Ajotietokone toimii, mutta viiksen nappulat menevät tilttiin

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

Ajotietokone toimii, mutta viiksen nappulat menevät tilttiin

ViestiKirjoittaja Hart » 17.11.2015 15:18

Tänään alkoi probleema, joka vetää sanattomaksi minut.

Ajotietokone toimii kuten kuuluukin, mutta viiksen MFA:ta ohjaavat napit (ylös, alas, reset) eivät. Mystiseksi menee siinä, että kun laittaa virrat päälle niin pääsee liikkumaan yhden valikon ylös tai alas. Sitten tilttaa eikä tottele nappeja enää. Taas jos virrat pistää päälle, niin pystyy kerran painamaan, sitten jälleen tilttaa.

Saako jostain jännitepiikin, joka lamaannuttaa toiminnan vai mitä ihmettä?
Viimeksi muokannut Hart, 18.11.2015 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.11.2015 15:32

Tekeekö saman siis kaikilla kolmella napilla? Viikseä melkein suosiolla vaihtoon..

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 17.11.2015 16:15

Millään napilla ei tapahdu mtn kun menee tilttiin. Tosiaan kun virrat laittaa päälle niin kerran saa painettua nappia niin että tottelee. Tapahtuuko siis jokin virtapiikki mikä tilttaa tuon ja se laukeaa kun virea kääntää pois?

Vaatiiko uusi viiksi uudelleenkoodauksen vai toimiiko suoraan plug & play?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.11.2015 17:05

Jos samanlaisen viiksen laitat niin ei tarvi koodailla, akku irti kun irrottelet rattia että ei herjaa sitten airbagistäkään.

Veikkaan että viiksen sisällä elektroniikka vähän rikki ja ohjaa virtoja vääriä reittejä, yksi painallus rekisteröityy ennenkuin viiksi tai ecu/mittaristo vetää suojatilan päälle.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 13.12.2015 10:29

Tämä selvisi muutaman mutkan kautta. Nyt syksyllä sateiden aikaan kostui lattiamatto apukuskin puolelta. Sen kuivattelin ja paikallistin vian raitisilmasuodattimen kotelon juuren.

Samalla havaintona oli kuskinpuolella patoutunut vesi siihen käsijarruvaijerin läpiviennin kohtaan. Vaikka kuskin matto tuntui kuivalta, niin mattoa nostaessa löytyi vähän kosteutta kuskin jalkotilasta. Vettä oli päässyt siis luikahtamaan siitä läpiviennistä.

Kuivatteluoperaation jälkeen viiksi on toiminut eli joku vesihelmi oli eksynyt vain väärään kohtaan.


Tähän kerrotaan extrana vilkkuviiksestä. Vilkun rele alkoi naputtaa omia aikojaan random tahdilla. Variantclubilta bongasin, että syynä on viiksen juureen kerääntynyt rasva, joka alkaa kenkkuilemaan. Ostin elektroniikkakomponenttien puhdistusspraytä, sitä sopiva spreijjaus viiksen juureen ja releen naputus väärään aikaan loppui.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa