Golf mk4 Pirate .:R & Bora Farkku
Valvoja: ffp jäsenet
Nyt on tilattu uusi ultra ja hitsattu menee vararenkaaksi. Lisäksi muita suunnitelmia on viety eteenpäin. Tutkiskelin tänään MFA:n näyttöä johon testiksi kokeilin eilen ottaa 0-100km/h lähdön. Pikkasen otti pitoa irti ja rajotin paukku, mutta jotakin sentään sain aikaiseksi.
Olisi kohta mahdollisesti myynnissä yksi pari KW säädettäviä, mikäli jollakulla olis tarvis?
Tänään lähdetään sitten Viroon tämän näköisellä autolla...


Olisi kohta mahdollisesti myynnissä yksi pari KW säädettäviä, mikäli jollakulla olis tarvis?
Tänään lähdetään sitten Viroon tämän näköisellä autolla...

R32 US-mallin ovipahvi.
Tuohon sitten keksitään jotakin jännää.
Sitten kattoverhoilu pilareineen:
Asian mukaisilla varoituksilla, tietysti jenkkityyliin:
Ongelmia:
Kattoverhoiluun on suunniteltu kattobagit, spacerit/adapterit tulossa kahvoille.
Turvavyön suojat anni mallista pitäneen hommata US-mallissa erinlaiset vyöt.
Takavalot eivät ole liiketunnistimilla, pitää soveltaa.
Toinen ultra jossa halkeama, uutta odotellessa.
Kattoluukun vedettävästä suojasta sain sliderit rikki, eli ne muoviset osat sinne metallisiin henkareihin. Ne pitää metsästää, kun tuskin löytyy varaosana tiskiltäkään.
Muuta:
Porken korkit:
Bilsteinit B16 asennettu, GP takatukivarret ja säädettävät koiranluut myös.

Tuohon sitten keksitään jotakin jännää.
Sitten kattoverhoilu pilareineen:

Asian mukaisilla varoituksilla, tietysti jenkkityyliin:


Ongelmia:

Kattoverhoiluun on suunniteltu kattobagit, spacerit/adapterit tulossa kahvoille.

Turvavyön suojat anni mallista pitäneen hommata US-mallissa erinlaiset vyöt.

Takavalot eivät ole liiketunnistimilla, pitää soveltaa.
Toinen ultra jossa halkeama, uutta odotellessa.

Kattoluukun vedettävästä suojasta sain sliderit rikki, eli ne muoviset osat sinne metallisiin henkareihin. Ne pitää metsästää, kun tuskin löytyy varaosana tiskiltäkään.
Muuta:
Porken korkit:


Bilsteinit B16 asennettu, GP takatukivarret ja säädettävät koiranluut myös.
<--- profiilin IV farkku on ensimmäinen laite, jossa sisäkatto ja pilarit ovat väärää väriä. Ei millään tahdo tottua ja taustapeilin jouduinkin heti tilaisuuden tullen korvaamaan mustalla vaihtoehdolla. Tiedä siten vaihtuuko sisäkaton väri vasta auton vaihdolla, (farmarineloseen ei valmista mustaa ole).
Noh jokos tämäkin väki hyväksyy tälläisen värin?
Ilmeisesti R:ssä on eri raideväli edessä. Tässä kuva Bilsteinin tolpasta ja kumista vanne 8x18 et 30. Kaareen on kumilla tilaa 2mm.


Ilmeisesti R:ssä on eri raideväli edessä. Tässä kuva Bilsteinin tolpasta ja kumista vanne 8x18 et 30. Kaareen on kumilla tilaa 2mm.

Viimeksi muokannut MTBE, 26.12.2014 8:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Päivitystä, nyt on alle laitettu tälläiset:
Ei omasta autosta kuva, mutta hyvin sopii bilsteinin kaveriksi.
Joustoa on vähän ja nitinää kuuluu, muuten tuntuu ihan luotettavalle. Säätökin tapahtuu 34mm lenkillä, joten on hieman järeämpää kuin edellisen merkin tukivarret. Suunnilleen saman paksuista kuin vetari. Samaan pakettiin otin säädettävät takakoiranluut, mutten ole keksinyt mitään käyttöä säädettävyydelle.
Kokemuksia Bilteinistä, todella mukavat KW variant 1 jälkeen, ainoa huono, että on matalimmillaan edestä, silti jää 30mm ylemmäs kuin KW. Ehkä olen tulossa vanhaksi, mutta pidän vähän pehmeämmästä kyydistä bilsteinin kanssa. Ainoa huono puoli on jousien paksuus, joka rajoittaa erittäin paljon vanne valikoimaa, ihan kuin jarrut jo eivät tekisi sitä tarpeeksi. Tästä päästään etulokarien maltillisella levityksellä, suunnitelmissa olisi 10-15mm, samalle tasolle takalokarien kanssa, myös magnesiumvanteet kaipaavat lisää leveyttä lokarilta. Mikäli joku haluaa pientä pelti näpertelyä, saa ilmottautua.
Mustaverhoilu:
Muuttaa ilmettä todella hyvin, tosin vielä odottelen muita loppuja osia, R32:ssa on airbagit katon reunassa, jolloin kattopahvikin on leveämpi. Tulee myös pimeämpi tunnelma kabiiniin.
Tästä johtuen kahvat eivät yletä kiinni, odotan siis Etelä-Suomen osavaltiosta airbagin "telineitä", eli suomeksi adaptereita kahvoille.
Slamitilta odottelen vielä mustia osia turvavöihin, takaluukkuun ja jonnekkin vielä.
Kokeeksi testasin Honkkarin ebaytä, löysin sieltä mustan aurinko/rillikotelon, tilasin testiksi ja ihan pro:ksi osottautui.
Lisäksi tuttu maalasi sisätutkat, mustiksi, niitä kuin ei olisi saanut mustana. Enkä halunut mennä muihin malleihin, johtuen sensorien suuntauksista ja hinnasta, muistaakseni 300€ hujakoilla oleva kattovalo on hieman liikaa itelleni.
Harmi kun ei ole toisia Mg-vanteita, olisi kauhea himo kietasta katusliksit ja laittaa kori rullalle. Kaiketi sitä painoa pitää sitten viilailla pikkuhiljaa. Painosta puheenollen, vakio R tataa olla 2000kg suurin massa, omassa "vain" 1910kg. Vähän oudolle tuntuu, että oma auto olisi "kevyempi", sillä kun miettii kuinka paljon tohon on kaikkea hiluvitkutinta ja ankkapilliä asennettu.
Tulevaisuudessa on tulossa laatikkorempa, ensiksi 4 alkoi antautumaan, ja nyt on ilmennyt 3 vaihteen kanssa samaa. Hyvin menee vaihde päälle ja pysyy, mutta kuullostaa ettei olisi ihan hollilla "krää" äänellä. Näin ainoastaan jos vaihtaa 3-4 alle 3500rpm, isommilla kierroksilla ei ole väliä. Tuo myös poksuu hieman alemmilla kierroksilla, lieneekö paksulla...
Updatea, nyt on saattovalot väsätty golfiin, eli kun virrat kääntää pois ja väläyttää pysyy etuvalot päällä noin minuutin, himmentyvän peilit vedetty, samoin sadesensorin piuhat, jalkatilan valot, Us tankinavaus systeemi.
Tällänen spagetti sielä on tällä hetkellä:
Tarkoitus on vaihtaa kojis jossain kohdin jolloin tapahtuu johtojen siistiminen. No stress.
Us nappulat:
Jalkatilan valot:
Sopii ihan kivasti yhteen R8 ledin kanssa:
Vielä odotetaan US apparinpuolelle paria lisänappulaa ja liittimiä ovipahviin. Euro ja US mallissa siis erinlaiset ovipahvit. Seuraavaa tullaan kytkemään vielä: parkkitutkat, muistimoduuli ja takaluukkumodi.
Harjoittelin hieman kalikali-pullon käyttöä ja testasin sitä moottorinmuoviin. Tälläinen siitä tuli sitten.
Imusarjasta lähti maali, se pitäneen korjailla vielä....

Ei omasta autosta kuva, mutta hyvin sopii bilsteinin kaveriksi.
Joustoa on vähän ja nitinää kuuluu, muuten tuntuu ihan luotettavalle. Säätökin tapahtuu 34mm lenkillä, joten on hieman järeämpää kuin edellisen merkin tukivarret. Suunnilleen saman paksuista kuin vetari. Samaan pakettiin otin säädettävät takakoiranluut, mutten ole keksinyt mitään käyttöä säädettävyydelle.
Kokemuksia Bilteinistä, todella mukavat KW variant 1 jälkeen, ainoa huono, että on matalimmillaan edestä, silti jää 30mm ylemmäs kuin KW. Ehkä olen tulossa vanhaksi, mutta pidän vähän pehmeämmästä kyydistä bilsteinin kanssa. Ainoa huono puoli on jousien paksuus, joka rajoittaa erittäin paljon vanne valikoimaa, ihan kuin jarrut jo eivät tekisi sitä tarpeeksi. Tästä päästään etulokarien maltillisella levityksellä, suunnitelmissa olisi 10-15mm, samalle tasolle takalokarien kanssa, myös magnesiumvanteet kaipaavat lisää leveyttä lokarilta. Mikäli joku haluaa pientä pelti näpertelyä, saa ilmottautua.
Mustaverhoilu:
Muuttaa ilmettä todella hyvin, tosin vielä odottelen muita loppuja osia, R32:ssa on airbagit katon reunassa, jolloin kattopahvikin on leveämpi. Tulee myös pimeämpi tunnelma kabiiniin.

Tästä johtuen kahvat eivät yletä kiinni, odotan siis Etelä-Suomen osavaltiosta airbagin "telineitä", eli suomeksi adaptereita kahvoille.
Slamitilta odottelen vielä mustia osia turvavöihin, takaluukkuun ja jonnekkin vielä.
Kokeeksi testasin Honkkarin ebaytä, löysin sieltä mustan aurinko/rillikotelon, tilasin testiksi ja ihan pro:ksi osottautui.



Lisäksi tuttu maalasi sisätutkat, mustiksi, niitä kuin ei olisi saanut mustana. Enkä halunut mennä muihin malleihin, johtuen sensorien suuntauksista ja hinnasta, muistaakseni 300€ hujakoilla oleva kattovalo on hieman liikaa itelleni.

Harmi kun ei ole toisia Mg-vanteita, olisi kauhea himo kietasta katusliksit ja laittaa kori rullalle. Kaiketi sitä painoa pitää sitten viilailla pikkuhiljaa. Painosta puheenollen, vakio R tataa olla 2000kg suurin massa, omassa "vain" 1910kg. Vähän oudolle tuntuu, että oma auto olisi "kevyempi", sillä kun miettii kuinka paljon tohon on kaikkea hiluvitkutinta ja ankkapilliä asennettu.
Tulevaisuudessa on tulossa laatikkorempa, ensiksi 4 alkoi antautumaan, ja nyt on ilmennyt 3 vaihteen kanssa samaa. Hyvin menee vaihde päälle ja pysyy, mutta kuullostaa ettei olisi ihan hollilla "krää" äänellä. Näin ainoastaan jos vaihtaa 3-4 alle 3500rpm, isommilla kierroksilla ei ole väliä. Tuo myös poksuu hieman alemmilla kierroksilla, lieneekö paksulla...
Updatea, nyt on saattovalot väsätty golfiin, eli kun virrat kääntää pois ja väläyttää pysyy etuvalot päällä noin minuutin, himmentyvän peilit vedetty, samoin sadesensorin piuhat, jalkatilan valot, Us tankinavaus systeemi.
Tällänen spagetti sielä on tällä hetkellä:

Tarkoitus on vaihtaa kojis jossain kohdin jolloin tapahtuu johtojen siistiminen. No stress.
Us nappulat:

Jalkatilan valot:



Sopii ihan kivasti yhteen R8 ledin kanssa:

Vielä odotetaan US apparinpuolelle paria lisänappulaa ja liittimiä ovipahviin. Euro ja US mallissa siis erinlaiset ovipahvit. Seuraavaa tullaan kytkemään vielä: parkkitutkat, muistimoduuli ja takaluukkumodi.
Harjoittelin hieman kalikali-pullon käyttöä ja testasin sitä moottorinmuoviin. Tälläinen siitä tuli sitten.


Imusarjasta lähti maali, se pitäneen korjailla vielä....
Bug runissakin tuli käytyä ja ihmeteltyä. Hauska reissu oli kaikin puolin, vähän kallis tuppasi vain olemaan.
Radalla tuli käytyä ekaan kertaa elämässä, hieman oli outoa ajaa potta päässä ja prätkähanskat mallia hiilikuiturystyset kädessä. Hauskaa oli kun oppi tuntemaan minne suuntaan rata kääntyy. Radalla lämmöt nousi öljyillä heti 2 kiekan jälkeen 120C ja joutui välillä himmailemaan ja taas. 4 kierrosta oli maksimi, sitten 30min jäähdytys ja uudestaan muutama kierros,tarvinneen lisätä se ylimääräinen viilentäjä. Vedetkin pomppasi 105C.
Radalla tuli käytyä ekaan kertaa elämässä, hieman oli outoa ajaa potta päässä ja prätkähanskat mallia hiilikuiturystyset kädessä. Hauskaa oli kun oppi tuntemaan minne suuntaan rata kääntyy. Radalla lämmöt nousi öljyillä heti 2 kiekan jälkeen 120C ja joutui välillä himmailemaan ja taas. 4 kierrosta oli maksimi, sitten 30min jäähdytys ja uudestaan muutama kierros,tarvinneen lisätä se ylimääräinen viilentäjä. Vedetkin pomppasi 105C.
Viimeksi muokannut MTBE, 6.3.2015 17:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
^jotain tämänsuuntaista?: Jonen ex-Bor-4 (S3:n paisunta-ja pissapojansäiliön suojamuovi.), click2 ,
AO-topiccia
AO-topiccia
btw: Tuliko sisustan osissa mukana US-mallin konsolin takaosaa, tai onko tarkoitus sellainen hankkia? Click
Tuohon kun lisäisi sopivasti Smartin ambient valoja, katkaisisi US-konsolin kyynärnojan kohdalta, liittäisi euromallin loppupään mukitelineineen ym. niin olisi aika bueno paketti kasassa.... hmm.
Tuohon kun lisäisi sopivasti Smartin ambient valoja, katkaisisi US-konsolin kyynärnojan kohdalta, liittäisi euromallin loppupään mukitelineineen ym. niin olisi aika bueno paketti kasassa.... hmm.
Minua on hieman häirinnyt kruisen valon palaminen mittaristossa koko ajan, sillä en ole sitä aina jaksanut (koskaan) napsauttaa pois päältä. No sain vähän vihiä ja ongelma ratkaistu.
Tuon sinisen 501 softassa osoitteella 0x1EE E9->F9 muuttaa binäärisessä muodossa xxx0xxxx->xxx1xxxx saa vakkarin valon palamaan vain kun on "tarttunut" johonkin nopeuteen. Valo sammuu normaalisti vakkarin poistumisella esim jarrua painettaessa.
Passat 3BG ja 503 softassa löytyy 0x220 osoitteesta. Alunperin tuo on toiminnassa ainakin 2008 Transussa.

Tuon sinisen 501 softassa osoitteella 0x1EE E9->F9 muuttaa binäärisessä muodossa xxx0xxxx->xxx1xxxx saa vakkarin valon palamaan vain kun on "tarttunut" johonkin nopeuteen. Valo sammuu normaalisti vakkarin poistumisella esim jarrua painettaessa.
Passat 3BG ja 503 softassa löytyy 0x220 osoitteesta. Alunperin tuo on toiminnassa ainakin 2008 Transussa.
Vag Tacholla luin softan mittaristosta ja xiv32 muokkasin ja työnsin takaisin, veikkaan että VDO puol ja täysnäytöllisissä voisi olla. Muuta käryä ei ole. Eli taas ne 2002+ mittaristot...
Nyt olisi tarkoitus laittaa auto laihdutuskuurille. Takapenkit lähtikin jo säilytykseen ja kovasti käy mietinnät lisäkilojen karistamiseen fiksusti...
Nyt olisi tarkoitus laittaa auto laihdutuskuurille. Takapenkit lähtikin jo säilytykseen ja kovasti käy mietinnät lisäkilojen karistamiseen fiksusti...
On kyllä upeita muutoksia hienoon autoon! Sulla tuntuis olevan tietoa kaikenlaisista "pikku" muutoksista aika lailla niin kysytäänpäs tässä samalla kun itseä on mietityttänyt, että oiskohan millanen homma lisätä omaan kippoon nuo himmenevät sivupeilit, kun taustapeili jo himmenee? Tai kiinnostusta olisi myös lisätä kääntyvät peilit, mutta kukahan noissa osais neuvoa?
Kiitos kiitos.
Eihän tuopahan pitäisi olla, mikäli vain löytyy oikean kokoisia himmentyviä laseja. Mk4 ovat tunkeneet audin laseja. Ne lasit on vain sairaan hintasia, 300€/kpl luokkaa. En sitten tiedä kytkennöistä tarkemmin. Olisikohan nuin uudessa mallissa canpurkki joka hoitaa kaiken? Toisaalta ei sivupeilejä sieltä purkista ohjata, joten varmaan selviytyy piuhojen ryöstämisellä sivupeileille.
Taittuvat voivat olla mielenkiintoisia. Sen voisi lähteä toteuttamaan audin 361 releellä (taittuu aina kun lukitsee/ avaa keskuslukon), tai rinnakkaismallin can boxilla, olettaen että vdcs antaa boxille koodata samat ominaisuudet kuin nykyiseen. Pitäisi aluksi löytää peili joka istuisi autoon ja siinä olisi kääntömoottori sisällä.
Eihän tuopahan pitäisi olla, mikäli vain löytyy oikean kokoisia himmentyviä laseja. Mk4 ovat tunkeneet audin laseja. Ne lasit on vain sairaan hintasia, 300€/kpl luokkaa. En sitten tiedä kytkennöistä tarkemmin. Olisikohan nuin uudessa mallissa canpurkki joka hoitaa kaiken? Toisaalta ei sivupeilejä sieltä purkista ohjata, joten varmaan selviytyy piuhojen ryöstämisellä sivupeileille.
Taittuvat voivat olla mielenkiintoisia. Sen voisi lähteä toteuttamaan audin 361 releellä (taittuu aina kun lukitsee/ avaa keskuslukon), tai rinnakkaismallin can boxilla, olettaen että vdcs antaa boxille koodata samat ominaisuudet kuin nykyiseen. Pitäisi aluksi löytää peili joka istuisi autoon ja siinä olisi kääntömoottori sisällä.
Hieman päivitystä. Nyt on ollut aika paljon töitä ja vähän kaikkea jotka ovat vieneet aikaa.
Mutta laitetaanpas muutama kuva tännekin mietittäväksi.
Suurkiitokset Hartille seurasta ja hjelpistä!
Mutta laitetaanpas muutama kuva tännekin mietittäväksi.



Suurkiitokset Hartille seurasta ja hjelpistä!
Viimeksi muokannut MTBE, 26.12.2014 8:24. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Lasitulppa on toisessa luukussa kiinni ja siirtyneen tuohon kohtapuoleen. Juu, eiköhän tuon kuidun määrä ole lisääntymään päin... Varmaan vielä maalataan jossain kohin piiloonkin...
Seibonin tekele tuo luukuhan on, eli aitoa itteään pitäisi olla. On hieman luukun modit vaiheessa mutta valmistuneen jossain kohin. Konepeittoa saa ehdotella, mikäli joltain sellainen nurkista löytyneen...
Seibonin tekele tuo luukuhan on, eli aitoa itteään pitäisi olla. On hieman luukun modit vaiheessa mutta valmistuneen jossain kohin. Konepeittoa saa ehdotella, mikäli joltain sellainen nurkista löytyneen...
Hyvin mahdollista, tuli sielä pyörittyä töiden puolesta. Onhan se vähän aneeminen ilman spoikkaa ja sinistä väriä, mutta tehdään siihen nyt tarvittavat muutokset ja isketään maaliin. Hötsiin olisi tarkoitus saada valmiiksi, mutta nyt alkaa jo tehdä kiirusta. Sen verran isoja muutoksia autolle on suunniteltu.
Juu piti käydä tiskaamassa auto shellillä. Enpä tiedä tuleeko hötsi keikkaa, varmaan jää välistä kun on muuttohommelit yms ja autokin niin keskeneräinen. Tarkoitus on hommata nyt vähän palikoita hiljaisuudessaan ja peittää maalilla nuo piiloon. Laatikonkin kanssa on hieman murheita. Lämmöistä puhumattakaan.
R meneepi kohta talviunille savuteltuaan tarpeeksi, myös kytkin taitaa olla finito.
Tuli sitten tälläinen kaiveltua nettiauton syövereistä ja haettua maanantaina yötämyöden:
Perushommilla mennään, vikoja ja toimenpiteitä auton kohdalla on muutamia joiden korjaaminen on pakollista.
Korjattavaa:
Hel*** likanen yltä päältä ja sisältä.
Ei grillejä
Pyyhkimet
Haldexi ei toimi
Merkitön maski
Naviton
Jakopään huolto edessä
Kyynernojansalpa
Parkkitutkan 2 sensoria pimeenä
Ei lohkolämppäriä
Kiristin huutaa
Sisälokarit ja alusmuovit hävinneet, mikä pohjapanssari?
Ei mukavuusvilkkua
Kyljet täys jotain bitumia/asfalttia
Outo nykiminen 1500-2000 rpm kohilla 5 ja 6 vaihteella kiihdyttäessä.
Vikaa haldexista:
Plussaa
Varusteet:
*Himmentyvä taustapeili, sadetunnistin
*Täysfis mittaristo, ollut navi joskus
*1c0 959 799B moduuli
*Xenonit
*Caracteren (miten nyt kirjoitetaankaan) spoikka ja täytepala
Ihmeen hyvässä kunnossa oleva pohja
Tähän mennessä tehtynä:
Mittariston koodailua, perus löydetyt ominaisuudet
Avaimien uudelleen koodaus, nyt toimii pidenmältä kuin 2 metrin päästä (lähetin vika)
Parkkitutka korjattu
Moottoriöljyt vaihdettu
Yritetty pestä piet pois Isossa Ompussa liukkarilla...Ei mitään.
Tuli sitten tälläinen kaiveltua nettiauton syövereistä ja haettua maanantaina yötämyöden:





Perushommilla mennään, vikoja ja toimenpiteitä auton kohdalla on muutamia joiden korjaaminen on pakollista.
Korjattavaa:
Hel*** likanen yltä päältä ja sisältä.
Ei grillejä
Pyyhkimet
Haldexi ei toimi
Merkitön maski
Naviton
Jakopään huolto edessä
Kyynernojansalpa
Parkkitutkan 2 sensoria pimeenä
Ei lohkolämppäriä
Kiristin huutaa
Sisälokarit ja alusmuovit hävinneet, mikä pohjapanssari?
Ei mukavuusvilkkua
Kyljet täys jotain bitumia/asfalttia
Outo nykiminen 1500-2000 rpm kohilla 5 ja 6 vaihteella kiihdyttäessä.
Vikaa haldexista:

Plussaa
Varusteet:
*Himmentyvä taustapeili, sadetunnistin
*Täysfis mittaristo, ollut navi joskus
*1c0 959 799B moduuli
*Xenonit
*Caracteren (miten nyt kirjoitetaankaan) spoikka ja täytepala
Ihmeen hyvässä kunnossa oleva pohja
Tähän mennessä tehtynä:
Mittariston koodailua, perus löydetyt ominaisuudet
Avaimien uudelleen koodaus, nyt toimii pidenmältä kuin 2 metrin päästä (lähetin vika)
Parkkitutka korjattu
Moottoriöljyt vaihdettu
Yritetty pestä piet pois Isossa Ompussa liukkarilla...Ei mitään.
Viimeksi muokannut MTBE, 26.12.2014 8:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei mennyt ihan Bora niin kuin piti, vaihdoin öljyt ja n 400km jälkeen kone on niin heikossa hapessa kuin voi ja tehot ihan kadoksissa. Samanlainen ääni (metallinen, ruohonleikkurin siritys) 1500rpm-> kuin tässä VIDEOSSA.
Tyhjäkäynti on hyvä ja ok. Mikään muu ei sitten olekkaan,
Sit päästiin tutkimaan ongelmaa.
Ainoa mikä löytyi oli tällänen tulppa.
Löin kamat kasaa ja toivoin parasta, mutta sielähän se ääni vieläkin on eli viittaa 1 pytyn mäntää/venttiiliakselille.... PRKL. Eli tuli tästäkin projekti sitten.
Koneenvaihto sitten tähänkin... On tullut kateltua 1.8t ja R32 tekniikoita. Tosin Diesel oli pikkasen idea, kun työautoksi ostin ja päästin Piraatin lepäämään. Eiköhän töhönkin tule sitten ARL jatkamaan kulkua.
Tyhjäkäynti on hyvä ja ok. Mikään muu ei sitten olekkaan,
Sit päästiin tutkimaan ongelmaa.



Ainoa mikä löytyi oli tällänen tulppa.



Löin kamat kasaa ja toivoin parasta, mutta sielähän se ääni vieläkin on eli viittaa 1 pytyn mäntää/venttiiliakselille.... PRKL. Eli tuli tästäkin projekti sitten.
Koneenvaihto sitten tähänkin... On tullut kateltua 1.8t ja R32 tekniikoita. Tosin Diesel oli pikkasen idea, kun työautoksi ostin ja päästin Piraatin lepäämään. Eiköhän töhönkin tule sitten ARL jatkamaan kulkua.
Vanhempien audi a4 1.9pd tdissä oli kans tuo tulppa irronnut ja samalla särkenyt nokka-akselin sekä yhden nostajan puhkaissu. Tarvikeputkasta sai edullisesti nokka-akseli nostaja setin. Käyntiääni varoitteli jo aikoja sitten, että kaikki ei ollut kohdillaan. Nokka-akselin ja nostajien vaihto muutti tyhjäkäynnin todella nätiksi ja tasaiseksi.
Tuo tulppa on tuosta pumppusuuttimien käyttökeinuvivun päässä olevasta öljykanavasta. Siinä menee koko akselin matkalta suora reikä jota pitkin öljy pääsee keinuvipujen väliin. Itse pähkäilin pienessä päässäni, että tulppa on pelkästään tuotantoteknisistä syistä tuossa. Vanhempien audiin löin saman tulpan paikalleen lukitteen kanssa isolla lekalla ja on se siellä nyt jo n.30tkm pysynyt.
Borattiin tulee nyt ARL kone jatkamaan kulkua. Tarkistetuilla suuttimilla, Slamitilta sitten tilattu kaikki tarpeellinen huoltoon:
Slamititlta:
*haldex pumppu
*jakopään kilkkeet
*vaihteisto ja peräöljyt
*apulaitehihna kiristimineen
*dog bone puslat
*filttereitä
Briteistä sitten
*Arl (srs)
*312mm jarruhilut eteen (srs)
*256mm jarruhilut taakse (srs)
* audi tt:n etualustan hilut eli tukivarret, olka-akselit (srs)
*PD suuttimet tarkistettuina ja kiinnitettynä mottiin (darkside)
Jarrut oli sen verran huonossa hapessa että päätin laittaa nekin kuntoon kun pitäisi leimalla käyttää.
Ainoa mikä puuttuu on TT:n ohjausvaihde, mutta selvinnen ilman sitäkin. Vakaajat tässä Borassa on 20mm edessä, kun normaalisti TT:ssäkin on vain 19mm.
Slamititlta:
*haldex pumppu
*jakopään kilkkeet
*vaihteisto ja peräöljyt
*apulaitehihna kiristimineen
*dog bone puslat
*filttereitä
Briteistä sitten
*Arl (srs)
*312mm jarruhilut eteen (srs)
*256mm jarruhilut taakse (srs)
* audi tt:n etualustan hilut eli tukivarret, olka-akselit (srs)
*PD suuttimet tarkistettuina ja kiinnitettynä mottiin (darkside)
Jarrut oli sen verran huonossa hapessa että päätin laittaa nekin kuntoon kun pitäisi leimalla käyttää.
Ainoa mikä puuttuu on TT:n ohjausvaihde, mutta selvinnen ilman sitäkin. Vakaajat tässä Borassa on 20mm edessä, kun normaalisti TT:ssäkin on vain 19mm.
Ei se paksuus mutta pituus, eiku... Tosiaan ajattelin laittaa H&R kanget, mutta ovat liian kalliita tähän hätään. H&R paksuudet on aika paljon suuremmat kuin nämä (25&21mm), ja ihan hyvin toimineet 3.2:ssa. En nyt hae yliohjattavuutta, vaan pienevää kallistelevuutta mutkissa. Oli tässä millin paksumpi takavakaajakin kuin TT:ssä. Vakio R on edessä 23mm ja takana muistaakseni 19mm.
tosa ois tollanen http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=114639
Nyt päästiin auton kippuun ja heti tyssäsi alussa, ilmeisesti oli käytetty jonkin sortin lukkopultteja 20kpl ja oli vedetty niin kireälle ettei wd40 ja 2metrin jatkovarrella auennut. No siitähän sitten seurasi seuraavaa:
Josta sitten alkoi pieni soveltaminen, ei ole ihan kauneimmasta päästä mutta toimi:
Alkukuva:


Josta sitten alkoi pieni soveltaminen, ei ole ihan kauneimmasta päästä mutta toimi:

Alkukuva:









Viimeksi muokannut MTBE, 26.12.2014 8:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saapi nähdä miten käy ahtimen kanssa, varmaankin kasautuu toistaiseksi vakiolla.
Aski:
Moottorinkorokkeet:
Apurunko:
R:n raidetangot:
Poikkituki:
--->
Erimuotoista krääsää:
Mg:t Pirateen... ja Ultrat boraan...
Vetaritkin on edestä käyty läpi uusilla rasvoilla ja uloimmilla kumilla.
Niputusta:
Powerflexit
Cupra R ohajusvaihde:
Kasattuna:
Apurunko paikallaan:
Turbon ihmettelyä:
Paketti
Vp oli pyörähtänyt pykälän yli, pieni jumppa oli:
Kuivumassa:
Maalausta:
Taakse R32 jarruja ultimax ja redstuffia. Iskarille ehkä voisi tehdä jotakin tulevaisuudessa...
Etupääkasassa:
Yleiskuvaa:
Uusi tekniikka kiinni:
Konella on ajettu muutama kilometri parkkiksella ja on nipussa, ei vielä ongelmia, paitsi laturi ja akku. Luukun merkit on poistettu, defa asennettu, takaoven kromilistaa liimailtu uudestaan, taka kilven pultit vaihdettu, takapyyhin poistettu, lasitulppa tilalla. Nyt auto odottaa suuntausta, haldex pumpun, haldex öljyn ja peräöljyjen vaihtoa. Myös kampuran pultti pitää kiristää.
Modit Boraan mitä tehty, että muistaa itsekin jatkossa:
Etulevyt 312mm
Takalevyt 256mm jäähdytetyt
Etutukivarret Cupra R:n puslilla ja olka-akselit R32/TT/Cupra...
Ohjausvaihde Cupra R (2,6 kierrosta)
Apurungonpuslat TT/R32/Cupra
Powerflexin kumit etuvakaajassa/ohjausvaihteessa/moottorin kiinnikkeessä
Sassin Sre kytkinpaketti kovalla vauhtipyörällä ja painelaakeri.
Moottorin korotus-sarja 15mm
Borasta antautui sitten öljypohja, eikä sitä laatikkoakaan ole vielä löytynyt. Öljypohjaksi punnitsen vaihtoehtoa vakion ja 1JM198601T välillä.
1.8T löytyy malli: 06A 103 601T johon pitää hankkia myös 06A 115 251 G ja 06A 145 735AB.
Tuo 1JM198601T on siis tälläinen ja suunniteltu 2.0L bensan.
Luonnollisesti tuo hukkaa tuon öljysensorin pohjasta eli pitäneen käydä tikulla useammin. Vag comilla pitää vielä koodata mittaristosta tuo hellan sensori pois. Arl kovasti kaipaa parempia ahtoputkia, muutamankerran poksahtanut irti ja kovasti tutkinnan alla. Myös vw metallisen pohjapanssarin lisääminen on tutkinnan alla, tällä hetkellä turbo-välijäähy on pohjapanssarin tukijalan tiellä.
Onkos kellään tietoa kunnon 02m laatikon korjaajista?
Nyt tuli laitettua vakio öljypohja, sen verran helpompi oli saada ja asialla oli kiire.
Samalla tuli laitettu Fumoto venttiili, ihan kätevä laite. Golfissa sellainen ollut jo vuosia.
Aski:



Moottorinkorokkeet:


Apurunko:

R:n raidetangot:

Poikkituki:


Erimuotoista krääsää:

Mg:t Pirateen... ja Ultrat boraan...


Vetaritkin on edestä käyty läpi uusilla rasvoilla ja uloimmilla kumilla.
Niputusta:
Powerflexit

Cupra R ohajusvaihde:

Kasattuna:

Apurunko paikallaan:


Turbon ihmettelyä:








Paketti

Vp oli pyörähtänyt pykälän yli, pieni jumppa oli:

Kuivumassa:

Maalausta:



Taakse R32 jarruja ultimax ja redstuffia. Iskarille ehkä voisi tehdä jotakin tulevaisuudessa...

Etupääkasassa:

Yleiskuvaa:

Uusi tekniikka kiinni:

Konella on ajettu muutama kilometri parkkiksella ja on nipussa, ei vielä ongelmia, paitsi laturi ja akku. Luukun merkit on poistettu, defa asennettu, takaoven kromilistaa liimailtu uudestaan, taka kilven pultit vaihdettu, takapyyhin poistettu, lasitulppa tilalla. Nyt auto odottaa suuntausta, haldex pumpun, haldex öljyn ja peräöljyjen vaihtoa. Myös kampuran pultti pitää kiristää.
Modit Boraan mitä tehty, että muistaa itsekin jatkossa:
Etulevyt 312mm
Takalevyt 256mm jäähdytetyt
Etutukivarret Cupra R:n puslilla ja olka-akselit R32/TT/Cupra...
Ohjausvaihde Cupra R (2,6 kierrosta)
Apurungonpuslat TT/R32/Cupra
Powerflexin kumit etuvakaajassa/ohjausvaihteessa/moottorin kiinnikkeessä
Sassin Sre kytkinpaketti kovalla vauhtipyörällä ja painelaakeri.
Moottorin korotus-sarja 15mm
Borasta antautui sitten öljypohja, eikä sitä laatikkoakaan ole vielä löytynyt. Öljypohjaksi punnitsen vaihtoehtoa vakion ja 1JM198601T välillä.
1.8T löytyy malli: 06A 103 601T johon pitää hankkia myös 06A 115 251 G ja 06A 145 735AB.
Tuo 1JM198601T on siis tälläinen ja suunniteltu 2.0L bensan.


Luonnollisesti tuo hukkaa tuon öljysensorin pohjasta eli pitäneen käydä tikulla useammin. Vag comilla pitää vielä koodata mittaristosta tuo hellan sensori pois. Arl kovasti kaipaa parempia ahtoputkia, muutamankerran poksahtanut irti ja kovasti tutkinnan alla. Myös vw metallisen pohjapanssarin lisääminen on tutkinnan alla, tällä hetkellä turbo-välijäähy on pohjapanssarin tukijalan tiellä.
Onkos kellään tietoa kunnon 02m laatikon korjaajista?
Nyt tuli laitettua vakio öljypohja, sen verran helpompi oli saada ja asialla oli kiire.

Samalla tuli laitettu Fumoto venttiili, ihan kätevä laite. Golfissa sellainen ollut jo vuosia.
Viimeksi muokannut MTBE, 26.12.2014 8:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Onni potkii taas vaihteeksi, jottei vw omistajalle tulisi tylsää niin boran FEL askista alkoi temppuilemaan 5 vaihde. Ei sitten mene 6 vaihteelta 5 vaihteelle ilman välikaasua, mutta 4-> 5 kuten ennenkin. Laatikoihin en olekkaan tutustunut, joten tuleepahan sitäkin kohtapuolin ihmeteltyä. Hirmusen kalliita vain täälä, 1400€, kuten Ruotsissa ja Saksassa, mutta onneksi Briteistä pääsee alle 500€...
Golfin ylijäämä varastoa pengottuna tällänen tuli laitettua:

Eli tuossa on tuo keskuslukko apparin puolella. Oven kahvan reikä oli suurempi eli pahvikin vaihtui.
Kytkentää:
1 red/blue T29/22
2 red/green T29/25
3 brown/lilac T29/18
4 brown/yellow T29/2
5 gray/white T29/9
Kuskin puolelle tälläinen sitten:

Kytkentää:
Red T5 boot
1 brown/blue T10/9->T2/2 (brown/green), T2/1 (brown/blue)->
2 brown
3 brown
4 gray/ blue t10/10
5
Gray T5 Fuel
1 red/yellow
2 blue/red brown T10/8
3 brown
4 gray/blue T10/10
5
Konehuonetta tuli siistittyä:

Nyt olisi tällänen proggis menossa:


Viimeksi muokannut MTBE, 19.2.2014 1:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Laitetaan tännekin nopea update Borasta. Ajattelin hieman hyödyntää nurkkiin jääneitä osia aikaisemmista projekteista. Onhan sitä nurkkiin melkein kertynyt yks mk4 pohjainen auto golfia rakentaessa...
Perinteinen mittariston kaliprointi:
Sisätilatutkaa (varastosta):
Sireeniä, sireeni tuli R32 johtosarjan mukana. Miksei sitä laittaisi tähän sitten:
Kustomi ovien johtosarjaa, Usa-mallin johon lisätty muisti, sähköisesti kääntyvät peilit, superb saattovalot (valmiudet):
Pieni varaosa-laatikko:
Perus golfin peilit, josta otin vain oven kolmiot:
Leonin ikkunanmoottorit jossa kääntyvyyden ohjaus (30€, Itävallasta):
Joista hyödynnettiin piirikortit:
Leonin peilit joista leivottiin golfin osien kanssa vähän extraa ( 30£). Leonin peilit on T8+T4 liittimllä, golf on T12 liittimellä, eli liittimet golfista. Myös RHD->LHD korjaantui golfin kolmioilla.:
Valmis hybridipeili:
Downgrade kit
Paniikki avaimet molempiin (mikro kytkimet 3,2€, Kiina)
Home-coming valojen sarja (rele varastosta):
Grilli-modi:
Musta peili himmentyvä, sade- toiminto (ebay 12£)
Muutama rele pitäisi laitella:
Onneksi on tilaa:
Maalaukseen valmistautumista:
Vaihdelaatikkokin löytyi.... Audi TT kuoriin kasattu kiisselin välityksillä...
Golfista lähti R-linen helmat Boraan, kun kerran on 4 ovisen helmat. 2 ovisen helmat ovat olleet parisen vuotta jo varastossa. Samoin uusi takapuskuri on tulossa boraan. Takapuskin on mallia:

Perinteinen mittariston kaliprointi:

Sisätilatutkaa (varastosta):

Sireeniä, sireeni tuli R32 johtosarjan mukana. Miksei sitä laittaisi tähän sitten:

Kustomi ovien johtosarjaa, Usa-mallin johon lisätty muisti, sähköisesti kääntyvät peilit, superb saattovalot (valmiudet):


Pieni varaosa-laatikko:

Perus golfin peilit, josta otin vain oven kolmiot:

Leonin ikkunanmoottorit jossa kääntyvyyden ohjaus (30€, Itävallasta):

Joista hyödynnettiin piirikortit:

Leonin peilit joista leivottiin golfin osien kanssa vähän extraa ( 30£). Leonin peilit on T8+T4 liittimllä, golf on T12 liittimellä, eli liittimet golfista. Myös RHD->LHD korjaantui golfin kolmioilla.:

Valmis hybridipeili:

Downgrade kit

Paniikki avaimet molempiin (mikro kytkimet 3,2€, Kiina)

Home-coming valojen sarja (rele varastosta):

Grilli-modi:

Musta peili himmentyvä, sade- toiminto (ebay 12£)

Muutama rele pitäisi laitella:

Onneksi on tilaa:

Maalaukseen valmistautumista:




Vaihdelaatikkokin löytyi.... Audi TT kuoriin kasattu kiisselin välityksillä...
Golfista lähti R-linen helmat Boraan, kun kerran on 4 ovisen helmat. 2 ovisen helmat ovat olleet parisen vuotta jo varastossa. Samoin uusi takapuskuri on tulossa boraan. Takapuskin on mallia:

Viimeksi muokannut MTBE, 4.4.2014 0:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kiitoksia. Myös vain yksi etukajari toimii vain. Sillekin saralle pitäisi jotakin tehdä. Toisen romut on toisen aarre :D
Yksi asia mikä on Borassa huonoa on jarrut, ei nuo 312mm etujarrupäivitys ollut oikein riittävä.
Yksi asia mikä on Borassa huonoa on jarrut, ei nuo 312mm etujarrupäivitys ollut oikein riittävä.
Viimeksi muokannut MTBE, 19.4.2014 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitoksia. On tässä ollut heikkoja hetkiäkin. Etenkin viimeisen vuoden aikana. Jos tämän nyt kerralla tekisi niin ettei tarvitse kuin maksimissaan öljyjä vaihdella. Pikkasen on motivaatio kadonnut harrastamiseen.
Tälläisestä kasasta otan noita johtoja ja liittimiä/ pinnejä:
Suuret kiitokset parille kaverille jotka ovat välillä viitsineet tulla näyttämään valoa parkkihalliin!
Yksi viba kävi johdotuksessa, T10 sininen pin 2 ja 9 meni sekaisin, mutta onneksi sain korjattua sen oven sähkösarjassa helposti (hyvä kirjoittaa muistiin tänne). Muuten kaikki on kopioitu elsan kaavioista.
Jostain syystä golfi purkaa akkua, pitäisi tutkia mikä kytkentä sielä on mennyt hieman väärin. Veikkaan, että joku X75 on siirtynyt 30....75X on siis virta, kun sytytys on päällä ja 30 on aina virrallinen. Kuitenkin golfista pitäisi nyppästä kojis pois ja laittaa kaikki kytkennät paremmin...
Eihän kukaan tarvitse mitään Briteistä, olisi kohta lava lähdössä....
Tälläisestä kasasta otan noita johtoja ja liittimiä/ pinnejä:

Suuret kiitokset parille kaverille jotka ovat välillä viitsineet tulla näyttämään valoa parkkihalliin!
Yksi viba kävi johdotuksessa, T10 sininen pin 2 ja 9 meni sekaisin, mutta onneksi sain korjattua sen oven sähkösarjassa helposti (hyvä kirjoittaa muistiin tänne). Muuten kaikki on kopioitu elsan kaavioista.
Jostain syystä golfi purkaa akkua, pitäisi tutkia mikä kytkentä sielä on mennyt hieman väärin. Veikkaan, että joku X75 on siirtynyt 30....75X on siis virta, kun sytytys on päällä ja 30 on aina virrallinen. Kuitenkin golfista pitäisi nyppästä kojis pois ja laittaa kaikki kytkennät paremmin...
Eihän kukaan tarvitse mitään Briteistä, olisi kohta lava lähdössä....
Viimeksi muokannut MTBE, 26.12.2014 8:30. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Joka kerta kun tämän aukaiseen, toteaa miten ihmeessä olen itsekkin jaksanut :)
Oli pieni fiba 456 releen sähköissä. Eli skodan saattovalot saa toimimaan:
30- Virtaan 30 ja 30A sulake
15- 75x ja 30A sulake
TK- T23/1 (oven avaus tunnistus, 1C0 moduuli)
56b Sininen T32/17
56b T17/7 EI T17/4
Nyt olisi johdotukset valmiit. Laitan kuvia kun jaksan. Enkä tee enään yhtään johdotusta tuohon autoon pimeässä, kosteassa ja kylmässä parkkihallissa!!!
Eli nyt on kytketty
Saattovalot (skodan 456 rele)
Taittuvat peilit keskuslukon tahtiin (audin 361 rele+ 79 rele)
Sumuvalot
Penkinlämmittimet
Muistillinen peili ( dippaa peilin kulman alas pakilla)
Sähköpenkki muisti valmiuksella
Sisätilantutkat ja deaktivointi-nappi
Takaluukun avaus (ovesta)
Pensaluukun avaus ovesta
Skodan peilien saattovalot
Ei ole ankkuroitu paikoilleen mutta kuitenkin siellä suunnilla ja oikean pituisina.
Tälläset löytykin parvekkelta...
Ja tällänen sohvan takaalta.
Pieni esikuva visioista:
Tuli hommattua H&R vakaajatkin tähän vekottimeen, Kw V3 coilit ja tosiaan tuo vaihdelaatikko. Vakaajat perustelin kun vaihdetaan aski ja tiputetaan kuitenkin apurunko, coilit vaihdetaan niin pääsee samalla suuntauksella sitten. Tehdään kerralla kunnolla, ettei tarvitse jatkossa sitten tarvitse tehdä mitään.
Hankintalistalle siis joutuu uudet yläpäänlaakerit ja cupran kumit vaihteeksi.
Nuo nyt odottavat pääsyään Espooseen. Tarvitsisi vähän vinkkejä, miten saisi nuo jouset elvytettyä. Ilmeiststi KW käyttää jonkin sorttia pulveria, mutta ilmeisesti puhaltelut+ jokin maali päälle, mutta mikä?
Jaahas, valokuvakori hieman vastustelee... Tuleekohan nuo kuvat takaisin koskaan, ilman että makselee?
Noh kuitenkin tässä nyt ollaan;
29.4:
Mattoja, mattoja:
Piraten putkihommia ja öljynpölläytys selvittelyä:
Vapun ihmetyksiä....
Auto on nyt maalauksessa ja pari pientä kuvatusta siitä:
[
Itselläni oli tylsää niin väkersin ajankuluksi vähän oven välilevyjä:
Sitten hommat jatkuu taas kylmässä parkkihallissa....
Tällänen ilmeistyi:
Maalauksen jälkeisiä kuvia:

Oli pieni fiba 456 releen sähköissä. Eli skodan saattovalot saa toimimaan:
30- Virtaan 30 ja 30A sulake
15- 75x ja 30A sulake
TK- T23/1 (oven avaus tunnistus, 1C0 moduuli)
56b Sininen T32/17
56b T17/7 EI T17/4
Nyt olisi johdotukset valmiit. Laitan kuvia kun jaksan. Enkä tee enään yhtään johdotusta tuohon autoon pimeässä, kosteassa ja kylmässä parkkihallissa!!!
Eli nyt on kytketty
Saattovalot (skodan 456 rele)
Taittuvat peilit keskuslukon tahtiin (audin 361 rele+ 79 rele)
Sumuvalot
Penkinlämmittimet
Muistillinen peili ( dippaa peilin kulman alas pakilla)
Sähköpenkki muisti valmiuksella
Sisätilantutkat ja deaktivointi-nappi
Takaluukun avaus (ovesta)
Pensaluukun avaus ovesta
Skodan peilien saattovalot

Ei ole ankkuroitu paikoilleen mutta kuitenkin siellä suunnilla ja oikean pituisina.
Tälläset löytykin parvekkelta...

Ja tällänen sohvan takaalta.

Pieni esikuva visioista:


Tuli hommattua H&R vakaajatkin tähän vekottimeen, Kw V3 coilit ja tosiaan tuo vaihdelaatikko. Vakaajat perustelin kun vaihdetaan aski ja tiputetaan kuitenkin apurunko, coilit vaihdetaan niin pääsee samalla suuntauksella sitten. Tehdään kerralla kunnolla, ettei tarvitse jatkossa sitten tarvitse tehdä mitään.
Hankintalistalle siis joutuu uudet yläpäänlaakerit ja cupran kumit vaihteeksi.

Nuo nyt odottavat pääsyään Espooseen. Tarvitsisi vähän vinkkejä, miten saisi nuo jouset elvytettyä. Ilmeiststi KW käyttää jonkin sorttia pulveria, mutta ilmeisesti puhaltelut+ jokin maali päälle, mutta mikä?
Jaahas, valokuvakori hieman vastustelee... Tuleekohan nuo kuvat takaisin koskaan, ilman että makselee?
Noh kuitenkin tässä nyt ollaan;

29.4:
Mattoja, mattoja:


Piraten putkihommia ja öljynpölläytys selvittelyä:

Vapun ihmetyksiä....
Auto on nyt maalauksessa ja pari pientä kuvatusta siitä:
[




Itselläni oli tylsää niin väkersin ajankuluksi vähän oven välilevyjä:


Sitten hommat jatkuu taas kylmässä parkkihallissa....



Tällänen ilmeistyi:

Maalauksen jälkeisiä kuvia:

Viimeksi muokannut MTBE, 13.2.2016 0:32. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Onhan tuo aika vakio. Eikä ole oikein aikomustakaan viedä ääripäähän. Mitä nyt vähän parantelee tuon heikkouksia. Jos nyt yksi vw pysyisi kasassa. Sisusta on tuohon tulossa ja kohta puoliin alusta pitäisi olla kunnossa. Siksi ei ole kaikkia verhoilujakaan paikoillaan. Sen jälkeen sitten jarrujen parannusta.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa