Elementti kylpyhuoneen laatoitus
Valvoja: ffp jäsenet
Elementti kylpyhuoneen laatoitus
Peltiset seinät ja muovimatto lattiassa.
Miten laatoittaa seinät ja lattiat?
Miten tässä tapauksessa kosteussulku?
Mitä muuta pitää ottaa huomioon?
Tässä kuva laatoitettavasta kylppäristä:
http://www.rakentaja.org/keskustelut-fo ... 879.0.html
Miten laatoittaa seinät ja lattiat?
Miten tässä tapauksessa kosteussulku?
Mitä muuta pitää ottaa huomioon?
Tässä kuva laatoitettavasta kylppäristä:
http://www.rakentaja.org/keskustelut-fo ... 879.0.html
-
- -
- Viestit: 159
- Liittynyt: 13.7.2005 13:46
Itse toteutin vastaavanlaisen seuraavalla reseptillä.
- Muovimatto luonnollisesti pois. Ja kuivatus, joka tuntuu olevan aina tarpeellista
- Moni sanoi, että kannattaa porata reikiä peltiin, mutta en muista teinkä näin
- Seinien levytys kaakelilujalla http://www.kaakeliluja.fi/, toki normi kipsikin käy, ajattelin, että jos on vähän tukevampaa ja antaa samalla paremman kosteuseristyksen
- Normaali kosteuseristys kerafiberilla ja muilla kiillon tuotteilla
- Normaali laatoitus päälle
Kuulemma löytyy nykyään kiinnityslaastia, joka soveltaa suoraan peltiin kiinnitämiseen, mutta itse en lähtisi sille tielle.
Itselläkin märkätilojen remppa edessä, mutta onneksi kiviseiniin tällä kertaa. Pinta-ala tosin tällä kertaa viisinkertainen. Onneksi kulut nyt ei aivan mene samassa suhteessa. Sitten onkin yksi omakotitalo rempattu lattiasta kattoon.
- Muovimatto luonnollisesti pois. Ja kuivatus, joka tuntuu olevan aina tarpeellista
- Moni sanoi, että kannattaa porata reikiä peltiin, mutta en muista teinkä näin
- Seinien levytys kaakelilujalla http://www.kaakeliluja.fi/, toki normi kipsikin käy, ajattelin, että jos on vähän tukevampaa ja antaa samalla paremman kosteuseristyksen
- Normaali kosteuseristys kerafiberilla ja muilla kiillon tuotteilla
- Normaali laatoitus päälle
Kuulemma löytyy nykyään kiinnityslaastia, joka soveltaa suoraan peltiin kiinnitämiseen, mutta itse en lähtisi sille tielle.
Itselläkin märkätilojen remppa edessä, mutta onneksi kiviseiniin tällä kertaa. Pinta-ala tosin tällä kertaa viisinkertainen. Onneksi kulut nyt ei aivan mene samassa suhteessa. Sitten onkin yksi omakotitalo rempattu lattiasta kattoon.
Tai jos haluaa varman päälle pelata niin laittaa 2-k vesieristeen (esim Ardex 8+9). Jos on taloyhtiöstä kyse saattaa isännöitsijällä olla oma vaatimus käytettävistä vesieristeistä ja siitä kuka eristyksen saa tehdä (eli tarviiko tekijällä olla VTT:n sertifikaatit)
Mihin toi reikien poraaminen tohon peltiin perustuu, eikös tollasen peltielementin ideana ole pitää se kosteus nimenomaan siellä elementin sisäpuolella?
Mihin toi reikien poraaminen tohon peltiin perustuu, eikös tollasen peltielementin ideana ole pitää se kosteus nimenomaan siellä elementin sisäpuolella?
Jos pellin päälle tehdään koolaus, sitten levytys (kuitusementti/kipsi), vesieriste ja laatta. Tässä tapauksessa pellin rei´ittäminen on taustan ja koolauksen tuuletuksen kannalta perusteltua. Itse purkaisin pellit pois kokonaan.
Lisäksi topicin aloittaja voisit kertoa, minkälaisesta talosta on kyse: kerrostalo/rivitalo
betonirunko/puurunko
lattian/ala-/välipohjan materiaali maton alla, onko lattialämmitys?
jne.
Lisäksi topicin aloittaja voisit kertoa, minkälaisesta talosta on kyse: kerrostalo/rivitalo
betonirunko/puurunko
lattian/ala-/välipohjan materiaali maton alla, onko lattialämmitys?
jne.
Tai jos haluaa varman päälle pelata niin laittaa 2-k vesieristeen (esim Ardex 8+9)
Noi on sitten hinnaltaa jotain melko järkyttävän ja järkyttävän välistä. Vaikka ei toki vesieristyksissä kannata alkaa säästelemään niin itse jättäisin noi Ardexin 2-k kamat kauppaan. Ovat toki hyviä, mutta hiukan ylimitoitettuja normi kylppäri käyttöön. Taisivat joskus TM:n testissäkin todeta, että noita kannattaa alkaa käyttämään vasta esim. uima-altaissa tai muissa vastaavissa vaativissa käyttökohteissa.
Tietysti jos joku myyntimies Mynttinen on onnistunut taloyhtiön vaatimuksiin moisen myymään niin sitten kai sitä on käytettävä...
Kiillon Kerafiberin olen ainakin itse todennut varsin toimivaksi.
Kaakelilujaa itse ainakin laittaisin märkätilan seiniin, en kipsiä. Vesieristettäkin menee vähemmän kaakelilujaa käyttäessä.
Tosiaan 8+9 on suunnilleen tuplanhintaista verrattuna 1 k eristeisiin ja myöskin käsiteltävyys on hankalampi kuin 1 k kamoissa, kun sotketaan litku valmiiksi on se työstettävissä noin 30 minuuttia ennekuin alkaa kovettumaan. Mutta kuten tossa jo todettiinkin niin ainakin pommin varmaa oikein käytettynä. OKT-projektissa vesieristeen osuus kokonaishinnasta oli niin mitätön, että päätin ottaa parasta kaikkiin vesieristyksiin ja 8+9:iä laitettiin.. Hintaero oli joitain satasia.
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 31.1.2008 18:17
^ Mulla on sellainen tutina munissa että nyt on mennyt sentit ja millit sekaisin. Tai sitten se työkaveri kuuluu tähän ketjuun.
Aikoinaan olin kolmevuotta sähkö-asentajana uudisrakennustyömailla ja siellä tuli liiteltyä sähköjä noihin elementtikylppäreihin. Tosiaan, pitää paikkansa että ainakin katossa on melkein 50cm tilaa kun ne purkaa pellit pois. Seinissä on ilmaa ehkä 10-15 sentiä. Mites jos seinätkin purkaa isommaksi niin lattiaa täytyy laajentaa/purkaa laikalla? Mites tässä rautalattian tapauksessa? Toinen piirre näissä elementeissä oli se, että niiden ympäri meni kaiken maailman putkia ja johtoja liitoskourua tai sähkökeskusta kohti, joka usein oli elementissä.
Kerrostalo, ei lattialämmistystä, talossa betonirunko mutta sen päällä on kylpuhuone peltielementti jossa rautaa ilmeisesti lattia, jonka päällä matto.
Joku myös suositteli laattojen alle wedi levytystä -->
http://www.heikkiharu.fi/
Lisäksi topicin aloittaja voisit kertoa, minkälaisesta talosta on kyse: kerrostalo/rivitalo
betonirunko/puurunko
lattian/ala-/välipohjan materiaali maton alla, onko lattialämmitys?
jne.
Kerrostalo, ei lattialämmistystä, talossa betonirunko mutta sen päällä on kylpuhuone peltielementti jossa rautaa ilmeisesti lattia, jonka päällä matto.
Joku myös suositteli laattojen alle wedi levytystä -->
http://www.heikkiharu.fi/
Kaakelilujassa ja wedissä sama idea, saumat ja läpiviennit nauhoitetaan ja vesieristetään, mutta itse en siihen uskaltaisi luottaa, meillä tehtiin osa märkätiloista kaakelilujalla ja ne kyllä vesieristteiin kokonaan päälle sekä laatoittajan että vastaavan mestarin vaatimuksesta vaikka työohje sitä ei vaadikaan.. syytä kysyessäni käski laattamies jättämään yhden levyn palasen ulos pariksi viikoksi sateeseen ja tein työtä käskettyä, pari viikkoa kun levyn palanen oli pihalla muhinut oli se kastunut läpi ja mureni käsiin... ei tosin tuollaista vesirasitusta pitäisi märkätiloissa tulla, mutta mutta...
syytä kysyessäni käski laattamies jättämään yhden levyn palasen ulos pariksi viikoksi sateeseen ja tein työtä käskettyä, pari viikkoa kun levyn palanen oli pihalla muhinut oli se kastunut läpi ja mureni käsiin...
Niin noh, kävikös mielessä että se levy vetää sitä kosteutta itseensä sieltä reunoista... En jaksa uskoa että se siitä pinnasta läpi menee. Mutta ei se nyt tyhmää ole koko levyä sipasta sillä eristeellä. Ei se vara venettä kaada. Noissa vesieristyksissä ei kuitenkaan kannata kauheesti alkaa säästelemään, tulee vielä loppujen lopuksi kalliiksi. Mutta ei siinä myöskään ole järkeä että 100% ei riitä vaan ihan varmuuden vuoksi vaaditaan 160%
Se nyt ei ehkä kuitenkaan ole tärkeintä millä tehdään, vaan se miten tehdään.
Kävi, ja siksi sipaisinkin ardexin jämät sivuihin ettei se sielät imisi itteensä kosteutta.. Totta on että monasti vesieristyksessä nykyään tehdään varuiksi "liian" tiivistä, mutta monasti vesieristys on niin pieni osa että siinä ei kannata säästää. Harvoin toki kosteusvauriot alkavat suorlata seinältä vaan joko saumoista tai läpivienneistä menee kosteutta läpi ja lähtee leviämään.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa