Moro!
Niinkuin otsikko kertoo, omassa Passatissa ei ollenkaan lämpene kumpikaan etupenkki, vaikka perslämmitin olis ollu päällä monta tuntia vitosella. Mikäköhän vikana, termostaatti tuli ensimmäisenä mieleen, mutta mistä se Passatissa löytyy? Onko vastukset kalliit jos ne joutuu vaihtamaan?
Toinen ongelma on lämmityspuhallin tai ylipäätään auton puhallinjärjestelmä. Itsellä ei siis ole ilmastointia vaan ihan normi puhallin. Puhaltimen "nopeus" kytkin jumittaa. Eli kun laittaa nollalle niin ilmaa tulee silti ihan hiljaa, eli kokonaan laitetta ei saa pois päältä. Kun laitat ykköselle niin puhallinnopeus ei kasva. Laitat kakkoselle ei tapahdu mitään muutosta, paitsi jos kytkimestä vetää matkustamoon päin ja päästää irti niin kytkee 2-puhalluksen päälle. Kolmosella eikä nelosella mitään vaikutusta vaikka kuinka painelis ja vetelis kytkintä. Vitosta en muista onko autossa, mutta samapa tuo sillä vaikutusta ei ole mihinkään. Onko minkälainen vika? Kenties yleinen? Onko kuinka kallis korjata?
3B Passatin istuimenlämmittimet eikä puhaltimenkytkin toimi
Valvoja: ffp jäsenet
Etupenkeissä lämpöä säätää termistori (ntc-vastus), jonka toiminta perustuu resistanssin alenemiseen lämpötilan noustessa. Testaa ensin penkin alle tulevasta liittimestä jännite sekä termistorille, että lämmityselementille (liitin muistaakseni vihreä, neljä johtoa). Jos siihen asti tulee, niin vika on joko poikki hirttäneessä lämmityselementissä tai ntc-vastuksen johdotuksessa, mahdollisesti kummassakin.
Omaa korjatessa kolvasin lämmityselementistä yhden kohdan ja muutin elementin johtimen kulkua siten, ettei menisi fyysisen rasituksen takia niin helposti poikki.
Termistorin kahden sadasosaneliömillin paksuiset johdot vaihdoin myös kestävämpiin, vaikka piuhat olivatkin kunnossa, mutten halunnut ottaa riskiä hajoamisesta heti asennuksessa tai pian sen jälkeen.
Puhallinongelmaan voisin arpoa ratkaisuksi uutta moottoria / puhaltimen kytkintä.
Omaa korjatessa kolvasin lämmityselementistä yhden kohdan ja muutin elementin johtimen kulkua siten, ettei menisi fyysisen rasituksen takia niin helposti poikki.
Termistorin kahden sadasosaneliömillin paksuiset johdot vaihdoin myös kestävämpiin, vaikka piuhat olivatkin kunnossa, mutten halunnut ottaa riskiä hajoamisesta heti asennuksessa tai pian sen jälkeen.
Puhallinongelmaan voisin arpoa ratkaisuksi uutta moottoria / puhaltimen kytkintä.
Etupenkeissä lämpöä säätää termistori (ntc-vastus), jonka toiminta perustuu resistanssin alenemiseen lämpötilan noustessa. Testaa ensin penkin alle tulevasta liittimestä jännite sekä termistorille, että lämmityselementille (liitin muistaakseni vihreä, neljä johtoa). Jos siihen asti tulee, niin vika on joko poikki hirttäneessä lämmityselementissä tai ntc-vastuksen johdotuksessa, mahdollisesti kummassakin.
Omaa korjatessa kolvasin lämmityselementistä yhden kohdan ja muutin elementin johtimen kulkua siten, ettei menisi fyysisen rasituksen takia niin helposti poikki.
Termistorin kahden sadasosaneliömillin paksuiset johdot vaihdoin myös kestävämpiin, vaikka piuhat olivatkin kunnossa, mutten halunnut ottaa riskiä hajoamisesta heti asennuksessa tai pian sen jälkeen.
Puhallinongelmaan voisin arpoa ratkaisuksi uutta moottoria / puhaltimen kytkintä.
Kiitos Jimme nopeasta vastauksesta! Mittaan huomenna NTC-vastuksen ja laitan viestiä miten kävi. Onko sulla tietoa missä hinnoissa liikutaan jos pitäisi lämmityselementti uusia? Vastus ei varmaankaan kallis ole ja avioniikka-asentajana kyllä sähköhommat sujuu ;)
Mietin juuri itsekin tuota johtojen vaihtoa vähän kestävempiin. En kumminkaan ole vielä sitä tehnyt kun ei lämpöäkään tule penkkiin. Harmillista, kun vielä molemmat penkit kylmänä :(
Puhallin ongelma löytynee varmaankin kytkimen päästä. Moottori toimii ja puhaltaa sekä välillä isommille nopeuksille vaihdettaessa saattaa toimia jos kytkimestä pitää kiinni. Tuskin kumminkaan vika on siinä itse muovikytkimessä, vaan sen alla on kenties potentiometri tai liuskakytkin (entiedä varmaksi?). Luulisin, että sen vaihto onnistuisi, mutta ei sekään varmaan ihan ilmainen osa ole jollei tarvikkeena saa. Kieliä voisi kyllä yrittää taivuttaa että kontakti olisi parempi. Kokeilen näitä huomenna ja tottakai lisää vinkkejä otan vastaan, sillä nämä omani ovat vaan veikkauksia ja arvailua.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa