Laadukas 6,5" erillissarja

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

EscMk3
-
Viesti:

Laadukas 6,5" erillissarja

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 17.5.2006 11:04

pitäisi hommata joku laadukas 6,5" 2-tie tai 3-tie erillissarja 200-300 euron hintaluokasta. mikä kannattaisi ostaa? olisiko dls ms6 hyvä sarja? vahvistimena on dls ca31 http://digitalsounddirect.co.uk/shop/pr ... /1435.html

xite
-

ViestiKirjoittaja xite » 17.5.2006 11:39

Itse voin suositella oman kokemuksen perusteella rainbow CMX 265 e-sarjaa. ovh. tuossa haarukassa ja tinkaamalla 200 €:n päälle :)

Jani2
-

ViestiKirjoittaja Jani2 » 17.5.2006 15:56

Mun mielestä r6a on keskiäänenä parempi ku ms6. Toki ms6:sta on tulossa nyt uusi malli ms6a, mikä on (ilmeisesti) parempi keskiäänenä ku tuo nykyinen ms6.

Kannattaas varmaan vaikka powersetistä kysyä tuota DLS:n up6:sta, ovh näyttäs olevan 375, mutta luulisin että ainakin jonkin verran on "ilmaa" tuossa. Tuolla pääsee jo paljon parempaan soundiinkin sitten olettaen että asennukset on muuten ok.

Yks vaihtoehto vois olla Hertzin HSK165, tätä en ole kuullut mutta "isot pojat" on jonkin verran kehunut. CD-T Audiolta löytyy tuohon hintaan myös hyvä sarja, samoin tuota em. rainbowta voi suositella. Jos on vähänkään ahdas paikka niin Monacorin neoset on hyvä valinta, soundi myös mun mielestä hyvä. Impactia myös on monet kehunut. Se on vähän kuka mistäkin tykkää, ei muutakuin kauppaan kuuntelemaan.

trbcr
-

ViestiKirjoittaja trbcr » 17.5.2006 17:13

Itse suosittelen oman kokemuksen perusteella hifitalon 3650I erillissarjaa. Ihan hyvältä alkaa omalla kohdalla kuulostamaan ja hinta ei ole mielestäni paha... ja siis on 3-tie sarja .

Jani2
-

ViestiKirjoittaja Jani2 » 17.5.2006 22:09

Hifitalon sarjan midit oli niin munattomat, että ne vaihdoin omassa autossa ms6:iin, silloin sen sain soimaan "jotenkin". Jotenkin vaan ymmärsin että tuo audaxin keskiääni olisi suomessa loppuunmyyty, eli onko tuota hifitalon settiä enää saatavilla? Korjatkaa ihmeessä jos olen jotain väärin ymmärtänyt.

trbcr
-

ViestiKirjoittaja trbcr » 18.5.2006 0:05

Olen jani2 (kaiman;) ) kanssa aivan samaa mieltä midien osalta. Meinasin niistä jo mainita, niissä on säästelty ilmeisesti. Olen itse jo hieman suunnitellut niiden vaihtoa. Audaxin valmistushan on lopetettu en tiedä hifitalon tilannetta sieltä pitäisi kysyä onko vielä varastossa. Luulisin, että vielä on. Mutta todellakin audax seas parivaljakko on hyväsointinen.
En toisaalta ymmärrä miksi nuo midit ovat ehkä sitten hieman munattomat jos noin voisi sanoa. Kyllä niitäkin kuuntelee, mutta hieman itseäkin kaivaa mieltä, saa nyt omalla kohdalla välttää joksikin aikaa. niiden sointi omalla kohdalla parani kun ripustukset hieman löystyivät.
Paras suositus on että pääsee testaamaan erisarjoja kaupoissa, jos vain tähän on mahdollisuutta. Toisen korvaan, kun toinen kuulostaa paremmalta. Ja itsensä vuoksi näitä kai enimmäkseen rakennellaan, joten niitä olisi mukava kuulla.
Onko jani2:lla kokemusta Hertz Es300 subista? Eli minkä kokoisessa kotelossa yms.

Jani2
-

ViestiKirjoittaja Jani2 » 18.5.2006 18:00

Eipä ole ES:ää koskaan missään autossa ollut, "isoveljeä" HX:ää kylläkin. HX:n ostaisin jos olis vähänkään subille tarvetta. Luulisin että ES on kyllä hyvä elementti hintaluokassaan ja eikös se kohtuu pieneen suljettuunkin (25l tms.) mennyt. Tämä vain arvailua.

trbcr: olis pari ms6:sia midejä myynnissä, jos kiinnostaa :)

Bulz^
-

ViestiKirjoittaja Bulz^ » 18.5.2006 18:09

DLS:n up6 mun mielestä ja powersetistä saa aika hyvät alet aina kuhan vaa kyselee ni kai ne ton vähä päälle 300:n voi tinkaa =)

axel
-

ViestiKirjoittaja axel » 18.5.2006 19:45

Itsellä edessä focalin 165 ja olen enemmän kuin tyytyväinen siihen. Focalit toimii autossa kun autossa ja todellakin kaikenlaiseen musaan/makuun (näin voisin ainakin kavereilta tulleen palautteen perusteella sanoo ja kehuttu paremmaks kun dls m6(kaverin autossa))

Myös varteen otettava vaihtoehto on audio systemin rx 165 k pro sarja jota en itse ole vielä henk koht. kuullut, mutta lukenut vain hyvää (hinta vähän kovempi, mutta setti sisältää 4 kickbassoo ja hinta kuitenkin "vain" ~340€)l

[Vähän ot]Lisäksi taakse asentaisin vain jonkun hyvin pienen/hillityn ja puhtaasti soivan subbarin, jonkun esim 8" tehdasreflexikotelossa olevan subin esim kotiteattisarjoista (kannattaa kokeilla ennenkuin alkaa selittelemään jotain). Pienemmillä subeilla musiikista voi jopa nauttia hyvillä etukajareilla toisin kuin nämä hirmu subit jotka työntää aivot pellolle; ne on sit ihan muuta luokkaa, sillon riittää jotkut boomboom aston kajaritkin tai vaikka orkkikset...

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 18.5.2006 20:13

subbarina on spl dynamicsin pro 10d4, ja se on ihan passeli. pitää katella tuota dls up6 sarjaa, jos vaikka sitä kokeilis.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 18.5.2006 20:16

ja mihin kohtaan ne diskantit kannattas laitella tuossa mk2 golffissa?

Dubsonic
-

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 18.5.2006 21:22

siihen missä kuulostaa hyvälle, esim a-pilariin suunnattuina siten et on sointi kohdillaan. jonkinverran vaatii säätöä ja kuuntelua ja säätöä ja kuuntelua mutta sitten on lopputuloskin hyvä.

Bulz^
-

ViestiKirjoittaja Bulz^ » 19.5.2006 0:27

aika hyvä paikka varmaa ku laittaa a-pilareihin =)

Jani2
-

ViestiKirjoittaja Jani2 » 19.5.2006 0:48

Melkein voisin sanoa, että kun diskantit suuntaa ristiin (kuljettajan puolelta apukuskin niskatukeen ja toisinpäin) niin yleensä vaihtoehtona paras (suosittelen ainakin koitettavaksi). Olettaen että järjestelmään ei dsp:tä ole tulossa.

Axel: Jos ny tuota OT:tä jatketaan, niin mä en tuota sun pointtia nyt oikein ymmärtänyt. Yleensä asennuksesta saa paremmin soivan ja autoon sopivamman jos tekee huolella. Nuo valmiit subit ei (yleensä) kuitenkaan laadullisesti mitään ihmeellisiä ole. Ja subi kotiteatterista autoon, tätä en nyt oikeen kyllä ymmärtänyt kun kotiteatterisubissa (jos puhutaan siis aktiivisesta, passiivisia nyt ei liiemmin edes ole) käyttöjännittekin on ihan jotain muutaku se auton 12V.

Itselläni on 12" subi ja se ei todellakaan työnnä aivoja pellolle, lähinnä vaan jatkaa siitä mihin freeairina soivat midit ei enää pysty. Ja JOS haluaa soittaa lujaa niin se vasta erillissarjalta vaatiikin, oikeastaan vielä enemmän kun se että soittaa "normaalivoimakkuuksilla".

Ja jos omaat Focalin Polyglass 165:n, niin kyllä se keskiäänenä on parempi ku ms6 (taas näitä mun mielipiteitä vaan), mutta sarjan diskantti ei ollut omaan korvaan hyvä.

axel
-

ViestiKirjoittaja axel » 20.5.2006 11:52

passiivista kotisubia tarkoitin ja kyllä joku tehtaan reflexikotelo (pienet sellaiset) on pirun hyviä ja varsinkin tehokkaita (jos ottaisin tosta elementin irti niin ei ainakaan omat taidot riittäis tekemään vastaavaa koteloa...), lisäks kun syöttää riittävästi tehoa niin saa todella nättiä ääntä esim
Kuva ja konttiinkin jää vielä tilaa

Ja en siis tarkottanu, että kaikki harrastaa tota "aivot pellolle" bassopainotteisuutta (subbareitakin on miljoonia erilaisia/kokoisia), itse ehkä metsästän liikaa sitä "neutraalisuutta" kuten kotikaiuttimilla. Makunsa kullakin, itse olen varmaankin aika ääripäässä :)

trbcr
-

ViestiKirjoittaja trbcr » 23.5.2006 13:37

jani2: En ole vielä aivan varma olenko heti ainakaan vaihtamassa. :) Mutta laita vain hinta noista mideistä vaikka mun sähköpostiin, jos kehtaat. Nimittäin kyllä ne nykyiset miditkin ovat alkaneet joltain kuulostaa. Nyt vain ongelmana on kuuntelu ja säätöhommissa vittumainen akunkenkä. Ilmeisesti kun se vähänkin hapettuu niin auto ei käynnisty mutta hifilaitteet kyllä toimii. Sittenkun vahvistimen virtajohdon ottaa pois vaikka vahvistin ei olisi edes päällä niin sitten auto lähtee käyntiin. Aika ongelmallista täytyy kokeilla lyijykenkää aluksi.
Sitten pieni ongelma on myös laturin vinkumisen kuuluminen, johtuu ilmeisesti pienistä johtomuutoksista jotka tein. Täytyy sekin alkaa tutkia kunhan tuon virtapuolen saa kuntoon.
Ajattelin aloitella tuossa huomenna tekemään sitä subikoteloa kun alkaa viikon loma. Olisikohan jokin 30 litraa liian suuri.. 25 valmistaja sanoo. Mutta epäilen, että ei liian suureksi menisi. Vai osaako joku sanoa?
Vielä noihin erillissarjoihin. Rainbowin erillissarjoja olen kuullut kehuttavan. Ja onhan täällä jo ehdotettukin rainbowia. Esim. Slc 365 sarja. Löytyy vaikka fanaticaudiolta. Itse kiinnostaisi kokeilla juuri tuota sarjaa, jos olisin ostoaikeissa. IMO:a vähän väliin.

lape85
-

ViestiKirjoittaja lape85 » 27.5.2006 10:29

just eilen asensin omaan passattiin vakiopaikoille ton rainbowin slx 265. ainakin on hinta/laatusuhteelta paras erkkasarja mitä on ollu.

Una
-

ViestiKirjoittaja Una » 27.5.2006 19:24

Kyselläänpä täällä vähän: Eli, kertokaapa millä erillissarjalla sais Leonin soimaan kovemmin kuin vakiokajareilla kun nuo VAG:n orkkiskajaritkin soi pelkällä soittimella jo suht kovaa? Peerlessin D.6? Speksien mukaan ainakin aika herkkä sarja, mutta onko muuten parempi sarja kuin edellinen omistamani DLS MS6.

Edellisessä autossa eli neloskoppasessa golffissa mulla oli edessä DLS MS6 2*100 watin vahvarin perässä. Niillä ei ainakaan auto soinut juurikaan kovempaa ja bassopää oli jopa hieman ponnettomampi kuin alkuperäisissä.

Eli nyt vinkkejä, mitkä on kovaa ja hyvin soivia sarjoja.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 27.5.2006 19:33

tuo voisi olla hyvä: http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=515
tuota on tullut itelle kateltua, kun vaan tuo rahapussi ois samaa mieltä noista ostohaluista =)

MIX
-

ViestiKirjoittaja MIX » 28.5.2006 20:07

kyllä noi dls ms6 soi tolla 2x100 warin teholla jos jatkuvaa niin reilusti paremmin kuin noi golffin alkuperäis elementit ja myös kovempaa . Sulla oli varmaan säädöissä vikaa jos bassopää oli ponnettomampi kuin vakioilla.

Una
-

ViestiKirjoittaja Una » 29.5.2006 16:33

kyllä noi dls ms6 soi tolla 2x100 warin teholla jos jatkuvaa niin reilusti paremmin kuin noi golffin alkuperäis elementit ja myös kovempaa . Sulla oli varmaan säädöissä vikaa jos bassopää oli ponnettomampi kuin vakioilla.

No, vahvarina mulla oli SPL Dynamicsin S-2002 ja oli säädetty siten että alkoi just ja just särkeä kun soittimesta oli volat melkeen tapissa (38/40). Pieni pelivara oli jätettynä jos sattuu hiljaisemmalla äänitasolla oleva äänite vastaan. Lisäksi käytin välillä ylipäästösuodinta vahvistimen minimissä eli 40Hz:n kohdilla, tästä en huomannut bassopäässä kuitenkaan mitään vaikutusta, lähinnä ajattelin että säästän elementtejä hieman subsonic-taajuuksilta. MS6:n särörajalla soitettaessa en myöskään missään vaiheessa huomannut että takana olleet alkuperäiskaiuttimet olisivat alkaneet särkeä, vaikka sitä olisi erikseen yrittänyt takapenkiltä/kaiuttimen vierestä kuunnellakin.

Toki on myönnettävä että kyllähän tuo MS6 alkuperäiskaiuttimia paremmin silloin soikin, mutta lähinnä keski- ja diskanttialueella.

Tuon bassopään eron orkkiskajareiden hyväksi huomasin vasta kun otin erillissarjan autosta myynnin takia pois.

Tuomaaa
-

ViestiKirjoittaja Tuomaaa » 29.5.2006 17:18

Aika uskomattomalta kyllä tuntuu, että MS6 häviäisi niille vakiokajareille nimenomaan tuolla midbasso taajuuksilla... Sekä äänenpaineessa, että etenkin soundissa... Oliko miten ne kaiuttimet kiinnitetty? Muovisista korokerenkaista on ainakin kuulunut huonoa palautetta. Kyllä väittäisin, että jos se kutonen on siinä ovessa kunnon tiiviillä esim. mdf renkailla kiinnitettynä niin kyllä toimii kohtuullisen hyvin midbassona. Siitä MS6 keskikaistasta voikin olla sitten jo montaa mieltä...

Yksi asia mikä auttaa kummasta on myöskin oven kunnollinen vaimennus ja sillä nimenomaan saa yleensä helposti sitä "munaa" siihen midiin...

Riku.J
-

ViestiKirjoittaja Riku.J » 29.5.2006 18:00

Onkohan kukaan tullut miettineeksi että jos kaiuttimet on uusia niitä pitäisi soitaa ainakin se 20 tuntia sisälle ennekun alkaa kuulumaan.

Itselläni on dls iridium 8" ja ne on ollut varmaan ainakin 4kk autossa kiinni ja nyt vasta alkaa tulemaan munaa midbassoon. Vielä kun kerkeään oven vaimentamaan paremmin.

trbcr
-

ViestiKirjoittaja trbcr » 29.5.2006 19:13

Tätä sisäänajoapa juuri. Varsinkin nämä bassopuolen elementit jäykkien ripustuksien takia. Itselläni ainakin nämä jo haukutut peerless:in midit ovat alkaneet jo jotenkin toimia. Tehoa niiltä vain tuntuu puuttuvan nyt. Jäävät Es300 "jalkoihin" eli siis subi erottuu erilliseksi,kun midit eivät tue bassopäätä jne. Mutta malttia ja säätämistä näiden hifien kanssa. Vaimennusta puuttuu itseltäkin ja se on todella tärkeää, kunhan loma koittaa niin eiköhän siihenkin tule muutosta tuossa pienien ruosteenpoistojen yhteydessä.

Una
-

ViestiKirjoittaja Una » 29.5.2006 21:55

Joo, enpä tosiaan tiedä mistä johtui tuo ettei niiden sointi mielestäni kovin paljoa kovempi ollut, mutta kyllähän mulle ne muoviset korokerenkaat siellä oli, liekö sitten ollut niiden syytä. Ja kyllä sisäänajoaika varmasti tuli ylitettyä roimasti, varmaan jo ensimmäisen kuukauden sisään asennuksesta :)

Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”