Kaupan purku yritysten välisessä kaupassa

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

Kaupan purku yritysten välisessä kaupassa

ViestiKirjoittaja vk » 9.6.2011 17:04

Tilanne on seuraava. Ostin vuoden alussa yritykselle useamman tuhannen euron tuotteen kotimaiselta maahantuojalta/edustajalta. Tuote toimitettiin maaliskuussa ja laskutettiin ja laskuttajana on tuotteen iso tanskalainen edustaja. Tuote on valmistettu italiassa.

Nyt vajaan 3 kuukauden käytön jälkeen tuotteessa on esiintynyt useita vakavia vikoja. Takuuseen on vaihdettu useita osia joita odoteltiin yli kuukausi, tuotteen maalipinta on kulunut aivan hirveän näköiseksi. Tänään sitten laite lakkasi toimimasta ja vuoti öljyä. Syyksi paljastui alumiinilohkon kierteiden rikkoutuminen ja vahinko on ilmeisesti tehty kasausvaiheessa tehtaalla koska kuorta ei ole suomessa avattu. Maahantuoja ei suostu tilaamaa osia ennenkuin saa varmuuden viasta ja kuvia vauriosta joka on siis kierteiden puuttuminen reiästä. Ei uskonut vaikka puhui puhelimessa paikallisen asentajan kanssa joka vian paikallisti. Takuuehtojen mukaan valmistaja vastaa vain varaosien toimittamisesta, ei asennuskustannuksista eikä ansionmenetyksistä jotka johtuvat viasta tai osien odottelusta. Menetykset ovat jo nyt kohtalaiset ja lisää tulee koko ajan.

Huomenna selvinnee löytyykö varaosia tanskasta vai pitääkö näitäkin odotella kuukausia italiasta. Jos osat ei ole varmuudella maanantaina täällä niin otetaan asentajan kanssa viikonloppuna pieni projekti ja koneistetaan lohkoon uudet kierteet.


Tässä laitteen kanssa taistellessa on tullut mieleen tämän kaupan täydellinen purkaminen ja laitteen mallin vaihtaminen. Onnistuuko tämä yritysten välillä ja mikä on pelin henki? Millä tässä kotimaista edustajaa kiristää kun häntä ei tunnu kiinnostavan jälkihoito, ainoastaan tuotteiden myynti?

Kaimann
-
Viestit: 53
Liittynyt: 22.7.2006 15:00

ViestiKirjoittaja Kaimann » 9.6.2011 22:59

Mediahan on yksi konsti. Kokeilee ensin varoittaa että kohta tulee huonoa mainosta jos ei homma ala toimimaan, jos ei auta, laittaa armotta lehtiin ja nettiin juttua.

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 10.6.2011 10:51

^Jonka jälkeen ei varmasti irtoa minkään näköistä apua. Tai näin ainakin luulisi.

Kaimann
-
Viestit: 53
Liittynyt: 22.7.2006 15:00

ViestiKirjoittaja Kaimann » 10.6.2011 22:02

No näinhän se on, mutta jos sais edes muutamia varomaan kyseisiä tuotteita niin olishan se edes jotain.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 11.6.2011 19:41

Käsittääkseni yritysmaailmassa ollaan hyvinkin pitkälti omillaan. Kaikki oikeastaan riippuu siitä millaisen sopimuksen teit hankinnasta ja millaiset ehdot siellä on.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 13.6.2011 10:17

Juuri näin, eli yritysten välisissä sopimuksissa pätee se mitä paperissa lukee, ja sillä hyvä. Jos on ostanut tuotteen surkeilla ehdoilla niin sitä ei millään tavoin kohtuullisteta kuten yksityishenkilöiden tapauksessa. Jos takuuehtojen mukaan valmistajan / toimittajan ei tarvitse tehdä enempää kuin mitä ovat jo tehneet, niin lähes ainoa keino on tosiaan ehkä vihjaista että julkistaa asian, ja voihan sopimuksesta vallitsevan erimielisyyden viedä tuomioistuimen ratkaistavaksi. Silloin pitää mielellään olla melko vahva keissi, eli näyttöä kirjallisen sopparin rikkomisesta, petoksesta yms.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 13.6.2011 15:06

Myyjän ei tarvitse vastata aiheutuneista välillisistä kustannuksista.
Epämiellyttävä julkisuus tosin muuttaa tilanten hyvinkin nopeasti.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa