Hiihtokeskustelua (oli: Suksipakettia luistelutyyliin)

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Mandeprkl
-

Hiihtokeskustelua (oli: Suksipakettia luistelutyyliin)

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 12.1.2010 14:17

Nyt kelpaisi vinkit ja apu suksipaketin valintaan. Pitäisi pitää ittensä jonkinlaisessa kunnossa näin talvellakin, niin hiihto voisi olla hyvä vaihtoehto.

Välineistä en paljoa tiedä joten apu olisi tervetullutta.

Itse hiihtäjä on noin 180cm pitkä. Luistelutyyli kiinnostaa enemmän. Voishan sitä pertsaakin välillä päästellä.

Ei tarvitsisi olla kovin kallis joten valmiit suksipaketit etusijalla. Mutta olishan se hyvä että niillä olisi mukava harrastaa.

Kiitän.

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 12.1.2010 14:47

No jos luistelusetin ostat niin pertsaahan niillä ei pysty vetää.
Itse jääkiekkoa harrastavana ostin toissa talvena Fischerin luistelusetin koska pertsa ei kiinnosta ja oon tainnut kahdesti käydä hiihtää. Eli kerralle tullut toistaiseksi hintaa toistasataa euroa. =D eli jos saa kamat lainaan joltain niin suosittelen kokeilee ensin ellei aivan valtavasti fyrkkaa löydy ylimääräistä.
Ite olen 187cm/~98kg ja suksi taisi olla 192cm(taitaa "suositus" olla 5-10 hiihtäjää pidempi?). Sauvat tuohon korvaan asti suunnilleen.

Perinteisen edullisia settejä taitaa saada hintahaarukkaan 100-150€,tuskin mitään huippukamoja tarvii olla? Siihen vielä oikea voitelu. Niillä sit voi jo päästellä pikkuisen luisteluakin ellei suksi aivan valtavan pitkäksi mene.

Flashmn
-

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.1.2010 14:59

Eipä noi perinteisen hiihdon suksetkaan nykyään mitään hirveen pitkiä ole. Pysy erossa kuitenkin markettisuksista, itselläni on perinteiseen tyyliin markettisukset ja ne on ihan paskat, vaikka onkin Karhut merkiltään, kun vastaavasti faijan Madshusit on ihan toista luokkaa.

Henk.koht, olen kuullut urheiluhiihtäjiltä, että kotimaiset sukset on huonompia laadultaan, kuin ulkomaiset, esim atomicit, madshusit ja fischerit vaikuttavat laadukkaimmilta, kuin peltoset jne. Mut liikkeessä varmaan osaavat sanoa tarkemmin.

Mitä voiteisiin tulee niin eipä niitä tervoja enää kannata paljoo käyttää, teipit pohjiin ja menoks. Ne kestää aika laajalla alueella kelejä eikä tartte joka kerta laittaa ja hinkkailla.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.1.2010 17:46

Nooh, ei se ihan niin yksioikoista ole, että ulkomaiset on hyviä ja kotimaiset paskoja. Kaikilta merkeiltä löytyy hyviä ja huonoja pareja. Ja hommahan toimii niin, että se että on kaksi saman merkin samanmallista paria ei todellakaan meinaa sitä, että ne on yhtä hyvät. Toiset voi olla ihan paskat ja toiset loistavat. Mutta kyllä se niin vähän on että noilla ulkomaisilla merkeiltä se hyvän parin löytäminen on helpompaa. Itsellä kokemusta löytyy eniten Madshusista, Fischeristä ja Peltosesta. Kaikilta noista löytyi kyllä hyviä ja huonoja pareja. Mutta varmaan lähes jokaista merkkiä olen ainakin kokeillut. Jos aletaan katsomaan tarkkaan sitä suksea, niin siinä kun on useita asioita mitkä vaikuttaa siihen onko ne hyvät vai huonot. Esim. jäykkyys, painealueet, ja pohjan kuvio. Ja noista päästään sitten siihen, että sellaista suksea joka toimisi hyvin kelillä kun kelillä ei oikeastaan olekaan. Hiihto on siitä vittumainen laji, varsinkin vapaan osalta, että se on ihan oikeasti hemmetinmoista välineurheilua. Kehnoilla kamppeilla hiihtäminen on ihan perseestä, siitä ei pääse mihinkään. Se nyt ei tarkoita sitä että kannattaisi lähteä ostamaan niitä samoja varusteita mitä löytyy huipuilta, mutta kuitenkin niihin kannattaa vähän panostaa. Aivan varmasti hiihtämisestä tulee huomattavasti nautittavampaa.

Itse kääntyisin jonnekin oikean urheiluliikkeen puoleen, josta koittaisi löytää asiantuntevan myyjän, jonka avulla itselle voisi kasata sopivan paketin ja etsiä omalle painolle sopivat sukset. Nimittäin liian jäykillä tai löysillä suksilla hiihtäminen on yhtä helvettiä. Eivät ns. pysy alla. Toinen vaihtoehto on koittaa löytää jostain käytettynä vaikka jonkin aktiivihiihtäjän kamoja. Siinä on sekin hyvä puolensa että mitä enemmän suksea on voideltu, sitä paremmin se luistaa. Muutenkin se suksen oikeanlainen pohjustaminen on melko tärkeää, ja urheiluliikkeistä ostaessa se valitettavasti jää myyjän toimesta vähän vajaavaiseksi. Toki ne sen varmaan tekee, mutta ei siinä mittakaavassa missä se kannattaisi tehdä.

Sauvoille oikea pituus on sellanen 0,90-0,92 kertaa oma pituus.

Ja tosiaan perinteistä ja vapaata on turha kuvitellakaan hiihtävänsä samoilla kamoilla. Sukset, sauvat ja monot menee vaihtoon, tyylilajia vaihdettaessa. Toki löytyy niitä combi monoja millä voi hiihtää molempia, poistamalla siinä sitä nilkkatukea.

Ja jos ei yhtään ole kokemusta hiihdosta, niin ei lainkaan paskempi idea vaikka käydä jossain hiihtokoulussa. Hemmetin paljon mukavempia kilometrejä edessä, kun edes vähän tietää miten siellä kannattaa viuhtoa menemään.

Mandeprkl
-

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 12.1.2010 18:08

No hiihtokokemukset on kouluajoilta ja armeijasta(06-07).. Tulipa pidettyä jopa rastikoulutusta suksien voitelusta. Eri asia sitten onko mitään jäänyt mieleen edes itselle...

K-Ville
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja K-Ville » 12.1.2010 20:33

Kaikki missä lukee kombi kannattaa unohtaa. Ne ei oo hyvät kumpaankaan ja jos suksi ei luista lopahtaa innostus ennen, kuin se edes alkaakaan ja sukset nakataan takkaan. Ostaa ensin vaikka vapaan tyylin välineet, opetteleen sen kunnolla ja sitte perinteisen.

Luistelusuksen pituudeks suositellaan tosiaan jotain 5-15 cm yli oman pituuden, mutta mä tykkään enemmän lyhyista suksista. Pidempi suksi on vaan jotenki kömpelömpi. Mulla tosin pituutta 194 ja sukset on noin 190 ja jäykkyyttä riittävästi. Sukset oon aina ostanu syksyllä, heti kun niitä tulee myyntiin. Sillon on ollu hyvin edellisvuoden huippumalleja kovissa tarjouksissa.

Vaikka autoissa oonkin ollu konserniuskollinen, niin sukset on tullu aina valittua tarjousten mukaan. Edelliset sukset oli peltoset ja nykyiset atomicit. Peltoset oli ihan hyvät, mutta nykyiset on paremmat, koska ne on monta vuotta uudemmat, kevyemmät ja tuplasti kalliimmat. Seuraavat voi olla hyvinkin taas peltoset, mutta se on ajankohtasta vasta muutaman vuoden päästä, ellei sitte mee poikki nykyiset.

Voitelu on kans melkosta rakettitiedettä. Ennen tuli voideltua aina ennen hiihtoa ja käytettyä fluorivoiteita. Nykysin riittää melkeen sininen rex muutaman kerran talvessa ja hyvin on luistoa riittäny. Kovasti innolla odotan niitä nanosuksia, joita ei tarvi voidella ollenkaan ja luistoa ja pitoa pitäis riittää.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.1.2010 21:02

^EI niillä fluorivoiteilla kannatakkaan pelkän kuntohiihtäjän läträillä hirveemmin. Varsinkin kun korkea fluoristen voiteiden jäljiltä sukset pitäisi aina puhdistaa lenkin jälkeen, koska se fluori kuivattaa pidemmän päälle sitä pohjaa ja heikentään näin luistoa. Ihan perusvoiteilla pärjää kyllä. Jotain matala fluorisia tietysti voi sinne pohjan lenkeille vedellä, mutta kyllä niidenkin jäljiltä välillä se pohja pitäisi putsata.

Ja ei se nyt ihan niin mene että kaikki missä lukee kombi on paskaa. Kyllä niillä kombi monoilla kuntohiihtäjä hiihtää ihan hyvin sekä perinteistä että vapaatakin. Siis niillä missä puretaan tavaraa pois perinteisen hiihtoa varten. Eli otetaan se nilkkaa tukeva varsiosa pois. Ne jotka ilman mitään muutoksia sopivat muka molempiin on sitten erijuttu, niitä en kyllä suosittele.

K-Ville
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja K-Ville » 12.1.2010 21:23

^En mielestäni väittänytkään, että harrastajan pitäisi käyttää fluorivoiteita. Kuten sanoinkin, ihan perus voiteet on riittänyt viimevuosina ja onhan ne helpompiakin.

Ne kombimonot voi olla ihan ok, mutta sukset ja välimallin sauvat ei. Sillon kun viimeks kattettelin monoja, niin kombimonoja ei ollu pilot-siteelle. Nykyisin varmaan onkin

Millä perusteella kotimaiset on paskoja kuntohiihtäjälle, kun ei kyse ole sekunnin murto-osista?

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.1.2010 21:36

^Niin, enkä minä väittänytkään että sinä väitit. Kunhan vaan totesin.

Joo, siis se kombi homma pätee tosiaan vain niihin monoihin. Ei sauvoihin eikä suksiin.

Kuten aiemmin jo sanoin niin ei ne kotimaisetkaan merkin sukset välttämättä huonoja ole.
Kyllä sieltäkin varmaan löytyy kuntoilijalle hyviä pareja. Ja miksi ei huippuhiihtäjillekin.
Mutta ikävä tosiasia kyllä on se, että ihan siellä huipulla nuo kotimaiset suksivalmistajat ovat kyllä jääneet pikkasen noiden isojen ulkomaisten jalkoihin. Ei tuolla maailmancupissa paljoa Peltosia näy. Äkkiseltään nyt en muista kun Sarasojan joka Peltosella hiihtää.
Eipä ole tainnut Peltonen tai Karhu saada markkinoille kunnon kilpasuksea enää vuosiin.
Viimeksi muokannut Eemeli, 13.1.2010 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 12.1.2010 22:13

Ite olen suunnitellu juuri huomenna käydä ostamassa paketin pertsaan, sellaset nanosukset. Vielä en oo päättäny onko se Karhu vai Peltonen. Luultavasti Karhu, Centra Optigrip.

Luisteluun löytyy viitisen vuotta vanhat Fisherit, mutta ei vaan kunto meinaa riittää... vaikka kuinka hitaasti yrittää mennä, niin sykkeet paukkuu liian ylös. On vaan niin paska peruskunto. LUULEN ainakin, että pertsalla olis hiukan helpompi kontrolloida tuota vauhtia ja sykkeitä :)

Mitä äkkiä katoin, niin pertsasettiinkin saa uppoamaan ihan mukavasti, sukset n. 150 euroa, monot toinen mokoma, siteet viitisen kymppiä ja sauvat saman tai enemmän. Eli ainakin nelisen sataa taitaa joutua pistämään.

Työkaveri haastoi hiihtämään edes 100 km tänä talvena... välineiden ostollahan se pitää aloittaa :)

juse1
-

ViestiKirjoittaja juse1 » 12.1.2010 22:38

Ite laitoin viime talven aluilla Fischerin "kilpaluistelusetin" ja ei oo kyllä päivääkään tarvinu katua vaikka hinta olikin melko kova. Sauvatkin investoin samaan konkurssiin eli tuli Exelin hiilikuitu, ovat todella kevyet ja TODELLA jäykät. Edelliset sauvat olivat vanhemmat Exelit ja ne sain ylämäessä taivutettua melkein rusetille jolloin työnnön teho katosi jonnekki muualle kuin eteenpäin menoon..

Settiin päädyin lähinnä myyjän opastuksella kun painoa jotain 1.1 sataa kiloa, niin muissa kuulemma ei jäykkyys riitä. Sukset siis 192 pitkät ja itse olen n.193..

Lenkkiä tulee heitettyä useita kertoja viikossa, tai ainakin kerran viikossa ja kerralla menee n.10km. Joskus tulee heitettyä pitempääkin lenkkiä.. Kaverit ei usko minun vauhtiin mutta ovat hyytyneet kun mukaan ovat lähteneet :) Maksimisykkeet pyörii jossain 160-175 välillä.

Monoista minun jalkaan ei sopinu muutakuin Fischeri, muut tuntu liikkeessä jo pahalta jalkapohjaan ja Salomonia en saanut jalkaan ollenkaan.

Pertsaa en ladulla oo kokeillu ja en taida kokeillakkaan, mettäsukset erikseen.. :)

speedster
-

ViestiKirjoittaja speedster » 13.1.2010 9:12

Eilen köyhdyin viisisataa euroa ja tänään voin noutaa Intersportista setin luistelutyylin hiihtelyyn. Pituutta ei ole noin paljon kuin kysyjällä, mutta massaa on kertynyt joten suksen jäykkyyden kanssa piti useampia kokeilla.

Sopiva jäykkyys löytyi Fischer RCS suksista ja saman konkurssiin R3 siteet, RC3 monot ja oneway hiilikuitusauvat. Oma hiihtely on vähäistä (max. kerta vko 10km lenkki), mutta kerran ostettu hyvä setti on varmaan mielekkäämpi kuin säästömallin sukset joita kiroaa joka kerta.

Antero
-

ViestiKirjoittaja Antero » 13.1.2010 13:45

Luisteluun löytyy viitisen vuotta vanhat Fisherit, mutta ei vaan kunto meinaa riittää... vaikka kuinka hitaasti yrittää mennä, niin sykkeet paukkuu liian ylös. On vaan niin paska peruskunto. LUULEN ainakin, että pertsalla olis hiukan helpompi kontrolloida tuota vauhtia ja sykkeitä :)

Juu, kyllä pertsalla voi pikkusen himmailla ;)
Omalla kohdalla on historian painolastia kun 20 vuotta ja 25 kiloa sitten tuli harrastettua hiihtoa vähän enempi tosissaan. Tuossa 7-8 vuotta ( + 20 kg aktiiviaikaan) sitten ostin luisteluhiihtovermeet ja saakeli, kuolema oli tulla ensimmäisen kilometrin jälkeen. Rytmi tuli jostakin vuosien takaa, mutta kunto oli sitä päivää. Sen talven hiihdot oli siinä ja vasta pari vuotta sitten uskalsin kauppaan ostamaan pertsan vermeet.. Vielä ne Atomicin luistelusukset kerran jalkaa laitetaan, joskus, ehkä, ei kun ihan varmasti.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.1.2010 17:56

Rytmi tuli jostakin vuosien takaa, mutta kunto oli sitä päivää.

Heh, itse huomasin tuon saman kun koitti "aktiivi"uran jälkeen käydä hiihtelemässä ihan vaan huvikseen. Sitä vaan pyrki hiihtään kuten ennen, mutta kunto oli jotain ihan muuta.
Nyt en ole muutamaan talveen enää käynyt lainkaan hiihtämässä. Eipä täällä etelässä oikein ole ollut kelejäkään, sen jälkeen kun tänne muutin, mutta tänä talvena näyttäs aika hyvältä. Minnekään parin kilsan tykkiladuille en enää lähde, niitä on tullut sahattua ihan riittävästi aikoinaan. Kyllä sitä vielä joskus vedetään sukset jalkaan ja käydään koittamassa, vieläkö edes tekniikka on hallussa. Täytyy varmaan vaan ensin pudottaa painoa jonkin verran, että sukset pysyy edes jotenkin alla. Massaa on nimittäin tullut kelattua itsellekin aika hemmetisti lisää niistä vuosista.

Sen verran noista sauvoista, että en tiedä vieläkö niitä kusilaitua sisältäviä on enää edes myynnissä, mutta itse kyllä jättäisin ne hyllyyn. Hiilikuitu sauva on niin paljon parempi.
Vittu kun kaveri viime talvena katkaisi mun toisen sauvan, kun niitä sille lainasin. Ja eihän se onneton ole mistään uutta löytänyt, kun kyseistä mallia ei taideta enää valmistaa.

Perinteisen tekniikka tosiaan sopii vähän paremmin kuntohiihtäjälle. Jonkin verran helpompaa ja rennompaa kun vapaan hiihto missä tekniikan oikea osaaminen helpottaa hiihtoa kummasti. Jos tekniikka on vähän hakusessa, on hiihto huomattavasti raskaampaa. Vapaan tekniikassa kuitenkin se suksen liu'uttaminen (piti muuten googlettaa miten tuo kirjoitetaan...) tuo sitä rentoutta ja vauhtia hiihtoon, ja jos sitä ei osaa, joutuu jatkuvasti tekemään töitä joka taas on melko raskasta.
Muutenkin kannattaa muistaa hiihdellessä, että ei se matka ole mikä tappaa vaan vauhti.
Ei kannata alkaa hiihtää kilometrejä vaan aikaa.

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 13.1.2010 21:13

No eihän niitä nanoja sitten kaupassa ollut... kuulemma 200 tilausta jonossa. Karhun Spectrat sitten laitoin sinne jonon jatkoksi, tulevat matkahuollolla sitten joskus.... Kurkkukin sopivasti tässä kipeä niin hiihtään olis voinu mennäkään. Taitaa olla aikamoinen hitti nuo huoltovapaat sukset. Myyjä onnistui myymään Spectrat taikasanalla hiilikuitu, Centrassa sisällä ihan puuta vaan :) Spectrat maksoi 199 euroa, Centrat olis ollut 139 euroa.

Monoiksi tuli jotku Jalaksen poistomyyntimonot, hinta n. 70 euroa. Olin varautunut paljon kalliimpaan mitä netistä kattelin, mutta noilla mennään nyt. Sauvat Exelin perussauvat, n. 40 euroa. http://www.haijaa.fi/

Heksi
-

ViestiKirjoittaja Heksi » 15.1.2010 22:52

Mutta ikävä tosiasia kyllä on se, että ihan siellä huipulla nuo kotimaiset suksivalmistajat ovat kyllä jääneet pikkasen noiden isojen ulkomaisten jalkoihin. Ei tuolla maailmancupissa paljoa Peltosia näy. Äkkiseltään nyt en muista kun Sarasojan joka Peltosella hiihtää.
Eipä ole tainnut Peltonen tai Karhu saada markkinoille kunnon kilpasuksea enää vuosiin.

Isoilla (ulkomaisilla) merkeillä on aivan erilaiset resurssit olla näkyvillä kilpailussa ja maksaa huippuhiihtäjille, kuin pienillä kotimaisilla. Suksien toimivuudessa kotimaiset merkit on täysin kilpailukykyisiä, ja niiden kilpasukset tehdään nimenomaan Suomessa. Markettisuksia voidaan teettää edullisemmin muualla. Muunmuassa Odd-Björn Hjelmeset hiihtää Peltosilla http://peltonenski.fi/2009_2010/en/team.html

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.1.2010 1:06

Heh, no tarkoitin lähinnä sitä että tuolla huipulla ei paljoa Peltosella hiihtäviä ole tänä päivänä. Hjelmeset nyt alkaa olemaan jo lähempänä veteraanisarjoja. Ja huipulla ollessaan hiihti muuten Rossignolilla, ei Peltosella. Tosin sitä en muistanut että Nousiainen kyseisellä merkillä sivakoi. Mutta kovin harvassa ovat ne huippuhiihtäjät jotka Peltosen kalustoon luottaa. Enkä kyllä yhtään ihmettele.
Jos katsoo noita hiihtolajien maailmancupin kisoja, niin ei siellä paljoa Suomalaisia merkkejä näy. Eikä kyse ole pelkästään rahasta. Tehtaalta ei vaan saada ulos riittävää määrää hyviä pareja, jotta niillä pystyisi kilpailemaan noiden isojen merkkien kanssa.
Aikoinaan itsekin kun kilpailin niin pikku hiljaa käännyttiin tuonne Madshusin suuntaan, kun ei yksikertaisesti Peltoselta löytynyt hyviä suksia joka kelille. Tietyille keleille sieltä löytyi ihan hyviä pareja, mutta se kun ei oikein riitä. Kyllä niiden piti olla aina hyviä, vaan kun ei niitä saanut toimimaan ei sitten millään. Ja turhan monet sukset joutu takaisin tehtaalle viemään.
Toki niistä ajoista olisi voinut tulla kehitystä parempaan suuntaan, mutta mitä nyt olen kuulut niin ei sitä juuri ole tapahtunut.
Karhu nyt ei ole oikein koskaan osannut tehdä kunnon kilpasuksia.

hexxi
-

ViestiKirjoittaja hexxi » 16.1.2010 4:16

(siirsin tämän viestin tänne)

Ostin 6 vuotta sitten Intersportista edullisen murtomaan suksipaketin klassista tyyliä varten. Silloin oli pitoteippi uutuus ja kova hitti. Itsekin muistan silloin pitoteipin asentaneeni ja olin todella tyytyväinen siihen. Sitten sukset hukkuivat muuton yhteydessä 2005 ja sen jälkeen en ole hiihtänyt.

Asun nykyisin saksassa ja ajattelin aloittaa hiihtoharrastukseen täällä uudestaan. Kävin juuri ostamassa uudet sukset. Ihan perusmallia, Fischer Summit Crown. Kerroin saksalaiselle myyjälle asentavani pohjaan pitoteipin (jonka olin suomesta tuonut mukanani). Myyjä ei moisesta ollut kuullut lainkaan. Sen sijaan myyjä piti lähes välttämättömänä tällaista "No Wax" nimistä spraytä jonka pitäisi siis jotenkin estää suksen keskellä olevien "rihlojen" jäätymisen.

http://www.holmenkol.com/produkte/nowax ... spray.html

Kaupitellaanko tällaista/vastaavaa spraytä suomessakin? Onko toi joku uusikin juttu?

Nyt onkin kysymys että kumpaa laitan, spraytä vai pitoteipin?

Pitoteipissä eka asia mikä mietityttää on, että voiko niitten rihlojen päälle vetää pitoteipin? Pohjaa kun pitää hioa kanssa. Silloin 6-7 vuotta sitten oleviin suksiin asensin tosiaan sen teipin muttei ole mitään mielikuvaa siitä oliko niidenkin suksien pohjassa rihlat? Kaiken järjen mukaan niissä olisi pitänyt olla...eikös vain luistelu ja kilpasuksien pohjat ole tasaiset? Ne sukset olivat sieltä halvimmasta päästä, merkistä ja mallista ei tosin enää hajua. Toinen juttu on että pitoteipin asennusohjeessa käsketään putsaamaan pohja startin omalla puhdistusaineella. Onko se välttämätöntä? Se kun jäi suomen reissulla ostamatta eikä sellaista ole täällä saatavissa.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.1.2010 5:25

Kaiken järjen mukaan niissä olisi pitänyt olla...eikös vain luistelu ja kilpasuksien pohjat ole tasaiset?

Veikkaan kyllä että ei niissä mitään rihloja ole ollut. MItä noilla rihloila nyt sitten ikinä tarkoitatkaan.
Kyllä se kuntohiihtäjänkin perinteisen suksen pohja on voi ihan hyvin olla sileä. Jos kyse on ihan normaalista pitovoideltavasta suksesta niin pitoalue on vaan karhennettu hiekkapaperilla voiteen pysymisen vuoksi.
Sitten on näitä pitopohjasuksia mitkä toimivat kun ollaan siellä lähempänä nollaa, pakkasella ne eivät oikein toimi. Tosin nythän tuli nämä nanosukset, mitkä pitäs tosiaan toimia muka joka kelillä voitelemattakin, lieneekö sitten mainospuheita. Voi hyvin toimiakin riittävän hyvin vähemmän hiihtävälle. Kilpahiihtäjillehän ne eivät edes ole tarkoitettu, eikä oikeastaan edes aktiivisesti hiihtoa harrastavalle.
Toinen juttu on että pitoteipin asennusohjeessa käsketään putsaamaan pohja startin omalla puhdistusaineella. Onko se välttämätöntä? Se kun jäi suomen reissulla ostamatta eikä sellaista ole täällä saatavissa.

Eiköhän siihen käy muidenkin merkkien aine. Tottakai ne ohjeissaan käskevät omilla kaiken tekemään.

Ne sun sukset on siis jotkut pitopohjan tyyppiset? Eli idea ilmeisesti on että sinne ei mitään voidetta ole tarkoitus laittaa. Jos aikomuksena on käyttää pitoteippiä niin melkein olisin ostanut ihan normaalilla voideltavalla pohjalla olevan suksen. Eli siis sileän. Jos siinä nyt jotkut rihlat on pohjassa niin jos sinne menee sen teipin laittamaan niin veikkaan että luisto voi kärsiä aikalailla.
Itse kyllä laittaisin sitä sprayta vaan sinne.

hexxi
-

ViestiKirjoittaja hexxi » 16.1.2010 12:44

Suksen keskiosassa on siis sellaisia kohoumia, ikäänkuin teräviä särmiä. Vaikea selittää. Ilmeisesti pitopohja on oikea nimitys.

Joka tapauksessa, minkään muun laisia suksia ei ole saatavilla täällä! Siis luistelusuksia saa tietysti jotka on tietysti tasaiset mutta kaikki muut hyllystä löytyvät mallit oli tällaisella pitopohjalla.

Suomessako ei pitopohjat siis ole niin suositut?

Prkl, olis täytynyt katsastaa joululomalla suomessa ollessani minkälaisia suksia siellä on kaupoissa.

tepi
-

ViestiKirjoittaja tepi » 17.1.2010 22:51

Täällä mennään Peltosilla. Tyyli on vapaa. Viime talvena kertyi reilut 800 kilsaa, tämä talvi ollut paljon heikompi. Vaikka kesä ja syksy tuli pyöräiltyä ahkerasti (reilu tonni), niin hiihto käy erinomaisen v*ttumaisesti taas penikoihin, jahka jalat tohon rääkkiin tottuu. Sykkeet on aina tapissa. Lenkki mitä hiihdän on n. 20 kilsaa ja sitä tulee tahkottua noin 3 krt vkossa. Piikkisyke on aina lähes 190 ja keskisyke n. 160. Kaloreita palaa =). Tosin jos meinaa pelkkää rasvaa polttaa, niin on on huomattu, että reipas kävely on tohon parempi vaihtoehto. Tavoitteena taas kesäkunto 2010 =)

Tum3
-

ViestiKirjoittaja Tum3 » 18.1.2010 0:17

Ostin muutama vuosi sitten Peltosen Race Skating luistelusukset ja oon ollu tosi tyytyväinen niihin. Sukset ovat muuten tosi kevyet kennorakenteen ansiosta. Muistaa vaan sillon tällöin voidella luistoa pohjiin niin pääsee luistavammin eteenpäin. Kyseiset Peltoset soveltuu hyvin kuntoilijalle ainakin omasta mielestä ja niillä on mukava hiihtää pitempääkin matkaa. Urheilukaupoissa kantsii käyttää asiantuntijoiden apua suksia valitessa ettei vaan itse mene valitsemaan vahingossa sellasia suksia mitkä ei sitten itsellä toimi;) ja sykkeet pysyy parhaiten hallinnassa kun vetää sellaista tasaista vauhtia ladulla:)

TKN
-

Yleistä

ViestiKirjoittaja TKN » 19.1.2010 22:40

Hieman vinkkejä hiihtoon liittyen.

Suksien valinta:
Käytä asiantuntijan apua suksien valinnassa. Ominpäin ei kannata mennä valitsemaan suksia hyllystä jos ei ole mitään hajua. Jokaiselta merkiltä löytyy hyviä suksia (ja myös niitä huonojakin). Tärkeintä suksen valinnassa on oikea jäykkyys.
Mistä tunnistaa liian löysän suksen hiihdettäessä?
Luistelussa suksi karkaa alta liu'ussa tai jopa suksen keskikohta "laahaa".
Pertsassa pitoalue ottaa kiinni lumeen kahden suksen liu'ussa.
Mistä tunnistaa liian jäykän suksen hiihdettäessä?
Luistelussa suksi ei painu yhtään alaspäin.
Perinteisessä pitoalue ei ota kiinni lumeen kun paino on päkiällä yhdellä suksella.

En suosittele kombi suksia. Perinteisen suksella on kylläkin helpompi luistella kuin luistelu suksella perinteisen hiihto.

Pitoteipistä (tämä on minun mielipiteeni)
Vaatii liisteri-suksen eli voidepesän pitää olla korkea (vertaa purkki-sukseen jossa voidepesä on matala), koska pitoteippi on käytännössä kuten liisteri. Jos suksen voidepesä on matala suksi jarraa kokoajan kun teippi ottaa lumeen kiinni eikä suksi luista tästä syystä. Tokihan se pitää. En suosittele teipin kanssa lenkille lähtöä uudella lumella.

Pitopohjista
Nykyään lähes kaikilla suksimerkeillä on oma pitopohjansa eli siinä on käytetty toisenlaista pohjamateriaalia kuin luistopinnoilla. Pitopohjalla hiihto onnistuu hyvin lähes kelissä kuin kelissä. Itse en saanut omaa sukseani toimimaan jäätyneellä tykkilumiladulla ilman pitovoidetta.
Pitopohja sukseen voidaan levittää pitovoidetta samalla tavalla kuin normaaliinkin sukseen.

Suomupohja-pitopohja
Tämä on vanhempaa tekniikkaa pitopohjissa. Myös nykyään käytössä. Jos suomukuvion haluaa pois niin sen voi hioa hiomapaperilla pois (toki omalla vastuullaan), mutta tämän jälkeen suksi ei pitä ilman pitovoitelua.

Luistovoitelu
Yleensä lenkille riittää fluoriton voide. Kovalla pakkasella matala fluorinen vihreä on todella liukas. Siitä nollaan asti normaali sininen ja plussan puolella voisi ehkä ajatella käytettäväksi jotain matala fluorista voidetta.

Pitovoiteluun kuntoilijalle voidesuositus
Vauhdin Teho vihreä raudoittamalla (lämmitettään pitoalueelle voiteluraudan avulla kiinni)
Tämän päälle Vauhdin K18 purkki 3x korkilla välissä tasoittaen.
Näiden kahden edellä mainitun purkin lisäksi kuntohiihtäjä ei välttämättä tarvitse koko talvena muita pitoivoiteta. Olen itse hiihtänyt ko. voitelulla -1...-24°C välillä. Jos suksi lipsuu niin lisätään teho vihreää K18 päälle normaalisti.
Toki jos asuu rannikolla tai latu liippaantuu usein nollan lähellä niin sitten kaveriksi on hyvä hankki K12 pitopurkki.

hexxi:lle
Tuo Holmenkollenin tuote (yrittää) estää pitoalueen jäätymisen pitopohja suksissa. Vastaavia tuotteita on myös kotimaassa myynnissä. Pitopohjaan voidaan laittaa myös luistogeeliä estämään jäätymistä. En osaa sanoa kumpaan ratkaisuun sinun kannattaa päätyä, koska en tiedä millaiset lumiolosuhteet siellä on. Tosin saathan aina teipin pois suksen pohjasta. Suomukuviota ei ole pakko hioa sileäksi ennen teipin asennusta. Mutta jos hiot sen niin sitten suksi ei enää toimi ilman pitovoidetta. Voiteenpoistoaineet ovat käytännössä samaa ainetta, mutta vain eri valmistajien purkissa (vähän kuin ostaisit bensaa eri huoltoasemalta). Puhdistuksen tarkoituksena on poistaa pitoalueelta epäpuhtaudet ja siten varmistaa teipin kiinni pysyminen pohjassa.

ps. kilsoja suksella takana +2tkm tälle talvelle.
Kysykää jos jokin jäi vaivaamaan...

Multivalve
-

ViestiKirjoittaja Multivalve » 20.1.2010 8:51

Ja jos ei yhtään ole kokemusta hiihdosta, niin ei lainkaan paskempi idea vaikka käydä jossain hiihtokoulussa. Hemmetin paljon mukavempia kilometrejä edessä, kun edes vähän tietää miten siellä kannattaa viuhtoa menemään.

Tämä on kyllä niin totta!
Viime talvena ostin hiihtovermeet (pertsa) ja taisin ihan yhden kerran käydä hiihtämässä. Sitä ennen on sukset olleet jalassa armeijassa vuonna -86. No, arvata saattaa että moisella hiihtokokemuksella se on melkoista vihtomista.

Tänä talvena on tullut käytyä pari kertaa ja tuumasin että ei tää oikeasti voi olla näin helvetin hankalaa. Ei tässä kunto muutenkaan ole mitään kiviaitaa mutta esimerkiksi 7 kilsan lenkkiin sain tärvääntymään kokonaisen tunnin keskisykkeellä 174 ja huiput 189! Johan mä vedän kävellen tai sauvakävellen samaa vauhtia saman matkan pienemmillä sykkeillä. Tästä vedin nerokkaan johtopäätöksen että hiihtotekniikka kusee kovalla paineella.

No, eilen sitten osallistuin Tampereen hiihtoseuran järjestämään aikuisten hiihtokouluun. Täytyy kyllä sanoa että viisikymppiä voi käyttää paljon huonomminkin. Koulutus ei kestänyt kuin pari tuntia mutta kyllä siinä huomasi kuinka päin persettä asiat voi tehdä. Oikealla tekniikalla hiihtäminen on helppoa ja jouhevaa joka tekee siitä mukavaa. Tekniikan hiominen vaatii tietysti paljon harjoittelua ja on tietysti mahdollista että itsekseen harjoitellessa kun ei näe liikkeitänsä niin tekee ne väärin. Kurssimaksuun onneksi sisältyy myös "loppututkinto" eli muutaman viikon päästä kannattaa käydä kertauksissa.

Settiin sisältyi myös voiteluopastusta mutta tuntuu että rakettitiedekin on simppelimpää :D

TKN
-

ViestiKirjoittaja TKN » 20.1.2010 17:33

Settiin sisältyi myös voiteluopastusta mutta tuntuu että rakettitiedekin on simppelimpää :D

Ei se perusvoitelu ole vaikeaa. Kilpavoitelu on sitten jo hieman haastavampaa. Muistakaa sanoa koulutuksissa että tehdään/opetellaan nämä asiat yksinkertaisesti ja sanokaa että eivät opeta kilpavoitelua samalla kertaa. Etenkin jos informaatiota tulee liikaa yhdellä kertaa niin silloin voitelu voi tunta rakettitieteeltä.

topgun
-

ViestiKirjoittaja topgun » 26.2.2010 18:23

Tuli hommattua kans sukset täksi talveksi 15 vuoden tauon jälkeen. Hain vaan halpa-hallista Karhu Feran XC - setin hintaan 99€. Sis. sukset, monot, siteet, sauvat + suksipussin. Sauvat joutui kyllä vaihtamaan parempiin, ku noi mukana tulleet oli niin pirun löysät.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”