ulkomaille muuttamassa(ko?)

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

S R H
-

ulkomaille muuttamassa(ko?)

ViestiKirjoittaja S R H » 18.3.2007 0:45

Tuossa moni on puhunut että tallinassa halpoja asuntoja yms ja eläminen halpaa. Jos saisin elämän jossain vaiheessa siihen kuntoon että voisi muuttaa tuonne ja jäädä "eläkkeelle" Mietinkin tässä minkälaista byrokratiaa tarvitsee hoitaa että se muuttaminen kävisi mahdollisimman kivuttomasti <--- pätee myös muualle muuttamisessa.

Pari esimerkkiä.

1. Köyhä duunari (Minä) haaveilee muuttamisesta tuonne eestin puolelle, Tekisin duunia suomessa esim 6kk niin täytyykö maksaa verot suomeen vaiko eestiin?

2:Yrittäjä jolla suomessa yritys, Eli yritys toimii suomessa mutta minnes verot maksetaan kun TJ asuu ulkomailla? suomeen vissiinkin?

Eesti olisi yksi vaihtoehto mutta toisaalta saksa houkuttelee enemmän ;)

fiksua juttelua ASIASTA kiitos

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 19.3.2007 10:40

1. Köyhä duunari (Minä) haaveilee muuttamisesta tuonne eestin puolelle, Tekisin duunia suomessa esim 6kk niin täytyykö maksaa verot suomeen vaiko eestiin?

Jos asut vakituisesti ulkomailla niin sinne maksetaan myös verot. Vakituisen asumisen määritelmä on, että on vähintään 183 päivää vuodessa ulkomailla ja asuu virallisesti ulkomailla. Eli pitää olla osoitteenmuutos tehtynä ko. maahan ja siellä vakituinen asunto.

2:Yrittäjä jolla suomessa yritys, Eli yritys toimii suomessa mutta minnes verot maksetaan kun TJ asuu ulkomailla? suomeen vissiinkin?

Jos yrityksen kotipaikka on suomessa niin sitten suomeen. TJ:n kansallisuudella tai asuinpaikalla ei ole merkitystä.

S R H
-

ViestiKirjoittaja S R H » 19.3.2007 11:57

Jos asut vakituisesti ulkomailla niin sinne maksetaan myös verot. Vakituisen asumisen määritelmä on, että on vähintään 183 päivää vuodessa ulkomailla ja asuu virallisesti ulkomailla. Eli pitää olla osoitteenmuutos tehtynä ko. maahan ja siellä vakituinen asunto.

Mitenhän noi tarkistelee noita tietoja että asuuko joku oikeasti esim ruotsissa vai suomessa? Eli esim jos siirrän osoitteet ruotsiin ja mulla siellä asunto jossa majailen aina kuin siellä käyn mutta olen suomessa pääsääntöisesti niin saako ne jollain poppakonstilla sen selville?

Jos yrityksen kotipaikka on suomessa niin sitten suomeen. TJ:n kansallisuudella tai asuinpaikalla ei ole merkitystä.

Asia selvä, Näin epäilinkin :)

vtwin
-

ViestiKirjoittaja vtwin » 19.3.2007 12:11

^ Naapurikateus on tunnetusti hoitanut nämä asiat hyvin, ei ole viranomaisen itse kaivella tietoja..

S R H
-

ViestiKirjoittaja S R H » 19.3.2007 12:23

^ Naapurikateus on tunnetusti hoitanut nämä asiat hyvin, ei ole viranomaisen itse kaivella tietoja..

Näinpä :S

Eikös muutto-auton saa tuoda vasta kun on asunut yhtäjaksoisesti 365 päivää ulkomailla?

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 19.3.2007 12:30

Mitenhän noi tarkistelee noita tietoja että asuuko joku oikeasti esim ruotsissa vai suomessa? Eli esim jos siirrän osoitteet ruotsiin ja mulla siellä asunto jossa majailen aina kuin siellä käyn mutta olen suomessa pääsääntöisesti niin saako ne jollain poppakonstilla sen selville?

Toi on hyvä kysymys. Itse mietiskelin samaa kun asustelin ulkomailla. Noi päiväthän pitää ilmoittaa itse veroilmoituksella suomeen. (Suomeen pitää tehdä veroilmoitus vaikka asuukin ulkomailla ja on suomen kansalainen) Luultavasti naapurikateus on se joka tässä asiassa on se suurin riski kiinnijäämiseen. Voi tietysti olla että verottaja vaatii todistamaan että on ollut ulkomailla. Sitä en tiedä mikä kelpaa todisteeksi ja mikä ei.

Hiukan piti vielä tarkistaa sääntöjä, jotka olivat voimassa silloin kun itse ulkomaille lähdin.
Eli jos oleskelet ulkomailla yli 183 päivää perättäisen 12kk:n aikana niin suomeen ei tarvitse maksaa tuloveroa jos et oleskele suomessa enempää kuin keskimäärin 6 päivää / kk.

S R H
-

ViestiKirjoittaja S R H » 19.3.2007 12:45

Eli suomessa saa olla ~2kk vuodessa, Asia selvä :)

uiop
-

ViestiKirjoittaja uiop » 19.3.2007 12:48

Itse olen töissä Ruotsissa ja asunkin täällä (ylläri) ja maksan kaikki verot ruotsiin. Mutu-arviona, kun en muista tarkalleen verotuksesta, jotenkin se kuitenkin näin meni että jos meinaat asua alle vuoden ulkomailla (EU maat) niin maksat verot tai osan veroista Suomeen.

Itse kun muutin tänne niin oli aikalailla ihanteellinen tilanne, kun työnantaja juoksi puolestani minulle pankkitilin, asunnon ja ruotsalaisen henkilötunnuksen ja itse ei tarvinnut kuin olla ja mennä.

Varsin kivutonta toimintaa.

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 19.3.2007 12:55

Itse olen töissä Ruotsissa ja asunkin täällä (ylläri) ja maksan kaikki verot ruotsiin. Mutu-arviona, kun en muista tarkalleen verotuksesta, jotenkin se kuitenkin näin meni että jos meinaat asua alle vuoden ulkomailla (EU maat) niin maksat verot tai osan veroista Suomeen.

Raja on juurikin toi 183 päivää. Sen yli kun menee eikä ole liikaa suomessa sinä aikana saa maksaa verot siihen maahan jossa asuu.

S R H
-

ViestiKirjoittaja S R H » 19.3.2007 12:55

Eli tilanne on tämä, Isäni omistaa rakennusfirman ja sitä on kosiskeltu tuonne lätäkön toiselle puolelle töihin. Urakka kestäisi noin 1½- 2v, eli se aika pitäisi siellä asua. Toisaalta myös saksan päässä olisi toisenlaista duunia tiedossa joten sekin houkuttelee autojen takia :)

Rahahan se ratkaisee tässäkin tilanteessa taas ;)

Eli ainakin tuo 1½v siellä tulisi asuttua:)

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 19.3.2007 13:21

Juu, ei tuossa pitäisi mitään ongelmaa olla kunhan vain pitää huolen ettei ole liikaa suomessa tuona aikana tai ei ainakaan jää siitä kiinni ;-).

Sosiaaliturvamaksut joutuu kuitenkin maksamaan suomeen.

Texel
-

ViestiKirjoittaja Texel » 19.3.2007 14:13

uiop
-

ViestiKirjoittaja uiop » 19.3.2007 14:30

Ei tosiaankaan kannata pelätä ulkomaille muuttamista vähäksi tai pitkäksi aikaa, avartaa kummasti mieltä nähdä vähän muutakin kun suomen jengiä ja samoja piirejä.

Pahaa sanomista ei oikeastaan ole mitään, muuta kuin tämä ruotsin verotus palkoista, ei nimittäin ole mitkään kamalan pienet prosentit. Tietty kaikki on suhteellista. Säikäytti se kuitenki alkuun kun suomessa maksoi 25% veroa ja vähän suuremmat tulot täällä ruotsissa ja vero pompsahtikin 35 prosenttiin.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”