Olen cuppia tahkonnut nyt viitisen vuotta keltaisella nro 8 kilpurilla. Ostin aikanaan vanhan sprinttiauton korin, johon haalin osia sieltä sun täältä, lähinnä niin halvalla kuin vain sai. Auto olikin varmasti cuppi-autoista halvimmalla tehty. Oikeastaan ainut merkittävämpi investointi oli alusta, jonka ostin toissakaudelle. D2:n circuit-alusta maksoi n. tonnin. Autosta tuli siis aikamoinen palapeli, eikä se ikinä ole mitenkään siisti ollut. No, toisaalta vanha sanonta sanoo "nätti ei oo nopee". Ja kyllä sillä ihan kohtuullisesti on pärjännytkin.
Kilpakumppanit ovat kuitenkin rakentaneet toinen toistaan siistimpiä autoja ja itseä on jopa hävettänyt ajella lommoisella, paikoin ruosteisellakin autolla. Toisaalta ei ole pahemmin tarvinnut sääliä ja autoa on ilman huolen häivää uskaltanut lainata kavereillekin testattavaksi. Ja yllättävän vähän on ollut tekniikkamurheitakaan. No, kuitenkin jo muutama vuosi on pitänyt rakentaa siis täysin uusi auto, ja jo viime kesäksi piti auto saada radoille. Haaveet osoittautuivat lopulta epärealistiseksi koriseppä-veljeni kiireiden ja omankin toisen projektin vuoksi.
Mutta nyt on siis taas reipastuttu ja laitan tähänkin nyt mitä on tähän asti saatu aikaiseksi.

Dopilla oli ollut vuosia yksi Golfin kori jemmassa ja kävin sen hakemassa pois.


Kotona kori laitettiin grilliin ja alettiin tutkia tarkemmin. Periaatteessa korin piti olla hyvä, mutta kyllä siitäkin lähemmissä tutkimuksissa kaikenlaista löytyi:








Sain päähänpiston käyttää korin lasimurskapuhalluksessa, kun puhelimessa niin kovasti lupailtiin, että kori puhdistuu hienosti. No, ei puhdistunut, pohjan massat olivat niin tiukassa, että niitä olisi saanut puhaltaa monta päivää. Budjetti ei antanut periksi, joten ei sitten muuta kuin rälläkkä kauniiseen käteen ja massoja käsin hieromaan. Lasimurskalla sentään saatiin maalit ja ruosteet pois sisäpuolelta ja pohjastakin pahimmin kärsineistä paikoista, joten ei se ihan hukkaan mennyt. Käytännössä ainut tapa saada puhaltamalla nuo massat pois olisi korkeapainepesu, mutta sellaista ei lähimaastossa ollut tarjolla. Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut kuskata kauemmaskin.

Ensimmäisenä Peksi kävi takakaarien kimppuun, ne siis uusittiin.





Takakaarista tehtiin "liimakaaret", samaan tyyliin kuin nykyautoissa.

Massojen poisto siis eteni käsipelillä pikkuhiljaa.




Ensimmäinen kalliimpi hankinta oli turvakaarisetti. Tilasin Englannista Custom Cagesin luokitellut kaaret. Kaaret eivät ole CroMoa, vaan hiukan vastaavaa materiaalia (T45). MIG:iin piti ostaa myös CroMo-lankaa. Custom Cagesille lähetettiin hitsausnäyte, jonka testattuaan antoivat luvan alkaa hitsata kaaria. Valmiista kaarista lähetetään sitten taas tarkat valokuvat, jonka jälkeen saadaan sieltä lopulta hyväksyntätodistus kaarille.

Korista on poisteltu massojen lisäksi kaikkea ylimääräistä.

Penkkien kiinnikkeet poistettiin, tilalle tulee uudet kuppipenkille tarkoitetut. Saumat vahvistehitsattiin.

Pohja alkaa olla aikalailla puhdas. Korin kumitulppia on korvattu peltisillä.

Helman pää peltikorjattuna. Ylempää löytyy kuva lähtötilanteesta...
Kaarien asennus alkamassa, siitä kuvia tulossa hyvinkin pian.