmistajat ovat aivan eri mieltä, mikä kyllä minun järkeeni käy erittäin hyvin. Kärkipyörä voidellaan työkäytössä päivittän, uusi rasvahan aina pakottaa vanhan rasvan ja epäpuhtaudet pois.
Kotikäytössähän tuolla ei ole juurikaan mitään väliä, muutaman tunnin vuosittaisella käytöllä kärkipyörä kestää halpislaipossakin vuosikymmenen ilman mitään toimenpiteitä. Ite käänsin juuri halpissahan laipan toisinpäin, vaikka mitään merkittävä kulumaa ei ole, ikää kuitenkin viitisen vuotta laitteella. Vuoden polttopuut tuolla kuitenkin aina tehdään, että käyttöäkin on ollut ehkä enemmän kuin normaalisti kotisahoilla. Enkä todellakaan voitele kärkipyörää, ainoa huolto on tankkauksen yhteydessä teräketjuöljyn täydennus ja terän teroitus.
No olen ammatiltani ihan metsuri ja en kyllä ole ikinä vaseliinilla lähteny voiteleen kärkipyörää eikä kärkipyörän voitelun kanssa ole koskaan ollut ongelmia.
Tossa vähän lisää juttua:
http://www.metsalehti.fi/fi-fi/forum/Th ... 113cec0e7d
Tossa vähän lisää juttua:
http://www.metsalehti.fi/fi-fi/forum/Th ... 113cec0e7d
Ei noissa Stihlin laipoissa ole edes mahdollisuutta ruutata sinne vaseliinia. Ja viimeinen laippa josta meillä meni kärkipyörä oli huskin laippa jossa oli vaseliinilla rasvattava kärklipyörä... Niin se kehitys kehittyy.
Tuolla metsälehden keskusteluissa mainittiin että tilhin laipoissa on oma öljyura kärkipyörän voitelua varten. Husqvarnan tms. alkuperäisissä eikä "tarvikelaipoissa" (Oregon, Carlton, Windsor yms) ei ole mitään uria mutta hyvin ne silti pelaavat.
Kuiva ylivuotinen puu tuntuisi olevan myrkkyä laipalle. Sahailin pölkyiksi n. 10 m3 ylivuotisia kuusitukkeja, laipan kärkipyörä (huskun orig. laippa n. 5v vanha) surahti jossain urakan puolivälissä. Syyksi epäilin puun kuivuutta, muutenkin oli selvä ero verraten tuoreeseen puuhun sahatessa.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”