Järjestelmäkamera saksasta
Valvoja: ffp jäsenet
Järjestelmäkamera saksasta
Mieli tekis ostaa tollanen Olympus E-500, mutta suomessa on hintaa aika paljon verrattuna saksaan. Onko saksata tilaaminen vaikeeta ja pystyiskö joku hieman auttamaan noissa tilauksissa? Jotain sivustoja löysin joista sais 570€ ton kameran.. mut pistäkää jotain sivustoja mistä on helppo tilata
http://www.technikdirekt.de/
Tilaaminen onnistuu helposti ja firma on luotettava. E-500 runko maksaa 569 euroa ja runko + 14-45 mm putki 649 euroa.
Pikkuisen kalliimmalla saisit Canonin 350D rungon (629 euroa) johon sopii siis EF sarjan objektiivit joita on markkinoilla ns. tarpeeksi. Olympukseen putkivalikoima näyttäisi olevan huomattavasti heikompi.
Tilaaminen onnistuu helposti ja firma on luotettava. E-500 runko maksaa 569 euroa ja runko + 14-45 mm putki 649 euroa.
Pikkuisen kalliimmalla saisit Canonin 350D rungon (629 euroa) johon sopii siis EF sarjan objektiivit joita on markkinoilla ns. tarpeeksi. Olympukseen putkivalikoima näyttäisi olevan huomattavasti heikompi.
Tai Topvision Luxembourgissa, tuolta olen pari kameraa ongelmitta tilannut. Mukaan on lisäksi ympätty aina esimerkiksi karkkipussi tai kuuntelukelvoton CD-levy :)
Olympus noilla on jostain syystä melko kallis, mutta esimerkiksi Canon 350D-runko maksaa 612e. Itse olen tilannut Minoltan vehkeitä (silloin kun niitä vielä sai), niiden hinta tuolla oli halvimmasta päästä silloin.
Noiden nettisivut toimivat juuri nyt käsittämättömän tahmeasti, kaipa tuo on ohimenevää.
Edit: Ja osoite on: http://www.topvision-online.de/
Olympus noilla on jostain syystä melko kallis, mutta esimerkiksi Canon 350D-runko maksaa 612e. Itse olen tilannut Minoltan vehkeitä (silloin kun niitä vielä sai), niiden hinta tuolla oli halvimmasta päästä silloin.
Noiden nettisivut toimivat juuri nyt käsittämättömän tahmeasti, kaipa tuo on ohimenevää.
Edit: Ja osoite on: http://www.topvision-online.de/
Järjestelmäkameroissahan ei sitouduta mihinkään tiettyyn malliin vaan koko sen kameramerkin järjestelmään. Jostain kumman syystä niitä varusteita tulee jonkin verran osteltua ensimmäisen parin vuoden aikana.
Suosittelen kurkistamaan hinnastosta ainakin:
- edullisen ja sitten ehkä vertailun vuoksi laadukkaamman tele-zoomin hinnan
- macro-objektiivin hinnan
- ulkoisen salaman hinnan
- valovoimaisen kiinteäpolttovälisen hinnan, jos sellaista tarvitsee
- laadukkaamman normaaliobjektiivistä-lyhyeen teleen zoom-objektiivin hinnan
ja lisäksi mitä itsellä mieleen pälkähtää ostaa myöhemmin. Nyt tässä vertailtiin paria kameramallia Canonin halvinta ja Olympuksen isompaa järkkäriä, jos säästöä tässä vaiheessa tulee pari euroa, niin noihin varusteisiin menee helposti toisen kameran verran, joten kannattaa miettiä mihin järjestelmään sitoutuu. Kannattaa itse päättää se järjestelmä eikä välttämättä kuunnella muiden neuvoja. Noissa kahdessahan yksi aika merkittävä ero on kuvasuhde. 3:2 vs. 4:3.
Suosittelen kurkistamaan hinnastosta ainakin:
- edullisen ja sitten ehkä vertailun vuoksi laadukkaamman tele-zoomin hinnan
- macro-objektiivin hinnan
- ulkoisen salaman hinnan
- valovoimaisen kiinteäpolttovälisen hinnan, jos sellaista tarvitsee
- laadukkaamman normaaliobjektiivistä-lyhyeen teleen zoom-objektiivin hinnan
ja lisäksi mitä itsellä mieleen pälkähtää ostaa myöhemmin. Nyt tässä vertailtiin paria kameramallia Canonin halvinta ja Olympuksen isompaa järkkäriä, jos säästöä tässä vaiheessa tulee pari euroa, niin noihin varusteisiin menee helposti toisen kameran verran, joten kannattaa miettiä mihin järjestelmään sitoutuu. Kannattaa itse päättää se järjestelmä eikä välttämättä kuunnella muiden neuvoja. Noissa kahdessahan yksi aika merkittävä ero on kuvasuhde. 3:2 vs. 4:3.
^^ Jos olet ostamassa ensimmäistä järkkäriäsi, niin suosittelen 350D:n kanssa ihan sen omaa 18-55 mm kittilinssiä ja jos budjetti antaa periksi niin sitten toiseksi linssiksi vaikka joku 55-200 mm.
Vaikkakin tuo 18-55 mm on aika peruslinssi, menee senkin kanssa aikaa ihan perusopetteluun, ellei aikaisemmin ole järjestelmäkameraan koskenut. Kun perusasiat on hallussa tajuaa kyllä itse minkälaista linssiä tarvitsee omiin kuvauksiin. Itse en esim. koe tarvitsevani macroa mihinkään, mutta kunnon telezoom on kyllä hankintalistalla heti seuraavana - maksavat vaan kunnon telezoomit aivan kiitettävästi.
www.digicamera.net -osoitteessa löytyy tarkempaa apua asiasta ja kameroista.
Vaikkakin tuo 18-55 mm on aika peruslinssi, menee senkin kanssa aikaa ihan perusopetteluun, ellei aikaisemmin ole järjestelmäkameraan koskenut. Kun perusasiat on hallussa tajuaa kyllä itse minkälaista linssiä tarvitsee omiin kuvauksiin. Itse en esim. koe tarvitsevani macroa mihinkään, mutta kunnon telezoom on kyllä hankintalistalla heti seuraavana - maksavat vaan kunnon telezoomit aivan kiitettävästi.
www.digicamera.net -osoitteessa löytyy tarkempaa apua asiasta ja kameroista.
Joskus aikanaan kun olin hankkimassa perinteistä järjestelmäkameraa kyselin neuvoa valokuvaamisen puoliammattilaiselta. Hänen mukaan Canonin omia perusputkia (siis niitä mitä tulee noissa kiteissä) ei kannata ostaa. Suositteli ostamaan rungon ja siihen jonkun kunnollisen putken (suositteli Sigman tuotteita).
Tilasin direktiltä EOS 3000V rungon ja Sigman 28-200 putken (http://tinyurl.com/ptfck) eikä näin amatöörillä ole ollut mitää valitettavaa. Hintaa paketille tuli hieman enemmän kuin kitille, mutta polttoväliä pystyy säätämään enemmän kuin stanuputkella). Sitä en osaa sanoa, että onko toi oikeasti parempi putki kuin Canonin valmistama.
Tilasin direktiltä EOS 3000V rungon ja Sigman 28-200 putken (http://tinyurl.com/ptfck) eikä näin amatöörillä ole ollut mitää valitettavaa. Hintaa paketille tuli hieman enemmän kuin kitille, mutta polttoväliä pystyy säätämään enemmän kuin stanuputkella). Sitä en osaa sanoa, että onko toi oikeasti parempi putki kuin Canonin valmistama.
www.redcoon.de :a olet itse käyttänyt, koska aschaffenburgin hemmon on yleensä aika korkealla www.guenstiger.de listoilla. Homma futaa hienosti/nopeasti.
Itse hommasin D50 ensimmäiseksi Digijärkkäriksi ja silläkin tuntuu menevät hetki opettelussa, vaikka monimutkainen kapistus se ei ole. Putkeksi ottaisin pelkän kittiputken alkuun ja tutkisin sitten ajan saatossa mitä todella tartten. Kakkuloissa on meinaan sen verran ero, että paskaa ei kannata ostaa silmät kiinni.
Itse hommasin D50 ensimmäiseksi Digijärkkäriksi ja silläkin tuntuu menevät hetki opettelussa, vaikka monimutkainen kapistus se ei ole. Putkeksi ottaisin pelkän kittiputken alkuun ja tutkisin sitten ajan saatossa mitä todella tartten. Kakkuloissa on meinaan sen verran ero, että paskaa ei kannata ostaa silmät kiinni.
^^ Jos olet ostamassa ensimmäistä järkkäriäsi, niin suosittelen 350D:n kanssa ihan sen omaa 18-55 mm kittilinssiä ja jos budjetti antaa periksi niin sitten toiseksi linssiksi vaikka joku 55-200 mm.
Vaikkakin tuo 18-55 mm on aika peruslinssi, menee senkin kanssa aikaa ihan perusopetteluun, ellei aikaisemmin ole järjestelmäkameraan koskenut. Kun perusasiat on hallussa tajuaa kyllä itse minkälaista linssiä tarvitsee omiin kuvauksiin. Itse en esim. koe tarvitsevani macroa mihinkään, mutta kunnon telezoom on kyllä hankintalistalla heti seuraavana - maksavat vaan kunnon telezoomit aivan kiitettävästi
täysin samaa mieltä! toi kittiobjektiivi on loppujenlopuksi tosi hyvä ja sillä pärjää pitkälle.
Jeps yhdyn Donitsin kommenttiin. Eli d350:nen on aivan säälittävän kokonoinen isompaan käteen verrattuna D50 tai D70. Mutta sitten taas kun itse hankkinut ton mainitun akkukahvan kameraan, tulee siitä taas huomattavasti parempi käteen kuin Nikonin perusmalleista.
Kittiputkista vielä sen verran, että Nikonin D70 mukana tullut putki on jo laatua "hyvä", joten se varmasti riittää aloittelijalle pitkän aikaa lyhyeksi putkeksi. Itse en ottanut D350 mukana tulevaa putkea ollenkaan mukaan vaan ostin suoraan tilalle Sigman DC 18-125 1:3.5-5.6 johon olen ollut vuoden räpsimisen aikana tyytyväinen.
Kittiputkista vielä sen verran, että Nikonin D70 mukana tullut putki on jo laatua "hyvä", joten se varmasti riittää aloittelijalle pitkän aikaa lyhyeksi putkeksi. Itse en ottanut D350 mukana tulevaa putkea ollenkaan mukaan vaan ostin suoraan tilalle Sigman DC 18-125 1:3.5-5.6 johon olen ollut vuoden räpsimisen aikana tyytyväinen.
Yhdyn Donitsin kommentiin, eli kannattaa käydä esim. Gigantissa hiplaamassa noita kameroita ja tutkia vähän että mikä sopii omaan käteen parhaiten ja muistaa vielä päälle se, että mikä on hyvä kamera toiselle ei välttämättä ole itselle.
Itse olin aluksi ostamassa 350D kittiä. Kävin sitten Gigantissa katselemassa ja kokeilemassa kameraa. Yllätys oli suuri, koska olin aikaisemmin kuvannut EOS-1V -filmijärjestelmällä ja oletin että runkojen koot ovat suurinpiirtein samat. Vaan eivätpä todella olleet. 350D on huomattavasti pienempi, eikä ainakaan minun "lapioihin" istunut millään.
Ostoslistalle vaihtui sitten käytetty 300D kokonsa takia. Kenno on ehkä hieman epäherkempi 300D:ssä ja muutamia ominaisuuksia puuttuu valikosta vakiona, mutta nekin pystyy päivittämään firmwaren päivityksellä.
Kävin sitten vielä hiplaamassa Nikon D50:stä. Kun vieläpä löytyi samalla erittäin hyvä tarjous ko. kamerasta tuli kaupat tehtyä. Linssinä tuossa omassa D50:ssä on Sigman valmistama 18-50 mm (mikä ilmeisesti on ollut D70:n kittilinssi).
Kameroina kaikki valtamerkit (Canon, Nikon, Pentax ja ehkäpä vielä Olympus) ovat toiminnoiltaan suurinpiirtein samanlaisia. Jos et toimi ammattikuvaajana studiossa, riittää kaikkien kameroiden ominaisuudet varmasti "kotikäyttöön". Kaikkiin valtamerkkeihin löytyy sekä kalliita ja laadukkaita että halpoja ja laadukkaita linssejä. Kannattaa siis henk.koht. tutustua laitteisiin ja tehdä valinta sitä kautta.
Itse olin aluksi ostamassa 350D kittiä. Kävin sitten Gigantissa katselemassa ja kokeilemassa kameraa. Yllätys oli suuri, koska olin aikaisemmin kuvannut EOS-1V -filmijärjestelmällä ja oletin että runkojen koot ovat suurinpiirtein samat. Vaan eivätpä todella olleet. 350D on huomattavasti pienempi, eikä ainakaan minun "lapioihin" istunut millään.
Ostoslistalle vaihtui sitten käytetty 300D kokonsa takia. Kenno on ehkä hieman epäherkempi 300D:ssä ja muutamia ominaisuuksia puuttuu valikosta vakiona, mutta nekin pystyy päivittämään firmwaren päivityksellä.
Kävin sitten vielä hiplaamassa Nikon D50:stä. Kun vieläpä löytyi samalla erittäin hyvä tarjous ko. kamerasta tuli kaupat tehtyä. Linssinä tuossa omassa D50:ssä on Sigman valmistama 18-50 mm (mikä ilmeisesti on ollut D70:n kittilinssi).
Kameroina kaikki valtamerkit (Canon, Nikon, Pentax ja ehkäpä vielä Olympus) ovat toiminnoiltaan suurinpiirtein samanlaisia. Jos et toimi ammattikuvaajana studiossa, riittää kaikkien kameroiden ominaisuudet varmasti "kotikäyttöön". Kaikkiin valtamerkkeihin löytyy sekä kalliita ja laadukkaita että halpoja ja laadukkaita linssejä. Kannattaa siis henk.koht. tutustua laitteisiin ja tehdä valinta sitä kautta.
Kannattaa oikeasti käydä liikkeissä kokeilemassa noita, Canonia kun kyselin kokeiltavaksi liikkeessä, niin parissa paikassa sanottiin että kyllä semmosta kameraa ostava tietää millanen se on, ens viikolla tulee kokeilukamera. No toisessa liikkeessä sai 4 kameraa riviin pöydälle ja seuraavalla käyntikerralla otin oman kortin mukaan että pystyi vähän testaamaan.
Kannattaa kokeilla:
- Ergonomia, kahvan muotoilu ja sormien ylettäminen eri toimintojen napeille
- Etsimen koko ja käsintarkennuksen helppous (antaa hyvän kuvan nykykameroiden pienten etsimien laadusta), katso myös etsimessä näkyvät tiedot, koska ne ovat usein tärkeitä
- Hyvä ja vakaa kuvausasento, saatko hyvän otteen ja pidettyä kameraa vakaana lyhyillä valotusajoilla (esim. 1/5 - 1/20)
Kaikki tämän luokan kamerat on hienoja ostohetkellä, tähänkin pätee sama kuin käytetyn talon tai auton ostamiseen, ihastu, mutta älä rakastu. Vaihtoehtoja on ja ne kannattaa kokeilla ennen päätöstä.
Kannattaa kokeilla:
- Ergonomia, kahvan muotoilu ja sormien ylettäminen eri toimintojen napeille
- Etsimen koko ja käsintarkennuksen helppous (antaa hyvän kuvan nykykameroiden pienten etsimien laadusta), katso myös etsimessä näkyvät tiedot, koska ne ovat usein tärkeitä
- Hyvä ja vakaa kuvausasento, saatko hyvän otteen ja pidettyä kameraa vakaana lyhyillä valotusajoilla (esim. 1/5 - 1/20)
Kaikki tämän luokan kamerat on hienoja ostohetkellä, tähänkin pätee sama kuin käytetyn talon tai auton ostamiseen, ihastu, mutta älä rakastu. Vaihtoehtoja on ja ne kannattaa kokeilla ennen päätöstä.
Tuolta tilasin oman 350D kitin ja siihen telen. 10pv kesti toimitus kun teleä ei ollut hyllyssä. Hinnat alhaiset, toimitus nopea ja COD-mahdollisuus. Suosittelen.
http://www.pixxass.de/
http://www.pixxass.de/
Minä jos ostaisin tällä hetkellä ensimmäistä kameraa, ostaisin tuon Canonin 350D.
Lisäksi objektiiviksi tulisi joko
Sigma DC 3,5-6,3/18-200 C/AF 333;- (digitaali)
tai
Tamron XR 3,5-6,3/18-200 DI II C/AF 345;- (pienkuva)
(http://www.technikdirekt.de/) hinnoin
Miksikö yksi, no mitä vähemmän niitä objektiivejä on aluksi sen parempi.
Vähemmän pääsee kennolle pölyä kun ei tarvitse vaihtaa.
Monikin tilanne on niin nopea, että ei ennätä vaihtaa objektiiviä.
Pärjää 90% tilanteista.
Noissa on ihan riittävä macro ja tele.
Tuosta Sigman objektiivistä on kokemusta, Tamronista merkkinä.
Tutustu enemmän noihinkin vaihtoehtoihin.
Lisäksi objektiiviksi tulisi joko
Sigma DC 3,5-6,3/18-200 C/AF 333;- (digitaali)
tai
Tamron XR 3,5-6,3/18-200 DI II C/AF 345;- (pienkuva)
(http://www.technikdirekt.de/) hinnoin
Miksikö yksi, no mitä vähemmän niitä objektiivejä on aluksi sen parempi.
Vähemmän pääsee kennolle pölyä kun ei tarvitse vaihtaa.
Monikin tilanne on niin nopea, että ei ennätä vaihtaa objektiiviä.
Pärjää 90% tilanteista.
Noissa on ihan riittävä macro ja tele.
Tuosta Sigman objektiivistä on kokemusta, Tamronista merkkinä.
Tutustu enemmän noihinkin vaihtoehtoihin.
Kovasti pitkäpolttovälistä zoomia on tarjolla. Valovoima tuollaisessa optiikassa ei ole mitenkään mairitteleva ja suuremmat herkkyydet itse kamerassa lisäävät kuvan kohinaa merkittävästi, joten tarvitaan todella paljon valoa tai jalusta, jotta saataisiin tärähtämättömiä kuvia. Tämän vuoksi itse valitsisin objektiivin, jossa on suurempi valovoima, näin salamavalon tarvekin vähenee, esim. Nikoniin.
Mielestäni tuo AF-S DX 18-135/3.5-5.6G IFED ei nyt kaikkein huonoin ole, jos valovoimaa ajatellaan. Tuolla pärjää ulkona ja sisällä käytät kuitenkin salamaa.
Tuo Lukkarin ehdotus: Tamron SP AF 17-50/2.8 Di II LD asp.Nikon
on valovoiman kannalta todella hyvä. Vastaava kinokoko tuolle objektiiville on 25,5 - 75, (Nikonin kerroin 1,5). Todella hyvä objektiivi.
Tuo 17-50 on ihan hyvä mm. kukka kuvauksissa, maisema, yleiskuvaus jne. Mutta jos vaikka joudut juhlissa kuvaamaan tuolla objektiivillä, niin liikkumaan joudut paljon. Minusta tuo telepää jäi auttamatta liian lyhyeksi.
Kuvasin sunnuntaina pyynnöstä vastaavalla Canoniin sopivalla Tamronin objektiivillä. Ei ollut helppoa, piti mennä melko lähelle kuvattavaa. Ja se häiritsee tilannetta.
Minusta tuo 18-135 (vastaava kinokoko 27 - 202,5) olisi suositeltavampi. Ellet halua kahta objektiiviä. Kuten tuossa ylempänä joskus aikaisemmin kirjoitin, niin objektiivin vaihdolle ei ole usein aikaa. Jos rahasta ei ole kiinni, niin pyydä tarjous Nikon AF-S DX 3,5-5,6/18-200 VR ED IF objektiivistä. Valovoima olisi sama kuin tuossa 18-135, mutta vastaava kinokoko olisi jo 27 - 300.
Tuo Lukkarin ehdotus: Tamron SP AF 17-50/2.8 Di II LD asp.Nikon
on valovoiman kannalta todella hyvä. Vastaava kinokoko tuolle objektiiville on 25,5 - 75, (Nikonin kerroin 1,5). Todella hyvä objektiivi.
Tuo 17-50 on ihan hyvä mm. kukka kuvauksissa, maisema, yleiskuvaus jne. Mutta jos vaikka joudut juhlissa kuvaamaan tuolla objektiivillä, niin liikkumaan joudut paljon. Minusta tuo telepää jäi auttamatta liian lyhyeksi.
Kuvasin sunnuntaina pyynnöstä vastaavalla Canoniin sopivalla Tamronin objektiivillä. Ei ollut helppoa, piti mennä melko lähelle kuvattavaa. Ja se häiritsee tilannetta.
Minusta tuo 18-135 (vastaava kinokoko 27 - 202,5) olisi suositeltavampi. Ellet halua kahta objektiiviä. Kuten tuossa ylempänä joskus aikaisemmin kirjoitin, niin objektiivin vaihdolle ei ole usein aikaa. Jos rahasta ei ole kiinni, niin pyydä tarjous Nikon AF-S DX 3,5-5,6/18-200 VR ED IF objektiivistä. Valovoima olisi sama kuin tuossa 18-135, mutta vastaava kinokoko olisi jo 27 - 300.
Jos rahasta ei ole kiinni, niin pyydä tarjous Nikon AF-S DX 3,5-5,6/18-200 VR ED IF objektiivistä.
Ja aikaakin pitää vissiin olla, ainakin minun tietääkseni tuon kohdalla on vieläkin aika pahoja toimitusongelmia. Jos joku tietää mistä saa säädylliseen hintaan ja järkevällä toim. ajalla, niin ei muuta kuin vinkkiä kehiin..
Ulkoinen salama on kyllä siitä hyvä ostos että sitten alkaa noilla perus s*ittilinsseilläkin saamaan kuvaa sisätiloissa. Kuplamuovi tai valkoinen pahvi toimii hyvin valonpehmentimenä ettei ole kuvattavan kaljussa valkoista neliötä.
Tamron 17-50/2.8 tai 28-75/2.8 on itelläkin ostoslistalla, mutta ei ole vielä tullut ostettua.
Mitäs asiallisia jalustoja osaatte suositella vai pitääkö ostaa seuraavat?
Velbon Sherpa PRO, hiilikuitu kolmijalka (CF-540)
http://www.maitolaituri.tv/product_info ... ts_id=1098
+ joku pää sille
http://www.maitolaituri.tv/product_info ... cts_id=955
Tamron 17-50/2.8 tai 28-75/2.8 on itelläkin ostoslistalla, mutta ei ole vielä tullut ostettua.
Mitäs asiallisia jalustoja osaatte suositella vai pitääkö ostaa seuraavat?
Velbon Sherpa PRO, hiilikuitu kolmijalka (CF-540)
http://www.maitolaituri.tv/product_info ... ts_id=1098
+ joku pää sille
http://www.maitolaituri.tv/product_info ... cts_id=955
Tuolta voi katsella minkälaista jälkeä saa milläkin objektiivilla. Linkki Nikonin putkiin mutta vasemmasta laidasta voi vaihtaa valmistajaa.
http://www.pixel-peeper.com/lenses/nikon/
http://www.pixel-peeper.com/lenses/nikon/
http://www.idealo.de/
Tuossa olisi Saksan hintaseuranta. Itsekin tällä hetkellä kameraa haeskelen ja tuo on hyvä paikka jos Saksasta kameran aikoo hankkia.
Tuossa olisi Saksan hintaseuranta. Itsekin tällä hetkellä kameraa haeskelen ja tuo on hyvä paikka jos Saksasta kameran aikoo hankkia.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”