Itsellä meni Pioneerin DVD-soitin pimeäksi reilun yhden vuoden käytön jäljiltä.
Pioneerin EU-alueen takuu yksivuosi, joten joutuu lähettään Saksaan korjautettavaksi.
Nyt http://www.technikdirekt.de on sitä mieltä että minun pitäisi maksaa posti kulut Saksaan päin ja he kyllä sitten lähettävät korjatun laitteen takaisin heidän piikkiin.
Onko kokemuksia, onko mitään käytännön mahdollisuutta saada noita postimaksuja pois. Eihän niitä oikeasti pitäisi joutua maksamaan.
Saksan tilausten taakuukäsittelyt (kodin elektroniikka)
Valvoja: ffp jäsenet
Valmistaja on myöntänyt tuon vuoden takuun, jota myyjä ei voi heikentää. Mikäli tuotteessa on myyjän myöntämä pidempi takuu, saa myyjä myös sanella takuun ehdot. Mikäli laitteesi olisi levinnyt vuoden aikana voisit käyttää suomalaista huoltoa, mutta nyt tanssit myyjän ehdoilla...
Näin olen asian ymmärtänyt:
EU-alueelta ostetulla rojulla on takuu voimassa joka puolella EU:ta valmistajan määrittelemän takuun puitteissa (tuote korjataan siinä maassa missä asiakas on). Takuuasioissa noudatetaan "yksinkertaistettuna" myyntimaan ehtoja. Saksasta ostettu ja Suomessa hajonnut tuote pitää myöskin valmistajan myöntämän takuun aikana kiikuttaa omaan piikkiin maahantuojan (Suomen) osoittamaan huoltopaikkaan (Suomessa).
Suomessa olevat säännöksethän sanovat, että tuotteen ostajalle ei saa syntyä kustannuksia takuunalaisista toimenpiteistä. Samalla tavalla menee "virhevastuu"-systeemit tms., jotka ovat Suomessa todella "ankaria" myyjää kohtaan verrattuna muihin maihin. Kaikki nämä "tiukennukset" koskee vain Suomesta ostettua tavaraa.
Ulkomailta tilatessa kannattaa aina tehdä yleensä pieni riski-analyysi (takuut, toimitus, hinta yms.), eikä suin päin tilata rojua.
Näin olen asian ymmärtänyt:
EU-alueelta ostetulla rojulla on takuu voimassa joka puolella EU:ta valmistajan määrittelemän takuun puitteissa (tuote korjataan siinä maassa missä asiakas on). Takuuasioissa noudatetaan "yksinkertaistettuna" myyntimaan ehtoja. Saksasta ostettu ja Suomessa hajonnut tuote pitää myöskin valmistajan myöntämän takuun aikana kiikuttaa omaan piikkiin maahantuojan (Suomen) osoittamaan huoltopaikkaan (Suomessa).
Suomessa olevat säännöksethän sanovat, että tuotteen ostajalle ei saa syntyä kustannuksia takuunalaisista toimenpiteistä. Samalla tavalla menee "virhevastuu"-systeemit tms., jotka ovat Suomessa todella "ankaria" myyjää kohtaan verrattuna muihin maihin. Kaikki nämä "tiukennukset" koskee vain Suomesta ostettua tavaraa.
Ulkomailta tilatessa kannattaa aina tehdä yleensä pieni riski-analyysi (takuut, toimitus, hinta yms.), eikä suin päin tilata rojua.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa