Uutistenkuunteluvehkeet 1m Leoniin

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

Uutistenkuunteluvehkeet 1m Leoniin

ViestiKirjoittaja Taskinen » 29.5.2008 22:35

Koitetaanpas täältä kun tuolla scf:n puolella tuntuu niin kovin hiljaista olevan. Muutama kysymys seuraa

Jotenka:

1. Eripari subit. Nyt etusubina toimii rainbown hammer 10" about 15litran kotelossa joka sijaitsee hanskalokeron paikalla. Antaa mukavasti tukea mideille mutta ei oikein "jytää" raskaammassa musiikissa. Mietinkin jos takaloosteriin istuttaisi parin Peerlessin XLS 12". Mitenkähän tuon etusubin kanssa kannattaa tehdä. Saanko aikaviiveet ja jakotaajuudet säädettyä niin että kuulostaa edes jotenkin hifistyneeltä, vai saako aikaiseksi vain epämääräistä läiskettä? Entäpä sitten nuo etuovet, saako niistä tuon ms6:n midin tarpeeksi voimakkaasti toistamaan tuonne noin 80hz asti niin että niillä pärjäisi hieman kovempivolyymisessakin kuuntelussa, vai rämiseekö ovi auttamatta ilman kokonaista oven uudelleenrakentamista.

2. Erkka. Olen miettinyt josko hommaisi dls:n ms6 midit ja diskanteiksi iridiumit, ja ajaa koko settiä puoliaktiivina, mutta kysymys diskanttipaikoista askarruttaa. Tuuletusritilät olisivat mukavalla paikalla ja saattaisivat nätisti peilata tuulilasista suoraan kuuntelijaan, mutta toimiiko tuo käytännössä? Sittenhän olisi tietysti peilikolmiot ja vakiopaikat. Peilikolmiot täytyisi tehdä kokonaan uusiksi, ja ei oikein innostusta riitä jotenka mitä tuolta vakiopaikoilta on odotettavissa? Varsinkin ne muoviritilät aiheuttavat reipasta kauhistusta. Suuntauksen niissä varmaankin pienellä kikkailulla saisi kyllä kohdalleen...

3. Vaimennus. Takakontin ja etuovet olen ajatellut vaimentaa (=lue: kriittisimmät paikat jotka ovat helpoimmiten käsillä). Onko muita tärkeitä kohteita ja räminänlähteitä?

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 29.5.2008 23:08

1, Jos saat etusubin integroitumaan täysin mideihin, eli käytät "midinä" ja takaloosterin subwooferit varsinaiseen tarkoitukseen eli sub-taajuuksien toistoon niin voisi jopa toimia. Hifistynyttä tuskin tuosta saat mutta tukea mid-taajuuksien toistoon jos uskallat nostaa jakoa tarpeeksi ylös. Tästä seuraa sitten taas omat ongelmansa mm. reilu paikantuminen ja mahdollisesti "kumiseva" toisto.
Suosittelen etupäähän järeämpään subia (carpower predator 10, GZ hydrogen 10, amboss) ja puolisen kiloa woimaa, niin tulee etsimääsi "munaa" raskaamapaan musiikkiin. Popittelusubia ei IMO etusubista voi tehdä, mutta kovaa ja hyvinsoivan alataajuuksien toistajan kyllä. Itsellä kokemuksia 10" predatorista etusubina ja on kyllä erittäin maukas :)

Näin kuvan etusubitoteutuksestasi vissiin kävijöiden autoissa. . Näytti erittäin hyvältä, jollei kotelo ole vielä todella tukeva niin hiekkahartsiseosta sisään ja järeämpään elementtiä kiinni niiin alkaa tulemaan aivan uusia ulottuvuuksia sinunkin musiikin harrastamiseen :)

2. Josko kokonaan uus setti vanhojen tilalle ? Up1C ja aktiivisena tukevissa etuovissa, ei voi mennä metsään :) Ainakaan paljoa ;)

3. Vaimennus, kannattaa panostaa, oikeasti. PIenellä vaivalla suuri apu. Etuovet kunnolla, takakontti kauttaaltaan kunnolla eli ei pelkästään sitä kantta, sieltä kautta tulee kuitenkin aika paljon ajomelua. Lattiaan ja lokarinkaarien vaimentamiseen kannattaa kiinnittää myös huomiota. Jo pelkkä etulokarien vaimentaminen auton sisäpuolta pudottaa ajomelua huomattavan määrän. On sitäpaitsi todella helppo homma, Lattiamatot pois pelliin saakka ja vaimennustarvikkeet pelliin kiinni.
Ovien vaimentamisessa ei todellakaan kannata nuukailla jos kerran revit ovipahvin irti. Tuki ylimääräiset reiät, vaimenna/vahvista "pitkät" pinnat joko matolla tai massalla. Reikien tilkitsemiseen käy oivasti ohut vaneri+possumassa. Saattaa kuulostaa turhalta työltä mutta tulet huomaamaan midbasson ponnekkuun/ponnettomuuden projektin jälkeen.


Koittakaa ottaa selvää :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.5.2008 17:47

Ei se diskanttipaikan teko nyt NIIN iso homma ole.

Itsekin tuollaiset Golfiin väsäsin, aikaa meni karkeasti 10 tuntia. Valmistusaineina käytetty lasikuitupakkelia ja muovipakkelia.

Ja tosiaan, suoraan suunnattuna vähenee (yleensä) ekuttamistarve huimasti. Lasin kautta heijastettuna tulee aina ylimäärisiä korostumia ja epäsuoralla suuntauksella kaikkein korkeimmat vaimenevat ikävästi.
Ja kyllä, kaikki tämä on kokeilemalla opittua, että ei ole mitään mutua tai jostain luettua... :)

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 30.5.2008 18:26

Juu noi peilikolmio jutut ei ole todellakaan vaikea tehdä.. menee pari iltaa tai yhdessä pitemmässä :)
asennus rinkula pikku tikuilla kiinni ja sukkahousua päälle ja hartsia päälle ja kittiä.. tai uretaania ja kittiä..

Kohti kuunteliaa tai vastakkain..

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 30.5.2008 19:28

Ventossa vastaikkain. Sillätavalla tuli ainakin paras tohon mun sedanii. Ja tosiaan helppo tuollaiset " pahkat" on tehdä. Ja tulee paljon fiksumman näköiset :)

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 31.5.2008 8:57

Jees, en ole aktiivietupäätä kasaamassa. Kokemusta tuollaisen säätämisestä ei ole kuin yhdestä autosta jossa edessä nobelium(disut) + ms6(midi) ja ainakaan meikäläisen taidoilla tuo ero ei niin suuri ollut normiversioon, että jaksaisin kaiken pistää uusiksi sen takia. Tokihan sitten pitkällä ja hartaallä säätämisellä niitä etuja alkaa jo löytymään. Niitä disujen paikkaa tosin voisi vielä miettiä, ja mitä etusubiin tulee, taidan siitä luopua kun oikeat subit kiinni isken, niin ei tarvitse niin paljoa kirota. Voimaa tuolle kyllä menee reilusti yli tarpeen, mutta ainakin tuolla subilla jää melko vaisuksi tuo toisto vaikka kovaa soikin. Uutta 10" en viitsi investoida kun kuitenkin kokeilumielessä tuonkin paikoilleen laitoin. Olkoon nyt siihen asti hätäapuna että saan vähän kamaa kokoon.

nuo disset pitää kyllä saada suunnattua. Ainakin borassa toimivat dur1:et soivat paljon paremmin suunnattuna kuuntelijaan kuin toisiaan kohti.
Viimeksi muokannut Taskinen, 31.5.2008 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 31.5.2008 14:26

Jos ei köytössä ole DSP:tä, niin suuntaa ennemmin vaikka "ristiin". Eli kuskin diskantti apukuskia kohti ja apukuskin diskantti kuskia kohti.

Suoraan kohtisuunnattuina, ilman DSP:tä menee kyllä stereokuva ihan kuralle, kun kaikki ääni kuuluu siitä vasemmasta tuulilasin alanurkasta.

Kokemusta tuollaisen säätämisestä ei ole kuin yhdestä autosta jossa edessä nobelium + ms6 ja ainakaan meikäläisen taidoilla tuo ero ei niin suuri ollut normiversioon


Mitä tarkoitat "normiversiolla"? Passiivisettiäkö?

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 31.5.2008 16:20

Puoliaktiivia tarkoitan. Oli jonkunasteen oikosulku tuota kirjoittaessa.
Ja tottahan toki dsp on käytössä tälläkin hetkellä, tosin soittimen (alpine 9853r), ja tulee jatkossakin olemaan. sen verran hyväksi on tuo keksintö havaittu. Mutta pääsyy ainakin aloittamiseen tuolla puoliaktiivilla, on meikäläisen vahvistin jossa ei jakosuotimet riitä kuin 250hz ylipäästöön ja noilla ei kovin pitkälle aktiivisetissä pötkitä. Tarkoitus onkin käyttää pelkästään soittimen jakareita tuossa tulevassa setissä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 31.5.2008 16:36

Soittimen DSP mullakin on (Alpine 9855). Eikä se aktiivi-2-tie-yläpään aikaviiveiden ja jakojen säätäminen nyt niin haastavaa ole, jos yhtään korvaa omaa. Paljon paremman ja tarkemman sterokuvan vaan saa, kun laittaa aktiivina.
Ja 9853/9855 jakaritkin riittää hyvin 2-tie yläpään setin ja subin jakojen ja viiveiden säätämiseen, vaativammallekin kuuntelijalle.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 31.5.2008 17:57

Tuossa aiemmin oli kuva diskanttiasennuksista. Itsellä sama prokkis menossa. Aikaa mennyt nyt 20min. Tässä muutama kuva:
Peilikolmioon kiinnitysrenkaat. Diskantti on DLS Nobelium. Kangas päälle, vaatii tosin vähän kiristämistä ja sen jälkeen hartsi sekä vähän kuitua. Pakkelointi, hiominen, maaluu ja näppärästi tulee perus siisti diskanttiasennus.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 31.5.2008 18:14

Meikäläinen väänsi tosiaan ihan pelkästä pakkelista nuo omat. Eka originaalit diskanttipaikat mäelle ja vähän ylimääräistä muovia muutenkin pois, peilikolmion alusen teippaus oven pellistä, sitten karkealla santsikalla hiottu kolmio paikalleen oveen.

Seuraavaksi sekoitin satsin "nopealla kovetteella" olevaa lasikuitukittiä (väri punainen) :) Ja sillä sitten "liimasin" tuon diskantin asennuskupin, jonka olin senkin hionut karkealla paperilla, paikalleen.

Sitten noin 5min paikallaan pitelyä sekä sormin, että teipin avulla ja lopullisen suuntauksen haeskelua ja voilá - asennuskuppi pysyy paikallaan.

Sitten vaan reilu satsi lisää lasikuitukittiä ja hakee karkean muodon. Puolikovaa kittiä on hyvä muotoilla esim. mattoveitsellä.

Lopulliset muodot haeskelin muovikitillä, jonka hionnan jälkeen ruiskukittaus ja maalaus.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 31.5.2008 19:22

Itse tein niin että asennuskupit ruuveilla kiinni kun oltiin oikea suuntaus löydetty, sen jälkeen hion alkuperäistä muovia että hartsi tarttuis paremmin, sen jälkeen sukkahousua päälle(on parasta kangasta), hartsia päälle, sen jälkeen kevyintä viimeistely mattoa vähän päälle, sen jälkeen muovikittiä ja hiomista, ruiskukittiä+maalaus..

samallatavalla a-pilaritkin tein..

Helppoa kuin heinänteko.. onnistuu vaikka olisikin vähän attekätevä.

tuolta pari huonoa kuvaa..
http://www.minunauto.com/index.php?page ... r&id=13723
Mitsun luukku viel kesken, viimeistelyä ja koristepeili puuttuu kun ei ole töissä kerenny tehdä.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 31.5.2008 19:45

Meinaatko mak383 että nuo jakosuotimet tosiaan riittävät aktiivinakin asennettuun erkkaan? Eikös kuitenkin diskanttien ylipäästö pitäisi riittää tuonne yli 3khz paikkeille? riittääkös tuossa soittimessa jako niinkin korkealle? pitääkin tutustua, niin voi olla että käännyn sitten tuon aktiivin puoleen kuitenkin...

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 31.5.2008 22:26

Tämän hetkinen tilanne. Aikaa mennyt kahden peilikolmion kanssa 30 minuuttia. Seuraavaksi sisäpuolelle hiukan kuitua ja päälle pakkelia. Sitten hiomista ja maalaus.

Kuva

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.6.2008 14:38

Taskinen:

Kyllä riittää, kun laitat jakosuotimen soittimen pohajsta asentoon 3-Way ja asetuksista räpläät TW. Setup:in asentoon "User's" (oletuksena "Maker's", jolloin etukanavien ylipäästöä ei saa säädettyä kovinkaan korkealle).
Tämän jälkeen saat etukanavien ylipäästön säädettyä vaikka 16 kilohertsiin. Tätä joskus (2000-luvun vaihteessa) mietittiin porukalla helvetin pitkään, että miten ihmeessä saa 2-tie yläpään jaettua Alpinella ja muutaman tunnin ohjeiden luvun ja rävellyksen jälkeen se keksittiin. :) Oletusasetuksillahan tosiaan ei saa tuota etukanavien jakoa ylös, ja jos kytkin soittimen pohjassa ei ole 3-way-asennossa, ei mideille/keskiäänille saa alipäästöä ollenkaan.

Itsellänihän on tuo 9855 Alpine, ja diskantin jako on 4kHz 18dB/oct. Tosin säätö on vielä vaiheessa, saa nähdä, mikä on sitten lopullinen jako. Kunhan saa koko setin eka valmiiksi asti...

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 1.6.2008 19:45

no perhana. Tuollaista en ole tajunnutkaan, kun ei ohjekirjaa ole tallella. Noinhan se sitten onnistuu vallan mainiosti =) kiitän ohjeista!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.6.2008 23:22

No problem. Ei sitä näköjään ihan turhaan ole 2000-luvun taitteesta tätä autohifin p*skaa harrastanut. :D

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 2.6.2008 0:03

kokemus lisää varmuutta, vai mitenkä se menikään :D

Tuosta sikisikin ajatus että josko käyttäisi eräitä scanspeakin valmistamia diskantteja jotka minulla noissa kotikaapeissa oli joskus vuonna nakki käytössä. Ovat todella pehmeä-ääniset ja ainakin huimasti nätimmänkuuloiset kuin nuo dls:n DUR1:et mitkä ex borassa olivat. Mutta ohmimäärä lienee jotain 8-12 ohm, jotenka noita taitaa olla melko huono käyttää tuollaisen tavallisen nelikanavaisen kanssa, josta ytyä löytyy tuskinpa sitä luvattua 75wattiakaan kanavaa kohden... Voiko tuollaisia ylipäätään käyttää autossa (silkkidiskantti, lienee?) varsinkaan talviolosuhteissa?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.6.2008 0:05

Eihän mitään elementtiä ole suunniteltu talviolosuhteisiin. Etenkin ferrofluid-jäähdytteiset diskantit menee soundiltaan ihan kuralle ja vaimenee tosipaljon pakkaskelillä, ennen kuin lämpiävät. Vaikka kuinka olisivat autoelementtejä.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 2.6.2008 18:26

Jees, nyt käynnisty rojehti.
Päädyin nyt kuitenkin sitten siihen aktiivietupäähän. Ms6 midit kävin tänään hakemassa powersetistä ja tuolta kaapin uumenista kaivoin nuo scanspeakit (mitä ilmeisimmin D3806/820000 tai sen edeltäjä, en ole varma). Täytyy kehitellä tuohon a-pilariin joku lasikuituhässäkkä noita pitelemään, kun eivät _oikein_ mahdu peilikolmioon tai oveen vakiopaikalle.
Ensin laitan ne kojelaudalle ja testailen suuntaukset kohdilleen ja myöhemmin kun inspiraatio iskee, sijoitan nuo lopullisesti. Tiedän että väliaikaisratkaisut ovat niitä pysyvimpiä, mutta toivottavasti tämä ei päde omassa autossani. Tänään revin sisustan auki ja tein johdotukset valmiiksi.
Midit ajattelin laittaa kaulusten kanssa ihan vakiopaikoille pienen vaimennuksen kanssa.
Nyt on hyvä hetki tehdä viimehetken kritisointeja tai huomautuksia josko jotain sanottavaa on =)

Itse ainakaan en ole kuullut koskaan huonosti soivaa scanspeakia, joten toivotaan että nuo autossakin toimivat!


ja edittiä: Mitähän mahtaa marmoritiskillä maksaa nuo leonin a-pilarit? siis se sisusverhoilu, onkos kellään tietoa?


edit2: kiinni heitin. Kyllä taitaa niin käydä että käyn jotkut disset hakemassa, eivät nuo nyt niin erikoiset ole. Säätöihin jäi kyllä aikalailla hakemista vielä, mutta äänellisesti esim. dur1:et miellyttivät enemmän

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 8.6.2008 20:43

joopajoo, muuten hyvä mutta pikkasen häikkää ottaa jostain. Maadoitus yms peruskikat on jo katsottu ja ilmeisesti rca johdossa vika piilee, sillä kun diskanttien rca:n ottaa pois, häiriö poistuu. Virtakaapeli ei mene läheltäkään rca johtoja, joten siinä tuskin vika piilee? onkohan jotain muita yleisiä paikkoja joihin kannattaisi kiinnittää huomiota?

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 8.6.2008 20:48

Soitin maadoitettu samaan pisteeseen vaffien kans?
Laturin kunto?

A-pilarin muoveja kannattaa kysellä purkaamoilta säästät jopa satasen.. mut toki jos euroja piisaa niin sitten asia erikseen.

Avaappas rca:an liitin jos on avattavaa mallia ja tarkasteleppa että ottaako jokunen karva väärään paikkaan..

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 9.6.2008 19:30

Soitin on eri paikasta maadoitettu, molemmat vaffit ovat eri paikoista maadoitetut, laturi vaikuttaisi olevan aivan kunnossa (ts. mitään pienintäkään ongelmaa en ole havainnut) ja rca:t ovat dls:n classicit, jotenka pää tuskin on avattava. Auto ei ole nyt pihassa, joten en pääse tällä hetkellä tarkistamaan. Täytyy koittaa ottaa soitin irti ja vetää pihalta rca vaffille ja kuunnella vieläkö natisee ja vinkuu, jos vinkuu niin rca:t uusiksi toiselta puolen.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 9.6.2008 21:51

Eikö kannattaisi maadoittaa vaffit/soitin samasta pisteestä, eikä kaikki eripuolilta..
Akun maadoitus kenties auton alkup.?


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa