Kylpypaljun rakentaminen (Kuvia viimein)
Valvoja: ffp jäsenet
Kylpypaljun rakentaminen (Kuvia viimein)
Olis ajatuksissa rakentaa palju pihalle. Onkos jollain kokemuksia tälläisestä projektista?
Tarkoitus olisi saada palju upotettua terassin sisälle osittain, maanpinnan alle. Upotus noin 60 cm ja 40 cm pinnalle, karkeasti. Millä ratkaisisi huoltovapauden, ettei terassin alla olevaan osaan tarvisi koskea? Eli pelkkä puu ei varmaankaan toimi.
Lasikuitua ajattelin laittaa, ihan tiiveydenkin takia, mutta sitä en halua jäävän näkyviin. Olisiko siis ponttilauta ulkopuolella ja sen sisältä kuiduttaisi? Sisäpuolen paljusta paneloisi niin, että seinät ja istuimet olisi helppo irroittaa.
Paljun alle ja ympärille toki jäisi reilusti ilmatilaa ja ehkä jopa eristelevyä, jotta talvellakaan ei maa jäähdytä vettä.
Ideoita?
Tarkoitus olisi saada palju upotettua terassin sisälle osittain, maanpinnan alle. Upotus noin 60 cm ja 40 cm pinnalle, karkeasti. Millä ratkaisisi huoltovapauden, ettei terassin alla olevaan osaan tarvisi koskea? Eli pelkkä puu ei varmaankaan toimi.
Lasikuitua ajattelin laittaa, ihan tiiveydenkin takia, mutta sitä en halua jäävän näkyviin. Olisiko siis ponttilauta ulkopuolella ja sen sisältä kuiduttaisi? Sisäpuolen paljusta paneloisi niin, että seinät ja istuimet olisi helppo irroittaa.
Paljun alle ja ympärille toki jäisi reilusti ilmatilaa ja ehkä jopa eristelevyä, jotta talvellakaan ei maa jäähdytä vettä.
Ideoita?
Viimeksi muokannut Levis, 17.1.2011 18:41. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
näin tossa yhessä mökkirannassa kun olin veneilemässä,niin oli tehty just betonista johon upotettu pyöreitä luonnon kiviä pintaan ja sisäpuolta en päässyt näkemään valitettavasti...mutta itse tekisin puusta irroitettavat ritilät ja penkit...
turussa yks firma ruvennut tekemään muovista hitsaamalla.....6mm muovilevyä rullatavarana ja siitä tekevät...puupinnoite ulkopuolella mikä tukevoittaa samalla,tutulla sellainen käytössä ja on tyytyväinen,on kuulemma helppo pitää puhtaana ja hygieenisempi kuin puupinta...
turussa yks firma ruvennut tekemään muovista hitsaamalla.....6mm muovilevyä rullatavarana ja siitä tekevät...puupinnoite ulkopuolella mikä tukevoittaa samalla,tutulla sellainen käytössä ja on tyytyväinen,on kuulemma helppo pitää puhtaana ja hygieenisempi kuin puupinta...
Mulla on kaverilla upotettuna terassiin tommonen. Eli itse sen teki ja ihan laudoista joiden kyljet ajettu viistoon jotta saadan tuo pyöreys istumaan kun ne asetetaan vierekkäin. Sitten siinä on 2 "vannetta" ympärillä jotka puristaa tuon kokoonpanon kasaan ei mitään tiivisteaineita välissä kun se vesi ittessään turvottaa sen puun. Sitten on lämmitysjärjestelmä itsekiertävä ja puullalämmitettävä siinä kyljessä helposti 40 astetta saa. Ledivalot upotettu myös kylkiin sisäpuolelle niin hehkaa pimeässä komeasti.
Mites iso tään paljun pitäs olla, että onko tarkoitus kylpeä ainoastaan...öh...sylikkäin (poikaporukalla?), vai pitäskö sinne mahtua isompikin orkesteri väljästi istumaan? Tilatankki-idea kuulostaa oikeastaan aika hyvältä, koska se ei vaadi niin hyviä perustuksia kuin betoniallas. Betonin kanssa pelatessa pitää kuitenkin ottaa huomioon altaaseen kännipäissään pudotetut alasimet ja ilmiö nimeltä routa.
Jos minulta kysytään niin puuta ei kannata käyttää kuin kulissien rakentamiseen, vai ihanko ne huvikseen pilallekuiduttaa niitä mahonkiveneitään? Onneksi ei kysytä.
Rosteripönttö ja sinne ne puuritilät ja kilpasatulat, tai sitten muovipänikkä.
Jos minulta kysytään niin puuta ei kannata käyttää kuin kulissien rakentamiseen, vai ihanko ne huvikseen pilallekuiduttaa niitä mahonkiveneitään? Onneksi ei kysytä.
Rosteripönttö ja sinne ne puuritilät ja kilpasatulat, tai sitten muovipänikkä.
Halkaisija saisi olla 1,5 - 1,6 m.
Betonista allasta en halua tehdä. Eihän se koskaan lämpene..?
Jostain jos tosiaan saisi ostettua jonkin törpön, niin se olisi kyllä helppo vaihtoehto. Jotenkin tuntuisi hankalalta saada sellainen käsiinsä.
Kaminankin saattaisin tehdä itse. Jos nyt satun migillä vaan tiiviin pytyn saamaan aikaiseksi.
Betonista allasta en halua tehdä. Eihän se koskaan lämpene..?
Jostain jos tosiaan saisi ostettua jonkin törpön, niin se olisi kyllä helppo vaihtoehto. Jotenkin tuntuisi hankalalta saada sellainen käsiinsä.
Kaminankin saattaisin tehdä itse. Jos nyt satun migillä vaan tiiviin pytyn saamaan aikaiseksi.
Viimeksi muokannut Levis, 10.3.2009 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikö se tyhjennyskin onnistu talvella niin että vetää terassin alta paksulla letkulla tyhjennysputken sitten johonkin kauemmas? Kannattaa myös miettiä juuri tätä lämmitystapaa eli puulämmitteinen vaatii luonnollisesti jonkun hormin ja se nyt olis kiva kun olis mittaa silläkin ettei kaikki savu jää terassin alle pyörimään ;)
Eikö kaikkein paras olisi kun hitsais rosterista vaipallisen pöntön ja eriste väliin niin pysyy myös viileänä? Halvemman jos haluaa niin lasikuidusta, mutta se että mistä sille tekee muotin? kaivonrengas tms.?? Siihen sitten puusta vuoraus molemmille puolille ja sisälle tietty maali pintaan. Lämmitykseen sitten joku ulkoinen pönttö missä kaksoisvaippa?
Katsokaas Muovix oy:n valikoimaa uusiomuovisista ponttilaudoista yms. NIistä sais varmasti ikuisen kylpypaljun. Teräsrenkaalla jos kiristää tuommosen ponttilautaringin ja sisään sitten vaikka pressusta sulatettu sisäallas, niin on mukavasti vedenpitävä. Itte oo noilta ottanu aitatolppia yms romua, enkä oo katunu 6 vuoden aikana kertaakaan...
Itse tein ja säästin.
Materiaalina 18mm.vesivaneri koolattuna 2"/2" . ulkovuori lautaa ja eristeenä 50mm.styrox. Malliltaan kantikas ja sisämitoiltaan 150mm./150mm. Lämpölaitoksena kyljestä sisään työntyvä modifioitu kiuas. Vaneri penkit ja niiden alla vesitilaa pienentämässä styrox. Vettä menee 2400L. Lämmitys-aika Pakkasella -25c. noin 4-5 tuntia jolloin +38c. Sisään mahtuu 7kpl. humalaista
Edit Sisämitat siis 1500mm.*1500mm. ja korkeutta 1300mm.
Materiaalina 18mm.vesivaneri koolattuna 2"/2" . ulkovuori lautaa ja eristeenä 50mm.styrox. Malliltaan kantikas ja sisämitoiltaan 150mm./150mm. Lämpölaitoksena kyljestä sisään työntyvä modifioitu kiuas. Vaneri penkit ja niiden alla vesitilaa pienentämässä styrox. Vettä menee 2400L. Lämmitys-aika Pakkasella -25c. noin 4-5 tuntia jolloin +38c. Sisään mahtuu 7kpl. humalaista
Edit Sisämitat siis 1500mm.*1500mm. ja korkeutta 1300mm.
Viimeksi muokannut jekku, 10.8.2008 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun ajattelee paljun 2,0 mm RST-levystä, suuhun D26,9 putki katkohitsillä pyöristämään reunaa, pari kierre yhdettä joista veden saa johdettua lämmittimeen, kehittyy komeudelle hintaa 1900,00 E + alv 22%. Siis 2318,00 E. Tällöin ajatus on, että paljun pohja lepää kauttaaltaan vaikkapa soran päällä. Lämmitin ja penkit ei sisälly hintaan. Allashan kestäisi puolta ohuemmastakin levystä, mutta sen hitsaaminen ei meillä onnistu.
Kysyin yhdestä metallipajasta tässä lähitienoolla paljun hintaa koossa n. 200 cm halkaisija ja 100 cm korkea. Hieman kallis...
Onnistuukos migillä tuollaisen paljun hitsailu vai onko aivan järjetön projekti edes haaveilla?
Voin tosin ostaa jos joku tuollaisen väsäisi, mutta tuota 2300€ hintaa en olisi valmis maksamaan.
Tällänen kuin meillä on kanssa 1 ratkaisu. Rosteritankki jossa ulkovuoraus lautaa.
Hyvin pysyy yhdellä lämmityksellä toisenkin päivän "kuumana" / lämpimänä.
Tuonne menee se 3 henkeä hyvin.
(Jepjep, pitäs tuolle piipulle hieman lämpömaalia näyttää taikka hakea koko rosterinen putki, saa ehdottaa jos jollain jäänyt nurkkiin.)


Hyvin pysyy yhdellä lämmityksellä toisenkin päivän "kuumana" / lämpimänä.
Tuonne menee se 3 henkeä hyvin.
(Jepjep, pitäs tuolle piipulle hieman lämpömaalia näyttää taikka hakea koko rosterinen putki, saa ehdottaa jos jollain jäänyt nurkkiin.)
Yksi vaihtoehto olis tuommoinen islantilainen kuumavesiallas eli heitturpottur.
http://picasaweb.google.com/villavilpol ... tturpottur
http://picasaweb.google.com/villavilpol ... tturpottur
Veikkaisin että tommonen piippu kerkee jäähtymään aika hyvin jo tuolle korkeudelle. Puun syttymis lämpö on kuitenkin aikas korkea eli +200 ja ylöspäin. (Tuokin on ulkotiloissa joten harvoin niin kuivaa että syttyisi kovin helpolla) Eli en uskois että mitään vaaraa tuosta etäisyydestä on. Tietysti jos haluaa suojauksia rakentaa niin antaa mennä vaan ei niistä ikinä haittaa ole.
Tärkeempi ois nostaa piippu korkeammalle mun mielestä, ettei joku satunnainen kipinä mee yläpohjaan ja jää kytemään. Se on usein suurempi riski. Ja se on vielä aika helpolla vältettävissä. Tosin tossa kyllä varmaan täyttyy määräykset senkin osalta kun tuohon toiselle katolle on etäisyyttä kuitenkin aika hyvin.
Ite aina tykännyt suunnitella piipun reilusti yli harjan. Se on usein parempi vedoltaankin. Tosin noi putket ei välttämättä toimi ihan samalla lailla vedon suhteen kun tiilirakenteiset. Niin ja joskus on kyllä sellainen paikka rakennuksella ettei se piippu vedä oli se minkä mittainen vaan. Silloin tarttis olla huippari piipussa.
Tärkeempi ois nostaa piippu korkeammalle mun mielestä, ettei joku satunnainen kipinä mee yläpohjaan ja jää kytemään. Se on usein suurempi riski. Ja se on vielä aika helpolla vältettävissä. Tosin tossa kyllä varmaan täyttyy määräykset senkin osalta kun tuohon toiselle katolle on etäisyyttä kuitenkin aika hyvin.
Ite aina tykännyt suunnitella piipun reilusti yli harjan. Se on usein parempi vedoltaankin. Tosin noi putket ei välttämättä toimi ihan samalla lailla vedon suhteen kun tiilirakenteiset. Niin ja joskus on kyllä sellainen paikka rakennuksella ettei se piippu vedä oli se minkä mittainen vaan. Silloin tarttis olla huippari piipussa.
Nyt löyty tutun-tuttu joka tekisi tynnyrin muovista sopuhintaan.
Pitäisi suunnitella nyt sitten paria yksityiskohtaa ennen tilausta. Josko teiltä löytysi ideoita?
Palju tulisi kuvassa näkyvälle vihreälle nurmelle:
http://www.koti.phnet.fi/levis/sekalais ... %20web.jpg
Nurmi lähtee multineen pois ja tilalle terassilaudoitus ja paljulle puhkaistaan reikä terassiin. Kuvan kivimuuri on 50 cm korke. Eli palju menisi puoliksi "maan alle".
Ongelma: En halua kaminaa astian sisään, vaan ulkoisen kaminan. Pitääkö kamina asentaa tuonne maan tasalle eli paljun pohjan tasalle?
Jos pitää, niin täytyy tehdä terasssiin pari porrasta, jonka pohjalla kamina on (kellarissa ikäänkuin).
Jos kaminan voi laittaa ylemmäs, niin estyykö veden vapaa kierto? Eli alemmasta putkesta kylmä sisään ja ylemmästä ulos. Millä korkeudella lähdöt paljussa pitäísi olla? Kiertovesipumppu (talvi?)?
Paljua on tarkoitus käyttää talvisin myös. Eli kamina on oltava tyhjennettävissä vedestä jne.
Millä korkeudella istuimet paljun sisällä ovat? Vaikuttaako ihmisen kelluvuus asiaan..?
Pitäisi suunnitella nyt sitten paria yksityiskohtaa ennen tilausta. Josko teiltä löytysi ideoita?
Palju tulisi kuvassa näkyvälle vihreälle nurmelle:
http://www.koti.phnet.fi/levis/sekalais ... %20web.jpg
Nurmi lähtee multineen pois ja tilalle terassilaudoitus ja paljulle puhkaistaan reikä terassiin. Kuvan kivimuuri on 50 cm korke. Eli palju menisi puoliksi "maan alle".
Ongelma: En halua kaminaa astian sisään, vaan ulkoisen kaminan. Pitääkö kamina asentaa tuonne maan tasalle eli paljun pohjan tasalle?
Jos pitää, niin täytyy tehdä terasssiin pari porrasta, jonka pohjalla kamina on (kellarissa ikäänkuin).
Jos kaminan voi laittaa ylemmäs, niin estyykö veden vapaa kierto? Eli alemmasta putkesta kylmä sisään ja ylemmästä ulos. Millä korkeudella lähdöt paljussa pitäísi olla? Kiertovesipumppu (talvi?)?
Paljua on tarkoitus käyttää talvisin myös. Eli kamina on oltava tyhjennettävissä vedestä jne.
Millä korkeudella istuimet paljun sisällä ovat? Vaikuttaako ihmisen kelluvuus asiaan..?
Itsellä tuossa juuri valmistui palju ulkoisella kaminalla. Teen siitä projektikertomuksen kunhan ehdin. Mutta lyhykäisyydessään levis:
Kamina olisi hyvä saada mahdollisimman alas. Kuuma vesihän nousee ylöspäin, joten jos kamina kauhean ylhäällä, jää pohjalle kylmää vettä joka ei lämpene. Lisäksi veden sekoitusta lämmittämisen aikana ei suositella koska mitä isompi lämpötilaero alhaalla / ylhäällä, sitä paremmin vesi kiertää.
Toinen syy miksi kamina olisi hyvä olla hieman alempana kuin tynnyrin yläreuna on se että kun ihmiset hyppää täyteen paljuun tulee sieltä vettä ulos. Kun sieltä sitten noustaan laskee veden pinta ja jos kaminan yläputki on tuolloin ylempänä kuin vedenpinta ja kaminassa tuli, palaa kaminaan reikä. Eli veden pinta tulee olla kaminan yläpintaa ylempänä.
Kiertovesipumppua tarvitset jos meinaat pitää saman veden kaminassa pitkiäaikoja lämmittämättä. Muuten se jäätyy. Normaalissa käytössä et sitä tarvitse. Eli jos täytät, lämmität, kylvet ja tyhjennät. Itse toimin näin. Ei tarvitse sitten taistella leviä vastaan.
Kaminahan tyhjenee altaan mukana. Jos taas meinaat jättää altaaseen veden niin silloin tekisin sulkuventtiilit kaminan ja altaan väliin ja tyhjennysproppu kaminan pohjaan.
Kun omaa rupesein rakentelemaan kiertelin liikkeitä ja tutkin valmistajien nettisivuja. Tehdastekoisissa penkit on noin 27cm korkeudella pohjasta ja koko tynnyrin kylpysyvyys on noin 95 sentin luokkaa. Tein omaan noin ja on mielestäni hyvä.
Kamina olisi hyvä saada mahdollisimman alas. Kuuma vesihän nousee ylöspäin, joten jos kamina kauhean ylhäällä, jää pohjalle kylmää vettä joka ei lämpene. Lisäksi veden sekoitusta lämmittämisen aikana ei suositella koska mitä isompi lämpötilaero alhaalla / ylhäällä, sitä paremmin vesi kiertää.
Toinen syy miksi kamina olisi hyvä olla hieman alempana kuin tynnyrin yläreuna on se että kun ihmiset hyppää täyteen paljuun tulee sieltä vettä ulos. Kun sieltä sitten noustaan laskee veden pinta ja jos kaminan yläputki on tuolloin ylempänä kuin vedenpinta ja kaminassa tuli, palaa kaminaan reikä. Eli veden pinta tulee olla kaminan yläpintaa ylempänä.
Kiertovesipumppua tarvitset jos meinaat pitää saman veden kaminassa pitkiäaikoja lämmittämättä. Muuten se jäätyy. Normaalissa käytössä et sitä tarvitse. Eli jos täytät, lämmität, kylvet ja tyhjennät. Itse toimin näin. Ei tarvitse sitten taistella leviä vastaan.
Kaminahan tyhjenee altaan mukana. Jos taas meinaat jättää altaaseen veden niin silloin tekisin sulkuventtiilit kaminan ja altaan väliin ja tyhjennysproppu kaminan pohjaan.
Kun omaa rupesein rakentelemaan kiertelin liikkeitä ja tutkin valmistajien nettisivuja. Tehdastekoisissa penkit on noin 27cm korkeudella pohjasta ja koko tynnyrin kylpysyvyys on noin 95 sentin luokkaa. Tein omaan noin ja on mielestäni hyvä.
^Kiitos kaimalle vastauksesta!
Toimisiko seuraava ajatusmalli:
1. alaletku altaan pohjassa (samalla tyhjennys letkuna toimisi)
2. yläletku 50 cm korkeudella
3. kamina 50 cm korkeudella (terassin tasolla)
Sen verran tuli "nukuttua" fysiikan tunneilla, että ei kykene hahmottamaan termodynamiikkaa... (jos tuo sitä edes nimeltään oli) Eli nouseeko tuo vesi "ylämäkeen" sujuvasti?
VAi onko tuos vesi lämmintä vain tuosta 50 cm korkeudesta ylöspäin? Eli kuinka selkeästi tuo lämpötila ero muodostuu?
Jossakin netissä oli kuva, että jos alaletku olisi vastakkaisella sivustalla yläletkuun nähden, sekottuisi vesi hieman paremmin. Ei kai se kierto tuon takia lakkaisi?
Paljonko halkaisija putkille tulisi olla, 50 mm? Eristäähän nekin varmaan voisi.
Kiertovesipumppua sillä väläytin, jotta jos unohtaisi kokonaan tuon veden luonnollisen alipaineistetun kierron, voisi unohtaa kaminan sijainnin yhtälöstä.
Olisiko kaminan vesiputkista ideaa? Ajatus oli, että vanhasta kiukaasta saisi tulipesän ja rungon rakennelmalle. Sinne sitten rosterista se lämmönvaihdin. Kokemusta mitoista, pituuksista jne?
Alkuun ajattelin 200 cm halkaisijaltaan olevaa pyttyä, mutta nyt kun ulkoinen kamina tulossa, niin eiköhän 160 cm tai 170 cm ole järkevämpi. Kuusi henkilöä jos suht mukavasti mahtuisi, niin olisi ok.
Ei se rahasta kiinni tuossa kohtaa ole, mutta ei tuota liian isoa ole mukava lämmitellä.
Toimisiko seuraava ajatusmalli:
1. alaletku altaan pohjassa (samalla tyhjennys letkuna toimisi)
2. yläletku 50 cm korkeudella
3. kamina 50 cm korkeudella (terassin tasolla)
Sen verran tuli "nukuttua" fysiikan tunneilla, että ei kykene hahmottamaan termodynamiikkaa... (jos tuo sitä edes nimeltään oli) Eli nouseeko tuo vesi "ylämäkeen" sujuvasti?
VAi onko tuos vesi lämmintä vain tuosta 50 cm korkeudesta ylöspäin? Eli kuinka selkeästi tuo lämpötila ero muodostuu?
Jossakin netissä oli kuva, että jos alaletku olisi vastakkaisella sivustalla yläletkuun nähden, sekottuisi vesi hieman paremmin. Ei kai se kierto tuon takia lakkaisi?
Paljonko halkaisija putkille tulisi olla, 50 mm? Eristäähän nekin varmaan voisi.
Kiertovesipumppua sillä väläytin, jotta jos unohtaisi kokonaan tuon veden luonnollisen alipaineistetun kierron, voisi unohtaa kaminan sijainnin yhtälöstä.
Olisiko kaminan vesiputkista ideaa? Ajatus oli, että vanhasta kiukaasta saisi tulipesän ja rungon rakennelmalle. Sinne sitten rosterista se lämmönvaihdin. Kokemusta mitoista, pituuksista jne?
Alkuun ajattelin 200 cm halkaisijaltaan olevaa pyttyä, mutta nyt kun ulkoinen kamina tulossa, niin eiköhän 160 cm tai 170 cm ole järkevämpi. Kuusi henkilöä jos suht mukavasti mahtuisi, niin olisi ok.
Ei se rahasta kiinni tuossa kohtaa ole, mutta ei tuota liian isoa ole mukava lämmitellä.
Alaletkun asennolla ei ole niin kauheasti väliä. Se saisi olla altaan pohjasta hieman ylöspäin kohti kaminaan joilloin tyhjennettäessä allas tyhjenee myös kamina. Ja yläletku sitten mielellään hieman kaminasta ylöspäin kohti allasta. Tämä siksi, että vesi pääsee kiertämään kunnolla.
Se vesi muuten kiertää todella voimakkaasti kunhan kamina lämpeää. Ei heti usko mutta kun pääsee kokeilemaan niin huomaa. Syy miksi kaminan yläosasta lähtevä letku pitäisi osoittaa hieman ylöspäin kohti allasta on se, että se kamina ei kuumene turhaan. Jos yläletku lähtee alaspäin jää lämpimin vesi kaminan yläosaan. Vaikeasti selitettävä. Oma ja kaverin kamina pysyy koko lämmitysajan sellaisena että siihen voi hyvin koskea. Ei tule palovammoja vaikka vähän ilolientä nauttisikin.
Se vesi tulee olemaan pinnasta lämpimämpää lämmityksen aikana. Kun lämmittää paljun niin että pinta alkaa oleen reilu 40 astetta ja sitten sekoittaa sen veden niin tulee aika tasalämpöinen 37 asteinen kylpyvesi. Se on ainut et mitä alempana se kamina on, sitä paremmin se kierrättää sen kylmän pohjalla olevan veden sieltä kaminan läpi. Lämmityksen aikana työntämällä käden paljuun huomaa todella selkeästi missä on alaputken kohta. Siitä alaspäin ei vesi lämpeä. Mutta sekoittamalla siitä selviää.
Ei oo mitään väliä mihin sivuille ne letkut pistät. Mulla ne on päälekkäin. Alaputki noin 15 senttiä altaan pohjasta ja yläletku 60 senttiä alaletkun yläpuolella. Noin noissa tehdastekosissakin melkein kaikissa on. Mulla on putkilähdöt 3 tuumasia. Jos kauhean pienet laitat estät vain turhaan veden kiertoa ja lämmität kaminaa.
Kaminasta mulla on kaksi versiota mallinnettuna cadillä. Toi kiukaasta tehty ei oo osoittautunut kovin tehokkaaksi mitä netistä noita keskusteluja olen lukenut.
Oma tynnyri on 150cm halkaisijaltaan ja siinä kylpee 5 mukavasti. 6 menee vielä hyvin mut sit rupee tuleen ahdasta. Kannattaa mitoittaa se niin miten sitä yleensä käyttää. Vesimäärään tulee eroa reilu 500 litraa jos kasvattaa halkaisijan 150cm 200cm tienoille. Joutuu lämmittään paljon kauemmin ja kuluu enemmän puita. Kannattaa vähän miettiä montako siellä kylpee normaalisti. Siinä taas omia kokemuksia.
Se vesi muuten kiertää todella voimakkaasti kunhan kamina lämpeää. Ei heti usko mutta kun pääsee kokeilemaan niin huomaa. Syy miksi kaminan yläosasta lähtevä letku pitäisi osoittaa hieman ylöspäin kohti allasta on se, että se kamina ei kuumene turhaan. Jos yläletku lähtee alaspäin jää lämpimin vesi kaminan yläosaan. Vaikeasti selitettävä. Oma ja kaverin kamina pysyy koko lämmitysajan sellaisena että siihen voi hyvin koskea. Ei tule palovammoja vaikka vähän ilolientä nauttisikin.
Se vesi tulee olemaan pinnasta lämpimämpää lämmityksen aikana. Kun lämmittää paljun niin että pinta alkaa oleen reilu 40 astetta ja sitten sekoittaa sen veden niin tulee aika tasalämpöinen 37 asteinen kylpyvesi. Se on ainut et mitä alempana se kamina on, sitä paremmin se kierrättää sen kylmän pohjalla olevan veden sieltä kaminan läpi. Lämmityksen aikana työntämällä käden paljuun huomaa todella selkeästi missä on alaputken kohta. Siitä alaspäin ei vesi lämpeä. Mutta sekoittamalla siitä selviää.
Ei oo mitään väliä mihin sivuille ne letkut pistät. Mulla ne on päälekkäin. Alaputki noin 15 senttiä altaan pohjasta ja yläletku 60 senttiä alaletkun yläpuolella. Noin noissa tehdastekosissakin melkein kaikissa on. Mulla on putkilähdöt 3 tuumasia. Jos kauhean pienet laitat estät vain turhaan veden kiertoa ja lämmität kaminaa.
Kaminasta mulla on kaksi versiota mallinnettuna cadillä. Toi kiukaasta tehty ei oo osoittautunut kovin tehokkaaksi mitä netistä noita keskusteluja olen lukenut.
Oma tynnyri on 150cm halkaisijaltaan ja siinä kylpee 5 mukavasti. 6 menee vielä hyvin mut sit rupee tuleen ahdasta. Kannattaa mitoittaa se niin miten sitä yleensä käyttää. Vesimäärään tulee eroa reilu 500 litraa jos kasvattaa halkaisijan 150cm 200cm tienoille. Joutuu lämmittään paljon kauemmin ja kuluu enemmän puita. Kannattaa vähän miettiä montako siellä kylpee normaalisti. Siinä taas omia kokemuksia.
Kaminaa alan rakentaa ja mietin onko merkistystä kovin, missä kohtaa piippu ja vesilähdöt ovat?
Kamina on ikään kuin kaksi tynnyriä sisäkkäin. Sisempi toimii tulipesänä. Välitila tulee täyteen vettä, paitsi etupuoli, josta puut laitetaan. Ulomman halkaisija muistaakseni 55 cm ja sisempi 45 cm. Syvyyttä 45 cm. Karkeesti tuon kokoinen.
Sisempi "tynnyri" on 3 mm ainevahvuudeltaan ja ulompi on vanha vesipata eli alle 1 mm paksua. Onko sisempi liian paksua? Haittaako lämmön siirtymistä tai jotain?
Päälle ja alle tulee vesiliitännät , mutta onko piippu oltava takareunassa, keskellä vai onko suurta merkitystä. Etureunaan se ei tule...
Paljonkos piipun halkaisija ja pituus..?
Kamina on ikään kuin kaksi tynnyriä sisäkkäin. Sisempi toimii tulipesänä. Välitila tulee täyteen vettä, paitsi etupuoli, josta puut laitetaan. Ulomman halkaisija muistaakseni 55 cm ja sisempi 45 cm. Syvyyttä 45 cm. Karkeesti tuon kokoinen.
Sisempi "tynnyri" on 3 mm ainevahvuudeltaan ja ulompi on vanha vesipata eli alle 1 mm paksua. Onko sisempi liian paksua? Haittaako lämmön siirtymistä tai jotain?
Päälle ja alle tulee vesiliitännät , mutta onko piippu oltava takareunassa, keskellä vai onko suurta merkitystä. Etureunaan se ei tule...
Paljonkos piipun halkaisija ja pituus..?
Viime talvena tilasin pari tuollaista Chofu puulämmitteistä ja yhden propaani (kaasu) -mallin. Tuo puulämmitteinen on ainakin todella tehokas joten tuosta voisi olla hyvä ottaa mallia jos vastaavaa lähtee itse suunnittelemaan, rakenne on juuri kuvailemasi eli vesivaippa kiertää tulipesän ympäri ja lämmittää paljua vapaakierron fysiikkaan perustuen.
http://www.spadealers.fi/main/fin/Uppva ... s.asp?ID=7
Tietoa: http://www.spadealers.fi/main/fin/hottub/heating.asp
http://www.spadealers.fi/main/fin/Uppva ... s.asp?ID=7
Tietoa: http://www.spadealers.fi/main/fin/hottub/heating.asp
Laitetaas vähän projektia kun vihdoin kesälomalla saatiin jotain näkyvää aikaa ja ensimmäiset kylvyt suoritettiin menneenä viikonloppuna.
Sisäosa laminointiin jo viime talvena alumiinimuottiin, mankelilla kehä ja vähän tiggiä perään niin saatiin sopiva istumaasento sekä muoto itse paljulle.
Reilu viikko sitten sitten suunnittelemaan paikkaa rivari päätykämppään, takapiha olisi ollut luonnollinen ja suojaisa valinta mutta kahdessa tasossa oleva huonesto sekä saunasta kulku olohuoneen läpi laittoi harkitsemaan etupihan hieman ahdasta vaihtoehtoa. Paljun sisäosan suunnittelun lähtökohtana on "upotus" terassiin mutta tässä nykyisessä asumuksessa järkevällä työllä ei sopivaa asennuskohdetta löytynyt. Päätin tehdä halvan väliaikaisratkaisun ja nostaa paljun erillisen rakennelmän päälle, mutterin muotoinen tai mahdollisesti pyöreätaso olisi ollut ulkonäöllisesti paras vaihtoehto mutta näin "peukalo keskellä kämmentä" insinöörille siinä olisi ollut ehkä jopa liikaa haastetta. Siispä saha käteen ja tuumasta toimeen.
Asennuskorkeus asetti omia haasteita joten päätin tehdä kuution raakalankusta ja asettaa sijoituskohteessa harkko-/puukyllästekivijalan paljun alle. Mahdollisimman yksinkertainen mutta tukeva kehikko valmistui seuraavasti:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju1.jpg
Kehikosta piti saada muutamaan mieheen kehyesti siirrettävä rakennelma joten ulkoverkoilu tehtiin vinyylilevystä:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju2.jpg
Pintatasolle ruskeaksi kyllästetty terassilankku:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju3.jpg
Muutaman päivän urakan jälkeen rakennelma kärrylle ja kohti määränpäätä (aavistuksen laiton kuorma mutta kesäyöntunteina tuli perille vajaan 30km siirtymän):
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju4.jpg
Määränpäässä oikeiden korkojen hakeminen sekä paljun pohjan viimestely ja se tärkein eli mukitelineiden asennus:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju5.jpg
Sukuhäihin saapunut seurakunta saapui perjantaina maaseudulle ja alustavasti oli puhetta että otetaan ns. löysätpois ennen häitä pienimuotoissa paljutteluissa, perjantai ilta-päivällä hain ennen viittä tarvittavia putkia kamiinan asennukselle ja porukka jo odotteli pyyhkeiden kanssa pihalla. Portaiden kanssa tyydyttiin nopeaan ratkaisuun joten aivan lopullinen viimeistelty tulos ei vielä kuvasta aisti:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju6.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju7.jpg
Ilta vierähti aamun puolelle 6-7hlön kylpiessä ja näinkin pienellä työllä voi olla hyvin tyytyväinen lopputulokseen, tekemistä kyllä vielä piisaa. Takanurkkien kulmapalat puuttuvat sekä kamiinan putkituksissa on vielä tekemistä vapaankierron tehostamiseksi, nopeasti kyhätyllä rakennelmalla kamiinasta ei kärsi ottaa kaikkia tehoja koska kirto ei ole riittävä ja vesi alkaa kiehumaan. Ensimmäisen kokeilun perusteella n.1500l kraanavettä lämpiää n.39-40ast 2-3h aikana, potentiaalia kamiinassa kyllä tuntuu olevan kunhan vesi saadaan kiertämään riittävästi.
Sisäosa laminointiin jo viime talvena alumiinimuottiin, mankelilla kehä ja vähän tiggiä perään niin saatiin sopiva istumaasento sekä muoto itse paljulle.
Reilu viikko sitten sitten suunnittelemaan paikkaa rivari päätykämppään, takapiha olisi ollut luonnollinen ja suojaisa valinta mutta kahdessa tasossa oleva huonesto sekä saunasta kulku olohuoneen läpi laittoi harkitsemaan etupihan hieman ahdasta vaihtoehtoa. Paljun sisäosan suunnittelun lähtökohtana on "upotus" terassiin mutta tässä nykyisessä asumuksessa järkevällä työllä ei sopivaa asennuskohdetta löytynyt. Päätin tehdä halvan väliaikaisratkaisun ja nostaa paljun erillisen rakennelmän päälle, mutterin muotoinen tai mahdollisesti pyöreätaso olisi ollut ulkonäöllisesti paras vaihtoehto mutta näin "peukalo keskellä kämmentä" insinöörille siinä olisi ollut ehkä jopa liikaa haastetta. Siispä saha käteen ja tuumasta toimeen.
Asennuskorkeus asetti omia haasteita joten päätin tehdä kuution raakalankusta ja asettaa sijoituskohteessa harkko-/puukyllästekivijalan paljun alle. Mahdollisimman yksinkertainen mutta tukeva kehikko valmistui seuraavasti:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju1.jpg
Kehikosta piti saada muutamaan mieheen kehyesti siirrettävä rakennelma joten ulkoverkoilu tehtiin vinyylilevystä:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju2.jpg
Pintatasolle ruskeaksi kyllästetty terassilankku:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju3.jpg
Muutaman päivän urakan jälkeen rakennelma kärrylle ja kohti määränpäätä (aavistuksen laiton kuorma mutta kesäyöntunteina tuli perille vajaan 30km siirtymän):
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju4.jpg
Määränpäässä oikeiden korkojen hakeminen sekä paljun pohjan viimestely ja se tärkein eli mukitelineiden asennus:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju5.jpg
Sukuhäihin saapunut seurakunta saapui perjantaina maaseudulle ja alustavasti oli puhetta että otetaan ns. löysätpois ennen häitä pienimuotoissa paljutteluissa, perjantai ilta-päivällä hain ennen viittä tarvittavia putkia kamiinan asennukselle ja porukka jo odotteli pyyhkeiden kanssa pihalla. Portaiden kanssa tyydyttiin nopeaan ratkaisuun joten aivan lopullinen viimeistelty tulos ei vielä kuvasta aisti:
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju6.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... Palju7.jpg

Ilta vierähti aamun puolelle 6-7hlön kylpiessä ja näinkin pienellä työllä voi olla hyvin tyytyväinen lopputulokseen, tekemistä kyllä vielä piisaa. Takanurkkien kulmapalat puuttuvat sekä kamiinan putkituksissa on vielä tekemistä vapaankierron tehostamiseksi, nopeasti kyhätyllä rakennelmalla kamiinasta ei kärsi ottaa kaikkia tehoja koska kirto ei ole riittävä ja vesi alkaa kiehumaan. Ensimmäisen kokeilun perusteella n.1500l kraanavettä lämpiää n.39-40ast 2-3h aikana, potentiaalia kamiinassa kyllä tuntuu olevan kunhan vesi saadaan kiertämään riittävästi.
Todella asiallinen palju, toiset osaa. Minulla on Spadealersin palju ja samanlainen kamina. Parin kuukauden kokemuksella pesä voisi olla suurempi. Puita saa lisätä aika usein jotta teho säilyy. Kunnon koivuklapi juuri oikean mittaisena tietysti auttaisi asiaan. Yläputken pitäisi nousta hieman paljuun päin, näyttäisi olevan aika vaaterissa. Kunnon tulella kamina porisee vähän minullakin.
Viimeksi muokannut Hese, 11.8.2009 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 31.1.2008 18:17
Hieno palju Lindroosilla.
Aina pitää kuitenkin keksiä jotain valittamista ihan periaatteessa joten narisenpa vaikka siitä että miksei reunalautoja ole sahattu jiiriin? :D
Ja portaat ovat alaspäin tullessa hankalan näköiset kun alempi porras on ylemmän alla. Pitää siis tulla perse edellä tai astua vain kantapäällä.
Ei muuta valittamista tällä kertaa :)
Aina pitää kuitenkin keksiä jotain valittamista ihan periaatteessa joten narisenpa vaikka siitä että miksei reunalautoja ole sahattu jiiriin? :D
Ja portaat ovat alaspäin tullessa hankalan näköiset kun alempi porras on ylemmän alla. Pitää siis tulla perse edellä tai astua vain kantapäällä.
Ei muuta valittamista tällä kertaa :)
Palaute on aina tervetullutta ja jopa suotavaa..
Hese: Lähes suorassa oleva yläputki tosiaan aiheuttaa tuota ongelmaa, tuli hätiköiden porattua ylempi läpivienti turhan matalalle ns. aivan jalkatilan yläosaan. Jälkikäteen miettien olisi kannattanut tehdä paikka vaikka ihan reilusti puoleenväliin selkäosaa. Pientä pelivaraa on muuttaa nykyistä asennuskulmaa joten eiköhän tuokin ongelma poistu.
Multivalve: Halvalla marketti "jiiri"-sahalla kun työstää niin eihän tuollanen terassilankku ees mahdu pyödälle pystyyn eikä terässä ole mitään sivukallistusta, vapaalla kädellä tehtyyn jiiriin ei taidot riitä ja lopputulos olis varmasti tuotakin tökerömpi. Suoraan sanottuna ei tainnu ees tulla ensimmäistä reunaa mallatessa mieleen että voishan sen niinkin tehdä.
Portaiden kanssa saa tosiaan olla tarkkana, saattaa joku pikkupöhnössä taittaa nilkkansa tai muutoin olla nenällään. Tuossa varmaan toimisi ihan perinteinen rappumallin koroke vaikka kahdessa tasossa, tekee vielä hiukan leveemmän niin saa astua vaikka ensin ylätasolle ennen paljuun kiipeemistä.
Hese: Lähes suorassa oleva yläputki tosiaan aiheuttaa tuota ongelmaa, tuli hätiköiden porattua ylempi läpivienti turhan matalalle ns. aivan jalkatilan yläosaan. Jälkikäteen miettien olisi kannattanut tehdä paikka vaikka ihan reilusti puoleenväliin selkäosaa. Pientä pelivaraa on muuttaa nykyistä asennuskulmaa joten eiköhän tuokin ongelma poistu.
Multivalve: Halvalla marketti "jiiri"-sahalla kun työstää niin eihän tuollanen terassilankku ees mahdu pyödälle pystyyn eikä terässä ole mitään sivukallistusta, vapaalla kädellä tehtyyn jiiriin ei taidot riitä ja lopputulos olis varmasti tuotakin tökerömpi. Suoraan sanottuna ei tainnu ees tulla ensimmäistä reunaa mallatessa mieleen että voishan sen niinkin tehdä.
Portaiden kanssa saa tosiaan olla tarkkana, saattaa joku pikkupöhnössä taittaa nilkkansa tai muutoin olla nenällään. Tuossa varmaan toimisi ihan perinteinen rappumallin koroke vaikka kahdessa tasossa, tekee vielä hiukan leveemmän niin saa astua vaikka ensin ylätasolle ennen paljuun kiipeemistä.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Aiheeseen liittyvien voisin suositella myös tätä vaihtoehtoa: http://www.kirami.fi/.
Itselläni on kokemusta tällaisesta kyseisen firman tuotteesta, enkä voi kuin kehua. Tynnyri on käytännössä huoltovapaa, koska pintapuutkin ovat materiaaliltaan lehtikuusta.
Itselläni on kokemusta tällaisesta kyseisen firman tuotteesta, enkä voi kuin kehua. Tynnyri on käytännössä huoltovapaa, koska pintapuutkin ovat materiaaliltaan lehtikuusta.
Kamina on nyt hitsattu. Typerän suunnitteluvirheen johdosta, yksi hitsaussauma oli todella hankala tehdä. Tämä sauma vuotaa aivan liikaa. Vaikka laittaisi Kempin liimaa lisää, se vuotaa aina vaan.
Vuoto on ulospäin, ei tulipesään.
Onko olemassa jotain ainetta, jota siihen voisi laittaa ja se kestää sen 100 astetta ja pakkaset? Meinasin hartsia. Tinakin kävi mielessä, mutta miten paljon se liukenee veteen? Ja kestääkö muutenkaan.
Apua.
Vuoto on ulospäin, ei tulipesään.
Onko olemassa jotain ainetta, jota siihen voisi laittaa ja se kestää sen 100 astetta ja pakkaset? Meinasin hartsia. Tinakin kävi mielessä, mutta miten paljon se liukenee veteen? Ja kestääkö muutenkaan.
Apua.
Epäpuhtauksien takia juottaminen ei kuulema onnistu.
Tarkistusluukkua ei tarvi, koska sauma on ulkopuolella.
Täytyy nyt rälläkällä laskea suurimmat tihkuvat kohdat kunnolla auki ja hitsata uudestaan niitä. Sitten Spray tölkistä ajattelin laskea pohjamaalia sauman päälle ja toivon sen valuvan huokosiin, litkua kun on.
Kuivuttuaan poistan teräsharjalla ylimääräisen maalin ja laitan jotain "Sikaa", joka kestää sen n. 100 astetta, jota sen tarvii kestää.
Ja jos tuon jälkeen vielä jotain tihkuu, niin antaa tihkua. Ei se 1600 litraa niin äkkiä lopu!
Tänään sain viimenkin valettua sementistä pohjan paljulle. 8 mm harjaterästä ja 20 cm välein. Paksuutta 60-80 mm. Siihen sitten jotain eristelevyä vielä päälle niin ei lämpö karkaa.
Tarkistusluukkua ei tarvi, koska sauma on ulkopuolella.
Täytyy nyt rälläkällä laskea suurimmat tihkuvat kohdat kunnolla auki ja hitsata uudestaan niitä. Sitten Spray tölkistä ajattelin laskea pohjamaalia sauman päälle ja toivon sen valuvan huokosiin, litkua kun on.
Kuivuttuaan poistan teräsharjalla ylimääräisen maalin ja laitan jotain "Sikaa", joka kestää sen n. 100 astetta, jota sen tarvii kestää.
Ja jos tuon jälkeen vielä jotain tihkuu, niin antaa tihkua. Ei se 1600 litraa niin äkkiä lopu!
Tänään sain viimenkin valettua sementistä pohjan paljulle. 8 mm harjaterästä ja 20 cm välein. Paksuutta 60-80 mm. Siihen sitten jotain eristelevyä vielä päälle niin ei lämpö karkaa.
Minä käytän tunkeumanestettä varmistaakseni tiiveyden hankalissa paikoissa.
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=164330
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=164330
Kyllähän se kuulostaa erikoiselta, että hitsata ei mahdu, mutta rälläkkä kyllä sopii.
Esim. ämpärissähän, tavallinen ämpäri siis, se yläreuna taittuu alaspäin. Vahvike. Se sauma on siellä vahvikkeen pohjalla. Hitsin kahva ei mahtunut liikkumaan sivuttain lainkaan. Rälläkän ohut laikka mahtuu kyllä.
Kuva ämpäristä: http://www.plastex.fi/nettilomake/asiak ... _95010.jpg
Esim. ämpärissähän, tavallinen ämpäri siis, se yläreuna taittuu alaspäin. Vahvike. Se sauma on siellä vahvikkeen pohjalla. Hitsin kahva ei mahtunut liikkumaan sivuttain lainkaan. Rälläkän ohut laikka mahtuu kyllä.
Kuva ämpäristä: http://www.plastex.fi/nettilomake/asiak ... _95010.jpg
Jos haluaisi tehostaa lämmitystä niin...
Kuparikierukan jos asentaisi savupiipun sisään, mutta kiertääkö siinä vesi itsekseen jos:
1. vesi tulee sisään paljun pohjalta piipun juureen
2. vesi nousee piippua pitkin kuparissa ylös
3. vesi laskee takaisin alas piipussa
4. vesi tulee takaisin kaminaan, mutta 50 cm korkeammalta kuin sisään
Toimiiko tuo? Lappohan toimii myös ylämäkeen, mutta toimiiko lämpimän veden ominaiskierto samalla periaatteella vai jääkö se kuuma vesi vaan sinne ylös piipun sisään??
Ei tajuu. Ainakin toimisi kiertovesipumpulla.
Kuparikierukan jos asentaisi savupiipun sisään, mutta kiertääkö siinä vesi itsekseen jos:
1. vesi tulee sisään paljun pohjalta piipun juureen
2. vesi nousee piippua pitkin kuparissa ylös
3. vesi laskee takaisin alas piipussa
4. vesi tulee takaisin kaminaan, mutta 50 cm korkeammalta kuin sisään
Toimiiko tuo? Lappohan toimii myös ylämäkeen, mutta toimiiko lämpimän veden ominaiskierto samalla periaatteella vai jääkö se kuuma vesi vaan sinne ylös piipun sisään??
Ei tajuu. Ainakin toimisi kiertovesipumpulla.
^Joo eihän se taida mitenkään onnistua ilman pumppua.
Rakentelin tuossa LED-valaistusta paljun sisään 12 kpl ledejä tulossa (3,3V/22mAh). Syöttöjännite olis 6V. Ei haluis muuntajia viritellä ni paristoilla meinasin.
Paljonkos noissa AA-sormiparistoissa riittää potkua eli kauan niitä polttelee? Niitä olis siis 8 kpl tulossa.
Löytyi tuossa aurinkokennokin laatikosta kooltaan 25 x 5 cm. Kokeilin paljon se jaksaa antaa jännitettä ni 3,5 V sai hehkulampuista. Pystyykö tolla latamaan mitään akkua? Eli jos olis vaikka 6 V akkupaketin laittas patterien tilalle ni lataisko toi sitä lainkaan vai olisiko yhtä tyhjän kanssa?
Rakentelin tuossa LED-valaistusta paljun sisään 12 kpl ledejä tulossa (3,3V/22mAh). Syöttöjännite olis 6V. Ei haluis muuntajia viritellä ni paristoilla meinasin.
Paljonkos noissa AA-sormiparistoissa riittää potkua eli kauan niitä polttelee? Niitä olis siis 8 kpl tulossa.
Löytyi tuossa aurinkokennokin laatikosta kooltaan 25 x 5 cm. Kokeilin paljon se jaksaa antaa jännitettä ni 3,5 V sai hehkulampuista. Pystyykö tolla latamaan mitään akkua? Eli jos olis vaikka 6 V akkupaketin laittas patterien tilalle ni lataisko toi sitä lainkaan vai olisiko yhtä tyhjän kanssa?
Tässäpä ois kans jonku "sepän" tekemä Kylpytynnyrn. Kuvitetut ohjeet ja omasta mielestä aika laadukasta työtäkin.
onkos kukaan rakentanut itse porejärjestelmää paljuun? halvin valmissarja minkä löysin maksaa 420e, mutta ei 6 muovisuutinta ja pätkä letkua ja ilmapumppu voi noin paljon maksaa.
Mistä kannattaisi ruveta etsimään tuota pumppua?
vai pitääkö syödä kattilallinen hernekeittoa ennen paljuun astumista?
Mistä kannattaisi ruveta etsimään tuota pumppua?
vai pitääkö syödä kattilallinen hernekeittoa ennen paljuun astumista?
Viimeksi muokannut JanneV, 26.2.2010 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tulppaa kaipailis
Mistäs sais tehtyä tulpan tuohon paljuun? Sellainen veneen kierrettävä joka laajenee olisi kätevä. Mutta mistä materiaaleista sellaisen tekisi?
Poistoreikä on halkaisijalta 50 mm. Tulppa ei voi olla kovin syvä, koska lähtö 0n 90 astetta heti pohjasta. Pari senttiä siis syvyyttä voisi ehkä olla.
Ideoita otetaan vastaan! Kiitos.
Poistoreikä on halkaisijalta 50 mm. Tulppa ei voi olla kovin syvä, koska lähtö 0n 90 astetta heti pohjasta. Pari senttiä siis syvyyttä voisi ehkä olla.
Ideoita otetaan vastaan! Kiitos.
Viimeksi muokannut Levis, 23.5.2010 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muuten hyvä tuo palloventtiili, mutta poistoreikä ei ole vielä käytössä... Putkeen ei saisi päästä vettä, etenkään talvella. Tulppa siis tarvitaan ja pitää olla avattavissa.
Tuo poistoreikä on siis tulevaisuutta varten ja se on putkitettu sakokaivoon. Sitten kun joskus liityn kuunnalliseen viemäriin, niin sakokaivoja käytän paljun tyhjentämiseen. Sitten kun tämä joskus 2014 tapahtuu, voisi laittaa pallovenan.
Nyt siis lapotan vedet ulos.
Tuo poistoreikä on siis tulevaisuutta varten ja se on putkitettu sakokaivoon. Sitten kun joskus liityn kuunnalliseen viemäriin, niin sakokaivoja käytän paljun tyhjentämiseen. Sitten kun tämä joskus 2014 tapahtuu, voisi laittaa pallovenan.
Nyt siis lapotan vedet ulos.
Etolasta kävin kumeja etsimässä tulppaa varten ja niiden luettelosta löytyi Korja Kumi. Tampereella valmistaa kumista kaikkea.
Sieltä löytyy 45 mm ja 50 mm halkaisijaltaan olevia kumiholkkeja, joissa keskellä 10 mm reikä. Reikään pujotan pultin ja mutterit ja aluslevyt molempiin päihin. Tuota kun sitten kiristää, niin tulppa paisuu.
Piti tilata molemmat, koska tuo pytyn reikä on just 50 mm, jos toinen edes sopis. Maksavat n. 4 € kpl.
Sieltä löytyy 45 mm ja 50 mm halkaisijaltaan olevia kumiholkkeja, joissa keskellä 10 mm reikä. Reikään pujotan pultin ja mutterit ja aluslevyt molempiin päihin. Tuota kun sitten kiristää, niin tulppa paisuu.
Piti tilata molemmat, koska tuo pytyn reikä on just 50 mm, jos toinen edes sopis. Maksavat n. 4 € kpl.
Seuraava vaihe paljussa olisi sähköpumppu tehostamaan lämmitystä.
Piipusta menee pirusti lämpöä hukkaan ja osan kun saisi talteen.
Eli jollain teetän vesitiiviin 1000 mm mittaisen piipun, jossa on säiliö ympärillä. Lisäksi piipun sisään muutama vaakaputki.
Piipun halkaisija on jotain 130 mm ja ulkolaippa voisi olla 190 mm. Ohutta rosterilevyä, jotta ei olisi liian painava. Tuota ohutta en edes aio kokeilla hitsata migillä.
Letkuja varten molempiin päihin letkuliitokset. Mikä olisi luotettava/soveltuva pumppu kierrättämään tuota vettä?
Piipusta menee pirusti lämpöä hukkaan ja osan kun saisi talteen.
Eli jollain teetän vesitiiviin 1000 mm mittaisen piipun, jossa on säiliö ympärillä. Lisäksi piipun sisään muutama vaakaputki.
Piipun halkaisija on jotain 130 mm ja ulkolaippa voisi olla 190 mm. Ohutta rosterilevyä, jotta ei olisi liian painava. Tuota ohutta en edes aio kokeilla hitsata migillä.
Letkuja varten molempiin päihin letkuliitokset. Mikä olisi luotettava/soveltuva pumppu kierrättämään tuota vettä?
Ja tuo kierukka voi pumpun toiminnan lakattua muuttua vaaralliseksi ja vaurioitua.
Vesi muuttuu todella nopeasti superkuumaksi höyryksi.
Nimittäin laitoin nuotion sisään tollaisen 20 metrisen kierukan kun juhannuksena piti saada puhallettava uima-allas lämpimäksi. Vesi tuli vesipostista nuotion läpi (jonka hiilloksessa kupari kieppi oli). Menin sitten kännissä ottamaan hetkeksi kylmää vettä välistä kun halusin kaljat kylmiksi...
Muutama sekunti ja muuttui höyry tuliseksi tykiksi ja suli reikä uima-altaaseen.
t. kännihörhö
Vesi muuttuu todella nopeasti superkuumaksi höyryksi.
Nimittäin laitoin nuotion sisään tollaisen 20 metrisen kierukan kun juhannuksena piti saada puhallettava uima-allas lämpimäksi. Vesi tuli vesipostista nuotion läpi (jonka hiilloksessa kupari kieppi oli). Menin sitten kännissä ottamaan hetkeksi kylmää vettä välistä kun halusin kaljat kylmiksi...
Muutama sekunti ja muuttui höyry tuliseksi tykiksi ja suli reikä uima-altaaseen.
t. kännihörhö
Viimein jaksoin pari kuvaa upata nettiin, tuossa olisi:
http://levis.kuvat.fi/kuvat/palju+017.jpg
http://levis.kuvat.fi/kuvat/palju+010.jpg
http://levis.kuvat.fi/kuvat/palju+018.jpg
Vanhoja kuvia kylläkin, hommat vieläkin kesken, mutta näkyypä mitä suunillleen tekeilllä.
Nyt juuri valmistan kunnollista kantta. Tuosta 30 mm uretaanilevystä jonka pintaan tulee pähkinäpuu laminaatti. Keskelle sarana jotta helpompi käsitellä. 12 kulmioksi sahattuna tietysti. 60 mm paksu tulee kannesta yhteensä, sisempi osa menee pytyn sisään ja ulompi jää otsalaudan päälle. Ledivalaistus valmis, mutta asentamatta. Valkoiset ledit ja lisänä väriä vaihtavat fiiliksen mukaan...
http://levis.kuvat.fi/kuvat/palju+017.jpg
http://levis.kuvat.fi/kuvat/palju+010.jpg
http://levis.kuvat.fi/kuvat/palju+018.jpg
Vanhoja kuvia kylläkin, hommat vieläkin kesken, mutta näkyypä mitä suunillleen tekeilllä.
Nyt juuri valmistan kunnollista kantta. Tuosta 30 mm uretaanilevystä jonka pintaan tulee pähkinäpuu laminaatti. Keskelle sarana jotta helpompi käsitellä. 12 kulmioksi sahattuna tietysti. 60 mm paksu tulee kannesta yhteensä, sisempi osa menee pytyn sisään ja ulompi jää otsalaudan päälle. Ledivalaistus valmis, mutta asentamatta. Valkoiset ledit ja lisänä väriä vaihtavat fiiliksen mukaan...
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21.9.2011 12:06
- Viesti:
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa