Luovuttaja-autoksi osui omassa purussa oleva ABS-moottorillinen -93 vuosimallin Vento.
Molemmat "pojat"
Aloitin homman suoraan Venton purkamisesta, autostahan käytännössä tarvitaan polttoainetankki, polttoainelinjat, ruiskutusyksikkö, moottorinohjauksen johtosarja ja imuputket ym. pikkusälät.
Purkua:
Ensimmäiseksi konehuoneesta ympäriltä "ylimääräiset" pois jotta helpompi purkaa
Moottoritilan puolelta alkaa olemaan johtosarja irti
Johtosarjan purussa sai olla tarkkana ettei vaurioita johtoja ja liittimiä läpivienneistä vedettäessä
Johtosarja sisältä -> ohjainlaitteelle ja sytytykselle irroitettuna, muistakaa merkata liittimet jos useamman päivän varaatte aikaa operaatioon, aina ei välttämättä muista suoraan mikä liitin meni minnekkin
Tässä vaiheessa into oli valitettavasti niin suuri ettei kuvia ehtinyt juuri näpsimään.
Ja sitten Golfin purkuun, eli myös tankki,polttoainelinjat,kaasutin ja johtosarja irti. Golfista oli huomattavasti helpompi irroitella johtosarja
Golfin puolikas johtosarja ja ohjainlaite
Johtosarjojen selvittelyä ja turhien piuhojen poistoa
Ja sitten vain asentamaan osia golfiin, ruiskutusyksiköksi valitsin hyllystä löytyneen peruskorjatun Jetan RP-moottorista peräisin olevan mötikän
Johtosarjan "anturi-osan" asentelua
Johtosarjan sovittelua... Asettuuko hyvin vaiko eikö
Ja sinnehän se sujahti sisään asti, tässä välissä ei taasen ehtinyt välissä kuvia ottamaan, kova into päällä päästä kokeilemaan ensi starttia ko. rakennelmalla
Ohjainlaite sijoittui samaan paikkaan missä vanha ecotronic:kin majaili
Johtosarja sopi aivan suoraan golfin sulakerasiaan, mutta oli pakko varmistaa kytkentäkaavioista että kaikki menee varmasti kohdalleen ja toimii.
Lopuksi vielä Ventosta otetun tankin tankkiyksikölle sähköt, myös tämän osalta liitäntä oli ns. plug&play suoraan golfin sulakerasiaan.
Vielä siistimätön konehuone käyntikunnossa
Ilmanputsarin kotelon jouduin ottamaan RP-moottorillisesta Jetasta koska Venton kotelo ei Golfin konehuoneeseen mahdu.
Lisäksi harmaita hiuksia hetken teetti viallinen jäähdytinnesteenlämpötiltunnistin, jonka takia moottori kävi todella rikkaalla seoksella.
Tämän uusinnan jälkeen tällähetkellä kaikki tuntuu toimivan kuten pitääkin, poislukien kierroslukumittari. Joten vielä hetken uppoutuminen Golfin ja Venton kytkentäkaavioihin jotta saadaan taulu näyttämään pyörintänopeuttakin.
Jälkeenpäin tuli mietittyä perimmäisiä syitä kyseiseen muutokseen... Niitähän ei tosiaankaan löytynyt koska koko hommahan lähti vain hetken mielijohteesta että "nyt pitää vain puuhailla jotain" -Mitään hyötyähän ko. operaatiosta ei liene tehollisesti eikä taloudellisesti.
Tässä vaiheessa aikaa oli kulunut yksi perjantai-ilta ja lauantaita aikalailla 7 tuntia. Hiljaa hyvä tulee :)
Vielä lisäksi vaihdoin Ventosta moniurahihnallisen laturin Golfiin, joka vaati myös kampiakselin ja vesipumpun hihnapyörän uusimisen, samalla tuli nakattua varmuuden vuoksi uusi vesipumppu motin kylkeen kiinni.
Myös tehostettu hammastanko siirtyi purkuventosta ja tehostimen pumppu taasen löytyi aikoinaan puretusta Jetasta Golfiin.
Tästä jatketaan