Ykkis GOLF GTI projekti

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 7.1.2023 23:31

Projektina GTI vuodelta -82. Kyseessä on ensimmäinen autoprojektini. Olenkin saanut teiltä hyviä neuvoja tämän sivuston kautta. Projekti on edennyt siihen vaiheeseen, että siitä voisi kertoa teillekin.

Tarkoituksena on rakentaa auto alkuperäisen näköiseksi pienillä teknisellä päivityksillä, jotka eivät näkyisi päällepäin. Autoon on tehty jarrupäivitys 256 mm levyt ja jarrusatulat eteen ja taakse 16v "kakkiksen" takajarrut. Ohjaus muutetaan tehostetuksi, alustaa lasketaan n. 30 mm ja moottori vaihteistoineen päivitetään "kakkiksen" 1.8 16v PL versioon.

IMG_0468.jpg
Tästä lähdettiin
IMG_0468.jpg (115.72 KiB) Katsottu 12785 kertaa

09042011284.jpg
Hiekkapuhallusta
09042011284.jpg (118.43 KiB) Katsottu 12785 kertaa

IMG_3693.jpeg
Alustan epoksit
IMG_3693.jpeg (43.26 KiB) Katsottu 12785 kertaa

IMG_3721.jpeg
..ja uretaanit
IMG_3721.jpeg (41.45 KiB) Katsottu 12785 kertaa

IMG_4483.JPG
Pellille hionta
IMG_4483.JPG (47.31 KiB) Katsottu 12785 kertaa

20221104_145109.jpg
Maalarilla
20221104_145109.jpg (52.16 KiB) Katsottu 12785 kertaa

IMG_5055.jpg
Marssin punainen
IMG_5055.jpg (60 KiB) Katsottu 12771 kertaa


Kaikki ruostekorjaukset on tehty peltien vaihdoilla, korissa ei ole yhtään paikkaa.

Paljon on vielä tehtävää. Moottori oli sepällä, kampiakselin löysä hammashihnan kiilaura korjattiin, samalla vaihdettiin alakerran laakerit ja ABF:n nokat ja tiivisteitä jotka oli järkevä vaihtaa, kun moottori oli pukissa. Moottori on muuten täysin älyissään. Lisäksi teen moottorin ehostuksen ja lisätään peltipakosarja. Kattia ei tule, tosin en ole varma onko tässä ikinä ollutkaan, vaikka ilmeisesti PL:t ovat alun perin olleet kattiversioita?

Voin laittaa jatkossa lisää päivityksiä projektin etenemisestä, jos on kiinnostusta.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja lucifer » 8.1.2023 9:15

Hyvältä näyttää.
Päivitä vaan etenemistä niin on jotain luettavaa.

tex-
-
Viestit: 74
Liittynyt: 3.3.2018 18:56

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja tex- » 8.1.2023 16:36

Semmoinen asia tuli mieleen kun tuli joskus harrasteltua autosuunnistusta ykköskoppaisella Golfilla.
Varo madaltamisessa sitä, että öljypohja jää hyvin alas "isolohkoisessa" ykköskoppaisessa. Se on alin kohta auton alla.

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 8.1.2023 17:00

Olet aivan oikeassa. Tämä PL on 1.8, eli ns. Pikkulohko. GTi on alkujaan laskettu 10-15mm, joten nettona auto laskee 15-20 mm, eli varsin kohtuullisesti. Tarkoitus ei ole tehdä autosta mitään ”tuning Tero” versiota!

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja AnttiL » 8.1.2023 20:22

Hieno Projekti .

Ei 16v tekniikka alemmas tule paljoa vertaa orkkis 1.6 EG tekniikkaa alemmas tule . Oma mk1 130mm madallettu ja hyvin pärjää kun vähän katsoo mihin ajaa.

Itselläni Scirocco mk1 mihin vaihdoin 1.5 tilalle 1.8 16v KR . Perus päivitys mullakin ABF nokat ja 45 weberit.

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 8.1.2023 20:58

Hieman noita kaasuttimia itsekin mietin, mutta päädyin alkuperäiseen KE-jetroniciin, sähköt vain hieman mietityttävät.

ERIKP92
-
Viestit: 4
Liittynyt: 11.1.2014 20:42

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja ERIKP92 » 8.1.2023 22:42

Hieno projekti.

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 9.2.2023 22:31

Vähän tilannepäivitystä. Nyt moottori on siistitty, tiivisteitä vaihdettu, kampiakselin hammaspyörän kiilaura korjattu, abf:n nokat vaihdettu, öljypumppu vaihdettu, alakerran laakerit vaihdettu, uusi öljypohja ja tiiviste, jossa loiskelevy jne jne. Vaihdelaatikkoon vaihdoin 100mm vetolaippojen tilalle 90 mm uusin tiivistein, jotta alkuperäiset vetarit sopivat.

IMG_4446.JPG
Tästä lähdettiin
IMG_4446.JPG (2.52 MiB) Katsottu 12257 kertaa


IMG_5137.jpg
Tähän päästiin
IMG_5137.jpg (2.71 MiB) Katsottu 12257 kertaa


IMG_5138.jpg
Swap peltipakosarja
IMG_5138.jpg (2.45 MiB) Katsottu 12257 kertaa


Seuraavana keskitytään alustan osiin, jarru- ja polttoainelinjoihin jne.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 10.2.2023 13:24

Ootko kurkannut miltä toi kattoluukun pesä näyttää? Mulla oli maalaamatta se katon pintapellin sisäpuoli tuon pesän kohdalta niin ruostui puhki

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 10.2.2023 17:57

Ohut musta maali muistaakseni oli. Onneksi kattoluukun tiiviste on pitänyt hyvin, pientä pintaruostetta oli yksittäisissä kohdissa. Hioin ruosteet ja maalit niiltä osin kuin pystyin ja laitoin varmuuden vuoksi Rost offin pohjille, maalari veti vielä epoksin ja värin.
F1600C7E-F7FB-45B2-8DD7-6E47696AEF93.jpeg
F1600C7E-F7FB-45B2-8DD7-6E47696AEF93.jpeg (1.94 MiB) Katsottu 12198 kertaa

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 2.3.2023 9:48

Kysymys teille arvon asiantuntijat:

GTI:n alkuperäinen polttoainepumppu on BOSCH 0580464126 ja vaihtoehtona olisi BOSCH 0580464200 tai sen sen uudempi malli 044 lopulla. Alkuperäinen pumppu ei ilmeisesti ole tuotoiltaan aivan saamaa luokkaa kuin nämä muut, mutta onko sillä mitään merkitystä kun on vakio moottori 1.8 16 PL abf:n nokilla ja peltipakosarjalla? Alkuperäinen pumppu on huomattavasti edullisempi. Alkuperäinen pumppu ruokki 1.6 110 hv:n moottoria. Osaatteko auttaa pumpun valinnassa?

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 25.9.2023 23:15

Päivitetäänpäs projektikuulumiset pitkästä aikaa. Homma on edennyt hiljakseen muiden kiireiden ja saamattomuuden vuoksi. Kesällä ei tapahtunut mitään kun ei motoilulta ja golfin peluulta ehtinyt.

Viime päivityksen jälkeen on jarru- ja polttoainelinjat sekä jarrutehostin asennettu. Tehostamaton ohjaus on muutettu tehostetuksi. Äänieristys on asennettu ja sähkökaapelit vedetty paikoilleen, kytkennät puuttuvat.

Vaihdelaatikkoon vaihdoin 90mm vetoakselin laipat, 100mm laippoihin vetoakseleiden löytäminen haasteellista. Vetoakseleihin on vaihdettu uudet murrokset. Vaihdelaatikko huollettiin samalla, stefat, kytkin jne.

Tänään sitten nostettiin kone paikoilleen.
Liitteet
kuva1.jpg
kuva1.jpg (51.74 KiB) Katsottu 9898 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (44.59 KiB) Katsottu 9898 kertaa
kuva4.jpg
kuva4.jpg (33.82 KiB) Katsottu 9898 kertaa
kuva3.jpg
kuva3.jpg (31.14 KiB) Katsottu 9898 kertaa
kuva5.jpg
kuva5.jpg (28.29 KiB) Katsottu 9898 kertaa
kuva41.jpg
kuva41.jpg (27.61 KiB) Katsottu 9898 kertaa
kuva6.jpg
kuva6.jpg (37.23 KiB) Katsottu 9898 kertaa
kuva7.jpg
kuva7.jpg (27.24 KiB) Katsottu 9898 kertaa
kuva9.jpg
kuva9.jpg (36.6 KiB) Katsottu 9898 kertaa
kuva8.jpg
kuva8.jpg (37.49 KiB) Katsottu 9898 kertaa

makkeee
-
Viestit: 64
Liittynyt: 4.12.2009 14:55

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja makkeee » 27.9.2023 20:07

Hyvältä näyttää!

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 10.12.2023 19:35

-
Viimeksi muokannut GTIx4, 10.12.2023 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 10.12.2023 19:49

Tarvitsisin apua teiltä auton sähköihin liittyvään laivanupotuspeliin.
Ongelmakuvaus:
Auto on Golf GTI -82 keraamisin sulakkein varustetulla sulakeboxilla. Tekniikkaluovuttaja Golf mk2 1.8 16v PL-moottori C1 sulakeboxilla. Moottorin sähköt boxeineen tulee täydellisesti luovuttajalta, muut konehuoneeseen tulevat sähköt alkuperäiset Golfin.

Sähköt ovat löytäneet paikkansa yllättävän hyvin. PL:n moottorisähköistä lähtee muutama sähköjohto, joille pitäisi vielä löytää paikka.

vw johdot 1.jpeg
vw johdot 1.jpeg (67.64 KiB) Katsottu 6170 kertaa

vw johdot 2.jpeg
vw johdot 2.jpeg (62.29 KiB) Katsottu 6170 kertaa


Oman salapoliisityön tulos:
- puna/musta johto menisi startille
- musta johto (throttle switch) C1 boxin kohtaan D7

- puna/kelta johto (fuel relay) C1 boxin kohtaan D13
- puna/valko johto (warm up regulator) C1 boxin kohtaan E14

- sininen johto (alternator) C1 boxiin kohtaan C2
- vihreä johto menee puolalle

En ole asiantuntija, joten päätelmäni saattavat olla virheellisiä, mutta minin nämä C1 boxin johdot pitäisi liittää tässä vanhassa sulakeboxissa?

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 17.1.2024 23:13

Projekti etenee hiljakseen mutta varmasti.

Nyt mennään sähköissä, ohessa pari kuvaa jo tehdystä. ClubGTI.com kautta sain hyviä ohjeita konversion sähköihin.
Pakoputken kanssa sai vähän Googlettaa, ennen kuin konversioon sopiva ja hinnalta vielä järjellinen löytyi.
Englantilainen Miltekin putki, jonka sai Hollannista edullisimmin (edullinen on ehkä väärä termi). Liitos peltipakosarjaan ja lambda-anturi piti paikallisella sepällä hitsauttaa.

kuva 1.jpg
kuva 1.jpg (479.14 KiB) Katsottu 3636 kertaa

kuva 2.jpg
kuva 2.jpg (481.14 KiB) Katsottu 3636 kertaa

kuva 3.jpg
kuva 3.jpg (493.99 KiB) Katsottu 3636 kertaa


Paljon on uutta osaa odottamassa asennusta, mutta yritetään saada seuraavaksi savut laitteesta.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja Jultsu » 18.1.2024 8:08

isoa peukkua täältäkin suunnalta!

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja hanski » 19.1.2024 9:48

Hienoa projekti.
Jos kuvista oikein näin, sulla on metalliset polttoaine putket auton pohjassa, minkälaiset liitokset sulla on putkien päissä?

Pitäisi myös mk1 golffin vaihtaa polttoaine linjat, mutta vielä ole päättänyt minkälaiset kannattaa tuonne pujottaa, että liitokset pitäisi pumpun paineet.

GTIx4
-
Viestit: 43
Liittynyt: 24.3.2019 9:52

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja GTIx4 » 19.1.2024 11:20

Moi

Itselläni on 8 mm alumiiniputket, olivat kyllä aika haastavat taivutella. Liittiminä käytin hydrauliliikkeestä saatavia aivan normaaleja liittimiä, missä on ns. leikkuurengas (helmi) putkelle. Letkuihin hydrauliliike prässäsi näihin sopivat liittimet, joten ei ollut kuin kiertää paikoilleen. Nämä ovat edullisia ja käytetään ammattikoneissa, joten pitäisi kyllä kestää.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: Ykkis GOLF GTI projekti

ViestiKirjoittaja hanski » 19.1.2024 12:11

Tämä kovasta putkesta vääntäminen juuri se mikä työläs, varsinkin tuo edessä rungon päässä oleva jyrkkä mutka kohta, reikä, mistä alkuperäinen linja nousee ylös tulipeltiä pitkin.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa