Onko täällä kylmälaiteasiantuntijaa?
Eli nyt järjestelmässä on R12, mutta liian vähän. Voiko vaan lisätä R413A vai pitääkö toi R12 ottaa pois tuolta?
Voiko sitten kun on ollut R413A vaihtaa suoraan R134A? Tai R410?
EDIT: kyseessä siis on linja-auto, eli ei ole pienestä määrästä kysymys, ja toi R413A maksaa siinä 120e/kg
Ilmastoinnista asiaa, voiko sekoittaa R12 ja R413A?
Valvoja: ffp jäsenet
Onko täällä kylmälaiteasiantuntijaa?
Kyllähän tältä foorumilta muutama löytyy ;)
Eli nyt järjestelmässä on R12, mutta liian vähän. Voiko vaan lisätä R413A vai pitääkö toi R12 ottaa pois tuolta?
As.Rae R-413A on juurikin R-12 korvaava aine ja järjestelmän öljyt on vaihdettava tarvittaessa. R-413A kyllä sopii käytettäväksi mineraali-, polyeseri- ja pag-öljyjen kanssa, mutta suositeltavaa on vaihtaa.
Vaihda järjestelmän kuivain.
Älä sekoittele keskenään, vaan vaihda suoraan uusiin aineisiin, pääset helpommalla.
Voiko sitten kun on ollut R413A vaihtaa suoraan R134A? Tai R410?
Et voi vaihtaa R-134a:ta tilalle suoraan...tulee aikas arvokkaaksi, koska laitteisto todennäköisesti vaatii komponenttien muutos/vaihtotöitä, öljyt on vaihdettava, kuivain on vaihdettava, letkut/tiivisteet on vaihdettava jne jne...
R-410 ei taas sovi korkeampien paineiden takia ja ei sovi ajoneuvoteollisuuden ilmastoitilaitteisiin, eli et voi...
E: ps. Kannattaa sitten vaihtaa jo nyt kylmäaineet 1.1.2010 vuoden kylmälainsäädännön mukaan, niin varmasti myös myöhemminkin pienemmällä vaivalla jäähdykettä ajoneuvoon..
ööö... siis jos sieltä imastaan vanhat pois ja laitetaan tilalle r134a:ta, niin ei se 134 kyllä noin paljoa maksa. 14kg pullo jotain 300-500 tietämillä. Se on eri asia kuka noi vanhat myrkyt voi imasta pois, nyky koneet ei kuulema kestä noita vanhoja litkuja. Kait toi jäjestelmä pitäs sit vielä huuhdella ennen uusia aineita.
Tarkoitin sitä R413A ainetta, sen hinta on mukava...
Olisin kuullut että ei voisi siirtyä R12 -> R134a, mutta tänään kuulin että onnistuu, kunhan imaisee vanhat öljyt pois ja vaihtaa kuivaajan ja laittaa tilalle PAG öljyä. Ei tartte letkuja eikä tiivisteitä vaihtaa...
Niin ja vien luultavasti tän sellaiselle pajalle kun Thermo-Tek Nastolaan, niillä pitäisi olla tarvikkeet imaista vanhat pois...
Olisin kuullut että ei voisi siirtyä R12 -> R134a, mutta tänään kuulin että onnistuu, kunhan imaisee vanhat öljyt pois ja vaihtaa kuivaajan ja laittaa tilalle PAG öljyä. Ei tartte letkuja eikä tiivisteitä vaihtaa...
Niin ja vien luultavasti tän sellaiselle pajalle kun Thermo-Tek Nastolaan, niillä pitäisi olla tarvikkeet imaista vanhat pois...
-
- -
- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.6.2004 4:29
Mistäs päin olet? Jos vaikutat jossain oulun lähistöllä niin soitteleppa sellaiseen firmaan kuin Oulun Rekka Cooler,ja kysy sieltä. Tietää melko paljon kylmäkoneista,ja tekee muuten myös henkilöautojen "vanhan mallisiin" ilmastointeihin huoltoa,ihan näin vinkkinä vaan.
Ei tartte letkuja eikä tiivisteitä vaihtaa...
Nooooh, kukin tekee miten itse tykkää... Ja AIVAN varmasti jostain päin alkaa pihinä kuulua jossain vaiheessa, kun tuota r-134a:ta laittaa ja sit ollaankin jo kustu omille kintuille turhan työn ja rahan menon takia. Ne tiivisteet ja letkut kun pettää ja aine tulee läpi..R12 letkut kun ei kestä r-134a kylmäainetta (eri materiaalia) :(
Sitä vanhaa öljyä kun ei 100% saa järjestelmästä huuhdeltua pois, sanoi kuka ja mitä tahansa. Ja öljyyn sitoituu kylmäainetta myös.
RS24 sopii suoraan r-12 tilalle! Se on Drop-in aine ja As.Rae nro:R-426A. Vaarana siltikin saattaa olla vain vuotavat kumitiivisteet, öljyjä ja letkuja ei tarvinnut vaihtaa. Mutta kuivain tietenkin!
Ja kyllä, tuon R-413A:n hinta on aikas sopivaa, kun siihen vielä lisätään katteet päälle =DDDDD Elämä on :P
Soitan sinne Thermo-Tekille maanantaina, ovat ihan finnotzon ja webaston ja monen muun merkin ammattilaisia.
Tässä ei taida kovin monta letkua olla, ovat varmaan putkia eli jos nyt pari letkua on niin ne vois samalla vaihtaa...
Kyseessähän on siis vieläkin 12m pitkästä linja-autosta, jossa on Sütrak merkkinen kylmälaite, menee varmaan jotain 8-10kg sitä ainetta, ja kuulema on 3-4 vielä jäljellä jos lähtee käymään (sen tekee) eli jos vain lisäisi sitä R413A sinne sen 5-6kg verran
http://www.thermo-tek.fi/
Tässä ei taida kovin monta letkua olla, ovat varmaan putkia eli jos nyt pari letkua on niin ne vois samalla vaihtaa...
Kyseessähän on siis vieläkin 12m pitkästä linja-autosta, jossa on Sütrak merkkinen kylmälaite, menee varmaan jotain 8-10kg sitä ainetta, ja kuulema on 3-4 vielä jäljellä jos lähtee käymään (sen tekee) eli jos vain lisäisi sitä R413A sinne sen 5-6kg verran
http://www.thermo-tek.fi/
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa