Lainaturva (Genworth) vs henkivakuutukset (Tapiola, Pohjola)

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Juvonen
-

Lainaturva (Genworth) vs henkivakuutukset (Tapiola, Pohjola)

ViestiKirjoittaja Juvonen » 23.5.2011 21:55

Tapiolan myyntimiehen "herättelemänä" rupesin tässä ynnäilemään, josko minun kannattaisi irtisanoa minun+vaimon lainaturva ja ottaa sen tilalle henkivakuutus. Lainaturvassa on katettuna pelkkä kuolema ja vakava vammautuminen. Laskeskelin, että vuodessa säästyy n. 100e ennen kuin mennään laskemaan korkoja. Tarjousta nyt ottanut Tapiolalta ja Pohjolalta, molemmat menevät about samassa hintahaarukassa. Rahallisesti homma kannattaa, mutta kannattaako muuten?

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 23.5.2011 22:08

Henkivakuutuksessa usein on myös ns. sairaskuluvakuutus, joka maksanee itsensä helposti vuositasolla jos joskus lääkärissä sattuu käymään. Noita turviahan saa sitten räätälöityä usein itsekin. Itsekin juuri napsaisin pois tuon korvauksen kuoleman varalta (mitä sillä massilla tekee jos itse on arkussa?!)

Nuo pankkien kauppamat lainaturvat ym on toisinsanoen aika kalliita, kun ne ei sisällä muuta kuin sen turvan vakavan sairauden (ja varsin tarkan selitelmän mikä sairaus/vamma oikeuttaa mihinkin korvaukseen) tai kuoleman varalta.

Cube^
-

ViestiKirjoittaja Cube^ » 10.6.2011 11:23

Juuri itsekkin lainaa ottaneena tuli huomattua kuinka pankit yrittää rahastaa aika kovalla kädellä lainaturvilla. Onneksi tuli kilpailutettua samalla kaikki vakuutukset kun piti taloa varten ottaa uusi. Hintaero pankin ja vakuutusyhtiön välillä oli aika hurja. Kuoleman varalta ei kannata ainakaan koko summalle korvausta ottaa, meillä summa on puolet koko lainan määrästä ja se menee ristiin jos puoliso kuolee. Tapiolasta sai vielä vakuutusta joka kattaa kaikki sairaskulut, paitsi hammashoidon ja hintakin pysyy aika vakiona useamman kymmenen vuotta. Se vakuutus on jäämässä pois valikoimista "kannattamattomana", ainakin myyntipuheen mukaan...

karvis
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja karvis » 10.6.2011 20:53

Mites tuon henkivakuutuksen mahdollisen korvauksen verotus menee, jos olen oikein ymmärtänyt niin edunsaaja joutuu siitä maksamaan perintö tms. veron?

Pankin lainaturvaan ei verottaja pääse väliin koska sillä maksetaan suoraan pois jäljellä oleva velka. Tuosta tavan henkivakuutuksen verotuksesta kertyy helposti aikamoinen summa...

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 10.6.2011 21:06

Oliskohan henkivakuutuksen verovapaa osa n. 35k, ja siitä ylimenevä osa menee sitten perintöverotuksen piiriin.

Kannattaa myös muistaa, että pankkien kauppaamat lainaturvat ym. on niin kauan kivoja, kun se lainaturvan tarjoava narikka on pystyssä. - Omasta mielestä tollaset on ihan turhia, jos lainarahalla on ostettu asunto tms, niin ko. omaisuuden voi aina realisoida jos velallinen potkaisee tyhjää.. Ja perinnöstäkin voi kieltäytyä, jos näyttää siltä että homma menee miinusmerkkikseksi.

MiQMi
-

ViestiKirjoittaja MiQMi » 28.6.2011 10:15

Ihan vinkkinä jos kuulut esim PAM:iin (tai johonki muuhun ammattiliittoon) niin kysäse henkivakuutusta ifiltä, hinta on helposti puolet halvempi. esim. minulla ja avovaimolla on 100 000 pariturva hinta 129€/vuosi. (ikää 25 ja 23).

Itse sanottiin myös ns.lainaturva irti ja ihan kivastihan tuossa säästi rahaa.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”