Invertterin (hitsaus) korjaaminen ym.

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

eeosva
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.8.2006 17:18

Invertterin (hitsaus) korjaaminen ym.

ViestiKirjoittaja eeosva » 3.3.2007 19:34

Onko inverttereissä samanlaisia "standardivikoja" kuin tasasuuntaajassa diodit? Olisi yksi epäkuntoinen invertteri nurkissa ja suht. hintavia nuo laitteet ovat muutenkin. Haluaisinkin tietää mikä invertteristä tekee niin mainion, itse kun en hitsaamisesta juuri mitään tiedä.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 3.3.2007 20:32

en ole hitsari, että en sen kannalta tiedä, mutta rakenteeltaan invertterin etuja on hyötysuhde, keveys, säädettävyys ja "tasaiset virrat" - eli pitäis palaa vakaasti jne..

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 3.3.2007 21:43

hitsattavat pisteet on paljon nopeampi tehdä, ne ovat siistejä ja kestäviä. niitähän auton alkuperäiset pisteet ovat eikä mig pisteitä. sillä voi invertteristä riippuen hitsata paksujakin peltipakkoja tukevasti yhteen. invertterihin saa monia lisälaitteita, kuten nyppärin (oikomiseen) ja hiili/kuparikuumennus pään (pellin kutistukseen).

miinuspuolena sitten on lähinnä laitteen koko. itse pömpeli on aika vaivattoman kokoinen, mutta kahva päineen ja paineilmapuristimineen ja vesi/ilmajäähdytyksineen on aika kömpelö ja iso ja aika pirun painava puhumattakaan kun perässä on ranteen paksuinen johto. kokonsa takia sillä ei voi hitsata niin ahtaita paikkoja kuin migin kahvalla. ainakin itselle tulee hiki aika lyhyelläkin jumpalla invertterin kanssa. oven reikien hitsaukseesa tai vastaavissa paikoissa invertteri on kyllä ylivoimaisen nopea. se vaatii kylläkin puhtaammat kontaktipinnat hitsattavissa paikoissa (etenkin nirsoimmat värkit ovat jopa ärsyttävän kranttuja kontakstin suhteen, lähinnä ne jotka osaavat itse tarkistaa pienellä virralla pintojen sähkönjohtavuuden ennen pisteen hitsausta.) kaapeli ja kahva kuumenevat nopeasti aika hävyttömän kuumiksi ja silloin vaativat sähköverkolta ja sulakkeiltakin melkoisesti.
Nuo esim noin 20kA hitsausvirtoihin kykenevät vaativat käyttäjältäkin kivasti huomiota. jos seisot kaapelisilmukan sisällä ja sipaiset pisteen johonkin saat aikamoisen nytkäytyksen kehossa lisäksi taskussa oleva kännykkä ja luottokortit ovat todennäköisesti entisiä plus ajoneston siru auton avaimessa. en ite ole onneksi joutunut vielä kokeilemaan, mutta näin varoituksena. etenkin jos on tahdistin rinnassa niin kannattaa pysyä invertteristä kaukana. pienemmilläkin voi saada tahattomasti vahinkoa aikaan omaisuudelleen jos niitä erehtyy taskussa pitämän hitsatessa.

en tiedä minkä kokoinen värkki sinulla nurkissa pyörii mutta pienin millä itse olen hitsannut oli tämmöinen Tecna. jos se on rikki niin kannattaa yrittää korjata se. ne on käteviä ja arvokkaita pelejä.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 3.3.2007 21:58

no löytyhän sitä tietoo! Ite arvelin että kyse on ihan puikkoinvertteristä. .: käsilaukku :.

eeosva
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.8.2006 17:18

ViestiKirjoittaja eeosva » 4.3.2007 8:01

Ihan pieni puikkokone on kyseessä. Oli maksanut joskus melkein 2k mummonmarkkaa niin ehkä kannattaa korjatakin. Värkki vaan sisältää elektroniikkaa enemmän kuin tasasuuntaaja, joten siksi kyselen onko niissä yleisiä markan vikoja. Hyvää tekstiä yllä kuitenkin.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 4.3.2007 9:46

Minkä merkkinen kone on kyseessä?

Jos markka-aikana on maksanut 2000mk, niin on luutavasti joku hinnat alken-kone. Ei sillä, etteikö olis kelvollinen kone, mutta tänäpäivänäkään ei 350€:lla taida kovin ihmeellistä invertteriä saada. Peruskoneita, joilla varmasti perus puikkohitsaus sujuu mukavasti, mutta ominaisuuksia rajoitetusti.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa