Väärästä rahasta
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Väärästä rahasta
Tuli tuossa mieleen jotta mites käy, jos myy autonsa ja saa väärää rahaa. Kuinka tuollaisesta tilanteesta voi selvitä niin ettei häviä autoaan jollekkin huijarille? Kauppakirjakaan kun ei taida enää silloin pelastaa jos käy vaikka seuraavana päivänä ilmi että on saanut väärää rahaa?
-
- -
- Viesti:
-
- -
Niin
Tuo julkisella paikalla myyminen olisikin ihan fiksu veto, tarkastuttaisi setelit suoraan jossain kassalla ennen kaupantekoa. Tuli vaan mieleen tilanne missä on saanut väärät rahat ja sitten olisikin kusessa kun yrittäisi vääntää virkavallalle että juuri se toinen on se syyllinen väärän rahan antamiseen.
Siinäpä olisikin sitten itse nesteessä jos tämä huijari alkaa syyttämään sitä rehellistä osapuolta vaikka "rahojen vaihdosta vääriin" :D
Siinäpä olisikin sitten itse nesteessä jos tämä huijari alkaa syyttämään sitä rehellistä osapuolta vaikka "rahojen vaihdosta vääriin" :D
Kannattaisko kääntyä reinikaisen puoleen.Käy siellä selvittää asia,eikohän ne jotain kerro jatkosta.Ei mitenkään suurempaa vittuilua mutta olitko niin kännissä ettei erottanut monopolin
valuuttaa ennen aamua? Tai sitten et ole nähnyt ennen isoja eurobakseja.Tässä maassa meille normi ihmisille tulleet väärät setelit ovat tyyliin kopiokoneversioita.Oliko kaveri edes omilla papruilla liikkeellä.No joo anteeksi ja kiitos!!
Täältä ruudun takaa on niin helppo antaa vitun viisaita "neuvoja".
Toivottavasti asia selviää sinulle parhain päin
Eikä muuten ole mahdotonta saada takasin koska alunperin omistussuhde on saatu petoksella.Tosin selvitystyö voi olla pitkä.
valuuttaa ennen aamua? Tai sitten et ole nähnyt ennen isoja eurobakseja.Tässä maassa meille normi ihmisille tulleet väärät setelit ovat tyyliin kopiokoneversioita.Oliko kaveri edes omilla papruilla liikkeellä.No joo anteeksi ja kiitos!!
Täältä ruudun takaa on niin helppo antaa vitun viisaita "neuvoja".
Toivottavasti asia selviää sinulle parhain päin
Eikä muuten ole mahdotonta saada takasin koska alunperin omistussuhde on saatu petoksella.Tosin selvitystyö voi olla pitkä.
Lähinnä viittasin tähän tapaukseen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006072 ... 9_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006072 ... 9_uu.shtml
kyll tuo on etukäteen järjestetty juttu,eli varmaan ollut auto jo aiemmin myytävänä ja kaupat sovittu sitten ennenkuin koeajaja sitä autoa on edes hakenut (anastanut).Joka tapauksessa paska homma kun kolmas osapuoli on tehnyt "laillisen" kaupan ja omistusoikeus on juurikin tällä kolmannella osapuolella vaikka alkuperäinen myyjä ei olekkaan rahoja autosta saannut missään vaiheessa..
Itse en antaisi tuntemattomalle autoa koeajoon jos en itse olisi kyydissä.
Itse en antaisi tuntemattomalle autoa koeajoon jos en itse olisi kyydissä.
-
- -
^^
Vanhalla luovarilla voi pyyhkiä vaikka hanuria sillä se ei ole mikään virallinen asiakirja. Se vanha luovari tehdään vain myyjää varten jotta hän saa vakuutukset poikki jos uusi omistaja ei rekisteröikään autoa nimiinsä.
Myymiseen, tai itseasiassa uudelle omistajalle rekisteröintiin tarvitaan aina se ilmoitusosa. Jos ilmoitusosa on kadonnut tai turmeltunut, saa auton sen hetkinen omistaja sellaisen katsastuskonttorilta korvausta vastaan. Luonnollisesti henkkarit pitää läväyttää tiskiin. Myös haltija voi hakea sen ilmoitusosan mutta silloin se postitetaan omistajalle.
Vanhalla luovarilla voi pyyhkiä vaikka hanuria sillä se ei ole mikään virallinen asiakirja. Se vanha luovari tehdään vain myyjää varten jotta hän saa vakuutukset poikki jos uusi omistaja ei rekisteröikään autoa nimiinsä.
Myymiseen, tai itseasiassa uudelle omistajalle rekisteröintiin tarvitaan aina se ilmoitusosa. Jos ilmoitusosa on kadonnut tai turmeltunut, saa auton sen hetkinen omistaja sellaisen katsastuskonttorilta korvausta vastaan. Luonnollisesti henkkarit pitää läväyttää tiskiin. Myös haltija voi hakea sen ilmoitusosan mutta silloin se postitetaan omistajalle.
Viime viikolla asiaa kyselin katsastuskonttorilta ja mulle sanottiin että ilmoitusosaa ei tarvita, normaali luovari riittää auton rekisteröintiin uuden omistajan nimiin.
En tiedä sitten onko uusi omistaja jo tämän toimenpiteen tehnyt vai ei, ainakaan mitään ei ole kuulunut ja ilmoitusosa on mulla.
E: Tosin mäkin olen luullut että tarvitaan jokatapauksessa ilmoitusosa, katotaan nyt kuinka käy.
En tiedä sitten onko uusi omistaja jo tämän toimenpiteen tehnyt vai ei, ainakaan mitään ei ole kuulunut ja ilmoitusosa on mulla.
E: Tosin mäkin olen luullut että tarvitaan jokatapauksessa ilmoitusosa, katotaan nyt kuinka käy.
-
- -
- Viesti:
Kyl se jotenkin noin on. Joku termi tälle oli vilpittömän mielen periaate joka suojelee sitä vilpitöntä ostajaa.Eli jos joku varastaa jotakin ja myy sen rehellisesti eteenpäin onkin varastettu tavara laillisesti sen joka sen on varkaalta ostanut?
Tiiä sitten kuinka moni kehtaa pitää tavaran joka on varastettu joltain...
H. Jormalainen, ja toisaalta taas kuka viitsii sen, esim., 15 000e:n auton palauttaa sille alkuperäiselle ja oikealle omistajalle jos omat 15 000e:tä jää saamatta takaisin? Varsinkin JOS on ostanut ihan tositarkoituksella ja järkihintaan sen auton siinä uskossa että myyjä on myös laillinen myyjä eikä mikään koijari.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saantosuoja
Saantosuojalla tarkoitetaan vilpittömästi toimineen ostajan suojaa esineen alkuperäistä omistajaa vastaan. Toisin sanoen saantosuoja (vilpittömän mielen suoja) takaa luovutuksensaajalle laillisen oikeuden irtaimistoon, jonka hän on vilpittömin mielin hankkinut.
...
Saantosuojaa ei voi saada, jos esineen alkuperäinen omistaja on menettänyt esineen näpistyksen, varkauden, ryöstön taikka kiristyksen johdosta.
Niin kyseessähän ei ole varkaus! (paremminkin kultainen kädenojennus)
Petri Kiukkuinen vaan teki sen kriittisen virheen, että luovutti autonsa avaimet vento vieraalle toivottaen hyvää matkaa. Niinhän se vaan on että tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Koska nainen ei varastanut avaimia eikä murtautunut Passattiin, kyseessä ei ole varkaus, vaan luvaton käyttö,
Petri Kiukkuinen vaan teki sen kriittisen virheen, että luovutti autonsa avaimet vento vieraalle toivottaen hyvää matkaa. Niinhän se vaan on että tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Kuulostaa kyllä hurjalle. Mä siis voisin ottaa kaverin auton, tehda hatusta luovarin, ajaa konttorille vaihtaa itseni omistajaksi? Eikös rek. otteen ilmoitusosa nimenomaan ole paperi jota ilman ei omistajaa voi vaihtaa. Omistaja toki voi tulostaa uuden otteen.. Mutta epäilen, että minä voisin mennä pelkällä luovarilla konttorille ja siirtää toisen nimissä olevan auton omiin nimiini..
-
- -
-
- -
^ No eikös sen edellisen omistajan pitäisi hakea uusi ilmoitusosa hukkuneen tilalle ennen myyntiä? Taitavat sielläpäin soveltaa ihan omia sääntöjään rekisteröintiin.
AKE:n sivuilta poimittua:
3. Mitä tehdä, kun rekisteröintitodistus on kadonnut?
Asiakkaan on kirjallisesti pyydettävä kadonneen todistuksen tilalle uusi maksullinen rekisteröintitodistus katsastustoimipaikalta. Ajoneuvon omistajan tai haltijan on allekirjoittamassaan katoamisilmoituksessa esitettävä selvitys todistuksen tai sen osan katoamisesta. Uusi rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa annetaan vain ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle tai omistajan valtuuttamalle henkilölle.
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Use ... %C3%A4.htm
AKE:n sivuilta poimittua:
3. Mitä tehdä, kun rekisteröintitodistus on kadonnut?
Asiakkaan on kirjallisesti pyydettävä kadonneen todistuksen tilalle uusi maksullinen rekisteröintitodistus katsastustoimipaikalta. Ajoneuvon omistajan tai haltijan on allekirjoittamassaan katoamisilmoituksessa esitettävä selvitys todistuksen tai sen osan katoamisesta. Uusi rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa annetaan vain ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle tai omistajan valtuuttamalle henkilölle.
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Use ... %C3%A4.htm
Uusi rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa annetaan vain ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle tai omistajan valtuuttamalle henkilölle.
Vai onkohan tuota pykälää sovellettu? Jos luovari riittää valtuutukseksi. Kieltämättä hieman itseänikin arvelutti, mutta näin tosiaankin on käynyt ja vielä kahdesti eri konttoreilla, eka v. 2005 ja toinen tänä vuonna.
Jos auto pöllitään ja rekisteröidään nimiin pelkällä luovarilla, niin riittääköhän alkuperäisen omistajan esittämä ilmoitusosa kumoamaan sen.(?)
edit. Sain tosiaan ilmoitus- ja teknisen osan mukaan heti.
onpahan repsahtanut offtopicin puolelle
Suomi on vapaa maa, syytteitä saa nostaa ketä vastaan vain, mutta voi olla että kolahtaa omaan nilkkaankin.
Toki. Mutta kyllä ekana mulle tulis mieleen syyllistää rekisteröinnin suorittanut taho, jos homma on tehty esim. ilman ilm. osaa / valtakirjaa.
Kyllä sen auton saa ihan laillisesti ostettua ilman sitä ilmoitusosaa, mutta uutta ilmoitusosaa ei saa suoraan konttorilta mukaan.
Niin, tuntuu kyllä silti liian helpolta.. vrt. Kyllähän sitä jossain pankissakin voi rahaa saada nostetuksi tililtä ilman henkkareita, mutta kyllä viimekädessä vastuu tällöinkin on pankin tiskin takana.. ei tilin omistajalla.
Ajoneuvon omistajan tai haltijan on allekirjoittamassaan katoamisilmoituksessa esitettävä selvitys todistuksen tai sen osan katoamisesta. Uusi rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa annetaan vain ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle tai omistajan valtuuttamalle henkilölle.
Kyllä tuosta AKE:n lainauksesta saa kuvan tällaisesta mahdollisuudesta:
Auton omistaja luovuttaa autonsa ja sen avaimet koeajoa varten, mutta kuljettaja ajaakin konttorille ja esittää siellä tekaistut paperit, väärennetyin allekirjoituksin. Näin saadaan näennäisesti täytetään tuo "omistajan valtuutus"-kriteeri ja saadaan uusi ote + tekn.osa, jolloin voidaaankin siirtää auto saman tien omiin nimiin ja tehdä kaupat seuraavan henkilön kanssa, ennenkuin alkuperäinen omistaja edes huomaa tulleensa petetyksi. Proseduurihan vaatiin hieman röyhkeyttä ja valmistelua, sekä valmiin ostajan hankkimisen etukäteen, mutta kun "vahinko on tapahtunut" on edessä usein vaikea taival auton tai rahojen saamiseksi.
Älä siis koskaan päästä tuntematonta henkilöä yksin liikkeelle autollasi, vaan lähde mukaan koeajolle, samalla näet miten autoasi testilenkillä käsitellään.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”