Moottoripyörän takuusta

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

Moottoripyörän takuusta

ViestiKirjoittaja kalevius » 28.3.2007 18:48

Kyseesssä on pikkuveljen pyörä, derbi gpr? 125. Pyörä on vm.-05 ja siinä on takuu voimassa. Pyörästä alkoi tehot hiipua 10tkm kohdalla, jolloin se vietiin 10tkm huoltoon merkkikohtaiseen huoltoon. Huollossa viaksi osoittautui mäntä, joka luonnollisesti vaihdettin. Pyörää hakiessa lasku pisti "hymyilyttämään" männän osalta. Luovuttaja sanoi että takuu ei koske mäntää, koska on kuluva osa! Siinä vähän aikaa ihmeteltiin ja luovuttaja soitti huoltajalle joka sanoi saman että takuu ei korvaa. Kysyin sitten että pitäisikö tehdä koneremontti 10tkm välein, siihen sanoi että kyllä se niin on! Neuvoivat vielä ottamaan maahantuojaan yhteyttä, tänään ei kerennyt niin pitää huomenna soittaa. Mutta onko se totta moottoripyörään pitää noin useasti vaihtaa mäntä? Vai pitäisikö kestää pitempää, ja takuun kattaa se?

Tässä vielä sivulla 57 näkyy huolto ohjelma, jossa vain puhdistetaan ja vaihdetaan männän renkaat.
http://www.derbi.fi/dokumentit/kasikirj ... 202005.pdf?
Viimeksi muokannut kalevius, 28.3.2007 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

S R H
-
Viestit: 215
Liittynyt: 2.2.2007 15:45

ViestiKirjoittaja S R H » 28.3.2007 18:50

piikkeihin kyllä, mutta ei isompiin.
siis kokemukseni perustuu vanhoihin malleihin mutta kaipa se pätee edelleenkin

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 28.3.2007 18:54

Piikeissä voi joutua tekemään isompia remontteja koneeseen suht pienillä kilometreillä. Merkkikohtaista kyllä sekin, Hondissa oli aikanaan huolto-ohjelmassa männänvaihto 12tkm välein kun taas omistamassani Yamahassa ei koneelle tehty mitään ja siinä oli yli 30tkm mittarissa kun se minulta lähti :P

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 28.3.2007 18:58

Eli ei taida saada takuuseen mitenkään?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.3.2007 19:18

Löyhästi aiheeseen liittyen audifinnsin puolella on keskustelua JimTV:n DIY -osiosta jossa viime viikolla tehtiin Murrayn puutarhatraktoriin 1000h määräaikaishuolto, eli porattiin (avattuna) väljäksi todettu sylinteri ja asennettiin ylikokomäntä. Juontajan mielestä homma oli vaikeusastetta 1 asteikolla 1-5.

Kummastipa kaverin pakista löytyi joka kodin tarvekaluihin kuluvaa rakotulkkia, mäännanrengaspuristinta, -pihtiä ja männänhalkaisijan mittausvälinettä.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 28.3.2007 19:57

Piikeissä voi joutua tekemään isompia remontteja koneeseen suht pienillä kilometreillä. Merkkikohtaista kyllä sekin, Hondissa oli aikanaan huolto-ohjelmassa männänvaihto 12tkm välein kun taas omistamassani Yamahassa ei koneelle tehty mitään ja siinä oli yli 30tkm mittarissa kun se minulta lähti :P


Niinpä, kyllä 40-50tkm ajettu piikin kone on viimeistään rempan tarpeessa. Kymppitonnin välein männän vaihto on normaalia ja ehkä myös porautus että jaksaa kulkea. Sen eron huomaa väljä kone vs.porautettu. Oli itelläkin yamaha tzr125, wisecon männällä jopa;)

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 29.3.2007 0:18

nyt kun on mäntä vaihdettu,niin kannattaa ruveta panostamaan siihen laadukkaaseen 2t öljyyn.Esim castrol tms. Saattaa saada tonnin pari lisää kilometrejä.tietysti,wisecon mäntä saattas tuoda myös enemmän kanssa kilsoja.Osaltaan asiaan saattaa vaikuttaa myös se jos pyörä on kuristettu pakoputken alkukäyrästä mehupilliksi,niin mäntä ja renkaat narahtaa ajan mittaan pakopuolelta..

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 29.3.2007 0:44

Pitääpä Wisecon kanssa muistaa, että se on takomäntä => Isommat välykset kuin valumännälle.
Millä v**ulla saa yli 10tkm vaihtovälin 2T:n männälle??? Aikoinaan Aprilia AF1:ssä se tuli vastaan viimeistään 2tkm välein jos meinasi edes puolitehoisella ajaa...

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 29.3.2007 8:42

Miten ihmeessä nykymopot ei kestä kun 10tkm/mäntä?
Itsellä oli 2 kpl tessuja jotka olivat vanhan säännön mukaisia ja kummassakaan ei mitään vikaa vaikka tehoja huomattavasti enemmän kun näissä nyky mopoissa, ja ajettua tuli kummallakin huomattavasti enemmän:)
Eli 11 Kw/125cc --> 10 tkm --> koneauki??? Ei kai se näin voi mennä?

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 29.3.2007 10:40

KTM piikkikevari vuodelta 70 jotain menee vieläkin täysiä joskus ammoin 80 luvulla tehdyllä koneremontilla.. ;)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.3.2007 20:01

Aikoinaan Aprilia AF1:ssä se tuli vastaan viimeistään 2tkm välein jos meinasi edes puolitehoisella ajaa...

Huhuh, tolla tahdillahan saa vaihtaa mäntää kerran kuussa, jos oikein tykkää ajella...

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 29.3.2007 20:26

Ei mene takuuseen..

d0gi
-
Viestit: 117
Liittynyt: 3.11.2006 21:47

ViestiKirjoittaja d0gi » 29.3.2007 21:54

Mitäs tuo lasku tuosta vaihdosta on? Itsehän tuota ei varmastikaan saa vaihtaa takuuajan sisäpuolella :)

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 29.3.2007 23:26

Itsellä oli aikaan Hondan NSR. Mäntiä koitin vaihtaa siihen noin kympin välein. Mitään eroa en oikeastaan huomannut ennen ja jälkeen operaation. Pyörällä ajettu sekä vakiona, että kuristettuna.

Noista kovempitehosista krosseista puhuttaessa männänvaihtoväli ilmoitetaan tunneissa, taitaa hondan cr:llä olla luokkaa 40h.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 30.3.2007 8:17

Porauksiahan nää uudemmat kemmut ei tartte, ku eikös niissä oo kovacromi pinnoitetut sylinterit...

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 30.3.2007 8:44

Porauksiahan nää uudemmat kemmut ei tartte, ku eikös niissä oo kovacromi pinnoitetut sylinterit...

On joo ainakin Aprilialla. Taisi siinä olla 16tkm männänvaihtoväli...eikä kyllä hirveitä maksanut.

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 30.3.2007 10:31

Se männän hinta oli hieman päälle 200e ja samalla vaihtui ketjut, rattaat, takarengas ja öljyt, kannentiiviste yms, mitkä olikin tiedossa. Töitä oli yhteensä 6h. Kokonaislasku oli n.650e. Onneksi autoissa ei tarvitse vaihtaa mäntiä paria kertaa vuodessa, muuten voisi alkaa ahdistamaan V-koneisten audin omistajia :)


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa