Häiriö äänijärjestelmässä, hyvät neuvot kalliit (Selvitetty)
Valvoja: ffp jäsenet
Häiriö äänijärjestelmässä, hyvät neuvot kalliit (Selvitetty)
Hei!
Havaitsin auton äänijärjestelmässä tänään pienen, mutta sitäkin ärsyttävämmän ongelman. Aina painaessani jarrua tai esimerkiksi laittaessani takalasin lämmityksen päälle, kuuluu kaiuttimista pieni napsahdus. Ääni on todella vaimea, mutta alkoi tietysti häiritsemään heti sen havaittuani. Ääni ilmenee aina auton virtojen ollessa päällä, kuitenkin heti virran laitettua ääntä ei kuulu, vaan vasta muutaman sekunnin jälkeen.
Jos auttaa, auto on Golf IV Variant -00, soittimen virkaa ajaa uusi JVC:n mankka, takapoksista löytii SPL:n kuusikanavainen 4006, 12" keitin ja lisäksi vanhahko 1 faradin konkka.
Tähän asti kokeiltuja asioita:
- Maakaapeli on uusittu kokonaan takapoksin sisällä kondensaattorille ja siitä vahvistimelle
- Vaihdettu toinen soitin testauksen ajaksi, edelleen häiriötä
- Tilapäisesti pidetty RCA kaapeleita ilmassa soittimelta vahvistimelle
- Asennettu mankalle erillinen maakaapeli
- Asennettu akulle toinen maakaapeli
- Mitattu vahvistimelle tuleva jännite kun jarrua painellaan, ei heittänyt mittarin mukaan kuin 0,01 volttia, tosin voi olla että mittari ei pysy vaihtelussa mukana
Alkaa olla omat ideat vähissä. Akun ajattelin vaihtaa, taitanee olla parhaat päivät nähnyt, kondensaattori on toinen jonka toiminnasta en voi olla varma.
Onko kenelläkään pienintäkään ideaa mistä moinen saattaisi johtua? Otan mielelläni vastaan vaikka sen pienimmänkin tiedonjyväsen tai idean.
Kiitos :)
Havaitsin auton äänijärjestelmässä tänään pienen, mutta sitäkin ärsyttävämmän ongelman. Aina painaessani jarrua tai esimerkiksi laittaessani takalasin lämmityksen päälle, kuuluu kaiuttimista pieni napsahdus. Ääni on todella vaimea, mutta alkoi tietysti häiritsemään heti sen havaittuani. Ääni ilmenee aina auton virtojen ollessa päällä, kuitenkin heti virran laitettua ääntä ei kuulu, vaan vasta muutaman sekunnin jälkeen.
Jos auttaa, auto on Golf IV Variant -00, soittimen virkaa ajaa uusi JVC:n mankka, takapoksista löytii SPL:n kuusikanavainen 4006, 12" keitin ja lisäksi vanhahko 1 faradin konkka.
Tähän asti kokeiltuja asioita:
- Maakaapeli on uusittu kokonaan takapoksin sisällä kondensaattorille ja siitä vahvistimelle
- Vaihdettu toinen soitin testauksen ajaksi, edelleen häiriötä
- Tilapäisesti pidetty RCA kaapeleita ilmassa soittimelta vahvistimelle
- Asennettu mankalle erillinen maakaapeli
- Asennettu akulle toinen maakaapeli
- Mitattu vahvistimelle tuleva jännite kun jarrua painellaan, ei heittänyt mittarin mukaan kuin 0,01 volttia, tosin voi olla että mittari ei pysy vaihtelussa mukana
Alkaa olla omat ideat vähissä. Akun ajattelin vaihtaa, taitanee olla parhaat päivät nähnyt, kondensaattori on toinen jonka toiminnasta en voi olla varma.
Onko kenelläkään pienintäkään ideaa mistä moinen saattaisi johtua? Otan mielelläni vastaan vaikka sen pienimmänkin tiedonjyväsen tai idean.
Kiitos :)
Viimeksi muokannut DyyD, 15.7.2006 19:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vois koittaa ohjata vahvistinta jollain muulla kuin autosoittimella. Siis melkein millä tahansa vehkeellä joka tuottaa ääntä ja ottaa virtansa jostain muualta kuin auton akusta. Vaikkapa kannettava mp3 soitin, tms. Jos vieläkin kuuluu napsunaa, ei ainakaan tarvitse soitin puolelta sitä vikaa hakea...
Niin ja sitäkin tietysti voi kokeilla, että ottaa sen kondensaattorin pois välistä. Vaikka tuskinpa se kyllä siitä on kiinni...
Niin ja sitäkin tietysti voi kokeilla, että ottaa sen kondensaattorin pois välistä. Vaikka tuskinpa se kyllä siitä on kiinni...
Jos jokin muu kuin itse mankan toiminto aiheuttaa tuollaisen räpsähdyksen (esim. auton jokin katkaisija), on soittimen maakontaktissa tai käyttöjännitteessä hyvin todennäköisesti häikkää. (Tässä siis oletetaan että järjestelmän vahvistimet ym komponentit eivät räpsähdystä aiheuta). Soittimen näkemä käyttöjännite pääsee heilahtamaan ja tästä aiheutuu kuvatun kaltaisia oireita.
Kannattaa kokeilla ottaa se virta suoraan akulta. Jos tämä auttaa niin sitten vaan soittimelle uutta virtapiuhaa kehiin. Kannattaa myös varmistaa kunnon maakontakti ja tarvittaessa vaikka vaihtaa soittimen maapisteen paikkaa.
edit: maajohtoa olikin jo kokeiltu.. no, sama sitten vielä plus-johdolle
Kannattaa kokeilla ottaa se virta suoraan akulta. Jos tämä auttaa niin sitten vaan soittimelle uutta virtapiuhaa kehiin. Kannattaa myös varmistaa kunnon maakontakti ja tarvittaessa vaikka vaihtaa soittimen maapisteen paikkaa.
edit: maajohtoa olikin jo kokeiltu.. no, sama sitten vielä plus-johdolle
Kuulostaisi vähän maadoitusongelmalta. Mankalle voisi vetää maadoitusjohdon samasta paikasta kuin vahvistimellekin tulee. Ja johdoksi vähintään 6 neliöistä johtoa. Ja sitten se mankan alkuperäinen maajohto poikki, ettei tule lenkkiä. Eli ideana olisi saada koko äänijärjestelmä maadoitettua tähteen. Tällä konstilla on saanut ainakin kaikki laturinvikinät korjattua.
Helpompi kokeilu ,jos ei ole jo testattu: Vahvistimen herkkyys mahdollisimman pienelle ja soittimesta lisää volumea. Jos häiriö tulee linjajohtoja pitkin, niin silloin häiriön pitäisi vaimentua tällä konstilla.
Helpompi kokeilu ,jos ei ole jo testattu: Vahvistimen herkkyys mahdollisimman pienelle ja soittimesta lisää volumea. Jos häiriö tulee linjajohtoja pitkin, niin silloin häiriön pitäisi vaimentua tällä konstilla.
Paitsi että kun toi soittimen ja vahvistimen välinen johdotus on ollut jo irti (=soitin ei vaikuta), suosittelen suorittamaan saman vahvistimelle.
EDIT: tarkasta vahvarin maadoitus piste, onko kontakti kunnossa, johto ja liitin ehjät jne..
EDIT: tarkasta vahvarin maadoitus piste, onko kontakti kunnossa, johto ja liitin ehjät jne..
Viimeksi muokannut artos, 14.7.2006 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eli siis... jarrua painaa, ja napsahtaa? Entä jos laittaa valot päälle, luulis napsahtavan kovempaa?
Jarruvalot 2x21w=42w, lähivalot 2x55w=110w (vai onko xenonit tai muun tehoset?), ne vie virtaa akulta mikä voi kuulua tehohäviönä (=*naps*) soittimelta/vahvistimelta.
Onko akku miten hyvässä kunnossa?
Mistä piuhat menee? Mielellään eri paikkaan kuin auton omat virtapiuhat, esim. jos menee takavaloille menevien piuhojen vieressä niin induktio on yksi syy (erityisesti jos piuhat kierteillä).
Jarruvalot 2x21w=42w, lähivalot 2x55w=110w (vai onko xenonit tai muun tehoset?), ne vie virtaa akulta mikä voi kuulua tehohäviönä (=*naps*) soittimelta/vahvistimelta.
Onko akku miten hyvässä kunnossa?
Mistä piuhat menee? Mielellään eri paikkaan kuin auton omat virtapiuhat, esim. jos menee takavaloille menevien piuhojen vieressä niin induktio on yksi syy (erityisesti jos piuhat kierteillä).
Kiitos kaikille vastanneille, tässä vastineet jokaiselle:
jmattila: Olen itsekin tullut siihen tulokseen että se on pakko olla soittimen häiriö, en ainakaan keksi enää mitään muuta.
halli: Tosiaan, maajohto oli jo kokeiltu joten koetan sen virtapuolen vielä.
Rantamaki: Kiitos vinkinstä, koetan tuota tähtimaadoitusta myös. Testaan vielä kertaalleen myös tuon vahvistimen säätelyn.
Arctos: Maakaapelit on testattu ja uusittu muutamaan otteeseen takaloosterissa, ei pitäisi olla siitä kiinni. Tuo yllämainittu ristiin maadoitus on seuraava koestus.
JMP: Häiriö kuuluu täysin samanlaisena jokaisesta kaiuttimesta.
miksu87: Kokeilen sitä ristiinmaadoitusta.
liteFun: Testailenpa vielä eri laitteiden vaikutusta äänenvoimakkuuteen, en ole ainakaan vielä huomannut suurempaa eroa. Tosin, jos jarrun antaa olla rauhassa ja painaa, kuuluu isompi naksahdus kuin sillon kun jarrua pumppaa esimerkiksi sekunnin välein. Akun kuntoa tuossa ensimmäisessä viestissä itsekin epäilin, pitää kuitenkin hyvin latauksen eikä kulu tyhjäksi pidemmälläkään soitannolla. Piuhat menevät nyt samasta paikasta kuin auton kaapeloinnit, mutta testasin äänen myös siten että kaapelit menivät keskeltä autoa ilmassa, sittenkään ääni ei hävinnyt. Samaten suoristin kaapelit täysin testatessani.
Kiitos vielä kaikille vastanneille, hyviä vinkkejä on nyt runsaasti. Huomenna sitten tallille värkkäämään ja testaamaan se ristimaadoitus, suora kaapeli akulta mankalle ja hieman säätelemään taas vahvistinta.
edit: mietin tässä samalla tuota potentiaalieroa. Onko näin, että IV koppaisessa golffissa olisi takavalot ja takalasin lämmitin maadoitettu koriin auton takaosaan? Takavalot syttyy kun jarruttaa, takalasin lämppärin napista tulee häiriötä mutta en ole huomannut valojen räpsimisen aiheuttavan samaa ääntä. Mietin vain silloin, että releen naksahdus peittää äänen alleen, mutta nyt jälkeenpäin ajateltuna olen kuullut äänen selvästi vain auton toiminnoista, jotka vaikuttavat takapäässä oleviin sähkölaitteisiin ja näin poltentiaaliero voisi olla ongelman ydin. Ristimaadoitus on edelleen ratkaisu, mietin vain perimmäistä syytä, vai olenko aivan metsässä? :)
jmattila: Olen itsekin tullut siihen tulokseen että se on pakko olla soittimen häiriö, en ainakaan keksi enää mitään muuta.
halli: Tosiaan, maajohto oli jo kokeiltu joten koetan sen virtapuolen vielä.
Rantamaki: Kiitos vinkinstä, koetan tuota tähtimaadoitusta myös. Testaan vielä kertaalleen myös tuon vahvistimen säätelyn.
Arctos: Maakaapelit on testattu ja uusittu muutamaan otteeseen takaloosterissa, ei pitäisi olla siitä kiinni. Tuo yllämainittu ristiin maadoitus on seuraava koestus.
JMP: Häiriö kuuluu täysin samanlaisena jokaisesta kaiuttimesta.
miksu87: Kokeilen sitä ristiinmaadoitusta.
liteFun: Testailenpa vielä eri laitteiden vaikutusta äänenvoimakkuuteen, en ole ainakaan vielä huomannut suurempaa eroa. Tosin, jos jarrun antaa olla rauhassa ja painaa, kuuluu isompi naksahdus kuin sillon kun jarrua pumppaa esimerkiksi sekunnin välein. Akun kuntoa tuossa ensimmäisessä viestissä itsekin epäilin, pitää kuitenkin hyvin latauksen eikä kulu tyhjäksi pidemmälläkään soitannolla. Piuhat menevät nyt samasta paikasta kuin auton kaapeloinnit, mutta testasin äänen myös siten että kaapelit menivät keskeltä autoa ilmassa, sittenkään ääni ei hävinnyt. Samaten suoristin kaapelit täysin testatessani.
Kiitos vielä kaikille vastanneille, hyviä vinkkejä on nyt runsaasti. Huomenna sitten tallille värkkäämään ja testaamaan se ristimaadoitus, suora kaapeli akulta mankalle ja hieman säätelemään taas vahvistinta.
edit: mietin tässä samalla tuota potentiaalieroa. Onko näin, että IV koppaisessa golffissa olisi takavalot ja takalasin lämmitin maadoitettu koriin auton takaosaan? Takavalot syttyy kun jarruttaa, takalasin lämppärin napista tulee häiriötä mutta en ole huomannut valojen räpsimisen aiheuttavan samaa ääntä. Mietin vain silloin, että releen naksahdus peittää äänen alleen, mutta nyt jälkeenpäin ajateltuna olen kuullut äänen selvästi vain auton toiminnoista, jotka vaikuttavat takapäässä oleviin sähkölaitteisiin ja näin poltentiaaliero voisi olla ongelman ydin. Ristimaadoitus on edelleen ratkaisu, mietin vain perimmäistä syytä, vai olenko aivan metsässä? :)
Et, vaan epäilen että ihan oikeessa. Tätä meinasin kun puhuin siitä maadoituspisteen tarkastuksesta.
Mihin oot maadottanu vahvistimen? Jos ymmärsin oikein, ääni kuuluu vaikka signaalijohdot mankalta vahvarille on irti? Jos näin on, vika on tod.näk. vahvarin ja muun takakontin maadotusten välisessä potenttiaali(=jännite)erossa.
Kummassa, vahvarin vai valojen jne, maassa on toivomisen varaa, onkin sitte vaikeempi sanoa.
Mihin oot maadottanu vahvistimen? Jos ymmärsin oikein, ääni kuuluu vaikka signaalijohdot mankalta vahvarille on irti? Jos näin on, vika on tod.näk. vahvarin ja muun takakontin maadotusten välisessä potenttiaali(=jännite)erossa.
Kummassa, vahvarin vai valojen jne, maassa on toivomisen varaa, onkin sitte vaikeempi sanoa.
Noniin, tänään on sitten testattu lähestulkoon koko auto, tässä vielä tarkemmin:
- Ensin tarkistin mankan johdotuksen. Hämmästyksekseni huomasin, että auton iso liittimessä maa oli kytketty aivan toisaalle missä JVC:n välikaapelissa sen pitäisi olla. Olin varma että vika oli tässä, mutta ei.
- Samalla huomasin myös, että maakaapelia ei periaatteessa edes tarvittu, mankka sai maan radiojohdon kautta. Hämmästelin tätä, ominaisuus poistui kun purin ja liitin johdot uudestaan. Hämmentävää...
- Poistin mankasta kaikki muut turhat kaapelit, paitsi ne elintärkeät. Tämäkään ei tuottanut tulosta.
- Johdotin mankalle uudelleen suoraan akulta tulevat kaapelit, mutta taas jouduin pettymään.
- Otin testin vuoksi takavalot pois johdoistaan, häiriöt olivat jarrun painamisen osalta poissa. Takalasinlämmitin aiheutti edelleen häiriötä. Tässä vaiheessa vaikutti potentiaalierolta.
- Kävin läpi takavalojen johdotuksia ja löysinkin maapisteen tapaisen kuskin puolelta lampun alta. Putsaus ei arvatekaan auttanut asiaan.
- Mittailin noin tuhatta ei mahdollista johtoa ja resistanssia ja vaikka mitä, löytämättä kuitenkaan mitään ihmeellista.
- Sitten päätin kokeilla sitä ristimaadoitusta, eli vedin mankalle samasta maapisteestä maan kuin vahvistimellekin. Toivorikkaana sain taas kerran pettyä.
- Kun konstit oli kaikki käytetty, päätin purkaa lähes koko sisustan. Vedin taas kertaalleen RCA kaapelit pois ja aloitin tyhjältä pöydältä. Nyt RCA:t siirtyivät kulkemaan keskikonsolin alle. Tovin jos toisenkin ruuvattuani sisusta oli taas kasassa. Häiriö oli edelleen tallella, vaivuin epätoivoon.
- Lähdin kohti kotia, onneksi kuitenkin musiikkia kuunnellen. Puolessa matkassa pysähdyin kuuntelemaan häiriötä, se oli edelleen siellä mutta vaimeampana kuin ennen. Kotipihaan päästyäni häiriötä ei tahtonut enää erottaa.
Yhteenvetona voisin sanoa että pirullinen ongelma, nyt harmittaa jopa enemmän, sillä ongelma hävisi yhtä nopeasti ja arvaatamatta kuin oli tullutkin. Eniten uskon edelleen tuohon potentiaalieroon, siitäkään ei silti voi olla varma. Akku ja kondensaattori jokatapauksessa ovat vaihtolistan kärjessä, ei se ainakaan huonommaksi voi mennä.
Kiitos vielä kaikille vastanneille, tällaisten ongelmian kanssa todellakin tarvitaan ainakin henkistä tukea. :)
- Ensin tarkistin mankan johdotuksen. Hämmästyksekseni huomasin, että auton iso liittimessä maa oli kytketty aivan toisaalle missä JVC:n välikaapelissa sen pitäisi olla. Olin varma että vika oli tässä, mutta ei.
- Samalla huomasin myös, että maakaapelia ei periaatteessa edes tarvittu, mankka sai maan radiojohdon kautta. Hämmästelin tätä, ominaisuus poistui kun purin ja liitin johdot uudestaan. Hämmentävää...
- Poistin mankasta kaikki muut turhat kaapelit, paitsi ne elintärkeät. Tämäkään ei tuottanut tulosta.
- Johdotin mankalle uudelleen suoraan akulta tulevat kaapelit, mutta taas jouduin pettymään.
- Otin testin vuoksi takavalot pois johdoistaan, häiriöt olivat jarrun painamisen osalta poissa. Takalasinlämmitin aiheutti edelleen häiriötä. Tässä vaiheessa vaikutti potentiaalierolta.
- Kävin läpi takavalojen johdotuksia ja löysinkin maapisteen tapaisen kuskin puolelta lampun alta. Putsaus ei arvatekaan auttanut asiaan.
- Mittailin noin tuhatta ei mahdollista johtoa ja resistanssia ja vaikka mitä, löytämättä kuitenkaan mitään ihmeellista.
- Sitten päätin kokeilla sitä ristimaadoitusta, eli vedin mankalle samasta maapisteestä maan kuin vahvistimellekin. Toivorikkaana sain taas kerran pettyä.
- Kun konstit oli kaikki käytetty, päätin purkaa lähes koko sisustan. Vedin taas kertaalleen RCA kaapelit pois ja aloitin tyhjältä pöydältä. Nyt RCA:t siirtyivät kulkemaan keskikonsolin alle. Tovin jos toisenkin ruuvattuani sisusta oli taas kasassa. Häiriö oli edelleen tallella, vaivuin epätoivoon.
- Lähdin kohti kotia, onneksi kuitenkin musiikkia kuunnellen. Puolessa matkassa pysähdyin kuuntelemaan häiriötä, se oli edelleen siellä mutta vaimeampana kuin ennen. Kotipihaan päästyäni häiriötä ei tahtonut enää erottaa.
Yhteenvetona voisin sanoa että pirullinen ongelma, nyt harmittaa jopa enemmän, sillä ongelma hävisi yhtä nopeasti ja arvaatamatta kuin oli tullutkin. Eniten uskon edelleen tuohon potentiaalieroon, siitäkään ei silti voi olla varma. Akku ja kondensaattori jokatapauksessa ovat vaihtolistan kärjessä, ei se ainakaan huonommaksi voi mennä.
Kiitos vielä kaikille vastanneille, tällaisten ongelmian kanssa todellakin tarvitaan ainakin henkistä tukea. :)
Et ole kokeilut galvaanista erotinta, niin signaali kun virtajohdoissa?
Onko vahvistimen runko maadoituksissa auton rungon kanssa? Yksi joka tulisi mieleen että en tiedä millainen linjataso tuossa jvc on mutta tuo spl 4006 linjatulon maksimi voltit 4.5 ja jos mankan linjataso ylittää tuon ja gainia on käännetty lisää suurella todennäköisyydellä alkaa kuulumaan "kohinaa"
Itselläni ja kaverilla oli tuollainen 4006 ja niissä oli havaittavissa taustakohina, parkissa kuunnellessa hiljaisella ainakin joskus omaa korvaa häiritsi. Omani vielä oli "pahempi". rca:t irroitettuna kuului myös ja auton käynnissä oleminen ei vaikuttanut asiaan.
Onko vahvistimen runko maadoituksissa auton rungon kanssa? Yksi joka tulisi mieleen että en tiedä millainen linjataso tuossa jvc on mutta tuo spl 4006 linjatulon maksimi voltit 4.5 ja jos mankan linjataso ylittää tuon ja gainia on käännetty lisää suurella todennäköisyydellä alkaa kuulumaan "kohinaa"
Itselläni ja kaverilla oli tuollainen 4006 ja niissä oli havaittavissa taustakohina, parkissa kuunnellessa hiljaisella ainakin joskus omaa korvaa häiritsi. Omani vielä oli "pahempi". rca:t irroitettuna kuului myös ja auton käynnissä oleminen ei vaikuttanut asiaan.
En ole kokeilllut erotinta, täytynee koittaa.
On vahvistinkin ollut ties millä alustalla erossa vaikka mistä, sillä ei näemmä ollut vaikutusta. Tuossa JVC:ssä on 2.5 voltin linjalähdöt ja gainitkin on säädetty nyt aika tarkalleen puoleen vasta.
Taustakohinaa tai muuta sellaista ei ole, että olenko sittenkin melkein onnekas?
On vahvistinkin ollut ties millä alustalla erossa vaikka mistä, sillä ei näemmä ollut vaikutusta. Tuossa JVC:ssä on 2.5 voltin linjalähdöt ja gainitkin on säädetty nyt aika tarkalleen puoleen vasta.
Taustakohinaa tai muuta sellaista ei ole, että olenko sittenkin melkein onnekas?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa