Nordkapissa käyneitä?
Valvoja: ffp jäsenet
Nordkapissa käyneitä?
Tulipa vaan mieleen että täällä kun on kansaa Suomen joka kolkasta, niin onko ketään joka olisi henkilökohtaisesti autolla ko. paikassa käynyt?
Tyttöystävän kanssa olis tarkotus lähteä sinne ajelemaan tossa reilun kolmen viikon päästä täältä Turusta. Ja ajetaan, ei mennä junalla ensin lappiin, niinku se helpointa olisi.
Askarruttaa lähinnä kun oon karttoja katellu ja reittisuunnitelmia tehny, ni että miten siellä susirajalla on noita huoltoasemia mistä saa menovettä vai onko se kanisterimeiningillä mentävä? Eli siis tarkoitan Utsjoen jälkeen Norjen lapissa...?
Millasta tietä siellä on ajettavana, jätäkö alukiekot suosiolla kotiin ja laitan peltivanteet alle vai miten?
Kokemuksia, kiitos! :)
Tyttöystävän kanssa olis tarkotus lähteä sinne ajelemaan tossa reilun kolmen viikon päästä täältä Turusta. Ja ajetaan, ei mennä junalla ensin lappiin, niinku se helpointa olisi.
Askarruttaa lähinnä kun oon karttoja katellu ja reittisuunnitelmia tehny, ni että miten siellä susirajalla on noita huoltoasemia mistä saa menovettä vai onko se kanisterimeiningillä mentävä? Eli siis tarkoitan Utsjoen jälkeen Norjen lapissa...?
Millasta tietä siellä on ajettavana, jätäkö alukiekot suosiolla kotiin ja laitan peltivanteet alle vai miten?
Kokemuksia, kiitos! :)
Kyllä siellä huoltoasemia on. Ennen nordkapia on maksullinen merenalainen tunneli, muistaakseen liki 8km pitkä. Tiet ihan ok, osittain erittäin mutkaisia, mäkisiä ja kapeita. Maisemat mahtavia ja hinnat mykistäviä. Olis kans parin päivän päästä lähdettävä viikoks norjaan, edellisestä norjan reissusta jo 3 vuotta vierähtänyt.
Tuossa hyvä info sivu norjaan matkaavalle.
http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html
Tuossa hyvä info sivu norjaan matkaavalle.
http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html
hetassa tankaat täyteen, niin käyt nordkapis sillä. mut kyllä lakselvis voi tankkaa myös, jos sitä kautta tulee pois. nordkapin saarella, honningsvågi kaupungis voi tankkaa, mut se on sit 11 kruunuu bensan hinta. utsjoella oli se 1.52 viime viikolla. nordkapin tunneli maksaa 186 kruunuu auto+ 2 henkee ja se maksaa molempiin suuntiin. ite nordkapin kielekkeelle oli 190 kruunuu per naama. 6870m on nordkapin tunneli ja älytön pakokaasun käry. kulkee 212m merenpinnan ala puolella. kilsa lasku, suoraa ja kilsan nousu. varo poroja vuonon rantaa pitkin menevällä tiellä. ei o tilaa väistää.
kysy vaikka privalla, jos jotain, käyn joka vuosi siellä, viimeks viime viikolla.
asfaltti tie on.
korjailtu...
kysy vaikka privalla, jos jotain, käyn joka vuosi siellä, viimeks viime viikolla.
asfaltti tie on.
korjailtu...
Viimeksi muokannut trp.freak, 22.7.2007 11:56. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Juhannuksen jälkeisellä viikolla tuolla tuli käytyä asuntoautolla. Henkilöautolla tuo reissu on varmasti miellyttävämpi kuskin kannalta.
Suorin reitti Turusta kulkenee Enontekiön kautta Altaan ja edelleen Nordkappiin.
Altasta polttoainetta ainakin saa (Shell, Esso tai Statoil), mutta taisi bensa olla noin 14 kr/litra ja diesel reilu 10 kr/litra. Eli Suomen puolella tankki täyteen. Tosin Enontekiöstäkin tuonne Nordkappiin on noin 450 km. Eli pihistelemään joutuu jos ajattelee olla kokonaan tankkaamatta Norjassa.
Ja Altan ja Nordkappin välillä on menossa tietöitä. Eli jos noista ei pidä, valitsee jonkun toisen reitin.
Suorin reitti Turusta kulkenee Enontekiön kautta Altaan ja edelleen Nordkappiin.
Altasta polttoainetta ainakin saa (Shell, Esso tai Statoil), mutta taisi bensa olla noin 14 kr/litra ja diesel reilu 10 kr/litra. Eli Suomen puolella tankki täyteen. Tosin Enontekiöstäkin tuonne Nordkappiin on noin 450 km. Eli pihistelemään joutuu jos ajattelee olla kokonaan tankkaamatta Norjassa.
Ja Altan ja Nordkappin välillä on menossa tietöitä. Eli jos noista ei pidä, valitsee jonkun toisen reitin.
porteri menee heittämällä nordkappii ja takas tankillisella... enontekiöltä.
petteri: kyl muuten meni. viime viikolla kokeiltu. voi säkällä päästäki lautalla, mut menin tunnelista.
petteri: kyl muuten meni. viime viikolla kokeiltu. voi säkällä päästäki lautalla, mut menin tunnelista.
Viimeksi muokannut trp.freak, 9.7.2007 23:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
^ Tai sitten ei. Meinaan on pikkasen erilaisia nuo maastot välillä Hetta --> Nordkap kuin välillä Etelä-Suomi - Suomen Lappi. Kummasti nousee porterin kulutus kun pitää pikkasen polettaa "mäkiin". Mutta nätisti ajamalla varmaan.
Pari kertaa tuolla on tullut käytyä ja Pohjois-Norjassa kymmeniä kertoja. Ensimmäisestä viestistä huokui epäröinti viimeisestä takapajulasta, joten ihan maailman avartamiseksi ja ennakkoluulojen karistamiseksi kannattaa ageen kävästä tuolla pyörähtämässä.
Älkää sitten pettykö jos ette Honningsvågista pohjoiseen mentäessä näe yhtään mitään ja 300 metrin pudotus mereenkin jää näkemättä... ;-)
P.S. Pääsekö Honningsvågiin vielä lautalla?
Pari kertaa tuolla on tullut käytyä ja Pohjois-Norjassa kymmeniä kertoja. Ensimmäisestä viestistä huokui epäröinti viimeisestä takapajulasta, joten ihan maailman avartamiseksi ja ennakkoluulojen karistamiseksi kannattaa ageen kävästä tuolla pyörähtämässä.
Älkää sitten pettykö jos ette Honningsvågista pohjoiseen mentäessä näe yhtään mitään ja 300 metrin pudotus mereenkin jää näkemättä... ;-)
P.S. Pääsekö Honningsvågiin vielä lautalla?
Sitte kannattaa pitää ajonopeudet hieman alle suurimman sallitun, Politi antaa Norjassa suht muhkeita laskuja pienistäkin ylityksistä. Myöskin lampaiden ja porojen päälle ajaessa laskua tulee. Norskeilla on joku ihme tapa, että lampaat laidunnetaan tiealueella...? Myös lehmät ei oo harvinainen näky tien päällä.
Oma extemporee Nordkapp reittini 2005 heinäkuussa oli:
1.päivä Jyväskylä-Sodankylä (telttamajoitus)
2.päivä Sodankylä-Inari Karigasniemi-Lakselv (yöpyminen teltassa)
3.päivä Lakselv-Nordkapp-Alta (yöpyminen teltassa Altasta 30 km pohjoiseen)
4.Päivä Alta- Skibotn-Kilpisjärvi-Pello (Autossa nukuttiin)
5.Päivä Pello-Jyväskylä
Ennen Norjan puolelle menoa tankkasin Karigasniemellä tankin täyteen, seuraavan kerran Altalla lisäilin menovettä. Kaikin puolin mukava reissu, erittäin vaikuttavat maisemat. Tosiaan ennen Nordkappiin pääsyä on tunneli maksu ja varsinaninen pääsymäksu Nordkappin kärkeen. Muita tietullimaksuja tuolla reitillä ei ollut.
1.päivä Jyväskylä-Sodankylä (telttamajoitus)
2.päivä Sodankylä-Inari Karigasniemi-Lakselv (yöpyminen teltassa)
3.päivä Lakselv-Nordkapp-Alta (yöpyminen teltassa Altasta 30 km pohjoiseen)
4.Päivä Alta- Skibotn-Kilpisjärvi-Pello (Autossa nukuttiin)
5.Päivä Pello-Jyväskylä
Ennen Norjan puolelle menoa tankkasin Karigasniemellä tankin täyteen, seuraavan kerran Altalla lisäilin menovettä. Kaikin puolin mukava reissu, erittäin vaikuttavat maisemat. Tosiaan ennen Nordkappiin pääsyä on tunneli maksu ja varsinaninen pääsymäksu Nordkappin kärkeen. Muita tietullimaksuja tuolla reitillä ei ollut.
Hmm, taidan jättää kameran kokonaan kotiin, on varmaan niin paskoja maisemia tuolla. Mitä nyt noita kuvia katellu...:)
Kävi mielessä kun tosta kautokeinosta täräyttää läpi, niin täytyy varmaan käydä toteuttamassa ikiaikaisia viettejä ja kompastua sivuvaunutsyntapin kahvaan..:)
Mahtaako sieltä löytyä paikka nimeltä Paskakönkäänkuru :D
No joo, leikki leikkinä. Tosiaan olis kiva tulla takas kotiin uroshirven sarvet Touranin kattoon kiinnitettynä :)
Kävi mielessä kun tosta kautokeinosta täräyttää läpi, niin täytyy varmaan käydä toteuttamassa ikiaikaisia viettejä ja kompastua sivuvaunutsyntapin kahvaan..:)
Mahtaako sieltä löytyä paikka nimeltä Paskakönkäänkuru :D
No joo, leikki leikkinä. Tosiaan olis kiva tulla takas kotiin uroshirven sarvet Touranin kattoon kiinnitettynä :)
http://www.jupeviihde.fi/kuvat.html
Hae tuolta vaikka Googlettamalla. Saat ihan uuden perspektiivin. (Jos en minä hölmö osannut linkittää...)
Katso kuvat Nordkapp-tekstillä. Itse olin reissulla mukana v 1992 ja oli kokemus se. Saatat saada lisäruiskeen innostusta... Heh heeh.
Hae tuolta vaikka Googlettamalla. Saat ihan uuden perspektiivin. (Jos en minä hölmö osannut linkittää...)
Katso kuvat Nordkapp-tekstillä. Itse olin reissulla mukana v 1992 ja oli kokemus se. Saatat saada lisäruiskeen innostusta... Heh heeh.
Lainaan hieman topiccia..
Kerta täällä nyt on näitä Norjan matkaajia ja itseäkin kovasti kiinnostaa tuo Nordkapissa vierailu, niin kertokaapa majoitusvaihtoehdoista Norjan puolella. Hotelleita, mökkejä vai ihan telttamajoitusta? Leirintäaluemajoitus vai uskaltaako matkailija pystyttää telttansa ihan vaan tienposkeen kuten vanhoina kunnon aikoina? Jos vielä suuntaa-antavaa hintapolitiikkaa jollain olisi esittää mökki/leirintäaluemaksuista.
Itse tässä Suunnitellut matkaa Karigasniemen kautta Norkappiin, sieltä takaisin Lakselviin jossa yöpyminen. Siitä sitten Vardøhon ja sieltä Nuorgamin kautta kotio.
Kerta täällä nyt on näitä Norjan matkaajia ja itseäkin kovasti kiinnostaa tuo Nordkapissa vierailu, niin kertokaapa majoitusvaihtoehdoista Norjan puolella. Hotelleita, mökkejä vai ihan telttamajoitusta? Leirintäaluemajoitus vai uskaltaako matkailija pystyttää telttansa ihan vaan tienposkeen kuten vanhoina kunnon aikoina? Jos vielä suuntaa-antavaa hintapolitiikkaa jollain olisi esittää mökki/leirintäaluemaksuista.
Itse tässä Suunnitellut matkaa Karigasniemen kautta Norkappiin, sieltä takaisin Lakselviin jossa yöpyminen. Siitä sitten Vardøhon ja sieltä Nuorgamin kautta kotio.
^^
Omalla reissulla ei ollut minkäänlaista ongelmaa telttailun kanssa. Lakselvin yläpuolella ajeltiin auto pysähdyspaikalta lähtenyttä uraa pitkin hieman syrjempään pienen lammen rantaan, illan myötä lammen rantaan saapui pari muutakin telttailijaa. Samoin kävi siellä Altan yläpuolella, etsin vain tieltä syrjään pusikkoon johtaneen piston ja telttapaikka löytyi varsin mukavasti ja telttanaapureita löytyi myös. Hyvä juttu tuolla Jäämeren tuntumassa on hyttysten vähyys :)
Omalla reissulla ei ollut minkäänlaista ongelmaa telttailun kanssa. Lakselvin yläpuolella ajeltiin auto pysähdyspaikalta lähtenyttä uraa pitkin hieman syrjempään pienen lammen rantaan, illan myötä lammen rantaan saapui pari muutakin telttailijaa. Samoin kävi siellä Altan yläpuolella, etsin vain tieltä syrjään pusikkoon johtaneen piston ja telttapaikka löytyi varsin mukavasti ja telttanaapureita löytyi myös. Hyvä juttu tuolla Jäämeren tuntumassa on hyttysten vähyys :)
en uskaltanut omaa juttua aloittaa kun tässä hommelissa on reitti kutakuinki sama...
Eli kun ajattelin oman perheeni ja kaverin porukan kanssa kävästä utsjoella ihan vaan telttaretkellä näin pääsääntöisesti ainakin aluksi. Missä voi välillä oulu - utsjoki pysähtyä ihan yöpymään ilman, että tarvisi maksaa telttapaikasta, mutta jos on pakko niin missä olisi halvinta, mutta mieluiten olisin sellaisessa paikassa jossa ei teltasta tarvitse maksaa, mutta pakko on aina pakko tänä päivänä...
Eli tarkoitus olisi tehdä matka oulu- ustjoki väli ja takaisin ihan vain huvin vuoksi omaksi iloksi.
Eli kun ajattelin oman perheeni ja kaverin porukan kanssa kävästä utsjoella ihan vaan telttaretkellä näin pääsääntöisesti ainakin aluksi. Missä voi välillä oulu - utsjoki pysähtyä ihan yöpymään ilman, että tarvisi maksaa telttapaikasta, mutta jos on pakko niin missä olisi halvinta, mutta mieluiten olisin sellaisessa paikassa jossa ei teltasta tarvitse maksaa, mutta pakko on aina pakko tänä päivänä...
Eli tarkoitus olisi tehdä matka oulu- ustjoki väli ja takaisin ihan vain huvin vuoksi omaksi iloksi.
Just tuohon tyylin itsekin ajattelin, että teltta johonkin "rauhalliseen paikkaan ja kun pois lähtee niin paikat siistiksi ja matkaan vaan... Mutta jos aivan pakkonba ajattelee niin voiko olla muuta mahdollisuutta vai onko oikeasti näinkin helppoa, että teltta pystyy sopivaan paikkaan ja ihmisiksi niin se siitä???
wicce kirjoitti:Eli kun ajattelin oman perheeni ja kaverin porukan kanssa kävästä utsjoella ihan vaan telttaretkellä näin pääsääntöisesti ainakin aluksi. Missä voi välillä oulu - utsjoki pysähtyä ihan yöpymään ilman, että tarvisi maksaa telttapaikasta, mutta jos on pakko niin missä olisi halvinta, mutta mieluiten olisin sellaisessa paikassa jossa ei teltasta tarvitse maksaa, mutta pakko on aina pakko tänä päivänä...
Eli tarkoitus olisi tehdä matka oulu- ustjoki väli ja takaisin ihan vain huvin vuoksi omaksi iloksi.
Tuolla seudulla Sodankylästä hieman ylöspäin yövyttiiin teltassa Sattasessa tekojärven rannassa, hyttysiä oli kyllä pirusti.

Aamulla pohjoiseen päin lähdettäessä huomattiin paljon parempi paikka kymmenisen kilometriä eteenpäin, jonne oli muutamia yöpyjiä kerääntynyt.

Mutta kyllä Lapista löytyy teltalle paikkoja todella helposti sivuteiden varsilta ja kun siivoaa vain jälkensä lähtiessään.
Age: Itse ajaisin tuonne Turusta Rovaniemi-utsjoki/karigasniemi-nordkapp ja takaisin vuonoja pitkin skibotniin (jumalattomat maisemat) ja siitä suomen puolelle Kilpisjärven kautta takaisin. Tulisi "muutaman" sadan km.n lenkki, mutta eipä tarvis ajaa tylsästi samaa tietä edes takaisin ja olis koko lappikin kierretty samalla. Ja btw, itse just ajelin siel 18".silla, ettei sinne turhaan tarvitse vaihdella renkaita-käys täällä stadin kaduilla ajeleen:)
Yleensä bensa/diisseli on 10cnt kalliimpaa pohjoisessa kuin esim. täällä Keski-Suomessa Oulussa (mutta esim roi/sodankylä -akselilla oli ihan ok hintasta bensaa).
Norjan hinnat sitten taas ihan erikseen. Ja asemat tosiaan harvassa Ivalon jälkeen. Ivalosta Norjan rajalle niin vähän matkaa että jos siellä tankin lyö täyteen niin luulisi mutkat käyvän meren rannalla melkeimpä millä tahansa biilillä.
Mutta pääsääntöisesti tekisin eväs/auton tankkaukset viimeistään Ivalossa, hinnat ok tasolla marketeissa. Inarissa taas sitten hiljenee ja harvenee palvelupisteet jo melko rankasti.
Norjan hinnat sitten taas ihan erikseen. Ja asemat tosiaan harvassa Ivalon jälkeen. Ivalosta Norjan rajalle niin vähän matkaa että jos siellä tankin lyö täyteen niin luulisi mutkat käyvän meren rannalla melkeimpä millä tahansa biilillä.
Mutta pääsääntöisesti tekisin eväs/auton tankkaukset viimeistään Ivalossa, hinnat ok tasolla marketeissa. Inarissa taas sitten hiljenee ja harvenee palvelupisteet jo melko rankasti.
Jos Länsirajaa ylös ajelee (VT21) kannattaa Pellossa tai Kolarissa ottaa tankki täyteen. Tänään diesel Kolarissa 0,999, Muoniossa 1,069 ja pohjoista kohden vaan nousee...
Tietysti Norjassa vieläkin kalliimpaa eli Hetassa tai Kilpisjärvellä taas tankit täyteen. Itse tulin juuri Norjasta ja Saanan huippukin tuli valloitettua.
Huomenna Skoda laukkaa Muoniosta Vantaalle, taitaa mennä koko päivä:-)
Tietysti Norjassa vieläkin kalliimpaa eli Hetassa tai Kilpisjärvellä taas tankit täyteen. Itse tulin juuri Norjasta ja Saanan huippukin tuli valloitettua.
Huomenna Skoda laukkaa Muoniosta Vantaalle, taitaa mennä koko päivä:-)
Äsken juuri tultiin Nordkapista!
Maanantaina lähdettiin matkaan, eikä menty kaikkein lyhintä reittiä.
Yritin valita reitin siten, että meno ja tulomatkalla olisi vähän erilaista nähtävää.
Hyvät ilmat kyllä sattui reissulle ja hengissä selvittiin takaisin.
Varmasti yli 50km tuli yhteensä tunneleissa ajettua. Kokonaismatkaksi kertyi 2569km.
Kannattaa huomioida, että Norjassa ei polttoaine ole kovinkaan edullista. Honningsvågissa 98E maksoi paikallisella Shellillä yli 1.70€
Nordkapin tunnelin maksu peritään siellä Nordkapin puolella tunnelia ja maksu pitää maksaa siis molempiin suuntiin mentäessä.
Eli tankki täyteen ennen rajan ylitystä
Maanantaina lähdettiin matkaan, eikä menty kaikkein lyhintä reittiä.
Yritin valita reitin siten, että meno ja tulomatkalla olisi vähän erilaista nähtävää.
Hyvät ilmat kyllä sattui reissulle ja hengissä selvittiin takaisin.
Varmasti yli 50km tuli yhteensä tunneleissa ajettua. Kokonaismatkaksi kertyi 2569km.
Kannattaa huomioida, että Norjassa ei polttoaine ole kovinkaan edullista. Honningsvågissa 98E maksoi paikallisella Shellillä yli 1.70€
Nordkapin tunnelin maksu peritään siellä Nordkapin puolella tunnelia ja maksu pitää maksaa siis molempiin suuntiin mentäessä.
Eli tankki täyteen ennen rajan ylitystä
Laitetaanpa pari kuvaa viime keskiviikolta.
Huomaa että säät kyllä suosi meitä.
Enää pari kilometriä... Klik!
Perillä Nordkapissa Klik!
Tiistaina satoi lähes koko päivän, pieniä taukoja lukuunottamatta.
Silloin ajettiin Sodankylä, Kittilä, Enontekiö, Kautokeino, Karasjok, Norkapp -reitti
ja vähän ennen kuin alettiin pystyttämään telttaa Nordkapp Campingille sade lakkasi kokonaan.
Keskiviikko aamu valkeni tosiaan lämpimänä ja lähes täysin pilvettömänä, kuten kuvistakin varmaan ilmenee.
Huomaa että säät kyllä suosi meitä.
Enää pari kilometriä... Klik!
Perillä Nordkapissa Klik!
Tiistaina satoi lähes koko päivän, pieniä taukoja lukuunottamatta.
Silloin ajettiin Sodankylä, Kittilä, Enontekiö, Kautokeino, Karasjok, Norkapp -reitti
ja vähän ennen kuin alettiin pystyttämään telttaa Nordkapp Campingille sade lakkasi kokonaan.
Keskiviikko aamu valkeni tosiaan lämpimänä ja lähes täysin pilvettömänä, kuten kuvistakin varmaan ilmenee.
Keskiviikkona kun aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta, niin lämmintä oli yli 20ºC ja t-paitasillaan tarkeni ihan hyvin.
Tiistaina kun oli sumusta ja sateista niin lämpötila oli 7-9ºC:n tuntumassa.
Vesi tuntui kyllä keskiviikkonakin pirun kylmältä, eli ei se jäämeri nimeään aivan aiheettomasti kanna.
Mahdollinen tuuli tietysti vaikuttaa paljon tuohon kuinka lämpimältä siellä tuntuu.
Nordkapin pääsylippu on voimassa 2vrk. joten siellä voi käydä vaikka jo ensimmäisenä iltana katsomassa pohjoisen keskiyötä ja seuraavana päivänä mennä päiväs aikaan.
Se Nordkapphallen (ja ilmeisesti koko niemen kärki) on auki yöllä 02 asti.
Meillä ei ollut etukäteen tietoa noista aukiolo ajoista, niin ei tullut lähdettyä tuloiltana enää tuonne alueelle,
kun saavuttiin sinne Nordkapp campingiin vasta ~klo 23 suomen aikaa.
Tiistaina kun oli sumusta ja sateista niin lämpötila oli 7-9ºC:n tuntumassa.
Vesi tuntui kyllä keskiviikkonakin pirun kylmältä, eli ei se jäämeri nimeään aivan aiheettomasti kanna.
Mahdollinen tuuli tietysti vaikuttaa paljon tuohon kuinka lämpimältä siellä tuntuu.
Nordkapin pääsylippu on voimassa 2vrk. joten siellä voi käydä vaikka jo ensimmäisenä iltana katsomassa pohjoisen keskiyötä ja seuraavana päivänä mennä päiväs aikaan.
Se Nordkapphallen (ja ilmeisesti koko niemen kärki) on auki yöllä 02 asti.
Meillä ei ollut etukäteen tietoa noista aukiolo ajoista, niin ei tullut lähdettyä tuloiltana enää tuonne alueelle,
kun saavuttiin sinne Nordkapp campingiin vasta ~klo 23 suomen aikaa.
Jep jep. Eli vaatetta kannattaa mukaan ottaa vaikka kesä onkin.
Niin, mitä se tunnelimaksu oli? 300 norjan kruunua? Ja sen joutuu maksamaan molempiin suuntiin...?
Oliks siel oikeen ruuhkaa, vai saiko siellä ajella ihan rauhassa? Paljonkin suomalaisia?
Defeat, jos sopii, lainaan tota toista kuvaa hetkeksi :)
Niin, mitä se tunnelimaksu oli? 300 norjan kruunua? Ja sen joutuu maksamaan molempiin suuntiin...?
Oliks siel oikeen ruuhkaa, vai saiko siellä ajella ihan rauhassa? Paljonkin suomalaisia?
Defeat, jos sopii, lainaan tota toista kuvaa hetkeksi :)
Lainaa vaan.
Ruuhkaa ei ollut kyllä yhtään. Kyllähän sinne autoja koko ajan meni ja tuli, mutta suhteellisen pitkistä välimatkoista johtuen jonoja ei ollut yhtään ja aika ihme oli jos samalla tien pätkällä edessä tai takana toisen auton näki.
Itse Nordkapin alueella kuuli kyllä vähän väliä puhuttavan suomea. Yleisesti ottaen aika tasaisesti kaikista euroopan maista siellä porukkaa oli. Jotkut tietysti kaukaisemmistakin maista.
Tunnelimaksu oli henkilöauto + kuljettaja 145NOK ja yksi aikuinen matkustaja 47NOK, eli yhteensä 192NOK per suunta.
Itse Nordkappiin maksoi aikuiselta 195NOK per henkilö.
Pelkkä Nordkapissa käynti maksoi pääsy- ja tunnelimaksuineen siis kahdelta henkilöltä ~100€ ilman majoitus ja polttoainekuluja.
Kuitin mukaan (11.7.2007) Honningsvågin Shellillä 98E maksoi 13.30NOK.
Sämpylä (Åpen Sandwich) maksoi Nordkapin Kafe Kompassetissa 75NOK.
Hintaa oli, mutta oli kyllä täytettäkin reilusti. Ei sitä voi edes mainita samassa lauseessa tavallisten huoltoasemien sämpylöiden kanssa.
Hyvin jaksoi sämpylän voimilla ajella Hammerfestiin pizzalle. (No, matkalla pysähdyttiin tien varteen keittämään kahvit Trangialla.)
Kaikista hinnoistaan huolimatta oli kyllä kannattava reissu. Kyllä tuonne pitää joskus toisenkin kerran mennä.
Harmittamaan jäi vaan kun en ostanut sitä t-paitaa sieltä Nordkapin matkamuistomyymälästä.
Ruuhkaa ei ollut kyllä yhtään. Kyllähän sinne autoja koko ajan meni ja tuli, mutta suhteellisen pitkistä välimatkoista johtuen jonoja ei ollut yhtään ja aika ihme oli jos samalla tien pätkällä edessä tai takana toisen auton näki.
Itse Nordkapin alueella kuuli kyllä vähän väliä puhuttavan suomea. Yleisesti ottaen aika tasaisesti kaikista euroopan maista siellä porukkaa oli. Jotkut tietysti kaukaisemmistakin maista.
Tunnelimaksu oli henkilöauto + kuljettaja 145NOK ja yksi aikuinen matkustaja 47NOK, eli yhteensä 192NOK per suunta.
Itse Nordkappiin maksoi aikuiselta 195NOK per henkilö.
Pelkkä Nordkapissa käynti maksoi pääsy- ja tunnelimaksuineen siis kahdelta henkilöltä ~100€ ilman majoitus ja polttoainekuluja.
Kuitin mukaan (11.7.2007) Honningsvågin Shellillä 98E maksoi 13.30NOK.
Sämpylä (Åpen Sandwich) maksoi Nordkapin Kafe Kompassetissa 75NOK.
Hintaa oli, mutta oli kyllä täytettäkin reilusti. Ei sitä voi edes mainita samassa lauseessa tavallisten huoltoasemien sämpylöiden kanssa.
Hyvin jaksoi sämpylän voimilla ajella Hammerfestiin pizzalle. (No, matkalla pysähdyttiin tien varteen keittämään kahvit Trangialla.)
Kaikista hinnoistaan huolimatta oli kyllä kannattava reissu. Kyllä tuonne pitää joskus toisenkin kerran mennä.
Harmittamaan jäi vaan kun en ostanut sitä t-paitaa sieltä Nordkapin matkamuistomyymälästä.
http://www.ratesfx.com/rates/rate-converter.fi.html
Yksi kruunu on tällä hetkellä siis 0.126532€
Tuo 192kruunun tunnelimaksu tekee euroina 24,29€
195 kruunun pääsymaksu Nordkappiin yhdeltä aikuiselta 24.67€
Varmasti Euroopan pohjoisin sämpylä maksoi euroiksi muutettuna 9.49€
Norjan puolella yö kahden hengen mökissä (hytte), maksoi monessa paikassa 500 kruunua, eli 63.27€
Yksi kruunu on tällä hetkellä siis 0.126532€
Tuo 192kruunun tunnelimaksu tekee euroina 24,29€
195 kruunun pääsymaksu Nordkappiin yhdeltä aikuiselta 24.67€
Varmasti Euroopan pohjoisin sämpylä maksoi euroiksi muutettuna 9.49€
Norjan puolella yö kahden hengen mökissä (hytte), maksoi monessa paikassa 500 kruunua, eli 63.27€
Kuvia reitiltä Jämsä-Haaparanta-Kiiruna-Narvik-Lofootit-Nordkapp-Kemijärvi-Kuopio-Kotiin. Kuvat ei oo ihan oikeessa järjestyksessä.
Pari viikkoo sitten ajettiin 4500km lenkki Norjan kautta. Tiet on melko hyviä mutta on sitten todella huonojakin madalletulle autolle.
Pari viikkoo sitten ajettiin 4500km lenkki Norjan kautta. Tiet on melko hyviä mutta on sitten todella huonojakin madalletulle autolle.
Tuolla norjanpuolella tuli itekin käytyä alkuviikosta, siinä olikin kestotestiä täysin kunnostetulle kakkoskopalle (näkyy joissakin kuvissa)
Poikkesin siinä Skibothnista hieman eteepäin kohti Altaa.
Täytyy kyllä myöntää että maisemat on tosi hienoja 8)
ja tuolla niitä kuvia
http://s30.photobucket.com/albums/c313/kuormuri/
Poikkesin siinä Skibothnista hieman eteepäin kohti Altaa.
Täytyy kyllä myöntää että maisemat on tosi hienoja 8)
ja tuolla niitä kuvia
http://s30.photobucket.com/albums/c313/kuormuri/
Tollaselle roadtripille kun lähtee (enää muuten vajaa viikko \o/) tulee mieleen muutamia juttuja...
- Missä ootte pessy vaatteet? Jossain tunturipurossa -3 asteisessa vedessäkö? Omot sekaan ja sillee?
- Jos ja kun esim. Norjassa nappaa sellaset sakot, et lähtee vaikka kortti, niin miten on, lähettääkö ne sen kortin Suomeen, vai naulaako ne sen teesiksi seinälle, ettei NÄIN AINAKAAN SAA NORSKIPOIKA TEHDÄ!
- Missä ootte pessy vaatteet? Jossain tunturipurossa -3 asteisessa vedessäkö? Omot sekaan ja sillee?
- Jos ja kun esim. Norjassa nappaa sellaset sakot, et lähtee vaikka kortti, niin miten on, lähettääkö ne sen kortin Suomeen, vai naulaako ne sen teesiksi seinälle, ettei NÄIN AINAKAAN SAA NORSKIPOIKA TEHDÄ!
Tollaselle roadtripille kun lähtee (enää muuten vajaa viikko \o/) tulee mieleen muutamia juttuja...
- Missä ootte pessy vaatteet? Jossain tunturipurossa -3 asteisessa vedessäkö? Omot sekaan ja sillee?
Itse en ainakaan meidän Nordkappin reissulla pyykinpesua miettinyt alkuunkaan. Vaihtovaatetta tuli otettua sen verran mukaan, mitä ajatteli muutaman päivän reissulla tarvitsevansa. Puroihin ei kannata pyykkipulvereita kylvää. Ämpäri mukaan ja pesee siinä mikäli pyykkäämään sinne menee ja pyykkiaineet ei muuten oikein pelitä kylmässä vedessä...:)
Meidän reissu kesti maanantaista lauantaihin, eikä ainakaan tuolla välillä tarvinut pyykkejä alkaa pesemään.
Jos tuntee tarvetta pyykinpesulle, niin ainakin siellä Nordkapp Campingillä oli pyykkitupa.
En muista mitä se pyykkikoneen käyttö olisi maksanut, mutta muistaakseni se toimi kolikoilla.
Samalla leirintäalueella myös suihkuissa lämpimästä vedestä piti maksaa 5NOK/5min.
Kannattaa siis nostaa jonkin verran käteistäkin mukaan, vaikka muuten aikoisi visalla pärjätä.
Jos tuntee tarvetta pyykinpesulle, niin ainakin siellä Nordkapp Campingillä oli pyykkitupa.
En muista mitä se pyykkikoneen käyttö olisi maksanut, mutta muistaakseni se toimi kolikoilla.
Samalla leirintäalueella myös suihkuissa lämpimästä vedestä piti maksaa 5NOK/5min.
Kannattaa siis nostaa jonkin verran käteistäkin mukaan, vaikka muuten aikoisi visalla pärjätä.
Jeps, mut kun pari viikkoa pyörii ympäri Suomea, niin kyllä siinä tulee pyykkikonetta ikävä. Kuulin kivoja juttuja Kaamasen kievarista, olisko jollain antaa tarkempia koordinaatteja, sillä kuulin vaan et se on Kaamasentiellä, mutta onk se joku sellanen mörskä mistä ei voi ohi ajaa.
Vahasin auton tässä yks päivä, ja laitoin tuplavahat keulaan, ettei ne perkeleen itikat ainakaan ihan helvetin kovin oo kiinni. Laitan viel tuulilasiin vahat ennen kun reissuun lähtee...:)
Vahasin auton tässä yks päivä, ja laitoin tuplavahat keulaan, ettei ne perkeleen itikat ainakaan ihan helvetin kovin oo kiinni. Laitan viel tuulilasiin vahat ennen kun reissuun lähtee...:)
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 3.10.2004 20:28
^
Ajo-ohje
Kartta & koordinaatit
Sevettijärven risteyksestä (viitassa lukee Näätämö, Sevettijärvi ja Norja) muutama kilometri pohjoiseen ja vasemmalta puolella tietä löytyy ko. mesta.
Opasteita alkaa tulla vastaan Inarin jälkeen...
Onhan se aikas legendaarinen paikka (c;
Ajo-ohje
Kartta & koordinaatit
Sevettijärven risteyksestä (viitassa lukee Näätämö, Sevettijärvi ja Norja) muutama kilometri pohjoiseen ja vasemmalta puolella tietä löytyy ko. mesta.
Opasteita alkaa tulla vastaan Inarin jälkeen...
Onhan se aikas legendaarinen paikka (c;
-
- -
- Viestit: 50
- Liittynyt: 3.10.2004 20:28
Mitenkäs siellä on noita huoltsikoita utsjoelle asti jos lyö tankin täyteen lähtiessä?
Viimeinen isompi rypäs Ivalossa ja aika kohtuuhintaista, jos vertaa muihin Lapin asemiin. Seuraava nelostien tankkauspiste siellä Kaamasen kievarissa ja hinta pompsahtaa jo melkosesti. Justiin viime viikolla pyörähdin Kevolla...
Muistakaa varoa poroja! Justiin radiossa sanottiin, että porokolariaika pahimmillaan, kun räkkäaika alkaa ja elukat pakenee ötököitä tielle.
Huoh, tää ketjuhan on suorastaan huvittavaa luettavaa. Tuntuu et porukka ois menossa kauemmaksikin reissaamaan ja päällystetty tie loppuisi kehän ulkopuolella, tai viimeistään vaasa - joensuu linjan yläpuolella. Myöskin oman järjen käyttö ja netin tieto on kiven alla kysymyksistä päätellen...
Edittiä: Mut aiheeseen liittyen, KANNATTAA jokaisen lähteä joka vain voi kuvitella selviävänsä moisesta survivaali reissusta hengissä. On varmastikkin hyvin opettavaista ja avartavaa hyvin monelle.
Edittiä: Mut aiheeseen liittyen, KANNATTAA jokaisen lähteä joka vain voi kuvitella selviävänsä moisesta survivaali reissusta hengissä. On varmastikkin hyvin opettavaista ja avartavaa hyvin monelle.
Ei tätä pakko ole lukea, ja eikö sitä kysyä saa?
Ja eikö muka tässä oo foorumi hyötykäytössä, kaikenmaailman vittuilua tääl harrastetaan jo ihan tarpeeks.
Ja niinhän sitä sanotaan ettei kysyvä tieltä eksy...
http://lapinmatka.vuodatus.net
Ja anteeksi muuten, että avasin tollasen blogin. Sehän nyt on ihan turha, ajanhan mä vaan naapuriin kattelemaan lumisia mäkiä.
Ja eikö muka tässä oo foorumi hyötykäytössä, kaikenmaailman vittuilua tääl harrastetaan jo ihan tarpeeks.
Ja niinhän sitä sanotaan ettei kysyvä tieltä eksy...
http://lapinmatka.vuodatus.net
Ja anteeksi muuten, että avasin tollasen blogin. Sehän nyt on ihan turha, ajanhan mä vaan naapuriin kattelemaan lumisia mäkiä.
trp.freak, mulla vaimokkeen puolelta sukulaisia. Töitäkin olisi saanut jo yhden kerran kun tuli haettua mutta jätin lähtemättä kun oli ns. pakko asua täällä eteläisessä Oulussa vielä silloin. Nyt tilanne taas olisi eri :-) Paitsi työntanaja on varmasti vieläkin sitä mieltä että 'juuu, ethän sää mihinkään tästä'.
joo no ei mulla ihan tuo muutto kuume polttele juurikaan, mutta matkustamaan pitäisi kyllä päästä vaikkakin vain suomen rajojen sisä puolella, mutta kuitenkin. Vaikka paljon ajelen täällä oulun alueella niin enpä juuri ole rovaniemeä kauemmas päässyt vaikka olisin halunnut. Mutta tänä syksynä ajateltiin vaimokkeen ja pikku pojan kanssa käydä pohjoisimmassa suomessa ainakin ellei pitemmällä. Tarkoituksella syksymmällä ihan ruskon aikaan kun lehdet ruskistuu ym... Ja ihan vain huvikseen kun en ole tälle kesälle mitään muuta keksiny niin panostetaan tämmöseen reissuun sitten...
Huh, ollaan jo melkeen Vaasassa. Täähän käy jännäksi...missä ne vi**n porot jo on? nimim. ohikulkutie :P
Mutta edelleen, kaikki kiinnostuneet http://lapinmatka.vuodatus.net varmasti hienoja kuvia kun kaksi valokuvaajaa lappiin menee ;)
Mutta edelleen, kaikki kiinnostuneet http://lapinmatka.vuodatus.net varmasti hienoja kuvia kun kaksi valokuvaajaa lappiin menee ;)
No perskeles, puoli ffp-foorumin väkeä ollut tänä kesänä tuolla. Kohta miitin paikka Nordkapp-centerin pihalla :-))))
Itse kipaisin pari kertaan Norjassa tänä kesänä. Ensin viikon reissu mopottimella, jolla tuli vetäistyä ~4300km ja miltei heti perään liki viikon reissu perheen kanssa autolla, jolla puolestaan tuli kiepautettua kaikkinensa 4100km:n lenkki.
Ei tuosta moporeissusta sen enempää kun ei kuulu tähän (oltiin etelämpänä), mutta autoreissu suuntautui pohjoiseen.
Otettiin enempi reissaamisen kannalta ja telttailtiin mennessä Kuusamossa (joku Camping-alue...15€). Rajan yli mentiin Nuorgamissa (yöpyminen lomakeskuksessa, 6 hengen huoneisto 100€), josta rannikkoa pitkin Isfjordiin ja siitä Nordkappiin. Nordkapista keula käännettiin Skaidissa vietetyn yön jälkeen (joku kristilinen-mikä-lie-keskus, 4h:n huone 350NOK) Hammerfestiin ja sieltä Altaan. Altan jälkeen käytiin Kåfjordissa ihmettelemässä Tirpitz-museota....oli meinaan kyseinen saksalaisten tykeillä varustetu "soutuvene" sodan aikana parkissa kyseisessä vuonossa. Altasta suuntima kohti Skibotnia, jossa oli erittäin hyvä camping-alue (hyvät mökit, palvelut saunoineen sekä ipanoille kunnon leikkikenttä trampoliineineen...mökki kustanti 500NOK). Skibotnista nykäistiin melkein Narvikiin, jonka lähettyviltä tultiin E10:ä Kiirunan kautta Över Torneoon ja sieltä rajan yli. Skibotnista tultiin kotio yhdellä ajolla. Aamulla 9.00 lähdettiin ja 04:00 aamuyöllä oltiin kotona. Tais tuo viimeinen rykäisy olla jotain 1600-1700km, jota en voi kyllä suositella.
Mitä noihin Norjalaisiin sakkoihin tulee niin bongasin tämmöisen tabliskan netistä
Tarkempaa infoa löytyy: http://www.roadmc.com/default.asp?pubid=14
Lisäksi intellinetti kertoo, että lampaasta saapi pulittaa 3000NOK....niin joo ja maistissa ajamisesta taitaa häkki heilahtaa automaattisesti.
Itse kipaisin pari kertaan Norjassa tänä kesänä. Ensin viikon reissu mopottimella, jolla tuli vetäistyä ~4300km ja miltei heti perään liki viikon reissu perheen kanssa autolla, jolla puolestaan tuli kiepautettua kaikkinensa 4100km:n lenkki.
Ei tuosta moporeissusta sen enempää kun ei kuulu tähän (oltiin etelämpänä), mutta autoreissu suuntautui pohjoiseen.
Otettiin enempi reissaamisen kannalta ja telttailtiin mennessä Kuusamossa (joku Camping-alue...15€). Rajan yli mentiin Nuorgamissa (yöpyminen lomakeskuksessa, 6 hengen huoneisto 100€), josta rannikkoa pitkin Isfjordiin ja siitä Nordkappiin. Nordkapista keula käännettiin Skaidissa vietetyn yön jälkeen (joku kristilinen-mikä-lie-keskus, 4h:n huone 350NOK) Hammerfestiin ja sieltä Altaan. Altan jälkeen käytiin Kåfjordissa ihmettelemässä Tirpitz-museota....oli meinaan kyseinen saksalaisten tykeillä varustetu "soutuvene" sodan aikana parkissa kyseisessä vuonossa. Altasta suuntima kohti Skibotnia, jossa oli erittäin hyvä camping-alue (hyvät mökit, palvelut saunoineen sekä ipanoille kunnon leikkikenttä trampoliineineen...mökki kustanti 500NOK). Skibotnista nykäistiin melkein Narvikiin, jonka lähettyviltä tultiin E10:ä Kiirunan kautta Över Torneoon ja sieltä rajan yli. Skibotnista tultiin kotio yhdellä ajolla. Aamulla 9.00 lähdettiin ja 04:00 aamuyöllä oltiin kotona. Tais tuo viimeinen rykäisy olla jotain 1600-1700km, jota en voi kyllä suositella.
Mitä noihin Norjalaisiin sakkoihin tulee niin bongasin tämmöisen tabliskan netistä
60km/h tai hitaammalla alueella:
1-5 ylinopeutta sakkoa 600 kruunua
6-10 yn. sakkoa 1600 kr.
11-15 yn. sakkoa 2900 kr.
16-20 yn. sakkoa 4200 kr.
21-25 yn. sakkoa 6500 kr.
70 km/h tai nopeammalla alueella:
1-5 ylinopeutta sakkoa 600 kr.
6-10 yn. sakkoa 1600 kr.
11-15 yn. sakkoa 2600 kr.
16-20 yn. sakkoa 3600 kr.
21-25 yn. sakkoa 4900 kr.
26-30 yn. sakkoa 6500 kr.
31-35 yn. sakkoa 7800 kr.
Ilman turvavyötä ajosta napsahtaa sakkoa 750 kr.
Tarkempaa infoa löytyy: http://www.roadmc.com/default.asp?pubid=14
Lisäksi intellinetti kertoo, että lampaasta saapi pulittaa 3000NOK....niin joo ja maistissa ajamisesta taitaa häkki heilahtaa automaattisesti.
Tuolla on sen verran hyvät liksat, että ei nuo ainakaan paikallisille pelotteena toimi. Nimittäin kun itse ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti niin eivät kauaa takana roiku vaan vetävät ohi melkoista haipakkaa. Tuolla nuo on vieläpä kiinteitä summia, joten tulot ei vaikuta sakon määrään nostavasti. Ajokiellot on sen sijaan melkoisia jos vetäisee sellaista vauhtia, että kortti lähtee.
Kaamasessa ollaan. En tiedä mitenkä legenda paikka tää pahimmillaan on, mutta ihan jees mökkejä. Reissu on sujunut poroista ja lampaista huolimatta hyvin ja kilometrejäkin on tienpäällä piisannut. Huomenna nenä kohti kuusamoa, ja sieltä aina vaan alaspäin. Sunnuntaina mökille itä-suomeen...
Loput kommellukset kuvien höystämänä voitte edelleen lukea http://lapinmatka.vuodatus.net ja kommentoida saa jos jaksaa...:)
Loput kommellukset kuvien höystämänä voitte edelleen lukea http://lapinmatka.vuodatus.net ja kommentoida saa jos jaksaa...:)
Tuolla taitaa olla paljon tuollaisia kristillisiä leirintäalueita.
Me yövyttiin Altan lähellä Solvang Camping:llä ja sielläkin oli sen vastaanottorakennuksen päädyssä iso risti ja mökissä odotti uusi testamentti.
3-hengen huone (kerrossänky, jossa alavuode kahden nukuttava) maksoi 500kruunua kahdelta hengeltä.
Mökit oli kyllä siistissä kunnossa ja aika uusia. Mukavuuksiin lukeutui vain keittolevy ja jääkaappi, josta tosin piti itse laittaa töpseli seinään ja odotella kaapin todella hidasta jäähtymistä.
Me yövyttiin Altan lähellä Solvang Camping:llä ja sielläkin oli sen vastaanottorakennuksen päädyssä iso risti ja mökissä odotti uusi testamentti.
3-hengen huone (kerrossänky, jossa alavuode kahden nukuttava) maksoi 500kruunua kahdelta hengeltä.
Mökit oli kyllä siistissä kunnossa ja aika uusia. Mukavuuksiin lukeutui vain keittolevy ja jääkaappi, josta tosin piti itse laittaa töpseli seinään ja odotella kaapin todella hidasta jäähtymistä.
Juuri kotiuduttu 6 päivän Norjan reissulta. Reittinä oli:
1. päivä Hki-Oulu, tasaisen tylsää paahtamista
2. päivä Oulu-Enontekiö-Kautokeino-Alta, ei mitenkään erityisemmin säväyttänyt. Yöpyminen 4 hengen pikkumökissä, maksoi 300NOK
3. päivä Alta-Nordkapp-Lakselv-Ifjord, maisemat aivan mahtavat, Nordkapp itsessään oli ehkä pieni pettymys. Tunnelimaksu oli 192NOK/suunta (auto + 2 henkilöä), pääsymaksu itse Nordkappiin oli 2 hengeltä ja autolta 390NOK. Poroja ja takaisin tullessa myös lampaita sai varoa koko matkan. Alunperin oli tarkoitus jäädä Lakselviin yöksi, mutta sopivaa (=edullista) majoituspaikkaa ei löytynyt niin päätimme jatkaa matkaa ja katsoa sopivaa mökkikylää. Ifjordista löytyikin oikein viehättävät mökkikylä 2 pienen kosken tapaisen väliin jäävältä kannakselta eikä hintakaan ollut paha (250NOK).
4. päivä, Ajeltiin Ifjord-Tana Bru-Vadso-Kirkenes-Näätämö-Inari, pientä kiertelyä varanginvuonon ympärillä, matkalla Vadsohon ja takaisin oli maisemat taas kerran mykistävät, tuosta tuli noin 90km ylimääräinen lenkki, mutta kannatti kyllä tehdä. Kirkenes oli täynnä venäläisiä(huoria), eikä paikka muutenkaan viehättänyt. Kirkenesistä tuli ajettua matalalentomeiningillä iltaa pitkin Inariin yöksi. Uruniemi Camping oli ehkä huonoin paikka koko matkalla, palvelua ei saanut edes rahalla ja suihkustakin joutui maksamaan erikseen. Norjan puolella oli leirintäalueilla ilmaiset suihkut vaikka monessa paikassa toisin mainittiin.
5. päivä, Inari-Mikkeli, noin 1000km tuli pudoteltua aika pitkälle yhtä soittoa mökille jossa 2 päivää saunomista ja riippukeinussa makoilua.
6. päivä, vihdoin kotiin pyykkiä pesemään...
4200km tuli yhteensä ajoa, norjassa nafta maksoi noin 1.3e/l, ruoka oli jotakuinkin suomen hinnoissa. Keskikulutus reissulla oli 1.9CDTI Astra farkulla 5.6l/100km, huomattavaa että pienimmän tankillisen keskikulutuksen (4.79l/100km) sai juurikin tuolla vuonojen ympäri ajellessa missä oli samalla suuria nousuja ja laskuja.
2 hengeltä rahaa paloi polttoaineineen kaikkineen noin 650e, pääosin tuli trangialla keiteteltyä sapuskat, pari kertaa tuli syötyä matkan varrella lättyä/noutopöytää/vast.
1. päivä Hki-Oulu, tasaisen tylsää paahtamista
2. päivä Oulu-Enontekiö-Kautokeino-Alta, ei mitenkään erityisemmin säväyttänyt. Yöpyminen 4 hengen pikkumökissä, maksoi 300NOK
3. päivä Alta-Nordkapp-Lakselv-Ifjord, maisemat aivan mahtavat, Nordkapp itsessään oli ehkä pieni pettymys. Tunnelimaksu oli 192NOK/suunta (auto + 2 henkilöä), pääsymaksu itse Nordkappiin oli 2 hengeltä ja autolta 390NOK. Poroja ja takaisin tullessa myös lampaita sai varoa koko matkan. Alunperin oli tarkoitus jäädä Lakselviin yöksi, mutta sopivaa (=edullista) majoituspaikkaa ei löytynyt niin päätimme jatkaa matkaa ja katsoa sopivaa mökkikylää. Ifjordista löytyikin oikein viehättävät mökkikylä 2 pienen kosken tapaisen väliin jäävältä kannakselta eikä hintakaan ollut paha (250NOK).
4. päivä, Ajeltiin Ifjord-Tana Bru-Vadso-Kirkenes-Näätämö-Inari, pientä kiertelyä varanginvuonon ympärillä, matkalla Vadsohon ja takaisin oli maisemat taas kerran mykistävät, tuosta tuli noin 90km ylimääräinen lenkki, mutta kannatti kyllä tehdä. Kirkenes oli täynnä venäläisiä(huoria), eikä paikka muutenkaan viehättänyt. Kirkenesistä tuli ajettua matalalentomeiningillä iltaa pitkin Inariin yöksi. Uruniemi Camping oli ehkä huonoin paikka koko matkalla, palvelua ei saanut edes rahalla ja suihkustakin joutui maksamaan erikseen. Norjan puolella oli leirintäalueilla ilmaiset suihkut vaikka monessa paikassa toisin mainittiin.
5. päivä, Inari-Mikkeli, noin 1000km tuli pudoteltua aika pitkälle yhtä soittoa mökille jossa 2 päivää saunomista ja riippukeinussa makoilua.
6. päivä, vihdoin kotiin pyykkiä pesemään...
4200km tuli yhteensä ajoa, norjassa nafta maksoi noin 1.3e/l, ruoka oli jotakuinkin suomen hinnoissa. Keskikulutus reissulla oli 1.9CDTI Astra farkulla 5.6l/100km, huomattavaa että pienimmän tankillisen keskikulutuksen (4.79l/100km) sai juurikin tuolla vuonojen ympäri ajellessa missä oli samalla suuria nousuja ja laskuja.
2 hengeltä rahaa paloi polttoaineineen kaikkineen noin 650e, pääosin tuli trangialla keiteteltyä sapuskat, pari kertaa tuli syötyä matkan varrella lättyä/noutopöytää/vast.
http://lapinmatka.vuodatus.net <- yhteenveto meijän reissusta.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa