Elikkäs...
Omassa mk4 golffissani on ollut ongelmia ajotietokoneen näytön kanssa. Kylmänä kaikki toimii, mutta ei mene kauaakaan kun näyttö alkaa himmentyä reunoista, edeten kohti keskustaa ja lopulta näyttö on jo niin himmeä, että siittä ei pysty lukemaan mitään. Tämä on ilmeisesti tyyppivika näissä ja ainut tapa korjata vika on vaihtaa koko näyttö.

Eräänä iltana etsiskelin netistä uutta näyttöä mittaristooni ja törmäsin erään ukrainalaismiehen projektiin, jossa volkkarin oma näyttö oli korvattu kokonaan arduino-pohjaisella "diy ajotietokoneella". Tämän nähtyäni kiinnostus heräsi ja vastaava oli saatava omaankin golffiin. Laitoin tyypille sähköpostia ja jäin odottelemaan vastausta. Muutama ilta vierähti ja viimein gmail ilmoitti uudesta viestistä koskien tätä mittaristoa, ja pian olikin kaupat sovittu.
Pari viikkoa meni odotellessa, välillä jopa epätoivo meinasi puskea päälle, että onkohan tässä nyt vaan kusetettu meikäläiseltä rahat, eikä mitään osia ole edes tulossa, mutta viimein eräänä aamuna postilaatikkoon oli ilmestynyt paketti ukrainasta. Olo oli kuin lapsella jouluaattona, ja hetihän sitä piti autoon alkaa sovittamaan, joten eikun mittaristo irti ja purkamaan sitä osiin.

Asennus oli loppujen lopuksi todella helppo, ensin vanha ajotietokoneen näyttö irti ja uuden näytön alle jäävät ledit piti myös juottaa irti, niille kun ei enään ollut tarvetta. Myös muutama johdin mittariston vihreältä liittimeltä piti katkaista, sekä valkoisia muoviosia piti hieman leikellä, jotta uusi näyttö saatiin sopimaan oikein. Tämän enempää oma mittaristoni ei kuitenkaan tarvinnut muokkausta.


Sitten päästiinkin sovittamaan uutta yksikköä paikalleen ja vetämään tarvittavat johdot, joita lopulta tulikin parisenkymmentä.


Johdot oli helppo vetää ja juottaa suoraan sinisen ja vihreän liittimen taakse, ainoastaan keltaisen öljyvalon piuha piti juottaa tämän poistetun ledin katodin juotospisteeseen.

Kuten aiemmin tuli mainittua, niin uuden näytön ohjausyksikkö on käytännössä muokattu arduino mega, ja toimii näin ollen 5v jännitteellä. Mittaristoon taas tulee 12v jännite, joten väliin piti asentaa jännitteensäädin.

Kun johdot oli saatu vedettyä, oli vuorossa näytön oikean paikan hakeminen. Ohjeissa neuvottiin laittamaan kolme kerrosta mukana tulevia huopapaloja piirilevyn alle, mutta tällöin näyttö olisi tullut n.4mm liian korkealle, ja pahimmassa tapauksessa särkynyt kun mittariston kansi olisi painettu kiinni. Kun oikea korkeus oli löytynyt, niin piti näyttö saada viellä pysty ja sivusuunnassa oikein. Tätä varten nopeusmittarin valkoista muovia piti hieman viilata, jotta näyttöä saatiin tuotua enemmän oikealle. Pystysuunta saatiin kohdalleen, kun pitkienvalojen merkkivalon valkoisesta muovirinkulasta poistettiin puolet.
Lopuksi piirilevyn paikallaan pysysvyys varmistettiin kuumaliimalla.



Nyt asennus olikin siinä vaiheessa, että mittaristoa päästiin testaamaan, joten mittaristo mukaan ja autolle, piuhat kiinni, virta päälle ja voi luoja mikä hymy levisi kasvoille, kaikki toimi ja mittaristo näytti upealta :)

Kun toiminta oli saatu varmistettua, siistittiin johdotukset ja laitoin mittariston kasaan ja asensin sen takaisin autoon. Tässä vaiheessa kello oli jo yli puolen yön, joten jätin ohjelmiston säätämisen seuraavalle päivälle.

Asetuksien muokkaaminen tapahtuu omalla ohjelmallaan tietokoneen kautta. Ensimmäiseksi piti näytön koko säätää oikeaksi, koska uusi näyttö on hiukan isompi kuin mittaristossa oleva aukko sille. Tämän jälkeen ei oikeastaan tarvinnut muuta tehdäkkään. Kaikki oli kunnossa jo valmiiksi. Ainoastaan käynnistyslogon olisin halunnut vaihtaa, mutta siinä en viellä onnistunut, koska sekin tehdään omalla ohjelmallaan ja se herjasi että yheys ei onnistu. Tähän en ole ehtinyt vielä paneutumaan enempää.
Sitten olikin vuorossa koeajo. Uusi näyttö näytti mahtavalta. Kaikki toimi erittäin hyvin ja kaikki lukemat piti paikkaansa.
Alkuperäisestä puolikkaasta näytöstä ei saanut muuta infoa kuin kulutuslukemat, ajoajan ja lämpötilan. Tästä uudesta taas saa irti vaikka mitä tietoa. ajon aikana suurimpana näytössä näkyy ajonopeus, ja tämän alla on tila josta saa valita haluamansa sivun, joka sivulla on erilaisia tietoja mm. kulutus, keskinopeus, boost, latausjännite, eri lämpötiloja ym.
Näytön alareunassa näkyy myös käytössä oleva vaihde, jonka laite laskee nopeuden ja kierrosluvun suhteesta. Yäätyin kuinka hyvin tuo näyttää oikein, kertaakaan ei ole näyttänyt liian isoa tai pientä vaihdetta.
Näytön yläreunassa taas näkyy jäähdytysnesteen oikea, eculle tuleva lämpötila, virheilmoitukset sekä jäljellä olevan polttoaineen määrä.
Kaikkiin asetuksiin en ole vielä ehtinyt kunnolla tutustua, ja tuntuukin että tästä löytyy kokoajan uusia hyödyllisiä ominaisuuksia, joista mainittavan arvoisia on mm. vikakoodien luku ja nollaus, mahdollisuus asettaa nopeusrajoituksen muistutus sekä moottoriöljyn tason määrän reaaliaikainen mittaus.



Loppuyhteenvetona voin todeta, että uusi näyttö oli todella hyvä hankinta, se toi auton tälle vuosikymmelle ja näyttää upealta. Ero vanhaan on kuin yöllä ja päivällä.
Onko foorumilla muita, jotka olisi asentanut kyseisen näytön omaan autoonsa? Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteistä ja kokemuksista.
