Bensanhinta (taas kerran)

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

cronos
-
Viestit: 115
Liittynyt: 27.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja cronos » 12.9.2005 19:37

Raakaöljyn ja lyijyttömän bensan futuurit ovat reilusti miinuksella tällä hetkellä. Saas nähdä missä vaiheessa näkyy Suomessa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 12.9.2005 20:43

Luuletko että näkyy?
Ihmiset maksaa kiltisti, jne... Miksi siis pudottaa hintaa?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 13.9.2005 6:17

Jep, viime viikolla oli motarillakin rauhallisempaa. Nyt taas mennään kuin viimeistä päivää. Itse jatkan köröttelyä, tankillisella pääsee jopa 160 km pidemmälle eli yhden työmatkan verran enemmän.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 13.9.2005 7:46

^ Ajatkos sitten alle 80 km/h alueilla ja taajamassa kanssa tasaista 90 km/h nopeutta, että bensaa säästyy? Autohan kulkee taloudellisimmin juuri noissa nopeuksissa ;)

Itse en oikeasti tajua, että ihmiset jotka päästelee tuolla esim. kehäteillä ohitse liki satasta ja pätkääkään välitä työmaiden 50 km/h vauhdeista sitten tulee perä eellä vastaan, kun päästään motarin kiihdytyskaistalle tai motarille. Sitten taas motarin työmailla mennään uudelleen ohi, kun nopeusrajoitus laskee. Onko ihmiset täysin piittaamattomia noista työmaamerkeistä, siltä se tuntuu.

Jos bensan hinta on peruste laskea nopeutta motarilla muiden kiusaksi, niin on kyllä #¤%&" pihejä ihmisiä! Tai sitten on valioneudensäätimen viiksi jumissa tiettyyn nopeuteen.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 13.9.2005 8:14

^ onhan mulla autossa vaihteisto jolla saa kulloisellekin nopeudelle parhaan mahdollisen moottorin käyntinopeuden. Ei tää sokota sentää suoralla vedolla ole ;)

Ja en koe aiheuttavani kiusaa motarilla, koska pysyn kiltisti oikeanpuoleisella kaistalla. Rekkojen ohitukset suunnittelen niin etten aiheuta "kiireellisille" harmaita hiuksia.
Kaiken kukkuraksi, kun olen motarilla liikenteessä 05-06 välillä aamulla ja 14-15 iltapäivällä, on myös liikenne hivenen harvempaa. Ja kyllä vakionopeuden säädin on säädetty mittarinopeuteen 105km/h, jolloin kierroksia koneesta löytyy n.2200r/min.
Tosin taloudellisempaa olisi ajaa mittarinopeutta n.90km/h, koska tuolloin oltaisiin parhaan väännön alueella koko ajan. Tätä toteutan sitten talvella, kun muidenkin nopeus rajoitetaan 100km/h.

Viherpiipertäjämäinen loppukaneetti: valtameretkin ovat lähtöisin pienistä puroista, joten jos voin vuositasolla säästää polttoainetta työmatka-ajoissa sen 500l, niin kotiinpäin sekin on. Ja jos vaikka samalla tavalla toimii jokunen muukin, niin luonto säästyy.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 13.9.2005 9:20

Kannattaa ostaa kämppä lähempää työpaikkaa niin ei tarvitse ajella niin paljoa :)

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 13.9.2005 9:22

väärä topic :)
Viimeksi muokannut Migu, 13.9.2005 9:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 13.9.2005 9:26

Tuomas: oikeessa olet, mutta en mä nyt Hämeenlinnaan viitsi muuttaa. Ja toiseksi työnantaja maksaa kilometrirahat ;)

TDI
-
Viestit: 56
Liittynyt: 9.11.2003 21:19

ViestiKirjoittaja TDI » 14.9.2005 17:39

Tänään 95e 1,339e ja diesel 0,999e. Hinnat tulossa alas?

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 14.9.2005 22:43

Tankkaus.com'in hintakehitys syyskuussa.
Kuluttajat ovat tyytyväisiä, kun hinnat ovat laskeneet, vaikka silti ovat (ainakin vielä) korkeammalla kuin pari viikkoa sitten.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 14.9.2005 23:00

Mä alan kyllä olemaan tyytyväinen vasta kun hinta alkaa 98:lla olemaan euron luokkaa.

Boraaja

ViestiKirjoittaja Boraaja » 15.9.2005 8:53

Jos tuollapäin ajelette, käykäähän jonottamassa.
http://www.keskinen.fi/tarjoussivu.php?id=1

_Tume_
-
Viestit: 4
Liittynyt: 11.9.2005 10:00

ViestiKirjoittaja _Tume_ » 15.9.2005 11:43

Nooh eipä tuo paljoa henkilökohtaisesti lohduta, kun diisselillä ajelen... Olisivat laskeneet diisselin hintaa samalla suhteella niin olisin ehkäpä käynyt tankkaus jonoja ihmettelemässä...

tosin ei tuo ihan yhtä halpaa vielä ole kuin olikohan kaskisissa, kun olivat väärän hinnan mittariin laittaneet... ~5€ tankillinen

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 15.9.2005 15:41

0.999 löytyy jo täältä, kerran piti tankata yli euron diiseliä, tosin 80L tankki olikin melko kuiva =D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.9.2005 20:30

0.999 oli myös Pirkkalan ABC.llä, kertaalleen joutu kanssa ryöstöhintaista laittamaan (1.049)

Poikanen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 2.9.2005 23:07

ViestiKirjoittaja Poikanen » 15.9.2005 23:57

Se on kumma kun bensan hintaa ensin nostetaan 15 senttiä ja senjälkeen lasketaan 10 senttiä niin se päättyy 10 senttiä kalliimmaksi kuin ennen nostoa. Onneksi en ole töissä öljy-yhtiöllä tai bensa-asemalla kun multa tämä polttonestematematiikka ei vähääkään luonnistuisi =)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.9.2005 0:16

Lisäksi se bensan hinta nousee välittömästi jos jotain tapahtuu. Mutta mitään kiirettä ei ole hintaa laskea vaikka barrelihinta olisikin jo samalla tasolla kuin ennen muutosta. Tekevät hyvää bisnestä varmaan noilla muutoksilla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.9.2005 8:53

Niinpä, 1,38 oli bensa ainakin eilen käyttämälläni Teboililla. Edelleen kallein hinta millä olen ikinä tankannut. Tämä hinta oli voimassa myös välittömästi sen yleisen 10cnt pudotuksen jälkeen.

Paikallinen lehti jossain vaiheessa uutisoi, että hinta putoaa taas 6...7 cnt ensi yönä mutta eipähän se mihinkään pudonnut. Luotettavaa tietoa...

eipiix
-
Viestit: 19
Liittynyt: 8.5.2005 13:24

ViestiKirjoittaja eipiix » 16.9.2005 15:59

Ei mediaan kannata luottaa, koska bensanhinnoittelijat ne hinnat säätävät. Ei sillä väliä mitä media kertoo.

Aikaisemmin joku taisi puhua siitä kuinka USA ei avaa omia varastojaan. Ongelma on vain se, että suurin osa heidän öljystään on raakaöljyä, jossain se vielä pitäisi jalostaa ennenkuin sen saa V8:iin tankattua.

Ja barrelin hinnasta vielä sen verran, että öljy hinnoitellaan maailmanlaajuisesti. Siis vaikka USA:sta ei tuoda öljyä suomeen niin se vaikuttaa öljymarkkinoihin, kun rapakon takana laitetaan hanat kiinni.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 16.9.2005 17:19

Muistakaa sitten vertailussa tehdä ne vertailut samojen asemien kesken, eikä niin että matalinta hintaa etsitään kaupungin halvimmalta automaattiasemalta, ja korkeinta kalleimmalta palveluasemalta. Tuntuu että näissä lehtijutuissakin erot tehdään väkisin suuriksi sillä, että vertailukohdat eivät ole samoja.

Oletteko nähneet että uutisissa haastateltaisiin automaattiasemalta tankkaavaa porukkaa kun on kysymys korkeasta bensanhinnasta/autoilukustannuksista...? Aina nämä haastateltavat tankkaavat palveluasemilla, joissa hinta voi olla useita senttejä korkeampi kuin lähistöllä olevassa automaattiasemassa tai seudun yleinen hintataso.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.9.2005 19:43

^ No silloin kun bensan hinta oli huipussaan, oli kaikilla asemilla sama hinta taulussa. Niin automaattiasemilla kuin "palvelu"asemillakin.

Aamulla tankkasin 1,38 hintaista menovettä havaitakseni että työpaikan vieressä samaa ainetta saa 10 senttiä halvemmalla, aina ei voi voittaa :(

OT: Mikä ihmeen palveluasema? Mitä palvelua huoltoasemalta nykyään saa? Ei niin mitään...

Edit: Viinkan ST1 tuntuu olevan taas halvin.
Viimeksi muokannut SS, 17.9.2005 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

eipiix
-
Viestit: 19
Liittynyt: 8.5.2005 13:24

ViestiKirjoittaja eipiix » 17.9.2005 0:26

Palveluhan riippuu ihan asemasta. Yleensä sitä saa kun pyytää.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.9.2005 2:54

Täällä Tampereella näyttää ainakin nyt olevan bensan hinnat huoltoasemilla vähintäänkin samalla tasolla kuin ennen tuota 15snt korotusta. IMO.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 18.9.2005 14:26

Haaparannan shellillä kävin just tankkaamassa 95:sta 1,268 hintaan. Eli polttoaine.netin mukaan halvempaa kuin missään paikkaa suomessa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 18.9.2005 21:49

on se öljyn hinta vaikuttanu näköjään renkaittenki hintoihin. renkaat mitkä makso viime vuonna 450€ makso nyt loppu viikosta 511€. jäipä se kesänakkien uusinta ens kevääseen kuiteski. onhan siinä kyllä osa hinnan noususta raudan hinnan nousun ansiotakin mut silti.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 19.9.2005 19:14


RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 20.9.2005 9:32

Ennen hintapiikkiä 95 maksoi tuossa lähimmällä asemalla 1.259. Paniikin ollessa pahimmillaan, hinta pompsahti 1.467. Viime perjantaina kyltti näytti 1.319.

Kuulemma evakuoivat taas Meksikonlahden öljylaitoksia seuraavan myrskyn takia - tuleekohan uusi korotus?

cronos
-
Viestit: 115
Liittynyt: 27.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja cronos » 20.9.2005 9:53

Futuurit ovat ainakin mukavassa nousussa, luulisi näkyvän tällä viikolla Suomessakin:

http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLV05
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=HUV05

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 20.9.2005 11:30

Mikäs tuo Keskisen diesel (DiK) oli?
Oliko se Diesel, Kalistaa?

Elikkäs ihan aitoa Venäjän maan arojen dieseliä :)

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 20.9.2005 15:37

Ohoohoo, Dsl täällä Kärkkäisen asemalla 0.969 =D

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 20.9.2005 17:44

Kuulemma evakuoivat taas Meksikonlahden öljylaitoksia seuraavan myrskyn takia - tuleekohan uusi korotus?

Eli ton aikasemman kaavan mukaan siitä tulis nyt sit 1.6 euroa...

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 20.9.2005 18:14

^Ei riitä vaan nyt on varan varan vara eli kakkosia tauluun :/

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 20.9.2005 19:13

Mikäs tuo Keskisen diesel (DiK) oli?
Oliko se Diesel, Kalistaa?

Oliko tuo vitsi, vai etkö oikeasti tiedä mitä DiK ja DiT tarkoittaa?

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 20.9.2005 21:18

Eipä ole muuten venäjän diesel mitään kaksista laatua. Isännällä oli parivuotta sitten diesel mondeo jolla ensimmäinen omistaja oli ajanut 89tkm. Autolla oli kuljettu jatkuvasti virossa ja venäjällä eli ajettu ei suomalaisella dieselillä. Silloin kun tankissa oli vielä venäläistä meinas auto savuttaa sinistä kuin joku rönttä ja tietokone kertoi että suuttimet on kuluneet. Lisäksi käyntikin oli melko karkeaa. Suomi dieselillä sitten loppui savutus ja käyntikin pehmeni.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.9.2005 21:38

^Se laatu varmaan vaihtelee Venäjällä aika rankasti. Varsinkin jos tankkaa sekalaisilla pikkuasemilla. Sen sijaan Viron puolella tilanne lienee jo parempi.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 21.9.2005 16:05

Nythän jenkkeihin on jo menossa uusi myrsky ja niin vaikkei ainutkaan lautta niillä toimisi niin pompsahtaakohan hinta suomessa jo valmiiksi.. =D

Taidan ostaa farmisäiliön :D

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 21.9.2005 16:15

Vihdoin viimein bensanhinnassa alitettiin hintataso ennen New Orleansin tornadoa, ja seuraava tornado tulossa. Saa nähdä kuinka käy?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 21.9.2005 19:58

Eipä oo mulle tullu täällä vastaan asemaa, missä hintataso olis pudonnut edes samalle tasolle..
98E maksoi jotain 1,45 tjsp...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.9.2005 20:10

Eikä ole Tampereen seudullakaan. 1,25...1,28e oli hintataso ennen myrskyä. Nyt hinta on 1,30...1,38e haarukassa.

Aika hitaasti on vieläpä tuollekin tasolle pudonnut. No vastapainona se hinta taatusti nousee nopeasti :)

Late
-
Viestit: 249
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja Late » 21.9.2005 21:07

Tre:n Nex:llä diesel eilen 0,959. Tuli tankattua, kumma juttu.

peekoo68
-
Viestit: 55
Liittynyt: 23.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja peekoo68 » 21.9.2005 21:53

OT: kaverille tuli viikon etelänmatkasta (2aik. + 2 alle 5v. lasta)
"lentoyhtiön polttoainelisämaksulappu", matkatoimiston lähettämänä... 150eur !
Tosin lähtöön on aikaa vähän reilu kuukausi, mutta onhan toi hintatasokin jo laskenut...

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 22.9.2005 6:37

Koska lentäminen on muutenkin turhaa hommaa, niin ihmettelen edelleen sitä, miksi esimerkiksi kerosiinilla ei ole mitään valmisteveroa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.9.2005 7:32

Tulipa sitten autollinen päivä, kun rupesin pihistelemään bensan hionnannousun vuoksi. Muuten olisin tullut pyörällä, mutta jos huomenna hinta pomppaa taas 20 senttiä, niin parempi käydä tankkaamassa tänään. Hinta oli 98:lla 1,344 € litra ja diiseli oli alle euron. Paikkana Espoon Kilon ysivitonen.

Olisivat nuo öljyyhtiöt voineet ilmoittaa rauhoittavansa bensan hinnan yhdeksi päiväksi ja korottavansa vasta perjantaina hintaa, niin nyt ei ihmiset säntäisi autoineen tankkaamaan ilman tarvetta autottomana päivänä.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 22.9.2005 7:34

Lentokoneella muuten liikkuu melko paljon tavaraa mannerten välillä. Jos siihen sellainen vero laitettais, seuraavaksi alettais valittaa monien muiden asioiden hintojen noususta...

Absinthe
-
Viestit: 94
Liittynyt: 21.7.2005 10:09

ViestiKirjoittaja Absinthe » 22.9.2005 8:23

80% suomen rahtiliikenteestä kulkee kumipyörillä. ajatelkaa miten tavaroiden hinnat tippuisi jos rekkamiehet saisivat ajaa verottomilla vehkeillä ja verottomalla bensalla/diisselillä. missä erikoisasemassa ne lentokoneet muka on?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 22.9.2005 8:51

No kun ne lentokoneet ei tankkaisi Suomessa jos täällä verotettaisiin ja muualla ei.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 22.9.2005 9:44

^mm. tuo on yksi pointti.
Toinen juttu, kutan aikaisemmin mainitsinkin mannerten välisestä liikenteestä... Toki laivoilla liikkuu suurin osa, mutta paljon liikkuu lentokoneillakin.
BTW: Mitä hiton väliä lentobensojen hinnalla on? Sitä kun ei periaatteessa voi käyttää autossa (huom. periaatteessa).

Lisäys:
Periaatteessahan "verottoman" polttoöljynkin myynti pitäis lakkauttaa kokonaan, ja tilalle normaali diesel.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 22.9.2005 9:58

Oottako muuten panneet merkillä että dieselin hinta oulussa jäi koholleen. Yleensähän täällä oli suomen halvimmat polttoaineet, mutta nyt ainoastaan yksi paikallinen myy naftaa alle euron?

Hetkinen...eikö se hinta johdukaan maailmanmarkkina hinnasta...sehän johtuu ihan siitä mihin öljy-yhtiö sen asettaa joka perustuu mahdollisimman suureen tuottoon.

Absinthe
-
Viestit: 94
Liittynyt: 21.7.2005 10:09

ViestiKirjoittaja Absinthe » 22.9.2005 10:50

Kyselin tuosta biodiesel hommasta, niin biodisselin tekemiseen tarvitaan se kone (8000-9000€) ja paistinrasvat saa heseltä ilmaiseksi. Yhdestä paistinrasvalitrasta saa noin 0,8 litraa biodiisseliä. Biodiissel valmistuskustannukset on (jos koneen ostokustannusta ei oteta huomioon) 0,16-0,30 euroa / litra riippuen paljonko lipeät sun muut maksaa. Ei paha rasti ollenkaan jos joku alkaa jobbaamaan tuota eteenpäin vaikkapa 75 senttiä / litra

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.9.2005 10:51

+ valmistevero

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 22.9.2005 11:22

Kuhan nyt sumplin - Omalta kohalta menisi noin 3-vuotta että laitteisto maksaisi itsensä takaisin (1000% käyttö ja bio 0.30eur vs kaupan diesel 0.99eur). Lisäksi takapakkia tekee talvi: ei voi alle -10ast pakkasilla käyttää, härskiintyy. Pitäis olla vielä varasto pönttöineen että saa juuri tehdyn aineen tasaantumaan n. kuukaudeksi ennen tankkausta..mahoton homma ;)

edit: pitää vielä laittaa, että mielelläni käytän biodieseliä heti kun se on mahdollista..yksikin asema hollille niin saapi venttiilit voitelua ;) just MTV3 nettisivuilla uusi liikenneministeri ehdottaa biodieselin lisäämistä, tosin aika laimealla kaavalla: viidennes kokonaiskulutuksesta 15 vuoden aikana siirtymään kukkaisöljyyn..
Viimeksi muokannut TiPu, 22.9.2005 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Absinthe
-
Viestit: 94
Liittynyt: 21.7.2005 10:09

ViestiKirjoittaja Absinthe » 22.9.2005 11:45

biodiisseliä saa tehdä maatalauskäyttöön. Jos tehdään tieliikenne käyttöön taytyy maksaa valmistevero mutta tieliikenne käytössä pitäisi diisselissä olla väriaine. Väriaineen täytyy olla virallista väriainetta jota myydään vain 1000kg pakkauksina (riittää 349595 vuodeksi eteenpäin) Väriaine ei sekoitu biodiisseliin joten siitä ei voikaan tehdä tieliikennekäyttöön soveltuvaa nykyisillä direktiiveillä eli valmisteveroa ei tarvitse maksaa. Nykyisellä menetelmällä biodiisselin saa kestämään -25 ja ainahan voi laittaa vaikka puolet oikeeta diisseliä tai vähän bensaa joukkoon niinkuin ennenvanhaan tehtiin.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 22.9.2005 20:29

Ja hinta nousee hirmumyrsky Ritan myötä :)

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 22.9.2005 20:56

Ei vaan talousuutisten mukaan hinta nousee jo ennen kuin hirmumyrsky Rita on ehtinyt aiheuttaa yhtään mitään tuhoja. Mielenkiintoista.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 22.9.2005 21:38

Vaikkei tosiaankaan topikkiin liity, niin tuota itse esiintuomaani lentopolttoaineiden valmisteverottomuutta on vielä pakko itkeä. En itse kannata massaturismia (=mennään lentokoneella nopeasti pistäytymään jossakin). Joku aika sitten oli tsunamihässäkkä. Kaikki menivät sinne verovapaalla (kai siinä alv sentään on) kerosiinilla. Vapaaehtoisesti. Sitten tapahtui mitä tapahtui ja siitä lähtien on veronmaksajien rahoja pumpattu miljoonatolkulla pelkästään raatojen tunnistamiseen ja se homma kuulemma jatkuu edelleen hamaan tulevaisuuteen. Kuolihan katastrofissa satoja tuhansia ihmisiä + melkein 200 suomalaista, joten oli se tottakai iso katastrofi. Mutta jotenkin asioita pitää suhteuttaa. Kalliisti verotetussa kotimaan tieliikenteessä kuolee tuplamäärä kansalaisia joka vuosi ja heistä suurin osa ei ole ollut todennäköisesti huvittelumielessä liikenteessä (poislukien rattijuopot).

Vähentäähän kalliimpi lentäminen tietenkin Suomeenkin kohdistuvaa massaturismia. Eli käytännössä joulupukinmaassa käyviä brittejä.

Lentokoneella muuten liikkuu melko paljon tavaraa mannerten välillä. Jos siihen sellainen vero laitettais, seuraavaksi alettais valittaa monien muiden asioiden hintojen noususta...

Liikkuu toki paljon tavaraa, mutta kuinka paljon tavarasta on sellaista, jota ei voitaisi tuoda hitaampaa maareittiä pitkin? Esimerkiksi elimensiirtopotilaalle tuotava elin on tietenkin lentorahtia, koska sitä ei voida kuljettaa toiselta puolelta maapalloa viikkotolkulla laivalla. Elimensiirto on kallis laji muutenkin, joten vaikkapa 100%:n kerosiinivero ei vaikuta loppuhintaan käytännössä mitään. Mutta talvella saatavat espanjalaiset "lentotomaatit" ovat puolestaan täysin turhia. Vaikka eihän se talvella kasvihuoneessa kasvatettu kotimainen tomaattikaan energiataloudellisesti (Venäjältä tuodulla maakaasulla vissiin kasvattavat käytännössä) mikään järkevä tuote ole, niin luultavasti se tuo enemmän verotuloja ja on työllistävämpi vaihtoehto.

Joillakin teollisuudenhaaroilla on muotia pitää pieniä varastoja sillä verukkeella, että niihin ei ole sidottu silloin pääomia. Sitten tavaraa tilataan lyhyellä varoitusajalla lentoteitse, ja kun kuljetusketjussa sattuu pieni kämmi, niin valitetaan että tuotanto seisoo. On omakohtaisia kokemuksia (työntekijän roolissa).

No jossain vaiheessa lentopolttoaineiden hinta nousee jo luonnostaankin niin korkeaksi, että vaihtoehtoiset liikennemuodot tulevat kannattavammaksi. On vaan outoa, että nykyisen ympäristöhypetyksen aikana lentoliikenne saa pysyä villinä verovapaana lajina, vaikka on kuitenkin saastuttavin liikennemuoto per kuljetettu kilo.

No kun ne lentokoneet ei tankkaisi Suomessa jos täällä verotettaisiin ja muualla ei.

Heh. Eiköhän ne lentokoneet tankkaa juuri siellä, missä ne polttoainetta tarvitsevat. Ja Suomessa myytävä lentokoneiden polttoaine on n.100% tuontitavaraa, joten ei sen verovapaa myynti juuri kansantalouteen vaikuta.

BTW: Mitä hiton väliä lentobensojen hinnalla on? Sitä kun ei periaatteessa voi käyttää autossa (huom. periaatteessa).
Periaatteessahan "verottoman" polttoöljynkin myynti pitäis lakkauttaa kokonaan, ja tilalle normaali diesel.

Lentobensaan on muuten tulossa muutaman vuoden sisällä valmistevero, mutta kerosiinista en tiedä. Pessimistinä uskoisin että ei. Kun kerran maantieliikenteessä rahtarit joutuvat ajamaan verollisella polttoaineella, niin kyllä saman logiikan mukaan myös lentorahtaajat voisivat osallistua talkoisiin. Verovapaa polttoöljyhän ei Suomessa ole tarkoitettu liikenteen käyttöön.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 22.9.2005 23:07

^Joo, tuo valmistevero tekee sen, että joutuu tilaamaan bensan jenkeistä (VP Racing)... Menee nekin rahat jotka olis suomeen jääny, jenkeille ;-)
Noin se homma toimii.
PS. Mitä vikaa siinä on, että joku käy tutustumassa eri maiden kulttuureihin pikaisesti?
Ei muuten, mutta loppuu laissa säädetyt lomapäivät kesken jos pitää jollain vitun jollalla purjehtia... Paljonkohan muuten Estonian tutkimiseen on palanu rahaa?

edit: ^Ajattelinkin tuossa ylempänä lähinnä maanviljelijöitä jne. Saatais tuo ruuankin hinta "oikealle" tasolleen, eli jotain 10-20% korkeammalle.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 23.9.2005 11:35

ON se PRKLE että miten tämä homma toimii, on olemassa myrskyVAROITUS jonka vuoksi sitten hinta pompsahtaa yössä taas ylös +5cnt. Sen hinnan laskua vaikka joka vitun paikassa olisi helle saamme Suomessa odotella sen kuukauden ÄRKELEEEEEE!!!!


(helpotti kiitos)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.9.2005 11:40

Onnesta löin eilen tankin täyteen, kerkee myrskykin laantuun, ennenkuin tarttee seuraavan kerran tankata. (0.999,ABC,Pirkkala)

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 23.9.2005 12:06

Äskön ostin 98:sia 1.399e/litra :(

aqualung
-
Viestit: 171
Liittynyt: 23.5.2004 21:25

ViestiKirjoittaja aqualung » 23.9.2005 13:27

Omasta puolestani saisi lentäminen pysyä maksimissaan nykyisen hintaisena, suunnitelmissa muutto toiselle puolelle maapalloa muutaman vuoden päästä ja kuitenkin olisi mukavaa käydä jouluisin Suomessa sukulaisia näkemässä. Nykyiselläänkin lennot toista tuhatta per matkustaja per suunta, siinä tulee 2+2-perheen joululomalle hintaa uuden pikkuauton verran.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 23.9.2005 13:38

kilpijoki: Di 0,964 pari päivää sitten.

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 23.9.2005 16:23

Toissapäivänä tankkasin 1.295. Tänäänkin näytti olevan vielä 1.299.
Epäilivät, että myrskyn "siivellä" nostavat vähintään 1.35:een. Keskiviikkona joutuu taas tankkaamaan, joten tänään voisi ehkä käydä hakemassa pari jerryllistä halvempaa bensaa varastoon.

Antti P
-
Viestit: 457
Liittynyt: 13.9.2004 10:42

ViestiKirjoittaja Antti P » 23.9.2005 16:27

Meikä tankkas samalla ku kävin viemäs vanteet maalattavaksi keravalle paikallisella JET:illä 98:sia 1,299. Oli siin kyl aika kuhina ku kaikialla muulla yli 10sent/litra kalliimpaa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 23.9.2005 17:30

Kappas... Seinäjoella polttoaine.netistä tutkailtaessa bensa melko kallista :-/ Esimerkiksi Helsingissä on paljon edullisempaa, vaikka joskus aikaisemmin oli lähes poikkeuksetta toisinpäin.

aapee1
-
Viestit: 324
Liittynyt: 4.3.2004 20:17

ViestiKirjoittaja aapee1 » 24.9.2005 1:58

Öljyn hintahan lähti tänään laskuun kun tämä Rita olikin laantunut Meksikonlahdella... Bensan hintahan tuskin tulee tippumaan vaikka tuo raakaöljy ois taas halvempaa. Linkki uutiseen

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 24.9.2005 13:03

Mille kaikille asemille esim. Neste toimittaa?
Vois jonkinlaista boikottia yrittää saada aikaiseksi... Hinnanhan ON pudottava, tai on ihan turha enää käyttää tekosyynä jotain myrskyjä hintojen nostamiseksi.

edit
Eli tätä tarkoitin:

Texasin rannikkoa lähestynyt hirmumyrsky Rita sinkosi Neste Oilin pörssin tähdeksi. Raakaöljyn ja öljyjalosteiden hintaralli tuotti Nesteen kurssiin lähes seitsemän prosentin nousun. Nesteen osakkeen hinnalle kirjattiin uusi ennätys, 32,05 euroa.


Lähde: http://www.jippii.fi/uutiset/talous/index.shtml?160233

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 25.9.2005 12:13

Lainaus "Ölyn hintaan on tulossa semmonen tuulikerroin. Barrelin hinta on 50€ ja sit kerroin määräytyy tuulen voimakkuuden mukaan. Ja noissa rompiloissa tuulee aika vinhaan, joten se nostaa hinnat pilviin."

Kuva

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.9.2005 12:31

Eilen tankkasin Golfin tankkiin 48l ja samalla otin kannuun ruohonleikkuribensaa 21l. Hintaa kertyi reilut 94e. Alkaa jo olemaan yli sietokynnyksen kun autoakin saa tankata joka toinen viikko....

Nesteestä...

Ainakin Tampereella nesteen Nex-asema on halvimmasta päästä, joten ei se bensan kalleus ihan pelkästään Nesteen vika ole. Tosin varmasti ketjut käyttävät näitä myrskyjä ainakin osittain tekosyynä katteensa kasvattamiseen.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 29.9.2005 19:06

Mikäköhän olis konsti tuon polttoaineen hinnan alentamiseksi? Varmaan se, että kaikki Suomen autoilijat olis kuukauden tankkaamatta tjsp. Mahdoton toteuttaa.
Toinen keino olis varmaan päästä ite Nesteen johtokuntaan, mutta sekin on aika epätodennäköistä ja sittenhän se kallis bensa haittais vielä vähemmän...

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 29.9.2005 19:43

Diiseli oli alle €uron taas..

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 29.9.2005 21:50

Edelleen hinnat suunnilleen samoissa lukemissa Seinäjoella...
Pitää vissiin ottaa kilvet autosta irti ja tankkailla maksamatta :-/

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 29.9.2005 22:04

Pitäähän niiden Fortumin johtajien jollain saada miljoona optiot. ?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.9.2005 22:19

Täytyy nyt ihan piruuttaan jonnekkin ängetä yksi ooppelipostaus, kun eilen audi vaihtui tuommoseen diesel-ooppeliin + toisen ooppelin suuruiseen rahamäärään.

Audi kulutti hitailla lambdoilla varmaan 13 litraa ysikasia satasella; 13x1,376e=17,888€
Ooppeli kuluttaa n. 5,5 litraa dieseliä satkulle; 5,5x1,046=5,753€.
Eli puhtaasti tankkaamista jos lasketaan, niin tuolla ooppelilla (merkki ei ole nyt oleellinen, vois olla vaikka dieselvolk..KAKKIS sovitaan niin) on yli 3 kertaa halvempaa ajella. Tietysti dieselverossa tuota eroa kurotaan umpeen, mutta kyllä on halpaa huvia käydä tankilla audin jälkeen! :D Onhan se kyytikin tosin aivan toinen, huomaa miksi audin ovh:lla on saanut kolme diesel-astraa. Mutta se näistä autokuvioista.

Tuossa kun vakuutusyhtiössä jonotin niin käteen osui kauppalehti. Siinä oli juttua, kuinka paljon valtio saa kalliin bensan vuoksi enemmän verotuloja ku viime vuonna...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.9.2005 16:37

Siinä oli juttua, kuinka paljon valtio saa kalliin bensan vuoksi enemmän verotuloja ku viime vuonna

Niinpä, Timo Soinin ehdotus joustavasta verotuksesta toimisi tässä. Pidettäisiin valtion tulosiivu vakiona ja muutettaisiin prosenttia verottoman hinnan mukaan. No eihän valtio nyt näin hyvästä ja varmasta tulonlähteestä luovu...

Pitää vissiin ottaa kilvet autosta irti ja tankkailla maksamatta :-/
Taitaisi kohdistua tappiot väärälle taholle moisesta toiminnasta...

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 1.10.2005 22:51

^Elämä on :-/

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.10.2005 23:11

Tuosta raakaöljyn hinnasta...

Viimeaikoina olen monesta lehdestä lukenut, että suomalaiset jalostamot ostavat pääosan öljystä Venäjältä pitkäaikaisin ja kiinteähintaisin sopimuksin. Oletettavasti tässä on jotain totuuspohjaakin, joten hommassa on vähän kusetuksen makua. Öjyn maailmanmarkkinahinnan nousu on ainakin osittainen tekosyy kasvattaa omaa katetta.

mikok
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.7.2004 14:25

ViestiKirjoittaja mikok » 6.10.2005 14:08

Tämän topicin voi ihan hyvin laittaa stickyksi.Ei se tuo dieselinkään hinta enään näköjään putoa alle euroon,ainakaan Oulussa ei ole pudonnut.1,054 näyttäis olevan halvin.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 6.10.2005 14:23

Nyt alkaa nyppimään jo perskarvoista :( MTV3 uutisen jälkeen (öljy halvimmillaan kahteen kuukauteen) alkoi vituttamaan, kun eivät laske hintoja samaan tahtiin, nostetaan kyllä. Ennen häslinkiä löpöä sai ABC Toijalasta (S-edun takia ABCsta) 0.870-0.950 välillä ja nyt 1.073!! ..Tana ..kele ..tu

Pitää vissiin alkaa köröttelemään alle 110km/h motarilla ja takaikkunassa viesti muille että "polttoainehinnat alas!" ;)

'kumarrus' kiitos kun jaksoitte avautumiseni 'kumarrus'

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 6.10.2005 14:30

Miksi se hinta ei laske? Ei jummarra..

juha.
-
Viestit: 1067
Liittynyt: 21.1.2004 12:13

ViestiKirjoittaja juha. » 6.10.2005 15:28

Nythän isot herrat miettii käyttöveroon muutosta niin, et menisi sen mukaan mitä ympäristöystävällisempi auto olis... itse ainakin olen varautuneesti ajatuksen kannalla.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 6.10.2005 15:36

Hmm, miten tuollainen 80 luvun diisseliröyhy sitten, MAX verot. Ajatus on hyvä mutta vaihteeksi kuolleena syntynyt. Ei kaikilla ole rahaa heittää uutta autoa ja vielä vähemmän sitten jos vanhan pito maksaa vielä enemmän. PRKl..

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 6.10.2005 15:52

Bensanhinta on mikä se on täällä "veroparatiisissa".
- Ei se hinta hirvitä kun siihen tottuu, sanos naapurinäijä perjantaipullon hinnankorotuksista 70-luvulla!

Fortumin optioista olisi riittänyt jakamaan 200 l bensaa/löpöä per talous. Silläpä meikäläinen olisi 2 kk körötellyt maan mainiosti, säästeliäämpi mies ½ vuotta. Eipä tämä sosialismi oo oikein kunnolla sittenkään juurtunut tähän maahan... onnexi(?)

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 6.10.2005 16:16

Pari päivää oli jo bensanhinta samalla tasolla (1,32) kun oli ennen tätä NewOrleansin tulvan aiheuttamaa hinnannousu varoitusta, mutta nyt on taas olleet viikon verran hinnat n.5 senttiä (1,36-1,39) kalliimmat. On se vaan kumma ettei nuo öljy-yhtiöt voi luopua saavuttamastaan hintatasosta, vaikka raaka-aineen hinta on jo laskenut.

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 7.10.2005 8:56

Niin öljyn hinta vaan laskee ja täällä(Kajaanissa) ainakin ovat dieselin hintaa tuosta noin vaan nostaneet 4 centtiä/litra eli nyt n. 1,099 e/litra, ei ikinään laskenut sille tasolle jolla ennen tätä viimeisintä myrskyvaroitusta. Liekö muka tullut jo talvilaatu(mittareissa edelleen DIK) ja miksi se ei sitten keväällä laske takaisin jos muututaan kesälaatuun, kerpele ...

niin täältä http://www.polttoaine.net/ näkee että raakaöljyn hinta jo reilusti alle 60 dollaria.

cronos
-
Viestit: 115
Liittynyt: 27.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja cronos » 8.10.2005 20:26

"niin täältä http://www.polttoaine.net/ näkee että raakaöljyn hinta jo reilusti alle 60 dollaria."

Futuresource sanoo, että alle 60 dollarissa on oltu viimeeksi kesällä:
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLX05

Bloomberg näyttää myös yli 60 dollarin hintaa:
http://www.bloomberg.com/markets/commod ... tures.html

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 9.10.2005 2:58

> Bloomberg näyttää myös yli 60 dollarin hintaa

Bloomberg näyttää myös alle 60 dollarin hintaa.

cronos
-
Viestit: 115
Liittynyt: 27.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja cronos » 9.10.2005 8:48

"Bloomberg näyttää myös alle 60 dollarin hintaa."

Brentille, jonka vaikutus maailmanmarkkinoihin on huomattavasti pienempi kuin jenkkifutuureilla. Brent on Norjalaisten tuottamaa öljyä joka listataan Lontoossa IPE:ssa, kun taas nämä enemmän merkitsevät listatataan NYMEX:ssa.

Ola
-
Viestit: 266
Liittynyt: 23.7.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Ola » 10.10.2005 10:35

Eniten tässä nyt vituttaa tuo lämmitysöljyn hinta. Viimeisen vuoden aikana lämmitysöljyn hinta on noussut enemmän kuin tarpeeksi.

Väittävät viime vuoden elokuussa saaneen öljyä 48 sentin litrahintaan. Maaliskuussa tilasin 55 sentin litrahintaan ja nyt tarjotaan 66-69 sentin litrahintaan. Ei naurata sitten pätkäänkään kun öljyä menee reilu 2500 litraa.

Yksi asia on ainakin varma. Nesteen kanssa en aio olla enää missään tekemisissä. Auton tankkaan muualla ja lämmitysöljyt tilaan niinikään muualta.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 10.10.2005 11:37

^ Öljylämmitykselle on olemassa myös vaihtoehtoja, ja nykyisellään sähkö taitaa olla asennus- ja käyttökuluiltaan edullisin, eikä varmasti mahdoton muuttaakaan. Lisäksi kaiken maailman ilmalämpö ja maalämpöpumpuilla voi tehostaa sitä energinakulutusta.

Tulevaisuutta ajatellen öljyn vaihtaminen sähkö+pellettiin on varmasti fiksua, koska se öljy ei todennäköisesti pitkällä aikavälillä muuta kuin kallistuu, kuten kyllä toki sähkökin.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 10.10.2005 12:06

minä taas olen ymmärtäny että se sähkö ei todellakaan ole se edullisin vaihtoehto.

Ola
-
Viestit: 266
Liittynyt: 23.7.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Ola » 10.10.2005 12:07

^ Öljylämmitykselle on olemassa myös vaihtoehtoja


On toki vaan eipä ole ilmaista tuo lämmitysmuodon vaihtaminenkaan...etenkin maalämmöstä puhuttaessa, jonka perustaminen maksaa melkoisesti ja huoltokulut ovat kuuleman mukaan yllättävän kovat (varsinkin vanhemmissa laitteissa). Ilmalämpöpumpulla onnistuu saavutetun säästön tappamaan käyttämällä kesällä jäähdytystä ja puhumattkaan ettei värkillä tee säästömielessä mitään kun pakkanen on kovempi kuin -15 astetta.
Jos olisin uutta rakentamassa niin valinta olisi kuitenkin todennäköisesti sähkö ja vieläpä siten, että talossa olisi useampi varaava takka. Pelkän sähkön armoilla olo ei juurikaan viimeaikaisten sähkökatkosten vuoksi houkutelisi. Nykyisessä systeemissä on toki mahdollisuus käyttää puita, mutta säästyneen sentin eteen joutuu näkemään melkoisesti vaivaa.

Pellettilaitteistokin maksaa ja huolto- sekä ylläpitokulut taitaa siinäkin olla suuret...ainakin vaivaa se vaatii. Miinuspuolena vielä sekin, että pellettitoimittajia ei taida olla montaa.

Todennäköisin vaihtoehto tässä vaiheessa on kattilanvaihto nykyaikaisempaan, jossa hyötysuhde on hieman eri tasolla kuin 25 vuotta vanhassa Högforssin punaisessa. Jos lämmitysmuotoa pitäisi tähän vanhaan taloon vaihtaa niin valintani olisi kaukolämpö...valitettavasti vaan ei satu näillä nurkilla olemaan tarjolla.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 10.10.2005 13:22

Omalta osalta painaisi myös vaakakupissa sekin, että pelletti ei ole fossiilinen polttoaine, tai jos turvepellettiä poltetaan, niin sitten tilanne on eri. Lisäksi se on pääosin kotimainen ja pelletti on kyllä öljyä helvempi ja väitän että tulevaisuudessa vaan halpenee siihen verraten, eikä se myöskään ole yhtä heilahdusarka öljyn maailmanmarkkinahinnan suhteen. Nykyise pellettijärjestelmät vaikuttaisi varsin käteviltä, eli kattilaa uusiessa kannattaa myös lukea niistäkin tai käydä jossain katsomassa, varsinkin jos se säiliökin alkaa olla finaalissa...

EDIT: Tommoseen linkkiin törmäsin, siinä ihan asiaa, vaikka VAPO:n mainosta varmaan osa onkin. http://www.vapo.fi/fin/yksityisasiakkaa ... to/?id=638

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 10.10.2005 13:28

Kyllä varmaan pelletin hintakin tulee pomppaamaan tulevaisuudessa, kun öljykin kallistuu. Vai onko joku nähnyt jo aurinkokäyttöisen harvesterin?? :)

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 10.10.2005 13:55

^ Kaikkihan nousee sen öljyn hinnan mukana, mutta öljyjalosteet nyt tottakai suoraan ja nopeasti, kuten on huomattu. Ja energiapuun korjuu suomessa on todella lapsen kengissä vielä, ainakin kotitalouslämmön osalta.

-
Viestit: 240
Liittynyt: 25.9.2004 15:55

ViestiKirjoittaja » 10.10.2005 15:18

Aamulehti tänään:

Uhkaako kuljetusalaa konkurssien vyöry?

Matti Litukka

Tavarankuljetusalan vaikeudet ovat alkaneet heijastua yritysten maksukykyyn.

- Maksuviiveet ovat yleistyneet selvästi viime kuukausina, luottotietoyhtiö Suomen asiakastieto kertoi viime viikolla. Viiveet lisääntyivät lähes kolmanneksen. Niistä on vain askel maksuhäiriöihin. Niiden todennäköisyys on Asiakastiedon mukaan kasvanut kuljetusalalla selvästi. Viivästyneet maksut lisääntyvät kuudenkymmenen prosentin vauhdilla.

Kuljetusyrittäjien ja kuljetusliikkeiden yrittäjäjärjestö Suomen kuljetus ja logistiikka Skal on jo pitkään muistuttanut vaikeuksista, joita nyt on kärjistänyt erityisesti polttoaineen korkea hinta ja metsäteollisuuden pitkä selkkaus.

Miten Asiakastiedon julkaisemat tiedot pitäisi tulkita, Skalin toimitusjohtaja Seppo Sainio?

- Ne ovat totta joka sana. Kassakriisi yrityksissä on todella paha, ja Asiakastieto oli ensimmäinen, joka kouriintuntuvasti osoitti mitä on tapahtumassa. Polttoaineille ei paljon maksuaikaa saa, eivätkä pankitkaan määrättömästi pääomaansa odota.

Tarvittaisiin siis nopeita toimia?

- Olemme hakeneet ylimääräistä ja tilapäistä alennusta polttoaineostojen arvonlisäverosta. Se olisi nopein apu ahdinkoon. Toivomme määräaikaista huojennusta. Sellainen maksaisi valtiolle neljätoista miljoonaa euroa kuukaudessa. Nyt valtiovarainministeriössä virkamiehet selvittävät tapausta, sitä sopiiko huojennus EU-määräyksiin. Valtiovarainministeri Eero Heinäluomalta ei vielä ole liiennyt aikaa ottaa meitä vastaan.

Velkojen ja maksujen sovittelua ei voi määrättömästi jatkaa?

- Tiedän asioita sovitellun ja tiedän senkin, että niin tehdään entistä enemmän ja entistä suuremmista maksuista.

Protestilistoilla aiempaa useampia kuljetusyrityksiä?

- Protestoinnit ovat selvästi lisääntyneet. Nyt alkavat verovelat näkyä.

Ei siis ole kovin paljon valoa näkyvissä?

- Hurrikaanit jo menivät, mutta polttoaine maksaa enemmän kuin koskaan. Ei näytä hyvältä, vallankaan jos kustannuksia ei saada palveluiden hintoihin. Pelkään, että loppuvuonna koetaan konkurssien vyöry kuljetusalalla.

Paljonko meillä on alan yrittäjiä?

- Jäseninämme on noin 9 500 yritystä. Niistä 5 500 on yhden auton yrityksiä. Ammatinharjoittajat eivät mene konkurssiin. He lopettavat, mutta velat jäävät.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 10.10.2005 15:44

Tällä hetkellä näyttää, että edullisin tapa lämmittää taloa on käyttää perinteistä halkoa, jos vaan on omaa metsää, josta ottaa hukkapuuta ja ylimääräistä aikaa ulkoiluun. Eri asia sitten on se, että onko se tapa enää kannattavin jonkun vuoden päästä. Eiköhän se valtio kohta ala verottaa omista metsistä otettavaa polttopuutakin jollakin verukkeella.

Todella valitettavaa on tuo, että suuri määrä kuljetusyrityksiä keikkuu lopettamisen/konkurssin partaalla polttoaineen hinnan nousun takia. Jotakin nopeata pelastavaa toimintaa tarvitsisi nyt saada aikaiseksi, muuten täällä on pian suuri määrä työttömiä kuskeja, veloissa painivia entisiä yrittäjiä, varastoissa makaavaa tavaraa, tyhjiä kauppoja...

Olisi se kumma, että eteläeuroopassa saadaan tukea telakkateollisuutta, jotta voidaan tehdä halvemmalla laivoja, mutta Suomessa ei saisi tukea kuljetusalaa verotuskeinoin, että perusliiketoiminta saataisiin ylipäätään pidettyä pystyssä. Jos kuljetukset pysähtyy, niin silloin pysähtyy moni muukin asia Suomessa.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 18.10.2005 11:00

Noniin, eiku tankkaamaan.. sillä Wilma-neiti pistää taas melekovarmasti tuulikerrointa pumppuhintoihin. Prkl.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.10.2005 11:12

Ainakin omalla lähiasemalla pomppas disukka samosentein sen pari senttiä, kun rupesivat Wilmasta uutisoimaan.

BTW: kyllästyin jo pariviikkoa sitten körötteleen, nyt mennään periaatteella että kaikki kuitenkin palaa minkä tankkiin pistää :) (tambesteri-hämppälinna väliä kiskotaan keskinopeudella 123km/h, sisältäen myös hivenen kaupunkiajoa)

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 18.10.2005 11:22

Viimeisen viikon aikana tippunut omalla lähiasemalla 6 snt bensanhinta. Täytyy katsella miten se vaikuttaa loppuviikon aikana, jos jenkeissä tuo tuuli jatkuu.

b280461

ViestiKirjoittaja b280461 » 18.10.2005 13:26

nostaisivat nyt kerralla bensan hinnan 3:een euroon litralta niin näkyis tielläkin vaan vanhoja tuttuja.. ; )


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa