Passat 3b 1.8T - Talviautoprojekti: Korjausta ja kaunistusta

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Juhis2000
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.2.2004 14:21

Passat 3b 1.8T - Talviautoprojekti: Korjausta ja kaunistusta

ViestiKirjoittaja Juhis2000 » 4.11.2010 23:03

Kirjoitellaanpa vähän projektitarinaa tästäkin rojektista. Tätä merkkiä ei ole aikasemmin tullut harrastettua, mutta syyskesällä tuli ajatus mieleen, että voisi katsella Audi A3:n, A4:n tai 3b-Passatin talviautoksi. No, kyttäily tuotti tulosta, ja AVK:lta tuli löydettyä tälläinen:

Kuva

Muuten ihan normaalikuntoinen, mitä nyt pieni osuma tullut etukulmaan:
Kuva

Tarjouskilpailu tuotti tulosta, ja AVK:n täti ilmoitti että auto on teidän.

Ei muuta kun paikallisen kuljetusfirman pakeille jotka vievät autoja ruttutukkuun päin, että joskos toisivat paluukuormassa vaikka rojektia tännekin päin. Muutama päivä myöhemmin paketti oli kotona:
Kuva

Nosturimies hommiin ja paketti maan pinnalle:
Kuva

Näytti edelleen suht samalta kun aikasemmissakin kuvissa:
Kuva

Omalla pihalla pääsi sitten tutustumaan tarkemmin ostokseen. Eli '98 mallin Passatti, Highline-varusteilla, eli pienempi ratti, nahka-alcantara-penkit, automaatti-ilmastointi, 4 x sähkölasit. Sisusta oli ehkä ja muutenkin vaikutti ihan ok ostokselta. Einakin takavinkkelistä.

Seuraavaksi siis rojekti talliin ja odottelemaan seuraavaa päivää

jatkuu....

Juhis2000
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.2.2004 14:21

ViestiKirjoittaja Juhis2000 » 4.11.2010 23:18

...jatkuu

Seuraavana päivänä tutkimaan tarkemmin että mitäs tuli ostettua. Aluksi purettiin lokasuojaa sun muuta pois, niin näki paremmin mitä oli vaurioitunut.

Kuva

Kuva

Vaihtokunnossa olivat lokasuoja, konepelti, umpio, ja jotain muuta pienempää muoviosaa oikeasta kulmasta.

Oikeassa kulmassa oleva pystypalkki oli vähän taipunut sisään. Runkopalkkien päät onneksi suorat.

Kuva

Seuraavalle viikolle auto pääsi jo kolaripenkkiin, jossa ei tosiaan tarvinut kun vetää tuota kuvassa näkyvää pystyrautaa takaisin muotoonsa, niin saa pellit istumaan kuin tehtaalta lähtiessä.

Kolaripajalla käynnin jälkeen saatiin auto taas takaisin kotitalliin. Tällä välillä olinkin jo ehtinyt ostaa suoran konepellin, lokasuojan, ja pienempiä muoviosia. Arvatenkaan eivät samanvärisiä auton kanssa, mutta todennäköisesti jonkunlainen sävyero olisi ollut kuitenkin todennäköinen, vaikka olisivatkin olleet "hopean" värisiä. Tarvikepeltejä en viitsinyt edes katsella, kun käsittääkseni näissä Passateissa on jonkunlainen sinkitys(?) orggispelleissä, jota ei varmaankaan tarvikepelleissä ole. No, purkuautosta löytyi kuitenkin suorat ja ruosteettomat yksilöt joita pääsi jo mallailemaan paikalleen.

Kuva

Välillä vähän autoa pihalle, niin näkee miten palikat sattuvat. Samalla pesin liuottimella ja painepesurilla vähän paikkoja, kivempi kasailla kun ei kaikki ola likaista.

Kuva

Kuva

Ja taas odottelemaan seuraavaa päivää.... :-)

Juhis2000
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.2.2004 14:21

ViestiKirjoittaja Juhis2000 » 4.11.2010 23:40

Seuraavina viikkoina ohjelmassa olikin pääasiassa maalarin aikataulujen odottelua. Samalla korjailin muutamia pikkuvikoja autosta. Ostohetkellä kumpikaan takaovi ei auennut ulkoa, ja toinen ei myöskään sisältä. :-D No, tässähän tyyppivika, eli vaijeri irronnut ulkokahvasta. Tulipa tietysti ensin purettua koko ovi sisäpuoleltakin...olisi varmaan kanttinnu katsella foorumia vähän aikaisemmin. Ja toisessa takaovessa oli tosiaan siis vielä lapsilukko päällä, jonka vuoksi ei auennut sisältä. No, näiden korjausten jälkeen ovet ovat toimineet kun ajatus.

Foorumin luvun perusteella surruttelin myös penkkien alcantara-osuuksista "nypylöitä" pois, ulkonäkö ja pehmeys paranivat niissäkin kertaheitolla.

Seuraavaksi kävin hakemassa 3 kpl uusia apulaitehihnoja, ilman- ja öljynsuodattimet ja öljyt.
Kuva

Kun ei sormetkaan mahdu syylärin ja hihnojen väliin, niin purkasin keulan suosiolla huoltoasentoon. Joskus joku kaveri on vitsaillut että ne Saksalaiset autoinsinöörit jotka on saaneet Mersulta tai Bemarilta potkut ovat menneet Volkkarille töihin. Nauratti vielä kun vitsin kuuli, mutta tässä vaiheessa ei voinut kun ihmetellä millä logiikalla tämäkin laite on suunniteltu kun ensin pitää purkaa tunnin verran että pääsee itse asiaan. Tämä ei ollut viimeinen vastaavanlainen ihmetys mikä tässä projektissa tuli vastaan... ;-) (Älkääs vetäkö herneitä näistä mun näkemyksistä ;-)

Siinähän se nyt on kuitenkin tulossa huoltomoodiin:
Kuva

Työ helpottui lisätilan ansiosta huomattavasti, ja hoblaa, uudet hihnat paikallaan:
Kuva

Nokkahihna olikin huoltokirjan mukaan vaihdettu kesäkuussa, näyttikin aika tuoreelta, joten uskottaneen:

Kuva

Sisäilmansuodatin on ollut ilmeisen vaikea löytää, koska siellä oli lähes pieneen linnunpesään verrattava kasa roinaa, eipä ehtinyt ikuistaa. Tuoreempaa "pesä" tilalle siis sinnekin:

Kuva

Tulipa vielä puhallettua turbon tulo- ja lähtööljyputketkin paineilmalla puhtaaksi, kun kaverilla oli mutka hajonnut vastikään em. putkien umpeen karstottumisen seurauksena. Täältä tuli vain öljyä läpi, ehkä on vaihdettu jossain vaiheessa tai sitten sattuivat olemaan muuten vaan säilyneet hengittävinä. Hyvä näin.

Kuva

Perushuolto alkaa siis olla tehty. Iltojen ratoksi tilailin eBaystä linssioptiikkaumpiot vilkkuineen eteen, Xenonmuutosssarjan, mittariston kromirinkulat ja Slamitiltä US-mallin sileän listan puskuriin. Harmittava takaisku alkuperäisiin ulkonäkövisioihini oli, kun ei kuulemma Votexin helmaa enää saakkaan etupuskurin alle, olisi mielestäni sopinut muotoihin todella hyvin. Mutta kun ei niin ei, ollaan sitten ilman.

Tälläistä päivitystä tänään. Pitää jatkaa tarinaa joku ilta, jos joku tälläisiä tarinoita jaksaa lukea.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 4.11.2010 23:59

Asiallista tarinaa, mukava lukea tämmöstä ku on mukavasti kuviakin :) Saisivat vaan olla ehkä karvan verran suurempia omaan makuuni. Kylläpä nuistakin jotain tihrustaa :)

Juhis2000
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.2.2004 14:21

ViestiKirjoittaja Juhis2000 » 5.11.2010 0:02

Antto- kirjoitti:...Saisivat vaan olla ehkä karvan verran suurempia omaan makuuni. Kylläpä nuistakin jotain tihrustaa :)

Jooh, myönnettäköön et kävi pieni moka kun uppailin noita imagesäkkiin, niin olikin oletuksena valinta "pienennä nettisivukäyttöön", enkä enää uudestaan jaksanut käydä noita latailemaan. Mutta jos modetkin suvaitsisivat tuonkokoiset kuvatukset. Itse en ainakaan tykkää lukea topikkia kun joka toisella rivillä saa olla klikkaamassa jotain kuvaa auki.. :-)

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 5.11.2010 15:20

Pisteet hyvälle projektille. Samaa mieltä kuvien kanssa että mukavampi se on suoraan katsoa topicista kuvaa ja kuvatekstiä kuin erikseen jostain linkin takaa.

Itelläkin on -98 highline hopea 3b (tosin sedan) oikeasta etunurkasta rutattuna. Hieman enemmän kuin sinulla. Silloin (~2004) oli mm. ilmastointikompuran kannakkeet haljennu ja kanssa palkkeja vääntyny.

Tarvitsikos sun muuten takaovia tai etuovia mallata uudestaan paikalleen? Osaatko sanoa miten voi hienosäätää kun ei näytä ihan olevan kohdallaan. Apparin oven yläpää hieman roikkuu ja takaovi tais olla hieman liian takana.

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 7.11.2010 21:05

ovia voi säätää siten, että löysää hieman saranan pultteja ja siitä sitten liikutat ovea haluttuun suuntaan.

Juhis2000
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.2.2004 14:21

ViestiKirjoittaja Juhis2000 » 8.11.2010 20:12

Joo, ei ollut tarvetta ovien säätelyyn. Vastaushan tuossa kuitenkin tulikin.

Seuraavalla viikolla tulikin jo Saksanmaalta ensimmäinen paketti, tuoreet kirkaslasiset umpiot. Omaan makuun parhaimman näköiset, kun en mitään Angel Eyes -rinkuloita tähän halunnut. Bemarissa sellaiset on, mutta ovatkin tehtaan siihen suunnittelemat.

Kuva

Korkeudensäätömoottoreitahan ei näissä mukana ollut, joten purkasin ne vanhoista umpioista, oikeanpuolisessa oli vähän repeämää muovikuoressa kolarin seurauksena, pienellä 'muovihitsauksella' eli kolvilla sai senkin taas vedenpitäväksi ja toimivaksi.
Kuva

Onhan noissa vähän eroa kirkkaudessa.
Kuva

Peltiosien säätelyn jälkeen alkaa saumatkin olla aika...
Kuva

...kohdallaan...
Kuva

Puskuria vähän mallattuna paikalleen. Kokeilin ilman listoja, niin ajatus vahvistui että ylimmät listat maalataan korin väriin. Taitaa olla ilmeisesti vain V6-malleissa alunperin näin tehty. Harkitsin alunperin myös helmojen maalausta hopeaksi, mutta kun ei sitä Votexia saanut, ja kun (kerrankin) oli ajatus ettei tätä autoa kummemin "tuunattaisi" madaltamalla, niin ehkä tähän kuosiin tuo OEM-lookki toimii parhaiten.
Kuva

Uusi akkukin tuli hankittua, mukana tullut oli jo aika kuiva
Kuva

Tämän jälkeen autoa tuli jo käytettyä leimalla. Muuta sanottavaa ei ollut kun perinteisiä VAG-vikoja eli välystä etupäässä. Kolinaa kuuluikin kuopissa joten tämä oli arvattavissa.

Pari tukivartta toiselle puolelle ja kallistuksenvakaajan koiranluut. Kun ei "enempää" ollut väljänä, niin vaihtelin vain ne. Osa tukivarsista olikin aika tuoreen näköisiä, ehkä edellisenä vuonna vaihdeltu.
Kuva

Persoonallisia osanvaihtotapoja a lá VAG osa 2: Helpoltahan kuulostaisi jos vois vaan avata tukivarren mutterit ja vaihtaa uuden tilalle, mutta ei, Passatissa otetaan koko tolppa lattialle, jolloin muttereita mahtuu vasta vääntelemään.
Kuva

No eihän siinä mitään, tolppahan lähtee suht kivuttomasti pois, mutta olisihan näitä helpominkin voinut vaihtaa. Seuraava vitsaus oli etukallistuksenvakaajan koiranluut. Eräissä nimeltämainitsemattomissa Saksalaismerkeissähän koiranluut vaihdetaan seuraavasti: mutterit auki => koiranluu pois => uusi tilalle ja mutterit kiinni.

Noh, arvatenkin Volkkarissa koiranluu vaihdetaan siten, että mutterit auki => kiroilua kun ei luu mahdu tulemaan pois kun ottaa kiinni iskarin alakiinnikkeeseen => iskarin alakiinnike irti => lisää kiroilua kun iskarin alakiinnikkeen pultti ei mahdi tulemaan pois jos et ota alatukivartta irti.....tässä vaiheessa jouduin jo kaivamaan rälläkän esiin, ja poikkasemaan vanhan koiranluun pultit, kivasti putosi pois. Ehkä Vofsburgissa ovat ajatelleet ettei purkamisen helppoudella niin väliä, kun joutuu kuitenkin vaihtamaan kaikki luukkuvat nivelet aina kerralla etupäähän. :-D

Onneksi näitä ei tule enää otsa rytyssä tehtyä, vaan lähinnä terapisena vastineena päivätyölle. Ja kun ei tällä ole niin päivän päälle kiire, millon pitää olla valmis. Lähinnä vaan naurattaa tälläisen insinööriyden kukkaset.

Jatketaanpa tarinaa taas joku ilta.... :-)

Juhis2000
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.2.2004 14:21

ViestiKirjoittaja Juhis2000 » 11.11.2010 21:21

Ompas hiljainen foorumi, tai ainakin topicci. No, jatketaan nyt karvaaseen loppuun asti, vaikka omaksi iloksi.

Tässä vaiheessa tupsahti toinen paketti Saksasta. Kromirinkulat mittaristoon. Arvatenkin tässä vaiheessa korjauskirja opastaa mittariston irroitukseen: irroita ratti, irroita rattipylvään muovit, irroita vilkkujen ja pyyhkijöiden viikset, irroita alapuolella oleva muovi, tämän jälkeen pääset irroittamaan KAKSI RUUVIA jolla mittaristo on kiinni. Noh, hetken tätä suunnittelijan järjen köyhyyttä taas taivasteltuani sorkin nämä kaksi ruuvia tilttiratin välistä joustovarsilla auki. Jos insinööri olisi nämäkin ruuvit ja kiinnityslevyn viitsinyt laittaa vähän toiseen kulmaan niin näin purkaminen olisi paljon helpompaa, mutta kun ei.

Kuva

Sen jälkeenhän mittaristo lähti helposti pöydälle.

Kuva

Rinkulat paikalleet, ja takapuolelle vielä liimatipat jotta eivät kesken putoile. Piristää kivasti mittaristoa.

Kuva

Mittariston kasattuani huomasin että yksi polttimo on pimeänä kierroslukumittarin paikkeilla, pitänee siis askarrella nuo ruuvit vielä kerran auki. Osaako joku heittää ulkomuistista minkälaisia polttimoita mittariston taustavaloina on?

Irroittelin vielä kylkilistat ja hinkuttelin liuottimella vanhat liimat pois, ajatuksena oli maalata molemmat kyljet, konepelti, puskuri ja ylemmät listat.

Kuva

Seuraavalla viikolla maalarillakin alkoi olla aikataulut selvillä, ei muuta kun tuoreilla kilvillä ajellen hallille. Valot jo ehdin irroittaa ennen Nokian esiinkaivamista.

Kuva

Maalausta edeltäviä vaiheita uskaltaa vielä itsekin tehdä, maalauksen jätän suosiolla ammattilaiselle. Noin viisi tuntia myöhemmin tarpeelliset osat alkoikin olla hiottuna mataksi.

Kuva

Kuva

Tälläistä tällä kertaa, maalaillaan seuraavassa postauksessa. :-)

Rama
ffp jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: 7.9.2003 22:30

ViestiKirjoittaja Rama » 12.11.2010 15:13

eipä toi mittariston irrotus ole kovin kaksinen homma vaikka ratti on paikalla.

Juhis2000
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.2.2004 14:21

ViestiKirjoittaja Juhis2000 » 12.11.2010 15:26

Joo, harjotuksen puutetta tai sitten ehkä liian suuret näpit :-D

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 25.11.2010 14:11

Ihan hyvin meneillään projekti näköjään, onko maalaukset vielä edistyneet? Varmaankin manuaalivaihteinen, kun et ole vielä laatikon öljynvaihtoja kiroillut :)

Miten laitoit noi rinkulat paikalleen? Onnistuitko saamaan nätisti irrottamatta pleksiä, omassa irrotin pleksin ja kiillotin vielä sisäpuoleltakin, sopivasti muoviliimaa pleksin uraan ja siinä se. Mustaan autoon toki piti laittaa tummakromiset, ei hyppää niin silmille, mutta mukava yksityiskohta kun huomaa katsoa :)

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 26.11.2010 15:20

Saako kysyä missä hintaluokassa avk:n hinta oli ko. autolle?

Juhis2000
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.2.2004 14:21

ViestiKirjoittaja Juhis2000 » 7.12.2010 17:34

Kyllähän noi rinkulat sai paikoilleen ilman väkivaltaa tai pleksin irroitusta. Luonnollisesti mittaristo on muuten avattava, jolloin rinkulat pääsee ujuttamaan takakautta paikalleen kun mittaritaulut on pöydällä.

Jatketaanpa vähän tarinaa. Eli seuraavaksi saatiin värit niskaan. Tulipa sitten maalatua melkein koko auto, eli konepelti, puskurit, ja molemmat kyljet kokonaisuudessaan. Halusin näin välttää mahdollisia sävyeroja, ja olipa kyljissä vähän huono lakkauskin ilmeisesti jonkun aikaisemman paikkamaalauksen johdosta.
Kuva

Projektin paras vaihe. Tuoremaalisten osien kasailua. Puskurista...
Kuva

...teipit pois, ja amerikanmallin lista paikalleen. Samalla maalattiin myös maski ja ylemmät kylkilistat auton väriin.
Kuva

Ja naps - Eikun paikalleen:
Kuva

Alkaa jo näyttää autolle.
Kuva

Samalla auton ympärillä luuhatessa tuli vielä ajatus tuunata vähän takavaloja.
Kuva

Vähän teippiä ympärille...
Kuva

Ja ohut kerros lasimaalia. Ei lähdetty ahnehtimaan, niin peruutusvalokin säilyy vaaleana.
Kuva

Sinnehän ne sitten napsahtivat (+pakollinen Folkkaristitarra)
Kuva

Alkaisikin olla valmista, tälläinen tästä nyt sitten tuli:
Kuva

Kuva

Kuva

Ja kannattiko projekti? Rahallisesti ei, mutta terapiana. Tulihan tutustuttua tämänkinmerkkisiin autoihin. Aidan yli olisi tietysti päässyt matalammastakin kohdasta jos olisi maalaillut vain pakolliset kohdat ja jättänyt hihnanvaihdot sun muut huolllot tekemättä. Mutta eihän sellainen olisi mistään kotoisin. :-)

Nak$u
-
Viestit: 24
Liittynyt: 27.10.2010 13:35

ViestiKirjoittaja Nak$u » 7.12.2010 17:59

Erittäin fiksun näkönenhän siitä tuli. Varsinkin tuo keula, paljon uudemman ja muutenkin "ylellisemmän" näkönen kun tavan passatissa. Ehkä tuo maskin väri tekee sen.

Ani
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.9.2008 15:10

ViestiKirjoittaja Ani » 8.12.2010 7:32

Hienohan siitä tuli. Huono vain katsella tälläistä kertomusta kun rupeaa polttelemaan ajatus taas 3b passatista :/

Mutta onneksi tajusit kirota osien vaihtamisen vaikeutta niin se pitää ajatukset kirkkaina että kannattaa ennemmin ajella noilla yksinkertaisemmilla volkkareilla ja seateilla :)

Mut propsit hyvästä kertomuksesta kuvien kera!

Juhis2000
-
Viestit: 24
Liittynyt: 13.2.2004 14:21

ViestiKirjoittaja Juhis2000 » 8.12.2010 15:35

Animalstick kirjoitti:Mutta onneksi tajusit kirota osien vaihtamisen vaikeutta niin se pitää ajatukset kirkkaina että kannattaa ennemmin ajella noilla yksinkertaisemmilla volkkareilla ja seateilla :)


Hahahah :-D Eipä kestä kiittää. Mutta säilyyhän mutterit ruosteettomina kun tulee aina ruuvailtua 20 viereistäkin osaa irti.

aaztd
-
Viestit: 17
Liittynyt: 1.6.2010 12:43

ViestiKirjoittaja aaztd » 9.12.2010 21:56

Eikös olisi ollut sama maalata takakontinluukku ja kattokin? Ainakin omaan silmään huomaa juuri ja juuri että ovat eri sävyisiä (tai sitten saman sävyisiä mutta kuluneempia), ei kai se nyt niin paljon olisi hommaa/hintaa lisännyt?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 10.12.2010 17:43

Tästähän tuli alkutilanteeseen nähden hyvin onnistunut homma, hyvät kuvat ja asiallinen selostus, vaikkei nyt ollutkaan mikään über-cool ykköskoppaisen entisöinti ja 20V turbo-tekniikan laitto :)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa