Kuiva/suolaliha
Valvoja: ffp jäsenet
Kuiva/suolaliha
Tommosta suunniteltiin vanhempien kanssa tehdä, paikka kuivamiseen on tiedossa, ulkorakennuksen räystään alle ja ajankohta ensiviikonloppuna jolloin pitäis olla lihat roikkumassa.
Nämä ovat lähtökohdat jotka ystäviltä kuultuja:
Aika- noin kuukausi, ehkä alle kuivamiseen.
Suolaus- Ei varmaa vielä, vedessä kuulema tasaisempi, noin 10%seos.
Liha- Poroa varmaan, nauta hivenen liian rasvaista eikä säily sentakia yhtähyvin. Sydäntä?
Ripustus- Kalastajanlangalla roikkumaan, aina pätkät jokaiseen palaan jotta pyörisivät.
Palat- noin 3-4cm kanttiinsa pitkähköjä suikaleita
vinkkejä lisää kiitos!
Nämä ovat lähtökohdat jotka ystäviltä kuultuja:
Aika- noin kuukausi, ehkä alle kuivamiseen.
Suolaus- Ei varmaa vielä, vedessä kuulema tasaisempi, noin 10%seos.
Liha- Poroa varmaan, nauta hivenen liian rasvaista eikä säily sentakia yhtähyvin. Sydäntä?
Ripustus- Kalastajanlangalla roikkumaan, aina pätkät jokaiseen palaan jotta pyörisivät.
Palat- noin 3-4cm kanttiinsa pitkähköjä suikaleita
vinkkejä lisää kiitos!
Aijai, kuivaalihaa! Vesi herahtaa kielelle. Itse olen kuivannut poron sydäntä ja paistia sekä naudasta vastaavia osia. Kuivattu sydän on kyllä niin suussasulavaa että! Myös majavan liha kuivattuna on syötävän hyvää. Suolauksen olen muistaakseni toteuttanut niin että lihasuikaleet ovat lilluneet ämpärissä 10% suolavedessä yön yli ja sit ripustettu kuivumaan. Piru kun täällä etelässä tuppaa kevät tulemaan niin yllättäen ettei kuivuminen tahdo onnistua.
Lihat kannattaa laittaa kuivumaan johonkin häkintapaiseen ettei niihin vaan pääse käsiksi mikään naapurista karannut lihalle perso koira...
Lihat kannattaa laittaa kuivumaan johonkin häkintapaiseen ettei niihin vaan pääse käsiksi mikään naapurista karannut lihalle perso koira...
Ai ai, kyllä on pojjaat kunniakkaan homman keksineet, kuola valuu:)
Nuorempana todella paljon äidin kotipaikalla Pelkosenniemen lähellä poron kuivalihaa syöneenä kaipaan tätä todellista herkkua suurella kaiholla...
Rukalla tuli käytyä uutenavuonna ja siellä oli myynnissä, mutta pirulainen kallista, jotain 15€ pieni kokkare... jäi ostamatta :(
Nuorempana todella paljon äidin kotipaikalla Pelkosenniemen lähellä poron kuivalihaa syöneenä kaipaan tätä todellista herkkua suurella kaiholla...
Rukalla tuli käytyä uutenavuonna ja siellä oli myynnissä, mutta pirulainen kallista, jotain 15€ pieni kokkare... jäi ostamatta :(
Hirvenliha käy myös.
Tuo suolaaminen on kyllä taitolaji, jotta tulee sopivaa. Kuiten painosta lähtee se 40-60% riippuen mitä osaa liha on.
Vinkkinä sitte eteläläisille, että kyllä se kuivatus täälläki onnistuu. Lihat vaan aina yöksi pakasteeseen ja päiväksi taas pihalle roikkumaan. Tällä tavoin lihasta tulee todella mureata.
Tuo suolaaminen on kyllä taitolaji, jotta tulee sopivaa. Kuiten painosta lähtee se 40-60% riippuen mitä osaa liha on.
Vinkkinä sitte eteläläisille, että kyllä se kuivatus täälläki onnistuu. Lihat vaan aina yöksi pakasteeseen ja päiväksi taas pihalle roikkumaan. Tällä tavoin lihasta tulee todella mureata.
Kai sitä voi tehdä ihan ilman kuivia pakkasilmojakin, meinaan ainakin itselläni on kokemusta parhaasta kuivalihasta mitä olen ikinä syönyt, hetken sadekausien jälkeen Sambiassa. Valmistusprosessista ei tosiaan ole mitään käsitystä (muutakuin että ei ole nopeaa touhua), mulle riitti että kasa käteistä tiskiin (vähän vähemmän kuin tuo 15e/pala) ja vastapalveluksena viimeisellä kerralla kilo lihaa laukkuun :)
Kohta olis taas sen aika...
Viime vuonna tuli aivan törkeän hyvää kun pistettiin sekaan sokeria ja suolaa miedommin. 44 kiloa oli tavaraa silloin. Nyt pitäis kai pistää pikkasen enemmän...
Pari pointtia:
- Riittävä ilman vaihtuvuus
- Ei liian kovia pakkasia (muuten pinta kuivuu hetkessä, mutta sisus ei meinaa millään kuivaa)
- Ei mitään tönkkösuolausta (3-4 % suola riittää aivan hyvin)
- Tarpeeksi ohuita slaisseja lihasta
- KAIKKI rasva pois mitä saa irti
Viime vuonna tuli aivan törkeän hyvää kun pistettiin sekaan sokeria ja suolaa miedommin. 44 kiloa oli tavaraa silloin. Nyt pitäis kai pistää pikkasen enemmän...
Pari pointtia:
- Riittävä ilman vaihtuvuus
- Ei liian kovia pakkasia (muuten pinta kuivuu hetkessä, mutta sisus ei meinaa millään kuivaa)
- Ei mitään tönkkösuolausta (3-4 % suola riittää aivan hyvin)
- Tarpeeksi ohuita slaisseja lihasta
- KAIKKI rasva pois mitä saa irti
^Kuukkeleita ne kiinnostaa, jos kyseistä lintua alueella on.
Mä oon syöny aavikolla kuivattua antiloopin lihaa, siinä oli suolan lisäksi erilaisia pippureista tehtyä rouhetta pinnassa. Hyvää oli toiki, kuhan ravisteli näkyvät pippurit pois, muuten oli todella tulista, vaikka yulisuudesta pidänkin.
MikaJ kirjoitti:Kai sitä voi tehdä ihan ilman kuivia pakkasilmojakin, meinaan ainakin itselläni on kokemusta parhaasta kuivalihasta mitä olen ikinä syönyt, hetken sadekausien jälkeen Sambiassa. Valmistusprosessista ei tosiaan ole mitään käsitystä (muutakuin että ei ole nopeaa touhua), mulle riitti että kasa käteistä tiskiin (vähän vähemmän kuin tuo 15e/pala) ja vastapalveluksena viimeisellä kerralla kilo lihaa laukkuun :)
Mä oon syöny aavikolla kuivattua antiloopin lihaa, siinä oli suolan lisäksi erilaisia pippureista tehtyä rouhetta pinnassa. Hyvää oli toiki, kuhan ravisteli näkyvät pippurit pois, muuten oli todella tulista, vaikka yulisuudesta pidänkin.
Itse myös pidän tulisesta kuivalihasta. Chili Bull Tong oli tosiaan zambialaisen tuotteen teurastomon markkinointinimi. Voisin kuvitella että sitä oli ensin marinoitu jossain julman tulisessa vesi/suola/mauste liemessä, koska pinnalla ei ollut mitään mausteita. Sitä kun pureskeli niin maku säilyi todella pitkään.
Myös Etelä-Afrikan autiomaan laidoilla on usein tullut paikkallisia lihoja maisteltua, mutta tosiaan sielä on ainakin se kuivuus etuna. Olisikohan sitten tuolla Sambiassa ollut teurastamolla sitten joku kuivuri millä tekivät lihat, täytynee seuraavalla kerralla yrittää kysyä jos sattuu olemaan joku tulkkaaja matkassa.
Myös Etelä-Afrikan autiomaan laidoilla on usein tullut paikkallisia lihoja maisteltua, mutta tosiaan sielä on ainakin se kuivuus etuna. Olisikohan sitten tuolla Sambiassa ollut teurastamolla sitten joku kuivuri millä tekivät lihat, täytynee seuraavalla kerralla yrittää kysyä jos sattuu olemaan joku tulkkaaja matkassa.
-
- -
Joo, poron kuivaliha suoraan tekijältä ostettuina on hyvää, marketeissa tuntuu olevan turhan vähäsuolaista ja kallista.
Muutaman kerran olen työmatkoilla käynyt Etelä-Afrikassa missä kuivattu liha tottelee nimeä Biltong.
http://www.shebeen.com/biltong/
Se käsitellään ennen kuivausta mausteilla, yleensä ainakin suolaa, pippuria, etikkaa, korianteria on mausteseoksessa. Oikeastaan parhaat biltongit siellä olen saanut naudanlihasta tehtynä, riista kuten eri antiloopit eivät olleet mielestäni edukseen, strutsissa sitten on enemmän makua. Viime reissulla ostin droeworsia eli erittäin lihaisaa kuivattua makkartaa, jota mulla on vieläkin jemmassa... Oluen kanssa nautittuna biltong on mukavaa alkupalanaposteltavaa ruokaa odotellessa ravintolassa.[/url]
Muutaman kerran olen työmatkoilla käynyt Etelä-Afrikassa missä kuivattu liha tottelee nimeä Biltong.
http://www.shebeen.com/biltong/
Se käsitellään ennen kuivausta mausteilla, yleensä ainakin suolaa, pippuria, etikkaa, korianteria on mausteseoksessa. Oikeastaan parhaat biltongit siellä olen saanut naudanlihasta tehtynä, riista kuten eri antiloopit eivät olleet mielestäni edukseen, strutsissa sitten on enemmän makua. Viime reissulla ostin droeworsia eli erittäin lihaisaa kuivattua makkartaa, jota mulla on vieläkin jemmassa... Oluen kanssa nautittuna biltong on mukavaa alkupalanaposteltavaa ruokaa odotellessa ravintolassa.[/url]
Biltongia olen itse syönyt Israelissa. Aivan upea juuri tuollaisina alkupaloina.
Penskana muistan lännensarjoja lukeneeni, että inkkarit napostelivat pemmikaania
Penskana muistan lännensarjoja lukeneeni, että inkkarit napostelivat pemmikaania
"Hyvin kuivatusta lihasta voi valmistaa vanhan intiaanitavan mukaan pemmikaania:
Jauha 400 g kuivattua lihaa. Sulata 400 g kookosrasvaa vesihauteessa. Lisää sekaan 200 g maapähkinöitä, 200 g rusinoita, 100 g kuivattua ruusunmarjaa ja 2 dl fariinisokeria. Kaada massa leivinpaperilla vuoratulle uunipellille kylmään kovettumaan.
Leikkaa kovettunut massa kuutioiksi ja pakkaa folioon. Voit lisätä pemmikaanikuution retkellä vihanneskeittoon. Tuhdin ruoan saa myös lisäämällä pemmikaania kuumaan perunamuusiin."
Kannatanee rakennella lihalle murtomiehen varma häkki, ne kun tuppaavat kiinnostamaan muitakin kuin koiria ja variksia. Sedältä viety kahtena talvena ladon räystään alta n. 10 kg/talvi yön aikana. Aamulla vaan ollut tuoreet jäljet maassa jotka johtaneet autolle. Voitais laittaa jotku rotanmyrkky lihat täksi talveksi, josko ees aiheuttais mahanpuruja...
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”