Aloittelin tuossa muutama viikko sitten tuollaista projektia niin ajattelin siitä vähän tännekin kirjoitella.
Ostin kesällä 2009 tuollaisen MK1 Golfin, josta olisi tarkoitus lähteä kesäautoa rakentamaan. Auto oli ollut ennen minulle tuloa lentokentällä liitovarjon vetäjänä viimeiset 6 vuotta. Kun sain auton raijattua kotikulmille niin iskivät kaikenlaiset muut työt ja projektit ja en ehtinyt autoa aloittamaan niin aikaiseen, että sen saisi 2010 kesäksi käyttöön mutta parempi nyt kun ei milloinkaan.
Auto otettiin talliin.
Kun moottoria oli hetki ihailtu
se heivattiin eläkkeelle.
Hieno alkuperäi sisusta
lähti moottorin tavoin pois mutta ei ainakaan kokonaan eläkkeelle.
Kuskin jalkatilasta löytyi hiukan ruostetta
Sama lähempää
Ja toinen kuva
Mittariin oli jo muutama kilometri päässyt kertymään.
Katolla oli liitovarjon vedosta johtuva "lisävaruste"
joka piti poistaa
ja alta löytyi hieman jotain massaa
sekä ruostetta.
Vielä linkki koko albumiin
Kori on tarkoiyus käydä täysin läpi pohjasta ja ulkopelleiltä, tätä varten kori on tarkoitus ripustaa vartaaseen työn helpottamiseksi. tekniikaksi on tulossa alkuun 1.6td hieman piristettynä ja 02A vaihteistolla höystettynä. Alustaan on tulossa uretaanipuslat, kallistuksenvakaajat (saa tarjota vakaajia molempiin päihin) ja ainakin korkeussäädettävät tolpat. Jarruiksi on tulossa MK2 G60 jarrut eteen ja GTI jarrut taakse (satulan kiinnitys rautoja voi tarjota, yksikin riittää) ja TDI Ventosta 10" tehostaja jos mahtuu. Vanteiksi on tarkoitus laittaa ATS CUPit ja väriksi olisi näillä näkymin tulossa tornado rod.
Kommentoikaa, kehukaa, haukkukaa, kysyää, antakaa ehdotuksia, kritisoikaa ja ennen kaikkea hoputtakaa jos homma ei meinaa edetä.
VW Golf -83 1.6d LX
Valvoja: ffp jäsenet
Lupailemiani kuvia moottorista ei löytynyt, joten otin hieman uusia kuvia.
Moottirin pohjana on 1.6tdic (SB), joka on kotoisin -90 Passatista. Kansi on muuten vakio, mutta tuli hieman harjoiteltua kanavien muotoilua tuossa ja tietenkin kaikki paikat putsailin ja oikaisutin tiivistepinnan. Kansipahviksi on tulossa 1.9 td:n peltipahvi. Alakertaan tulee alkuperäiset männät uusilla männänrenkailla, vakio kiertokanget, vakio kampiakseli, uudet laakerit jokapaikkaan ja sitten vielä vahvikelevy tukemaan lohkoa ja runkolaakeripukkeja. Öljypohja on vielä aikamoinen kysymysmerkki kun tuossa ykkösessä kone tulee niin alas ja vahvikelevy tiuputtaa sitä entisestään, eli pitäisi saada mahdollisimman matala öljypohja johon tähänmennessä parhaalta on näyttänyt tuo ykkösen akuperäisen koneen öljypohja. Imusarja on tulossa VW LT:n imusarjasta ja pakosarja on tarkoitus tehdä itse. Turboksi on tulossa ainakin aluksi KKK K26, joka on kotoisin Fiat Ducatosta. Syöttöpumppuun tulee 12mm nestepää ja jotain muita muokkausia. Väljäähdytin on vielä mietinnän alla kun tuossa ykkösessä on tuo tila tuolla keulalla aika vähissä eli normaalin ilma-ilma jäähdyttimen tilalle voisi harkita vesi-ilma jäähdytintä sen pienemmän kennon takia. Putkistoksi on tulossa 3" ainakin alusta. Tankki ja akku on tarkoitus sijoittaa varapyöräkoteloon jos lainsäädäntö sallii niiden sijoituksen sinne. Onko muuten varapyörä autossa pakollinen?
Moottori
Tukilevy
Muutamia osasia
Imusarjan tekele
Mäntä
Imukanava
Pakokanava
Moottirin pohjana on 1.6tdic (SB), joka on kotoisin -90 Passatista. Kansi on muuten vakio, mutta tuli hieman harjoiteltua kanavien muotoilua tuossa ja tietenkin kaikki paikat putsailin ja oikaisutin tiivistepinnan. Kansipahviksi on tulossa 1.9 td:n peltipahvi. Alakertaan tulee alkuperäiset männät uusilla männänrenkailla, vakio kiertokanget, vakio kampiakseli, uudet laakerit jokapaikkaan ja sitten vielä vahvikelevy tukemaan lohkoa ja runkolaakeripukkeja. Öljypohja on vielä aikamoinen kysymysmerkki kun tuossa ykkösessä kone tulee niin alas ja vahvikelevy tiuputtaa sitä entisestään, eli pitäisi saada mahdollisimman matala öljypohja johon tähänmennessä parhaalta on näyttänyt tuo ykkösen akuperäisen koneen öljypohja. Imusarja on tulossa VW LT:n imusarjasta ja pakosarja on tarkoitus tehdä itse. Turboksi on tulossa ainakin aluksi KKK K26, joka on kotoisin Fiat Ducatosta. Syöttöpumppuun tulee 12mm nestepää ja jotain muita muokkausia. Väljäähdytin on vielä mietinnän alla kun tuossa ykkösessä on tuo tila tuolla keulalla aika vähissä eli normaalin ilma-ilma jäähdyttimen tilalle voisi harkita vesi-ilma jäähdytintä sen pienemmän kennon takia. Putkistoksi on tulossa 3" ainakin alusta. Tankki ja akku on tarkoitus sijoittaa varapyöräkoteloon jos lainsäädäntö sallii niiden sijoituksen sinne. Onko muuten varapyörä autossa pakollinen?
Moottori
Tukilevy
Muutamia osasia
Imusarjan tekele
Mäntä
Imukanava
Pakokanava
Tuli taas viikonloppuna hetki aikaa kulutettua projektin parissa. Tälläkertaa laittelin hiukan konetta kasaan. Mottorin laitto oli jäänyt jokus menneisyydessä kesken kun olin saanut vääränlaiset apuakselin laakerit ja konettahan ei voi kovinpaljon kasata ilman niitä laakereita.
Laitoin tukilevyn asennus kuntoon
Asensin öljyruiskut paikoilleen
Apu- ja kampiakseli sekä tukilevy paikoillaan
Kauansitten tehdyt holkit tukilevyn ja laakeripukkien väliin olivat jo hiukan päässeet ruostumaan
Avasin myös öljypumpun ja en päätylevyssä on hieman kulumaa. Minkalaiset välykset tuossa öljypumpussa saa olla? mittailin että päittäisvälys olisi ollut 0,1mm+päätylaipan kuluma ja hammasvälys 0,2mm.
Kuva
Kuva
Tuon tankin ja akun sijoittamisessa varapyöräkoteloon mietin sen laillisuutta kun tankki olisi sellainen, että se olisi varapyöräkotelon muotoinen ja siihen tehtäisiin kolo akkua varten. Laskeskelin ja mittailin, että sinne mahtuisi n.35l:n tankki ja n.60Ah:n akku ja peräkonttiin saisi vielä tasaisen pohjan. Tankki pitäisi tehdä itse, onko tälle mitään estettä laillisuuden kannalta?
Laitoin tukilevyn asennus kuntoon
Asensin öljyruiskut paikoilleen
Apu- ja kampiakseli sekä tukilevy paikoillaan
Kauansitten tehdyt holkit tukilevyn ja laakeripukkien väliin olivat jo hiukan päässeet ruostumaan
Avasin myös öljypumpun ja en päätylevyssä on hieman kulumaa. Minkalaiset välykset tuossa öljypumpussa saa olla? mittailin että päittäisvälys olisi ollut 0,1mm+päätylaipan kuluma ja hammasvälys 0,2mm.
Kuva
Kuva
Tuon tankin ja akun sijoittamisessa varapyöräkoteloon mietin sen laillisuutta kun tankki olisi sellainen, että se olisi varapyöräkotelon muotoinen ja siihen tehtäisiin kolo akkua varten. Laskeskelin ja mittailin, että sinne mahtuisi n.35l:n tankki ja n.60Ah:n akku ja peräkonttiin saisi vielä tasaisen pohjan. Tankki pitäisi tehdä itse, onko tälle mitään estettä laillisuuden kannalta?
Mikä siinä vakiotankissa on ettei voi käyttää? Kuuleri menee kyllä reilusti syylärin eteen, akun siirto peräkonttiin tuo ahtoputkelle lisätilaa. Näin tein Sciroccossa, joka nyt on pelleilleen hyvin pitkälle samanlainen. Tankkia lyhensin pikkasen niin sai tilaa 3" pakoputkelle akselin ylivientiin. Öljypohja mullakin oli alin paikka, ~7,5cm maavaraa vaikka auto oli muuten suht normaalikorkuinen :D
Eipä ole tapahtunut tuon projektin suunnalla sitten viimekerran mitään mutta eihän se kirjoittamista estä. Vakio tankin ajattelin poistaa, koska isolle putkelle tulisi aika ahdasta ja toisaalta ajatus oli laittaa kaksi ulostuloa jotta ulostulo ei olisi niin valtava ja huomiota herättävä. Putkisto siis tulisi alusta kolme tuumainen ja takapenkin alta taaksepäin 2x2", joka on suurinpiirtein samankokoinen kuin yksi 3" putki.
Kuulerin asennusta paremmin katsottuani totesin että kyllä se kuuleri sinne keulalle menee ihan kohtuudella, ongelmaksi voi muodostua ilmanpuhdistimen kotelo ja sen sijoitus.
Tuon öljypohjan kanssa on vielä kana kynimättä kun katsoin, että öljynpaluuputkikin menee tuon vahvikelevyn kanssa öljypinnan alapuolelle tai ainakin melkein kokonaan. Mittailin että öljypohjaa voisi muutaman sentin madaltaa mutta sitten pitäisi tehdä laajennus koska öljytila pienenisi liikaa. Yhtenä vaihtoehtona on tehdä kokonaan uusi öljypohja, jolloin siitä saisi juuri sellaisen kuin itse haluaisi. Tuolle turbon öljynpaluuputkelle voisi tehdä välisäiliön, jotta öljypinnan alapuolelle menemisen ongelmista pääsisi eroon. Tämmöinen tuli tehtyä jäärata Volvoon kun öljynpaluuta ei saanut öljypinnan yläpuolelle. Ainakaan tuossa Volvossa ei ole ollut mitään ongelmia ja siinä on samanlainen turbo kuin mitä tuohon omaan on tulossa.
Kuulerin asennusta paremmin katsottuani totesin että kyllä se kuuleri sinne keulalle menee ihan kohtuudella, ongelmaksi voi muodostua ilmanpuhdistimen kotelo ja sen sijoitus.
Tuon öljypohjan kanssa on vielä kana kynimättä kun katsoin, että öljynpaluuputkikin menee tuon vahvikelevyn kanssa öljypinnan alapuolelle tai ainakin melkein kokonaan. Mittailin että öljypohjaa voisi muutaman sentin madaltaa mutta sitten pitäisi tehdä laajennus koska öljytila pienenisi liikaa. Yhtenä vaihtoehtona on tehdä kokonaan uusi öljypohja, jolloin siitä saisi juuri sellaisen kuin itse haluaisi. Tuolle turbon öljynpaluuputkelle voisi tehdä välisäiliön, jotta öljypinnan alapuolelle menemisen ongelmista pääsisi eroon. Tämmöinen tuli tehtyä jäärata Volvoon kun öljynpaluuta ei saanut öljypinnan yläpuolelle. Ainakaan tuossa Volvossa ei ole ollut mitään ongelmia ja siinä on samanlainen turbo kuin mitä tuohon omaan on tulossa.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa