Polo 86C kaasarista 4-pisteruiskuksi
Valvoja: ffp jäsenet
Polo 86C kaasarista 4-pisteruiskuksi
Tarkoitus olisi muuttaa kaasari Polo (Pierburg) 4-pisteruiskuksi. Moottorin koodi on 2G ja vm. -89. Ajettu 180tkm.
Ostin noin viikko sitten purkuautosta 4-pisteruiskun ja sanoin myyjälle et pura se ruisku mahdollisimman täydellisenä. Ko. auto on luultavasti joko 3F tai GK-koneella oleva Polo (onko Poloista muita 4-pisteruiskuja?). Tarkistan vielä asian myyjältä. Paketti saapu sit matkahuoltoon parin päivän päästä ja siel oli käytännössä kaikki moottorista ylöspäin olevat ruiskuhilppeet :D Eli imusarja ja kaikki mitä siinä on kiinni aina ilmanputsariin asti, moottorinohjausyksikkö mallia Digifant, kaikkine johtoineen liittimiin asti, lambda-anturi ja PA-pumppukin vielä.
Tarvitseeko vielä jotain muuta tehdä kuin alla olevat asiat saadakseen ruiskun toimimaan tossa 2G-koneessa:
-Pakoputkistoon lambdalle paikka (pakosarjaan vai downpipeen?)
-Bensalinjat uusiksi ja pumppu tankin viereen johtoineen (tankista tulee jostain kumman syystä 2 putkea kun kuvittelin että kaasarikoneissa ois vaan yksi linja.. ehkei uus tankki olekkaan pakollinen?)
-kaikki ns. helpot liittimet kiinni, helpoilla tarkotan niitä jotka kuuluvat vain ruiskulle kuten ECU:lta suuttimille, Lambdalle, ilmamäärämittarille yms.
-Ongelmia tuottavat liittimet (ECU:lta tohon 2G-moottoriin)
1)Jäähdytysnesteen lämpötila
2)Hall-anturi
3)Pari muuta liitintä
1. 2G-moottorin jäähdystysnesteen lämpötila-anturi säätää luultavasti ainoastaan sitä et millo fani alkaa pyörimään. Tartteeko Digifantti tuota tietoa johonkin muuhun ku siihen et tietää millon käyttää fania?
2. Mihin kaasari tarttee Hall-anturia? Tarvitsenko sitä piuhaa, joka nyt lähtee siitä Hall-anturista 2G-koneeseen vielä kun ruisku on kiinni?
3. Toimiiko ruisku jos kaikki ECU:lle antureilta tulevat piuhat ovat kiinni, mutta nämä pari ECU:lta jonnekkin menevät johdot eivät ole?
Toivottovasti jollakin on kokemusta Digifantista sen verran, että osaa auttaa. Ja toivottavasti en selittänyt kauhean vaikeaselkoisesti :D
Ostin noin viikko sitten purkuautosta 4-pisteruiskun ja sanoin myyjälle et pura se ruisku mahdollisimman täydellisenä. Ko. auto on luultavasti joko 3F tai GK-koneella oleva Polo (onko Poloista muita 4-pisteruiskuja?). Tarkistan vielä asian myyjältä. Paketti saapu sit matkahuoltoon parin päivän päästä ja siel oli käytännössä kaikki moottorista ylöspäin olevat ruiskuhilppeet :D Eli imusarja ja kaikki mitä siinä on kiinni aina ilmanputsariin asti, moottorinohjausyksikkö mallia Digifant, kaikkine johtoineen liittimiin asti, lambda-anturi ja PA-pumppukin vielä.
Tarvitseeko vielä jotain muuta tehdä kuin alla olevat asiat saadakseen ruiskun toimimaan tossa 2G-koneessa:
-Pakoputkistoon lambdalle paikka (pakosarjaan vai downpipeen?)
-Bensalinjat uusiksi ja pumppu tankin viereen johtoineen (tankista tulee jostain kumman syystä 2 putkea kun kuvittelin että kaasarikoneissa ois vaan yksi linja.. ehkei uus tankki olekkaan pakollinen?)
-kaikki ns. helpot liittimet kiinni, helpoilla tarkotan niitä jotka kuuluvat vain ruiskulle kuten ECU:lta suuttimille, Lambdalle, ilmamäärämittarille yms.
-Ongelmia tuottavat liittimet (ECU:lta tohon 2G-moottoriin)
1)Jäähdytysnesteen lämpötila
2)Hall-anturi
3)Pari muuta liitintä
1. 2G-moottorin jäähdystysnesteen lämpötila-anturi säätää luultavasti ainoastaan sitä et millo fani alkaa pyörimään. Tartteeko Digifantti tuota tietoa johonkin muuhun ku siihen et tietää millon käyttää fania?
2. Mihin kaasari tarttee Hall-anturia? Tarvitsenko sitä piuhaa, joka nyt lähtee siitä Hall-anturista 2G-koneeseen vielä kun ruisku on kiinni?
3. Toimiiko ruisku jos kaikki ECU:lle antureilta tulevat piuhat ovat kiinni, mutta nämä pari ECU:lta jonnekkin menevät johdot eivät ole?
Toivottovasti jollakin on kokemusta Digifantista sen verran, että osaa auttaa. Ja toivottavasti en selittänyt kauhean vaikeaselkoisesti :D
Viimeksi muokannut Tomppa89, 15.2.2010 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No nyt on soitettu ruiskun edelliselle omistajalle, ja sain ilokseni kuulla et se on 75hv 3F-moottorista :P Tarkoitus projektilla on saada kulutusta tippumaan noin litra per 100km. Nyt polo vie sen 7-9l/100km, mutta tuntuva lisä tehoon ei ole pahitteeksi. ;) Pierburgissa on kans ongelmia automaattiryypyn kanssa enkä jaksa lähteä etsimään vikaa. Niimpä päätin päivittää samalla koko järjestelmän ruiskuksi. Kaikki ruiskuhilppeet makso vaan 130e, joten jos ei toimi ni ei toimi ja sillä selvä eikä kauheesti harmittais :D
Joskus tän viikon puolella tai ens viikolla pitäisi sit alkaa jotain tekemäänki. Aluksi downpipeen reikä ja siihe lambdalle kiinnike. Veikkaisin uuden lambdan (n. 60e) hankkimisen olevan viel edessä vanhan ollessa melko aikansa elänyt. Sen jälkeen olis vuorossa pensalinjat ja pumppu... Hankaluuksia tuottaa se, että tarvitsen autoa joka päivä töissä.
Tässä joitain kuvia:
Polo, johon ruisku tulee (vanha kuva)
Ruiskuhilppeet 1
Ruiskuhilppeet 2
Kesäkuva
Laskin kuvan perusteella, että tosta ECU:lta lähtee 8 johtoa (en muista nyt oliko siinä vielä enemmänki niitä)
1)Ilmamääräanturille
2)Hall-anturille
3)Lambdalle
4)Veden lämpötila-anturille
5)Kaasuläpän asentotunnistimelle
6)Suuttimille
7)PA-pumpulle?
8) ? Voisin veikata jotain mittaristoon menevää. Esim. kierroslukumittaria mulla ei ole mutta 3F:ssä se on.
+virta ja maadoitus ilman liittimiä kaiketi
Eihän ECU:n tai moottorin pitäisi mitenkään kärsiä siitä jos jättää ton mysteerisen 8. liittimen kytkemättä kun liittimet 1-7 on kytketty? Ajattelin koittaa olla ilman sitä jos en löydä sille mitään paikkaa :D
Edit. ECU:lta lähtee 10 johtoa...
Joskus tän viikon puolella tai ens viikolla pitäisi sit alkaa jotain tekemäänki. Aluksi downpipeen reikä ja siihe lambdalle kiinnike. Veikkaisin uuden lambdan (n. 60e) hankkimisen olevan viel edessä vanhan ollessa melko aikansa elänyt. Sen jälkeen olis vuorossa pensalinjat ja pumppu... Hankaluuksia tuottaa se, että tarvitsen autoa joka päivä töissä.
Tässä joitain kuvia:
Polo, johon ruisku tulee (vanha kuva)
Ruiskuhilppeet 1
Ruiskuhilppeet 2
Kesäkuva

Laskin kuvan perusteella, että tosta ECU:lta lähtee 8 johtoa (en muista nyt oliko siinä vielä enemmänki niitä)
1)Ilmamääräanturille
2)Hall-anturille
3)Lambdalle
4)Veden lämpötila-anturille
5)Kaasuläpän asentotunnistimelle
6)Suuttimille
7)PA-pumpulle?
8) ? Voisin veikata jotain mittaristoon menevää. Esim. kierroslukumittaria mulla ei ole mutta 3F:ssä se on.
+virta ja maadoitus ilman liittimiä kaiketi
Eihän ECU:n tai moottorin pitäisi mitenkään kärsiä siitä jos jättää ton mysteerisen 8. liittimen kytkemättä kun liittimet 1-7 on kytketty? Ajattelin koittaa olla ilman sitä jos en löydä sille mitään paikkaa :D
Edit. ECU:lta lähtee 10 johtoa...
Viimeksi muokannut Tomppa89, 7.4.2010 1:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noniin. Kyselin tosta Digifantista sieltä sun täältä ja aika ristiriitaisia vastauksia sain. Lopulta menin kysymään VW-liikkeestä asiaa ja sain vähän luotettavampaakin tietoa:
Mittaristoon menevää johtoa ei tarvitse laittaa kiinni
Virtalukkoa ei tarvitse aukaista --> riittää on/off kytkin
Kävin hakemassa PA-linjat (5m 8mm ja 10mm nailonputkea) ja lambdallekkin on se mutteri haettu. Enää ei tarvitse kuin piuhat pumpulle ja lambdan mutteri hitsailla kiinni jotta pääsee laittamaan koko mötikkää kasaan :)
Rahaa mennyt:
Ruiskuhilppeet 130e
Lambdamutteri 1.30e
PA-linjat 18e
=149.30e
Mittaristoon menevää johtoa ei tarvitse laittaa kiinni
Virtalukkoa ei tarvitse aukaista --> riittää on/off kytkin
Kävin hakemassa PA-linjat (5m 8mm ja 10mm nailonputkea) ja lambdallekkin on se mutteri haettu. Enää ei tarvitse kuin piuhat pumpulle ja lambdan mutteri hitsailla kiinni jotta pääsee laittamaan koko mötikkää kasaan :)
Rahaa mennyt:
Ruiskuhilppeet 130e
Lambdamutteri 1.30e
PA-linjat 18e
=149.30e
Oon haudannu tän projektin joksikin aikaa läheisen kuoleman takia. Ei tee mieli tehdä mitään nyt hetkeen... Ja sitten lähdetään likkakaverin kanssa 29. päivä Thaimaaseen ja ollaan poissa 2vk.
Kaikki muut olis tosiaankin valmiina paitsi se lambda, bensasuodatin (korkeapaine, ruisku) ja toinen pumppu. Ruiskun luovuttaja-autossa oli kaks pumppua, siirto- ja työpumppu, mutta voiko tota toteuttaa yhdellä pumpulla, joka antais tarvittavan paineen ja olisi myös itsessään imevä? En oo viel varma miten ton lambdan laitan. Tietyst jos haluaa pelat varman päälle ni hommais jostain pakarin jos ois sille anturille paikka, mut mennään nyt minimibudjetilla :)
Tietävät, kertokaapa mielipiteitänne rohkeammin niin tämäkin ehkä etenisi nopeammin!
Kaikki muut olis tosiaankin valmiina paitsi se lambda, bensasuodatin (korkeapaine, ruisku) ja toinen pumppu. Ruiskun luovuttaja-autossa oli kaks pumppua, siirto- ja työpumppu, mutta voiko tota toteuttaa yhdellä pumpulla, joka antais tarvittavan paineen ja olisi myös itsessään imevä? En oo viel varma miten ton lambdan laitan. Tietyst jos haluaa pelat varman päälle ni hommais jostain pakarin jos ois sille anturille paikka, mut mennään nyt minimibudjetilla :)
Tietävät, kertokaapa mielipiteitänne rohkeammin niin tämäkin ehkä etenisi nopeammin!
Projekti etenee taas vähän kerrallaan :) Meni polosesta vaihtoon virranjakaja ja sytkäyksikkö.. Korjaaja naureskeli ku virranjakajassa luki mate in w-germany :D Hyvin palveli se osa luultavasti koko sen 21 vuotta mitä autolla ikää. Polo siis yht'äkkiä sammu kesken ajon eikä mitään eloa sytyspuolella ollu (testasin valokynällä).
Mutta asiaan, korjauksen yhteydessä aloin sitte ymmärtää paremmin ton kaasarikoneenki sielunelämää. Vois tietysti auttaa jos löytäis netistä ton kaasarikoneen haynesin korjausoppaan ja sähkökaavion (se vähä sähköjä mitä siellä on :D ). Joku prkl oli lainannu sen kirjastosta kun kävin sielt ettimässä :G
Hall-anturilta menee tieto sytytysyksikölle joka vahvistaa(?) signaalin puolalle. Ruiskussa ei tarvita sitä sytytysyksikköä vaan tieto menee Digifantille ja sieltä puolalle. Tossa 3F-koneen sähkökaaviossa on ennen puolaa vielä joku "end stage for ignition transformer" Tietääkö joku mikä ko. osa on?
Lambdan paikkakin on selvillä; pakosarjasta (valurautaa, niinkuin Entris tiesi kertoa, on huono hitsata) hiukan alaspäin hitsaamalla kiinni max 45 asteen kulmaan.
Onkohan 3F-koneen ja 2G-koneen kannessa eroa imusarjan kiinnityksen suhteen? Ei luultavasti pitäis muita syitä olla vaihtaa kantta? Sen tiedän et ainaki mekaanisen pumpun reikä pitää peittää tossa 2G-koneessa. Jos ne eroavat niin sitten pitäisi värkätä uutta imusarjaakin? Huoh. Ehkä helpommalla pääsen jos ostaisin suosiolla sen 3F-kannen samasta luovuttaja-autosta. Luultavasti yks 20e tulis lisää hintaa...
Haulla olen löytänyt muitakin kaasarista ruiskuun projekteja, mutta niistä ei toistaiseksi ole ollut paljoa apua. En yhtään kunnollista Digifant projektia ole löytänyt. Tässä projektissa ei oikeastaan kauheasti haittaa vaikken onnistuisikaan, onpahan ainakin tietämys kasvanut ruiskuista (ja yleisestikkin) melkosen paljon silmällä pitäen tulevaa megaruuttaprojektia. Ostan siis kesällä takasin G-40 koneen, jonka armeijan takia menin tyhmyyksissäni ja rahan tarpeessa jo myymään pois... Siitä sitten projektikertomusta joskus tiedossa..
Mutta asiaan, korjauksen yhteydessä aloin sitte ymmärtää paremmin ton kaasarikoneenki sielunelämää. Vois tietysti auttaa jos löytäis netistä ton kaasarikoneen haynesin korjausoppaan ja sähkökaavion (se vähä sähköjä mitä siellä on :D ). Joku prkl oli lainannu sen kirjastosta kun kävin sielt ettimässä :G
Hall-anturilta menee tieto sytytysyksikölle joka vahvistaa(?) signaalin puolalle. Ruiskussa ei tarvita sitä sytytysyksikköä vaan tieto menee Digifantille ja sieltä puolalle. Tossa 3F-koneen sähkökaaviossa on ennen puolaa vielä joku "end stage for ignition transformer" Tietääkö joku mikä ko. osa on?
Lambdan paikkakin on selvillä; pakosarjasta (valurautaa, niinkuin Entris tiesi kertoa, on huono hitsata) hiukan alaspäin hitsaamalla kiinni max 45 asteen kulmaan.
Onkohan 3F-koneen ja 2G-koneen kannessa eroa imusarjan kiinnityksen suhteen? Ei luultavasti pitäis muita syitä olla vaihtaa kantta? Sen tiedän et ainaki mekaanisen pumpun reikä pitää peittää tossa 2G-koneessa. Jos ne eroavat niin sitten pitäisi värkätä uutta imusarjaakin? Huoh. Ehkä helpommalla pääsen jos ostaisin suosiolla sen 3F-kannen samasta luovuttaja-autosta. Luultavasti yks 20e tulis lisää hintaa...
Haulla olen löytänyt muitakin kaasarista ruiskuun projekteja, mutta niistä ei toistaiseksi ole ollut paljoa apua. En yhtään kunnollista Digifant projektia ole löytänyt. Tässä projektissa ei oikeastaan kauheasti haittaa vaikken onnistuisikaan, onpahan ainakin tietämys kasvanut ruiskuista (ja yleisestikkin) melkosen paljon silmällä pitäen tulevaa megaruuttaprojektia. Ostan siis kesällä takasin G-40 koneen, jonka armeijan takia menin tyhmyyksissäni ja rahan tarpeessa jo myymään pois... Siitä sitten projektikertomusta joskus tiedossa..
Ei menty sit Thaimaaseen koska autoon murtauduttiin ABC-Tammisillan parkkiksella ja vietiin passit, rahat yms. :)
Projekti kuitenkin on edennyt taas vähäsen. Lambda on hitsattu kiinni ja irrottelin tänää Pierburggia ja sen imusarjaa. Ei olisi uskonut kuinka hankalaa voi sellanenkin olla! Imusarjaan ja kaasariin menee omat lämmitysvesiletkunsa. Lisäksi imusarjaan menee jarrutehostimen alipaineletku. Niitä ei ollut luultavasti kertaakaan irroitettu tehtaan jäljiltä, joten oli melko työlästä. Sovitin 3F:n imusarjaakin jo ja vaikuttaisi sopivan suoraan. Vaihteeksi jotakin positiivista. :) Ruiskun imusarjassa ei ole mitään vesilämmitystä, joten ne putket pitää tukkia hetkeksi (aluksi tarkoitus koittaa ruiskulla jos edes lupaisi käynnistymistä. Jos ei --> kaasari takas) Noh, yön nukuttua homma jatkuu taas..
Kertokaapa mikä merkitys näillä letkuilla on ja mihin ne menevät. Haynesin korjausoppaasta koitin etsiä tarkoitusta, mutta siellä ei oo kunnon selkeitä kuvia. Tämä kuva on NZ-koneesta.

Projekti kuitenkin on edennyt taas vähäsen. Lambda on hitsattu kiinni ja irrottelin tänää Pierburggia ja sen imusarjaa. Ei olisi uskonut kuinka hankalaa voi sellanenkin olla! Imusarjaan ja kaasariin menee omat lämmitysvesiletkunsa. Lisäksi imusarjaan menee jarrutehostimen alipaineletku. Niitä ei ollut luultavasti kertaakaan irroitettu tehtaan jäljiltä, joten oli melko työlästä. Sovitin 3F:n imusarjaakin jo ja vaikuttaisi sopivan suoraan. Vaihteeksi jotakin positiivista. :) Ruiskun imusarjassa ei ole mitään vesilämmitystä, joten ne putket pitää tukkia hetkeksi (aluksi tarkoitus koittaa ruiskulla jos edes lupaisi käynnistymistä. Jos ei --> kaasari takas) Noh, yön nukuttua homma jatkuu taas..
Kertokaapa mikä merkitys näillä letkuilla on ja mihin ne menevät. Haynesin korjausoppaasta koitin etsiä tarkoitusta, mutta siellä ei oo kunnon selkeitä kuvia. Tämä kuva on NZ-koneesta.

Viimeksi muokannut Tomppa89, 7.4.2010 1:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kattelin että onpa jollain siistin näköinen konehuone, mutta sehän onkin mun vanhasta Polosta otettu kuva (kröhöm). Löysin itseltäni saman kuvan ja suurentelin sitä hieman, lisäksi katsoin saksankielistä korjausopasta:
-Bensanpainesäätimeltä menee letku siihen keltaisen letkun kaveriksi, siinä on Y-haara.
-Keltainen letku menee siihen ruiskun jalkaan.
-Musta letku on tosiaan huohotusletku, mutta en muista mihin se meni.
-Bensanpainesäätimeltä menee letku siihen keltaisen letkun kaveriksi, siinä on Y-haara.
-Keltainen letku menee siihen ruiskun jalkaan.
-Musta letku on tosiaan huohotusletku, mutta en muista mihin se meni.
Kiitos vastauksista. Löysin ton kuvan täältä foorumeilta tosiaankin :) Keltasen letkun paikka tulee siihen "jalkaan" kuten PikkuG totesi. Näkyy itseasiassa NZ-koneen kuvassakin. Sitten siitä ruiskun jalasta lähtee toinenki letku, joka menee mitä luultavimmin(?) virranjakajaan. Harmaa letku virranjakajaan ja jarrutehostimen alipaineputki
Voisikohan kysymäni huohotusletku olla tämä musta? Entäs mihin tuota punapäistä voisi koittaa sovittaa? :D Kaasariversiossa tulee venttiilikopan kannesta, öljypohjasta(tai jostain?) ja ilmanputsarin kotelosta letkut tälle keskellä kuvaa olevalle morkulalle. Kuvassa vasemmalla oleva letkunpää menee siis ilmanputsarin kotelolle kaasariversiossa.
Löytypä hyvä kuva 08-kesältäkin. Puskurit ja kaaret tummensin ennen maalausta kuvankäsittelyohjelmalla, että näin miltä näyttää maalaamisen jälkeen :)

Voisikohan kysymäni huohotusletku olla tämä musta? Entäs mihin tuota punapäistä voisi koittaa sovittaa? :D Kaasariversiossa tulee venttiilikopan kannesta, öljypohjasta(tai jostain?) ja ilmanputsarin kotelosta letkut tälle keskellä kuvaa olevalle morkulalle. Kuvassa vasemmalla oleva letkunpää menee siis ilmanputsarin kotelolle kaasariversiossa.
Löytypä hyvä kuva 08-kesältäkin. Puskurit ja kaaret tummensin ennen maalausta kuvankäsittelyohjelmalla, että näin miltä näyttää maalaamisen jälkeen :)

Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa