Iltalehdessä tärkeä uutinen...
Valvoja: ffp jäsenet
Iltalehdessä tärkeä uutinen...
http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/2 ... 1_au.shtml
Tuli itselleni täytenä yllätyksenä... Eikö noin muka saisi tehdä?
Millasillekohan valopäille noita juttuja tehtaillaan..
Tuli itselleni täytenä yllätyksenä... Eikö noin muka saisi tehdä?
Millasillekohan valopäille noita juttuja tehtaillaan..
Kyl se onnistuu, siihen ei tarvita kuin yks käsittämättömän kaunis nainen.
Nuoren kloppin ekaa päivää elämäni toisessa työpaikassani ajelin kehällä tankille ja kas kummaa kun viereen ajoi todella kaunis nainen. Siinä kävi sitten klassisesti, tuli tuijoteltua vääriä kahvoja ja tankkasin firman Transitiin 90l 95E:tä. No onneks asemalla on huoltopuolikin niin sai tankin tyhjäks. Harmitti etten kerenny tarjoamaan neidille kahvia ihan siittä ilosta että näin kävi...
Nuoren kloppin ekaa päivää elämäni toisessa työpaikassani ajelin kehällä tankille ja kas kummaa kun viereen ajoi todella kaunis nainen. Siinä kävi sitten klassisesti, tuli tuijoteltua vääriä kahvoja ja tankkasin firman Transitiin 90l 95E:tä. No onneks asemalla on huoltopuolikin niin sai tankin tyhjäks. Harmitti etten kerenny tarjoamaan neidille kahvia ihan siittä ilosta että näin kävi...
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.7.2003 12:37
Eräässä mopo huollossa huoltomies kertoi kun joku melko uudella pyörällä ajanut mies henkilö oli soittanut huoltoon.
Asiakas: Kävin tuossa tankilla n10km sitten. nyt pyörä hyytyi ja sammui.
Huolto: Onkos sulla diisseli auto
Asiakas: On, mutta en nyt niin tyhmä ole että diisseliä olisin tankannut
Huolto: Löytyykös kuittia?
Asiakas: Ootappa kun kaivan sen........ no voi perkele diisseliä tankki täynnä!!
Että nuinkin voi käydä kun on tottunut ottamaan sen tietyn pistoolin kouraan. :D
Asiakas: Kävin tuossa tankilla n10km sitten. nyt pyörä hyytyi ja sammui.
Huolto: Onkos sulla diisseli auto
Asiakas: On, mutta en nyt niin tyhmä ole että diisseliä olisin tankannut
Huolto: Löytyykös kuittia?
Asiakas: Ootappa kun kaivan sen........ no voi perkele diisseliä tankki täynnä!!
Että nuinkin voi käydä kun on tottunut ottamaan sen tietyn pistoolin kouraan. :D
Eräässä mopo huollossa huoltomies kertoi kun joku melko uudella pyörällä ajanut mies henkilö oli soittanut huoltoon.
Asiakas: Kävin tuossa tankilla n10km sitten. nyt pyörä hyytyi ja sammui.
Huolto: Onkos sulla diisseli auto
Asiakas: On, mutta en nyt niin tyhmä ole että diisseliä olisin tankannut
Huolto: Löytyykös kuittia?
Asiakas: Ootappa kun kaivan sen........ no voi perkele diisseliä tankki täynnä!!
Tota....oonko hiukan tyhmä vai ymmärtääkö kukaan tätä?
Kaverilla alkoi aikoinaan bensagolffi (mk3 1.8GL) temppuilemaan, eli kävi huonosti ja teki vaikka mitä... Oireet senkun lisäänty ja lisäänty mitä enemmän autolla ajoi, ja sitä kävi ihmettelemässä monenlaiset automiehet ja muut asiantuntijat. Oli tutkittu sytytystä ja bensapumppua ym., tuloksetta. Kaveri vei sitten auton merkkikorjaamolle ja siellä kun olivat ensin etsineet vikaa tuntikausia, niin lopuksi huomasivat että oli dieseliä tankissa :D
Ei ollu aivan halpa keikka kun jätkät etti vikaa tuntikausia, tyhjensivät tankin ja tankkasivat sinne 20 litraa ysivitosta. Mitään pysyvää vikaa ei autoon onneksi jääny, en tosin tiedä mitä tuommonen voi bensa-autossa aiheuttaa ja mitä dieselautossa jos siihen tankkaa bensaa... Se jäi mysteeriksi, milloin sitä dieseliä on sinne tankkiin lorahtanut. Kaveri meinas että joskus on ehkä krapuloissaan tai väsyneenä tankannut huolimattomasti...tiedä sitten. Lompakon kautta oppi, olikohan 300€ tikki. Oli korjaamomiesten diagnoosin kuullessaan huutanut vaistomaisesti että "muija perkele!", vaikka oli silloin poikamies ;)
Kyllä sitä itekki joutuu välistä varmistumaan, että onhan se dieselin pistooli nyt tankissa, kun on dieselauto kolmen bensavehkeen jälkeen. Samaten vanhemmilla on toisella diesel, toisella bensa, joten tarkkana saa olla jos äiti/isiliisinkiä tankkaa. Auton tankkaaminen on kuitenkin niin rutiinitehtävä ettei siinä monella ole aina järki matkassa vaan "kädet tekee" ja ajatukset on muualla.
Ei ollu aivan halpa keikka kun jätkät etti vikaa tuntikausia, tyhjensivät tankin ja tankkasivat sinne 20 litraa ysivitosta. Mitään pysyvää vikaa ei autoon onneksi jääny, en tosin tiedä mitä tuommonen voi bensa-autossa aiheuttaa ja mitä dieselautossa jos siihen tankkaa bensaa... Se jäi mysteeriksi, milloin sitä dieseliä on sinne tankkiin lorahtanut. Kaveri meinas että joskus on ehkä krapuloissaan tai väsyneenä tankannut huolimattomasti...tiedä sitten. Lompakon kautta oppi, olikohan 300€ tikki. Oli korjaamomiesten diagnoosin kuullessaan huutanut vaistomaisesti että "muija perkele!", vaikka oli silloin poikamies ;)
Kyllä sitä itekki joutuu välistä varmistumaan, että onhan se dieselin pistooli nyt tankissa, kun on dieselauto kolmen bensavehkeen jälkeen. Samaten vanhemmilla on toisella diesel, toisella bensa, joten tarkkana saa olla jos äiti/isiliisinkiä tankkaa. Auton tankkaaminen on kuitenkin niin rutiinitehtävä ettei siinä monella ole aina järki matkassa vaan "kädet tekee" ja ajatukset on muualla.
Pikkusen liioteltu toi juttu. Kaverin velipoika tankkasi diesel S-type Jaggeen vahingossa tankin täyteen bensaa. Huomasi mokan heti kun käynnisti auton ja soitti heti maahantuojan auttavaan puhelimeen. Tuomio oli että autolla ei saanut ajaa (yllätys!) ja se piti hinata paikalliseen huoltoon. Inchcapelta sanottiin että koko polttoainejärjestelmä täytyy vaihtaa ja homma maksaa noin 3000€... No neuvoin kaverin soittamaan Mynädieseliin ja sieltä sanottiin että moderniin diesel-koneeseen nimenomaan suositellaan tankkaamaan välillä pieni määrä bensaa ja että mitään peruuttamatonta vahinkoa ei ole päässyt syntymään. No auton omistaja sitten ihmetteli Inchcapella juttua ja kas kummaa pelkkä tankin puhdistus auttoikin ja takuu säilyi edelleen... ;-) Joku Urpo olis tod näk voinut maksaa koko lystin, mutta aina kannattaa kysellä hiukan.
Talvella 1999 ku oli niitä yli -50c pakkasia, niin porukka joutui pakon edessä tankkaamaan dieselautoihin hieman bensaa. Siis litra bensaa useaan kymmeneen litraan dieseliä niin pysyy nafta sen verran nestemäisenä että tulee tankista ulos. Tuo talvilaatu kestää kai sen -30c, tuskin se jämähtää -31c:ssä mutta jos pakkasmittari alkaa näyttää pitkästi yli neljääkymppiä niin... Eikös nuita ole jotain arktisia laatujakin kovimpina pakkaskausina täällä pohjoisessa tarjolla? En muista kun vasta ekaa talvea ajelen dieselillä ;) Mikä sitten on moderni diesel-auto, siihen en osaa ottaa kantaa...
vanhempien volkkareiden omistajan-oppaassa sanotaan että pakkasella voi laittaa diesel autoon bensaa 1/4 tankillista. olen itse joutunut laittaan, ja ainut ero oli että golffi ei kulkenut ihan yhtä lujaa sekoituksella.
jos bensa autoon laittaa dieseliä niin seuraukset on tuhoisat
e: olen kyllä ajanut kerosiinillä, metanolilla sekä pö.llä.
eikä 500tkm ajettu golffi ollu moksiskaan.
jos bensa autoon laittaa dieseliä niin seuraukset on tuhoisat
e: olen kyllä ajanut kerosiinillä, metanolilla sekä pö.llä.
eikä 500tkm ajettu golffi ollu moksiskaan.
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
taitaa vaan bensa auto sammua mikäli %osuus dieseliä on liikaa.
eli suomeksi mikäli tankkaat dieseliä bensa autoon, älä sammuta tiettömien taipaleiden taakse.-> ei lähde enää käyntiin kun jäähtyy.. HOX HOX ei katalysaator autoille, tappaa katin...
ennen vanhaan porukka ajeli 2 tahtikelkoilla polttoöljyllä. Ainut vaan että starttaukseen tarvittiin suoraan puhdasta bensaa kaasarista sisään..
haju/veto oli tietenkin heikompi kuin ajaessa normi bensalla..
¨mutta minkäs teet mutterin pyörittäjät tekevät mitä tahansa"..
eli suomeksi mikäli tankkaat dieseliä bensa autoon, älä sammuta tiettömien taipaleiden taakse.-> ei lähde enää käyntiin kun jäähtyy.. HOX HOX ei katalysaator autoille, tappaa katin...
ennen vanhaan porukka ajeli 2 tahtikelkoilla polttoöljyllä. Ainut vaan että starttaukseen tarvittiin suoraan puhdasta bensaa kaasarista sisään..
haju/veto oli tietenkin heikompi kuin ajaessa normi bensalla..
¨mutta minkäs teet mutterin pyörittäjät tekevät mitä tahansa"..
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
siis hetkinen, nakuttaan??
dieselissä on puristukset n.2 kertaa kovemmat kuin bensa vehkeessä.
taisit sekottaa jekku bensan ja diesel moottorin..
väljä diesel kone EI kehitä painetta/lämpöä tarpeeksi..
kun taas bensa kone TARVII kipinän syttyäkseen..
Bensa syttyy herkemmin kuin diesel.
diesel/polttoöljy pitää sytyttää oikeen sytyttämällä, kun taas bensa leimahtaa ihan varomattomalla tupakallakin..
joten se siitä NAKUTUKSESTA,,
siksi kelkan koneet pitää startata/lämmittää puhtaalla bensalla, mikäli aikoo ajaa löpöllä.
ja jos oikeen hyvän haluaa niin puristukset pitää nostaa jotta toimis paremmin..
ei missään nimessä laskea... ;)
dieselissä on puristukset n.2 kertaa kovemmat kuin bensa vehkeessä.
taisit sekottaa jekku bensan ja diesel moottorin..
väljä diesel kone EI kehitä painetta/lämpöä tarpeeksi..
kun taas bensa kone TARVII kipinän syttyäkseen..
Bensa syttyy herkemmin kuin diesel.
diesel/polttoöljy pitää sytyttää oikeen sytyttämällä, kun taas bensa leimahtaa ihan varomattomalla tupakallakin..
joten se siitä NAKUTUKSESTA,,
siksi kelkan koneet pitää startata/lämmittää puhtaalla bensalla, mikäli aikoo ajaa löpöllä.
ja jos oikeen hyvän haluaa niin puristukset pitää nostaa jotta toimis paremmin..
ei missään nimessä laskea... ;)
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
Diesel polttoaine "räjähtäs" bensa koneessa.. vaan kun niin ei yksinkertaisesti käy, kone sammuu siihen että männänpäällä on huonosti palavaa ainetta (dieseliä). Ainut harmi on se että pitää puhdistaa dieselit tankista.
Dieselissä sylinteriin tulee aina saman verran ilmaa (jos ahdin ei pyöri). Se ottaa sylinterin täyteen ilmaa jopa tyhjäkäynnilläkin ja pistää sinne vain tipan dieselöljyä. Seos on äärimmäisen laiha ja palaminen on mahdollista vain itsesyttymällä. Sytytystulpalla ei seosta saisi palamaan vaan siihen tarvitaan ne helvetilliset puristussuhteet.
joita bensa vehkeissä ei vaan kertakaikkiaan OLE!
lisäksi-> Dieselmoottorin kokonais hyötysuhde on parempi. Korkea puristussuhde kuumentaa moottorissa olevan ilman kuumemmaksi kun bensiini moottorissa on mahdollista, tästä johtuen polttoaine palaa paremmin/täydellisemmin.
Bensakoneessa itse syttyminen rajoittaa puristussuhdetta. Dieselissä puolestaan polttoaineen on tarkoituskin syttyä itsestään. Kyllähän bensiini moottoreita viritettäessä monesti nostetaan puristussuhdetta juuri paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.
Dieselissä sylinteriin tulee aina saman verran ilmaa (jos ahdin ei pyöri). Se ottaa sylinterin täyteen ilmaa jopa tyhjäkäynnilläkin ja pistää sinne vain tipan dieselöljyä. Seos on äärimmäisen laiha ja palaminen on mahdollista vain itsesyttymällä. Sytytystulpalla ei seosta saisi palamaan vaan siihen tarvitaan ne helvetilliset puristussuhteet.
joita bensa vehkeissä ei vaan kertakaikkiaan OLE!
lisäksi-> Dieselmoottorin kokonais hyötysuhde on parempi. Korkea puristussuhde kuumentaa moottorissa olevan ilman kuumemmaksi kun bensiini moottorissa on mahdollista, tästä johtuen polttoaine palaa paremmin/täydellisemmin.
Bensakoneessa itse syttyminen rajoittaa puristussuhdetta. Dieselissä puolestaan polttoaineen on tarkoituskin syttyä itsestään. Kyllähän bensiini moottoreita viritettäessä monesti nostetaan puristussuhdetta juuri paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.
Wikipediasta:
Tuon mukaan diesel siis palaa helpommin. Tosin kyllähän se bensa helpommin syttyy noin tulitikulla kokeiltuna, johtunee nopeammasta haihtumisesta...Setaaniluvulla kuvataan polttoaineen syttymisherkkyyttä. Suuri setaaniluku tarkoittaa sitä, että polttoaine syttyy nopeasti ja palaa tehokkaasti, pieni setaaniluku taas merkitsee sitä, että polttoaine syttyy vasta tietyn viiveen jälkeen ja palaa huonommin aiheuttaen enemmän päästöjä ja rasittaen moottoria. Dieselpolttoaineen setaaniluku on yleensä 40-55, bensiinillä yleensä 0-20.
Bensa-asemalla töissä ollessani tuli aina silloin tällöin vastaan näitä vahingossa väärää ainetta tankanneita.
Kyllä diesel autoon kärsii aika paljon laittaa bensaakin sekaan. Yksikin ukkeli tankkasi Jettaansa vahingossa 1/3 tankkia bensaa, naureskeli vaan kun tuli niin kalliiksi tuo tankkaus ja jatkoi matkaa. Kuulemma oli ennenkin näin käyny. 2T öljyä kun lisää vähän tankkiin niin ei pitäis olla ongelmia.
Bensa autoon ei kärsi kyllä dieseliä tankata.
Kyllä diesel autoon kärsii aika paljon laittaa bensaakin sekaan. Yksikin ukkeli tankkasi Jettaansa vahingossa 1/3 tankkia bensaa, naureskeli vaan kun tuli niin kalliiksi tuo tankkaus ja jatkoi matkaa. Kuulemma oli ennenkin näin käyny. 2T öljyä kun lisää vähän tankkiin niin ei pitäis olla ongelmia.
Bensa autoon ei kärsi kyllä dieseliä tankata.
Silloin kun Octavian hankin, niin pelkäsin joku päivä tankkaavani bensaa vanhasta tottumuksesta. No, se päivä sitten koitti 2004 keväällä.
Lorottelin kaikessa rauhassa, kunnes kiinnitin huomioni nopeasti vaihtuvaan euromäärään. 10 litraa tuli laitettua.
Hinattiin auto huoltoon, jossa tankki tyhjennettiin. Sitä se on kun on sama pää kesät talvet. Näin jälkikäteen viisastellen olis voinu tuupata lopputankin täyteen disua ja päästellä meneen, olis siinä eurot säästynyt.
Lorottelin kaikessa rauhassa, kunnes kiinnitin huomioni nopeasti vaihtuvaan euromäärään. 10 litraa tuli laitettua.
Hinattiin auto huoltoon, jossa tankki tyhjennettiin. Sitä se on kun on sama pää kesät talvet. Näin jälkikäteen viisastellen olis voinu tuupata lopputankin täyteen disua ja päästellä meneen, olis siinä eurot säästynyt.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
tuli tankattua disukkaa 15l bensavehkeeseen
Kävipä täs niin, et yövuoron päätteeksi kävin tankkaamas. Ihmettelin et miten helvetis on näin halpaa polttoainetta. Katsoin letkua tarkemmin ja kirosin ja pelästyin. 15 litraa oli ehtinyt jo ottaa. No, ei muuta ku työnsin auton bensaletkulle ja lopputankki täyteen bensaa. Tankki on 60 litran tankki. Nyt sitten ajellaan 1/4 osa dieseliä.
Oireet: pikkasen nakuttaa ja sammuttaessa vähän jälkikäyntiä. Vääntö ja teho hieman kateissa. Meinaan kuitenkin ajella polttoainetta laimennellen.
Auto on vm -88 2 litranen automaatti kaasari sierra.
Oireet: pikkasen nakuttaa ja sammuttaessa vähän jälkikäyntiä. Vääntö ja teho hieman kateissa. Meinaan kuitenkin ajella polttoainetta laimennellen.
Auto on vm -88 2 litranen automaatti kaasari sierra.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa