6,5"-erillissarja (DLS) Audi 80 etupäähän - mahdoton yh

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

hautajok
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.8.2005 20:22

6,5"-erillissarja (DLS) Audi 80 etupäähän - mahdoton yh

ViestiKirjoittaja hautajok » 15.8.2005 20:41

Eli kyseessä oleva auto on B4-korinen vm. 92 Audi 80.

Tarkoitus olisi ensi viikolla ryhtyä autohifiasennuspuuhiin, ja nyt on sitten käynyt niin kuin pelkäsin: Nälkä on kasvanut syödessä aika hurjasti (500e budjetti ->1300e.....)

Muut tavarat on nyt jo hankittu, enää tarvitsee vain etupää rakentaa. Edessähän on 4" koaksaalikauittimet, ja ne on tarkoitus vaihtaa erillissarjaan. Tarkoituksena alkuun oli laittaa sinne DLS PS4 tai R4A
setti, mutta sitten loppui usko 4" midbasson tuottamiseen.

Jossain aikaisemmassa thredissä oli mainittu, että kaiuttimen kojelaudalla sijaitsevan aukon saa suurennettu 5,25":ksi kohtalaisen näppärästi.

Nyt kysyisinkin, onko kukaan tehnyt operaatiota, jossa kaiuttimen paikka olisi suurennettu 6,5":seksi? Siis kohtalaisella työmäärällä...? KAIKKI kokemukset kaiutinaukon suurentamisesta ovat tervetulleita.

Niin, ja se sarja mitä siihen olen sovittamassa, on DLS MS6, kiitos kaunopuheiden ja suositusten.


Janne

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 16.8.2005 17:41

Kyllähän sinne saa tehtyä vaikka minkälaisen reiän tahansa, kun otat kojelaudan irti. Ainakin muistelisin tuon 5,25"-reiänteon jäljiltä, että hyvin mahtuisi isompikin ämyri.

hautajok
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.8.2005 20:22

ViestiKirjoittaja hautajok » 16.8.2005 19:23

Juatiinsa. Kuulostaa varsin hyvältä. Kojelauta kyllä saa kyytiä asennuksien yhteydessä, ja nyt siis uskoisin että kaadun tuohon MS6-sarjaan.

Miten muuten, minkä sarjan itse sinne olet asentanut? Ja miltä midbasson toisto tuntuu? Entäpä minkälailla teit tuon lisäreijän...? Tarvitsitko minkälaisia työkaluja ja materiaaleja sen tekoon?

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 16.8.2005 21:51

Itse laitoin kiinni DLS B5 -sarjan. En ole hifisti, mutta tuntuu midbasso olevan aika hukassa, ongelmahan varmaan poistuisi paremmalla erkkasarjalla tai sitten ihan tekemällä mideille paikat oviin.
Suurensin kaiutinreikää paineilmavingula kojelaudan ollessa paikallaan, loiva tuulilasi hieman vaikeutti hommaa. Joten suosittelen, että jos tekee isompaa reikää, niin kannattaa ottaa se kojelauta irti niin pääsee helpommalla. Kojelaudan sisällä on ohut peltilevy, joten vähän puukkoa tehokkaaman laitteen käyttö on suositeltavaa.

hautajok
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.8.2005 20:22

ViestiKirjoittaja hautajok » 16.8.2005 22:31

Just just.. No tuota vastausta vähän pelkäsinkin. Mutta joo, päätös on siis hyvin helppo. Täytyy yrittää nähdä vähän enemmän vaivaa ja vääntää ne 6,5" erillissarjat sinne. Kiitoksia paljon tästä infosta ja avusta:)

Muuten, miten ihmiset ovat sijoittaneet vahvistimen Audiin? Itse mallailin konkkaa subbarin kylkeen, ja vahvistinta hattuhyllyn alle nurin päin, tai vaihtoehtoisesti kiinni takaselkänojaan.

Entäpä ootteko köyttäneet subbakoteloita kiinni miten kontiin?

Kaikki jeesi ja vinkit edelleen kalliita:)

t. Janne

MJo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja MJo » 17.8.2005 11:04

Tuossa eräs esimerkki Audin asennuksista

http://personal.inet.fi/koti/mika.lirkki/s2/index.html

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 17.8.2005 12:13

MJo: muuten hyvä, mutta tässä on puhuttu sedanin hifistyksestä, ja Mikan sivuilla on Coupe kyseessä...

Vähän on ainakin Coupen kontissa tilaa vahvistimille, mutta kyllä sieltä jostain löytyy paikka. Itse tein subikotelon lasikuidusta kontin kylkeen, jostain viestistä voi löytyä linkki kuvaan.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 17.8.2005 18:07

Siellä on tuulettimen kanavat hieman edessä 6.5" emelentille. 5.25" meni ilman suurempia ongelmia, mut 6.5" joutuu jo varmasti taistelemaan. Jos kohottaa hieman niin varmaan menee. Ja mid-basso jää molemmilla elementeillä hieman vaisuksi(varsinkin ilman vahvistinta), koska kojelauta ei oikein toimi kotelona, toisin kuin ovi. Paras ratkaisu olisi tehdä oviin kotelot. On aika paska homma 80:iin kun on ne lokerot ovessa. Ja kaikkein paras olisi 3-tie sarja, jos saisi midit oviin ja keskiääni 4" alkuperäiseen reikään ja diskantti vaikka a-pilariin.

hautajok
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.8.2005 20:22

ViestiKirjoittaja hautajok » 17.8.2005 18:41

Oikein hienolta vaikuttaa tuo asennus tuohon coupemalliin:) Kojelauta näyttää ihan samanlaiselta, sekä ovet, joten tuo asennus olisi mahdollinen. Ainut vain, että en ole aivan noin ammattimaista asennusta aikonut tehdä. Ei ole oikein taitoa, eikä aikaakaan:(

Mutta mutta.. Joo, vahvistinhan sinne etupäälle tulee. konttiin tulee Pioneerin A700PRS 4-kanavainen vahvistin, josta siltaus kahesta kanavasta subille. Ja edellämainitusita syistä, en ole kolmitiesarjaa rakentamassa. Olisi tietysti paras vaihtoehto, mutta nyt on tarkoitus saada hyvin soiva ja helposti asennettava perussetti.. Aikaa kun on vain pari päivää tuon muokkaukseen.

Pitää nyt sitten varautua tuohon korotukseen, mutta eiköhän se onnistune. Pitää vain kuviosahalla muokata sopivat korotusrenkaat sitten. Miten, onkos siellä kojelaudan alla joku hyvä paikka, että kaiuttimet saa asennettua mahdollisimman tukevasti paikoilleen?

t. Janne

jullimon
-
Viestit: 159
Liittynyt: 13.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja jullimon » 17.8.2005 23:41

Paras ratkaisu olisi tehdä oviin kotelot. On aika paska homma 80:iin kun on ne lokerot ovessa.


Tää menee karvan ohi aiheen mutta pistämpä oman rojektin pari kuvaa noihin ovi-asennuksiin.
Tuon oven sivukotelon porailin niiteistä irti pahvin takapuolelta ja sitten eikun suunnittelemaan.Eli tuo "säilytyskotelon" pohja on osa ovikoteloa.(sitten kun projekti valmistuu...)

http://i6.photobucket.com/albums/y230/j ... 500365.jpg
eli kotelo vielä vähän vaiheessa...
http://i6.photobucket.com/albums/y230/j ... 500363.jpg
...suurinpiirtein hollillaan...
http://i6.photobucket.com/albums/y230/j ... 500369.jpg
...ja kotelo keinokortongilla päällystettynä.

Oviin olis tarkotus pistää pari hertzin 6 1/2 per puoli.Tällä hetkellä homma on jäissä koska samalla olis tarkotus muuttaa veivilasit sähkötoimisiks,oikeiden osien luovuttaja vielä uupuu.

Subikotelon pulttasin hattuhyllyyn kiinni 10mm pulteilla ja muttereilla,ei todellakaan paras ratkaisu mutta tuo audin rontti on muutenkin aika veemäisen muotonen.Alapuolelta tein vielä tuen kotelolle varakumin kiinnityksestä.

hautajok
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.8.2005 20:22

ViestiKirjoittaja hautajok » 18.8.2005 0:00

Jullimon: Hienoilta näyttää kyllä, mutta jos saan ihmetellä, niin aika jännä ratkaisu tuo kahden midbasso-elementin käyttö.. Meinasitko laittaa eri jakoalueille ne vai kuinka? Ei siinä, jos sillä saa paremman äänen, niin mikäs siinä:) Itselleni ei tuollainen ole juolahtanutkaan mieleen..

Pystytkös heittään kuvia tosta subbarin kiinnityksestä. Rupesi kiinnostamaan tuo ratkaisu kohtalaisen paljon :)

Janne

jullimon
-
Viestit: 159
Liittynyt: 13.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja jullimon » 18.8.2005 11:53

Kyllä ne meinasin ihan samalle jakoalueelle laittaa,tiedä sitten onko tuossa järkeä muttamutta...:) Kaksin aina kaunihimpi vai miten se vanha viidakon sananlasku menee.
Koitan taikoa jotain kuvia tosta kotelon kiinnityksestä pikapuoliin

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 18.8.2005 15:50

Saahan tolla kahella elementillä paljon mökää ainakin aikaan. Onko sulla hautajok DSP:tä? Tai jotain vastaavaa ekvalisaattoria soittimessa, niillä saa kohtalaisesti muunneltua ääntä jos tuntuu että yläbasso jää vaimeaksi. Jja tietysti kun saa vielä subin jä midien jakotaajuudet kohdalleen nii kyllä siitä ihan hyvä systeemi tulee. Se hyvä puoli tuossa kojelauta asennuksessa on että musiikki/laulaja kuulostaa olevan siinä pään korkeudella, edessä eikä jossain epämääräisessä paikassa jalkotilassa.

hautajok
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.8.2005 20:22

ViestiKirjoittaja hautajok » 18.8.2005 19:47

Soittimena on Pioneerin DEH-7400MP. Vanha malli, mutta säädöiltään kohtalaisen monipuolinen. Tuntuu löytyvän jakaria suuntaan jos toiseen, mutta DSP:tä tuosta ei tietäkseni löydy. Olen näpelöinyt sen korvaajaa, eli 7700, ja tuntuu olevan sama soitin hyvin pitkälti.

Ja joo, olen kuullut että tuo kojelauta-asennus on hyvä. Ei tuo noilla 4" koaksaaleilla nyt sijoituksen suhteen pahalta kuulosta... mutta se ääni................. argh... kohta neljä vuotta pitäny autoa, ja koko ajaan kärsiny noista alkuperäiskaiuttimista.. Nyt sitten riitti.


Janne

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 18.8.2005 20:32

Tuossa hiukan asiaa kojismidiasennuksesta.

hautajok
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.8.2005 20:22

ViestiKirjoittaja hautajok » 18.8.2005 22:08

yes... ihan mielenkiintoinen thredi.. ja osaltaan vähän pelottava:)

Semmosta vain, että onkos tuohon audiin kuinka helposti rakennettavissa tukeva asennus mideille? Meinasin vain, että elementit tulevat vahvistimen perään, että olisi hyvä jos asennus oisi tosiaan tukeva...

Ja btw... ihmiset jotka tuntevat MDS:n sarjat, eroaako MS5 ja MS6 kuinka paljon toistoltaan? Pääsen vasta lauantaina itse koekuuntelemaan, jolloin teen päätöksen sitten kumman otan. MS6 houkuttaa, mutta mutta....

Janne

hautajok
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.8.2005 20:22

ViestiKirjoittaja hautajok » 18.8.2005 22:33

Veilä sellainen asia, että onko audi 80:sten hifistämisen jälkeen porukalla ollut tarvetta vaimentaa autoa? En välttämättä itse jaksa siihen hommaan ryhtyä, mutta jos kommentit ovat sitä luokkaa että kaikki alkaa rämiseen, niin sitten kait se on pakko.

Ilmeisesti ovet ovat ensisijainen, ja kontti, mitkä kannattaa bitumimatolla vuorata jotenkin? Ilmeisesti noista massoista ei hirveän hyvä jälkeä, ainakaan edullisesti tule..?

Täytyy myöntää, että itse olen täsäkin asiassa ihan vihreä, ja toivoisinkin, ettei hommaan tarvi ryhtyä, kun soitto ei tule mitään luukutusta olemaan.

t. Janne

jullimon
-
Viestit: 159
Liittynyt: 13.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja jullimon » 19.8.2005 1:25

Ovet olis ainakin jumalattoman helpot vaimentaa jonkin sortin sössöllä kun lasi ja karmi katoaa kun avaa neljä pulttia.Tuokin olis joskus tulevaisuudessa rojektiosastolla.
Edittiä: tosiaan kun ovipahvit on pois ekaks....

hautajok
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.8.2005 20:22

ViestiKirjoittaja hautajok » 19.8.2005 8:36

Suosituksia sössöksi? Käykös esim. pelkkä alustamassa?

jullimon
-
Viestit: 159
Liittynyt: 13.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja jullimon » 19.8.2005 11:37

Meinasin ite ainakin bitumimattoa laittaa,riittää mulle.Onhan noita kaikenmoisia noisekillereitä sun muita.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 19.8.2005 16:19

Jos ei ole tarkoituksena mahettomasti tykittää jytää autossa, niin ei välttämättä tarvi vaimentaa. Tosin mukavampaahan on, kun ulkopuoleltakin tulevat äänet (rengasmelu yms.) vaimenee.
Missään nimessä ei alustamassaa auton sisäpuolelle, olen kokeillut, enkä voi suositella. Itse olen lätkinyt konttiin ja kylkiin 4 mm bitumimattoa sekä ~10 milliä paksua vaimennushuopaa, ei rämise. Ainoastaan takakontin ilmanvaihtoluukkujen suojamuovit lärpättää, jos subi soi kovaa.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa