CTEK - Mihin "asetukseen" yöksi ja kun webasto käy

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

CTEK - Mihin "asetukseen" yöksi ja kun webasto käy

ViestiKirjoittaja vk » 8.2.2012 20:11

Niin mihin asentoon tuo C-Tek kannattaa asettaa että antaa parhaan hyödyn.
Laturi on tallissa enkä viitsi sen tarkkaa mallia lähteä nyt tutkimaan. Käsittääkseni on MXS 7.0 tai ainakin ulkonäöllisesti täysin sama.
http://www.ctek.nu/fi/fi/chargers/MXS%207.0
Auto on tosiaan kahdella akulla varustettu Sprinter ja webasto käyttää apulaiteakkua mutta muutamat muut laitteet (käsittääkseni sisäpuhallin myös) käyttävät starttiakkua ja jännite siinä laskee aika alas jos käyttää webastoa esim 45 minuuttia.

Eli laitetaanko laturiin joku latausohjelma päälle joka pääsee yön aikana loppuun asti? Aloittaako se sitten uudestaan kun akkua aletaan aamulla webastolla kuormittamaan? ja antaako se kulutuksen aikana akkuun virtaa? Vai laitetaanko raakasti virtalähdemoodiin jolloin pyrkii pitämään 12V oli mikä oli. Yöllä ei tapahdu juuri mitään mutta kulutuksessa sitten paikkaa puutetta.

Ideoita?

Vai otanko vaan aamulla mörön esille ja sillä käynnistän?
Kuva

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 8.2.2012 20:35

Talli lienee kylmä kun kerran Webastoa haluat käyttää? Laita tuohon COLD/AMG asentoon. Tuossa asennossa toimii myös kylmässä, ja vaihtaa automaattisesti tavallisen latauksen ja ylläpitolautauksen välillä tarpeen mukaan.

-Hege-
-
Viestit: 147
Liittynyt: 29.3.2010 13:13

ViestiKirjoittaja -Hege- » 8.2.2012 20:45

Minkä takia pidät webastoa esilämmitykseen noin kauan? 20 min. Riittää vallan hyvin,ja ajon aikana pidät päällä jonkunaikaa että lämpiää paremmin. Näillä on menty ja hyvin on virta riittänyt. Löytyy samanlainen laturi itseltäkin, on hyvä. Latailen kerran viikkoon keskimäärin akkua muutaman tunnin kerrallaan. Kylmällä pidän tietnkin pitempään, eihän se kylmä akku niin hyvin virtaa ota vastaan.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 8.2.2012 21:07

Minkä takia pidät webastoa esilämmitykseen noin kauan?


Siinä menee hetki ku 3 litraisen koneen vesitilavuus lämpiää 30 asteen pakkasessa 48 tunnin seisonnan jäljiltä niin että sisällekin tulee hiukan lämmintä ilmaa. Sitte kun auto on käynnissä voi pistää toisen eberin tulille takatilaa lämmittämään.

Ja hyvähän se ois jos vois lähteä karvahaalareissa ja tumpuissa ajelemaan kylmähyttisellä autolle mutta tämä meidän pukukoodi vähän rajoittaa vaatetusta eli lämmin pitää olla ennen ajoa.


Eli siis se kylmän akun ohjelma yöksi starttiakkua treenaamaan.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.2.2012 21:08

Itsekin tulee pöhöteltyä puolesta tunnista tuntiin että kerkeepi sisältäkin lämmetä hyvin, miksipäs sitä kylmään koppiin menemään jos vaihtoehtona on myös lämmin. Cordobassa on 80Ah Trane-akku riittäny tähän käyttöön toistaiseksi ihan hyvin ilman laturia. Asiaan liittyen tuo Teron kertoma COLD/AGM liene se oikea asetus.

edit: toisaalta tuon AUTO-asetuksen pitäisi toimia ihan hyvin mikäli kyseessä on normaali, ei AGM-akku.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 8.2.2012 21:21

Kyseessä on muuten nykyään AGM akku. Eipä tullut mainittua asiasta.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 8.2.2012 21:50

Supplylle ite laittaisin. Jos akku on jo valmiiksi täynnä niin tuo supply myös pitää sen täytenä ja syöttää virtaa sitä mukaa kun joku sitä kuluttaa aina tuohon nimelliseen 7 Ampeeriin asti. Kuten käyttöohjeetkin kertovat niin:
Syöttöohjelma 13,6V/7A: Käytettäessä 12 voltin virtalähteenä tai ylläpitolataukseen, kun akussa on jatkuvasti oltava täysi varaus. Supply-syöttöohjelma käynnistää Float-kelluntavaiheen ilman ajan tai jännitteen rajoitusta.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 8.2.2012 21:55

Ctekki on älylaturi ja siinä on tosiaan erillinen AGM akun lataamiseen tarkoitettu moodikin, jolla jännite on 14.7v normaalin 14.4v sijaan parhaimmillaan. Laturi tunnistaa missä tilassa akku kulloinkin on varauksen suhteen ja muuttaa sen mukaan latauksen vaihetta.

Eli itse laittaisin siihen Cold/AGM tilaan ja antaisin olla. AGM akuille se tila on tosiaan osittain tarkoitettukin ja ne tuon korkeamman jännitteen osaavat vastaankin ottaa. Itse latailin yön yli tuossa pienemmällä C-tekillä juurikin Cold/AGM moodilla autoni normiakun, eikä se siitä kyttyrää tykännyt. Tosin pakkastakin oli se -20 kun tuon suoritin viimeviikolla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.2.2012 22:07

Jos se kerkii yön laturissa olemaan niin on ihan sama mikä noista moodeista on päällä. Eri asia olis jos vaan tunti pitäis ladata.

Ite laittaisin automaattiasentoon. AGM-akku on sen verran herkkä ylilataukselle, mutta pitäishän ton laturin sekin osata rajoittaa...

keskone
-
Viestit: 271
Liittynyt: 1.5.2005 17:54

ViestiKirjoittaja keskone » 9.2.2012 14:56

Luonnollisesti tuo 14,7v(AGM/Cold) AGM-akulle.
Miksi et muuten käytä sähköä tuohon "esilämmitykseen"?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 9.2.2012 20:57

Turhamaisuuden takia. Valorauta perhana peitti defa-pistokkeen. No tänään varasin ajan sen siirtämiseksi toiseen paikkaan.

Ja ei sillä 500W lämmittimellä ihmeitä tehdä verrattuna 5000W eberiin. Lämpöhukka on kuitenkin niin valtava ettei 12 tuntia roikassa anna samaa vaikutusta kuin tunti eberillä

keskone
-
Viestit: 271
Liittynyt: 1.5.2005 17:54

ViestiKirjoittaja keskone » 9.2.2012 21:38

Lähinnä mulla olikin mielessä vaikkapa 2kW pariksi tunniksi sisätilaan. Eeperihän itsessään ei virtaa kuluta muistaakseni kuin yhden halogeenipolttimon verran, ja puolisen tuntia moottorille luulisi riittävän. Tuolloin akun "ylimääräiset" lataukset voisi minimoida.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa