Ilmastoinnista asiaa, voiko sekoittaa R12 ja R413A?

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

Ilmastoinnista asiaa, voiko sekoittaa R12 ja R413A?

ViestiKirjoittaja only4pro » 23.5.2009 0:32

Onko täällä kylmälaiteasiantuntijaa?

Eli nyt järjestelmässä on R12, mutta liian vähän. Voiko vaan lisätä R413A vai pitääkö toi R12 ottaa pois tuolta?

Voiko sitten kun on ollut R413A vaihtaa suoraan R134A? Tai R410?

EDIT: kyseessä siis on linja-auto, eli ei ole pienestä määrästä kysymys, ja toi R413A maksaa siinä 120e/kg

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.5.2009 9:00

Onko täällä kylmälaiteasiantuntijaa?

Kyllähän tältä foorumilta muutama löytyy ;)

Eli nyt järjestelmässä on R12, mutta liian vähän. Voiko vaan lisätä R413A vai pitääkö toi R12 ottaa pois tuolta?

As.Rae R-413A on juurikin R-12 korvaava aine ja järjestelmän öljyt on vaihdettava tarvittaessa. R-413A kyllä sopii käytettäväksi mineraali-, polyeseri- ja pag-öljyjen kanssa, mutta suositeltavaa on vaihtaa.

Vaihda järjestelmän kuivain.
Älä sekoittele keskenään, vaan vaihda suoraan uusiin aineisiin, pääset helpommalla.

Voiko sitten kun on ollut R413A vaihtaa suoraan R134A? Tai R410?

Et voi vaihtaa R-134a:ta tilalle suoraan...tulee aikas arvokkaaksi, koska laitteisto todennäköisesti vaatii komponenttien muutos/vaihtotöitä, öljyt on vaihdettava, kuivain on vaihdettava, letkut/tiivisteet on vaihdettava jne jne...

R-410 ei taas sovi korkeampien paineiden takia ja ei sovi ajoneuvoteollisuuden ilmastoitilaitteisiin, eli et voi...

E: ps. Kannattaa sitten vaihtaa jo nyt kylmäaineet 1.1.2010 vuoden kylmälainsäädännön mukaan, niin varmasti myös myöhemminkin pienemmällä vaivalla jäähdykettä ajoneuvoon..

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 23.5.2009 14:09

Niin kuyn ei tiedä paljonko tuollainen vaihto R12 -> R413A -> R134a maksaisi, pitää kysellä. Tähän järjestelmään uppoaa varmaan kokonainen 11kg pullo, ja sehän maksaa siinä' 1300e paikkeilla se pullo, siihen vielä työt päälle niin johan on sopiva hinta...

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 23.5.2009 17:19

ööö... siis jos sieltä imastaan vanhat pois ja laitetaan tilalle r134a:ta, niin ei se 134 kyllä noin paljoa maksa. 14kg pullo jotain 300-500 tietämillä. Se on eri asia kuka noi vanhat myrkyt voi imasta pois, nyky koneet ei kuulema kestä noita vanhoja litkuja. Kait toi jäjestelmä pitäs sit vielä huuhdella ennen uusia aineita.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 23.5.2009 17:39

Tarkoitin sitä R413A ainetta, sen hinta on mukava...

Olisin kuullut että ei voisi siirtyä R12 -> R134a, mutta tänään kuulin että onnistuu, kunhan imaisee vanhat öljyt pois ja vaihtaa kuivaajan ja laittaa tilalle PAG öljyä. Ei tartte letkuja eikä tiivisteitä vaihtaa...

Niin ja vien luultavasti tän sellaiselle pajalle kun Thermo-Tek Nastolaan, niillä pitäisi olla tarvikkeet imaista vanhat pois...

Nuhapumppu
-
Viestit: 274
Liittynyt: 18.6.2004 4:29

ViestiKirjoittaja Nuhapumppu » 23.5.2009 20:15

Mistäs päin olet? Jos vaikutat jossain oulun lähistöllä niin soitteleppa sellaiseen firmaan kuin Oulun Rekka Cooler,ja kysy sieltä. Tietää melko paljon kylmäkoneista,ja tekee muuten myös henkilöautojen "vanhan mallisiin" ilmastointeihin huoltoa,ihan näin vinkkinä vaan.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.5.2009 21:30

Ei tartte letkuja eikä tiivisteitä vaihtaa...


Nooooh, kukin tekee miten itse tykkää... Ja AIVAN varmasti jostain päin alkaa pihinä kuulua jossain vaiheessa, kun tuota r-134a:ta laittaa ja sit ollaankin jo kustu omille kintuille turhan työn ja rahan menon takia. Ne tiivisteet ja letkut kun pettää ja aine tulee läpi..R12 letkut kun ei kestä r-134a kylmäainetta (eri materiaalia) :(

Sitä vanhaa öljyä kun ei 100% saa järjestelmästä huuhdeltua pois, sanoi kuka ja mitä tahansa. Ja öljyyn sitoituu kylmäainetta myös.

RS24 sopii suoraan r-12 tilalle! Se on Drop-in aine ja As.Rae nro:R-426A. Vaarana siltikin saattaa olla vain vuotavat kumitiivisteet, öljyjä ja letkuja ei tarvinnut vaihtaa. Mutta kuivain tietenkin!

Ja kyllä, tuon R-413A:n hinta on aikas sopivaa, kun siihen vielä lisätään katteet päälle =DDDDD Elämä on :P

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.5.2009 21:32

Mutta eiköhän paikallinen VALTUUTETTU autokylmän vankka ammattilainen myös osaa asiansa tehdä.. Itse suosittelen Tampereen Autokylmää, ellen itse huoltoa/korjausta asiakkaalle suorita!

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 24.5.2009 0:40

Soitan sinne Thermo-Tekille maanantaina, ovat ihan finnotzon ja webaston ja monen muun merkin ammattilaisia.

Tässä ei taida kovin monta letkua olla, ovat varmaan putkia eli jos nyt pari letkua on niin ne vois samalla vaihtaa...

Kyseessähän on siis vieläkin 12m pitkästä linja-autosta, jossa on Sütrak merkkinen kylmälaite, menee varmaan jotain 8-10kg sitä ainetta, ja kuulema on 3-4 vielä jäljellä jos lähtee käymään (sen tekee) eli jos vain lisäisi sitä R413A sinne sen 5-6kg verran

http://www.thermo-tek.fi/

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 25.5.2009 15:29

Soitettu Thermo-Tekille, eli suoraan RS24 lisää sinne, ei tartte vanhaa poistaa, hyötysuhde suht sama kun ennen. Eli alle tonnilla pärjää, kylmäaine 74e/kg ja menee ehkä se 6-8kg

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.5.2009 18:58

Hyvä hyvä ;)


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa