Aikanaan isäukko rakenteli minulle sellaisen "pikkurattorin". Ministä eturenkaat, Landcruiserista taakse. Anglian vaihdelootaa ja Mirafiorin perää, levyjarru kardaanissa, 11 hp:n B&S hitsausmuuntajan moottori... Melkoinen sekasikiö siis!
Onkelma on se, että kyseinen kone paloi aikanaan. Ei siitä sen enempää. Nyt vaan pitäisi noin 20 vuoden jälkeen hommata kikottimeen uusi kone ja verestää lapsuusmuistoja. Tosiasiassa vekotinta olisi tarkoitus käyttää myös hyötykäyttöön
Silmiin osui halvat (kiinalaiset?) irtomoottorit, joista näyttäisi tuollaiset toistakytä hepoa irtoavan. Onko kenelläkään kokemusta - ei siis mutua - näistä irtomoottoreista? Sen tiedän jo ennestään, että ei se kovin montaa tuhatta kilometriä tulene kestämään, mutta ei ole tarkoituskaan.
Huomasin muuten myös, että joko kikotin on kutistunut, tai meikäläinen venähtänyt. Ei nääs meinannut mahtua penkin ja ratin väliin kuten pikkupoikana :D
Halvat 4t irtokoneet kiinasta - tekeekö mitään?
Valvoja: ffp jäsenet
Noin 15 kesäsenä kinusin iskältä kovasti mönkkäriä, no pitkän ruinaamisen jälkeen sellainen pihaan ilmaantui suzukin takatuuppari 230cc koneella. No viikon se kesti kunnes moottori rysähti kertaheitolla korjauskelvottomaksi...
Sitten itse aiheeseen. Mönkkäriin ostettiin kiinalainen hondan paikallismoottorin täys kopio, 13hv 400cc ja akseli vaakatasossa(pelkkä moottori ilman vaihteistoa). Siitä hammashihnalla veto isolle hydrauliikka pumpulle. Taka-akselin kardaanin tilalle asennettiin sopiva hydraulimoottori ja venttiili sopivalle hollille rungon päälle.
Ihan hauska vekotin siitä tuli, voimaa sais olla lisää, mut uskomattomän kätevä vekslata, ku venttiilin vivusta vaan ees ja taas. Kone toimi ihan hyvin ilman suurempia ongelmia. Ainut suurempi vika on ollut kaasarin uimurin saranatapin reikien kuluminen soikeaksi, jolloin kaasari rupes tulviin, no tämä korjautui helposti hiukan uimuria muotoilemalla...
Vaikka moottorissa on sähköstartti niin latauskäämit uupuu kokonaan vauhtipyörästä, outoa...
Moottorin tuli kummasti lisää puhtia ku vaihto pääsuuttimen isommaksi, oli pieni taistelu saada tilattua sellanen hondan myyjiltä, kun kuulivat että kyseessä oli kiinalainen kopiomoottori mihin se oli tulossa :D
EDIT: Yhteenvetona kokemuksista: suosittelen, on hintansa väärti (1/3 hondan mioottorin hinnasta)
Sitten itse aiheeseen. Mönkkäriin ostettiin kiinalainen hondan paikallismoottorin täys kopio, 13hv 400cc ja akseli vaakatasossa(pelkkä moottori ilman vaihteistoa). Siitä hammashihnalla veto isolle hydrauliikka pumpulle. Taka-akselin kardaanin tilalle asennettiin sopiva hydraulimoottori ja venttiili sopivalle hollille rungon päälle.
Ihan hauska vekotin siitä tuli, voimaa sais olla lisää, mut uskomattomän kätevä vekslata, ku venttiilin vivusta vaan ees ja taas. Kone toimi ihan hyvin ilman suurempia ongelmia. Ainut suurempi vika on ollut kaasarin uimurin saranatapin reikien kuluminen soikeaksi, jolloin kaasari rupes tulviin, no tämä korjautui helposti hiukan uimuria muotoilemalla...
Vaikka moottorissa on sähköstartti niin latauskäämit uupuu kokonaan vauhtipyörästä, outoa...
Moottorin tuli kummasti lisää puhtia ku vaihto pääsuuttimen isommaksi, oli pieni taistelu saada tilattua sellanen hondan myyjiltä, kun kuulivat että kyseessä oli kiinalainen kopiomoottori mihin se oli tulossa :D
EDIT: Yhteenvetona kokemuksista: suosittelen, on hintansa väärti (1/3 hondan mioottorin hinnasta)
Samaa kysellään täälläkin eli yli 10 vuotta vanha mikroauto olis tuossa tarpeettomana ja siihen ollaan uudempaa vetonarulla tai napilla käynnistettävää konetta suunniteltu.
Kaveri tarjos 250cc kinuskimönkkärin konetta mutta siinä on vaihteet eli teettäis hieman hommaa asentaa, mutta ainakin täällä olis noita ns ruohonleikkurikoneita myynnissä:
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... de=KG200D1
Taitaa vaan tuo linkin kone olla ns heti pyörivä malli eli ei vapaa-asentoa?
Kaverilla olis myös 350cc rotax kelkan kone tarpeettomana mutta se ei mahdu tuohon mikron runkoon.
Kaveri tarjos 250cc kinuskimönkkärin konetta mutta siinä on vaihteet eli teettäis hieman hommaa asentaa, mutta ainakin täällä olis noita ns ruohonleikkurikoneita myynnissä:
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... de=KG200D1
Taitaa vaan tuo linkin kone olla ns heti pyörivä malli eli ei vapaa-asentoa?
Kaverilla olis myös 350cc rotax kelkan kone tarpeettomana mutta se ei mahdu tuohon mikron runkoon.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
:-D
Just kuten Honda (tai toinen kopio Kama).
Aikoinaan edellisessä työpaikassa käytettiin Kama -.merkkisiä moottoreita jos asiakas halusi saada tuotteen n. 20% edullisemmin. Yksi moottori oli sellainen ettei käynnistynyt, ja siihenkin oli syynä se että joku oli laittanu liikaa öljyä ja öljyvahtikin sitten osoittautui toimivaksi. Sain halvalla itselle uuden moottorin :-D
Muistaakseni sinä aikana kun itse olin kyseisessä firmassa töissä, ei tainnut tulla yhtään reklamaatiota noista.
Näytti tavallaan huonommin viimeistellyltä Hondalta, muuten kun oli niin identtisiä.
Just kuten Honda (tai toinen kopio Kama).
Aikoinaan edellisessä työpaikassa käytettiin Kama -.merkkisiä moottoreita jos asiakas halusi saada tuotteen n. 20% edullisemmin. Yksi moottori oli sellainen ettei käynnistynyt, ja siihenkin oli syynä se että joku oli laittanu liikaa öljyä ja öljyvahtikin sitten osoittautui toimivaksi. Sain halvalla itselle uuden moottorin :-D
Muistaakseni sinä aikana kun itse olin kyseisessä firmassa töissä, ei tainnut tulla yhtään reklamaatiota noista.
Näytti tavallaan huonommin viimeistellyltä Hondalta, muuten kun oli niin identtisiä.
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
ja nyt ei vissiin puhuta lentokoneista, niiden moottoreissa tuskin moni(ca)kaan haluaisi säästää.. (=cancermann kirjoitti:Aikoinaan edellisessä työpaikassa käytettiin Kama -.merkkisiä moottoreita jos asiakas halusi saada tuotteen n. 20% edullisemmin.
En tiedä missä hinnoissa kiinan moottorit pyörii, mutta kannattaa varmaan tutustua noihinkin, jos haluaa vähänkään kestävämpää moottoria..
http://www.glanspower.fi/tuotteet/19

Kone istutettu paikalleen ja rakkine muutenkin huollettu kuntoon. Jarrut, kytkin yms. pientä ei ihan latosäilytyksellä olleetkaan uudenkarheassa tikissä. :-D Toistaiseksi kone voiminut oikeinkin hienosti.
Veto koneelta oli alunperin kiilahihnapyörällä lootan akselille. Kulki aivan liian kovaa, noin 70-80 km/h nelosella. Ykköselläkään ei työhommiin kyennyt mettän puolella. Välitykset vaihdettiin sitten korvaamalla kiilahihnat speedway Jawan rattailla ja ketjulla. Nyt kulkee noin 50 metriä minuutissa ykkösellä tyhjäkäynnillä.
Ruma on, mutta toimii.
...ja pitihän se kärrykin tehdä vekottimelle. Saabissakin on näköjään jotain järkeviä osia... peräkärriin nääs. Lehtijousella jousitettu saabin akseli pelaa hyvin!

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa