Vielä noista maaleista mutta erivalmistajien sävyerot...

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

Vielä noista maaleista mutta erivalmistajien sävyerot...

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 10.10.2010 9:15

Hei auttakaas pikaisesti eli tilasin automaalit.netistä jälleen kerran tuollaista mipan akryylimaalia.. http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... 20OC/HS%22

Sopiiko tuolle maalille mipan hs25 kovetin vai ainoastaan mipan ms25 kovetin?

Nyt kun selvisi että tuo hs25 sopii tuolle maalille niin vaivaa että maali sanoo sekotussuhteeksi 2:1 ja kovetin 3:1 eli kumman mukaan koktailin teen?
Viimeksi muokannut Jumbbane, 13.10.2010 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 10.10.2010 12:23

Miksei siihen MS-maaliin voi ottaa sitä MS-kovettajaa?

Kovetetta aina maalin ohjeen mukaan, sama kovettaja voi käydä usean eri maalin ja lakan kanssa. Maaleissakin monesti eri suhde eri kovettajalle.

Eli 2:1 on 2dl maalia ja 1dl kovettajaa. Muista sekoittaa maali ja kovettaja aina ennen ohennusta, jos on tarpeen ohentaa. Ja ohennuksen jälkeen vielä uudelleen.

Tuolla sivuilla näyttää jotakin selvennystä olevan kovettajan valintaan
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... intamaalit

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 10.10.2010 13:27

Juu nuo sekoitus hommat opittiin kantapään kautta kunnolla ja nyt homma pelitti.

Tuohon maaliin kävi hs25 kovetin valmistajan sivun mukaan eli ei pitäs homman synnyttää sen takia.

Kuinka kauan pinnan pitä antaa olla talli olosuhteissa +20-30 että pinnan voi kiillottaa koneellisesti?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 10.10.2010 13:56

Kokemuksen mukaan vielä parin viikon päästä on hieman pehmeä myllytykseen, jos ei ole ohjeiden mukaan uunitettu. Eli odottaisin tallimaalatussa maalipinnassa kuukauden ennen myllytystä.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 10.10.2010 14:08

Oukki doukki, mukavaa puuhaa tuo maalaus.. vielä kun tilat olisi paremmat.

tahtoo kun tallissa maalaa niin noita roskia tulee mutta kiillotuksellahan ne sitten lähtee..

Kiitoksia neuvoista kokeneemmat herrat..

Minkälaista hiomavahaa/vahaa tuon maalauspinnan viimeistelyyn?

Löysin tuollaisia Menzerna , PO100S +Menzerna , PO85 RE5

Ei ainakaan kalliita ja varmasti fiestan pinnalle kelpaavia vai onko autoglymi sitten parempi vaihtoehto?

http://www.prospect.fi tuolta katellu jotain.. voiskohan joku asiasta enempi tietävä auttaa valitseen suht helppokäyttöset vermeet. kiillotuskone on mallia marketin kulmahiomakone ja siinä on pari karvalaikkaa joten tarvis varmaan sellasen pesusieni tyylisenki kiillotuslaikan..

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 10.10.2010 14:35

Aineen karkeus aina pinnan kovuuden mukaan. Menzernat on tosi hyviä aineita. S100 on todella karkea ja 85rd tosi mieto viimeistelyaine. Nuo Lake Countryn laikat on ihan päteviä, myllytä vesihionnan jälkeen ensin karkeammalla aineella&karvalaikalla ja viimeistelet miedommalla aineella ja vaikka LC:n valkoisella vaahtomuovilaikalla. Lisätietoa myllytyshommista http://www.pesukinnas.com
Viimeksi muokannut -JP-, 10.10.2010 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 10.10.2010 14:46

jaahans, mulla nyt on vaan tarkotus että saan roskat pois ja normi silmille kelpaava kiilto..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 10.10.2010 16:21

Et roskia saa pois myllyttämällä, kyllä ne vaatii ihan vesihionnan ja sen jälkeen kiillotus. Mikäli suoraan kiillottamalla yrität roskia pois, niin erittäin suuri todennäköisyys että kulutat koko maalipinnan puhki, ennen kuin roska on poissa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 10.10.2010 17:24

Ok

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 13.10.2010 19:20

No tulin siihen pisteeseen että reenaan viel kerran mutten maalaa yliasti mutta asia on sellainen että kuinka suuria sävyeroja on eri maalivalmistajien maaleilla?

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 17.10.2010 10:54

Nojoo nyt muutaman kerran tuota kulkinetta maalanneena ja vinkkejä/tietoutta saaneena pinnasta tuli kaikin puolin hyvä omalle silmälle mutta vielä jäi keväälle hommaa sillä vimpalla kerralla pidin maalit lämpimässä myös koska kuulin että se tietty vaikuttaa lopputulokseen ja ruiskutukseen, auto oli kokoajan lämpimässä joten peltikin oli lämmin kuten pitää ollakki mutta vika kerralla kuitenki kämmäsin kun maali oli loppumassa niin sekoitin lisää ja kaadoin jäljellä olevan maalin sekaan no tottakai ohennekkin lisäänty ja sävy muuttui 2 oveen lievästi joten ne pitää keväällä maalata uusiksi..

Miettinyt tuota että onko tallissa maalatessa jossa ei ole yhtä hyvä oltavat kuin kunnon uunissa/maalaamossa että oisko suuttimen pitäny olla kuitenki 1.5 eikä toi 1.3, kun ruiskutin niin tuntu kuin se maali olisi ollut liian paksua suuttimelle koska se tuli välillä kuin piskoina, painetta oli 2,5-3.0, aiemmin maalasin/lakkasin puskureita niin käytin lakallakin tuota 1.5 ja se tuli sumuna ja jälki oli tosi hyvä.. no keväällä koitetaan uusiksi.

parantelin jälkeä farecla g3+autoglymillä.. mutta keväällä uusiksi.

Kiitoksia kaikille auttaneille.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 17.10.2010 12:12

Säädä ruiskusta maalin määrää pienemmäksi.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 17.10.2010 13:34

juu koittelin säädellä kyl mut tuntu ettei vaikutusta ollu mutta voi olla etten tarpeeksi uskaltanu säätää ku tuntu ettei tullu maalia tarpeeksi mutta täytyy keväällä sitte muistaa ku uudestaan maalailee ku talvella tuol meikäläisen tallis pysty ku ei ole lämmin.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.10.2010 21:02

Pitihän sitä viel kerran reenata ja nyt kun säätelin ja otin harkkaa ennen maalaamista vanhaan konepeltiin niin alkohan jälkikin paranemaan huomattavasti..

Iso kiitos kaikille!

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 19.10.2010 23:14

Nyt sen huomas että kun moneen kertaan tuli reenattua niin sävy ero on.. erikerroilla sävytetyissä maaleissakin.. nyt ei ole ohentimiakaan kuin se max 5%, pohjavärit samat..

No pinnat ok, mut täytyy keväällä vetää yliasti viel kerran.. :) kivaa puhaa kyl, viel ku ois kunnon talli.. tuo n.18m2 on helvetin pieni ja siihen valaistukseen panostetaan keväällä myös ennen maalausta..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.10.2010 7:51

Mitä sun maali on? Ihan perus akryylia vai vesivärimassaa? Akryylissa nykyisin niin rajut pigmentit, että siitä ei ihan pieniä määriä pysty yksinkertaisesti tekemään kunnon värisävyä.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 20.10.2010 16:06

akryylia, tilasin oviin viel 0,5l hankalahan noista on saada juu saman sävysiä... mut ei tuo värisävy haittaa ku keväällä vetäsen uusiks yliasti ku homman oppi hyvin, tulipa jopa kehujakin maalaus jälestä mutta kyl paris kohtaa kukoistaa aplari mut ei haittaa..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.10.2010 19:15

Käsittääkseni ei ole enää muuta akryylia saatavilla, kuin tuota ns. "raskaan kaluston" ainetta. Pigmentit siinä tosiaan niin rajut, että puolta litraa ei taida itte Jessekään sekoittaa samaa väriä kahta kertaa peräkkäin. Mielestäni toi ei kyllä oo ongelma, sen verran edukasta että itse tilaan samantien aina isomman annoksen, säilyy kuitenkin vuosikausia hyvänä.

Itse autotallimaalauksissa tapana maalata pari kertaa paksumpi kalvo kuin pitäisi. Tuossa on sitten hyvä vara vesihiota roskat näkymättömiin.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 20.10.2010 20:59

Kyllä niitä akryylejä vielä on automaalaamoissa ja maalikaupoissa ihan henkilöautoihin. Löytyy jostain kaupoista jopa useammalle liuotinpohjaselle linjat. Akryylilla tekee kyllä helposti ja halvalla maalauksia, jälkikään ei lakkaväreistä eroa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 20.10.2010 21:39

Tuota maalin paksuutta katellu tuolla aurinkolampulla ja ok näyttää olevan..

yllättävän vähän tuli roskia, no kastelin seiniä/lattiaa ja imuroin katonki ennen maalauksia..

konepelti/katto joihin tuli jokunen pieni mutta tuleehan niitä noilla uunimiehilläkin..

juu löytyy akryylejä automaaleina, ei ollenkaan kaikki ole raskaankaluston maaleja.

Juu jos euroja ois ollu tarpeeksi niin oisin tilannu heti muutaman litran talteen mutta ei.. eipä tuo ole kova homma maalata koko kiesi yli asti ku on tollanen pikku kottero kuiteski.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.10.2010 22:02

Ei se "raskaan kaluston" maali meinaa ettei niillä henkilöautoja voisi maalata :D Värikoodit löytyy suurimpaan osaan henkilöautoja. Tuolla vain on perinteisesti tarkoitettu halvempaa akryylimaalisarjaa, minkä pienien määrien sekoittaminen on hankalaa runsaasta pigmentistä johtuen.

Mutta kyllä sitten on ammattitaidoton maalinsekoittaja, jos ei "normaalia" maalia pysty 0,5litraa sekoittamaan saman värisenä. Huomattavasti pienempiä määriä tuli tehtyä/teetettyä vanhojen VOC-sääntöjen aikana, niin että väri oli tasan sama kuin edellisellä kerralla. Nykyisellään mitä on tullut jotain vanhoja rakkineitten paneeleita maalattua noilla runsaspigmenttisillä maalailla, niin ei ole värit osunut kohdalleen lähellekkään vanhaan malliin pienillä maalierillä. Toki ei ole ollut noissa tapauksissa tarkoituskaan tehdä täysin priimaa, normaali tallaaja ei pieniä sävyeroja edes huomaa kattoa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 7.7.2011 23:10

nyt hiukan maalailtu pitkin vuotta ja alkaa se jälkikin löytymään, tosin automaalit.net:n mipan paksukalvo ei mielestäni ole oikein hyvä maali..

Nyt tullu maalailltua ppg deltron:n acryyleillä ja mielestäni alkaa sujumaan..

Tässäpä yksi huono kuva nykyisestä työkulkineen ovesta, ja sekoitus suhteetkin on opittu ja laskettu aina oikein. =D

Kuvan laatu ei ole häävi mut..
http://imageshack.us/photo/my-images/192/kuva0274.jpg/

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 8.7.2011 15:45

Se mipan paksu soossi vaatii aika reilusti enemmän ohennusta, mitä lukee purkin kylessä.

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 24.11.2011 19:59

saako ppg:n deltronia vielä, defleetin lisäksi?

Mikä ero on f280 ja f350 sidosaineilla? F280 tais olla 3:1 ja F350 2:1 mutta miten asia näkyy käytännössä maalatessa & valmiissa pinnassa?


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa