ajattelin lyhentää tuota skodan vaihdekeppiä pari - kolme senttiä kun se on kovin toyotamainen (lue:helkatin metrinen molo!) siinä on vaan pari juttua mitä pitäisi saada eka selville.
1. Mitä metallia se kepin "runko" on? hirviääkö sitä rälläkällä lyhentää ja muotoilla siihen se pykälä että kepin nuppi lukittuu siihen oikeaan asentoon?
2. Miten se keppi puretaan siitä keinusta irti? keskikonsoli ainakin siis luonnollisesti pois tieltä mutta sitten?
Vaihdekepin lyhennys
Valvoja: ffp jäsenet
joo lähti se kiltisti irti kun sitä aikansa ihmetteli. muuten tekisin rautasahalla,mutta kun sitä ei ole. ja siihen pitää tahkota nupin alapäätä varten pieni pykälä ja yläpäätä varten pystysuora siivu pois yhdeltä sivulta ja siihen pitää vielä sivaltaa ura. kaikki tuo ihan että saa vakinupin kiinni tukevasti. saattaa olla että vaihdan myöhemmin siihen lyhemmän päänkin.
ja siellähän se on paikoillaan vähän lyhempänä nyt. meni se ohjausura siinä päässä vähän vinoon niin nuppikin on vähän oikealle kiertyneenä. aattelin eka että vittu, mutta kun kävi kokeilemassa niin sehän passasi käteen paremmin kun ennen kun on linjassa koko käden kanssa nyt. varmaan käyn alkuviikosta siihen jonkun passelin mustan nupin ettimässä, että laskeutuu vielä tuostakin.
se lyheni noin 3- 3.5 senttiä. se on tossa octaviassa melkein 2 kertaa niin pitkä kun passatissa tai a4:ssä. niissä se on omasta mielestä miellyttävämpi käyttää kun liikkeet on lyhemmät ja ulkonäkökin parempi. nyt tuossa on suunnilleen boran kokoluokkaa tuo keppi. siinähän se nuppi on jonkun verran matalampi. pitää käydä ottamassa siitä kuva kun käyn tallilla vähän myöhemmin.
Tuossa nyt on kuitenkin kuva miltä se näyttää vakiona. se yläreuna yltää suunnilleen niiden lämppärin säätimien yläreunan tienoille.
Tuossa on nyt se lyhennetty omasta autosta. nuppi ylttää nyt suunnillee lämppärin säätimien alapuolelle.[/url]
Tuossa nyt on kuitenkin kuva miltä se näyttää vakiona. se yläreuna yltää suunnilleen niiden lämppärin säätimien yläreunan tienoille.
Tuossa on nyt se lyhennetty omasta autosta. nuppi ylttää nyt suunnillee lämppärin säätimien alapuolelle.[/url]
aika simppeli homma kun hokasi miten se keppi puretaan pois. ite aloitin ensin purkamaan väärästä paikasta. hommaan tarvii magneetin (jotain pikkuhilua tippuu kuitenkin sinne koteloon. jos omaa hirveen paksut nakkisormet niin homma on vähän vaikeampi. jotkut sokat on pirun teräväreunasia (haava sormeen, ihanaa) lisäksi joku peltipantapatentti sinne kepin nupin alaosan kiinnitykseen koska alkuperäinen on helpointa vaan katkaista.se pitää nupin sitten paikoillaan. nuppi irrotetaan karskisti ylöspäin vetämällä kun panta on auki. siinä on kepin ympäri menevä ura alla.
Ite purkaminen (pre-facelift kojelauta):
keskikonsoli irti siitäkepin ympäriltä. skodassa ruuvit molempien tuhkisten alla yhteensä 4 kpl. kepin pussi ylös jotta saa keskikonsolin takaosan irti. takaosa tulee etuosaan kiinni kahdella muovihampaalla, jotka sormin autetaan irti. nyt kakaosa saadaan irti kauheella tappelulla ja kiroilulla koska käpärin reikä on hävyttömän ahdas. etuosa on niiden tuhkiksen alla lymynneiden ruuvieen lisäksi kahdella 10mm muovimutterilla kiinni. näkyvät heti etuosan takana kun takaosa saadaan pois.
(kovat/laiskat jätkät jättää takaosan paikoilleen, mutta työntävät sitä niin taakse kun käpärin keppi antaa myöten. näin ne kaksi muovimutteria saadaan näkyviin ja auki.)
keskikonsolin etupää keikataan takapäästä ylös ja irti. sivulla on sitten siellä kuskin jalkatilassa pieni paneeli johon yksi muovihammas työnnetään kekikonsolista takas laittaessa.
Nyt päästään hipelöimään helpommin sitä keppiä. kepin keinuosan etupuolella on 13mm pultti. se auki ja sen pitämä akselitappi voidaan vetää pois. nyt keinu on kiinni enää vaijerissa. vaijeri saadaan kepistä irti kun keppiä kallistataan kuskiinpäin ja vedetään se vaijerin lukitussokka irti. ei pelkoa, vaijeri ei karkaa mihinkään. nyt keppi on irti ja sitä pääsee leikkelemään. jos laittaa orkkisnupin vielä kiinni, joutuu ne kepin "rungon " urat ja pykälät kopioimaan/jatkamaan alemmas.
kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. helppo noin max 2- 3 tunnin urakka.
joo ja se liike ei tosiaan sinänsä lyhene juuri yhtään. ja kannattaa enne hirveetä purkua tutustua siihen kepin rakenteeseen silmämääräisesti.ihan nostamalla se pussi irti sen pussin takapäästä nostamalla.
Ite purkaminen (pre-facelift kojelauta):
keskikonsoli irti siitäkepin ympäriltä. skodassa ruuvit molempien tuhkisten alla yhteensä 4 kpl. kepin pussi ylös jotta saa keskikonsolin takaosan irti. takaosa tulee etuosaan kiinni kahdella muovihampaalla, jotka sormin autetaan irti. nyt kakaosa saadaan irti kauheella tappelulla ja kiroilulla koska käpärin reikä on hävyttömän ahdas. etuosa on niiden tuhkiksen alla lymynneiden ruuvieen lisäksi kahdella 10mm muovimutterilla kiinni. näkyvät heti etuosan takana kun takaosa saadaan pois.
(kovat/laiskat jätkät jättää takaosan paikoilleen, mutta työntävät sitä niin taakse kun käpärin keppi antaa myöten. näin ne kaksi muovimutteria saadaan näkyviin ja auki.)
keskikonsolin etupää keikataan takapäästä ylös ja irti. sivulla on sitten siellä kuskin jalkatilassa pieni paneeli johon yksi muovihammas työnnetään kekikonsolista takas laittaessa.
Nyt päästään hipelöimään helpommin sitä keppiä. kepin keinuosan etupuolella on 13mm pultti. se auki ja sen pitämä akselitappi voidaan vetää pois. nyt keinu on kiinni enää vaijerissa. vaijeri saadaan kepistä irti kun keppiä kallistataan kuskiinpäin ja vedetään se vaijerin lukitussokka irti. ei pelkoa, vaijeri ei karkaa mihinkään. nyt keppi on irti ja sitä pääsee leikkelemään. jos laittaa orkkisnupin vielä kiinni, joutuu ne kepin "rungon " urat ja pykälät kopioimaan/jatkamaan alemmas.
kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. helppo noin max 2- 3 tunnin urakka.
joo ja se liike ei tosiaan sinänsä lyhene juuri yhtään. ja kannattaa enne hirveetä purkua tutustua siihen kepin rakenteeseen silmämääräisesti.ihan nostamalla se pussi irti sen pussin takapäästä nostamalla.
Vinkki seuraaville lyhentäjille: Mikäli haluat kepin olevan palautettavissa takaisin pitkäksi käy hakemassa marmoritiskiltä Golf V:n vaihdekepin nuppi. Lyhentää keppiä saman verran kuin tuo sahaus. Polossa joutui vaihtamaan pussin orkkikseen - Polon orkkis on kiinni hehyksessään kuminauhalla ja Golfissa niiteillä kehyksessä.
octaviassa se varsinainen keppi on volkkaria pitempi. se ylttää lähes sinne nupin yläreunaan asti ja se nuppi on paljon volkkarin vastaavaa pitempi. eli skodaan joutuu suurella todennäköisyydellä vaihtamaan myös sen tangon sieltä kepin sisältä. lähes 100% varmaa että ainakin IV golfin keppi käy suoraan octavian kepin tilalle. laakkosellahan näkee ainakin skodan ja volkkarin osat samalla ohjelmalla niin voisi tarkistaa. ihan mielenkiinnosta jos joku viittisi vilkaista sen golfin kepin hinnan. ei siis pussin ja nupin vaan sen sisällä olevan metallitangon missä tulee mukana puolet siitä keinumekanismista. nimittäin jos joku ei halua aivan pysyvää ratkaisua.
kävimpä tuossa pörhöllä kysäsemässä niin 4golfin vaijerimallin keppi tarvittavine hiluineen, ilman pussia ja nuppiakin raikkaat n.80-90€ mallista riippuen. ja ihan arpapeliä, käykö niistä mikään varmasti tuohon vaikka kuvassa onkin samanlaisia. nam. skodalla arvatenkin hinnat x2, kuten yleensä. eli halvemmalla pääsisi vaika olisi joutunut hankkimaan rälläkänkin tuota varten erikseen.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa