Ajattelin näppärästi selättää RNS-510:n vahvistimen herätteen puuttumisen käyttämällä Rockford fosgaten 3sixty DSP:tä, jonka saa käynnistymään tulosignaalien kytkemisellä. 3sixty toimii oikein hienosti, mutta RNS-510 aiheuttaa ongelmaa, koska sen jännitetasot kaiutinlinjassa nousevat 5.5 volttiin heti kun avaa ovet lukosta (RNS alkaa lataamaan käyttöjärjestelmäänsä), eikä silloin kun musiikki alkaa kuulua (Esim. auton käynnistämisessä). Lisäksi tasot pysyvät ylhäällä yli 5 minuuttia ovien lukitsemisen jälkeen (RNS valmiustilassa).
Pystyykö VCDS:llä koodaamaan RNS:n käynnistystä, niin ettei se käynnistä vahvistintaan ennen kuin laite on kokonaan käynnissä? Onko kukaan keksinyt toimivaa ratkaisua vahvistimien heräteasiaan? Ehdotuksia otetaan vastaan, poislukien soittimen vaihtoehdotukset.
RNS-510 + Rockford fosgate 3sixty
Valvoja: ffp jäsenet
RNS-510 + Rockford fosgate 3sixty
Viimeksi muokannut William, 22.10.2009 19:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos sulla on sähköteknisesti kertoa tarkempia speksejä niin sitten olisi periaatteesa kaikki mahdollista.
Toiset ratkaisut voi tulla "itsestään" ja toiset voi vaatia insinööriä. Jos ei muuten niin ehdotan että annetaan lisää speksejä.
Tai sitten joku fiksumpi löytää Ebaystä kaikki tarvittavat :)
Mutta ongelmat on tehty ratkaistaviksi, joten kerro lisää?..
Toiset ratkaisut voi tulla "itsestään" ja toiset voi vaatia insinööriä. Jos ei muuten niin ehdotan että annetaan lisää speksejä.
Tai sitten joku fiksumpi löytää Ebaystä kaikki tarvittavat :)
Mutta ongelmat on tehty ratkaistaviksi, joten kerro lisää?..
Ekassa viestissä jäi kertomatta varsinainen ongelma, eli vahvistimien ja DSP:n liian aikainen käynnistyminen aiheuttaa ongelmaa, koska starttaus ottaa niin paljon virtaa, että DSP sammuu ns. väkivaltaisesti, josta seuraa melkoinen häiriöpiikki vahvistimille.
Helpoimmin ongelman korjaisi erillisellä kytkimellä, mutta se ei ole kovinkaan käytännöllinen ratkaisu. Viivepiirikin vähentäisi ongelmatilanteita, jos viipeen laittaisi pitkäksi, mutta ei sekään ole kunnollinen ratkaisu. Myös jännitesyöttöä voisi parantaa esim. suurella kondensaattorilla. Parhaimman tuloksen saisi, jos rakentaisi CAN-solmun, joka käynnistäisi ja sammuttaisi vahvistimet sopivassa kohdassa, mutta se onkin sitten työmäärältään aivan eri luokkaa.
Tein tänään lisää tutkimusta. VCDS:llä ei saa muutettua RNS-510:n käynnistymistä. Lisäksi havaitsin laitteessa virheilmoituksen:
Joka liittynee liian vanhaan CAN gatewayn versioon. Minulla se ei kuitenkaan aiheuta toimia, koska 510:ssä on vanha firmware, enkä oikein usko että se aiheuttaisi kuvailemaani ominaisuutta.
Edit: Niin ja ajoneuvo on Golf 5.
Helpoimmin ongelman korjaisi erillisellä kytkimellä, mutta se ei ole kovinkaan käytännöllinen ratkaisu. Viivepiirikin vähentäisi ongelmatilanteita, jos viipeen laittaisi pitkäksi, mutta ei sekään ole kunnollinen ratkaisu. Myös jännitesyöttöä voisi parantaa esim. suurella kondensaattorilla. Parhaimman tuloksen saisi, jos rakentaisi CAN-solmun, joka käynnistäisi ja sammuttaisi vahvistimet sopivassa kohdassa, mutta se onkin sitten työmäärältään aivan eri luokkaa.
Tein tänään lisää tutkimusta. VCDS:llä ei saa muutettua RNS-510:n käynnistymistä. Lisäksi havaitsin laitteessa virheilmoituksen:
Koodi: Valitse kaikki
Address 37: Navigation Labels: 1T0-035-680.lbl
Control Module Part Number: 1T0 035 680 A HW: 1T0 035 680 A
Component and/or Version: RNS-MID H05 1020
Software Coding: 000004000000000000
Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
ASAM Dataset: ------------------------- ------ ()
3 Faults Found:
01042 - Control Module; Not Coded
000 - -
Freeze Frame:
Fault Status: 01100000
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 1
Reset counter: 145
Mileage: 90888 km
Time Indication: 0
Joka liittynee liian vanhaan CAN gatewayn versioon. Minulla se ei kuitenkaan aiheuta toimia, koska 510:ssä on vanha firmware, enkä oikein usko että se aiheuttaisi kuvailemaani ominaisuutta.
Edit: Niin ja ajoneuvo on Golf 5.
Not coded tarkoittaa, ettei Can-Gatewaylle (tai mittaristolle) ole 'ruksattu' RNS:ää olemassa olevaksi.
Itsellä oli vastaavia ongelmia Blaukkarin THA pnp:n kanssa, mutta siinä ongelmat olivat sitä luokkaa, että alkuperäinen RNS2:n luuli kaiuttimien olevan oikosolussa startin jälkeen ja vaimensi RNS2:n voluumin. Ongelman ratkaisin sillä, että ostin CAN-palikan joka kertoo koska sytytysvirta on päällä. Sytytysvirta tietenkin ohjasi THA:n käynnistymistä.
Itsellä oli vastaavia ongelmia Blaukkarin THA pnp:n kanssa, mutta siinä ongelmat olivat sitä luokkaa, että alkuperäinen RNS2:n luuli kaiuttimien olevan oikosolussa startin jälkeen ja vaimensi RNS2:n voluumin. Ongelman ratkaisin sillä, että ostin CAN-palikan joka kertoo koska sytytysvirta on päällä. Sytytysvirta tietenkin ohjasi THA:n käynnistymistä.
Tuo Dietz on varmasti hyvä ratkaisu aftermarket-laitteen kanssa, kun sinne tarvitaan muutakin kuin herätevirta.
Quadlock-liittimestä 4, pinnistä 10 löytyy heräte cd-soittimelle, mutta se käyttäytyy samalla tavalla kuin kaiutinlähdötkin, eli jännite on kytkettynä aina, kun RNS-510 on muussa tilassa kuin nukkumassa.
Mittailin sulaketaulua ja löysin useita paikkoja, joista löytyy kl.15 - syöttö, joten otan herätteen sieltä. Huono puoli asiassa on se, että nyt pitää virrat olla päällä, jos haluaa kuunnella musiikkia.
Quadlock-liittimestä 4, pinnistä 10 löytyy heräte cd-soittimelle, mutta se käyttäytyy samalla tavalla kuin kaiutinlähdötkin, eli jännite on kytkettynä aina, kun RNS-510 on muussa tilassa kuin nukkumassa.
Mittailin sulaketaulua ja löysin useita paikkoja, joista löytyy kl.15 - syöttö, joten otan herätteen sieltä. Huono puoli asiassa on se, että nyt pitää virrat olla päällä, jos haluaa kuunnella musiikkia.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa