Vanteissa oli reilusti kiveniskemiä ja ne olivat muutenkin hieman huonokuntoiset, joten ajattelin kunnostaa ne nyt samalla kun noista menevät renkaat vaihtoon. Nämä ovat tietääkseni samat vanteet joita Audin tehdastalli käytti B-ryhmän aikaan asfalttiralleissa.
Suurin osa kuvista on valitettavasti huonoa nokia laatua mutta eiköhän noista selvän saa.
Kuva lähtötilanteesta:

Aluksi vein koko sarjan suoristettavaksi ja korjattavaksi Lappeenrantaan L-weldille. Yhden vanteen ulkokehässä oli halkeama viime kesäisen kiveenajon seurauksena ja sitä jouduttiin hitsaamaan. L-weld hoiti homman kyllä erittäin siististi ja huokealla hinnalla. Nyt vanteet ovat purettuna. Keskiöt käytin hiekkapuhalluksessa, ulkokehiä olen hionut ja kiilloittanut, sisäkehät hiottiin ja maalattiin mustaksi.
Keskiöiden väriksi halusin hieman puhtaamman/kirkkaamman kullan kuin ennen ja ne maalattiinkin aluksi hiekkapuhalluksen jäljet peittävällä harmaalla pohjamaalilla, jonka päälle tuli kerros valkoista maalia ja sen päälle ohut kerros kultaväriä. Näin sai vaaleamman, hieman läpikuultavan sävyn keskiöihin.
Kehien kohdalla joutuikin tekemään aika reilusti enemmän töitä. Aluksi poistin maalit Nitro Morsella, tämän jälkeen hioin 180, 320 papereilla, jonka jälkeen 400, 600, 1200 ja 2000 vesihionnalla. Ja kiillotus Autosolin Metal Polish hiomatahnalla. En kyllä rupea ihan heti toiste vastaavaan urakkaan, oli sormet välillä hieman hellänä.
Uusia kehäpultteja etsin pitkään, tuo M6x30 kun ei ole ihan se yleisin pulttikoko, esimerkiksi bbs rs:n kehäpultit ovat M7, ja niitähän olisi löytynyt vaikka mistä. Mietin pitkään että hankkisiko kultaiset vai kromiset pultit, semmoisia olisi saanut esimerkiksi tunershopista postikuluineen hieman alle 70 punnan, pultteja kun ei näihin vanteisiin mene onneksi kuin 64 kappaletta. Tällä hetkellä opiskelija budjetti ei kyllä antanut periksi moisia hommata, mutta voihan ne vaihtaa kun alkaa nuo normaalit tympimään :)
Vielä pitäisi jatkaa kehien kiillottelua ja vahata ne. Myös kehien välit pitäisi tiivistää jollain massalla, noita ohuita tiivisterenkaita kun ei tunnu löytyvän oikein mistään. Keskireikiin olen yrittänyt etsiä jotain peitelevyjä, mutta reikä on hieman kartio ja siis 60mm halkaisijaltaan ulkoreunasta, joten ei tahdo oikein minkään vanteen keskikupit sopia suoraan. Jotain tuontapaista siis etsin -> Kuva
Muutamia kuvia eri vaiheista:
Sivuprofiili
Suoristuksesta tulleena
Korjattu halkeama
Hiottu kehä
Kiillotusta
Ensimmäisen kiillotuksen jälkeen
Keskiö valkoisena
Keskiöt maalattuna
Sovittelua
Sisäkehät juuri maalattuna
Lisää kuvia Täältä.
(Näin siis 18.4.2010, en jaksanut ruveta kirjoittamaan koko juttua uusiksi, niin kopioin alotusviestin pienillä muokkauksilla Audifinnssiltä tähän ja jatkoksi tämän päivän aikaansaannokset)