värinvaihto TT, Bentley, Scirocco....
Valvoja: ffp jäsenet
värinvaihto TT, Bentley, Scirocco....
Tässä hieman erillainen operaatio auton ulkoisen ilmeen muuttamisesta, auto on siis alunperin musta ja tarkoitus oli tehdä siitä mattavalkoinen jossa on mattamusta katto, työ toteutettiin teippaamalla.
Teippinä käytettiin 3M mattavalkoista jossa on mattalaminaatti, väri on oikeastaan satiininvalkoinen enemmän kuin mattavalkoinen, tuo laminaatti sen takia että puhtaana pito on helpompaa kuin varsinaisessa mattavalkoisessa.
Mattamusta on saman valmistajan tuotetta mutta ilman laminaattia.
kuvia projektista --> http://vesku70.kuvat.fi/kuvat/Yliteippa ... iteippaus/
Ja nykyään ei auton värinvaihtoa tarvitse merkitä rekisteriotteeseen, eli auto on näin suoraan valmis liikenteeseen.
Teippinä käytettiin 3M mattavalkoista jossa on mattalaminaatti, väri on oikeastaan satiininvalkoinen enemmän kuin mattavalkoinen, tuo laminaatti sen takia että puhtaana pito on helpompaa kuin varsinaisessa mattavalkoisessa.
Mattamusta on saman valmistajan tuotetta mutta ilman laminaattia.
kuvia projektista --> http://vesku70.kuvat.fi/kuvat/Yliteippa ... iteippaus/
Ja nykyään ei auton värinvaihtoa tarvitse merkitä rekisteriotteeseen, eli auto on näin suoraan valmis liikenteeseen.
Viimeksi muokannut Vesku, 19.4.2015 15:52. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Huh..Tulipa hienon näköinen TT, hyvät on värit. Asiallinen projekti.
Itsellä pyörinyt mielessä samansuuntaisia ajatuksia teippaamisen suhteen. Mitenhän tuo teippi kestää ajan saatossa mm.pesuja, tiesuolaa, kiveniskuja ym.. Ainakin kaikki saumat esim. ovien sisäpuolella yms. voisi kuvitella lähtevän aukeamaan helposti. Suojattiinko/kiinnitettiinkö saumat jotenkin erikseen ja näkyykö saumat esim. ovien sisäpinnoilla? Saako udella projektin kustannuksia, että tuleeko teippaaminen lopulta yhtään halvemmaksi kuin ylimaalaaminen?
Kaikenkaikkiaan erittäin osuva värivalinta ja hieno lopputulos.
Itsellä pyörinyt mielessä samansuuntaisia ajatuksia teippaamisen suhteen. Mitenhän tuo teippi kestää ajan saatossa mm.pesuja, tiesuolaa, kiveniskuja ym.. Ainakin kaikki saumat esim. ovien sisäpuolella yms. voisi kuvitella lähtevän aukeamaan helposti. Suojattiinko/kiinnitettiinkö saumat jotenkin erikseen ja näkyykö saumat esim. ovien sisäpinnoilla? Saako udella projektin kustannuksia, että tuleeko teippaaminen lopulta yhtään halvemmaksi kuin ylimaalaaminen?
Kaikenkaikkiaan erittäin osuva värivalinta ja hieno lopputulos.
Ja viimeisessä kuvassa sopivasti mainos :)
Vaikka netti on pullollaan videoita miten tehdä "oikein" teippaus, niin silti sen onnistuu helposti ryssimään.
Tuossa taannoin törmäsin ekan kerran 3M tuotteissa primeriin jota käytellään reunoilla ja reilusti kaarevissa kohdissa kovempaa pysymistä silmälläpitäen.
Kalvojen laaduissakin ihan älyttömiä eroja. Ei ne hyvät kalvot mistä tahansa hintoja keksi.
Mutta olisin kyllä mielläni kanssa lukenut vaihe vaiheelta työn etenemisen.
Olisit voinu paidanki saada ;)
Vissiin jokainen kivenisku on riskipaikka kun jää väkisin ilmakupla?
Moisen korjaukseen vinkkiä? Lakka tippoja koholle ja hioo vesissä tasoon?
Vaikka netti on pullollaan videoita miten tehdä "oikein" teippaus, niin silti sen onnistuu helposti ryssimään.
Tuossa taannoin törmäsin ekan kerran 3M tuotteissa primeriin jota käytellään reunoilla ja reilusti kaarevissa kohdissa kovempaa pysymistä silmälläpitäen.
Kalvojen laaduissakin ihan älyttömiä eroja. Ei ne hyvät kalvot mistä tahansa hintoja keksi.
Mutta olisin kyllä mielläni kanssa lukenut vaihe vaiheelta työn etenemisen.
Olisit voinu paidanki saada ;)
Vissiin jokainen kivenisku on riskipaikka kun jää väkisin ilmakupla?
Moisen korjaukseen vinkkiä? Lakka tippoja koholle ja hioo vesissä tasoon?
Projekti vaihe vaiheelta lyhykäisyydessään on seuraava:
- Tilaa teipit
- Pese auto
- Kuivaa auto
- Irroittele osat
- Mittaa tarvittava pala teippiä
- Lättää se auton kylkeen ja ala tasoittelemaan huopalastalla, tarvittaessa lämmitä ja venytä kalvo oikeaan muotoon, lämmitä reunat ja leikkaa ylimääräiset teipit pois.
Liika lämmityksellä kalvon saa poltettua puhki, mutta se ei tapahdu ihan helpolla kuitenkaan.
- Toista suoritus seuraavassa kohdassa...
- Kasaa auto ja ihaile lopputulosta:-)
Tuo 3M teippi on varustettu ilmakanavilla kuten muutkin yliteippaukseen tarkoitetut teipit, joten teippaaminen on hyvinkin "helppoa". Rypyt saa poistettua niin että irroittaa teipin pinnasta ja lämmittää sitä jolloin teippi palautuu alkuperäiseen muotoonsa.
Työssä on hyvä olla ainakin 2 ja välillä 3 henkilöä jolloin homma luonnistuu helpolla.
Värejä löytyy kymmeniä. On mattaa, kirkasta, metallihohtoa, harjattua teräspintaa ja hiilikuitua, hinnat menee tuossa järjestyksessä, eli matta halvin ja hiilikuitu kallein.
Reunat näkyy tietenkin kun esim ovi aukaistaan, sisäpintoja ei luukuista pinoiteta. Konepesusta ei oo kokemusta itsellä mut kuulemma sekin onnistuu, kiveniskut kestää kuten maalikin eli jälkiä tulee jos kunnolla osuu.
Hinnaltaa tuollainen värinvaihto on halvempi kuin ylimaalaaminen ja alkuperäisen värin palauttaminen käy suht nopeesti. Hintaa en nyt tähän laita sen saa kertoa auton omistaja jos haluaa.
Pinnassa olevat kiveniskut ei mene peittoon vaan pahimmassa tapauksessa korostuu joten ne on hyvä hoitaa pois vaikka sillä lakka/hionnalla.
Teipeissä voin suositella 3M ja Oracalin matskuja, niillä on mukaa työstää pintaa kun kalvot on laadukkaita.
- Tilaa teipit
- Pese auto
- Kuivaa auto
- Irroittele osat
- Mittaa tarvittava pala teippiä
- Lättää se auton kylkeen ja ala tasoittelemaan huopalastalla, tarvittaessa lämmitä ja venytä kalvo oikeaan muotoon, lämmitä reunat ja leikkaa ylimääräiset teipit pois.
Liika lämmityksellä kalvon saa poltettua puhki, mutta se ei tapahdu ihan helpolla kuitenkaan.
- Toista suoritus seuraavassa kohdassa...
- Kasaa auto ja ihaile lopputulosta:-)
Tuo 3M teippi on varustettu ilmakanavilla kuten muutkin yliteippaukseen tarkoitetut teipit, joten teippaaminen on hyvinkin "helppoa". Rypyt saa poistettua niin että irroittaa teipin pinnasta ja lämmittää sitä jolloin teippi palautuu alkuperäiseen muotoonsa.
Työssä on hyvä olla ainakin 2 ja välillä 3 henkilöä jolloin homma luonnistuu helpolla.
Värejä löytyy kymmeniä. On mattaa, kirkasta, metallihohtoa, harjattua teräspintaa ja hiilikuitua, hinnat menee tuossa järjestyksessä, eli matta halvin ja hiilikuitu kallein.
Reunat näkyy tietenkin kun esim ovi aukaistaan, sisäpintoja ei luukuista pinoiteta. Konepesusta ei oo kokemusta itsellä mut kuulemma sekin onnistuu, kiveniskut kestää kuten maalikin eli jälkiä tulee jos kunnolla osuu.
Hinnaltaa tuollainen värinvaihto on halvempi kuin ylimaalaaminen ja alkuperäisen värin palauttaminen käy suht nopeesti. Hintaa en nyt tähän laita sen saa kertoa auton omistaja jos haluaa.
Pinnassa olevat kiveniskut ei mene peittoon vaan pahimmassa tapauksessa korostuu joten ne on hyvä hoitaa pois vaikka sillä lakka/hionnalla.
Teipeissä voin suositella 3M ja Oracalin matskuja, niillä on mukaa työstää pintaa kun kalvot on laadukkaita.
Jaaha, näyttää tämäkin jo tulleen julkiseksi joten tuossa videopätkää pariviikkoa sitten toteutetusta värinvaihtoprojektista http://www.youtube.com/watch?v=35MuRBVs ... _embedded#!
Tämäkin auto oli alunperin musta.
Tämäkin auto oli alunperin musta.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Miten ja minkälaisilla terillä nuo leikkaukset hoidetaan, ettei maalipintaan jää jälkiä? Viilletäänkö varovasti vaan maalipintaa vasten vai miten? Kuullut kauhutarinoita noista peltiin asti viilletyistä halpateippauksista. Leikkaus lienee kuitenkin se juttu mikä tuossa voi totaalisesti epäonnistua ja jonka korjaaminen käy kalleimmaksi.
Mattapintojen suojaukseen suositellaan tälläista tuotetta http://www.swissvax.fi/PublishedService ... roupID=517
Kyl nuo listojen kohdat on hyvä aukaista, toki tuo primeri auttaa siinä.
Perusteipeissä ei oo mun mielestä kanavia tarjolla, tuon kanavateipin leikkaaminen koneella on pikkasen hankalaa kun on melkein 2 kertaa paksumpaa kuin normiteippi.
3M matta on 29e/m ja rulla on 152 leveetä eli neliölle jää hintaa 19e (alv.0%), Oracalin hintaa en nyt muista, mut aika samoissa menevät. Seuraava hintataso on 34e (kirkas/metallihohto) ja sit kallein on 55e/m (hiilikuitu/harjattupinta)
Tavaraa uppoaa 14-20m/auto mallista riippuen.
Perusteipeissä ei oo mun mielestä kanavia tarjolla, tuon kanavateipin leikkaaminen koneella on pikkasen hankalaa kun on melkein 2 kertaa paksumpaa kuin normiteippi.
3M matta on 29e/m ja rulla on 152 leveetä eli neliölle jää hintaa 19e (alv.0%), Oracalin hintaa en nyt muista, mut aika samoissa menevät. Seuraava hintataso on 34e (kirkas/metallihohto) ja sit kallein on 55e/m (hiilikuitu/harjattupinta)
Tavaraa uppoaa 14-20m/auto mallista riippuen.
Tuolta löytyy uusimman projektin kuvia, tällä kertaa vuorossa Bentley Continental GT ja viininpunainen väri vaihdettiin helmiäsivalkoiseksi samalla kattoon pistettiin mustaa hiilikuitua http://vesku70.kuvat.fi/kuvat/Yliteippa ... iteippaus/
Seuraava auto on jo tallissa työnalla ja kas kummaa siitäkin on tulossa valkoinen, tällä kertaa matta.
Seuraava auto on jo tallissa työnalla ja kas kummaa siitäkin on tulossa valkoinen, tällä kertaa matta.
Viimeksi muokannut Vesku, 19.4.2015 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla ihan eri mielipide kuin sebastianilla. Tuosta valkoisesta on tullut taas muotiväri ja vaikka se tuohonkin ihan hyvin sopii, niin olisin pitänyt tuon punaisen värin.
Ois ollut kiva nähdä minkä näköinen olisi ollut jos olisi konepelti, katto ja takakontti jätetty punaiseksi. Ehkä mulla on vaan huono maku :D
Työnjälki kyllä kuvissa näyttää hyvälle. Positiivinen yllätys tuli kun katsoi kuvia eteenpäin ja huomasi ovien välien olevan kans teipattuna. Jotenkin vain jäänyt aina oletukseksi, ettei kukaan niitä jaksa teipata.
Ois ollut kiva nähdä minkä näköinen olisi ollut jos olisi konepelti, katto ja takakontti jätetty punaiseksi. Ehkä mulla on vaan huono maku :D
Työnjälki kyllä kuvissa näyttää hyvälle. Positiivinen yllätys tuli kun katsoi kuvia eteenpäin ja huomasi ovien välien olevan kans teipattuna. Jotenkin vain jäänyt aina oletukseksi, ettei kukaan niitä jaksa teipata.
JOtenkin luulis tuon hintaluokan autoa hankittaessa olevan varaa valita siihen värikin.
Toisaalta onko se värin vaihto yhtään enemmän tai vähemmän järkevää "halvassa" autossa, kuin arvokkaassa. Joskus maku muuttuu, joskus väriä ei pääse valitsemaan, tai on jokin parempi syy hankkia se tietty yksilö vaikkei väri olisikaan täydellinen. jne jne.
hyvän näköstä jälkeä kyllä. Mattamusta teippaus kiinnostaisi mutta sen siistinä pito arvelluttaa, näkyykö jokainen sormen jälki selvemmin kun kiiltävässä pinnassa jne.
Itse näkisin teippauksen tärkeimpänä ominaisuutena, että se säilyttää alkuperäisen maalipinnan hyvässä kunnossa ja autoa myydessä maalipinta näyttää ikäistään huomattavasti paremmalta. Toisekseen auton voi tehdä mieleisen väriseksi ja kokeilla kivoja kombinaatioita pienellä riskillä ja jos ei itseään miellytä, niin repii sitten pois. Ymmärrän kyllä täysin Bentleyn omistajan valinnan :)
Ois ollut kiva nähdä minkä näköinen olisi ollut jos olisi konepelti, katto ja takakontti jätetty punaiseksi. Ehkä mulla on vaan huono maku :D
Tätä kompinaatiota ei kokeiltu mut silloin kuin konepelti ja takaluukku oli valkoinen ja loppuauto punainen olisin itse lätkäissyt katon valkoiseksi ja lopettanut ehkä siihen, toki koko valkoisena unohdin jo tuon vaihtoehdon.
Positiivinen yllätys tuli kun katsoi kuvia eteenpäin ja huomasi ovien välien olevan kans teipattuna. Jotenkin vain jäänyt aina oletukseksi, ettei kukaan niitä jaksa teipata.
Eihän noita kukaan jaksakkaan teipata jollei oo pakko, mut tuollasessa punaisesta valkoiseksi muuttamisessa se on ainakin mun mielestä pakko tehdä niiltä osin mitkä näkyy ovea aukaistessa ja mitä kohdat pystyy laittamaan kuntoon.
Mattamusta teippaus kiinnostaisi mutta sen siistinä pito arvelluttaa, näkyykö jokainen sormen jälki selvemmin kun kiiltävässä pinnassa jne
Mattamustassa on hyviä ominaisuuksia, jos jäljet ei muuten lähde niin mattavaha on keksitty eiköhän se sillä lähde viimeistään. Sit jos siihen tulee esim. kynsistä naarmuja ne voi kuumailmapuhaltimella poistaa pinnasta. Elä jännitä turhaan, hyllyssä on mattamustaa jonkun verran olemassa ja lisää saadaan tilattua, parin viikon päästä olis hyvää aikaa touhutakin eli jonoon vaan!
Positiivinen yllätys tuli kun katsoi kuvia eteenpäin ja huomasi ovien välien olevan kans teipattuna. Jotenkin vain jäänyt aina oletukseksi, ettei kukaan niitä jaksa teipata.
Samaan kiinnitin itsekin huomion.
Itseasiassa oikein odotin kuvia selatessani, että onko yhtään ovi auki kuvaa, jossa punaiset ovenvälit paistaa ja kuinka kammottavan näköinen se mahtaa ollakkaan. Yllätyin todella positiivisesti, kun ovenvälit olikin teipattu ja vieläpä noin hyvin.
Kuten Vesku sanoikin, niin varsinkin näin radikaalissa värinvaihdossa ne on vaan pakko teipata. Omasta mielestäni ne kuuluu olla aina samaa väriä korin kanssa. Oli sitten teipattu tai maalattu.
Hyvää jälkeä kyllä teette ainakin kuvien perusteella.
Mattamustassa on hyviä ominaisuuksia, jos jäljet ei muuten lähde niin mattavaha on keksitty eiköhän se sillä lähde viimeistään. Sit jos siihen tulee esim. kynsistä naarmuja ne voi kuumailmapuhaltimella poistaa pinnasta. Elä jännitä turhaan, hyllyssä on mattamustaa jonkun verran olemassa ja lisää saadaan tilattua, parin viikon päästä olis hyvää aikaa touhutakin eli jonoon vaan!
saattaa tulla puhelu jossain kohtaa talvea kun kalusto päivittyy ;)
Sciroccon sininen väri ei miellyttänyt omistajaa joten väri vaihtui matta tummanharmaaseen.
http://vesku70.kuvat.fi/kuvat/Yliteippa ... iteippaus/
Autoon on tulossa madallusta ja isompaa vannetta!
http://vesku70.kuvat.fi/kuvat/Yliteippa ... iteippaus/
Autoon on tulossa madallusta ja isompaa vannetta!
Viimeksi muokannut Vesku, 19.4.2015 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Nyt täytyy sanoa, että meni Scirocco yliteippauksen myötä huonomman näköiseksi. Jotenkin tuo mattaväri ei vaan minun mielestäni näytä kovin hyvältä tuossa. On toki hieno noinkin, mutta alkuperäisenä oli parempi.
Pitäisi kyllä opetella tuo yliteippaustekniikka. Tai itseasiassa varmaan teipataan tuo meidän Golf kunhan sopiva hetki koittaa.
Pitäisi kyllä opetella tuo yliteippaustekniikka. Tai itseasiassa varmaan teipataan tuo meidän Golf kunhan sopiva hetki koittaa.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Laitetaas tänne taas yksi projekti joka saatettiin valmiiksi, asiakkaan TT cabrio oli jossain aikoinaan teipattu musta/harmaaksi ja nyt vanhat teipit poistettiin. Uusi ilme tehtiin asiakkaan toiveiden mukaisesti, väreinä musta/valkoinen mattapinnalla, oranssilla tehosteraidalla. Takavalot sai samalla Foilz tummennuksen.
http://vesku70.kuvat.fi/kuvat/Yliteippa ... iteippaus/

http://vesku70.kuvat.fi/kuvat/Yliteippa ... iteippaus/
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa