kevytperäkärryn jako ja ET? AKU 265

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

kevytperäkärryn jako ja ET? AKU 265

ViestiKirjoittaja only4pro » 24.5.2011 21:53

On tollainen Aku 265 kärry.

Onko tietoa mikä jako ja ET siinä on? papereista ei selviä kuin koko, joka muistaakseni on 13"...

Olisi kiva pitää parit alumiinivanteet alle. Audi Nuvolari Black replica olis kiva jos löytyisi pari kappaletta (samat auton alla)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.5.2011 22:00

Samanlainen Aku on itselläkin, tietääkseni 4x100 on jako. Keskireiästä ei ole ihan varmaa tietoa sekin saattaa olla 57 mm.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 24.5.2011 23:08

jaot yleensä 4x100 tai 5x112. ainaski omalla kohalla tullut vastaan. ja keskireiät on yleensä aika pienet.

huomioikaa vanteita ja renkaita laitattaessa kantavuuden riittävyys

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 24.5.2011 23:57

jep, tämähän on siis sellainen 750kg, eli eiköhän kaikki renkaat ja vanteet käy, eri asia sitten jarrulliset.

Entäs tuo ET, onko hajua mitä sen pitäisi olla?

Mielestäni se on melkein tasan ulkoreunan kanssa, ehkä jokunen sentti sisäänpäin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2011 0:02

Tommonen monesti lukee vanteessakin vaikkei pulttijakoa oliskaan siihen leimattu. Eikä se yleensä oo parin sentin päälle kun noissa on niin leveät lokasuojat.

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 25.5.2011 0:32

^Itellä tuli muulin kärryn kans ongelmaks liian suuri et, esim 5,5 vanne et35 otti sisältä kiinni runkoon, et15 alko olla sopiva.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.5.2011 7:56

Keskireikä kannattaa olla passeli, koska massaa voi akselilla olla se täysi 750 kg (jota henkilöautossa harvemmin on) ja vanne saattaa roikkua pelkkien pulttien varassa, jos keskireikä on iso.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.5.2011 9:02

keskireiällä on tarkoitus keskittää se vanne navalla eikä kantaa mitään kuormaa. eihän kaikissa autoissakaan oo takana minkäänlaista huullosta

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.5.2011 10:06

Testattu mainitun malliseen Aku-kärryyn VW:n ET38 peltivannetta, soljahtaa paikalleen kivasti, kuten myös opelin 56.6 reiällä varustettukin. Mauserini sanoo, että napa/napakuppi on hieman kartio.
Molemmissa vanteissa on se ongelma, että rengas ottaa kiinni iskariin.
Vaikkaan, että Aku-kärrynkään napa ei ole suunniteltu keskittämään tai kantamaan vannetta. Napa näyttää peltiseltä ja alkuperäinen vannekin on väljä napaan.
Pultit ovat sitten kartiomalliset ja 19mm avaimelle, jos meinaa VW-vannetta paikalle laittaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.5.2011 10:21

keskireiällä on tarkoitus keskittää se vanne navalla eikä kantaa mitään kuormaa


lukemisen ymmärtäminen hukassa?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.5.2011 11:00

Jos kerran joissakin autoissa ei ole huullosta lainkaan, niin sittenhän pulttien pitäisi yleensäkin riittää keskittämään vanne ja pitämään se tasapainossa ja paikoillaan rasituksessa niin, että pultit eivät katkeile tai löysty.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.5.2011 12:05

voi jeesus. vanhemmissa pakettiautoissa, lava-autoissa ja vanhemmissa henkilöautoissa ei välttämättä ole huullosta ja kyllä ne renkaat on paikallaan pysyny, ja olen minä saanu ilman sovitettakin vanteet keskitettyä eikä siihen tarvi mitään rakettitiedettä.
voin olla väärässä mutta omasta mielestä kuorma-autoissakaan ei ole huullosta.

ja pultit eivät katkea tai löysty kuhan momentti on oikein ja kaikki on kiristetty samalle momentille..

ja ai mistäkö tiedän. olen sattumoisin ammatikseen rengasasentajan hommia tehny :=)

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 25.5.2011 16:08

Aku 275L vanteet on 4x13, ET30. Just lunttasin pihasta.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 25.5.2011 18:54

Pulttijako löytyy tuolta.
http://www.akuvaunut.fi/?page-item:129

Keskireiän koon varmaan saa selville soittamalla tuonne Turenkiin.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 25.5.2011 20:10

jarskii-: Oot kyllä väärässä, kyllä siellä kuorma-autoissa on navoissa ne huullokset. Eihän niitä muuten sais millään keskelle.

Sitäkö keskireikää ja jakoako ei voi vain yksinkertaisesti mitata?
Viimeksi muokannut Arto S, 25.5.2011 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.5.2011 20:15

Sitäkö keskireikää ja jakoako ei voi vain yksinkertaisesti mitata?

Ihan turhaa ja liian helppoa, mukavempi jauhaa foorumilla aiheesta ja vierestä ilman faktatietoja.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.5.2011 20:35

Jaon erottaa melkein paljaala silmällä (4x100 vs. 4x98 voi tosin olla vaikea erottaa) mutta kuten aiemmin totesin, keskiö ei noissa navoissa näyttäisi olevan kantava. Lisäksi tuon kärryn napa on kartio, joten mitta vanteen kanssa on eri kuin ilman vannetta kiinnityslaipan juuresta.
Sitäkö keskireikää ja jakoako ei voi vain yksinkertaisesti mitata?
Kokeilepa mitata mauserilla vanteen keskireikä, vai olisiko hommaan parempi väline?

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 25.5.2011 21:56


Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 25.5.2011 22:04

Siihen vanteen keskireijän mittaamiseen sopii hyvin ihan normaali viivoitin ja pienimuotoinen tarkkuus sekä tietämys yleisimmistä halkaisijoista. Tai sitte katkasee siitä tönäristä liiat pois ja ostaa uuen :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.5.2011 7:31

Mitenkähän viivottimella mitataan sellaisen vanteen keskireikä, jossa on kartio vanteen sisäpuolella ja olake ulkopuolella?

Lyhkäisestä mauserista saa jonkinlaisen työkalun, kun katkaisee sen "syvyysmitan". Silti, tarkkana noissa saa olla, varsinkin opelin ja vw:n puolen millin ero on joskus hankala havaita, varsinkin, kun samaa vannemallia on myyty molemmille merkeille (mm. ATS Cup).

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 26.5.2011 14:15

Eipä tiedä valmistajakaan, tällainen vastaus tuli:

Koodi: Valitse kaikki

Vanteet tulevat meille renkaiden mukana alihankintana. Rengas on R-13 155, 4 X 100 84N M+S. Nämä ainoat tiedot meillä. Renkaita voi ostaa jälleenmyyjiemme kautta sekä rengastoimittajilta.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa