Bensanhinta (taas kerran)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
^ Ajatkos sitten alle 80 km/h alueilla ja taajamassa kanssa tasaista 90 km/h nopeutta, että bensaa säästyy? Autohan kulkee taloudellisimmin juuri noissa nopeuksissa ;)
Itse en oikeasti tajua, että ihmiset jotka päästelee tuolla esim. kehäteillä ohitse liki satasta ja pätkääkään välitä työmaiden 50 km/h vauhdeista sitten tulee perä eellä vastaan, kun päästään motarin kiihdytyskaistalle tai motarille. Sitten taas motarin työmailla mennään uudelleen ohi, kun nopeusrajoitus laskee. Onko ihmiset täysin piittaamattomia noista työmaamerkeistä, siltä se tuntuu.
Jos bensan hinta on peruste laskea nopeutta motarilla muiden kiusaksi, niin on kyllä #¤%&" pihejä ihmisiä! Tai sitten on valioneudensäätimen viiksi jumissa tiettyyn nopeuteen.
Itse en oikeasti tajua, että ihmiset jotka päästelee tuolla esim. kehäteillä ohitse liki satasta ja pätkääkään välitä työmaiden 50 km/h vauhdeista sitten tulee perä eellä vastaan, kun päästään motarin kiihdytyskaistalle tai motarille. Sitten taas motarin työmailla mennään uudelleen ohi, kun nopeusrajoitus laskee. Onko ihmiset täysin piittaamattomia noista työmaamerkeistä, siltä se tuntuu.
Jos bensan hinta on peruste laskea nopeutta motarilla muiden kiusaksi, niin on kyllä #¤%&" pihejä ihmisiä! Tai sitten on valioneudensäätimen viiksi jumissa tiettyyn nopeuteen.
^ onhan mulla autossa vaihteisto jolla saa kulloisellekin nopeudelle parhaan mahdollisen moottorin käyntinopeuden. Ei tää sokota sentää suoralla vedolla ole ;)
Ja en koe aiheuttavani kiusaa motarilla, koska pysyn kiltisti oikeanpuoleisella kaistalla. Rekkojen ohitukset suunnittelen niin etten aiheuta "kiireellisille" harmaita hiuksia.
Kaiken kukkuraksi, kun olen motarilla liikenteessä 05-06 välillä aamulla ja 14-15 iltapäivällä, on myös liikenne hivenen harvempaa. Ja kyllä vakionopeuden säädin on säädetty mittarinopeuteen 105km/h, jolloin kierroksia koneesta löytyy n.2200r/min.
Tosin taloudellisempaa olisi ajaa mittarinopeutta n.90km/h, koska tuolloin oltaisiin parhaan väännön alueella koko ajan. Tätä toteutan sitten talvella, kun muidenkin nopeus rajoitetaan 100km/h.
Viherpiipertäjämäinen loppukaneetti: valtameretkin ovat lähtöisin pienistä puroista, joten jos voin vuositasolla säästää polttoainetta työmatka-ajoissa sen 500l, niin kotiinpäin sekin on. Ja jos vaikka samalla tavalla toimii jokunen muukin, niin luonto säästyy.
Ja en koe aiheuttavani kiusaa motarilla, koska pysyn kiltisti oikeanpuoleisella kaistalla. Rekkojen ohitukset suunnittelen niin etten aiheuta "kiireellisille" harmaita hiuksia.
Kaiken kukkuraksi, kun olen motarilla liikenteessä 05-06 välillä aamulla ja 14-15 iltapäivällä, on myös liikenne hivenen harvempaa. Ja kyllä vakionopeuden säädin on säädetty mittarinopeuteen 105km/h, jolloin kierroksia koneesta löytyy n.2200r/min.
Tosin taloudellisempaa olisi ajaa mittarinopeutta n.90km/h, koska tuolloin oltaisiin parhaan väännön alueella koko ajan. Tätä toteutan sitten talvella, kun muidenkin nopeus rajoitetaan 100km/h.
Viherpiipertäjämäinen loppukaneetti: valtameretkin ovat lähtöisin pienistä puroista, joten jos voin vuositasolla säästää polttoainetta työmatka-ajoissa sen 500l, niin kotiinpäin sekin on. Ja jos vaikka samalla tavalla toimii jokunen muukin, niin luonto säästyy.
Tankkaus.com'in hintakehitys syyskuussa.
Kuluttajat ovat tyytyväisiä, kun hinnat ovat laskeneet, vaikka silti ovat (ainakin vielä) korkeammalla kuin pari viikkoa sitten.
Kuluttajat ovat tyytyväisiä, kun hinnat ovat laskeneet, vaikka silti ovat (ainakin vielä) korkeammalla kuin pari viikkoa sitten.
Jos tuollapäin ajelette, käykäähän jonottamassa.
http://www.keskinen.fi/tarjoussivu.php?id=1
http://www.keskinen.fi/tarjoussivu.php?id=1
Nooh eipä tuo paljoa henkilökohtaisesti lohduta, kun diisselillä ajelen... Olisivat laskeneet diisselin hintaa samalla suhteella niin olisin ehkäpä käynyt tankkaus jonoja ihmettelemässä...
tosin ei tuo ihan yhtä halpaa vielä ole kuin olikohan kaskisissa, kun olivat väärän hinnan mittariin laittaneet... ~5€ tankillinen
tosin ei tuo ihan yhtä halpaa vielä ole kuin olikohan kaskisissa, kun olivat väärän hinnan mittariin laittaneet... ~5€ tankillinen
Niinpä, 1,38 oli bensa ainakin eilen käyttämälläni Teboililla. Edelleen kallein hinta millä olen ikinä tankannut. Tämä hinta oli voimassa myös välittömästi sen yleisen 10cnt pudotuksen jälkeen.
Paikallinen lehti jossain vaiheessa uutisoi, että hinta putoaa taas 6...7 cnt ensi yönä mutta eipähän se mihinkään pudonnut. Luotettavaa tietoa...
Paikallinen lehti jossain vaiheessa uutisoi, että hinta putoaa taas 6...7 cnt ensi yönä mutta eipähän se mihinkään pudonnut. Luotettavaa tietoa...
Ei mediaan kannata luottaa, koska bensanhinnoittelijat ne hinnat säätävät. Ei sillä väliä mitä media kertoo.
Aikaisemmin joku taisi puhua siitä kuinka USA ei avaa omia varastojaan. Ongelma on vain se, että suurin osa heidän öljystään on raakaöljyä, jossain se vielä pitäisi jalostaa ennenkuin sen saa V8:iin tankattua.
Ja barrelin hinnasta vielä sen verran, että öljy hinnoitellaan maailmanlaajuisesti. Siis vaikka USA:sta ei tuoda öljyä suomeen niin se vaikuttaa öljymarkkinoihin, kun rapakon takana laitetaan hanat kiinni.
Aikaisemmin joku taisi puhua siitä kuinka USA ei avaa omia varastojaan. Ongelma on vain se, että suurin osa heidän öljystään on raakaöljyä, jossain se vielä pitäisi jalostaa ennenkuin sen saa V8:iin tankattua.
Ja barrelin hinnasta vielä sen verran, että öljy hinnoitellaan maailmanlaajuisesti. Siis vaikka USA:sta ei tuoda öljyä suomeen niin se vaikuttaa öljymarkkinoihin, kun rapakon takana laitetaan hanat kiinni.
Muistakaa sitten vertailussa tehdä ne vertailut samojen asemien kesken, eikä niin että matalinta hintaa etsitään kaupungin halvimmalta automaattiasemalta, ja korkeinta kalleimmalta palveluasemalta. Tuntuu että näissä lehtijutuissakin erot tehdään väkisin suuriksi sillä, että vertailukohdat eivät ole samoja.
Oletteko nähneet että uutisissa haastateltaisiin automaattiasemalta tankkaavaa porukkaa kun on kysymys korkeasta bensanhinnasta/autoilukustannuksista...? Aina nämä haastateltavat tankkaavat palveluasemilla, joissa hinta voi olla useita senttejä korkeampi kuin lähistöllä olevassa automaattiasemassa tai seudun yleinen hintataso.
Oletteko nähneet että uutisissa haastateltaisiin automaattiasemalta tankkaavaa porukkaa kun on kysymys korkeasta bensanhinnasta/autoilukustannuksista...? Aina nämä haastateltavat tankkaavat palveluasemilla, joissa hinta voi olla useita senttejä korkeampi kuin lähistöllä olevassa automaattiasemassa tai seudun yleinen hintataso.
^ No silloin kun bensan hinta oli huipussaan, oli kaikilla asemilla sama hinta taulussa. Niin automaattiasemilla kuin "palvelu"asemillakin.
Aamulla tankkasin 1,38 hintaista menovettä havaitakseni että työpaikan vieressä samaa ainetta saa 10 senttiä halvemmalla, aina ei voi voittaa :(
OT: Mikä ihmeen palveluasema? Mitä palvelua huoltoasemalta nykyään saa? Ei niin mitään...
Edit: Viinkan ST1 tuntuu olevan taas halvin.
Aamulla tankkasin 1,38 hintaista menovettä havaitakseni että työpaikan vieressä samaa ainetta saa 10 senttiä halvemmalla, aina ei voi voittaa :(
OT: Mikä ihmeen palveluasema? Mitä palvelua huoltoasemalta nykyään saa? Ei niin mitään...
Edit: Viinkan ST1 tuntuu olevan taas halvin.
Viimeksi muokannut SS, 17.9.2005 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Huumoria välissä kehiin:
http://toccionline.kizash.com/movies/i_cant_afford_my_gasoline/
http://toccionline.kizash.com/movies/i_cant_afford_my_gasoline/
Futuurit ovat ainakin mukavassa nousussa, luulisi näkyvän tällä viikolla Suomessakin:
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLV05
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=HUV05
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLV05
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=HUV05
Eipä ole muuten venäjän diesel mitään kaksista laatua. Isännällä oli parivuotta sitten diesel mondeo jolla ensimmäinen omistaja oli ajanut 89tkm. Autolla oli kuljettu jatkuvasti virossa ja venäjällä eli ajettu ei suomalaisella dieselillä. Silloin kun tankissa oli vielä venäläistä meinas auto savuttaa sinistä kuin joku rönttä ja tietokone kertoi että suuttimet on kuluneet. Lisäksi käyntikin oli melko karkeaa. Suomi dieselillä sitten loppui savutus ja käyntikin pehmeni.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Tulipa sitten autollinen päivä, kun rupesin pihistelemään bensan hionnannousun vuoksi. Muuten olisin tullut pyörällä, mutta jos huomenna hinta pomppaa taas 20 senttiä, niin parempi käydä tankkaamassa tänään. Hinta oli 98:lla 1,344 € litra ja diiseli oli alle euron. Paikkana Espoon Kilon ysivitonen.
Olisivat nuo öljyyhtiöt voineet ilmoittaa rauhoittavansa bensan hinnan yhdeksi päiväksi ja korottavansa vasta perjantaina hintaa, niin nyt ei ihmiset säntäisi autoineen tankkaamaan ilman tarvetta autottomana päivänä.
Olisivat nuo öljyyhtiöt voineet ilmoittaa rauhoittavansa bensan hinnan yhdeksi päiväksi ja korottavansa vasta perjantaina hintaa, niin nyt ei ihmiset säntäisi autoineen tankkaamaan ilman tarvetta autottomana päivänä.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
^mm. tuo on yksi pointti.
Toinen juttu, kutan aikaisemmin mainitsinkin mannerten välisestä liikenteestä... Toki laivoilla liikkuu suurin osa, mutta paljon liikkuu lentokoneillakin.
BTW: Mitä hiton väliä lentobensojen hinnalla on? Sitä kun ei periaatteessa voi käyttää autossa (huom. periaatteessa).
Lisäys:
Periaatteessahan "verottoman" polttoöljynkin myynti pitäis lakkauttaa kokonaan, ja tilalle normaali diesel.
Toinen juttu, kutan aikaisemmin mainitsinkin mannerten välisestä liikenteestä... Toki laivoilla liikkuu suurin osa, mutta paljon liikkuu lentokoneillakin.
BTW: Mitä hiton väliä lentobensojen hinnalla on? Sitä kun ei periaatteessa voi käyttää autossa (huom. periaatteessa).
Lisäys:
Periaatteessahan "verottoman" polttoöljynkin myynti pitäis lakkauttaa kokonaan, ja tilalle normaali diesel.
Oottako muuten panneet merkillä että dieselin hinta oulussa jäi koholleen. Yleensähän täällä oli suomen halvimmat polttoaineet, mutta nyt ainoastaan yksi paikallinen myy naftaa alle euron?
Hetkinen...eikö se hinta johdukaan maailmanmarkkina hinnasta...sehän johtuu ihan siitä mihin öljy-yhtiö sen asettaa joka perustuu mahdollisimman suureen tuottoon.
Hetkinen...eikö se hinta johdukaan maailmanmarkkina hinnasta...sehän johtuu ihan siitä mihin öljy-yhtiö sen asettaa joka perustuu mahdollisimman suureen tuottoon.
Kyselin tuosta biodiesel hommasta, niin biodisselin tekemiseen tarvitaan se kone (8000-9000€) ja paistinrasvat saa heseltä ilmaiseksi. Yhdestä paistinrasvalitrasta saa noin 0,8 litraa biodiisseliä. Biodiissel valmistuskustannukset on (jos koneen ostokustannusta ei oteta huomioon) 0,16-0,30 euroa / litra riippuen paljonko lipeät sun muut maksaa. Ei paha rasti ollenkaan jos joku alkaa jobbaamaan tuota eteenpäin vaikkapa 75 senttiä / litra
Kuhan nyt sumplin - Omalta kohalta menisi noin 3-vuotta että laitteisto maksaisi itsensä takaisin (1000% käyttö ja bio 0.30eur vs kaupan diesel 0.99eur). Lisäksi takapakkia tekee talvi: ei voi alle -10ast pakkasilla käyttää, härskiintyy. Pitäis olla vielä varasto pönttöineen että saa juuri tehdyn aineen tasaantumaan n. kuukaudeksi ennen tankkausta..mahoton homma ;)
edit: pitää vielä laittaa, että mielelläni käytän biodieseliä heti kun se on mahdollista..yksikin asema hollille niin saapi venttiilit voitelua ;) just MTV3 nettisivuilla uusi liikenneministeri ehdottaa biodieselin lisäämistä, tosin aika laimealla kaavalla: viidennes kokonaiskulutuksesta 15 vuoden aikana siirtymään kukkaisöljyyn..
edit: pitää vielä laittaa, että mielelläni käytän biodieseliä heti kun se on mahdollista..yksikin asema hollille niin saapi venttiilit voitelua ;) just MTV3 nettisivuilla uusi liikenneministeri ehdottaa biodieselin lisäämistä, tosin aika laimealla kaavalla: viidennes kokonaiskulutuksesta 15 vuoden aikana siirtymään kukkaisöljyyn..
Viimeksi muokannut TiPu, 22.9.2005 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
biodiisseliä saa tehdä maatalauskäyttöön. Jos tehdään tieliikenne käyttöön taytyy maksaa valmistevero mutta tieliikenne käytössä pitäisi diisselissä olla väriaine. Väriaineen täytyy olla virallista väriainetta jota myydään vain 1000kg pakkauksina (riittää 349595 vuodeksi eteenpäin) Väriaine ei sekoitu biodiisseliin joten siitä ei voikaan tehdä tieliikennekäyttöön soveltuvaa nykyisillä direktiiveillä eli valmisteveroa ei tarvitse maksaa. Nykyisellä menetelmällä biodiisselin saa kestämään -25 ja ainahan voi laittaa vaikka puolet oikeeta diisseliä tai vähän bensaa joukkoon niinkuin ennenvanhaan tehtiin.
Vaikkei tosiaankaan topikkiin liity, niin tuota itse esiintuomaani lentopolttoaineiden valmisteverottomuutta on vielä pakko itkeä. En itse kannata massaturismia (=mennään lentokoneella nopeasti pistäytymään jossakin). Joku aika sitten oli tsunamihässäkkä. Kaikki menivät sinne verovapaalla (kai siinä alv sentään on) kerosiinilla. Vapaaehtoisesti. Sitten tapahtui mitä tapahtui ja siitä lähtien on veronmaksajien rahoja pumpattu miljoonatolkulla pelkästään raatojen tunnistamiseen ja se homma kuulemma jatkuu edelleen hamaan tulevaisuuteen. Kuolihan katastrofissa satoja tuhansia ihmisiä + melkein 200 suomalaista, joten oli se tottakai iso katastrofi. Mutta jotenkin asioita pitää suhteuttaa. Kalliisti verotetussa kotimaan tieliikenteessä kuolee tuplamäärä kansalaisia joka vuosi ja heistä suurin osa ei ole ollut todennäköisesti huvittelumielessä liikenteessä (poislukien rattijuopot).
Vähentäähän kalliimpi lentäminen tietenkin Suomeenkin kohdistuvaa massaturismia. Eli käytännössä joulupukinmaassa käyviä brittejä.
Liikkuu toki paljon tavaraa, mutta kuinka paljon tavarasta on sellaista, jota ei voitaisi tuoda hitaampaa maareittiä pitkin? Esimerkiksi elimensiirtopotilaalle tuotava elin on tietenkin lentorahtia, koska sitä ei voida kuljettaa toiselta puolelta maapalloa viikkotolkulla laivalla. Elimensiirto on kallis laji muutenkin, joten vaikkapa 100%:n kerosiinivero ei vaikuta loppuhintaan käytännössä mitään. Mutta talvella saatavat espanjalaiset "lentotomaatit" ovat puolestaan täysin turhia. Vaikka eihän se talvella kasvihuoneessa kasvatettu kotimainen tomaattikaan energiataloudellisesti (Venäjältä tuodulla maakaasulla vissiin kasvattavat käytännössä) mikään järkevä tuote ole, niin luultavasti se tuo enemmän verotuloja ja on työllistävämpi vaihtoehto.
Joillakin teollisuudenhaaroilla on muotia pitää pieniä varastoja sillä verukkeella, että niihin ei ole sidottu silloin pääomia. Sitten tavaraa tilataan lyhyellä varoitusajalla lentoteitse, ja kun kuljetusketjussa sattuu pieni kämmi, niin valitetaan että tuotanto seisoo. On omakohtaisia kokemuksia (työntekijän roolissa).
No jossain vaiheessa lentopolttoaineiden hinta nousee jo luonnostaankin niin korkeaksi, että vaihtoehtoiset liikennemuodot tulevat kannattavammaksi. On vaan outoa, että nykyisen ympäristöhypetyksen aikana lentoliikenne saa pysyä villinä verovapaana lajina, vaikka on kuitenkin saastuttavin liikennemuoto per kuljetettu kilo.
Heh. Eiköhän ne lentokoneet tankkaa juuri siellä, missä ne polttoainetta tarvitsevat. Ja Suomessa myytävä lentokoneiden polttoaine on n.100% tuontitavaraa, joten ei sen verovapaa myynti juuri kansantalouteen vaikuta.
Lentobensaan on muuten tulossa muutaman vuoden sisällä valmistevero, mutta kerosiinista en tiedä. Pessimistinä uskoisin että ei. Kun kerran maantieliikenteessä rahtarit joutuvat ajamaan verollisella polttoaineella, niin kyllä saman logiikan mukaan myös lentorahtaajat voisivat osallistua talkoisiin. Verovapaa polttoöljyhän ei Suomessa ole tarkoitettu liikenteen käyttöön.
Vähentäähän kalliimpi lentäminen tietenkin Suomeenkin kohdistuvaa massaturismia. Eli käytännössä joulupukinmaassa käyviä brittejä.
Lentokoneella muuten liikkuu melko paljon tavaraa mannerten välillä. Jos siihen sellainen vero laitettais, seuraavaksi alettais valittaa monien muiden asioiden hintojen noususta...
Liikkuu toki paljon tavaraa, mutta kuinka paljon tavarasta on sellaista, jota ei voitaisi tuoda hitaampaa maareittiä pitkin? Esimerkiksi elimensiirtopotilaalle tuotava elin on tietenkin lentorahtia, koska sitä ei voida kuljettaa toiselta puolelta maapalloa viikkotolkulla laivalla. Elimensiirto on kallis laji muutenkin, joten vaikkapa 100%:n kerosiinivero ei vaikuta loppuhintaan käytännössä mitään. Mutta talvella saatavat espanjalaiset "lentotomaatit" ovat puolestaan täysin turhia. Vaikka eihän se talvella kasvihuoneessa kasvatettu kotimainen tomaattikaan energiataloudellisesti (Venäjältä tuodulla maakaasulla vissiin kasvattavat käytännössä) mikään järkevä tuote ole, niin luultavasti se tuo enemmän verotuloja ja on työllistävämpi vaihtoehto.
Joillakin teollisuudenhaaroilla on muotia pitää pieniä varastoja sillä verukkeella, että niihin ei ole sidottu silloin pääomia. Sitten tavaraa tilataan lyhyellä varoitusajalla lentoteitse, ja kun kuljetusketjussa sattuu pieni kämmi, niin valitetaan että tuotanto seisoo. On omakohtaisia kokemuksia (työntekijän roolissa).
No jossain vaiheessa lentopolttoaineiden hinta nousee jo luonnostaankin niin korkeaksi, että vaihtoehtoiset liikennemuodot tulevat kannattavammaksi. On vaan outoa, että nykyisen ympäristöhypetyksen aikana lentoliikenne saa pysyä villinä verovapaana lajina, vaikka on kuitenkin saastuttavin liikennemuoto per kuljetettu kilo.
No kun ne lentokoneet ei tankkaisi Suomessa jos täällä verotettaisiin ja muualla ei.
Heh. Eiköhän ne lentokoneet tankkaa juuri siellä, missä ne polttoainetta tarvitsevat. Ja Suomessa myytävä lentokoneiden polttoaine on n.100% tuontitavaraa, joten ei sen verovapaa myynti juuri kansantalouteen vaikuta.
BTW: Mitä hiton väliä lentobensojen hinnalla on? Sitä kun ei periaatteessa voi käyttää autossa (huom. periaatteessa).
Periaatteessahan "verottoman" polttoöljynkin myynti pitäis lakkauttaa kokonaan, ja tilalle normaali diesel.
Lentobensaan on muuten tulossa muutaman vuoden sisällä valmistevero, mutta kerosiinista en tiedä. Pessimistinä uskoisin että ei. Kun kerran maantieliikenteessä rahtarit joutuvat ajamaan verollisella polttoaineella, niin kyllä saman logiikan mukaan myös lentorahtaajat voisivat osallistua talkoisiin. Verovapaa polttoöljyhän ei Suomessa ole tarkoitettu liikenteen käyttöön.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
^Joo, tuo valmistevero tekee sen, että joutuu tilaamaan bensan jenkeistä (VP Racing)... Menee nekin rahat jotka olis suomeen jääny, jenkeille ;-)
Noin se homma toimii.
PS. Mitä vikaa siinä on, että joku käy tutustumassa eri maiden kulttuureihin pikaisesti?
Ei muuten, mutta loppuu laissa säädetyt lomapäivät kesken jos pitää jollain vitun jollalla purjehtia... Paljonkohan muuten Estonian tutkimiseen on palanu rahaa?
edit: ^Ajattelinkin tuossa ylempänä lähinnä maanviljelijöitä jne. Saatais tuo ruuankin hinta "oikealle" tasolleen, eli jotain 10-20% korkeammalle.
Noin se homma toimii.
PS. Mitä vikaa siinä on, että joku käy tutustumassa eri maiden kulttuureihin pikaisesti?
Ei muuten, mutta loppuu laissa säädetyt lomapäivät kesken jos pitää jollain vitun jollalla purjehtia... Paljonkohan muuten Estonian tutkimiseen on palanu rahaa?
edit: ^Ajattelinkin tuossa ylempänä lähinnä maanviljelijöitä jne. Saatais tuo ruuankin hinta "oikealle" tasolleen, eli jotain 10-20% korkeammalle.
Omasta puolestani saisi lentäminen pysyä maksimissaan nykyisen hintaisena, suunnitelmissa muutto toiselle puolelle maapalloa muutaman vuoden päästä ja kuitenkin olisi mukavaa käydä jouluisin Suomessa sukulaisia näkemässä. Nykyiselläänkin lennot toista tuhatta per matkustaja per suunta, siinä tulee 2+2-perheen joululomalle hintaa uuden pikkuauton verran.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Öljyn hintahan lähti tänään laskuun kun tämä Rita olikin laantunut Meksikonlahdella... Bensan hintahan tuskin tulee tippumaan vaikka tuo raakaöljy ois taas halvempaa. Linkki uutiseen
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Mille kaikille asemille esim. Neste toimittaa?
Vois jonkinlaista boikottia yrittää saada aikaiseksi... Hinnanhan ON pudottava, tai on ihan turha enää käyttää tekosyynä jotain myrskyjä hintojen nostamiseksi.
edit
Eli tätä tarkoitin:
Texasin rannikkoa lähestynyt hirmumyrsky Rita sinkosi Neste Oilin pörssin tähdeksi. Raakaöljyn ja öljyjalosteiden hintaralli tuotti Nesteen kurssiin lähes seitsemän prosentin nousun. Nesteen osakkeen hinnalle kirjattiin uusi ennätys, 32,05 euroa.
Lähde: http://www.jippii.fi/uutiset/talous/index.shtml?160233
Vois jonkinlaista boikottia yrittää saada aikaiseksi... Hinnanhan ON pudottava, tai on ihan turha enää käyttää tekosyynä jotain myrskyjä hintojen nostamiseksi.
edit
Eli tätä tarkoitin:
Texasin rannikkoa lähestynyt hirmumyrsky Rita sinkosi Neste Oilin pörssin tähdeksi. Raakaöljyn ja öljyjalosteiden hintaralli tuotti Nesteen kurssiin lähes seitsemän prosentin nousun. Nesteen osakkeen hinnalle kirjattiin uusi ennätys, 32,05 euroa.
Lähde: http://www.jippii.fi/uutiset/talous/index.shtml?160233
Eilen tankkasin Golfin tankkiin 48l ja samalla otin kannuun ruohonleikkuribensaa 21l. Hintaa kertyi reilut 94e. Alkaa jo olemaan yli sietokynnyksen kun autoakin saa tankata joka toinen viikko....
Nesteestä...
Ainakin Tampereella nesteen Nex-asema on halvimmasta päästä, joten ei se bensan kalleus ihan pelkästään Nesteen vika ole. Tosin varmasti ketjut käyttävät näitä myrskyjä ainakin osittain tekosyynä katteensa kasvattamiseen.
Nesteestä...
Ainakin Tampereella nesteen Nex-asema on halvimmasta päästä, joten ei se bensan kalleus ihan pelkästään Nesteen vika ole. Tosin varmasti ketjut käyttävät näitä myrskyjä ainakin osittain tekosyynä katteensa kasvattamiseen.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Mikäköhän olis konsti tuon polttoaineen hinnan alentamiseksi? Varmaan se, että kaikki Suomen autoilijat olis kuukauden tankkaamatta tjsp. Mahdoton toteuttaa.
Toinen keino olis varmaan päästä ite Nesteen johtokuntaan, mutta sekin on aika epätodennäköistä ja sittenhän se kallis bensa haittais vielä vähemmän...
Toinen keino olis varmaan päästä ite Nesteen johtokuntaan, mutta sekin on aika epätodennäköistä ja sittenhän se kallis bensa haittais vielä vähemmän...
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Täytyy nyt ihan piruuttaan jonnekkin ängetä yksi ooppelipostaus, kun eilen audi vaihtui tuommoseen diesel-ooppeliin + toisen ooppelin suuruiseen rahamäärään.
Audi kulutti hitailla lambdoilla varmaan 13 litraa ysikasia satasella; 13x1,376e=17,888€
Ooppeli kuluttaa n. 5,5 litraa dieseliä satkulle; 5,5x1,046=5,753€.
Eli puhtaasti tankkaamista jos lasketaan, niin tuolla ooppelilla (merkki ei ole nyt oleellinen, vois olla vaikka dieselvolk..KAKKIS sovitaan niin) on yli 3 kertaa halvempaa ajella. Tietysti dieselverossa tuota eroa kurotaan umpeen, mutta kyllä on halpaa huvia käydä tankilla audin jälkeen! :D Onhan se kyytikin tosin aivan toinen, huomaa miksi audin ovh:lla on saanut kolme diesel-astraa. Mutta se näistä autokuvioista.
Tuossa kun vakuutusyhtiössä jonotin niin käteen osui kauppalehti. Siinä oli juttua, kuinka paljon valtio saa kalliin bensan vuoksi enemmän verotuloja ku viime vuonna...
Audi kulutti hitailla lambdoilla varmaan 13 litraa ysikasia satasella; 13x1,376e=17,888€
Ooppeli kuluttaa n. 5,5 litraa dieseliä satkulle; 5,5x1,046=5,753€.
Eli puhtaasti tankkaamista jos lasketaan, niin tuolla ooppelilla (merkki ei ole nyt oleellinen, vois olla vaikka dieselvolk..KAKKIS sovitaan niin) on yli 3 kertaa halvempaa ajella. Tietysti dieselverossa tuota eroa kurotaan umpeen, mutta kyllä on halpaa huvia käydä tankilla audin jälkeen! :D Onhan se kyytikin tosin aivan toinen, huomaa miksi audin ovh:lla on saanut kolme diesel-astraa. Mutta se näistä autokuvioista.
Tuossa kun vakuutusyhtiössä jonotin niin käteen osui kauppalehti. Siinä oli juttua, kuinka paljon valtio saa kalliin bensan vuoksi enemmän verotuloja ku viime vuonna...
Siinä oli juttua, kuinka paljon valtio saa kalliin bensan vuoksi enemmän verotuloja ku viime vuonna
Niinpä, Timo Soinin ehdotus joustavasta verotuksesta toimisi tässä. Pidettäisiin valtion tulosiivu vakiona ja muutettaisiin prosenttia verottoman hinnan mukaan. No eihän valtio nyt näin hyvästä ja varmasta tulonlähteestä luovu...
Taitaisi kohdistua tappiot väärälle taholle moisesta toiminnasta...Pitää vissiin ottaa kilvet autosta irti ja tankkailla maksamatta :-/
Tuosta raakaöljyn hinnasta...
Viimeaikoina olen monesta lehdestä lukenut, että suomalaiset jalostamot ostavat pääosan öljystä Venäjältä pitkäaikaisin ja kiinteähintaisin sopimuksin. Oletettavasti tässä on jotain totuuspohjaakin, joten hommassa on vähän kusetuksen makua. Öjyn maailmanmarkkinahinnan nousu on ainakin osittainen tekosyy kasvattaa omaa katetta.
Viimeaikoina olen monesta lehdestä lukenut, että suomalaiset jalostamot ostavat pääosan öljystä Venäjältä pitkäaikaisin ja kiinteähintaisin sopimuksin. Oletettavasti tässä on jotain totuuspohjaakin, joten hommassa on vähän kusetuksen makua. Öjyn maailmanmarkkinahinnan nousu on ainakin osittainen tekosyy kasvattaa omaa katetta.
Nyt alkaa nyppimään jo perskarvoista :( MTV3 uutisen jälkeen (öljy halvimmillaan kahteen kuukauteen) alkoi vituttamaan, kun eivät laske hintoja samaan tahtiin, nostetaan kyllä. Ennen häslinkiä löpöä sai ABC Toijalasta (S-edun takia ABCsta) 0.870-0.950 välillä ja nyt 1.073!! ..Tana ..kele ..tu
Pitää vissiin alkaa köröttelemään alle 110km/h motarilla ja takaikkunassa viesti muille että "polttoainehinnat alas!" ;)
'kumarrus' kiitos kun jaksoitte avautumiseni 'kumarrus'
Pitää vissiin alkaa köröttelemään alle 110km/h motarilla ja takaikkunassa viesti muille että "polttoainehinnat alas!" ;)
'kumarrus' kiitos kun jaksoitte avautumiseni 'kumarrus'
Bensanhinta on mikä se on täällä "veroparatiisissa".
- Ei se hinta hirvitä kun siihen tottuu, sanos naapurinäijä perjantaipullon hinnankorotuksista 70-luvulla!
Fortumin optioista olisi riittänyt jakamaan 200 l bensaa/löpöä per talous. Silläpä meikäläinen olisi 2 kk körötellyt maan mainiosti, säästeliäämpi mies ½ vuotta. Eipä tämä sosialismi oo oikein kunnolla sittenkään juurtunut tähän maahan... onnexi(?)
- Ei se hinta hirvitä kun siihen tottuu, sanos naapurinäijä perjantaipullon hinnankorotuksista 70-luvulla!
Fortumin optioista olisi riittänyt jakamaan 200 l bensaa/löpöä per talous. Silläpä meikäläinen olisi 2 kk körötellyt maan mainiosti, säästeliäämpi mies ½ vuotta. Eipä tämä sosialismi oo oikein kunnolla sittenkään juurtunut tähän maahan... onnexi(?)
Pari päivää oli jo bensanhinta samalla tasolla (1,32) kun oli ennen tätä NewOrleansin tulvan aiheuttamaa hinnannousu varoitusta, mutta nyt on taas olleet viikon verran hinnat n.5 senttiä (1,36-1,39) kalliimmat. On se vaan kumma ettei nuo öljy-yhtiöt voi luopua saavuttamastaan hintatasosta, vaikka raaka-aineen hinta on jo laskenut.
Niin öljyn hinta vaan laskee ja täällä(Kajaanissa) ainakin ovat dieselin hintaa tuosta noin vaan nostaneet 4 centtiä/litra eli nyt n. 1,099 e/litra, ei ikinään laskenut sille tasolle jolla ennen tätä viimeisintä myrskyvaroitusta. Liekö muka tullut jo talvilaatu(mittareissa edelleen DIK) ja miksi se ei sitten keväällä laske takaisin jos muututaan kesälaatuun, kerpele ...
niin täältä http://www.polttoaine.net/ näkee että raakaöljyn hinta jo reilusti alle 60 dollaria.
niin täältä http://www.polttoaine.net/ näkee että raakaöljyn hinta jo reilusti alle 60 dollaria.
"niin täältä http://www.polttoaine.net/ näkee että raakaöljyn hinta jo reilusti alle 60 dollaria."
Futuresource sanoo, että alle 60 dollarissa on oltu viimeeksi kesällä:
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLX05
Bloomberg näyttää myös yli 60 dollarin hintaa:
http://www.bloomberg.com/markets/commod ... tures.html
Futuresource sanoo, että alle 60 dollarissa on oltu viimeeksi kesällä:
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLX05
Bloomberg näyttää myös yli 60 dollarin hintaa:
http://www.bloomberg.com/markets/commod ... tures.html
Eniten tässä nyt vituttaa tuo lämmitysöljyn hinta. Viimeisen vuoden aikana lämmitysöljyn hinta on noussut enemmän kuin tarpeeksi.
Väittävät viime vuoden elokuussa saaneen öljyä 48 sentin litrahintaan. Maaliskuussa tilasin 55 sentin litrahintaan ja nyt tarjotaan 66-69 sentin litrahintaan. Ei naurata sitten pätkäänkään kun öljyä menee reilu 2500 litraa.
Yksi asia on ainakin varma. Nesteen kanssa en aio olla enää missään tekemisissä. Auton tankkaan muualla ja lämmitysöljyt tilaan niinikään muualta.
Väittävät viime vuoden elokuussa saaneen öljyä 48 sentin litrahintaan. Maaliskuussa tilasin 55 sentin litrahintaan ja nyt tarjotaan 66-69 sentin litrahintaan. Ei naurata sitten pätkäänkään kun öljyä menee reilu 2500 litraa.
Yksi asia on ainakin varma. Nesteen kanssa en aio olla enää missään tekemisissä. Auton tankkaan muualla ja lämmitysöljyt tilaan niinikään muualta.
^ Öljylämmitykselle on olemassa myös vaihtoehtoja, ja nykyisellään sähkö taitaa olla asennus- ja käyttökuluiltaan edullisin, eikä varmasti mahdoton muuttaakaan. Lisäksi kaiken maailman ilmalämpö ja maalämpöpumpuilla voi tehostaa sitä energinakulutusta.
Tulevaisuutta ajatellen öljyn vaihtaminen sähkö+pellettiin on varmasti fiksua, koska se öljy ei todennäköisesti pitkällä aikavälillä muuta kuin kallistuu, kuten kyllä toki sähkökin.
Tulevaisuutta ajatellen öljyn vaihtaminen sähkö+pellettiin on varmasti fiksua, koska se öljy ei todennäköisesti pitkällä aikavälillä muuta kuin kallistuu, kuten kyllä toki sähkökin.
^ Öljylämmitykselle on olemassa myös vaihtoehtoja
On toki vaan eipä ole ilmaista tuo lämmitysmuodon vaihtaminenkaan...etenkin maalämmöstä puhuttaessa, jonka perustaminen maksaa melkoisesti ja huoltokulut ovat kuuleman mukaan yllättävän kovat (varsinkin vanhemmissa laitteissa). Ilmalämpöpumpulla onnistuu saavutetun säästön tappamaan käyttämällä kesällä jäähdytystä ja puhumattkaan ettei värkillä tee säästömielessä mitään kun pakkanen on kovempi kuin -15 astetta.
Jos olisin uutta rakentamassa niin valinta olisi kuitenkin todennäköisesti sähkö ja vieläpä siten, että talossa olisi useampi varaava takka. Pelkän sähkön armoilla olo ei juurikaan viimeaikaisten sähkökatkosten vuoksi houkutelisi. Nykyisessä systeemissä on toki mahdollisuus käyttää puita, mutta säästyneen sentin eteen joutuu näkemään melkoisesti vaivaa.
Pellettilaitteistokin maksaa ja huolto- sekä ylläpitokulut taitaa siinäkin olla suuret...ainakin vaivaa se vaatii. Miinuspuolena vielä sekin, että pellettitoimittajia ei taida olla montaa.
Todennäköisin vaihtoehto tässä vaiheessa on kattilanvaihto nykyaikaisempaan, jossa hyötysuhde on hieman eri tasolla kuin 25 vuotta vanhassa Högforssin punaisessa. Jos lämmitysmuotoa pitäisi tähän vanhaan taloon vaihtaa niin valintani olisi kaukolämpö...valitettavasti vaan ei satu näillä nurkilla olemaan tarjolla.
Omalta osalta painaisi myös vaakakupissa sekin, että pelletti ei ole fossiilinen polttoaine, tai jos turvepellettiä poltetaan, niin sitten tilanne on eri. Lisäksi se on pääosin kotimainen ja pelletti on kyllä öljyä helvempi ja väitän että tulevaisuudessa vaan halpenee siihen verraten, eikä se myöskään ole yhtä heilahdusarka öljyn maailmanmarkkinahinnan suhteen. Nykyise pellettijärjestelmät vaikuttaisi varsin käteviltä, eli kattilaa uusiessa kannattaa myös lukea niistäkin tai käydä jossain katsomassa, varsinkin jos se säiliökin alkaa olla finaalissa...
EDIT: Tommoseen linkkiin törmäsin, siinä ihan asiaa, vaikka VAPO:n mainosta varmaan osa onkin. http://www.vapo.fi/fin/yksityisasiakkaa ... to/?id=638
EDIT: Tommoseen linkkiin törmäsin, siinä ihan asiaa, vaikka VAPO:n mainosta varmaan osa onkin. http://www.vapo.fi/fin/yksityisasiakkaa ... to/?id=638
Aamulehti tänään:
Uhkaako kuljetusalaa konkurssien vyöry?
Matti Litukka
Tavarankuljetusalan vaikeudet ovat alkaneet heijastua yritysten maksukykyyn.
- Maksuviiveet ovat yleistyneet selvästi viime kuukausina, luottotietoyhtiö Suomen asiakastieto kertoi viime viikolla. Viiveet lisääntyivät lähes kolmanneksen. Niistä on vain askel maksuhäiriöihin. Niiden todennäköisyys on Asiakastiedon mukaan kasvanut kuljetusalalla selvästi. Viivästyneet maksut lisääntyvät kuudenkymmenen prosentin vauhdilla.
Kuljetusyrittäjien ja kuljetusliikkeiden yrittäjäjärjestö Suomen kuljetus ja logistiikka Skal on jo pitkään muistuttanut vaikeuksista, joita nyt on kärjistänyt erityisesti polttoaineen korkea hinta ja metsäteollisuuden pitkä selkkaus.
Miten Asiakastiedon julkaisemat tiedot pitäisi tulkita, Skalin toimitusjohtaja Seppo Sainio?
- Ne ovat totta joka sana. Kassakriisi yrityksissä on todella paha, ja Asiakastieto oli ensimmäinen, joka kouriintuntuvasti osoitti mitä on tapahtumassa. Polttoaineille ei paljon maksuaikaa saa, eivätkä pankitkaan määrättömästi pääomaansa odota.
Tarvittaisiin siis nopeita toimia?
- Olemme hakeneet ylimääräistä ja tilapäistä alennusta polttoaineostojen arvonlisäverosta. Se olisi nopein apu ahdinkoon. Toivomme määräaikaista huojennusta. Sellainen maksaisi valtiolle neljätoista miljoonaa euroa kuukaudessa. Nyt valtiovarainministeriössä virkamiehet selvittävät tapausta, sitä sopiiko huojennus EU-määräyksiin. Valtiovarainministeri Eero Heinäluomalta ei vielä ole liiennyt aikaa ottaa meitä vastaan.
Velkojen ja maksujen sovittelua ei voi määrättömästi jatkaa?
- Tiedän asioita sovitellun ja tiedän senkin, että niin tehdään entistä enemmän ja entistä suuremmista maksuista.
Protestilistoilla aiempaa useampia kuljetusyrityksiä?
- Protestoinnit ovat selvästi lisääntyneet. Nyt alkavat verovelat näkyä.
Ei siis ole kovin paljon valoa näkyvissä?
- Hurrikaanit jo menivät, mutta polttoaine maksaa enemmän kuin koskaan. Ei näytä hyvältä, vallankaan jos kustannuksia ei saada palveluiden hintoihin. Pelkään, että loppuvuonna koetaan konkurssien vyöry kuljetusalalla.
Paljonko meillä on alan yrittäjiä?
- Jäseninämme on noin 9 500 yritystä. Niistä 5 500 on yhden auton yrityksiä. Ammatinharjoittajat eivät mene konkurssiin. He lopettavat, mutta velat jäävät.
Uhkaako kuljetusalaa konkurssien vyöry?
Matti Litukka
Tavarankuljetusalan vaikeudet ovat alkaneet heijastua yritysten maksukykyyn.
- Maksuviiveet ovat yleistyneet selvästi viime kuukausina, luottotietoyhtiö Suomen asiakastieto kertoi viime viikolla. Viiveet lisääntyivät lähes kolmanneksen. Niistä on vain askel maksuhäiriöihin. Niiden todennäköisyys on Asiakastiedon mukaan kasvanut kuljetusalalla selvästi. Viivästyneet maksut lisääntyvät kuudenkymmenen prosentin vauhdilla.
Kuljetusyrittäjien ja kuljetusliikkeiden yrittäjäjärjestö Suomen kuljetus ja logistiikka Skal on jo pitkään muistuttanut vaikeuksista, joita nyt on kärjistänyt erityisesti polttoaineen korkea hinta ja metsäteollisuuden pitkä selkkaus.
Miten Asiakastiedon julkaisemat tiedot pitäisi tulkita, Skalin toimitusjohtaja Seppo Sainio?
- Ne ovat totta joka sana. Kassakriisi yrityksissä on todella paha, ja Asiakastieto oli ensimmäinen, joka kouriintuntuvasti osoitti mitä on tapahtumassa. Polttoaineille ei paljon maksuaikaa saa, eivätkä pankitkaan määrättömästi pääomaansa odota.
Tarvittaisiin siis nopeita toimia?
- Olemme hakeneet ylimääräistä ja tilapäistä alennusta polttoaineostojen arvonlisäverosta. Se olisi nopein apu ahdinkoon. Toivomme määräaikaista huojennusta. Sellainen maksaisi valtiolle neljätoista miljoonaa euroa kuukaudessa. Nyt valtiovarainministeriössä virkamiehet selvittävät tapausta, sitä sopiiko huojennus EU-määräyksiin. Valtiovarainministeri Eero Heinäluomalta ei vielä ole liiennyt aikaa ottaa meitä vastaan.
Velkojen ja maksujen sovittelua ei voi määrättömästi jatkaa?
- Tiedän asioita sovitellun ja tiedän senkin, että niin tehdään entistä enemmän ja entistä suuremmista maksuista.
Protestilistoilla aiempaa useampia kuljetusyrityksiä?
- Protestoinnit ovat selvästi lisääntyneet. Nyt alkavat verovelat näkyä.
Ei siis ole kovin paljon valoa näkyvissä?
- Hurrikaanit jo menivät, mutta polttoaine maksaa enemmän kuin koskaan. Ei näytä hyvältä, vallankaan jos kustannuksia ei saada palveluiden hintoihin. Pelkään, että loppuvuonna koetaan konkurssien vyöry kuljetusalalla.
Paljonko meillä on alan yrittäjiä?
- Jäseninämme on noin 9 500 yritystä. Niistä 5 500 on yhden auton yrityksiä. Ammatinharjoittajat eivät mene konkurssiin. He lopettavat, mutta velat jäävät.
Tällä hetkellä näyttää, että edullisin tapa lämmittää taloa on käyttää perinteistä halkoa, jos vaan on omaa metsää, josta ottaa hukkapuuta ja ylimääräistä aikaa ulkoiluun. Eri asia sitten on se, että onko se tapa enää kannattavin jonkun vuoden päästä. Eiköhän se valtio kohta ala verottaa omista metsistä otettavaa polttopuutakin jollakin verukkeella.
Todella valitettavaa on tuo, että suuri määrä kuljetusyrityksiä keikkuu lopettamisen/konkurssin partaalla polttoaineen hinnan nousun takia. Jotakin nopeata pelastavaa toimintaa tarvitsisi nyt saada aikaiseksi, muuten täällä on pian suuri määrä työttömiä kuskeja, veloissa painivia entisiä yrittäjiä, varastoissa makaavaa tavaraa, tyhjiä kauppoja...
Olisi se kumma, että eteläeuroopassa saadaan tukea telakkateollisuutta, jotta voidaan tehdä halvemmalla laivoja, mutta Suomessa ei saisi tukea kuljetusalaa verotuskeinoin, että perusliiketoiminta saataisiin ylipäätään pidettyä pystyssä. Jos kuljetukset pysähtyy, niin silloin pysähtyy moni muukin asia Suomessa.
Todella valitettavaa on tuo, että suuri määrä kuljetusyrityksiä keikkuu lopettamisen/konkurssin partaalla polttoaineen hinnan nousun takia. Jotakin nopeata pelastavaa toimintaa tarvitsisi nyt saada aikaiseksi, muuten täällä on pian suuri määrä työttömiä kuskeja, veloissa painivia entisiä yrittäjiä, varastoissa makaavaa tavaraa, tyhjiä kauppoja...
Olisi se kumma, että eteläeuroopassa saadaan tukea telakkateollisuutta, jotta voidaan tehdä halvemmalla laivoja, mutta Suomessa ei saisi tukea kuljetusalaa verotuskeinoin, että perusliiketoiminta saataisiin ylipäätään pidettyä pystyssä. Jos kuljetukset pysähtyy, niin silloin pysähtyy moni muukin asia Suomessa.
Ainakin omalla lähiasemalla pomppas disukka samosentein sen pari senttiä, kun rupesivat Wilmasta uutisoimaan.
BTW: kyllästyin jo pariviikkoa sitten körötteleen, nyt mennään periaatteella että kaikki kuitenkin palaa minkä tankkiin pistää :) (tambesteri-hämppälinna väliä kiskotaan keskinopeudella 123km/h, sisältäen myös hivenen kaupunkiajoa)
BTW: kyllästyin jo pariviikkoa sitten körötteleen, nyt mennään periaatteella että kaikki kuitenkin palaa minkä tankkiin pistää :) (tambesteri-hämppälinna väliä kiskotaan keskinopeudella 123km/h, sisältäen myös hivenen kaupunkiajoa)
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa