Crossipyörää ostamassa (kauppakirjat?)...

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

Crossipyörää ostamassa (kauppakirjat?)...

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 15.8.2009 13:29

Nyt jälleen monen vuoden tauon jälkeen on alkanut polttelemaan ajatus vastapainosta talven kelkkailuharrastukselle ja näin ollen crossipyörän hankinnasta...Mutta tuossa juolahtikin mieleeni sellainen kymysys lähinnä kaupantekoa ajetellen, että millaiset kauppakirjat pyörästä kuuluisi tehdä...?Edellistä pyörää ostaessani en minkäänlaisia lappuja rustaillut vaan löin myyjälle setelitukun kouraan...Muttamutta jos myyjä ei olekkaan niin rehti ja rehellinen kuin päälle päin antaa ymmärtää, niin tuossa hommassahan voi sotkea näppinsä melkoiseen pa**aan (pyörä varastettu / ilmoitetaan varastetuksi tms.)...Runkonumeron perusteellahan jonkinmoisen tunnistuksen pyörälle voi tehdä...Saako jostain tulostettua valmiita kauppakirjoja?AKE:n sivuilta en ainakaan löytänyt ku normaalin luovutustodistuksen...Neuvoja...?

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 15.8.2009 14:30


only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 16.8.2009 13:01

Tuleeko harrastus eli mettä ajoon vai kilpa-ajoon? Muistaakseni kilpa-ajossa pitää olla kaikki edelliset omistajat tiedossa, olisko ollut tuomarit kun haluu tän tiedon vai vakuutusyhtiö, kun se pitää vakuuttaa aina kilpailua varten

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 16.8.2009 14:57

Harrasteajoon pyörä on tulossa...Tuo DjLeca:n laittama kauppakirja ajaa varmaan asiansa kunhan kaupantekotilaisuudessa liittää vielä siihen pyörän runkonumeron...Sopiva pyörä taisikin jo löytyä, huomenna näkee varmaan tuleeko kauppoja...

tounigee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 20.10.2007 23:05

ViestiKirjoittaja tounigee » 16.8.2009 21:54

Punakilpi enskassa pitää olla katkeamaton ketju luovareita, että saa kisoihin laput kiinni.
Motocrosspyörissä ei tarvise olla luovareita vaikka menisi kisaamaan.

Kannattaa tosin kattoo runkonumero ostohetkellä ettei ole viilattu tai peitetty jotenkin.
Ja kauppakirja on hyvä tehdä.

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 17.8.2009 6:40

Ja sitten samalla kannattaa ottaa pyörään vakuutus heti oston jälkeen. Ainakin aikasemmin Pohjola tarjosi rekisteröimättömään crossipyörään vakuutusta. Jos jotain sattuu, niin korvaa vastapuolelle kaikki vahingot ja sinun henkilövahingot. Vuosimaksu taisi olla jotain 80-100€. Erinäisiä kertoja on tuo vakuutus toiminut tutuillani ongelmitta ja esimerkiksi ranteen luiden murtumisessa korvataan kaikki sairaalakulut ja tulee vielä vajaa 1000€ kipukorvauksia.

Ja minun ymmärtääkseni kisapyörien on oltava vakuutettuja, korjatkaa jos olen väärässä.

Editiä, että en anna väärää käsitystä. Eli vakuutus kannattaa ottaa vaikka ei kilpaa ajaisikaan!
Viimeksi muokannut bonedust, 17.8.2009 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tounigee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 20.10.2007 23:05

ViestiKirjoittaja tounigee » 17.8.2009 9:50

juu pitää olla vakuutus crossimopoissa jos menee kisaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.8.2009 12:03

Juu, rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutus pitää olla. Vaikkei kilpaa ajaisikaan. Kilpailutilanteessa pakollinen, koska korvaa omien vahinkojen lisäksi muille aiheutetut vahingot, jotka ilman vakuutuksia luonnollisesti korvataan sitten omasta pussista. Kiva maksella loppuikä korvauksia, kun ajat vaikkapa hyppyrin jälkeen kaatuneen kaverin yli (täysin vahingossa tietty) ja kaverilta menee vaikka niskat poikki/polvi paskaksi/tms pysyvää haittaa... Vakuutus/korvausperusteet kun ei tunne termiä "vahinko", vaan aina etsitään syyllinen tapahtuneeseen.

Hinnat on kyllä nykyään jotain aivan muuta, kuin mitä tuossa yllä sanottiin.
Halvinta taisi olla Fenniassa, ~270e/vuosi, Pohjolassa taas nelisen sataa, Tapiolassa yli 600e(!) vuosi, kun näitä tuossa vuoden päivät sitten kyselin. Pyörän teho/painosuhde ja kuutiotilavuus EI vaikuta vakuutuksen hintaan, joka on mielestäni täysin perseestä. Onhan jollai 450cc crossilla paljon suurempi mahdollisuus rikkoa itsensä (etenkin osaamattomissa käsissä), kuin 120cc minicrossilla.
Ifit ja Turvat jätin kysymättä, ihan vaan sen takia, koska näiden yhtiöiden kanssa on ollut niin monella tutulla ongelmia siinä vaiheessa, kun yhtiön pitäisi maksaa korvauksia tapahtuneesta vahingosta...

Kilpailutilanteessa crossipyörässä tulisi tietääkseni olla voimassa oleva lisenssivakuutus myös? Sen takia mm. noissa minicrossitouhuissa ei järjestetä "kilpailuja". Ainakaan tuolla nimikkeellä, vaan on vaan "ajosessioita", ts. leikkimielisiä tosissaan ajettavia muka-kilpailuja. :)

Ja kyllähän se varsinainen ja virallinen kilpailutilanne vaatii tietty järjestäjän puolestakin paljon enemmän panostusta.

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 17.8.2009 13:42

Meillä oli vielä muutama vuosi sitten kaksi crossipyörää ja niistä isä maksoi vakuutusta 80€/vuosi/pyörä.

En epäile edellisen kirjoittajan hintatietoja, mutta on hieman tapahtunut pomppausta noissa ylöspäin.
Kyllähän se tietysti on vakuutusyhtiölle aivan helvetin kallis vakuutus, kun ko. lajissa tapahtuu aika paljon loukkaantumisia.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.8.2009 16:20

Juu, nuo vakuutukset on pompannut ihan tässä viimesen vuoden-parin aikana taivaisiin. Ennen oli tosiaan luokkaa alle 100e/vuosi... Nykyään alle 300e/vuosi on edullinen.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa