Bensanhinta (taas kerran)
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=43730
FFP mukana?
Ilmoittakaa myös muille kerhoille, jos saadaan tällä kertaa jotain aikaseksi...
FFP mukana?
Ilmoittakaa myös muille kerhoille, jos saadaan tällä kertaa jotain aikaseksi...
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen harkitsisi verohelpotuksia kuljetusalalle, jos polttonesteiden hinnat pysyvät korkeina vielä pitkään.
Pekkarinen ei kuitenkaan täsmennä Aamulehden ja Turun Sanomien haastattelussa, millaisia veronkevennyksiä ala voisi saada. Yksityisautoilijoille helpotusta ei kuitenkaan ole luvassa, sillä Pekkarisen mukaan polttoaineiden veroon ei voida kajota.
Näin uutisoi Kaleva.
Niinpä, nuo oopperoiden sun muiden kulttuurisysteemien maksamiset ihmetyttää. Oopperassakin käy varmaan alle 1% kansasta ja vielä vähempi osa siitä oikeasti nauttii. Silti kaikki moisesta maksavat. Terveydenhoitopalvelut ja muut tajuan, mutten noita. Kaikki vastaavat puljut täytyisi muuttaa liikelaitoksiksi. Jos eivät tuota voittoa, ne lopetetaan.no eipä tietenkään. mistäpä valtio sitten rahat saisi jos ei autoilijoilta? pitäähän sitä jollain oopperatalot yms. stadionin kattamiset maksaa.
Lisäksi valtion verotulot kasvavat polttoaineen hinnan nousun takia. Eivät voi edes tuota nousua antaa helpotuksina takaisin!
Tässä maassa on niin paljon mälsää...
Niinpä, nuo oopperoiden sun muiden kulttuurisysteemien maksamiset ihmetyttää. Oopperassakin käy varmaan alle 1% kansasta ja vielä vähempi osa siitä oikeasti nauttii. Silti kaikki moisesta maksavat.
Jep, kuten se että me maksetaan päättäjien bensakulut omista kukkaroista. Onko se kivaa kun ajattelet että sun verorahoilla joku matti vanhanen ajelee ympäri suomea presidentinvaalikampanjaa hoitaessaan. Tai vaalikampanjan ylläpitämistä.
...ja sitten ihmetellään miksi ei päättäjät halua bensan hintoja laskettavan, no ei varmasti kun ei heillä ole hätäpäivää asian suhteen. Mitäs sitte joku Mervi yksinhuoltaja, joka asuu maaseudulla jolla on 4 lasta ruokittavana ja pitäisi päästä kauppaan vielä näillä hinnoilla. Perkele sanon mä.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Jos jotain radikaalia tapahtuu, niin olen mukana.
Oikeasti tuohon verotukseen pitäis puuttua vaikka sitten yleislakolla.
Jokatapauksessa pelkästään veron osuus on niin suuri tuossa hinnassa, että valtio voisi oikeasti reagoida asiaan jotenkin.
Oikeasti ainakin täällä Etelä-Pohjanmaalla palkat on työmatkoihin suhteutettuna niin surkeita, että palkasta menee turhan iso osa bensakuluihin. Ihan esimerkkinä; Oma työmatka on edestakaisin yli 70km, ja en todellakaan ole ainoa jonka päivittäinen matka ylittää 50km. Ja vielä kun matkakulujen "vähennys" otetaan bruttopalkasta... Koska laskut on maksettu bruttopalkalla?
Eilenkin telkkarissa haastateltiin jotain pääkaupunkiseudulla asuvaa, joka totesi suunnilleen että "pitää varmaan pian alkaa kulkemaan bussilla"... Niin millä v*tun bussilla??? Jos sillä pääsis töihin, niin luultavasti menisin :-/ Metrokin olis ihan kiva.
Kertokaa edes joku, mitä voin asialle tehdä että se menee oikeasti päättäjien tietoon...
Joku bensan osto boikotti nyt taas on ihan perseestä, koska siitä kärsii ihan joku muu, kuin se jolla on valtaa vaikuttaa. Jos taas olis jotain yleislakon tyylistä (eli myös elintarvikkeiden kuljetukset pysähtyisivät), sillä olisi luultavasti paljon suurempi vaikutus (ellei päättäjät sitten mee Viroon syömään valtion varoilla joka päivä).
Nyt on mun "kipuraja" ylitetty.
PS. Se "vanhaan 99:iin" tuplaten lyijyä sisältävä 100LL Avgas (ns. Lentobensa) on nyt halvempaa kuin 95E => Katit v*ttuun ja lyijyä tankkiin ;-)
Shellin Aviation -luottokortin saa tilaamalla :-) Löytyy itseltänikin.
Oikeasti tuohon verotukseen pitäis puuttua vaikka sitten yleislakolla.
Jokatapauksessa pelkästään veron osuus on niin suuri tuossa hinnassa, että valtio voisi oikeasti reagoida asiaan jotenkin.
Oikeasti ainakin täällä Etelä-Pohjanmaalla palkat on työmatkoihin suhteutettuna niin surkeita, että palkasta menee turhan iso osa bensakuluihin. Ihan esimerkkinä; Oma työmatka on edestakaisin yli 70km, ja en todellakaan ole ainoa jonka päivittäinen matka ylittää 50km. Ja vielä kun matkakulujen "vähennys" otetaan bruttopalkasta... Koska laskut on maksettu bruttopalkalla?
Eilenkin telkkarissa haastateltiin jotain pääkaupunkiseudulla asuvaa, joka totesi suunnilleen että "pitää varmaan pian alkaa kulkemaan bussilla"... Niin millä v*tun bussilla??? Jos sillä pääsis töihin, niin luultavasti menisin :-/ Metrokin olis ihan kiva.
Kertokaa edes joku, mitä voin asialle tehdä että se menee oikeasti päättäjien tietoon...
Joku bensan osto boikotti nyt taas on ihan perseestä, koska siitä kärsii ihan joku muu, kuin se jolla on valtaa vaikuttaa. Jos taas olis jotain yleislakon tyylistä (eli myös elintarvikkeiden kuljetukset pysähtyisivät), sillä olisi luultavasti paljon suurempi vaikutus (ellei päättäjät sitten mee Viroon syömään valtion varoilla joka päivä).
Nyt on mun "kipuraja" ylitetty.
PS. Se "vanhaan 99:iin" tuplaten lyijyä sisältävä 100LL Avgas (ns. Lentobensa) on nyt halvempaa kuin 95E => Katit v*ttuun ja lyijyä tankkiin ;-)
Shellin Aviation -luottokortin saa tilaamalla :-) Löytyy itseltänikin.
Viimeksi muokannut cancermann, 4.9.2005 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cancerman puhuu asiaa tuosta linja-autolla kulkemisesta. Kun taas kesää viettelin tuolla syrjäseudulla niin huomasi että ilman autoa ei sielä selviä. Linja-auto palveluiden ja työpaikkojen luo (50km/suunta) kulkee kerran arkipäivässä kuuden kilometrin päästä, ja jos sillä kulkee joutuu jäämään yöksi perille. Ihme juttu ettei se linjavaunu ollut silläperällä työmatkalaisten suosiossa..
Toivottavasti edes nuo Ruotsalaiset huomaa tehdä tuolle hinnalle jotain, niin on edes jotain hyötyä tuosta rajasta.
Toivottavasti edes nuo Ruotsalaiset huomaa tehdä tuolle hinnalle jotain, niin on edes jotain hyötyä tuosta rajasta.
Tuo Cancerman puhuu kyllä niin totta kun vai voi olla...
Seinäjoella kun kuljin amiksessa. Kahtena ekana vuotena oli pakko kulkea lnija-autolla kun muulla ei päässy. Se oli sitä että jos ei neljän linjuriin keriinny niin seuraava lähti vasta yheksältä...
Sitte kun ikää tuli niin vaihdoon heti omaan autoon. Nyt kun käyn ammattikorkia ja omalla autolla kuljen niin itse asias säästän 10-20€ kuussa. Omalla autolla kuljen viikon n. 30€ kun taas yks linjurilippu maksaa 5€ suunta ja niitä menee se kymmenen viikos....
Silti tuo bensan hinta pistää näkemään punaasta aina ku bensamittarin viisari menee punaselle...
Seinäjoella kun kuljin amiksessa. Kahtena ekana vuotena oli pakko kulkea lnija-autolla kun muulla ei päässy. Se oli sitä että jos ei neljän linjuriin keriinny niin seuraava lähti vasta yheksältä...
Sitte kun ikää tuli niin vaihdoon heti omaan autoon. Nyt kun käyn ammattikorkia ja omalla autolla kuljen niin itse asias säästän 10-20€ kuussa. Omalla autolla kuljen viikon n. 30€ kun taas yks linjurilippu maksaa 5€ suunta ja niitä menee se kymmenen viikos....
Silti tuo bensan hinta pistää näkemään punaasta aina ku bensamittarin viisari menee punaselle...
Veroista, mitä sitä voi olettaa kun kaikki jatkuvasti ruinaavat lisää vastikkeettomia tukieuroja. Sitten vielä lasketaan hieman tuloverotusta. Jostain sen rahan on pakko tulla. Suomesta vain ei löydy sellaista kööriä poliitikkoja, jotka laittaisivat koko yhteiskunnan remonttiin, nyt korkein prioriteetti on oman tilipussin varmistaminen eli äänien kalastelu.
Olen pessimisti, ja ennustan että tämä maa kaatuu omaan mahdottomuuteensa seuraavan neljänkymmenen vuoden sisällä, mikäli nykyinen meno rahan jaon kanssa jatkuu.
Olen pessimisti, ja ennustan että tämä maa kaatuu omaan mahdottomuuteensa seuraavan neljänkymmenen vuoden sisällä, mikäli nykyinen meno rahan jaon kanssa jatkuu.
Noista polttoöljyistä muutama sana. Polttoöljyt on värjätty punaiseksi sekä niistä löytyi vielä muutama vuosi takaperin furfuraali-lisäaine, joka korvattiin aineella jonka nimeä en nyt muista. Eli mikäli väri aineesta saadaankin pois, merkkiaine ei samassa yhteydessä poistu. Lisäksi lämmitysöljy ei sovellu uudempiin koneisiin -> setaaniluku on alempi kuin moottoripolttoöljyllä ja siitä puuttuvat voitelevuuslisäaineet.
Toinen pikkuinen asia, joka kolahtaa korvaan aina kun puhutaan öljytuotteiden kuluttajahinnoista. Suomessa myytävästä bensiinistä, nimeltä mainitsematon valtion yhtiö jalostaa yli 90 %. Lisäksi ko. yhtiö "muistaakseni" HS:n artikkelin mukaan tuo Venäjältä raaka-aineistaan lähes saman määrän. Venäläinen raakaöljy ei maksa sitä 70 $/barrel (158.97 l) Tosin venäläinen raakaöljy on rikkipitoisempaa kuin muualta saapunut aine. Jalostusprosessin kustannuksiin en tässä osaa ottaa kantaa.
Kolmanneksi mikäli polttoaine-vero pysähtyykin tuohon reilun €:n luokkaan niin alv% kuitenkin lisääntyy hinnan noustessa.
Toinen pikkuinen asia, joka kolahtaa korvaan aina kun puhutaan öljytuotteiden kuluttajahinnoista. Suomessa myytävästä bensiinistä, nimeltä mainitsematon valtion yhtiö jalostaa yli 90 %. Lisäksi ko. yhtiö "muistaakseni" HS:n artikkelin mukaan tuo Venäjältä raaka-aineistaan lähes saman määrän. Venäläinen raakaöljy ei maksa sitä 70 $/barrel (158.97 l) Tosin venäläinen raakaöljy on rikkipitoisempaa kuin muualta saapunut aine. Jalostusprosessin kustannuksiin en tässä osaa ottaa kantaa.
Kolmanneksi mikäli polttoaine-vero pysähtyykin tuohon reilun €:n luokkaan niin alv% kuitenkin lisääntyy hinnan noustessa.
Vesku: Tuolla piti herättää keskustelua siitä, milloin asialle tehdään jotain. Jos meillä on sitä slekärankaa, niin kyllä jaksais vaivautua sinne Eduskunnan eteen. Ja jos kerran se hinnan nuosu on VÄLIAIKAINEN, niin SE VEROKIN voisi laskea VÄLIAIKAISESTI!
Nyt on ehdotettu 10.9.2005 päiväksi, milloin olisi mentävä ja näyttää, että tämä asia häiritsee jo niin paljon, että ne saa tehdä sille jotain mitä ne parhaaksi näkee. Kunhan se hinta vaan laskee. Vaikka sillä, että ne laskee bensanveroa VÄLIAIKASESTI.
Toi BTCF:n topikki on vähän paha, kun ei sitä pääse lukemaan. Jos jonnekkin saisi jonkun, mitä kaikki voisi lukea? Osallistujia olisi paljon, koska nyt ollaan jo liian pitkällä tämän asian kanssa.
Nyt on ehdotettu 10.9.2005 päiväksi, milloin olisi mentävä ja näyttää, että tämä asia häiritsee jo niin paljon, että ne saa tehdä sille jotain mitä ne parhaaksi näkee. Kunhan se hinta vaan laskee. Vaikka sillä, että ne laskee bensanveroa VÄLIAIKASESTI.
Toi BTCF:n topikki on vähän paha, kun ei sitä pääse lukemaan. Jos jonnekkin saisi jonkun, mitä kaikki voisi lukea? Osallistujia olisi paljon, koska nyt ollaan jo liian pitkällä tämän asian kanssa.
Ja nyt ovat poliitikotkin kärkkymässä äänestäjiä:
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101980836081
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101980836081
Jos valtiot alkavat laskea polttoaineiden veroja sen takia kun polttoaineen hinta nousee, luuletteko että se koskaan enää laskee. Öljy-yhtiöt sen kun nostavat hintoja jos huomaavat että valtiovallat alkavat kompensoida nousua verohelpotuksilla ja polttoainetta menee entiseen malliin, öljy-yhtiön kate vain on kovempi.
Joskus pari vuotta sitten oli juttua, ettei edes Teboil tuonut merkittävässä määrin öljyä Venäjältä. Suurin osa tuotiin silloin Norjasta. Toki tilanne saattaa tänä päivänä olla muuttunut merkittävästi.Suomessa myytävästä bensiinistä, nimeltä mainitsematon valtion yhtiö jalostaa yli 90 %. Lisäksi ko. yhtiö "muistaakseni" HS:n artikkelin mukaan tuo Venäjältä raaka-aineistaan lähes saman määrän.
Nuo perustelut siitä, että USA:n hirmumyrsky nostaisi bensan hintaa, tuntuvat tosi ontuvalta. Paljonkohan suomeen tuodaan öljyä USA:sta? Koko tässä markkinahommassa on kyllä jotain pielessä...
OT: Toinen asia on sähkön hinta, kuke prkl on keksinyt tämän pohjoismaisen sähköpörssin? Suomen sähkö tuotetaan lähes kokonaan suomalaisella tai venäläisellä ydinvoimalla. Silti hintaan vaikuttaa merkittävästi Norjan voimaloiden vesitilanne...
Bensa on "arvotavaraa" siinä missä kultakin. Eli ihan sama missä/mistä tuotetaan, kun se jolla bensaa on voi myydä kalliimmalla hinnalla sinne missä sitä ei ole. USA:ssa on tällä hetkellä/kohta huutava pula bansasta ja koska eivät itse pysty sitä tuottamaan -> ulkomaiset öljy-yhtiöt vievät sinne bensaa. Ahneena voivat nostaa ensin hintaa 15c litra ja kohta luultavasti saman verran lisää. USA:n eteläosissa ei varmaan ihan hetkeen jalosteta bensaa.
Nii ja USA:ssa bensan hinta tuplaantui, onneks ei täällä ihan noin paljoa :)
Nii ja USA:ssa bensan hinta tuplaantui, onneks ei täällä ihan noin paljoa :)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
poimittu tän päivän savon sanomista:
juuuuuh. tämän kun vielä sitten tekisivät.... EHKÄ nyt kuitenkaan niiltä se polttoaine ei ihan heti lopu...
Mauri Pekkarisen mukaan periaatteessa on mahdollista, että Suomi osallistuu Yhdysvaltojen avustamiseen. Suomen strategisissa öljyvarannoissa on sen verran liikkumatilaa, että polttoaineen toimittaminen Yhdysvaltoihin ei olisi lainkaan mahdotonta.
juuuuuh. tämän kun vielä sitten tekisivät.... EHKÄ nyt kuitenkaan niiltä se polttoaine ei ihan heti lopu...
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Pyydän tässä anteeksi kaikilta Tampere - Hämeenlinna väliä ajavilta kanssa-autoilijoilta. Kasvaneiden polttoainekulujen johdosta tiputin nopeuttani motarilla 20km/h. Tällä menolla säästän noin 2 litraa naftaa päivässä. Saahan sillä säästyneellä 10eurolla / viikko pari leipää enemmän ruokapöytään.
:)
:)
Vaikkakin seuraavasta kommentista taidan saada potkut täältä, niin sanonpa kuitenkin :-) Nimittäin on tästä nykyisestä tilanteesta jotain hyötyäkin, kuten jo Kilpijoen viestistä käy ilmi.
Tämän hetken ennustehan vissiinkin on, että nykyiset tiedossa olevat öljy varat kestävät nykyisellä kulutuksella vielä 40 vuotta. Ne varmastikin kestäisivät paljon pidempään mikäli kulutus olisi nykytasoa pienempi. Miten tähän sitten päästäisiin? käyttämällä taloudellisempia ja pienempiä moottoreita. Sillä tuskin on suurta vaikutusta kokonaisuuteen minkälaisella kalustolla täällä ajetaan, mutta esim jenkkilässä tuntuu olevan vallalla käsite, että kaikki alle 3 litraiset moottorit ovat starttimoottoreita. Niinpä onkin helvetin hyvä, että polttoaineen hinta on siellä tuplaantunut. Sen hinta vain saisi nelinkertaistua että se todella ohjaisi ihmiset ostamaan pienempimoottorisia ja sitä myötä vähemmän kuluttavia autoja. Luin tuossa äsken uusimmasta Moottori-lehdestä juttua NY:n takseista. Pöyristytti lukea Texasista kotoisin olevasta Paul Mileatasta, jonka mielestä 4,6 litrainen V8 on riittävän suuri moottorinen auto hänelle ja sopivin TAKSIKSI! Ja vaihteistohan on luonnollisesti automaatti - ei kai jenkki muulla osaa ajaakaan...
Toinen asia, joka tässä on pistänyt silmään, on myös uusien eurooppalaisten autojen moottorien iskutilavuuden kasvaminen. 15 vuotta, tai oikeastaan vielä 10:kin vuotta sitten, 2 litrainen moottori oli uutena myytävässä autossa jo iso moottori. Nyt se on monesti keskikokoinen. 2,5 - 3 litraiset pannut tuntuvat olevan nykyään ainakin autotehtaiden mieleen, ja sama asenne tuntuu olevan vallalla kuluttajissakin. Miksi? Eikö pienempi moottorisella autolla toedlla enää pärjää vai onko se vain egon jatke?
Tässä varmaankin aihetta keskusteluun ja minulle uusien tunnuksien hommaamiseen ;-) Meni kylläkin pahasti ohi aiheen, mutta oli pakko tuoda tässä vaiheessa tällainenkin ajatus ilmi...
Tämän hetken ennustehan vissiinkin on, että nykyiset tiedossa olevat öljy varat kestävät nykyisellä kulutuksella vielä 40 vuotta. Ne varmastikin kestäisivät paljon pidempään mikäli kulutus olisi nykytasoa pienempi. Miten tähän sitten päästäisiin? käyttämällä taloudellisempia ja pienempiä moottoreita. Sillä tuskin on suurta vaikutusta kokonaisuuteen minkälaisella kalustolla täällä ajetaan, mutta esim jenkkilässä tuntuu olevan vallalla käsite, että kaikki alle 3 litraiset moottorit ovat starttimoottoreita. Niinpä onkin helvetin hyvä, että polttoaineen hinta on siellä tuplaantunut. Sen hinta vain saisi nelinkertaistua että se todella ohjaisi ihmiset ostamaan pienempimoottorisia ja sitä myötä vähemmän kuluttavia autoja. Luin tuossa äsken uusimmasta Moottori-lehdestä juttua NY:n takseista. Pöyristytti lukea Texasista kotoisin olevasta Paul Mileatasta, jonka mielestä 4,6 litrainen V8 on riittävän suuri moottorinen auto hänelle ja sopivin TAKSIKSI! Ja vaihteistohan on luonnollisesti automaatti - ei kai jenkki muulla osaa ajaakaan...
Toinen asia, joka tässä on pistänyt silmään, on myös uusien eurooppalaisten autojen moottorien iskutilavuuden kasvaminen. 15 vuotta, tai oikeastaan vielä 10:kin vuotta sitten, 2 litrainen moottori oli uutena myytävässä autossa jo iso moottori. Nyt se on monesti keskikokoinen. 2,5 - 3 litraiset pannut tuntuvat olevan nykyään ainakin autotehtaiden mieleen, ja sama asenne tuntuu olevan vallalla kuluttajissakin. Miksi? Eikö pienempi moottorisella autolla toedlla enää pärjää vai onko se vain egon jatke?
Tässä varmaankin aihetta keskusteluun ja minulle uusien tunnuksien hommaamiseen ;-) Meni kylläkin pahasti ohi aiheen, mutta oli pakko tuoda tässä vaiheessa tällainenkin ajatus ilmi...
Saksanmaalla käytiin ajelemassa transitilla!! niin siellä sikäläisellä diiselillä ajeltiin niin auto söi vähemmän kuin suomesta ostetulla diiselillä ja pakokaasun hajukin oli vähän erilainen. Tästä hämmentyneenä soitettiin nesteelle niin siellä vastatiin että saksalaisessa diiselissä on hyötysuhde parempi koska suomeen tuotavassa diiselissä on jotain erinäisiä lisäaineistuksia niinkun esimerkiksi pakkasenkesto jutut ja muut sellaiset. Appiukko osti (maatilallinen kun on) diisseliä tankkiin 1000 litraa ja sano ettei sitä vanhaa kunnon löpöä saakkaan enää kuin talon lämmitykseen.
Iltasanomat 5.9.2005
^ Varo vaan Reetu, ettet saa syytettä yllytyksestä rikokseen ;)
Frederik yllyttää bensakapinaan
Muusikko Frederikin mitta on nyt totaalisen täynnä. Korkea bensanhinta saa miehen täysin raivoihinsa.
Normaalistikin mies puhuu paljon, mutta kova polttoaineen hinta saa sanat soljumaan laulajan suusta normaaliakin rivakammin.
Frederik ei vain yksinkertaisesti ymmärrä, miksi suomalaiset eivät nosta äläkkää ennätyslukemiin kohonneesta polttoaineen hinnasta.
- Herätkää suomalaiset, kuinka poliitikot teitä kusettavat! Nyt pitäisi nousta bensakapinaan ja kiireellä! Mikä meitä vaivaa? Frederik usuttaa.
Frederikin mielestä bensasta on keksitty hyvä lypsylehmä valtiolle. Hintoja hilataan jatkuvasti ylöspäin eikä lasketa samassa tahdissa.
Frederik myöntää kaikesta kiihkostaan ja kovista puheistaan huolimatta, että keinot ovat vähissä. Kuinka nouset kapinaan, kun autolla pitää ajaa. Ilman menovettä se on mahdotonta.
- Se on totta, että paljon ei voi tehdä. Mitkään lakot tai liikenteen tukkimisetkaan eivät auta - niistä ei ole kuin harmia. Tavaran pitää liikkua ja ihmisten pitää käydä töissä, laulaja toteaa.
Frederikin lääke kohti halvempia polttoaineita onkin hyvin yksinkertainen. Päättäjien päähän on taottava järkeä, jos ei hyvällä, niin sitten vähän rajuimmilla keinoilla.
^ Varo vaan Reetu, ettet saa syytettä yllytyksestä rikokseen ;)
Siis onko tuo muka ihan totta vai joku keksitty uutinen? Savon Sanomien nettisivuilta en ihan heti moista löytänyt.Quote:
Mauri Pekkarisen mukaan periaatteessa on mahdollista, että Suomi osallistuu Yhdysvaltojen avustamiseen. Suomen strategisissa öljyvarannoissa on sen verran liikkumatilaa, että polttoaineen toimittaminen Yhdysvaltoihin ei olisi lainkaan mahdotonta.
Vielä eilenhän puhuttiin, että varmuusvarastoja käytettäisiin suomen tarpeisiin pudottamaan bensan hintaa.
Vielä eilenhän puhuttiin, että varmuusvarastoja käytettäisiin suomen tarpeisiin pudottamaan bensan hintaa.
No siis tuo on ainoa teko mikä kuullostaisi järkevältä tässä vaiheessa. Mulla ei ainakaan riitä sympatiat Jenkkejä kohtaan, että pitäisi täältä asti lähettää niille polttoaineita veekasien syötäväksi. Lääkkeitä/tarvikkeita yms. jos lähettäisivät niin ymmärtäisin, mutta niitä niillä taitaa olla omasta takaa riittävästi, kunhan saisivat sen avun perille.
Saksanmaalla käytiin ajelemassa transitilla!! niin siellä sikäläisellä diiselillä ajeltiin niin auto söi vähemmän kuin suomesta ostetulla diiselillä ja pakokaasun hajukin oli vähän erilainen. Tästä hämmentyneenä soitettiin nesteelle niin siellä vastatiin että saksalaisessa diiselissä on hyötysuhde parempi koska suomeen tuotavassa diiselissä on jotain erinäisiä lisäaineistuksia niinkun esimerkiksi pakkasenkesto jutut ja muut sellaiset. Appiukko osti (maatilallinen kun on) diisseliä tankkiin 1000 litraa ja sano ettei sitä vanhaa kunnon löpöä saakkaan enää kuin talon lämmitykseen.
Kyllähän se on ihan puhtaasti OPEC joka pitää polttoaineen hinnan siellä missä se on. Suurin osa öljystä pumpataan OPEC:n hallinnoimista lähteistä ja sieltä ei pumpata yhtään sen enempää (vaikka saatas) kun mikä on optimi pitämään hinnat "oikealla" tasolla, näin niinkus eurooppaa ajatellen. Jenkit pumppaa tietenkin omalta lähialueeltaa joka nyt hieman vaurioitui. Heilläkin on varmuusvarastoja, mutta kun ei niitä voi mennä avaamaan. Herra isä, pitäähän niihin kaikkiin sotakoneisiin olla tarpeeksi löpöä varastossa.
..2 litrainen moottori oli uutena myytävässä autossa jo iso moottori. Nyt se on monesti keskikokoinen. 2,5 - 3 litraiset pannut tuntuvat olevan nykyään ainakin autotehtaiden mieleen, ja sama asenne tuntuu olevan vallalla kuluttajissakin. Miksi? Eikö pienempi moottorisella autolla toedlla enää pärjää vai onko se vain egon jatke?
Ei tule herneitä nenään vaan ihan hyvä kun otetaan koneiden kulutus/koko esille.
Mutta otetaanpa esimerkki;
80-luvun loppupuolen Corolla DX vaikka mikä kone nyt onkaan, onkohan litraisia olemassa --> teho/paino-suhde ihan ok kun kippo painaa alle tonnin. Nykypäivän 1.6 perus-Golffi, 74kw ja painoa rrapeasti lisää turvavarusteilla yms hilpattimilla. Ei se Golffi enää liikukkaan järkevästi vaikka keulalla olisikin edes vähän isompi kone. Saati sitten jos esim. normi 85kw-2.0 heitetään A6:n keulalle. Siihen minimi alkaa olemaankin jo 'starttimoottoreiden' yläluokkaa ettei jää jalkoihin totaalisesti ;)
ps. ei nuo konekoot mitään kulutuksesta kerro, 1.6 Bora vei enemmän gasoa ja vielä 98:a kuin mitä 2.0 Vento. Tässäkin uudempi mallisarja on tainnut hieman pullahtaa sekä parilitraisen kaasupoljinta ei tarvinnut koko ajan polkea.
Sanokaa mitä sanotte, mutta minun mielestäni nykyteknologialla pystytään toteuttamaan toimiva sähköauto kokoluokassa smart kaupunkiliikenteeseen. Energian tuottaminen suurissa yksiköissä on tulevaisuudessa ainoa mahdollisuus ja jos vielä se fuusio saadaan joskus toimimaan niin silloinhan sähkö on oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto.
Itse olen ajanut työkseni vuoden 1970 sähkötrukkia. Nopeus on vain juoksuvauhtia, omamassaa 850 kiloa ja vetokyky tuhansia kiloja. Jos otetaan uutta tekniikkaa akkuun ja moottoriin, kevyt alumiinikori ja vähennetään voimaa ja lisätään nopeutta, olisi meillä kaupunkikelpoinen ajoneuvo vähintäänkin päivän kestävällä akulla lämpimiin olosuhteisiin.
Itse olen ajanut työkseni vuoden 1970 sähkötrukkia. Nopeus on vain juoksuvauhtia, omamassaa 850 kiloa ja vetokyky tuhansia kiloja. Jos otetaan uutta tekniikkaa akkuun ja moottoriin, kevyt alumiinikori ja vähennetään voimaa ja lisätään nopeutta, olisi meillä kaupunkikelpoinen ajoneuvo vähintäänkin päivän kestävällä akulla lämpimiin olosuhteisiin.
Mitsun sähkö evo :)
http://media.mitsubishi-motors.com/pres ... l1321.html
http://media.mitsubishi-motors.com/pres ... l1321.html
SS: oli siellä. lehdestä ensin luin, jonka jälkeen muistinkin sen netistä etsiä. ei vaan enää löydy kun on jo uudet otsikot tullut uuden päivän mukana...
ei muuten olisi paha mikään sähkö smartti jossain helsingissä, missä nyt ei välttämättä paljoa ajella, (toisin kuin täällä landella) säästyis nyt jotenkin sitä bensaa ja olisi vielä ystävällisempi ympäristölle. vaan kukapa sitä kehtaa ostaa? eihän siinä nyt kovin paljoa munaa ole, mutta kuinkahan jos kaikki "superjulkkikset" aina medioissa ajelis jollain sähköautoilla ja tekisivät siitä jonkin trendin?! rupeis normaalitkin ihmiset ostamaan niitä...
ei muuten olisi paha mikään sähkö smartti jossain helsingissä, missä nyt ei välttämättä paljoa ajella, (toisin kuin täällä landella) säästyis nyt jotenkin sitä bensaa ja olisi vielä ystävällisempi ympäristölle. vaan kukapa sitä kehtaa ostaa? eihän siinä nyt kovin paljoa munaa ole, mutta kuinkahan jos kaikki "superjulkkikset" aina medioissa ajelis jollain sähköautoilla ja tekisivät siitä jonkin trendin?! rupeis normaalitkin ihmiset ostamaan niitä...
Harvoin kepuli puhuu asiaa, mutta tuossa Pekkarisen kommentissa oli järjen hiven.
Eli jos poltto-aine veroa lasketaan, niin tuottajalla voi olla kiusaus nostaa öljynhintaa ja täten veron alennus onn suoraan katteen parannus. Periaatteessa sama tapahtui 90-puolessa välissä autoverolle, kun valtio esitteli väliaikasen käyttömaksun alennetun autoveron korvaajaksi. No, mistään isosta alennuksesta ei ollut kyse (joku voi korjata, jos muistaa määrän).
Itse mulkkaisin systeemi siten, että mitä pidempi matka lähimpää kauppaan sitä vähemmän polttoaine maksaa. Joku voisi pelata (asuinkunnan muutos) ko. systeemillä, mutta hyötyjänä oli kumminkin syrjäinen kunta. Lisäksi esim. Venäjältä tankkaminen ja "kotiryssien" (eli ne hemmot jotka myy polttoainetta pimeästi itärajan pinnassa asuville) pito vähenisi. Ko. paikatkin sijaitsee sen verran kaukana, että ihan huvikseen ei polttoainetta sieltä viitsi lähteä hakemaan.
Kriteeri voisi olla tosin jokin muu kuin kauppa, mutta karkeasti tällä periaatteellä.
Oman yhden miehen protestin toimitan fillaroimalla töihin...
Eli jos poltto-aine veroa lasketaan, niin tuottajalla voi olla kiusaus nostaa öljynhintaa ja täten veron alennus onn suoraan katteen parannus. Periaatteessa sama tapahtui 90-puolessa välissä autoverolle, kun valtio esitteli väliaikasen käyttömaksun alennetun autoveron korvaajaksi. No, mistään isosta alennuksesta ei ollut kyse (joku voi korjata, jos muistaa määrän).
Itse mulkkaisin systeemi siten, että mitä pidempi matka lähimpää kauppaan sitä vähemmän polttoaine maksaa. Joku voisi pelata (asuinkunnan muutos) ko. systeemillä, mutta hyötyjänä oli kumminkin syrjäinen kunta. Lisäksi esim. Venäjältä tankkaminen ja "kotiryssien" (eli ne hemmot jotka myy polttoainetta pimeästi itärajan pinnassa asuville) pito vähenisi. Ko. paikatkin sijaitsee sen verran kaukana, että ihan huvikseen ei polttoainetta sieltä viitsi lähteä hakemaan.
Kriteeri voisi olla tosin jokin muu kuin kauppa, mutta karkeasti tällä periaatteellä.
Oman yhden miehen protestin toimitan fillaroimalla töihin...
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Foorumilla mainittu polttoöljyn vaaleneminen auringossa on tosi juttu. Isäukko tankkaili traktoria aina valkoisista läpikuultavista kanistereista kun farmisäiliö oli niin huonossa kunnossa. Se säilytti kanistereita pihalla auringon paisteessa ja viikon kuluessa ne oli joka kerta vaihtanut väriä. Punainen katosi kokonaan. Nyt alkaa vaan kesä olla ohi ja auringon voima vähissä. Tulee kiire jos aikoo talven löpöt vaalentaa.
Kai sen on tässäkin topicissa voinu jo lukea ettei tää polttoaineen hinnan nousu johdu valtiovallan toimista vaan öljy-yhtiöiden ahneudesta ja silti itketään valtiovaltaa tiputtamaan hintaa. Öljyalalla on varmasti vakuutuksia, ennakointia ja varauduttu kaiken maailman katastrofeihin ja muihin ongelmiin mitkä aiheuttaa tuotanto-ongelmia tai tuottavuuden heikkenemistä, mutta ahneudessaan (yrittäjiä kun ovat) eivät yhtiöt käytäkään noita hätävaroja vaan yrittävät tehdä maksimaalista tiliä oli tilanne mikä tahansa. Ei näytä hyvältä jos jonkun päällikön toimikaudella tulos ei ole kehittynytkään kuten muiden aikana vaikka nyt pikku katastrofeja sattuikin maailmalla. Oletettavasti suurin polttoaineen kulutus menee ns. pakollisiin menoihin eli se on ostettava makso mitä makso. Ei sillä että katkera olisin, mutta enemmän kun bensan hinta mua v*tuttaa tää nykyinen äärimmäinen voitontavottelu ja ahneus (ja niiden mukanaan tuoma paskan puhuminen) mikä lienee perimmäinen syy tähänkin hinnan nousuun. Koko kaupan käynnistä on inhimillisyys kadonnu tyystiin. Ei siinä mitään jos hyvinä aikoina tehdään hyvää tiliä, mutta tollanen katastrofeilla ratsastaminen on kyseenalaista. Kilpailu on ihan perseestä.
En ole seurannu tilannetta, mutta ilmeisesti polttoaineen verotus ei liene ihan viime vuosina muuttunut merkittävästi ainakaan? Omaa tankkailuani seuraten kolmen viime vuoden aikana pa-hinta on vaihdellu eestaas n. 15 sentin haarukassa viimeisiä kolmea kuukautta lukuunottamatta. Joskus 1998-1999 muistan viimeksi nostaneeni pulssia valtiovaltaa ja polttoaineen hintaa kohtaan, kun joku silloinen ministeri perusteli pa-hinnan nousua öljyn hinnalla, kun samaan aikaan luin öljyn tynnyrihinnan olevan alimmillaan sitten 70-luvun öljykriisin (mitä tukee myös tuo Tuomaksen linkittämä öljyn hintakehitys). Nyt ei liene kyse kuitenkaan tällaisesta suoranaisesta valtiovallan valehtelusta? Omaa rahapussiani sääliäkseni tein niin kuin jotkut muutkin täällä kertovat tehneensä, tiputin omaa kulutustani tän päivän lukemilla mitattuna n. 1,5 l/100 km. Kyllä noita lukemia on ajettu ennenkin, mutta kun niistä tekee jatkuvia, niin tuo hinnan korotus on kuitattu jotenkin.
En ole seurannu tilannetta, mutta ilmeisesti polttoaineen verotus ei liene ihan viime vuosina muuttunut merkittävästi ainakaan? Omaa tankkailuani seuraten kolmen viime vuoden aikana pa-hinta on vaihdellu eestaas n. 15 sentin haarukassa viimeisiä kolmea kuukautta lukuunottamatta. Joskus 1998-1999 muistan viimeksi nostaneeni pulssia valtiovaltaa ja polttoaineen hintaa kohtaan, kun joku silloinen ministeri perusteli pa-hinnan nousua öljyn hinnalla, kun samaan aikaan luin öljyn tynnyrihinnan olevan alimmillaan sitten 70-luvun öljykriisin (mitä tukee myös tuo Tuomaksen linkittämä öljyn hintakehitys). Nyt ei liene kyse kuitenkaan tällaisesta suoranaisesta valtiovallan valehtelusta? Omaa rahapussiani sääliäkseni tein niin kuin jotkut muutkin täällä kertovat tehneensä, tiputin omaa kulutustani tän päivän lukemilla mitattuna n. 1,5 l/100 km. Kyllä noita lukemia on ajettu ennenkin, mutta kun niistä tekee jatkuvia, niin tuo hinnan korotus on kuitattu jotenkin.
Wanhanen oli tuossa tuumaillut, ettei voi laskea veroa, sillä jo 15 centin hinnan lasku tekisi niin suuren loven verokertymään.
No jo on *erkele! Ei ole Matillekaan tullut mieleen, että hinnat ovat justikään nousseet ja verokertymä lisinyt aivan tajuttomasti. Eli viilattaisiin vain se, mikä nyt on pompsahtanut. Mutta kuka sitä saavutetuista eduista luopuu, ei edes verokarhu.
Eikö tosiaankin tässä progressiivisen verotuksen ihmemaassa olisi aika siirtyä progressiiviseen verotukseen myös bensanhinnassa, kuten Soini ehdotti?
Mutta veiskö joku Matille helmitaulun ja kakkosluokan matikankirjan?
No jo on *erkele! Ei ole Matillekaan tullut mieleen, että hinnat ovat justikään nousseet ja verokertymä lisinyt aivan tajuttomasti. Eli viilattaisiin vain se, mikä nyt on pompsahtanut. Mutta kuka sitä saavutetuista eduista luopuu, ei edes verokarhu.
Eikö tosiaankin tässä progressiivisen verotuksen ihmemaassa olisi aika siirtyä progressiiviseen verotukseen myös bensanhinnassa, kuten Soini ehdotti?
Mutta veiskö joku Matille helmitaulun ja kakkosluokan matikankirjan?
Ymmärtääkseni polttoaineen vero ei ole prosenttipohjainen vaan kiinteä, ainoastaan ALV:in osuus vaihtelee. Luvutkin minulla jossain on /edit:(bensiini : 58,76 c/l & diesel : 31,94 c/l), olikohan nyt niin että nykyisellä verorakenteella bensan hinta ei voi olla alle 0,77€.
Tämä vie osaltaan pohjan tältä keskustelulta.
Tämä vie osaltaan pohjan tältä keskustelulta.
OT/
Aamun Mullikassa oli loistava pilapiirros.
Kuvailempa sanallisesti.
Kuvassa stereotypinen punaniska joku mainoslippis päässä seisoo muniaan myöten vedessä. Takana iso "jenkkivene" talon katolla. Juttuseurana mustassa puvussa oleva kaveri jolla on kädessä lehtiö jonka takaselässä lukee jotakuinkin "Global warming is not true".
Pukuhemmolla puhekuplana
"Ei, en ole vakuutusyhtiöstä. Olen Bushin hallinnosta ja kerään nimiä Kioton sopimuksen vastaiseen adressiin. Samalla voitte tehdä myös lahjoituksen Irakin sotarahastoon"
Taas joku vetää herneen nenään kun tässähän pidettiin Jenkkejä (siis nyt vain Ykää) hieman tollikkana, mutta so not.
/OT
Aamun Mullikassa oli loistava pilapiirros.
Kuvailempa sanallisesti.
Kuvassa stereotypinen punaniska joku mainoslippis päässä seisoo muniaan myöten vedessä. Takana iso "jenkkivene" talon katolla. Juttuseurana mustassa puvussa oleva kaveri jolla on kädessä lehtiö jonka takaselässä lukee jotakuinkin "Global warming is not true".
Pukuhemmolla puhekuplana
"Ei, en ole vakuutusyhtiöstä. Olen Bushin hallinnosta ja kerään nimiä Kioton sopimuksen vastaiseen adressiin. Samalla voitte tehdä myös lahjoituksen Irakin sotarahastoon"
Taas joku vetää herneen nenään kun tässähän pidettiin Jenkkejä (siis nyt vain Ykää) hieman tollikkana, mutta so not.
/OT
Kukas tuota ainetta pakottaa muuten ostamaan neste oililta.. Muistelisin että kemistien lakon aikana tuossa joitain vuosia sitten, kun pelättiin bensiinin loppuvan, ainakin esso olisi harrastanut omaa tuontia. Taitaa se hinta vain muuallakin olla aika kallista nyt. Ei kai tuo neste voi ihan sooloilla tuon hinnoittelun kanssa, koska ainakin osa ketjuista ostaa sieltä mistä halvimmalla saa. Ei muuta kuin jonkun ketjun tankkeri tulemaan jostain halvemmalla bensalla ladattuna =)
Eipä tässä kuljetusyrittäjää enää paljoo naurata. 15 yhdistelmää jyrää päivittäin pohjanmaalta edestakasen matkan helsinkiin, tai riihimäelle. Jokanen yhdistelmä vie noin 400 - 500 litraa keikalla. Vaikkakin meillä on nesteen yrityskortit jokases autos, niin polttoaineen hinta alkaa olla sellanen, että kädestä suuhun täs eletään. Jostaki pitäs saada maksettua 32 kuskin tilitki.
Kuljetusten hintaa pitäs saada nostettua korkeemmaksi, mutta jos sen teet, ni ajot loppuu siihen. Aina löytyy niitä alottelevia kuljetusfirmoja, jotka polkee jonkun aikaa tappiorahdilla ja sit ne lopettaa ku starttirahat loppuu kesken. Yritä täs sitte tienata leipää!!
Pitäs sattua useimmin nuolle asemien henkilökunnille samanlaisia kämmejä, ku viimesunnuntaina. Kaskisten abc möi diiseliä 10.5cnt litra.
Kuljetusten hintaa pitäs saada nostettua korkeemmaksi, mutta jos sen teet, ni ajot loppuu siihen. Aina löytyy niitä alottelevia kuljetusfirmoja, jotka polkee jonkun aikaa tappiorahdilla ja sit ne lopettaa ku starttirahat loppuu kesken. Yritä täs sitte tienata leipää!!
Pitäs sattua useimmin nuolle asemien henkilökunnille samanlaisia kämmejä, ku viimesunnuntaina. Kaskisten abc möi diiseliä 10.5cnt litra.
Jos öljy-yhtiöt käyttäisivät hyväksi veron alennuksen niin eikö ihan vastaavasti ne nyt voi keksiä jo suoraan, että pistetäänpä 95E:lle kunnon hinta veroineen, vaikka 1.99e.
IMHO, kyllä noita SEO/JET/ysi5 yms muita firmoja on eli ei Neste tai Esso jne missään monopoliasemassa jyrää -> aina löytyy muutamia, jotka elävät ja kilpailevat kylmäasemilla marginaalikatteella ja aiheuttavat hinnantiputuspaineita muille. Joten ei mielestäni valtiovalta voi jankuttaa sitä, että veroalen hyöty menisi suoraan öljy-yhtiöiden pussiin. Kyllä ne hinnatkin siitä tulee alas. Toki ymmärrän ettei oikeassa elämässä asia ole ihan näin yksinkertainen sillä nykyään nämä öljy-yhtiöt määräävät paikkakuntien asemille usein hinnan, mutta kyllä silti kilpailua pakko on olla.
Vanhanen ilmeisesti puhui jotain sen suuntaista tosiaan, että on sovittu EU:ssa että ei lähdetä lobbaamaan halvalla bensaa. Olisikin mielenkiintoista lukea virallinen versio mitä on sovittu ja mitä ei, sillä olisi mukava edes teoriassa laskea olisiko pienen veroalen jälkeen täällä mukamas Euroopan halvinta benziiniä.
IMHO, kyllä noita SEO/JET/ysi5 yms muita firmoja on eli ei Neste tai Esso jne missään monopoliasemassa jyrää -> aina löytyy muutamia, jotka elävät ja kilpailevat kylmäasemilla marginaalikatteella ja aiheuttavat hinnantiputuspaineita muille. Joten ei mielestäni valtiovalta voi jankuttaa sitä, että veroalen hyöty menisi suoraan öljy-yhtiöiden pussiin. Kyllä ne hinnatkin siitä tulee alas. Toki ymmärrän ettei oikeassa elämässä asia ole ihan näin yksinkertainen sillä nykyään nämä öljy-yhtiöt määräävät paikkakuntien asemille usein hinnan, mutta kyllä silti kilpailua pakko on olla.
Vanhanen ilmeisesti puhui jotain sen suuntaista tosiaan, että on sovittu EU:ssa että ei lähdetä lobbaamaan halvalla bensaa. Olisikin mielenkiintoista lukea virallinen versio mitä on sovittu ja mitä ei, sillä olisi mukava edes teoriassa laskea olisiko pienen veroalen jälkeen täällä mukamas Euroopan halvinta benziiniä.
Toivottavasti tuo varmuusvarastojen käyttö jotenkin hillitsee tuota hinnan nousua tai pitää hintatason muuten kohtuullisena.
Olisikohan mahdollista määritellä varmuusvarastoista käytettävälle polttoaineelle joku maksimikuluttajahinta esim. 1,30€ ? Onnistuisiko mitenkään vai pystyttäisiinkö tämäkin kiertämään jotenkin?
Olisikohan mahdollista määritellä varmuusvarastoista käytettävälle polttoaineelle joku maksimikuluttajahinta esim. 1,30€ ? Onnistuisiko mitenkään vai pystyttäisiinkö tämäkin kiertämään jotenkin?
En tiedä liekkö tuo alla olevan linkin tarina hoax (itse topikissakin epäillään), mutta mielenkiintoinen idea sinänsä... Kuluttajahan sen loppupeleissä määrää mistä ostoksensa tekee.
liekkö hoax?
liekkö hoax?
Idea hyvä ^ Liekkö kuitenkaan menee läpi, pitäisi olla joku joka sen sanoisi kaikille..
Lainattua muualta
"Nythän polttoaineveron laskeminen on selvä juttu. KESKUSTA VAATI kovaan ääneen oppositiossa edellisen hallituksen aikaan että veroa on laskettava kun hinnat silloin nousi. Nythän ne voi sen tehdä. Eikä se kokoomus/sosiaalidemokraattinen hallituskaan laskenut polttoaineveroja viimehallituskaudella. "
"Miksi 20-30$ :n barreli hinnan aikaan säädetty vero on niin pyhä, että sitä ei voida tarkistaa kun hinta on kolminkertaistunut? Varsinkin ku ne uudet nauttuat kuten Kiina polttavat sen öljyn 0% verolla viimeiseen pisaraan kuitenkin.. "
Lainattua muualta
"Nythän polttoaineveron laskeminen on selvä juttu. KESKUSTA VAATI kovaan ääneen oppositiossa edellisen hallituksen aikaan että veroa on laskettava kun hinnat silloin nousi. Nythän ne voi sen tehdä. Eikä se kokoomus/sosiaalidemokraattinen hallituskaan laskenut polttoaineveroja viimehallituskaudella. "
"Miksi 20-30$ :n barreli hinnan aikaan säädetty vero on niin pyhä, että sitä ei voida tarkistaa kun hinta on kolminkertaistunut? Varsinkin ku ne uudet nauttuat kuten Kiina polttavat sen öljyn 0% verolla viimeiseen pisaraan kuitenkin.. "
Tuossa on linkit raakaöljyn ja lyijyttömän maailmanmarkkinahintoihin. Huiput on ilmesesti tältä erää nähty, mutta kuinka nopeasti bensan hinta laskee? Nousu tuli kohtuullisen nopeasti.
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLV05
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=HUV05
Öljyn maailimanmarkkinahintaahan ei määrittele öljy-yhtiöt saatikka OPEC vaan se määrätään futuurimarkkinoilla (New York ja Lontoo), joista em. linkit.
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=CLV05
http://www.futuresource.com/charts/charts.jsp?s=HUV05
Öljyn maailimanmarkkinahintaahan ei määrittele öljy-yhtiöt saatikka OPEC vaan se määrätään futuurimarkkinoilla (New York ja Lontoo), joista em. linkit.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
http://www.polttoaine.net on hyvä palvelu, jos täällä ei vielä ollut jossain linkkinä.. Tällä hetkellä seinäjoella näytti olevan halvin (1.379) Nesteellä (törnävä). Hassu juttu vaan että "normaalisti" se on ollut kallein, näin ne tilanteet vaihtelee..
-
- -
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.7.2003 14:41
- Viesti:
Olen muutaman kerran käynyt katselemassa hintoja tuolla polttoaine.netissä ja yllättävän tuoretta tietoa tuolta saa näin pikkukaupunginkin bensan hinnoista. Tuota tankkaus.comia oon jonkun verran enemmän käyttänyt, niin sinne ei juuri Kemiläiset ole hintoja bongaillut. Mietinkin, että perustuuko tuo polttoaine.net johonkin muuhunkin kuin pelkiin käyttäjien lähettämiin hintatietojen bongauksiin?
Aika vähän tuo sivu tarjoaa taustatietoa palvelusta.
Aika vähän tuo sivu tarjoaa taustatietoa palvelusta.
Ässh, näpishäiriö. Oikea hinta oli 1,25 :)Eikös toi ole 33snt? ;)
Helvetin halpaa oli kyllä Viinikassa jos 1,15 sai vielä viime viikolla.
Edit: Viime yöänä hinta näemmä putosi joka paikassa 1,48 -> 1,38. Kumma vaan että nyt hinta on sentin tarkkuudella sama jokaisella asemalla kun ennen oli lähes 10 sentin hintaheittoja. Siis tässä työmatkareitillä.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa