1988 T3 Transporter 1.6D
Valvoja: ffp jäsenet
1988 T3 Transporter 1.6D
Aloitetaanpa oma juttu tälle projektille, niin ei tule liikaa lainailtua Härdellin projektikertomusta.
1,5kk takaperin piti hankkia näppärä ja edullinen työkalu. Olin autoa etsinyt jo useamman kuukauden ja tämänkin yksilön olin nähnyt paikallisessa autoliikkeessä seisomassa pihan nurkassa jo alkutalvesta.
Lopulta menin kysymään autoa koeajoon. Hienosti starttasi kuin palmun alta, vaikka ei ollut kai koko talvena liikkunut. Myyjä huomautti useaan otteeseen että autossa on "persoonallinen" vaihteisto, eli pykäliä tosiaan sai hakea ja arpoa.
No, koeajolla tuli tutkittua auto hyvin läpi ja vaihteensiirtäjähän se siellä klonksui, että totesin vian pienellä työllä korjattavaksi. Tein härskin tarjouksen ja auto siirtyi minulle. :D
Pahempia yllätyksiä ei tullut vastaan. Ruostevauriotkin ovat vähäisiä. Alunperin vaaleansininen porteri on ylimaalattu millä lie metallisinisellä ja väri lähtee ainakin helmoista painepesurilla samalla kuin likakin. ;)
Etujarruista apukuskin puoli hukkui viime viikolla. Aiemmin oli ollut pieniä merkkejä jarrujen temppuilusta, kun meinasi hieman kantaa. Ja tänään kun lopulta sain aikaiseksi ottaa jarrut työnalle huomattiin etteihän siellä ollut enää paloista kuin metallilätkä jäljellä ja jarrusylinteri anoi armoa, kun oli joutunut venymään melkoisen matkan ulospäin. Onneksi ei ollut vioittunut.
Päätin sitten laittaa etupään jarrut uusiksi. Seuraavassa listaa osista joilla selvittiin:
Jarrulevyt 2kpl
Jarrupalat 4kpl sarja
Pyöränlaakerit 2kpl sarja (käytännössä ehdoton homma uusia, jos uusit levyt)
Onneksi ei tarvinnut sylinteriä lähteä uusimaan. Silloin olisi ollut vaivattomampaa pistää samalla myös satulat uusiksi.
Osat tuli maksamaan n. 150eur kun en valinnut arvokkaimpia. Itse työhön meni aikaa noin 6h, sillä muutamat pultit olivat melkolailla juntturissa. Kuvia en juuri napsinut, mutta jokusen sain. Lisäilen kun saan verkkoon.
1,5kk takaperin piti hankkia näppärä ja edullinen työkalu. Olin autoa etsinyt jo useamman kuukauden ja tämänkin yksilön olin nähnyt paikallisessa autoliikkeessä seisomassa pihan nurkassa jo alkutalvesta.
Lopulta menin kysymään autoa koeajoon. Hienosti starttasi kuin palmun alta, vaikka ei ollut kai koko talvena liikkunut. Myyjä huomautti useaan otteeseen että autossa on "persoonallinen" vaihteisto, eli pykäliä tosiaan sai hakea ja arpoa.
No, koeajolla tuli tutkittua auto hyvin läpi ja vaihteensiirtäjähän se siellä klonksui, että totesin vian pienellä työllä korjattavaksi. Tein härskin tarjouksen ja auto siirtyi minulle. :D
Pahempia yllätyksiä ei tullut vastaan. Ruostevauriotkin ovat vähäisiä. Alunperin vaaleansininen porteri on ylimaalattu millä lie metallisinisellä ja väri lähtee ainakin helmoista painepesurilla samalla kuin likakin. ;)
Etujarruista apukuskin puoli hukkui viime viikolla. Aiemmin oli ollut pieniä merkkejä jarrujen temppuilusta, kun meinasi hieman kantaa. Ja tänään kun lopulta sain aikaiseksi ottaa jarrut työnalle huomattiin etteihän siellä ollut enää paloista kuin metallilätkä jäljellä ja jarrusylinteri anoi armoa, kun oli joutunut venymään melkoisen matkan ulospäin. Onneksi ei ollut vioittunut.
Päätin sitten laittaa etupään jarrut uusiksi. Seuraavassa listaa osista joilla selvittiin:
Jarrulevyt 2kpl
Jarrupalat 4kpl sarja
Pyöränlaakerit 2kpl sarja (käytännössä ehdoton homma uusia, jos uusit levyt)
Onneksi ei tarvinnut sylinteriä lähteä uusimaan. Silloin olisi ollut vaivattomampaa pistää samalla myös satulat uusiksi.
Osat tuli maksamaan n. 150eur kun en valinnut arvokkaimpia. Itse työhön meni aikaa noin 6h, sillä muutamat pultit olivat melkolailla juntturissa. Kuvia en juuri napsinut, mutta jokusen sain. Lisäilen kun saan verkkoon.
No niin. Muutama kuva tältä päivältä kun tuli kuraa siirreltyä ja peräti yksi kännykkäkameralla otettu onnistunut kuva jarrurempasta.
http://www.atomicshop.net/t3/t3_002.jpg
http://www.atomicshop.net/t3/t3_003.jpg
ps. Jos joku ihmettelee missä sijaitsee jarrunestesäiliö T3 porterissa, niin se löytyy kun nykäiset mittariston suojakotelon irti. Mittariston kopan takana on laidoilla kaksi syvennystä joihin sormet ja nykäisy ylöspäin. ;)

http://www.atomicshop.net/t3/t3_002.jpg
http://www.atomicshop.net/t3/t3_003.jpg
ps. Jos joku ihmettelee missä sijaitsee jarrunestesäiliö T3 porterissa, niin se löytyy kun nykäiset mittariston suojakotelon irti. Mittariston kopan takana on laidoilla kaksi syvennystä joihin sormet ja nykäisy ylöspäin. ;)
Viimeksi muokannut TuomoL, 26.1.2007 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.dsg.fi/vw/t3_002.jpg
^on muuten aika samantyyppinen väri millä ajattelin omani maalauttaa. Vähän ehkä vaaleampi ja mahdollisesti joku mieto flake päälle. Mulla kun on tuossa kyljessä tuo raita niin ajattelin jättää senkin näkyviin vaikkapa vähän tummemmalla sävyllä. Onko tää ihan vakioväri? Hienossa kunnossa on auto. Täytyy katsoa jos saisin omaanikin jarrurempan tehtyä viikonloppuna
^on muuten aika samantyyppinen väri millä ajattelin omani maalauttaa. Vähän ehkä vaaleampi ja mahdollisesti joku mieto flake päälle. Mulla kun on tuossa kyljessä tuo raita niin ajattelin jättää senkin näkyviin vaikkapa vähän tummemmalla sävyllä. Onko tää ihan vakioväri? Hienossa kunnossa on auto. Täytyy katsoa jos saisin omaanikin jarrurempan tehtyä viikonloppuna
Ei ole vakioväri, eikä löytynyt vastaavaa nopealla tutkinnalla VW värikartasta. Peugeotin kartassa oli yksi lähelle samanlainen metallisininen. Täytyy koittaa tuttu maalimestari saada sekoittamaan sekoitus, joka olisi lähelle saman. Onneksi ei paljoa harmita vaikka paikkamaalauksiin tulisikin pientä sävyeroa.
mulla ainakin bensatankin luukku on mustaa muovia..
http://www.gti.fi/images/galleria/orig/ ... 440765.jpg
http://www.gti.fi/images/galleria/orig/ ... 440765.jpg
No itseasiassa oli nippu värikarttoja mukana kun autoon niitä siinä maaliliikkeen pihalla verrattiin. Nämä jälkeenpäin ylimaalatut on aina hankalia tapauksia, jos maalaushommista ei ole laitettu mitään ylös.
Noo... Pahin paikka tuon pakun kanssa on saumat, joista ruoste tunkee läpi. Ilmeisen ongelmalliset saada puhtaiksi, kun tuntuu olevan sama ongelma muillakin T3 omistajilla, jotka ovat ylimaalanneet autonsa.
Noo... Pahin paikka tuon pakun kanssa on saumat, joista ruoste tunkee läpi. Ilmeisen ongelmalliset saada puhtaiksi, kun tuntuu olevan sama ongelma muillakin T3 omistajilla, jotka ovat ylimaalanneet autonsa.
Herätäänpäs välillä.
Tapahtui joulun alla, että tölkin 1.6D moottori päätti siirtyä autuaammille savuttelumaille. Nyt on yksi koriltaan ruosteinen tölkki hakua vaille ja pian olisi sitten tuosta yksilöstä kunnostetun moottorin siirtäminen tähän vanhaan koriltaan paremmassa kunnossa olevaan edessä.
Katsotaan saako tästä sitten tarpeeksi kiinnostavaa projekti-juttua aikaiseksi, kun on muutenkin jäänyt tarinat vähiin.
Tapahtui joulun alla, että tölkin 1.6D moottori päätti siirtyä autuaammille savuttelumaille. Nyt on yksi koriltaan ruosteinen tölkki hakua vaille ja pian olisi sitten tuosta yksilöstä kunnostetun moottorin siirtäminen tähän vanhaan koriltaan paremmassa kunnossa olevaan edessä.
Katsotaan saako tästä sitten tarpeeksi kiinnostavaa projekti-juttua aikaiseksi, kun on muutenkin jäänyt tarinat vähiin.
Projekti alkoi lauantaina elinluovutukseen päätyneen Transporterin moottorin irroituksella. Korjauskäsikirja esitti, että moottoria irroitettaessa auton perä pitää nostaa huomattavan korkealle, jopa 1 metriin, niin näin tehtiin > katso kuva.
Tätä ennen oli tietysti irroitettu kaikki sähköjohdot (7kpl), vaijerit (kaasu + käynnistysapu) ja vesiletkut.
Moottori on kiinni korissa kannatinraudoilla ja yllättävää kyllä pultit irtosivat runsaasta ruosteesta huolimatta ehjinä > katso kuva.
Kun vielä irroitettiin pultit vaihdelaatikosta, niin päästiin laskemaan moottori alas. Tässä vaiheessa huomattiin sitten suositus perän nostamisesta 1m korkeuteen reippaasti liioitelluksi ja vastaanottajan kohdalla, eli kyseisen projektiauton, moottorin irroittamiseksi ja ehjän tilalle laittamiseksi ei sitten tarvitse etupuskurin ottaa kiinni maahan. ;)
Jatkoa seuraa kun arvotaan ristiin vaihdettavat osat ja kokonaan uusittavat osat, joita ovat ainakin hehkut ja hihnat.
Kuva "uudesta" moottorista irrallaan
Tätä ennen oli tietysti irroitettu kaikki sähköjohdot (7kpl), vaijerit (kaasu + käynnistysapu) ja vesiletkut.
Moottori on kiinni korissa kannatinraudoilla ja yllättävää kyllä pultit irtosivat runsaasta ruosteesta huolimatta ehjinä > katso kuva.
Kun vielä irroitettiin pultit vaihdelaatikosta, niin päästiin laskemaan moottori alas. Tässä vaiheessa huomattiin sitten suositus perän nostamisesta 1m korkeuteen reippaasti liioitelluksi ja vastaanottajan kohdalla, eli kyseisen projektiauton, moottorin irroittamiseksi ja ehjän tilalle laittamiseksi ei sitten tarvitse etupuskurin ottaa kiinni maahan. ;)
Jatkoa seuraa kun arvotaan ristiin vaihdettavat osat ja kokonaan uusittavat osat, joita ovat ainakin hehkut ja hihnat.
Kuva "uudesta" moottorista irrallaan
Homma jatkui maanantaista tiistaihin ilta-aikaan kun pari tuntia ehti töitä päivän päätteeksi tekemään. Ensin hinailtiin toinen tölkki ulos ja sitten toinen sisään. Tällä kertaa perää ei nostettu ihan samoihin korkeuksiin, mutta vieläkin tuli vähän liioiteltua > katso kuva.
Näin moottori laskeutuu ja siinä se sitten lepää.
Keskiviikko sai olla välipäivänä ja torstaina homma lähtikin etenemään vauhdilla, ottaen huomioon että ennen tämän projektin jatkumista piti hoitaa yksi Opel Omegan laturin vaihtokin torstai aamuna. Ensimmäistä kertaa sai kuulemma varaosamyyjä laturin "lämpimänä" vaihtoon. ;)
Takaisin tölkin pariin. Kello 12:30-15:40 välisenä aikana "uuteen" moottoriin vaihtui varulta hehkut ja vanhasta koneesta 65A laturi tämän 55A laturin tilalle, sekä laturin + vesipumpun hihnat. Nokkahihna oli sen näköinen, että myyjän puheisiin siitä että on vaihdettu samalla kun kone oli muuten kunnostettu voisi luottaa. Koneella ei olta ajettu kunnostuksen jälkeen kuin pari tuhatta kilometriä, mutta sitten auto on pienen keulamällin jälkeen jäänyt seisomaan muutamaksi vuodeksi. Nuo ajokilometrit pitänevät myös paikkansa, sillä moottoriin oli kunnostuksen yhteydessä vaihdettu myös kytkin, joka oli kuin uusi ilman kulumisjälkiä. Torstain rupeaman päätteeksi moottori nostettiin paikalleen ja vaijerit + johdot pistettiin paikalleen. Jäähdytysnestettä ei ollutkaan tallilla, joten homman viimeistely jäi perjantaille.
Tänään perjantaina sitten menikin päivä sujuvasti kun korjailin johtoja (liittimiä, murtuneita johtimien kuoria) ja aloin leikkimään jäähdytysjärjestelmän kanssa. Kierron täyttäminen kun ei mennyt ihan korjausoppaan ohjeiden mukaisesti, mutta tuli siitäkin sitten lopulta valmista. Sain kuin sainkin järjestelmän ihan letkuja puristelemalla ja sähköistä apupumppua käyttämällä täyteen, niin että kun lopulta sain auton käyntiin, niin jäähdytinkennon ilmausruuvista ei ilmakuplia kovin kauaa tullut, eikä jäähdytysnestettäkään tarvinnut enää paljoa lisäillä.
Valitettavasti torstai-perjantai meni niin vauhdilla, ettei työvaiheista muistunut ottaa kuvan kuvaa.
Ihan ilman murheita ei tämä projektiosuus päättynyt, nimittäin pakosarja vuotaa. Joko joku/jotkut tiivisteistä on pettänyt tai itse pakosarja on hapantunut puhki. Tällä erää vika saa olla, mutta luultavasti lähiviikkoina hermostun kuplavolkkarimaiseen ääneen kiihdyteltäessä ja taas nousee auton perä ilmaan.
Sen verran mielenkiintoa diesel-moottoreiden maailmaan moottorin vaihtamisesta syntyi, että tarkoituksena on nyt avata ja katsoa mitä vanhalle moottorille on oikein käynyt. Alustavissa tutkimuksissa ennen kuin uusi moottori löytyi tuli todettua että ulkoisia vaurioita ei koneessa ole, mutta hyvin huohotti venttiilikoppaan kun startilla pyöritti. Todennäköisesti jo öljyt laskemalla tuosta vanhasta koneesta vastaan tulee metallimujua männänrenkaista. Vanhan moottorin kunnostaminen tullee olemaan hauska projekti.
Ja yksi prokkis olisi rakentaa vihdoin kunnon hyllyt tuonne tavaratilaan, niin pysyisi työkalut ja töissä tarvittavat varaosat paremmassa järjestyksessä kuin nykyisin lattialla olevissa työkalupakeissa ja -laatikoissa.
Näin moottori laskeutuu ja siinä se sitten lepää.
Keskiviikko sai olla välipäivänä ja torstaina homma lähtikin etenemään vauhdilla, ottaen huomioon että ennen tämän projektin jatkumista piti hoitaa yksi Opel Omegan laturin vaihtokin torstai aamuna. Ensimmäistä kertaa sai kuulemma varaosamyyjä laturin "lämpimänä" vaihtoon. ;)
Takaisin tölkin pariin. Kello 12:30-15:40 välisenä aikana "uuteen" moottoriin vaihtui varulta hehkut ja vanhasta koneesta 65A laturi tämän 55A laturin tilalle, sekä laturin + vesipumpun hihnat. Nokkahihna oli sen näköinen, että myyjän puheisiin siitä että on vaihdettu samalla kun kone oli muuten kunnostettu voisi luottaa. Koneella ei olta ajettu kunnostuksen jälkeen kuin pari tuhatta kilometriä, mutta sitten auto on pienen keulamällin jälkeen jäänyt seisomaan muutamaksi vuodeksi. Nuo ajokilometrit pitänevät myös paikkansa, sillä moottoriin oli kunnostuksen yhteydessä vaihdettu myös kytkin, joka oli kuin uusi ilman kulumisjälkiä. Torstain rupeaman päätteeksi moottori nostettiin paikalleen ja vaijerit + johdot pistettiin paikalleen. Jäähdytysnestettä ei ollutkaan tallilla, joten homman viimeistely jäi perjantaille.
Tänään perjantaina sitten menikin päivä sujuvasti kun korjailin johtoja (liittimiä, murtuneita johtimien kuoria) ja aloin leikkimään jäähdytysjärjestelmän kanssa. Kierron täyttäminen kun ei mennyt ihan korjausoppaan ohjeiden mukaisesti, mutta tuli siitäkin sitten lopulta valmista. Sain kuin sainkin järjestelmän ihan letkuja puristelemalla ja sähköistä apupumppua käyttämällä täyteen, niin että kun lopulta sain auton käyntiin, niin jäähdytinkennon ilmausruuvista ei ilmakuplia kovin kauaa tullut, eikä jäähdytysnestettäkään tarvinnut enää paljoa lisäillä.
Valitettavasti torstai-perjantai meni niin vauhdilla, ettei työvaiheista muistunut ottaa kuvan kuvaa.
Ihan ilman murheita ei tämä projektiosuus päättynyt, nimittäin pakosarja vuotaa. Joko joku/jotkut tiivisteistä on pettänyt tai itse pakosarja on hapantunut puhki. Tällä erää vika saa olla, mutta luultavasti lähiviikkoina hermostun kuplavolkkarimaiseen ääneen kiihdyteltäessä ja taas nousee auton perä ilmaan.
Sen verran mielenkiintoa diesel-moottoreiden maailmaan moottorin vaihtamisesta syntyi, että tarkoituksena on nyt avata ja katsoa mitä vanhalle moottorille on oikein käynyt. Alustavissa tutkimuksissa ennen kuin uusi moottori löytyi tuli todettua että ulkoisia vaurioita ei koneessa ole, mutta hyvin huohotti venttiilikoppaan kun startilla pyöritti. Todennäköisesti jo öljyt laskemalla tuosta vanhasta koneesta vastaan tulee metallimujua männänrenkaista. Vanhan moottorin kunnostaminen tullee olemaan hauska projekti.
Ja yksi prokkis olisi rakentaa vihdoin kunnon hyllyt tuonne tavaratilaan, niin pysyisi työkalut ja töissä tarvittavat varaosat paremmassa järjestyksessä kuin nykyisin lattialla olevissa työkalupakeissa ja -laatikoissa.
Aloin tuossa miettimään "kilahtaneen" moottorin kunnostusta ja samalla sitä onko kyseessä edes puhdas perusdiesel. Onko perus D-moottorin imusarjoissa millaisia variaatioita olemassa? Entä miten TD:n kohdalla? Nyt ei ole hyvää kuvaa, mutta pitää yrittää huomenna ehtiä tallille.
Tuossa joulun alla kilahtaneessa moottorissa oli imusarja hieman erikoinen ja joku anturikin näytti imusarjassa olevan, tosin yhtään johtoa ei siinä kiinni ollut.
Tuossa joulun alla kilahtaneessa moottorissa oli imusarja hieman erikoinen ja joku anturikin näytti imusarjassa olevan, tosin yhtään johtoa ei siinä kiinni ollut.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa