Muutama sähkötekninen kysymys
Valvoja: ffp jäsenet
Muutama sähkötekninen kysymys
On nuo amppeeriasiat vielä vähän hakusessa, ei ole oppi mennyt perille.
1. Eli, 16A sulakkeen takanahan pitää olla 2,5 neliön kaapelia. Mutta entäs sitten jos tässä 16A tapin takana onkin pistorasia ja esimerkiksi joku tehosekoitin siihen kytkettynä, jossa onkin vain 1,5 neliön kaapeli, niin mitä tästä seuraa vai seuraako mitään? Eli onko se piuhassa kulkeva amppeerimäärä käytössä olevasta sähkölaitteesta kiinni, paljonko se imasee sähköä, vai tuleeko tuohon kaapeliin aina 16 amppeeria virtaa, vaikka vain esim. 5 watin tuikku vain palaisi?
2. Olen antanut itseni ymmärtää, että vaikka sähkötaulussa olisi 20 amppeerin sulakkeen pohja, tuohon voi silti laittaa pienemmänkin sulakkeen, mikäli se vain kestää. Pitääkö paikkansa?
3. Voiko voimavirtaisessa esim.lämminvesivaraajassa kytkeä vaiheita väärin päin?
4.Kiitos
1. Eli, 16A sulakkeen takanahan pitää olla 2,5 neliön kaapelia. Mutta entäs sitten jos tässä 16A tapin takana onkin pistorasia ja esimerkiksi joku tehosekoitin siihen kytkettynä, jossa onkin vain 1,5 neliön kaapeli, niin mitä tästä seuraa vai seuraako mitään? Eli onko se piuhassa kulkeva amppeerimäärä käytössä olevasta sähkölaitteesta kiinni, paljonko se imasee sähköä, vai tuleeko tuohon kaapeliin aina 16 amppeeria virtaa, vaikka vain esim. 5 watin tuikku vain palaisi?
2. Olen antanut itseni ymmärtää, että vaikka sähkötaulussa olisi 20 amppeerin sulakkeen pohja, tuohon voi silti laittaa pienemmänkin sulakkeen, mikäli se vain kestää. Pitääkö paikkansa?
3. Voiko voimavirtaisessa esim.lämminvesivaraajassa kytkeä vaiheita väärin päin?
4.Kiitos
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 31.1.2008 18:17
1. Niinkun aikasemmin joku onkin jo vastannu, niin jodossa kulkee sen verran virtaa mitä laite ottaa.
Siihen on monta syytä minkätakia on ohuempi johto kun seinän sisälle menevä.=
1. Jodon pituus on yleensä lyhyt--> Ei synny jännite häviötä. 2 Laite ei tarvitse paksumpaa kaapelia --> Pieni virran kulutus. 3. Mietitään että yhden 16A sulakkeen taakse on kytketty vaikka 5 pistorasiaa. Ja jos jokaisesta pistorasiasta otetaan vaikka 3A=15A. Niin keskukselta tulee kummiskin yhtä kaapelia pitkin johonkin asti se 15A virta mitä noi pistorasiat ottaa--> oltava silloin paksu kaapeli.
Siihen on monta syytä minkätakia on ohuempi johto kun seinän sisälle menevä.=
1. Jodon pituus on yleensä lyhyt--> Ei synny jännite häviötä. 2 Laite ei tarvitse paksumpaa kaapelia --> Pieni virran kulutus. 3. Mietitään että yhden 16A sulakkeen taakse on kytketty vaikka 5 pistorasiaa. Ja jos jokaisesta pistorasiasta otetaan vaikka 3A=15A. Niin keskukselta tulee kummiskin yhtä kaapelia pitkin johonkin asti se 15A virta mitä noi pistorasiat ottaa--> oltava silloin paksu kaapeli.
Eino-Mies kirjoitti:1. Eli, 16A sulakkeen takanahan pitää olla 2,5 neliön kaapelia.
Nyrkkisääntönä tuo pätee melko hyvin, mutta ei aina. Sulakkeen koko on valittava johdinjärjestelmän pinta-alan, käyttölämpötilan, asennuspaikan, asennustavan, sekä johtimen tyypin mukaan. Käyttökelpoista tietoa löytyy standardista SFS 6002. Sama tieto löytyy D1:stä (Käsikirja rakennusten sähköasennuksista D1 2006).
Kiitokset tähän astisista. Seuraa ainakin yksi jatkokysymys. Tuossa pihassa kun on tuollainen sähkökäyttöinen puunhalkaisuruuvikierukka, jossa ei aina potku riitä ja halko jää sitten jumiin. Onko olemassa mitään nopeaa katkaisijaa, minkä laittaa piuhan väliin, millä saisi vaiheen käännettyä helposti ikäänkuin väärinpäin. Jos näin saisi jumiutuneen halon irti helpommin, kun kierukka alkaa pyörimään väärinpäin. Onko tästä moottorille haittaa? Tiedän kyllä pistokkeita olevan, missä tuo vaiheenkääntö on, mutta kun urakalla painetaan, niin on liian hidasta alkaa pistokkeita irrottelemaan. Tokihan tämä asia sähköliikkeestäkin selviäisi, mutta jos jollakulla sattuisi olemaan jokin kuningasidea tähän..?
Pitää muistaa sitten tosiaan antaa moottorin pysähtyä tai ainakin edes melkein pysähtyä. Ei tee hyvää moottorille ja laakereille jos jurraa paikallaan klapia vasten ja sitten yht'äkkiä vaihtaa pyörimis suuntaa.
Nyt menee vähän ohi asian, mutta meille tuli tänään koulussa raksapuolen betonimylly missä oli moottori rikki. Kun sitä tutkaili, niin huomattiin että siinä ei ole käynnistys/pysäytys nappia missään. Eli kun lyö töpselin kiinni, niin mylly alkaa pyörimään. Melko turvallinen vehje jos vaikkapa haalarit jää jumiin jonnekkin :D
Nyt menee vähän ohi asian, mutta meille tuli tänään koulussa raksapuolen betonimylly missä oli moottori rikki. Kun sitä tutkaili, niin huomattiin että siinä ei ole käynnistys/pysäytys nappia missään. Eli kun lyö töpselin kiinni, niin mylly alkaa pyörimään. Melko turvallinen vehje jos vaikkapa haalarit jää jumiin jonnekkin :D
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
Lainaan aihetta toiseen sähkö ongelmaan..
Olisi Tällainen 450w kotiteatteri subbari vahvistin epäkunnossa, kuuluu vain jatkuva tasainen hurina (kaiutin tärisee) kun laittaa virrat päälle. avasin sen, ja löytyi tommonen epäilyttävän näköinen kondensaattori. mahtaakohan olla tuosta johtuva ongelma? löytyisikön jostain vastaava uusi, en ainakaan netistä onnistunut löytämään, ja onkohan tuo sopiva tilalle.. olikos tuo 100 nanoa sama kun 0,1 mikroa
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=9959[/url]
Olisi Tällainen 450w kotiteatteri subbari vahvistin epäkunnossa, kuuluu vain jatkuva tasainen hurina (kaiutin tärisee) kun laittaa virrat päälle. avasin sen, ja löytyi tommonen epäilyttävän näköinen kondensaattori. mahtaakohan olla tuosta johtuva ongelma? löytyisikön jostain vastaava uusi, en ainakaan netistä onnistunut löytämään, ja onkohan tuo sopiva tilalle.. olikos tuo 100 nanoa sama kun 0,1 mikroa
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=9959[/url]
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
Ostin työmatkalta jenkeistä ladattavat langattomat kuulokkeet, ja laturin päällä lukee Input-kohdassa vain 120V 60Hz 5W... mitähän SAATTAA tapahtua kun pistän sen Suomessa seinään kiinni?
Output pitäisi olla DC 3V 1A. Yleismittari kannattanee ainakin olla paikalla, ennen kuin tuon uskaltaa 230-volttisessa järjestelmässä itse laitteeseen kytkeä :)
Output pitäisi olla DC 3V 1A. Yleismittari kannattanee ainakin olla paikalla, ennen kuin tuon uskaltaa 230-volttisessa järjestelmässä itse laitteeseen kytkeä :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos se on yhtään fiksumpi laite niin siellä on hakkuri joka osaa säätyä meidänkin jännitteelle. Varsinkin jos aparaattia myydään muuallakin maailmassa...Ostin työmatkalta jenkeistä ladattavat langattomat kuulokkeet, ja laturin päällä lukee Input-kohdassa vain 120V 60Hz 5W... mitähän SAATTAA tapahtua kun pistän sen Suomessa seinään kiinni?
Jos jonnekin mökkiin tulee syöttö vaikka mcmk 4x2,5/2,5 ja kaikista 3 vaiheesta otetaan 10A per vaihe niin paljonko nolla johdossa kulkee virtaa??? :):):):)::)
Nolla johdossa ei kulje virtaa yhtään, mikäli kaikkia kolmea vaihetta kuormitetaan tasaisesti. Esim. kolmivaihemoottorilla kuormitus tulee tasaisesti.
Ostin työmatkalta jenkeistä ladattavat langattomat kuulokkeet, ja laturin päällä lukee Input-kohdassa vain 120V 60Hz 5W... mitähän SAATTAA tapahtua kun pistän sen Suomessa seinään kiinni?
Jos se on yhtään fiksumpi laite niin siellä on hakkuri joka osaa säätyä meidänkin jännitteelle. Varsinkin jos aparaattia myydään muuallakin maailmassa...
Kyllähän noita kuulokkeita Suomestakin saa, mutta varmasti eri muuntajalla varustettuna, täällä kun on nuo töpselitkin erilaiset. No, kohtahan tuon sitten näkee kuinka käy :)
Jos jonnekin mökkiin tulee syöttö vaikka mcmk 4x2,5/2,5 ja kaikista 3 vaiheesta otetaan 10A per vaihe niin paljonko nolla johdossa kulkee virtaa??? :):):):)::)
Siis ei kulje mitään
Edit: Korjailtu vastaus oikeaksi kun huomasin tuon nollan tossa vasta toisella (tai kolmannella) lukemisella.
Viimeksi muokannut juksii, 9.12.2008 10:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos jonnekin mökkiin tulee syöttö vaikka mcmk 4x2,5/2,5 ja kaikista 3 vaiheesta otetaan 10A per vaihe niin paljonko nolla johdossa kulkee virtaa??? :):):):)::)
Uskokaan nyt vaan et, jos jokaista vaihetta kuormitetaan tismalleen saman verran niin nolla johtoa ei tarvita. Harvemmin esim mökillä tähän pystytään.
Kun kuormitetaan 3-vaihetta saman verran niin virta pääsee palaamaan yhtä johtoa pitkin niistä kolmesta, koska yksi vaihe on negatiivisella puolella.
Avainsana on defeatinkin kuvassa näkyvä 120 asteen vaihesiirto vaiheiden välillä, tällöin kunkin vaiheen jännitteen ja siis myös virran huippukohta osuvat eri kohtiin.
Kannattaa tosin huomioida, että normaalisti kotitalouksien laitteita ei kytketä 400V pääjännitteeseen vaiheiden välille vaan 230V vaihejännitteeseen vaiheen ja nollan välille. Tällöin luonnollisesti nollajohdinta tarvitaan.
Kannattaa tosin huomioida, että normaalisti kotitalouksien laitteita ei kytketä 400V pääjännitteeseen vaiheiden välille vaan 230V vaihejännitteeseen vaiheen ja nollan välille. Tällöin luonnollisesti nollajohdinta tarvitaan.
Entäpä tämä kiuas:
http://www.ikikiuas.com/sahko_iki_10.htm
Jos tämän kiukaan teho on 10 kW niin miksi tuo tekninen data määrää laittamaan kuitenkin 3*16A tapit jos 10A laskuoppini mukaan riittäisi? Vai onko sulake ja piuha vain parempi mitoittaa yläkanttiin? Eipä tuolla sinänsä taida merkitystä olla?
Jos otetaan esimerkiksi oma saunani, jossa ainakin on tai on tulossa seuraavat syöpöt:
2,3kW lattialämmitys
3kW lämminvesivaraaja
10kW kiuas
lattialämmitys on yhden vaiheen takana, muut kolmen.
Niin kysymys on oikeastaan pääsulakkeeseen liittyvä. Liittymämme on 3*25A. Joten tuossa ilmeisesti myös lasketaan että yhden vaiheen tehonkesto on 400V*25A? eli 10kW. Eli voiko sanoa, että voin luukuttaa 30kW sähköä yhtäaikaisesti tontillani kuitenkaan sulakkeiden kärähtämättä? Ainakin periaatteessa.
Tuleekohan tuo pääsulakkeisto riittämään, kun noiden yllämainittujen aparaattien lisäksi toki jotain pientä kulutusta on muuallakin? Onko tuohon mitään laskukaavaa olemassa, vai onko laskettava jokaisen tontilla olevan aparaatin tehot yhteen? :)
Otetaan oletus, että sähkönkulutus yhtäkkiä nousee suuremmaksi, kuin pääsulakkeet sallii, niin eikö tuolloin pitäisi paukahtaa kaikki 3 sulaketta yhtäaikaa? Tätä ei siis ole tapahtunut, mutta oppimisen halu näissä asioissa on suuri.
http://www.ikikiuas.com/sahko_iki_10.htm
Jos tämän kiukaan teho on 10 kW niin miksi tuo tekninen data määrää laittamaan kuitenkin 3*16A tapit jos 10A laskuoppini mukaan riittäisi? Vai onko sulake ja piuha vain parempi mitoittaa yläkanttiin? Eipä tuolla sinänsä taida merkitystä olla?
Jos otetaan esimerkiksi oma saunani, jossa ainakin on tai on tulossa seuraavat syöpöt:
2,3kW lattialämmitys
3kW lämminvesivaraaja
10kW kiuas
lattialämmitys on yhden vaiheen takana, muut kolmen.
Niin kysymys on oikeastaan pääsulakkeeseen liittyvä. Liittymämme on 3*25A. Joten tuossa ilmeisesti myös lasketaan että yhden vaiheen tehonkesto on 400V*25A? eli 10kW. Eli voiko sanoa, että voin luukuttaa 30kW sähköä yhtäaikaisesti tontillani kuitenkaan sulakkeiden kärähtämättä? Ainakin periaatteessa.
Tuleekohan tuo pääsulakkeisto riittämään, kun noiden yllämainittujen aparaattien lisäksi toki jotain pientä kulutusta on muuallakin? Onko tuohon mitään laskukaavaa olemassa, vai onko laskettava jokaisen tontilla olevan aparaatin tehot yhteen? :)
Otetaan oletus, että sähkönkulutus yhtäkkiä nousee suuremmaksi, kuin pääsulakkeet sallii, niin eikö tuolloin pitäisi paukahtaa kaikki 3 sulaketta yhtäaikaa? Tätä ei siis ole tapahtunut, mutta oppimisen halu näissä asioissa on suuri.
Ei vaan jokaista vaihetta voidaan kuormittaa 10A kuormalla, eli jokaisesta vaiheesta voidaan ottaa 4000W teho.
Kotitalouksissa vaihejännite on 230V, joten tuo 4kW ei pidä paikkansa. Vaan P = U * I * cos(fii) = 230V * 10A * ~1 = 2300W (resistiivisellä kuormalla).
Jos tämän kiukaan teho on 10 kW niin miksi tuo tekninen data määrää laittamaan kuitenkin 3*16A tapit jos 10A laskuoppini mukaan riittäisi?
10kW 3-vaihe kiuas ottaa tehoa ~15A / vaihe.
lattialämmitys on yhden vaiheen takana, muut kolmen.
Niin kysymys on oikeastaan pääsulakkeeseen liittyvä. Liittymämme on 3*25A. Joten tuossa ilmeisesti myös lasketaan että yhden vaiheen tehonkesto on 400V*25A? eli 10kW. Eli voiko sanoa, että voin luukuttaa 30kW sähköä yhtäaikaisesti tontillani kuitenkaan sulakkeiden kärähtämättä? Ainakin periaatteessa.
Tuleekohan tuo pääsulakkeisto riittämään, kun noiden yllämainittujen aparaattien lisäksi toki jotain pientä kulutusta on muuallakin? Onko tuohon mitään laskukaavaa olemassa, vai onko laskettava jokaisen tontilla olevan aparaatin tehot yhteen? :)
Laskut väärin. Kotitalouksissa on yleensä 3x25 sulakkeet, ne riittää koska kuormaa rajoitetaan esimerkiksi katkaisemalla sähkölämmitys, kun kiuas on päällä ja vettä lämmitetään yöllä, jolloin ei yleensä ole suurta kuormaa ja sähkö on halvempaa tms.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin järjestelmä kannattaa mitoittaa absolut maksimikuormalle, mutta käytännössä järjestelmästä ja sen käyttökustannuksista tulee kallis ratkaisu.
On se mahdollista, mutta ei todennäköistä.Otetaan oletus, että sähkönkulutus yhtäkkiä nousee suuremmaksi, kuin pääsulakkeet sallii, niin eikö tuolloin pitäisi paukahtaa kaikki 3 sulaketta yhtäaikaa?
Viimeksi muokannut William, 10.12.2008 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkäslaisella laitteella tuota kuormaa sitten rajoitetaan, vai onko sellaista laitetta?? Varsinkin kun sauna on eri rakennuksessa, kuin asuinrakennus. Tuo kiuashan se tulee olemaan se varsinainen yksittäinen sähkösyöppö. Toki lämmitämme tulisijoilla ja asuinrakennuksessa on pari-kolme patteria vain vähän tukemassa tilannetta tarvittaessa, joten noista ei tarvinne välittää.? Eli näin maalaisjärjellä olisi järkevintä ja helpointa rajoittaa kuormaa varaajan ja kiukaan välillä?
Eli jos:
kiuas on sen 10kW
varaaja 3kW
lattialämmitys 2,3kW
Niin pahimmillaan kuormaa on 15,3kW pelkästään sauna/kph tiloissa+ vähäiset valaistukset...
(ainahan tyttöystävän kanssa vain kynttilänvalossa saunotaan? :) Sitten kun puhutaan vaimosta niin aletaan saunomaan erikseen ja valot(&vaatteet) päällä.) ..anteeksi offtopic/purkaus..
...ja pakastimet ja jääkaapit. Ja jos 3*25A antaa myöten vain sen 18kW, niin alkaahan tuo kai rajoilla olemaan? Jos vaikka kolme patteria sattuu vielä vahingossa paukahtamaan päälle yhtaikaa asuinrakennuksessa ja asuinrakennuksen pieni varaaja (100 litranen, en muista tehoja) lisäksi. Niin olisiko jo parempi alkaa tekemään järjestelyjä sen eteen, että patterit olisi omassa vaiheessaan päärakennuksessa ja kuormaa rajoitetaan niin, että patterit ja varaajat kaikkialla sammuvat, kun kiukaan napsauttaa päälle?
Tahi sitten vaihdan kiukaan aitokiukaaseen. Puu ei ainakaan kuluta sähköä. Ja kiuas tässä taitaa olla kaiken pahan alku ja juuri, itse saatana?
Tai sitten, onko kellään kokemusta pääsulakkeiden pohjien ruuvaamista tee-se-itse-pohjalta isommiksi? ;)
Eli jos:
kiuas on sen 10kW
varaaja 3kW
lattialämmitys 2,3kW
Niin pahimmillaan kuormaa on 15,3kW pelkästään sauna/kph tiloissa+ vähäiset valaistukset...
(ainahan tyttöystävän kanssa vain kynttilänvalossa saunotaan? :) Sitten kun puhutaan vaimosta niin aletaan saunomaan erikseen ja valot(&vaatteet) päällä.) ..anteeksi offtopic/purkaus..
...ja pakastimet ja jääkaapit. Ja jos 3*25A antaa myöten vain sen 18kW, niin alkaahan tuo kai rajoilla olemaan? Jos vaikka kolme patteria sattuu vielä vahingossa paukahtamaan päälle yhtaikaa asuinrakennuksessa ja asuinrakennuksen pieni varaaja (100 litranen, en muista tehoja) lisäksi. Niin olisiko jo parempi alkaa tekemään järjestelyjä sen eteen, että patterit olisi omassa vaiheessaan päärakennuksessa ja kuormaa rajoitetaan niin, että patterit ja varaajat kaikkialla sammuvat, kun kiukaan napsauttaa päälle?
Tahi sitten vaihdan kiukaan aitokiukaaseen. Puu ei ainakaan kuluta sähköä. Ja kiuas tässä taitaa olla kaiken pahan alku ja juuri, itse saatana?
Tai sitten, onko kellään kokemusta pääsulakkeiden pohjien ruuvaamista tee-se-itse-pohjalta isommiksi? ;)
Joo sähköyhtiö lätkäsee aika mätkyt jos huomaa että pääsulakkeet on isommat ku sopimuksessa..
Niin joo ja kiukaat kytketään aika monestikin sähkölämmititysasunnoissa siten että kiukaalta lähtee yks ohjauspiuha takasin keskukseen jossa ohjaa releen kautta lämmityksen nollille kun kiuas päällä.
Kuin helv.... iso sauna on jos ei 6kw kiuas riitä?
Niin joo ja kiukaat kytketään aika monestikin sähkölämmititysasunnoissa siten että kiukaalta lähtee yks ohjauspiuha takasin keskukseen jossa ohjaa releen kautta lämmityksen nollille kun kiuas päällä.
Kuin helv.... iso sauna on jos ei 6kw kiuas riitä?
Minkäslaisella laitteella tuota kuormaa sitten rajoitetaan, vai onko sellaista laitetta??
Luettavaa aiheesta
Joku vehje oli olemassa, jolla sai jaoteltua sähkönkäyttöä niin, ettei esimerkiksi varaaja ole samaan aikaan lattialämmityksen kanssa päällä tms. Finnparttian luettelosta joskus tuon bongasin, mutta en nyt jaksa penkoa. Täältä löytynee: http://www.finnparttia.fi/
Niin joo ja kiukaat kytketään aika monestikin sähkölämmititysasunnoissa siten että kiukaalta lähtee yks ohjauspiuha takasin keskukseen jossa ohjaa releen kautta lämmityksen nollille kun kiuas päällä.
Kuin helv.... iso sauna on jos ei 6kw kiuas riitä?
Juuri näin. Kiukaan termostaatti ohjaa muuta kuormaa kontaktorin avulla pois. Eri asia on sitten hienommat sähköyhtiöiden tehonrajoituslaitteet joissa on muutakin kuin kontaktoreita. Niillä rajoitetaan kulutushuippuja verkko-ohjauksella tarvittaessa, ja niitä käyttämällä saa alennusta perusmaksuista.
Ei siinä tarvita kuin muodikasta kivi/lasiseinää niin mitoitusohjeet pompsauttavat kiuaskokoa.
Joku vehje oli olemassa, jolla sai jaoteltua sähkönkäyttöä niin, ettei esimerkiksi varaaja ole samaan aikaan lattialämmityksen kanssa päällä tms. Finnparttian luettelosta joskus tuon bongasin, mutta en nyt jaksa penkoa. Täältä löytynee: http://www.finnparttia.fi/
Normaali kontaktori/rele?
^ Tuollaiseen saunaan kuuluu ehdottomasti kunnon puukiuas!
Ei, vaan boksi joka osasi jaotella sähköä automaattisesti eri käyttökohteisiin, tarkoituksena säästää pääsulakkeiden koossa. Käyttökohteissa sitten pitää varmaan olla kontaktori niitä katkomassa ja ohjaus em. purkilta.Normaali kontaktori/rele?
Ei tommonen Siemens LOGO! nyt niin paljoa maksa (100-200 riippuen mistä kysyy): https://mall.automation.siemens.com/FI/ ... 62&lang=de
Se on sitten taas eri hinta, jos itse ei osaa tuon kanssa mitään tehdä.
Puukiuas on kovin huono ratkaisu. Minä laittaisin mieluummin puulämmitteisen kiukaan d8D
Se on sitten taas eri hinta, jos itse ei osaa tuon kanssa mitään tehdä.
^ Tuollaiseen saunaan kuuluu ehdottomasti kunnon puukiuas!
Puukiuas on kovin huono ratkaisu. Minä laittaisin mieluummin puulämmitteisen kiukaan d8D
^ Kyllä puukiuastakin kerran lämmittää ;)
Mutta vakavasti ottaen, en näe mitään järkeä 10kW sähkökiukaassa. Saa ihan erilaiset löylytkin kunnon kiukaalla. Samalla säästää melkoisesti sähkölaskussa ja pääsee sulakekoko-ongelmasta. Jos omaa metsää ei ole, niin kyllä niitä puita aina jostain sukulaisen/tutun metsästä löytyy.
Pengoin Finnparttian kataloogia ja löysin sieltä tarkoittamani laitteen. Nimi on "tehovahti", löytyy sivulta 91. Halvin malli maksaa 149e, 0% alv:
Mutta vakavasti ottaen, en näe mitään järkeä 10kW sähkökiukaassa. Saa ihan erilaiset löylytkin kunnon kiukaalla. Samalla säästää melkoisesti sähkölaskussa ja pääsee sulakekoko-ongelmasta. Jos omaa metsää ei ole, niin kyllä niitä puita aina jostain sukulaisen/tutun metsästä löytyy.
Pengoin Finnparttian kataloogia ja löysin sieltä tarkoittamani laitteen. Nimi on "tehovahti", löytyy sivulta 91. Halvin malli maksaa 149e, 0% alv:
Tehovahti
sähkölaitoksen perus- ja vuosimaksuista jopa satoja euroja muutamassa vuodessa.
Tehovahti mahdollistaa usein pienemmän sulakekoon valitsemisen esim. 35 A:sta 25 A.
Tehovahti mittaa koko ajan kiinteistön kokonaisvirtaa , kun virta ylittää säädetyn rajan eli
pääsulakekoon tehovahti kytkee sen takana olevan kuorman pois ( esim varaavaa lämmi-
tystä ). Kun virta on pienentynyt tarpeeksi tehovahti kytkee kuorman takaisin päälle. Pois
ja päällekytkentä tapahtuvat kontaktorin avulla, joka on hankittava erikseen. Malleissa
TEHOV xx / 2 on 2-portainen poiskytkentä. Tehovahtien mukana toimitamme 3 kpl virta-
muuntajia. 1-portaisten mallien leveys on 4 moduulia = 72 mm. 2-portaisten mallien leveys
on 6 moduulia. Kiinnitys DIN-kiskoon.
paino pakk pakk pakk
pää- tehon- tehon-
==
<
tunnus sulake pudotus pudotus kg/kpl kpl /kpl /kpl
€ €
TEHOV 35 16-35 A 1-portainen 1 --- 9 kW 0,465 2 149,00 138,00
TEHOV 35/2 16-35 A 2-portainen 1 --- 9 kW 0,525 2 189,00 175,00
TEHOV 63/2 30-63 A 2-portainen 6 --- 18 kW 0,525 2 199,00 185,0
Miksi on tarvetta jollekkin logiikalle, jos kyseessä oli että sauna ja lämmitysryhmä ei ole samaan aikaan käytössä.
Tälläisen kytkennän tekee hetkessä ja siihen tarvitaan kaksi kappaletta kontaktoreja, kontaktorin ohjaus tulee toisen apukoskettimesta.
Ei sen teknisemmin, kun näitä ei ketään asiaa tuntematon kuitenkaan saa itse tehdä.
Tälläisen kytkennän tekee hetkessä ja siihen tarvitaan kaksi kappaletta kontaktoreja, kontaktorin ohjaus tulee toisen apukoskettimesta.
Ei sen teknisemmin, kun näitä ei ketään asiaa tuntematon kuitenkaan saa itse tehdä.
Heikki J. kirjoitti:H. Jormalainen kirjoitti:Heikki J. kirjoitti:Ostin työmatkalta jenkeistä ladattavat langattomat kuulokkeet, ja laturin päällä lukee Input-kohdassa vain 120V 60Hz 5W... mitähän SAATTAA tapahtua kun pistän sen Suomessa seinään kiinni?
Jos se on yhtään fiksumpi laite niin siellä on hakkuri joka osaa säätyä meidänkin jännitteelle. Varsinkin jos aparaattia myydään muuallakin maailmassa...
Kyllähän noita kuulokkeita Suomestakin saa, mutta varmasti eri muuntajalla varustettuna, täällä kun on nuo töpselitkin erilaiset. No, kohtahan tuon sitten näkee kuinka käy :)
H-Tech kirjoitti:Heikki J. Kuvia muuntajasta tai sitten videokuvaa palavasta muuntajasta. Saattaa olla, että joudut ostamaan Suomesta sopivan muuntajan kuulokkeille.
Näin kauan se jenkeissä ladattu akku sitten loppuviimeksi kesti... no, aika pienellä käytöllä olleet. Nyt kuitenkin rohkaistuin kokeilemaan mitä tapahtuu kun täräyttää laitteen seinään.
Tuossa kuvassa näkyy vielä laturissa seisovat tekstit, ja myös adapteri, jota käytin.
Kääntöpuolelta.
Adapteri asennettuna.

Kyllä se vaan hienosti näyttää lataavan (latauksen merkkivalo ainakin palaa), eikä ole laturi tai akku kuumentunut ensimmäisen tunnin aikana. Parin tunnin päästä sitten selviää, onko se oikeasti vielä latautunutkin
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Muutin uuteen vuokrayksiöön. Asunto on rakennettu 1991. Suihkutilassa on sähköinen lattialämmitys. Lämmitykselle on yksi 10A johdonsuojakatkaisin. Lämmitystä ohjataan Ensto/ABB merkkivalollisella kytkimellä on/off eikä termostaattia ole. Lattia ei kuitenkaan lämpene liian kuumaksi vaan on normaalin lattialämmityksen tuntuinen.
Onko miten yleistä että ei ole termostaattia sähköisessä lattialämmityksessä.
Onko miten yleistä että ei ole termostaattia sähköisessä lattialämmityksessä.
Viimeksi muokannut Reaper, 4.5.2015 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
onkos siinä enston/ABB:n laatikossa myös pieni T-painike? Jos on niin se on vikavirtasuoja, silloin voisi ajatella että se on itsestäänsäätyvä lattialämmityskaapeli. Tosin en tiedä kuinka normaalia on. Vanhemmille tehtiin pikkuinen lattiaremppa kun jäätyi putket, niin vanha lattialämmityskaapeli (itsesäänsäätyvä) oli laitettu putkien ympäri, mutta rempan jälkeen laitettiin se lattian alle normaalin kaapelin tyyliin. Tämä oli sellainen tilapäinen remppa, kunnollinen remppa tulossa lähivuosina.

Tuon mallinen uppokytkin, näyttää alkuperäiseltä 90-luvulta. Niin vanhat sähköt on että ei ole yhtään vikavirtasuojaa. Laitoin isännöitsijän selvittämään asiaa kun ei hänkään erikseen tiennyt, kylpyhuone on kyllä aika pieni joten olisiko itsesäätyvällä kaapelilla laitettu.
Asunto on kerrostalon toisessa kerroksessa.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 59 vierailijaa