Kirkollisvero

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

VilleP
-

ViestiKirjoittaja VilleP » 12.1.2006 14:35

Itse erosin kirkosta koska en usko koko hölynpölyyn. Eletään 2000-lukua, tieteiden aikakautta ei henkimaailman.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 12.1.2006 18:46

Eihän sillä kirkkoon kuulumisella edes ole mitään tekemistä uskomisen kanssa. Kuten ei ole tieteellä ja uskonnollakaan :)

VilleP
-

ViestiKirjoittaja VilleP » 12.1.2006 19:27

No eikös se kirkon perinpohjainen tehtänä ole kertoa ja levittää herran sanaa ja oppeja. Miksi siis kuulua tähän laitokseen jos ei tuohon sanaan usko. Tosin suurin osa ihmisistä kuuluu kirkkoon ihan muuten vaan, ilman että uskovat edes koko hommaan.
Vähän sama asia että olen demokratian puolella mutta kuulun kommunistiseen puolueeseen. Ok vähän huono esimerkki mut kuiteskin...

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 12.1.2006 19:56

Tosin suurin osa ihmisistä kuuluu kirkkoon ihan muuten vaan, ilman että uskovat edes koko hommaan.
Juuri tuota tarkoitin. Kuulutaan kirkkoon siksi että vanhemmat kuuluvat ja koko asia on unohtunut. Onneksi tämän tapaiset topikit muistuttavat asiasta :)

Petri R.
-

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.1.2006 20:13

Juu kyllä kirkolla on _ennen_ ollu suurikin merkitys, on pidetty "kirkonkirjoja" eli väestölaskentaa ja on ollu moraaliopetusta ym., mutta näin 2000-luvulla tuommoset asiat on menettäneet merkityksensä, koska niille on olemassa asiaan paremmin perehtyneet tahot. On väestörekisterikeskukset eikä tarvi lähteä kirkkoon kuuntelemaan sitä mikä on oikein ja mikä väärin. Tokihan omaisen menettäneet saa kirkosta lohdutuksen sanaa ym. ja onhan ne kirkkohäät ja ristiäiset ym. sellaisia perinteitä joita usein halutaan jatkaa. Mutta eikö silloinkin se kirkon oma sanoma ole täysin toisarvoinen, jos perinteen vuoksi halutaan se papin aamen tai ristiminen? Sitä en kuitenkaan sano etteikö häät ja muut perinteiset kirkolliset juhlat vois olla vähintään yhtä hyviä juhlia ilman kirkollista toimistustakin, se on ihan ihmisistä itsestään kiinni miten kukin asiat pistetyttää.

En varsinaisesti ole asian "harrastaja" mutta olen joskus miettiny että jos ihminen ns. uskoo johonkin, oli se sitten tämä kristinuskon jumala, metsän jumala tapio, televisio, raha tai nelivedon ylivoima, niin tarviiko sitä varten kuulua johonkin maalliseen juttuun? Eikö se ole ns. henkinen asia? Korvien välissä?

VilleP
-

ViestiKirjoittaja VilleP » 12.1.2006 23:11

Heh:D Minä ainakin uskon tuohon nelivedon ylivoimaan. Pitäisiköhän perustaa jonkin sortin uskonlahko.

Petri R.
-

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.1.2006 23:47

^ Eiköhän sellainen ole jo olemassa, en vain viitsi pistää tähän linkkiä ;)

VilleP
-

ViestiKirjoittaja VilleP » 12.1.2006 23:56

Niin no joo:)

Väiski
-

ViestiKirjoittaja Väiski » 13.1.2006 21:10

Itsehän en kuulu kirkkoon ja miksi maksaa siitä lystistä jos siellä ei käy?!
Riittää ku toinen puoliso kuuluu kirkkoon niin saat häät jos haluat, myöskin kastajaiset, rippileirin ynnä muuta... Eli antaa hallituksen maksaa kirkollisveron ja säästää itse sen vaikka viruvalgeaan..
Ja toiseksi eikös uusi hautaus laki ollu että kirkko joutuu antamaan jokaiselle hauta paikan vaikka ei kuulusi kirkkoon, mutta maksu on isompi.. Näin muistaakseni on kotipitäjässä jossa hautapaikka maksu on 4 kertanan kuin kirkkoon kuuluvalle.. Eli nuin 4vuotta syntisenä niin oot säästänyt hautapaikan maksun ja sen jälkeen kaikki on säästöä...
En oo varma tuosta hautapaikan hinnasta mutt korjatkoon joku pastori...
Halvemmalla sen viinin saa alkosta..

topgun
-

ViestiKirjoittaja topgun » 29.12.2006 12:56

Tämä on taas ajankohtainen. :D

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 29.12.2006 13:10

4vuotta syntisenä niin oot säästänyt hautapaikan maksun ja sen jälkeen kaikki on säästöä...
Niin ja sehän ei ole enää oma ongelma mitä se hautaaminen maksaa :D

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.12.2006 13:29

Itse olen vuoden ollut nyt (joittenkin mielestä) pakana, kun erosin kirkosta.

Aatonaattona oli kirkossa isäni siunaustilaisuus, jossa lipevänoloinen pappi -jonka piti joka kerta erikseen kirjasta luntata vainajan nimeä- laulatti aivan tuntemattomia virsiä. Sisareni poika soitti kirkossa saksofonilla Nocturnen. Vakinainen kanttori oli onneksi itse poissa -hän on kuulemma kieltänyt saksofonin soiton kirkossaan, koska saksofoni on hänen mielestään syntinen soitin! Käsittämätöntä ahdasmielisyyttä. Olisi taas ensimmäisen kiven heittäjälle paikka tarjolla.

Muistotilaisuudessa suku oli järjestänyt omaa ohjelmaa, laulua, soittoa jne ja muistelimme isää lämmöllä puhein, muisteloin ja valokuvaesityksin.
Pappi, perkele, joka oli jäänyt meidän tilaisuuteemme pasteeraamaan, laulatti meillä aivan outoja virsiä ja latisti lämmintä tunnelmaamme typerillä saarnoillaan syntisten pelastumisesta.

Jälleen pari hyvää syytä pysyä erossa kirkosta ja sen palvelijoista.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 29.12.2006 13:32

^Niinpä, kirkko ei tunnu elävän lainkaan nykyaikaa. Kannattaisi ottaa hieman mallia vaikkapa Ortodoksien menoista, ei ole ihan niin jäyhää touhua :)

jmr
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 29.12.2006 15:34

Tässä on tullut viimeaikoina myös tutkittua miten maistraattivihkiminen tapahtuu... mm. riisinheitto ei ole uskonnollinen tapa, joten sen voi tehdä myös siviilivihkimisessä ja paikka voi olla muukin kuin maistraatin tilat. Ei sillä että asia ihan tänä (tai ensi) vuonna olisi ajankohtainen.

sammio
-

ViestiKirjoittaja sammio » 29.12.2006 15:46

Näin muistaakseni on kotipitäjässä jossa hautapaikka maksu on 4 kertanan kuin kirkkoon kuuluvalle... ...mutt korjatkoon joku pastori...

En ole pastori enkä edes kuulu mihinkään "uskonnolliseen yhdyskuntaan", mutta korjaan silti. Ennen vanhaa asia oli noin. Nykypäivänä hautapaikan hinta ei saa riippua siitä kuuluitko kirkkoon, vai etkö. => eli säästäminen voi alkaa heti. :-)

okkraj
-

ViestiKirjoittaja okkraj » 29.12.2006 16:37

Itse en tajua näitä suomalaisia kirkkohäitä ollenkaan, laskepa huviksesi mitä oma kirkkovihkimisesi tulee kustantamaan...

Kirkkohääthän pitäisi järjestää vain ja ainoastaan uskonnollisesta syystä, mutta minkä takia porukka haluaa mennä kirkossa naimisiin kun muuten eivät piittaa ko. "uskosta" pätkääkään (se on perinne ja plaa plaa plaa...)? Uskallan vaittää, että aika monelle "uskonnolliset" tilaisuudet ovat kastetilaisuus ja rippikoulu, tämän jälkeen väkeä ei saa kirkkoon kuin häihin ja hautajaisiin:), joten voiko tämänkaltaisten ja kirkkoonkuulumattomien ihmisten välillä tehdä mitään eroa (paitsi se vuosittainen avustussumma)? Veikkaan lisäksi, että aika harva "uskossa oleva" suomalainen kiittää jeesusta/buddhaa/lisää_oma mikäli selviää uhkaavasta nelipyöräluisusta kohti rekan keulaa tai voittaa lotossa...

Nyt alkaa muuten olemaan kiire, mikäli ensi vuonna haluaa tehdä verorahoilla jotain muuta kuin buustata buddhaa:).

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 29.12.2006 17:15

En kuulu kirkkoon. Mutta tulipa tuossa käytyä pitkästä aikaa Joulukirkossa.. No, enpä silti ajatellut aloitella kirkollisveron makselua:) Tulipa tuosta Joulukirkosta ainakin aavistus lisää Joulufiilistä..

Uskonto on *_hieno_ juttu, sen varjolla voidaan aloittaa sotia, riistää köyhiltä vähätkin rahat, sortaa vähemmistöjä yms.. Ja kaikki on ns. hyväksyttävää. - Jos vain lukee kirjaa oikeista kohdin..

* Lue siis perseestä oleva..

Petteri
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 29.12.2006 19:37

^Niinpä, kirkko ei tunnu elävän lainkaan nykyaikaa. Kannattaisi ottaa hieman mallia vaikkapa Ortodoksien menoista, ei ole ihan niin jäyhää touhua :)

Jeps. Mulla on ollut ortodokseja asiakkaina ja vieläpä oikein järjestöjen pääjehuja. Ei voi verratakaan luterilaisten tekopyhiin ahdasmielisiin järjestövastaaviin. Helkkarin mukavaa sakkia, joka ei niuhota uskonasioistaan ulospäin vaan suhtautuu avoimesti myös meihin pakanoihin.

Luterilaisesta kirkosta olen eronnut, mutta mielessä kävi, että pitäisi ihan kiusallaan liittyä ortodoksiksi, vaikken mihinkään sen kummemmin uskokaan... PAITSI nelivetoon :-D

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 29.12.2006 20:32

Tosirikkaat ja tosiuskovaiset on mun silmissä alinta pohjasakkaa! Molemmat kuvittelevat, että ovat parempia ku muut ja arvostelevat muita sen mukaan, uskovaiset etenkin!

Onneks oon vaan tämmönen puoliväliheikki joka uskoo vaan näkemäänsä ja ostaa jos pystyy!

H.Leinonen
-

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 30.12.2006 6:39

Täällähän näemmä puhutaan asiaa!

Itseä ärsyttää uskovaisissa se, että ne on niin "putkiaivoisia" eli esimerkiksi tämä perinteinen juttu että jumala on olemassa, koska raamatussa sanotaan niin sen on pakko olla totta. Ja raamattukin on vuosisatojen varrella muuttanut muotoaan ties kuinka monesti kun sitä on käännetty jne. Ja sekin aiheuttaa lähinnä huvittuneisuutta, miten uskovaiset koittaa selittää kaiken 10 000 vuotta vanhemman olevan vain huijausta, koska maailmaa ei ole ollut olemassa ennen sitä. Eihän joku hiiliajoitus voi olla luotettava menetelmä ja dinosaurukset on ollu ns. koe-eriä maan asuttamiseen... Jos näitä kavereita kuuntelisi joku vähänkin järkevämpi vielä nykypäivänä, me eläisimme maassa joka olisi pannukakku...

Kaiken huippu oli eräs sankari jonka lukion uskonnon opettaja kutsui luennoimaan meille seksistä. Tämä henkilö väitti mm. että kortonki ei suojaa hiv-virukselta, koska ne virukset on niin pieniä ja että ainoa keino välttää tartunta on "säästää itseään avioliittoon"... Ei hyvänen aika autoakaan osteta ilman koeajoa...

Kylläpä helpotti kun pääsi avautumaan...

Ihan semmoista uteliaisuuttani kyselen että kuinka moni forumilaisista on eronnut kirkosta? Itse allekirjoittaneena erosin viime vuoden lopulla ja sain isänikin houkuteltua täyttämään erolomakkeen netissä kun näytin kuinka helppoa se on.

Petteri
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 30.12.2006 11:23

me eläisimme maassa joka olisi pannukakku...

No mutta sehän on ;-)

http://www.alaska.net/~clund/e_djublons ... ociety.htm

topgun
-

ViestiKirjoittaja topgun » 30.12.2006 11:56

Itse erosin n. vuosi sitten eroakirkosta-sivuston innoittamana, enkä ole katunut. Säästyneet verot (+vähän ylimääräistä) sijoitin/sijoitan edelleen Mandatumin Kiina-rahastoon. Ihan mukava summa siellä on jo kasassa.

miisalo
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja miisalo » 30.12.2006 12:00

Korjataampa sen verran, että jos vain toinen kuuluu kirkkoon, niin luterilainen kirkko ei vihi. Naimisiin pitää mennä maistraatissa ja sen jälkeen voidaan suorittaa kirkossa avioliittoon siunaaminen, joka toimituksena ei sinällään eroa vihkimisestä kuin muutaman sanan osalta.

My_bug
-

ViestiKirjoittaja My_bug » 30.12.2006 13:29

Itse kuulun kirkkoon/maksan verot. Tällä tavalla varmistan taivaspaikkani, jos jostain syystä kuoleman jälkeinen elo jatkuisikin taivaassa. (Kirkosta eronneilla perkeleen esikartanossa.) Koskaan ei voi olla liian varma.

Ja ihan vakavalla naamalla.

H-Tech
-

ViestiKirjoittaja H-Tech » 30.12.2006 14:13

Mutta eihän tarvitse kuulua kirkkoon päästäkseen taivaaseen (jos se sittenkin sattuu olemaan olemassa). Riittää vaan, että uskot jumalaan ja hänen Jeesus nimiseen poikaansa.

Itsehän erosin eilen. Kävin paikallisessa maistraatissa ja ei vienyt kauaa. Ensivuoden kirkollisverot välttää vielä eroamalla Eroa kirkosta-sivuston kautta.

Petteri
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 30.12.2006 15:21

Ensivuoden kirkollisverot välttää vielä eroamalla Eroa kirkosta-sivuston kautta.

Mielestäni ei onnistu kaikissa seurakunnissa, sillä esim. täällä meillä maistraatti ei hyväksy ko. sivuston lähettämää ilmoitusta. Ja jos lähetätte maistraattiin sähköpostia, niin pistäkää sellaisesta postista, jonka voi idenfioida teihin. Esim. hotmailin osoite kelpaa jos siitä selvästi näkyy hlön nimi.

P.S. Alkaa mennä usko nelivetoonkin, taitaa taas vuotaa perän stefa...

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 30.12.2006 18:08

Eihän joku hiiliajoitus voi olla luotettava menetelmä

Tuosta kyllä on monta mielipidettä myös ei kreationististen tiedemiesten puolella. Toihan perustuu olettamuksiin siitä että hiilen C-14/C-12 isotooppien suhde on pysynyt samansuuruisena sen ajan kun ajoitusta tehdään. Ja tämä taas perustuu siihen olettamukseen että kosminen säteily joka tuottaa hiilen C-14 isotooppia on pysynyt ajoitusajan samansuuruisena.

Itse en tiedä miten asia on mutta hiukan arveluttaa kyllä.

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 30.12.2006 21:36

No voi olla joo.... mutta pysytääs asiassa. Voiskos joku valottaa vähän tota ortodoksien sielunelämää?? Itelle vieras aihe..

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 30.12.2006 22:12

^ Täältä löytyy lisätietoa: http://www.ort.fi/fi/ortodoksisuus/index.php

Edit: Varmaan olet Isä Mitron nähnyt jossain ohjelmassa, siinä hyvä esimerkki hieman iloisemmasta kirkonmiehestä.

Petteri
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 30.12.2006 22:33

Mitrohan testasi taannoin töllössä VW Touaregia ja tuumasi siinä kiihdyttäessään jotain tähän suuntaan että...

"Täähän kiihtyy mukavasti, näin nopeesti kun pääsis taivaaseenkin!"

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 31.12.2006 1:03

Aivan! Nyt muistuukin mieleen!! :) Pitäsköhän ruveta??

Onko semmoselle mitään mukavampaa nimitystä ku "pakana", joka ei usko mihinkään??

Edit: Muutaku näkemäänsä!

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 31.12.2006 2:40

Onko semmoselle mitään mukavampaa nimitystä ku "pakana", joka ei usko mihinkään??

On.. Sanoo vain, että "Olen uskomaton tyyppi".
Ja kai ateistikin jokin nimitys on, mutta tuntuu siltä että ne ovat jo pahempia kuin kiihkouskovaiset.
Niillä on monesti jokin käsittämätön tarve todistella sitä ettei usko mihinkään.
Minulle nämä ainakin on sellaisia asioita etten tunne mitään tarvetta tilittää kenellekään uskomisiani tai uskomattomuuksiani.

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 31.12.2006 3:35

No muistelinki että ateisti ois semmonen. Itteäni lainaten...
Onneks oon vaan tämmönen puoliväliheikki joka uskoo vaan näkemäänsä ja ostaa jos pystyy!

Mulla ei oo mitään tarvetta todistella kellekkään mihin uskon ja mihin en. Jos joku mua haluaa arvostella sen perusteella, on ehkä parempi ettei tervehdi enää vastaan tullessaan.

Tuo ateisti ois kai lähimpänä mun aatteita, muttaku en tahtois leimautua edes semmosekskaan.. Siis, mikä olen??

H.Leinonen
-

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 31.12.2006 6:37

^ Normaali ihminen? Sillä loppujen lopuksihan kirkko ei liity suureen osaan suomalaisten päivärutiineihin mitenkään. Siihen vaan on tullut automaattisesti liitetyksi kasteen yhteydessä...

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 31.12.2006 10:23

Jos tarkkoja ollaan niin pakana on sellainen joka ei ole juutalainen. Joten ateisti lienee sitten oikeampi.

iikka.k
-

ViestiKirjoittaja iikka.k » 31.12.2006 10:47

Agnostikko, eli kyseenalaistaa "uskon sanoman" kun ei voida todistaa sen olevan lähellekään totta.

Ja kyllä itse tuli erottua kirkosta kuluneen vuoden aikana.

topgun
-

ViestiKirjoittaja topgun » 22.12.2011 18:15

Heebo
-

ViestiKirjoittaja Heebo » 22.12.2011 18:57

Tuossahan on pointtia. Taidankin heti mennä täyttämään sähköisen lomakkeen.
Vielä kun keksisi mitä veroa kiertämällä kompensoidaan vuodenvaihteen jälkeen epäoikeudenmukaiset käyttövoimaverot talouden kolmesta dieselistä.
Pitänee varmaan jotain hämärähommia jo kehittää.

Klonksvaagen
-

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 22.12.2011 21:03

Tuossahan on pointtia. Taidankin heti mennä täyttämään sähköisen lomakkeen.
Vielä kun keksisi mitä veroa kiertämällä kompensoidaan vuodenvaihteen jälkeen epäoikeudenmukaiset käyttövoimaverot talouden kolmesta dieselistä.
Pitänee varmaan jotain hämärähommia jo kehittää.

Tuossa lääkettä ;)

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”