Fiat ei tahdo käynnistyä, kun starttiavamiseta kääntää niin akun jännite tippuu sinne 5V, eli ei jaksa käyntiin. Akku on kunnossaoleva 100Ah Varta blue, vähän pieni mutta kuitenkin toimiva.
Mittasin yleismittarilla traktorin solenoidin navasta (eli siitä mikä menee moottorille, ei siitä mikä menee akulle) maihin niin näytti 1.4 ohmia, ja kun starttia kääntää avamiesta, menee ohmit tuonne kilo-ohmien puolelle.
virkistäkää mieltä, eli onko nyt akku kuitenkin finaalissa, vai starttimoottori sökö? en päässyt antamaan lisävirtaa toisesta akusta, vain on laturilla annettu akkuun virtaa, välillä lähtee, välillä ei lähde sittenkään. Saman teki keväällä, kun pakkasta oli n. -10, ja nythän tuolla on n. +10.
traktorin starttimoottori
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
joo, vähän noin sitä muistinkin että ei voi mitata kun siinä on jännite.
tuota maadoitusta on kokeiltu, eli uusittiin akulta menevä -napa suoraan moottorin runkoon, oli aikaisemmin siellä akun vieressä rungossa ja pahasti ruosteessa.
plus napaa ei ole vielä kokeiltu, mutta sekin on suora n. 1metrin pätkä, näkyy kokoajan koneen sivussa.
ei ollut nyt tuota pihtiampeerimittaria että olisi voinnut kokeilla paljonko amppeereja sinne menee.
mutta mittasin myös startin plusnavan ja rungon välillä ilman että starttaus on päällä, silloin antaa mittaustuloksen 1,4 ohm
tuota maadoitusta on kokeiltu, eli uusittiin akulta menevä -napa suoraan moottorin runkoon, oli aikaisemmin siellä akun vieressä rungossa ja pahasti ruosteessa.
plus napaa ei ole vielä kokeiltu, mutta sekin on suora n. 1metrin pätkä, näkyy kokoajan koneen sivussa.
ei ollut nyt tuota pihtiampeerimittaria että olisi voinnut kokeilla paljonko amppeereja sinne menee.
mutta mittasin myös startin plusnavan ja rungon välillä ilman että starttaus on päällä, silloin antaa mittaustuloksen 1,4 ohm
Akku sökö. Se startti ottaa 300-500A käynnistäessä, siihen ei huonosta akusta paukku riitä. Muutenkin 100Ah akku kuulostaa pieneltä traktoriin, minkälainen piikkilangankiristin on kyseessä?
Joskus meni 80-luvun valmetin 180Ah akusta kenno pimeäksi, mutta liikkeelle oli pakko päästä. Autosta 80Ah akku tilalle ja startti tuntui miettivän käynnistymistä kuin tyhjällä akulla. Käynnistyi kuitenkin. Pari päivää oli tuo akku käytössä ja lopulta sekin akku pimeni, startti otti kai niin paljon virtaa ettei akku toipunut siitä. Ei niitä ampeeritunteja turhaan ole mitoitettu vähän reilummaksi.
Joskus meni 80-luvun valmetin 180Ah akusta kenno pimeäksi, mutta liikkeelle oli pakko päästä. Autosta 80Ah akku tilalle ja startti tuntui miettivän käynnistymistä kuin tyhjällä akulla. Käynnistyi kuitenkin. Pari päivää oli tuo akku käytössä ja lopulta sekin akku pimeni, startti otti kai niin paljon virtaa ettei akku toipunut siitä. Ei niitä ampeeritunteja turhaan ole mitoitettu vähän reilummaksi.
korjaan:
startti sökö, se on nyt tuossa työpöydällä purettuna. ottaa roottori kiinni staattoriin, eli maadoittaa sen kautta... ehkä kun oli kylmempi oli kiinni akusta, nyt kokeiltiin uudella akulla ja teki vain saman... sehän on vain mikromilleistä kiinni tuo juttu...
huomenna pitäis metsästää uutta starttia, tässä oli joku marinelli vai mikälie, kattoo jos IKH-lla olisi hyllyssä
niin ja alkuperäinen akku taitaa olla 125 tai 140, nyt kokeiltu akku oli FAAM 130Ah.
Kyseessä Fiatagri 80-90 DT (ilman turboa valitettavasti)
startti sökö, se on nyt tuossa työpöydällä purettuna. ottaa roottori kiinni staattoriin, eli maadoittaa sen kautta... ehkä kun oli kylmempi oli kiinni akusta, nyt kokeiltiin uudella akulla ja teki vain saman... sehän on vain mikromilleistä kiinni tuo juttu...
huomenna pitäis metsästää uutta starttia, tässä oli joku marinelli vai mikälie, kattoo jos IKH-lla olisi hyllyssä
niin ja alkuperäinen akku taitaa olla 125 tai 140, nyt kokeiltu akku oli FAAM 130Ah.
Kyseessä Fiatagri 80-90 DT (ilman turboa valitettavasti)
Meillä maalla -66 Fiat 416 vai mikä hitto se nyt oli ja vaikea oli ehjää starttia löytää kun vanhasta oli ankkurin hiilipinta aivan loppu.
Uusi ankkuri löytyi vaasasta, elektropartsista joka nykyään on samaa liikettä varaosahelmisen kanssa, tuonne kannattaa soitella ja kysellä jos ei IHK:lla ole.
Kari oinas -nimisen kaverin kun saa puhelimeen niin homma toimii.
Uusi ankkuri löytyi vaasasta, elektropartsista joka nykyään on samaa liikettä varaosahelmisen kanssa, tuonne kannattaa soitella ja kysellä jos ei IHK:lla ole.
Kari oinas -nimisen kaverin kun saa puhelimeen niin homma toimii.
jep, tää tosin senverran uusi että löytyy tuolta IKH:n sivuilta tuo uusi startti...
Tai se taitaa olla Longlife tjsp, tästä löytyy: http://www.konepajula.fi/upload/C%20Fia ... atagri.pdf
Tai se taitaa olla Longlife tjsp, tästä löytyy: http://www.konepajula.fi/upload/C%20Fia ... atagri.pdf
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No jos roottori on päässy kulahtamaan ja samalla myös staattori on saanut siipeensä, nuo osat taitaa maksaa jo sen verran ettei kunnostaminen välttämättä ole järkevää. Sopivien osien löytäminen voi olla työn ja tuskan takana..
Jos ei esim. IKH:lta satu löytymään sopivaa starttia tai vaikka laturia, kannattaa kysyä Hata-autosähköstä, heiltä löytyy sopivaan hintaan starttia ja laturia (sama firma edustaa myös IKH:n osia).
Jos ei esim. IKH:lta satu löytymään sopivaa starttia tai vaikka laturia, kannattaa kysyä Hata-autosähköstä, heiltä löytyy sopivaan hintaan starttia ja laturia (sama firma edustaa myös IKH:n osia).
kyllä siihen vanhaan olisi pitänyt vaihtaa myös se kontaktipinta mihin ne hiilet osuu, joten tämä varmempi ja ehkä lopuksi edullisempi vaihtoehto.. kun sitä traktoria tarvitaan, tuossa pihalla jokunen motti puuta pitäis tehdä, ja sirkkeliä ei saatu pitää kun jokunen päivä
edit:
niin ja voi olla että noi osat olisi saannut ikh:lta myös ne, mutta kun sopivuudesta ei ollut varma
edit:
niin ja voi olla että noi osat olisi saannut ikh:lta myös ne, mutta kun sopivuudesta ei ollut varma
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa