Tässä pitkän tutkimustyön ja "osta ja toivo parasta" seikkailun jälkeen tuli todettua, että yksiosaisella takapenkin istuinosalla varustetussa Golfissa ja Jetassa ei ole näiltä osin mitään eroa, eli Golfin penkit käy 100% sellaisenaan Jettaan, jos istuinosa on yhtä puuta (ei siis takalaidastaan ylös taittuvaa mallia).
Urakkaan tarvitset seuraavat työkalut:
Torx T27
Talttapäinen ruuvimeisseli (hyvä olla sekä pieni että iso)
10mm normaali lenkkiavain/hylsy
10mm Triple-square (12-kulmainen) hylsy + räikkä, pitkä/pitkähkö jatkovarsi on hyvä apuväline takapenkin keskiturvavyön & etupenkkien etummaisten pulttien irroituksessa
Kuvat ovat sitten btw. thumbnaileja, eli klikkaamalla suuremmaksi ja informatiivisemmaksi!
Step 1:
Irroita miinus-akunkenkä. Tämän jälkeen polkaise vielä muutaman kerran jarrupoljinta, että mahdollisesti ABSeihin varautunut sähkövaraus purkautuu.
Step2:Takapenkit
Takapenkeistä löytyy IsoFix-kiinnikkeet, nämä pitäisi saada irti ekana.
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/s/poc1y3cfv2dh9n9/DSC_2672_small.jpg)
Kiinnike irtoaa sitä alaspäin painamalla ja sitten kuvan mukaisesti kiertämällä. Laitimmaiset etenkin ovat pirun huonot tulemaan irti, mutta kyllä ne sieltä saa kun oikein painelee ja vääntelee.
Step3:
Penkin etulaidasta tiukka repäisy suoraan ylöspäin, noin 30 senttiä kummastakin sivusta keskelle päin. Sieltä löytyy 2 kiinnikettä, jotka ovat vain painamalla kiinni. Näillä kohdilla.
Tämän jälkeen Penkin etulaidasta työnnä istuinosaa taaksepäin, että saat istuinosan takimmat kiinnikkeet vapautettua. Sellaiset metallitangot, jotka ovat kuvan mukaisessa kiinnikekoukussa kiinni -> Takimmainen kiinnike.
Tuossa vielä kuva penkin alapinnasta, jossa näkyy nuo kiinnikekoukut.
Istuinosa irti. Sitten selkänojaan.
Step4:
Käännä penkkien selkänojat alas, sitten irroita penkin selkänojan keskikiinnikkeen muovisuoja. Lähtee ihan repimällä, isohkolla talttapäällä kun avittaa, niin helpottaa.
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/s/cuiewto24qra9lu/DSC_2677_small.jpg)
Alta paljastuu T27(Kai se T27 oli, sillä mä sen ainakin irroitin :D) Torx. Tämä irti ja sitten keplottelet sen metallisen päällisosan irti. Etu-alaviistoon painamalla ja sitten vain nostat pois.
Tämän jälkeen selkänojan puolikkaat lähtevät keskikiinnikkeestä nostamalla irti.
Näin.
Nosta nyt penkin selkänojaa keskeltä (kiinnikkeestä) sen verran ylös, että mahdut vetämään sen sivussa olevasta tapista irti. Sivussa on siis tällainen tappi, josta selkänojan puolikas lähtee keskelle autoa päin vetämällä ja heiluttelemalla irti -> Tappi.
Aika tiukan oloiset oli itsellä ainakin nuo tapit, mutta kyllä se sieltä tuli pois kun vähän ähersi.
Step5:
Irroita keskiturvavyön pultti. Eli Tämä.
10mm Triple-Square ja jatko on hyviä apuvälineitä tähän.
Nosta selkänojan apukuskin puoleinen pala pois autosta.
Step6:
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/s/cbrarg4gmfm8bx9/DSC_2681_small.jpg)
Autosi "sikaosasto" näyttää nyt tältä. Itse otin koko takakontin pohjaverhouksen pois tieltä (myöskin kontin pohjan vaimennusta varten).
Step7: Etupenkit
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/s/ooadizkeczphyuw/DSC_2688_small.jpg)
Penkin kiskon takaosasta löytyy 1kpl 10mm Triple-Hexejä per puoli. Paljastuvat, kun penkin liu'uttaa kiskollaan aivan eteen. Nämä irti.
Etuosasta kiskoa löytyy samanlaiset, kun penkin liu'uttaa taka-asentoon.
Nämä kaikki irti ja etupenkit ovatkin irti, sähköliittimien kanssa pelaamista helpottaa kun penkin kääntää nojaamaan takapenkkiin, johdot riittävät kyllä.
Step8:
Nosta johtojen kansi pois paikaltaan. Etulaidasta ylös ja sen jälkeen auton etuosaa kohti vetämällä.
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/s/50umjeyyarsbv8c/DSC_2695_small.jpg)
Johdot irti pidikkeestä pienellä meisselillä sivusta painamalla ja ylöspäin kampeamalla.
Airbagin liitin lähtee kun ensin raotat liittimen pidikettä takalaidasta.
Tämän jälkeen kampea etulaidasta liitin irti pidikkeestä ja nosta koko liitin vastakappaleineen irti pidikkeestä ja - voilá - liittimet irtoavat toisistaan kuin itsestään.
ENNEN KUIN KOSKET AIRBAGIN LIITTIMIIN, VARMISTA:
1) Akunkenkä on irti, ollut mielellään vähintään 15min. Jarrua poljettu ABSien varauksen purkamiseksi!
2) Kosketa auton runkoa, jotain paljasta metallista kohtaa, esim penkin pultireiän kierrettä, näin purat itsestäsi mahdollisen staattisen varauksen
En ota henkilökohtaisesti mitään vastuuta, jos räjäyttelette airbageja autoistanne! :)
Varmista ennen penkkien purkamista myös airbagin liittimien soveltuvuus. Mk5 Golfeja ja Jettoja on tehty ainakin kahdenlaisilla airbagin liittimillä!!!
Muut penkin sähköliittimet ovatkin perinteisemmillä lukituksilla, paina kieltä ja nosta-malliset iso ja pieni liitin.
Step9:
Nosta penkit pois autosta. VARO ettet naarmuta penkin kiskoilla kojelautaa ja oven verhoilua. Penkin selkänoja liki 90 asteen kulmassa tuntui olevan helpoin asento saada se autosta järkevästi ulos.
Kuskin penkki on vähän kinkkisempi saada ulos, ratti sisään ja niin ylös kuin menee ja silti on ahdasta. Itse tein penkin kiskolla ratin kehälle pienen jäljen. :(
Step10:
Sama käänteisessä järjestyksessä.
Katso ne Airbagin liittimet ennenkuin rupeat asentamaan, että ovat varmasti käypäiset. Jos eivät ole, niin saahan ne vaikka kolvaamalla vaihdettua vanhoista penkeistä. Johtojen väritkin melkein täsmäävät, vanhanmallisilla liittimillä ruskea-sininen-valkoinen, uudemman mallisilla ruskea-vihreä-valkoinen. Eli sininen johto juotetaan vihreään.
Takapenkin asennuksessa huomasin, että ainakaan nahkapenkeillä tuo laitimmainen IsoFix-kiinnike ei mene kirveelläkään (no ok, varmaan sillä menis...) paikalleen, jos istuinosa on täysin paikallaan. Joten:
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/s/9s2lk17tv1pkr39/DSC_2682_small.jpg)
Asensin IsoFix-muovikalikan ensin "sinne päin", paikalleen, muttei yhtään kierrettynä.
Tämän jälkeen tiukka runttaus istuinosaan penkkiä taakse ja alas painaen, jotta istuinosa lukittuu takakiinnikkeeseen ja sitten tiukka runttaus etuosaan (varmista ensin, että kiinnike on kohdallaan, koloon menossa) alaspäin ja sitten vasta IsoFix-palikan paikalleen pyörittely.
Etupenkkejen asennukseen ei oikeastaan ole muita vinkkejä kuin se, että katso että kummankin puolen kiskot ovat samalla kohtaa.
Eli esim. penkin etulaitaa asentaessa kokeile käsin kiskosta nyhtämällä, penkin pituussäädön lukitusvipu ylös vedettynä, että kumpikin kisko on niin edessä kuin ne vain tulevat. Muuten ei käy kaikki reiät kohdalleen kunnolla, penkki jää vinoon ja kiskot kanittavat penkin liikettä.
Step11:
Kaikki kun on käänteisessä järjestyksessä asenneltu paikalleen, ihaile lopputulosta:
![Kuva](https://dl.dropboxusercontent.com/s/43ts4egecje68te/DSC_2700_small.jpg)
Sisustan vaihto-operaatio ei vielä ole täydellinen, kuten joku varmaan jo havaitsikin. Takapenkin sivupalat eivät ole saapuneet, kiitos ahkeran ja rehellisen brittimyyjän, jota ei tunnu kiinnostavan niiden lähettäminen, vaikka niiden sovittiin jo alunperin tulevan penkkejen mukana. Monta kertaa on luvannut ne laittaa tulemaan, mutta eipä näy eikä kuulu...
Etukyynärnoja menee verhoilijalle myös lähiaikoina.
Tallin uumenissa olisi myös GTI-poljinpinnat, jotka odottavat asennusta.
ps. Akunkengän kun käyttää irti, niin mk5:ssä ainakin jää palamaan ohjeustehostimen ja ESP:n merkkivalot. PITÄISI kuulemma hävitä, kun autolla ajaa pienen lenkin.
pps. sähköiset ristiseläntuet eivät toimi, lähden katsomaan saisiko VCDS:llä jotain eloa niihin... Ja sulake on asennettu niille kuuluvaan paikkaan, joten siinäkään ei vian pitäisi olla.