Corrado kilpuri
Valvoja: ffp jäsenet
Corrado kilpuri
Projektin lähtökohtana 91 Corrado, joka on jossain vaiheessa tuotu Belgiasta. Ostin itselleni vain täydellisen korin. Autosta on tarkoitus tehdä takavetoinen. Kokemusta etuvedon muuttamisesta takavetoiseksi on yhden "auton" verran. Rakensin viime talvena 205:sen pösön takavetoiseksi ja ajoin sillä tänä vuonna 9 sprint-kisaa. Virheitä tuli rakennusvaiheessa jonkun verran ja niihin ei sorruta tällä kertaa.
Tekniikkapuolta hoitaa ns. sekasikiö: Moottorina Hondan 1,6 16v doch vtec varustettuna catcams:in nokilla, 45mm läppärungot (Special Motors), Haltech ruisku+sytkä, Martelius peltisarja, alakerta on vakio ja kansikin on vain miedosti "viilattu". Moottorin jatkona on Volvon M45 4-vaihteinen suorakytkentä vaihteisto. Voiman tiehen välittää 400:sen Mantan perä volvon akseleilla. Jarrut ovat kaikki volvoa. Alusta on 200:seen Nissaniin tarkoitettu TEIN. Etuakselisto on 200:sesta Nissanista. Taka-akselintuenta on 4-linkki panhardilla(Lautamäki Motorsport) Ohjaus on Starletin nopea ohjaus, laidasta laitaan 1,8 kierrosta.
Tässä vaiheessa on suurin osa massoista poistettu ja 4-linkki asennettu. Tänään on tarkoitus tehdä kiinnityspisteet etuakselille ja poistella loppuja massoista.
Autoa rakennetaan neljän kaverin voimillla, jokaisella on oma ns. oma tehtävä projektissa.
Projektimme edistyy joka keskiviikko (harrastepäivä) ja joskus lauantaisin. Perheellisenä ei voi joka ilta rakennella. Yritän muistaa ottaa kuvia joka kerta kun projekti edistyy.
Muutama heikko kuva löytyy tuolta:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00017.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00016.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00015.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00014.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00013.jpg
Tekniikkapuolta hoitaa ns. sekasikiö: Moottorina Hondan 1,6 16v doch vtec varustettuna catcams:in nokilla, 45mm läppärungot (Special Motors), Haltech ruisku+sytkä, Martelius peltisarja, alakerta on vakio ja kansikin on vain miedosti "viilattu". Moottorin jatkona on Volvon M45 4-vaihteinen suorakytkentä vaihteisto. Voiman tiehen välittää 400:sen Mantan perä volvon akseleilla. Jarrut ovat kaikki volvoa. Alusta on 200:seen Nissaniin tarkoitettu TEIN. Etuakselisto on 200:sesta Nissanista. Taka-akselintuenta on 4-linkki panhardilla(Lautamäki Motorsport) Ohjaus on Starletin nopea ohjaus, laidasta laitaan 1,8 kierrosta.
Tässä vaiheessa on suurin osa massoista poistettu ja 4-linkki asennettu. Tänään on tarkoitus tehdä kiinnityspisteet etuakselille ja poistella loppuja massoista.
Autoa rakennetaan neljän kaverin voimillla, jokaisella on oma ns. oma tehtävä projektissa.
Projektimme edistyy joka keskiviikko (harrastepäivä) ja joskus lauantaisin. Perheellisenä ei voi joka ilta rakennella. Yritän muistaa ottaa kuvia joka kerta kun projekti edistyy.
Muutama heikko kuva löytyy tuolta:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00017.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00016.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00015.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00014.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00013.jpg
Perämurikka on tarkoituksella ylösalasin, koska hondan moottori pyörii eri suuntaan kuin ns. normaalit moottori. Vaihteiston täytyy olla suorahampainen. Eli periaatteessa pakkia mennään 4 vaihdetta ja perä kääntää menosuunnan. Toyotan murikkaa on kokeiltu tekniikan entisen omistajan toimesta = EI KESTÄ. Opelin murikka on kestänyt jo muutaman vuoden.
Taitaa olla vaan nuo hondat, joissa tuo moottori pyörii väärinpäin. Eikö sitä voi muuttaa toimimaan "oikein päin"? Tuli tossa mieleen, että miksi juuri hondan pata. Onhan vw:lläkin nuo 20v moottorit melko päteviä. Vai onko vaan painosäästön(iskutilavuuden) takia?
Itseäkin hieman hymyilytti tuo taka-akselin asento. Noh kait se noinkin toimii. Toyotan peräkin kestää kunhan huoltaa tarpeeksi usein ja tarkastaa vetarit. Oliko/onko kartioiksi sorvatut vetarit? Miksei volvon perä? Tuleeko watt-linkki? Näyttää vähän lyhyiltä nuo 4-linkin tangot. Voi olla että silmä valehtelee.
Miksi muuten Datsunin etuakselisto? Tuon alustan takia? Eikos tosta volsun omasta akselistostakin saa ihan toimivan takavetoisenakin? Ja kun tuohon volsun omaan olka-akseliin saa nuo ibizan jarrutkin sopimaan heittämällä.
Sinänsä ihan mielenkiintoinen projekti. Tuossa kavereiden kanssa joskus suunniteltiin vastaavaa rallipeliä corradosta, mutta kun luokituksia ei oo ollut niin kaatui siihen. Kori on ainakin melko jäykkä jo tehtaalta ja kohtuullisen ruosteettomia nuo on kaikki. Kaarien kanssa tulee vaan penkin kanssa vaan melko ahdasta kun on niin matala kori. Onko kattoluukku vai harvinainen ilman luukkua oleva? Punnitsitko koria massojen poiston jälkeen?
Syyäri taakse? Tankkiratkaisu?
Joo tulipas kysymyksiä :) No niihin varmaan tulee vastauksia kun projekti etenee. Pitkästä aikaa oikeesti kiinnostava projekti.
P.S. Olisin ehkä itse lyönyt syncron taka-akselin esim. BMW:n murikalla ;)
Itseäkin hieman hymyilytti tuo taka-akselin asento. Noh kait se noinkin toimii. Toyotan peräkin kestää kunhan huoltaa tarpeeksi usein ja tarkastaa vetarit. Oliko/onko kartioiksi sorvatut vetarit? Miksei volvon perä? Tuleeko watt-linkki? Näyttää vähän lyhyiltä nuo 4-linkin tangot. Voi olla että silmä valehtelee.
Miksi muuten Datsunin etuakselisto? Tuon alustan takia? Eikos tosta volsun omasta akselistostakin saa ihan toimivan takavetoisenakin? Ja kun tuohon volsun omaan olka-akseliin saa nuo ibizan jarrutkin sopimaan heittämällä.
Sinänsä ihan mielenkiintoinen projekti. Tuossa kavereiden kanssa joskus suunniteltiin vastaavaa rallipeliä corradosta, mutta kun luokituksia ei oo ollut niin kaatui siihen. Kori on ainakin melko jäykkä jo tehtaalta ja kohtuullisen ruosteettomia nuo on kaikki. Kaarien kanssa tulee vaan penkin kanssa vaan melko ahdasta kun on niin matala kori. Onko kattoluukku vai harvinainen ilman luukkua oleva? Punnitsitko koria massojen poiston jälkeen?
Syyäri taakse? Tankkiratkaisu?
Joo tulipas kysymyksiä :) No niihin varmaan tulee vastauksia kun projekti etenee. Pitkästä aikaa oikeesti kiinnostava projekti.
P.S. Olisin ehkä itse lyönyt syncron taka-akselin esim. BMW:n murikalla ;)
Mikäli koneen pyörimissuunnan haluaa muuttaa, niin vähin mitä pitää tehdä on nokka-akselista peilikuva. Tämä tietenkin sitten säteilee muitakin muutoksia, jakopään kiristäjä, mahdollisen jakajan keskipakoennakko, yms... Helpompi kääntää vaan se perämurikka 180astetta vaikka voitelu vähän kärsiikin ;) Eikö jossain mitsuissakin mahda pyöriä väärinpäin, tai sitten vaan huono muisti mulla.
Viimeksi muokannut MikaJ, 25.10.2007 9:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ostin aikonaan Starletin mikä oli ns. vanhan säännön sprinttikilpuri eli rintapeltiä oli siirretty taaksepäin ja kori oli muutenkin jo ehtoopuolella ja tekniikka kotoisin tuosta autosta.
Vetareista en osaa ovatko kartioiksi sorvatut. Volvon perää mietin kyllä, koska olisi ehkä saanut helpommin vielä tiheämmän perävälityksen(nyt on 5,38). Ei tule watt-linkkiä, tulee panhardi. Ajan oikeastaan pelkästään asfalttia ja jousituksen liikevarat ei ole niin pitkät että olisin ajatellut watt-linkkiä. 4-linkki on tarkoitettu Mk2 Escorttiin.
Nipponin etuakselisto tuli sponssina ja siihen sopii Starletin hammastanko heittämällä ja toki alusta sopii suoraan.
En usko että kaarien ja penkkin kanssa tulee ongelmia kun penkin saa melkein lattiaan. Kaaret asentaa V-Wauhtipisteessä Suvannon Markku ja hän tehnyt mulle 3 autoon kaaret ja aina ovat olleet erittäin asialliset. Kori on ilman kattoluukkua. En ole punninnut koria, punnitsen auton auton vasta kun kaikki osat ovat kiinni ja sitten vasta katsotaan kuinka paljon on yli/alipainoinen.
Syyläri tulee olemaan alkuperäisellä paikallaan. Tankki on 30 litrainen turvatankki ja sijoitetaan takakonttiin.
Eilisillan osio ei ollutkaan etuakseliston asennusta. Leikkasimme koriin miehen mentävän aukon ja hitsailimme vähän uutta peltiä tilalle.
Pari kuvaa eilisillan tapahtumista:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00019.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00018.jpg
Kuvat ovat heikkoja ja työn jälkeä ei ole vielä siistitty.
Vetareista en osaa ovatko kartioiksi sorvatut. Volvon perää mietin kyllä, koska olisi ehkä saanut helpommin vielä tiheämmän perävälityksen(nyt on 5,38). Ei tule watt-linkkiä, tulee panhardi. Ajan oikeastaan pelkästään asfalttia ja jousituksen liikevarat ei ole niin pitkät että olisin ajatellut watt-linkkiä. 4-linkki on tarkoitettu Mk2 Escorttiin.
Nipponin etuakselisto tuli sponssina ja siihen sopii Starletin hammastanko heittämällä ja toki alusta sopii suoraan.
En usko että kaarien ja penkkin kanssa tulee ongelmia kun penkin saa melkein lattiaan. Kaaret asentaa V-Wauhtipisteessä Suvannon Markku ja hän tehnyt mulle 3 autoon kaaret ja aina ovat olleet erittäin asialliset. Kori on ilman kattoluukkua. En ole punninnut koria, punnitsen auton auton vasta kun kaikki osat ovat kiinni ja sitten vasta katsotaan kuinka paljon on yli/alipainoinen.
Syyläri tulee olemaan alkuperäisellä paikallaan. Tankki on 30 litrainen turvatankki ja sijoitetaan takakonttiin.
Eilisillan osio ei ollutkaan etuakseliston asennusta. Leikkasimme koriin miehen mentävän aukon ja hitsailimme vähän uutta peltiä tilalle.
Pari kuvaa eilisillan tapahtumista:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00019.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00018.jpg
Kuvat ovat heikkoja ja työn jälkeä ei ole vielä siistitty.
Taitaa olla vaan nuo hondat, joissa tuo moottori pyörii väärinpäin.
Eikös vanhoissa EVO Mitsuissakin (-III) pyöri kone "väärinpäin"? Toisinsanoen kone on poikittain ja vaihdelaatikko on apukuskin puolella. Tai sitten se pyörii "oikein päin", mutta voimansiirto (jakolaatikko) kääntää vedon toisinpäin. Uudemmissa EVO:issa (IV-) vaihdelaatikko on sitten kuskin puolella.
-
- -
- Viestit: 91
- Liittynyt: 19.1.2005 20:45
- Viesti:
Ja tuleehan tuossa ne järkisyytkin vastaan, kun vastaavia moottoreita on jo joitain vuosia rääkätty monenlaisillakin radoilla, eikä kone ole missään nimessä "porsijan" maineessa.
Luotettavuus ja "helppokäyttöisyys" on kuitenkin iso plussa, kun lajissa saattaa kisojen jälkeen olla auton kanssa "muutakin puuhaa" kuin peruskorjausta kestämättömän perustekniikan takia. Pieniä säätöongelmia tietysti saattaa tulla matkan varrella, mutta taidetaan laskea menneenkin kauden ongelmat omien märkien korvien piikkiin...
Luotettavuus ja "helppokäyttöisyys" on kuitenkin iso plussa, kun lajissa saattaa kisojen jälkeen olla auton kanssa "muutakin puuhaa" kuin peruskorjausta kestämättömän perustekniikan takia. Pieniä säätöongelmia tietysti saattaa tulla matkan varrella, mutta taidetaan laskea menneenkin kauden ongelmat omien märkien korvien piikkiin...
Taas on projekti mennyt eteenpäin. Etuakseliston kiinnityspisteet ovat nyt paikoillaan. Reaktiontangot ja niiden kiinnityspisteet koriin tehdään vasta sitten kun kori käännetty takaisin oikeinpäin. Hieman on myös hiontahommia tehty eli pohjia on aloitettu tekemään. Seuraavaksi putsataan vielä loput massat pois ja hitsataan ne korivahvistukset, mitä auton ollessa ylösalaisin hitsataan. Takapään loput muutostyöt tehdään kun kori on oikeinpäin.
Muutamia kuvia lisää:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00045.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00046.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00048.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00049.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00050.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00053.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00054.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00055.jpg
Muutamia kuvia lisää:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00045.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00046.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00048.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00049.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00050.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00053.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00054.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00055.jpg
Erittäin hieno projekti on sulla käynnissä ja kuvista kyllä huomaa ettet ihan ekalla yrittämällä tätä ole rakentamassa. itse annan myös plussat tuolle muugenin padalle, onhan se kestävä, pieni ruokainen ja omaa hyvät tehot vakiona ja vireistämällä siitä vielä suht helposti lisää, vaikka saman iän VW koneissa pidän plussana niiden tuottamaa vääntöä jo matalilla kierroksilla. Mutta pidän peukut pystyssä sinne suuntaan
kyl noi vinohampaiset lautaspyörät ja pinioni kestää kumpaan suuntaan vaan samat voimat. Toisaalta toisinpäin pyöriessä laakerikuorma tulee pinionilla toiseen suuntaan, eli toisinpäin pyöriessä vetää akselinysää perään päin, toisinpäin pyöriessä työntää ulospäin. Eli laakeri voi sanoo heihei jossain vaiheessa jos on suunniteltu että se 99,3% elämästään ottaa voimat toiseen suuntaan vastaan.
nim. Teollisuusvaihteistohin hamppipyöriä tehnyt
nim. Teollisuusvaihteistohin hamppipyöriä tehnyt
Niin tuollain päinkö sillä on ajettu aiemminkin?
Lautaspyörässä on epäsymmetriset hampaat jotka väärinpäin voimaa välittäessä painaa lautaspyörää pinionista poispäin, kun normaalisti päin siihen ei juuri tule sivuvoimaa, koska hampaat suorassa kulmassa.
http://www.opel-hecktriebler-forum.de/u ... ett_GR.jpg
Lautaspyörässä on epäsymmetriset hampaat jotka väärinpäin voimaa välittäessä painaa lautaspyörää pinionista poispäin, kun normaalisti päin siihen ei juuri tule sivuvoimaa, koska hampaat suorassa kulmassa.
http://www.opel-hecktriebler-forum.de/u ... ett_GR.jpg
Taas on projekti hieman edennyt. Kuvia eilisillan saavutuksista:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00063.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00060.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00061.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00062.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00059.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00056.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00063.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00060.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00061.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00062.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00059.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00056.jpg
En muista tarkalleen mitä 4-linkkisarja + panhardi maksaa mutta voit itse katsoa www.lautamakimotorsport.fi/
Eilen illalla projekti edistyi hieman.
Mikko hio pohjia ja kori rupeaa pikkuhiljaa päällisinpuolin olemaan hiottu.
Kun sopivaa putkea ei tähän hätään löytynyt, niin päätettiin tehdä takaiskarikotelot suorasta tavarasta. Mallailtiin ja mittailtiin ja leikeltiin. Hessu jyrsi iskarikoteloiden yläpään reijityksen, niin saatin heti iskarin paikka valmiiksi ilman mitään erillisiä "irtonaisia" yläpäitä. Kuvia eilisillan tekemisistä:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00068.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00067.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00065.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00064.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00069.jpg
Eilen illalla projekti edistyi hieman.
Mikko hio pohjia ja kori rupeaa pikkuhiljaa päällisinpuolin olemaan hiottu.
Kun sopivaa putkea ei tähän hätään löytynyt, niin päätettiin tehdä takaiskarikotelot suorasta tavarasta. Mallailtiin ja mittailtiin ja leikeltiin. Hessu jyrsi iskarikoteloiden yläpään reijityksen, niin saatin heti iskarin paikka valmiiksi ilman mitään erillisiä "irtonaisia" yläpäitä. Kuvia eilisillan tekemisistä:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00068.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00067.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00065.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00064.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00069.jpg
Hionnasta pitää kyllä todeta, että toistaiseksi p..kamaisimmat pohjat suoraksi koriksi, mitä on tullut työstettyä: pitää muistaa - jos joskus tapaa ylimaalauksen suorittaneen maalarin - että kiittää käytetystä antigraffiti-lakasta...
Raskaalla puolella huomattavasti yksinkertaisempaa työstää laajoja pintoja kovalla kädellä, mutta yksityiskohdissa ja pienillä alueilla ei ole kaikkein paras vaihtoehto, kun joutuu rikkomaan pintaa 120-laikalla. Tulee amatöörille turhia "oho!"-ilmiöitä ja varsinaiseen pohjien tervaamiseen saa taas käyttää lisätunteja omien lipsujen paikkaamiseksi hiontavärillä mikäli mielii siistiä lopputulosta.
Tässä vaiheessa käytetyt työkalut saati mainitut metodit eivät tietysti ole olleet aivan ammattitasoisia, mutta aloittamalla maalausurakan jo auton rakennusvaiheessa säästetään maalaamoaikaa, jolloin toivottavasti päästään ennen ensimmäistä kilpailua kokeilemaan saako Raadon pysymään pientareiden välissä.
Raskaalla puolella huomattavasti yksinkertaisempaa työstää laajoja pintoja kovalla kädellä, mutta yksityiskohdissa ja pienillä alueilla ei ole kaikkein paras vaihtoehto, kun joutuu rikkomaan pintaa 120-laikalla. Tulee amatöörille turhia "oho!"-ilmiöitä ja varsinaiseen pohjien tervaamiseen saa taas käyttää lisätunteja omien lipsujen paikkaamiseksi hiontavärillä mikäli mielii siistiä lopputulosta.
Tässä vaiheessa käytetyt työkalut saati mainitut metodit eivät tietysti ole olleet aivan ammattitasoisia, mutta aloittamalla maalausurakan jo auton rakennusvaiheessa säästetään maalaamoaikaa, jolloin toivottavasti päästään ennen ensimmäistä kilpailua kokeilemaan saako Raadon pysymään pientareiden välissä.
Taas projekti edennyt, hieman ollut taukoa rakentelusta, uusi lattia pajalle. Taka-akselisto on muuten valmis mutta panhard-tanko puuttuu. Kuvat ei välttämättä kerro koko totuutta mutta oikean etupyörän ripustus puuttuu.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00080.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00079.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00078.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00076.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00081.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00080.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00079.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00078.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00076.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00081.jpg
Eilen illalla taas tapahtui jotain. Auto on nyt täysin omilla pyörillään. Taka-akselin ylitys on melkein paikoillaan.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00093.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00092.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00091.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00093.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00092.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00091.jpg
Ei nuo iskarikotelot ihan kauhean suuret ole, mutta on varmuuden vuoksi tehty ainakin tarpeeksi suuret. Ne ehkä näyttävät isoilta kun ei ole ollut ns. mcpherson tyyppistä iskunvaimennusta. Tankki sijoitetaan keskelle taakse, bensapumput tulevat vasemmalle puolelle tankkia ja akkukotelo tulee oikealle puolelle.
Taka-akseliston pellitys on kutakuinkin valmis, ainakin niin että kori voi mennä kaaritukseen. Ensi viikon torstaina alkaa kaaritus.
Pari kuvaa:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00094.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00097.jpg
Pari kuvaa:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00094.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00097.jpg
Hieman alkoi kaaritus aikaisemmin, eli vein auton tänään kaaritukseen.
Auto lähtövalmiina kaaritukseen:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00106.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00107.jpg
Kaarituksen jälkeen käännetään auto vielä kerran ylösalaisin ja siistitään pohjan pellit ja asennetaan panhard-tanko.
Viime sunnuntaina rakennettiin vaihdelaatikon kannatin, moottorin kiinnityspaikat ja reaktiotankojen kiinnityspisteet. Niistä kuvia kun auto tulee takaisin kaarituksesta.
Auto lähtövalmiina kaaritukseen:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00106.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00107.jpg
Kaarituksen jälkeen käännetään auto vielä kerran ylösalaisin ja siistitään pohjan pellit ja asennetaan panhard-tanko.
Viime sunnuntaina rakennettiin vaihdelaatikon kannatin, moottorin kiinnityspaikat ja reaktiotankojen kiinnityspisteet. Niistä kuvia kun auto tulee takaisin kaarituksesta.
Sain auton tänään kaarituksesta ja mielestäni ovat oikein asialliset kaaret, kiitokset siitä V-Wauhtipisteen Markku Suvannolle ja Jamracingin Repalle. Projekti jatkuu huomenna kun auto käännetään ylösalaisin ja siistitään pohja. Kuvia:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00110.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00108.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00113.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00112.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00111.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00110.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00108.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00113.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00112.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00111.jpg
Kaaritus maksaa tuhannen hujakoilla riippuen putken määrästä ja työn määrästä.
Projekti on edennyt siihen malliin, että korin irto-osat ovat hiontaväreissä ja koria ruvetaan valmistelemaan maalausta varten. Kori hiekkapuhalletaan huomenna sisä- ja ulkopuolelta pohjan osalta ja konehuone. Taka-akseli vaihtui Volvon 1031 akseliin. Uusi taka-akseli puhalletaan myös. Taka-akseliin saapui edellisviikolla uusi SSF-pyörän lukko ja 5,85 välitys. Uusien läppärunkojen pitäis vielä saapua tällä viikolla. Uuden ruiskuboksin kanssa joudutaan odottelemaan parisen viikkoa. Uusia projektikuvia yritetään saada esille torstain aikana.
Projekti on edennyt siihen malliin, että korin irto-osat ovat hiontaväreissä ja koria ruvetaan valmistelemaan maalausta varten. Kori hiekkapuhalletaan huomenna sisä- ja ulkopuolelta pohjan osalta ja konehuone. Taka-akseli vaihtui Volvon 1031 akseliin. Uusi taka-akseli puhalletaan myös. Taka-akseliin saapui edellisviikolla uusi SSF-pyörän lukko ja 5,85 välitys. Uusien läppärunkojen pitäis vielä saapua tällä viikolla. Uuden ruiskuboksin kanssa joudutaan odottelemaan parisen viikkoa. Uusia projektikuvia yritetään saada esille torstain aikana.
Korin sain eilen takaisin puhalluksesta. Koko kori maalattu maalattu pohjavärillä. Eilen sain suurimman osan saumoista kitattu. Pari pientä hitsaushommaa täytyy vielä tehdä ennenkuin auto maalataan.
Kuvia:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00116.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00120.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00119.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00118.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00117.jpg
Kuvia:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00116.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00120.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00119.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00118.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00117.jpg
Ammattihan meillä kaikilla toki on, mutta vain yksi tekee projektin tiimoilta edes hieman sinnepäin hommia kuin päivisinkin. Toisaalta hänen työskentelyn tulokset ovat myös kaikkein näkymättömimpiä ja toisaalta kuitenkin kaikkein tärkeimpiä, jotta kioski joskus liikkuu muutenkin kuin perävaunussa. Niistä työstöistä kuvia varmasti jossain vaiheessa lisää.
Yllättävän siistiähän tuosta pukkaa tulemaan, mutta tässä ei kuitenkaan "näyttelytaso" saa olla tavoitteena, koska saattaa tulla pieniä motivaatio-ongelmia jatkossa, jos(/kun?) laitos lipsahtaa katajaan: eipä sitä sitten enää saa "samanlaiseksi" järkevällä vaivannäöllä. Ja harrastekilpuriahan tässä kuitenkin työstetään, joten elämää tämä VW tulee varmasti näkemään sen useassa eri muodossa - muodonmuutoksista ei tule hätkähtää. Jos tekniikkapuoli alkaa pelaamaan kuten ajateltu, niin varmasti vauhti ja vahingot sitten sen mukaisia.
Josko tuohon nyt parin viikon sisään saisi valuttaa väriä päälle, niin voisi ottaa mustavalkomoodin pois "kamerasta"...
Yllättävän siistiähän tuosta pukkaa tulemaan, mutta tässä ei kuitenkaan "näyttelytaso" saa olla tavoitteena, koska saattaa tulla pieniä motivaatio-ongelmia jatkossa, jos(/kun?) laitos lipsahtaa katajaan: eipä sitä sitten enää saa "samanlaiseksi" järkevällä vaivannäöllä. Ja harrastekilpuriahan tässä kuitenkin työstetään, joten elämää tämä VW tulee varmasti näkemään sen useassa eri muodossa - muodonmuutoksista ei tule hätkähtää. Jos tekniikkapuoli alkaa pelaamaan kuten ajateltu, niin varmasti vauhti ja vahingot sitten sen mukaisia.
Josko tuohon nyt parin viikon sisään saisi valuttaa väriä päälle, niin voisi ottaa mustavalkomoodin pois "kamerasta"...
Vähemmän iloisia yllätyksiä on tullut tämän projektin tiimoilta: hiekkapuhaltamon poijaat tekivät muuten kovastikin hyvää jälkeä konehuoneen, sisätilojen ja pohjan osalta, mutta joissain paikoissa oli lipsahdellut, jonka johdosta pintapellit olivat saaneet kyytiä. Tämä ei olisi ollut ongelma tai haitta, mikäli pintojen pohjahiontaa ei olisi tehty lähes valmiiksi (tarkoituksena oli nopeuttaa maalauksen aloittamista, koska maalaamoaikaa ja aikaa yleensäkin harrastamiseen viikonloppuisin on kovin rajatusti).
No-jaa, puhalluksen jälkeen koko koppa oli vedetty epoksilla yli, joka lähtökohtana "ihan jees", mutta tämä värjäys vain oli suoritettu teollisuustyyliin eli nyt maali on todella huokoista, eikä pintaa saada maalauskuntoon aivan pienellä hionnalla ja vielä "kaupantekijäisinä" epoksin alta paljastuu sieltä täältä aikamoisia kraatereita. Hiontavärillä saa tietysti jotain pelastettua, mutta kovin kummoisia ihmeitä ei sekään tee. Toisena vaihtoehtona on tinkiä lopullisen pinnan laadusta, joka taasen v..uttaa viimeistään kesäauringon paistaessa appelsiinille, koska hieromiseen tuli jo alkuvaiheessa käytettyä aivan liikaa aikaa. Ehkä parempi, jos ottaa "soosit selkään ja pakoon"-periaatteen värjäämisen kohdalla.
Huomenna illan teemana moottorin kasaus ja kojelaudan modifiointi kaarien väliin sopivaksi sekä aikataulujen puitteissa ehkä sisäpuolen pellitystä ja "lasien" leikkelyä.
No-jaa, puhalluksen jälkeen koko koppa oli vedetty epoksilla yli, joka lähtökohtana "ihan jees", mutta tämä värjäys vain oli suoritettu teollisuustyyliin eli nyt maali on todella huokoista, eikä pintaa saada maalauskuntoon aivan pienellä hionnalla ja vielä "kaupantekijäisinä" epoksin alta paljastuu sieltä täältä aikamoisia kraatereita. Hiontavärillä saa tietysti jotain pelastettua, mutta kovin kummoisia ihmeitä ei sekään tee. Toisena vaihtoehtona on tinkiä lopullisen pinnan laadusta, joka taasen v..uttaa viimeistään kesäauringon paistaessa appelsiinille, koska hieromiseen tuli jo alkuvaiheessa käytettyä aivan liikaa aikaa. Ehkä parempi, jos ottaa "soosit selkään ja pakoon"-periaatteen värjäämisen kohdalla.
Huomenna illan teemana moottorin kasaus ja kojelaudan modifiointi kaarien väliin sopivaksi sekä aikataulujen puitteissa ehkä sisäpuolen pellitystä ja "lasien" leikkelyä.
Hieman on ollut hiljaista päivitysten suhteen mutta projekti on silti edennyt jonkun verran. Moottori on nyt kasattu. Alakerta ei vaatinut minkäänlaisia toimenpiteitä. Kanteen tehtiin venttiilikoneistus eli seetit ja venttiilit hiottiin. Uudet nokka-akselit asennettiin, samoin uudet venttiilijouset ja retainerit. Omavalmiste säädettävät nokkapyörät asennettiin. Cometin kansipahvi asennettiin. Imusarjaa työstettiin sen verran, että vanhat suutinreijät hitsattiin umpeen ja plaanattiin tiiviste pinnat. Uudet 45mm läppärungot asennetaan tällä viikolla uusien suuttimien kera. Uusi ruisku saapui viimeviikolla (Haltech E6X).
Vaihdelaatikon kaaveli on nyt työn alla. Kaaveli on yhdistelmä volvoa hondan startilla. Startti ei ole koskaan oikein istunut kaaveliin, koska metallintyöstö on tehty rälläkällä. Viime kaudella startin korva hajosi mutta startti pysyi jotenkin paikallaan. Nyt valmistamme itse uuden startinpäädyn ja työstämme kaavelia(cnc-jyrsimessä) niin, että kaikki "istuu" niinkuin kuuluu.
Maalaus on aikataulutettu tulevaksi viikonlopuksi.
Uusia kuvia viimeistään maalauksen jälkeen.
Vaihdelaatikon kaaveli on nyt työn alla. Kaaveli on yhdistelmä volvoa hondan startilla. Startti ei ole koskaan oikein istunut kaaveliin, koska metallintyöstö on tehty rälläkällä. Viime kaudella startin korva hajosi mutta startti pysyi jotenkin paikallaan. Nyt valmistamme itse uuden startinpäädyn ja työstämme kaavelia(cnc-jyrsimessä) niin, että kaikki "istuu" niinkuin kuuluu.
Maalaus on aikataulutettu tulevaksi viikonlopuksi.
Uusia kuvia viimeistään maalauksen jälkeen.
Viikonlopun teema oli auton värjäys. Projektia oli jo aikaisemmin aloitettu maalamalla hiontaväri korin irto-osiin. Perjantai-illan jälkeen myös kori oli hiontavärissä.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008007.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008008.jpg
Lauantaina hiottiin koria ja korjailtiin korjattavia kohtia. Sisälle, pohjaan ja konehuoneeseen ruiskutettiin hopea väri.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008013.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008012.jpg
Sunnuntaina vielä hiottiin tarvittavat kohdat, pyyhittiin rasvanpoistajalla ja viimeiset pölyt pyyhkäistiin. Ja väri pintaan. Lakkaa perään.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008020.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008023.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008019.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008021.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008024.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008022.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008025.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008007.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008008.jpg
Lauantaina hiottiin koria ja korjailtiin korjattavia kohtia. Sisälle, pohjaan ja konehuoneeseen ruiskutettiin hopea väri.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008013.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008012.jpg
Sunnuntaina vielä hiottiin tarvittavat kohdat, pyyhittiin rasvanpoistajalla ja viimeiset pölyt pyyhkäistiin. Ja väri pintaan. Lakkaa perään.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008020.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008023.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008019.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008021.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008024.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008022.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008025.jpg
Eräs asia, jota kuvista ei näe, on se, että "toinen niistä maalareista" (tähän hieman viheltelyä ja katseita muualle) pudotti "sen paremman maalarin" juuri valmiiksi saaman etulokasuojan - *kops* - lattialle peruuttamalla hehtaariperseensä puskureiden lakkauksen aikana suoraan päin telinettä. V17uttaa muuten vieläkin.
Se suurempi ongelma tilanteessa on, että kyseistä väriä ei saa tältä planeetalta kovinkaan helposti samalla sekoituskaavalla, joten em. parempi maalari joutuu ottamaan asiasta hieman päänsärkyä ja korjaamaan vioittunutta pintaa kuivumisen jälkeen hiomapaperilla ja lakalla. Korjattavissahan tuo lienee, mutta olisi se voinut mennä kerrallakin.
"Voittaisi edes joskus, niin tietäisi miltä se tuntuu."
Se suurempi ongelma tilanteessa on, että kyseistä väriä ei saa tältä planeetalta kovinkaan helposti samalla sekoituskaavalla, joten em. parempi maalari joutuu ottamaan asiasta hieman päänsärkyä ja korjaamaan vioittunutta pintaa kuivumisen jälkeen hiomapaperilla ja lakalla. Korjattavissahan tuo lienee, mutta olisi se voinut mennä kerrallakin.
"Voittaisi edes joskus, niin tietäisi miltä se tuntuu."
On vaan aivan karmea luotto siihen, ettei kikotinta paineta petäjää vasten...
Ei vaan, tosiasiassa totuus tuli ilmi viikonloppuna niin myöhään, ettei ollut enää kovinkaan järkevää lähteä siirtämään koko maalausta (taas) jonnekin hamaan tulevaisuuteen tämän seikan takia. Korjauksia varten voimme tehdä "oman kaavan" tekemällä muutaman koevedon saatavissa olevalla kaavalla sekoitetulla värillä ja hakea siihen sitten oikeat sävyt ja sekoitussuhteet.
Tämä vain toki pitää tehdä ennen kuin se petäjä löytyy reitiltä (eli todennäköisesti suht' nopeasti).
Ei vaan, tosiasiassa totuus tuli ilmi viikonloppuna niin myöhään, ettei ollut enää kovinkaan järkevää lähteä siirtämään koko maalausta (taas) jonnekin hamaan tulevaisuuteen tämän seikan takia. Korjauksia varten voimme tehdä "oman kaavan" tekemällä muutaman koevedon saatavissa olevalla kaavalla sekoitetulla värillä ja hakea siihen sitten oikeat sävyt ja sekoitussuhteet.
Tämä vain toki pitää tehdä ennen kuin se petäjä löytyy reitiltä (eli todennäköisesti suht' nopeasti).
Ei ole mitenkään superrare: Johberin värikarttoja selaamalla löytämä helmiäisväri, joka vain on muuttunut (kuten pikkuhiljaa kaikki muutkin värit vanhojen varastojen loppuessa) vesiohenteiseksi --> kaava muuttuu --> sävy/efekti muuttuu (most likely). Väri muuttuu radikaalisti kerrosten lisääntyessä, joten ehkä/mahdollisesti/periaatteessa kokeilemalla voisi löytyä sopiva pinnan "paksuus", jolla sävy olisi vesivärinä sama kuin liukkarina. Ongelmaksi voi kuitenkin tulla peittävyys: tämähän vedetään luonnonvalkoiselle pohjalle ja vihreä on huono peittämään, joten pohjat saattaisivat paistaa liikaa läpi tai sitten menee kokonaan liian tummaksi, kun alkaa peittämään. Nyt ongelma kuitenkin ratkaistu (25 min sitten): maalikaupan setä tekee lähipäivinä maalarimestarin mallista uuden kaavan vesivärille, jota päästäneen kokeilemaan vielä ennen kuin kausi päättyy, jos - Johberin sanoin - koneessa on laulu kohdallaan.
Maalipinnan takiahan ei vauhti saa hiljentyä - mieluummin hyvin lakatun pinnan kanssa haetaan niitä viimeisiä satkuja pois ajasta minimoimalla ilmanvastusta. (tämähän ei sitten ollut vakavasti otettava kommentti)
Maalipinnan takiahan ei vauhti saa hiljentyä - mieluummin hyvin lakatun pinnan kanssa haetaan niitä viimeisiä satkuja pois ajasta minimoimalla ilmanvastusta. (tämähän ei sitten ollut vakavasti otettava kommentti)
EI helv...kyllä siinä itku pääsee kun tuota rullaa suomalaisen petäjän runkoon, tai nojailee jääkauden tien varteen raahaman kiven kupeeseen. Jotkut rakentaa auton viimesen päälle näyttelyitä varten ja/tai peittelee auton hassun näköisillä tissiliiveillä. Kun taas toiset rakentaa auton viimesen päälle ja tekee sitten sillä sitä mistä se auto tykkää, eli antaa sille töppöstä suomalaisilla sorabaanoilla :D
No molempi tapa parempi ;)
Hitto kun onkin hyvä väri.
No molempi tapa parempi ;)
Hitto kun onkin hyvä väri.
Yhdyn jossain määrin mielipiteisiisi: kaikki kunnioitus heille, jotka rakentavat todellakin näyttelykuntoisia ja erikoisia autoja sekä myös tuovat niitä ihmisten pällisteltäviksi. Silmähän niissä lepää ja tarinat taustalla ovat useimmiten kovastikin mielenkiintoisia rakentajien itsensä kertomina ja/tai hyvin dokumentoituina. Se on vaan se tunnelma hieman erilainen noilla kisareissuilla ympäri valtakunnan ja muutenkin tällaisessa "leppoisassa" kisatouhussa verrattuna Messukeskuksen kahvioon... ;)
Ja sitten kun se päivä koittaa, että Raato kaavitaan radan varresta harjan ja kihvelin kanssa traileriin, niin pähkäillään sitten seuraavia liikkeitä ja ensi talven talli-iltojen sisältöä. Siihen saakka vaihtovalon asetus pysynee siellä kympin pinnassa. Kuluminen kuuluu asiaan ja kuten viikonloppuna eräs mukava miekkonen totesi: "Useimmiten se vaan naurattaa jälkikäteen, kun pikkasen lipsuu - katolleen ja muuta - kunhan tekniikka ei antaudu ensimmäisenä." Mielestäni osuvasti tuumattu.
Ja sitten kun se päivä koittaa, että Raato kaavitaan radan varresta harjan ja kihvelin kanssa traileriin, niin pähkäillään sitten seuraavia liikkeitä ja ensi talven talli-iltojen sisältöä. Siihen saakka vaihtovalon asetus pysynee siellä kympin pinnassa. Kuluminen kuuluu asiaan ja kuten viikonloppuna eräs mukava miekkonen totesi: "Useimmiten se vaan naurattaa jälkikäteen, kun pikkasen lipsuu - katolleen ja muuta - kunhan tekniikka ei antaudu ensimmäisenä." Mielestäni osuvasti tuumattu.
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
Tarkennetaan vielä, että kritisoin kirjoituksellani ainoastaan sitä, ettei teillä ole valmiina "200l tynnyriä" maalia odottamassa tallilla, sitä tullaan tarvitsemaan, jos kalusto pidetään siinä kunnossa miten sitä on rakennettu. (BTDT pikkasen eri laji, mutta kuitenkin..)
Projektista kun loistaa läpi, että kalustosta varmaan pidetään huolta kauden aikanakin.
Hienoa jälkeä, toiset tosiaan rakentaa näyttelyvehkeitä, toiset ajettavaksi tarkoitettuja, te ilmeisesti voitte lähteä näyttelystä suoraan kisaan ;)
Projektista kun loistaa läpi, että kalustosta varmaan pidetään huolta kauden aikanakin.
Hienoa jälkeä, toiset tosiaan rakentaa näyttelyvehkeitä, toiset ajettavaksi tarkoitettuja, te ilmeisesti voitte lähteä näyttelystä suoraan kisaan ;)
Sääli on sairautta. Autot tykkää kun niillä ajetaan. Itsekin koittanut kaikki härvelit rakentaa siten että niillä pystyy ajamaan ja jopa kovaa vaikka näyttelyissäkin käyty ja jotain palkintojakin saatu.
Kyllä se vaan noissa kilpureissakin silmä lepää kun on hienosti rakennettu ja pidetty. Kaverin corollankin ruotsiin ostanut kaveri totesi, että suomessa tehdään paljon hienompaa kalustoa kuin lahden tuolla puolen. www.hirvikangas.fi
Kyllä se vaan noissa kilpureissakin silmä lepää kun on hienosti rakennettu ja pidetty. Kaverin corollankin ruotsiin ostanut kaveri totesi, että suomessa tehdään paljon hienompaa kalustoa kuin lahden tuolla puolen. www.hirvikangas.fi
Eemeli:
Turku Sprint tulee olemaan ensimmäinen koitos - lähinnä testimielessä, varsinkin jos radalle ei ehditä sitä ennen testaamaan. Kyseinen tapahtuma on ollut joinain vuosina varsinainen lastentautientappaja, joten parempi aloittaa viimeiset ruuvaussessiot siellä kuin Raahessa. Future-sarjaan kuitenkin keskitytään ja Johber haikaili jonkun SM-skabankin ajamisesta.
mpo:
Ymmärsin kyllä hyvin näkökantasi, enkä mitenkään hyökkää silmille palautteestasi tai yritä puolustella sattuneita kömmähdyksiä matkan varrella: meillä tämä touhu on kaikkea muuta kuin tiukkapipoista. Ajattelin, että ehkä jostain löytyy lukija, jolle tuo maalipuoli ei ole ihan selvää, niin selvensin hieman sitäkin. Teillä tuossa Golfissa vissiin "hieman" enemmän tekemistä ylläpidon suhteen noin kausitasolla... Katsotaan miten Raadon ylläpidon käy, kun sillä päästäisiin nyt ensin edes lähtöviivalle asti.
Peksi:
Juurikin niin. Vaikka rakentamiseen laitetaan aikaa ja vaivaa (rahaakin taitaa useasti kulua), niin pitäähän niillä myös päästää. Tässä (ei välttämättä seuraavassa) kilpurissa kuitenkin tingitään siitä viimeisestä touch'sta - pääasiallisesti ajanpuutteen ja tarkoituksenmukaisuuden vuoksi sekä siksi, että muutoksia tekee hieman helpommin, kun kaikki kotelot eivät ole peilikiiltäviä. Esimerkiksi alustaratkaisun toimivuudesta ei ole kuin mutu-tuntumaa ja kovia kuvitelmia sekä kauden aikana saattaa tulla (tulee) vaikka-ja-mitä oivalluksia kiesin paranteluun.
Turku Sprint tulee olemaan ensimmäinen koitos - lähinnä testimielessä, varsinkin jos radalle ei ehditä sitä ennen testaamaan. Kyseinen tapahtuma on ollut joinain vuosina varsinainen lastentautientappaja, joten parempi aloittaa viimeiset ruuvaussessiot siellä kuin Raahessa. Future-sarjaan kuitenkin keskitytään ja Johber haikaili jonkun SM-skabankin ajamisesta.
mpo:
Ymmärsin kyllä hyvin näkökantasi, enkä mitenkään hyökkää silmille palautteestasi tai yritä puolustella sattuneita kömmähdyksiä matkan varrella: meillä tämä touhu on kaikkea muuta kuin tiukkapipoista. Ajattelin, että ehkä jostain löytyy lukija, jolle tuo maalipuoli ei ole ihan selvää, niin selvensin hieman sitäkin. Teillä tuossa Golfissa vissiin "hieman" enemmän tekemistä ylläpidon suhteen noin kausitasolla... Katsotaan miten Raadon ylläpidon käy, kun sillä päästäisiin nyt ensin edes lähtöviivalle asti.
Peksi:
Juurikin niin. Vaikka rakentamiseen laitetaan aikaa ja vaivaa (rahaakin taitaa useasti kulua), niin pitäähän niillä myös päästää. Tässä (ei välttämättä seuraavassa) kilpurissa kuitenkin tingitään siitä viimeisestä touch'sta - pääasiallisesti ajanpuutteen ja tarkoituksenmukaisuuden vuoksi sekä siksi, että muutoksia tekee hieman helpommin, kun kaikki kotelot eivät ole peilikiiltäviä. Esimerkiksi alustaratkaisun toimivuudesta ei ole kuin mutu-tuntumaa ja kovia kuvitelmia sekä kauden aikana saattaa tulla (tulee) vaikka-ja-mitä oivalluksia kiesin paranteluun.
Älä nyt mee siellä Turussa sitten tuhoaan tuota, mukava olisi nähdä toukokuussa viivalla Raahen avausosakilpailussa!
Maalauksen jälkeen projekti edistynyt hieman ja pääsiäisenä olisi tarkoitus edetä vielä hieman lisää.
Kojetaulu on saapunut nukkauksesta. Kilpa-akku hommattu. Tarpeelliset mittarit ostettu.
Etuakselisto on paikoillaan, jarrut ovat vielä työn alla. Ne menivät uusiksi = Wilwoodin 300mm jarrulevyaihiot, Wilwoodin 4-mäntäset satulat. Satuloiden istutuspalikkaa suunniteltiin eilen illalla Hessun kanssa. Palikka on tietokoneella valmiina, jyrsitään viikonloppuna. Kun satulat ovat paikoillaan, tiedetään jarrylevykeskiön tarkka syvyys ja voidaan aloittaa niiden valmistus. Ajatus moottorin ja vaihdelaatikon asennuksesta olisi tehdä se viikonloppuna mutta katsotaan miten hommat sujuu.
Eilisillan jälkeen.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008033.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008035.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008034.jpg
Kojetaulu on saapunut nukkauksesta. Kilpa-akku hommattu. Tarpeelliset mittarit ostettu.
Etuakselisto on paikoillaan, jarrut ovat vielä työn alla. Ne menivät uusiksi = Wilwoodin 300mm jarrulevyaihiot, Wilwoodin 4-mäntäset satulat. Satuloiden istutuspalikkaa suunniteltiin eilen illalla Hessun kanssa. Palikka on tietokoneella valmiina, jyrsitään viikonloppuna. Kun satulat ovat paikoillaan, tiedetään jarrylevykeskiön tarkka syvyys ja voidaan aloittaa niiden valmistus. Ajatus moottorin ja vaihdelaatikon asennuksesta olisi tehdä se viikonloppuna mutta katsotaan miten hommat sujuu.
Eilisillan jälkeen.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008033.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008035.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008034.jpg
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
Kuvia viikonlopun touhuista. Ei paljoa kuitenkaan touhuttu, kun perhekin vaatii oman aikansa mutta jotain kuitenkin.
Jarrusatuloiden palikat kuosissa. ja huomenna käyn hakemassa ainetta keskiöiden valmistamiseen.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008038.jpg
Kuva nukatusta kojetaulusta.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008040.jpg
Ja sitten se tärkein eli voimanlähde on kutakuinkin oikeassa paikassa. Pieniä modifikaatioita täytyy vielä tehdä mutta kuitenkin.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008041.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008039.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008037.jpg
Jarrusatuloiden palikat kuosissa. ja huomenna käyn hakemassa ainetta keskiöiden valmistamiseen.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008038.jpg
Kuva nukatusta kojetaulusta.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008040.jpg
Ja sitten se tärkein eli voimanlähde on kutakuinkin oikeassa paikassa. Pieniä modifikaatioita täytyy vielä tehdä mutta kuitenkin.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008041.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008039.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008037.jpg
http://www.kilpitalo.fi/
Tuolta voi tiedustella nukkausta. Jonkun verran yli satasen maksaa kojetaulun nukkaus.
Tuolta voi tiedustella nukkausta. Jonkun verran yli satasen maksaa kojetaulun nukkaus.
Viikonlopun uurastelu jälkeen on taka-akseli paikoillaan, jarrukeskiöt valmiit, käsijarrutelineen alumiinit hitsausta vaille valmiit. Koneen kannakkeet menevät uusiksi, Volvon kumit ovat liian löysät.
Pari kuvaa:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008056.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008057.jpg
Pari kuvaa:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008056.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008057.jpg
Onko ne kumit sellaiset perinteiset pyöreät, missä reikä keskellä (metallivaipan sisällä). Jos on, niin mainiot korvikkeet syntyy aidoista tsekkiläisistä jääkiekoista (tai vaikka ihan ruotsin kiekkoliiton hyväksymistä...). Tulee ainakin napakat, mikäli korkeuden puolesta sopii tuohon apurungon ja moottorin korvakkeen väliin.
Moottorikumityyny asia ratkaistiin diesel chevroletin kumityynyillä. Kumityynyjen kiinnitykset on säädettävät pituus ja korkeussuunnissa (kiinnitykset vielä jyrsintää vaille).
Taka-akselin välinavat valmistuivat eilen.
Rattiakselin kiinnityslevy on suunniteltu ja materiaali on valmiina.
Sähköt tehdään viikon päästä viikonloppuna.
Vähän mallailin loksua ja ovea paikoilleen:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008058.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008060.jpg
Taka-akselin välinavat valmistuivat eilen.
Rattiakselin kiinnityslevy on suunniteltu ja materiaali on valmiina.
Sähköt tehdään viikon päästä viikonloppuna.
Vähän mallailin loksua ja ovea paikoilleen:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008058.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008060.jpg
Vähän hiljaista ollut kirjoittelun saralla. Jotain on kuitenkin on tapahtunut. Naamapelti lamppuineen ja molemmat etuloksut on paikoillaan. Rattiakseli kiinnitetty. Käsijarruteline kahvoineen valmis ja asennus olisi tänään. Penkki on omalla paikallaan. Lattiapolkimien kiinnitysalusta olisi tarkoitus asentaa paikoilleen tänään. Lämmityslaitteistoa on modifioitu ja alkaa pikkuhiljaa valmistua. Jarruputkia asennellaan huomenna. Polttoainelinjat liitimineen toivon mukaan saadaan tällä viikolla. Hiilikuitulevy saadaan perjantaina.
Toivon että auton voisi viedä tällä viikolla sähkötykseen. Säätöaika on varattu ensi viikon perjantaiksi, ei tule edes kiire!!! =). Kuvia tulee huomenna tai ylihuomenna.
Toivon että auton voisi viedä tällä viikolla sähkötykseen. Säätöaika on varattu ensi viikon perjantaiksi, ei tule edes kiire!!! =). Kuvia tulee huomenna tai ylihuomenna.
Muutama kuva tämän hetkisestä tilanteesta:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008070.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008069.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008068.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008067.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008073.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008072.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008070.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008069.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008068.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008067.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008073.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008072.jpg
No tokihan se tosiaan pilveilee, mutta:
Aiemmista postauksista voi lukea iltapäivälehtityyppistä "katkeraa tilitystä" maalausprojektin vaiheista - kaikki ei mennyt ihan putkeen. Anyway, takaiskut (kuten ruiskuvalmiin värin loppuminen kesken sunnuntaina) huomioiden ei voi olla muuta kuin tyytyväinen tähän lopputulokseen näillä resursseilla ja osaamisella. Alkuperäinen tavoite oli saada vekottimeen siisti pinta, jotta auto tulisi myös pidettyä siistinä kauden läpi, eikä kaikkea tarvitsisi tehdä uusiksi taas ensi talvena. Oletusarvona siis kausi ilman ulosajoja.
Jos tuo pilveily muut viimeistelyn puutteet alkaisivat jostain syystä riepoa kauden mittaan, niin kori saadaan parissa päivässä maalattua yli ja hierottua juuri niin hyväksi kuin sen itse haluaa - näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan ilman vakavaa mielenhäiriötä. Kisareissuilla on useimmiten muutakin puuhaa kuin tapella siitä, kuka milloinkin naarmutti/kolhi mitäkin kulmaa siitä kilpa-autosta, jolla on tarkoituskin ajaa täyttä puiden, tolppien ja renkaiden välissä olemattomilla marginaaleilla.
Ensi talvena sitten värjätäänkin something completely different ja silloin sen pinnan on "enemmän väliä".
Aiemmista postauksista voi lukea iltapäivälehtityyppistä "katkeraa tilitystä" maalausprojektin vaiheista - kaikki ei mennyt ihan putkeen. Anyway, takaiskut (kuten ruiskuvalmiin värin loppuminen kesken sunnuntaina) huomioiden ei voi olla muuta kuin tyytyväinen tähän lopputulokseen näillä resursseilla ja osaamisella. Alkuperäinen tavoite oli saada vekottimeen siisti pinta, jotta auto tulisi myös pidettyä siistinä kauden läpi, eikä kaikkea tarvitsisi tehdä uusiksi taas ensi talvena. Oletusarvona siis kausi ilman ulosajoja.
Jos tuo pilveily muut viimeistelyn puutteet alkaisivat jostain syystä riepoa kauden mittaan, niin kori saadaan parissa päivässä maalattua yli ja hierottua juuri niin hyväksi kuin sen itse haluaa - näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan ilman vakavaa mielenhäiriötä. Kisareissuilla on useimmiten muutakin puuhaa kuin tapella siitä, kuka milloinkin naarmutti/kolhi mitäkin kulmaa siitä kilpa-autosta, jolla on tarkoituskin ajaa täyttä puiden, tolppien ja renkaiden välissä olemattomilla marginaaleilla.
Ensi talvena sitten värjätäänkin something completely different ja silloin sen pinnan on "enemmän väliä".
Lattiapolkimet tuli hommattua yhdeltä kaveriltä joka myi koottavaa sarjaa ralli.net:issä. Sylinterit ja säiliöt hommasin Lautamäeltä. Laitan kuvia polkimista ylihuomenna.
Tänään oli paikalla koko porukka. Hessu jyrsi alumiinipalikota erinäisiin tarkoituksiin. Mikko laitteli lämmityslaitetta, joka alkaa olla pian valmis. Masa laitteli takakontin alumiineja ja auttoi minua bensalinjojen asennuksessa, jotka ovat viittä vaille valmiit. Huomenna koko kööri taas paikalla ja hommat jatkuu. Ja tosiaan kuvia laittelen viimeistään ylihuomenna.
Tänään oli paikalla koko porukka. Hessu jyrsi alumiinipalikota erinäisiin tarkoituksiin. Mikko laitteli lämmityslaitetta, joka alkaa olla pian valmis. Masa laitteli takakontin alumiineja ja auttoi minua bensalinjojen asennuksessa, jotka ovat viittä vaille valmiit. Huomenna koko kööri taas paikalla ja hommat jatkuu. Ja tosiaan kuvia laittelen viimeistään ylihuomenna.
Projekti etenee kovalla vauhdilla mutta haluan tässä välissä esitellä joukkion, joka tätä projektia rakentaa:
Mikko
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10117.jpg
Hessu
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10118.jpg
Matti
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10119.jpg
Ja minä itse
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10120.jpg
Kuvia itse projektista:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10131.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10133.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10132.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10127.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10130.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10128.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10129.jpg
Mikko
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10117.jpg
Hessu
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10118.jpg
Matti
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10119.jpg
Ja minä itse
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10120.jpg
Kuvia itse projektista:
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10131.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10133.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10132.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10127.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10130.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10128.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C10129.jpg
Siisti projekti.
Tarkoitus ei ole lannistaa.
Saattavat katsatuksessa valittaa kartaani tunnelin ja paloseinän muutoksesta.
Lainaus sääntökirjasta.
Vaihdelaatikon asentamiseksi saadaan kardaanitunnelia/
paloseinää muokata vaihdelaatikon
vaatiman tilan verran.
Joskus tahtovat vain napista ihan turhista asioista.
Tarkoitus ei ole lannistaa.
Saattavat katsatuksessa valittaa kartaani tunnelin ja paloseinän muutoksesta.
Lainaus sääntökirjasta.
Vaihdelaatikon asentamiseksi saadaan kardaanitunnelia/
paloseinää muokata vaihdelaatikon
vaatiman tilan verran.
Joskus tahtovat vain napista ihan turhista asioista.
Oletettavasti menee katsasta läpi, koska reikä on kuitenkin sääntöjen maksimin ja sääntökirjan ohjeellisten piirrosten puitteissa ja jopa selvästi maksimin alle, jos sitä joku haluaa mittailla. Napina toki on mahdollista - riippuu pitkälti katsamiehestä, mutta toisaalta ei voi tietää, josko meillä on käytössä esimerkiksi ulkomitoiltaan pienempi varalaatikko jne. Toivottavasti ei tarvitse mennä niin lapselliselle tasolle.
Arkku on sinänsä sääntömääräinen, että pa-tankki tulee eristää ohjaamotilasta. Laatuvaatimuksena roisketiiviys. Alunperin tuota on mallailtu ihan hifistelyn halusta, mutta Matti oli meistä se, jossa oli tarpeeksi miestä toteuttamaan se siten, että sääntö täyttyy ja lopputulos on toimiva sekä siisti. Hiilifiiberi materiaalivalintana oli sikäli oiva, että pintaa ei tarvitse enempiä viimeistellä ja paino on alhainen. Erilaisia alustongia, joista kehikko on läjätty taasen jäi puolivahingossa taannoin käteen. Raatoonhan niitä on sitten saatu hyödynnettyä muutamiin kohteisiin aikast passelisti.
Arkku on sinänsä sääntömääräinen, että pa-tankki tulee eristää ohjaamotilasta. Laatuvaatimuksena roisketiiviys. Alunperin tuota on mallailtu ihan hifistelyn halusta, mutta Matti oli meistä se, jossa oli tarpeeksi miestä toteuttamaan se siten, että sääntö täyttyy ja lopputulos on toimiva sekä siisti. Hiilifiiberi materiaalivalintana oli sikäli oiva, että pintaa ei tarvitse enempiä viimeistellä ja paino on alhainen. Erilaisia alustongia, joista kehikko on läjätty taasen jäi puolivahingossa taannoin käteen. Raatoonhan niitä on sitten saatu hyödynnettyä muutamiin kohteisiin aikast passelisti.
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008041.jpg
Voi kun tossa olis niin ihanasti tilaa föönille...
Voi kun tossa olis niin ihanasti tilaa föönille...
Ei ole paljon laitteesta ehditty kirjoitella, mutta tuli vähän aihetta kirjoitella.
Alkukausi ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Pieniä lastentauteja korjaillessa, "hieman" tehot hukassa. Noin kolme neljä viikkoa sitten autoa säädettiin dynolla ja varveja noin 8000, pamahti ja kiertokanki tuli kurkkaamaan kahtapuolta. Koneella tuli vaan tunnit täyteen.
Edellinen kisa Kouvolassa ajettiin vuokra-autolla V1600-luokan nelos-korisella Golffilla.
Nyt istutellaan uutta "sydäntä" keulille, luokka vaihtuu isompaan mutta koneen merkki pysyy samana. Kone on Honda Civic TypeR:n. 2,0l 16v 200hp vakiona.
Kuvia uudesta sydämmestä ja sen asennuksesta tulossa myöhemmin tällä viikolla.
Alkukausi ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Pieniä lastentauteja korjaillessa, "hieman" tehot hukassa. Noin kolme neljä viikkoa sitten autoa säädettiin dynolla ja varveja noin 8000, pamahti ja kiertokanki tuli kurkkaamaan kahtapuolta. Koneella tuli vaan tunnit täyteen.
Edellinen kisa Kouvolassa ajettiin vuokra-autolla V1600-luokan nelos-korisella Golffilla.
Nyt istutellaan uutta "sydäntä" keulille, luokka vaihtuu isompaan mutta koneen merkki pysyy samana. Kone on Honda Civic TypeR:n. 2,0l 16v 200hp vakiona.
Kuvia uudesta sydämmestä ja sen asennuksesta tulossa myöhemmin tällä viikolla.
Kuvia löytyy esim merkiksi fotohana.fi osoitteesta kunhan ensin katsoo futurerallisprint.comista mitä kisoja fotohana on kuvannut. Myös sm-sprintin asfalttikisoissa olen ollut.
S2000:sen kone pyöri ns.oikeaan suuntaan eli tässä tapauksessa väärään suuntaan. Ei tietenkää olisi mahdotonta kääntää taka-akselia "oikein"päin mutta riski että laatikko ei kestä on liian suuri, koska rattaat ovat pyörineet ja muotoutuneet ns. väärinpäin.
S2000:sen kone pyöri ns.oikeaan suuntaan eli tässä tapauksessa väärään suuntaan. Ei tietenkää olisi mahdotonta kääntää taka-akselia "oikein"päin mutta riski että laatikko ei kestä on liian suuri, koska rattaat ovat pyörineet ja muotoutuneet ns. väärinpäin.
Nyt on saatu uusi sydän istutettua vaihteistoon. Uusi välikaaveli piti jyrsiä kahteen kertaan, kun ensimmäinen tehtiin liian ohkasesta matskusta, nyt välikaaveli paksuus on 20,9mm. Koneenkorvien "pohjat saatiin myös eilen tehtyä eli tänään istutetaan paketti konehuoneeseen ja valmistetaan koneenkorvat loppuun. Painelaakeria täytyy vielä ennen lopullista laatikon kiinnittämistä muuttaa hieman paksummaksi. Koneen sähköt on lähes valmiit, ainoastaan uuden hal-anturin osalta on hieman kesken. Ja hal-anturin kehä on vielä työn alla.
Kun kone on sisuksissa muokataan pakoputki sopivaksi, käytän pakosarjan mikä tuli koneen mukana vaikka se sojoittaa vähän vika suuntaan.
Kytkin on koneen mukana tullut 3-lapainen sintteri, johon vaihdettiin vovon rihlat ja poistettiin jousitus. Vauhtipyörä japsi spec. eli kevyempi kuin euro spec. Pakosarja ei ole kummankaan spec:in mukainen mutta mennään sillä mitä on. Eli koneesta ei tiedä onko euro vai japsi spec. ennenkuin on käynyt säädättämässä mutta +200hp kuitenkin.
Pari kuvaa "sydämmestä":
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008094.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008095.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008096.jpg
Kun kone on sisuksissa muokataan pakoputki sopivaksi, käytän pakosarjan mikä tuli koneen mukana vaikka se sojoittaa vähän vika suuntaan.
Kytkin on koneen mukana tullut 3-lapainen sintteri, johon vaihdettiin vovon rihlat ja poistettiin jousitus. Vauhtipyörä japsi spec. eli kevyempi kuin euro spec. Pakosarja ei ole kummankaan spec:in mukainen mutta mennään sillä mitä on. Eli koneesta ei tiedä onko euro vai japsi spec. ennenkuin on käynyt säädättämässä mutta +200hp kuitenkin.
Pari kuvaa "sydämmestä":
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008094.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008095.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008096.jpg
Heikosti mennyt kausi on nyt ohi ja autoa aletaan valmistella nyt ensi kautta varten, jotta auto olisi kunnossa heti kauden alussa. Lista on aika pitkä mitä aiotaan autolle tehdä.
- 4-linkkien korvien uusiminen taka-akselilla
- taka-akselin simmaus
- takajousitukseen lisää löysyyttä (aluksi uudet jouset)
- kardaanitunnelin suurennus sääntojen sallimiin maksimimittoihin, jotta pakoputkisto mahtuisi tunneliin.
- kytkimen painelaakerin uusiminen
- penkin kiinnitysten laskeminen mahdollisimman alas
- vaihdelaatikkokartioon luukun tekeminen (vaihdelaatikon huollon helpottamiseksi)
- koneenkorvat uusiksi ( kone hieman väärässä asennossa)
- pakosarjan/putkiston teettäminen
- kone auki, uudet männät ja jne. jne.
- remmiahtimen asentaminen
- välijäähdyttimen asentaminen
- imusarjan muokkaus/painekotelon rakentaminen
- etu pyöränkoteloiden suurentaminen
- lokasuojien kaarien levitys
- lasikuitusten osien valmistus (puskuri, konepelti, lokasuojien kaaret)
- yleisesti auton siistiminen
Tässä listaa jota vielä päivitellään matkan varrella
Kuvia laittelen sitä mukaa kun on kuvattavaa
- 4-linkkien korvien uusiminen taka-akselilla
- taka-akselin simmaus
- takajousitukseen lisää löysyyttä (aluksi uudet jouset)
- kardaanitunnelin suurennus sääntojen sallimiin maksimimittoihin, jotta pakoputkisto mahtuisi tunneliin.
- kytkimen painelaakerin uusiminen
- penkin kiinnitysten laskeminen mahdollisimman alas
- vaihdelaatikkokartioon luukun tekeminen (vaihdelaatikon huollon helpottamiseksi)
- koneenkorvat uusiksi ( kone hieman väärässä asennossa)
- pakosarjan/putkiston teettäminen
- kone auki, uudet männät ja jne. jne.
- remmiahtimen asentaminen
- välijäähdyttimen asentaminen
- imusarjan muokkaus/painekotelon rakentaminen
- etu pyöränkoteloiden suurentaminen
- lokasuojien kaarien levitys
- lasikuitusten osien valmistus (puskuri, konepelti, lokasuojien kaaret)
- yleisesti auton siistiminen
Tässä listaa jota vielä päivitellään matkan varrella
Kuvia laittelen sitä mukaa kun on kuvattavaa
Männät on tilattu ja niiden pitäis tulla ennen joulua. Uudet takajouset tuli rally systems Kittelältä. Vanhat jouset oli 62kg/cm2 ja 200mm. Uudet 25kg/cm2 ja 300mm. Vetopitoon pitäisi tulla aika paljon parannusta. Nelilinkkien palikat tuli Lautamäeltä. Enemmän on ehkä tehty suunnittelutyötä. Autoa pidetään ajokuntoisena niin kauan, että kaikki palikat on kasassa. Sen jälkeen aloitetaan urakalla touhuamaan.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 73 vierailijaa