Tee-itse kompura

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

Tee-itse kompura

ViestiKirjoittaja lasses » 5.8.2008 9:11

Eli olisi kohdalla 50 rosteri painevesisäiliö (10 bar) ja kolmivaihesähkömoottori. Syntyisikö noista kompura jolla pystyisi tekemään jotakin järkevääkin?

Bilitsussa maksaisi semmoinen kohtuu kokoinen lohko 200-250 euroa. Mitä muuta romua tuohon menisi?

Tiedän, että tuo säiliö on pienehkö, mutta se olisi uusi ja ilmainen (jokaisessa asuu pieni sulovilén). Saako siihen mitenkään järkevästi tehtyä liitäntöjä? Vedenpoiston pystynee kikkailemaan vastapaineventtiilistä ja kalvon voinee jotenkin rikkoa?

Neuvot ja ohjeet tervetulleita....

Mikäänhän ei ole niin kallista kuin säästäminen?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 5.8.2008 9:36

Säiliön järkevyydestä en sano mitään varsinkin jos on kalvoastia, mutta moottorin ja Harley Davidsonin lohkon lisäksi tarvitset moottoriin sopivan kokoisen hihnapyörän, hihnan, painekytkimen, painemittarin, pikaliittimet, vedenpoistohanan sekä lisäksi sun pitää nikkaroida palikat, jolla moottori, säiliö sekä lohko yhdistetään yhdeksi kokonaisuudeksi.

Veden/öljyn erottimet, paineenalentimet sun muut ovat sitten ylimääräistä ekstraa, jotka voi integroida kompuraan tahi käyttää erillisiä..

Noilla kait alkuun pääsee.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 5.8.2008 10:26

Ei kannata rueta leikkimään noitten painevesisäiliöitten kanssa. Paineilman kans kun on kyse suurista voimista, ei ole leikin asia kun painesäiliö jysähtää. Melkosesti energiaa pienessä tilassa tommosessa pikkusäiliössäkin. Maailmalta löytyy esimerkkejä kun nuita erinäisiä vesijärjestelmien osista viriteltyja juttuja on jysähdellyt. Ei ole suunniteltu noita paineilmasäiliöiksi.

Nuihin hommiin pitäisi olla oikea tarkastettu paineilmasäiliö, kaasupullo, tai vaikka rekan paineilmasäiliö.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 5.8.2008 10:33

No mikä ettei se kestäisi, kun kerran hyväksytty 10 bar käyttöpaineeseen? Ja tuleehan siihen tietenkin varoventtiili.

En minäkään käytettyä galvanoitua painevesisäiliötä käyttäisi.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 5.8.2008 11:07

Mä tein silleen että otin päädyt rekan painesäiliöstä, teetin säiliöön vaipan teräspajalla "riittävän paksusta" materiaalista ja hitsautin kasaan kunnon hitsarilla, eipä tuokaan paljoa tullut maksamaan ja hyvin on kestänyt jo monta vuotta.

adahlm
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.7.2005 12:49

ViestiKirjoittaja adahlm » 5.8.2008 12:28

Muutama vuos takaperin tein samanlaisen tempun. Hommaa oli paljon eikä hinta jäänyt hirveesti vastaavan kokoisesta tehdasvehjeestä.
ittellä joku iso vanha kaasusäiliö tosi vahvoilla seinämillä johon on hitsattu liitännät tulo ja menoilmalle, moottori ja lohko sen päällä.

vaikka osat sai lohkoa lukuunottamatta melkein ilmaiseksi tuli kokonaishinnaksi n.4000mk.

Tarkista myös että tuleeko bilteman lohkon mukana ilman välijäähdytin. Ittelle ei tullut ja se löytyi loppujenlopuks käytettynä puretusta atlascopcon vehjeestä.
Tarkista myös moottorisi kierrosluku. 1500rpm koneella joudut tekemään lohkolle uudet hihnapyörät.

Eli hiirveesti ei säästä tossa hommassa...


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa