eli 96 vuoden 1.9 afn golffi
Koitin lueskella aikaisempia viestejä mutten mielestäni löytänyt täysin vastaavaa ongelmaa.
Lämppärin puhallin toimii satunnaisesti. Toimiessaan kaikki asennot toimii ja manuaalisen ilmastoinnin valo syttyy. Vastaavasti kun lämmittimen puhaltimet lakkaavat toimimasta ei ilmastoinnin ilmaisin valo syty. muuten kaikki sähköt tuntuvat toimivan normaalisti.
Vaihdoin etuvastuksen(motonetin osa 48-8658), mutta ei auttanut. autossa on myös jälkiasenteinen eberi.
Kiitos avusta!
Golf 3 lämppärin puhallin toimii/ei toimi
Valvoja: ffp jäsenet
Eberin perässä oleva vaihtorele joka ohjaa puhallinta vois olla rikki... löytyy jostain eberin johtosarjan varrelta ja on ihan perusrele (vaihtokärjellä) joita saa varaosaliikkeistä ja marketeistakin... Itellä on pari hajonnut niin että puhallin ei ole toiminut kuin lisälämmitin päälllä (eli siis releestä on avautuva kärki kaput)
Voi toki olla muukin kontaktihäiriö kun puhaltimen sähköt on muutettu kiertämään tuon releen kautta (konehuoneessa)
Voi toki olla muukin kontaktihäiriö kun puhaltimen sähköt on muutettu kiertämään tuon releen kautta (konehuoneessa)
Eipä ratkennut vieläkään...
Eberin rele vaihdettu ja eberi tuntuu toimivan.
Puhallin oli mykkä kaksi päivää ja tänään aamulla alkoi taas toimia. Saas nähä kauan kestää. Eeberi ei saa myöskään puhallinta päälle.
Eniten ihmetyttää tuo ilmastoinnin merkkivalon toiminta. Se toimii samalla puhaltimien kanssa. Eli valo ei syty kun puhaltimet ei toimi.
Alkaa olla aika kiusallinen vaiva näin syksyllä.
*edit* tänään teki seuraavan eli kun flekti alkoi toimimaan se toimi myös kun palasin autolle ja käänsin avaimesta. Heti kun auton starttasi flekti sammui. Mitkä kaikki vaikuttaa tohon flektiin käsittääkseni jonkun releen tehtävä oli sammuttaa flekti käynnistyksen ajaksi.
Eberin rele vaihdettu ja eberi tuntuu toimivan.
Puhallin oli mykkä kaksi päivää ja tänään aamulla alkoi taas toimia. Saas nähä kauan kestää. Eeberi ei saa myöskään puhallinta päälle.
Eniten ihmetyttää tuo ilmastoinnin merkkivalon toiminta. Se toimii samalla puhaltimien kanssa. Eli valo ei syty kun puhaltimet ei toimi.
Alkaa olla aika kiusallinen vaiva näin syksyllä.
*edit* tänään teki seuraavan eli kun flekti alkoi toimimaan se toimi myös kun palasin autolle ja käänsin avaimesta. Heti kun auton starttasi flekti sammui. Mitkä kaikki vaikuttaa tohon flektiin käsittääkseni jonkun releen tehtävä oli sammuttaa flekti käynnistyksen ajaksi.
Yksinkertaistetusti:
Virtalukko ohjaa apurelettä jolta saa virtansa lähes kaikki "apujärjestemät" omien sulakkeidensa kautta.
Puhaltimen virta tulee sulakkeelta nopeudenvalintakytkimelle josta menee etuvastuspaketille ja siitä moottorille.
Jos rele tai virtalukko on syyllisiä pitäisi olla muitakin toumimattomia laitteita samaan aikaan (takalasin lämmitin, pyyhkimet, Ehkä ajovalotkin, yms..)
Tuosta ilmastoinnin merkkivalosta en osaa sanoa mitään, sillehän saatta tulla virta siitä puhaltimen kytkimeltä..
Webasto/eberi on yleensä kytketty siten, että sulakkeelta puhaltimen kytkimelle tuleva johto on katkaistu ja kierrätetty sen lisälämmittimen vaihtoreleen kautta. Jos ko. releelle ei tule ohjausta niin puhallin saa sähkön normaaliin tapaan auton sulakkeelta. Kun lisälämmitin on päällä ja jäähdytysneste lämmintä (30 astetta?) niin lisälämmitin antaa releelle komennon ja puhallin saa sähköä lisälämmittimen sulakeboksissa olevan puhaltimen sulakkeen kautta suoraan akusta.
Tuo satunnainen puhaltimen toiminta saattaa johtua myös loppuun kuluneista puhaltimen hiilistä, eli ne eivät saa aina kosketusta.. Tuon ei kyllä pitäisi millään tavalla vaikuttaa muihin sähköihin.
Toivottavasti tämä jotenkin auttaa vian löytämistä. Ja ihan jokainen yksityiskohta ei välttämättä päde juuri 3-koppassa, mutta suunnilleen näin on vw-noita sähköjä toteuttanut :)
Virtalukko ohjaa apurelettä jolta saa virtansa lähes kaikki "apujärjestemät" omien sulakkeidensa kautta.
Puhaltimen virta tulee sulakkeelta nopeudenvalintakytkimelle josta menee etuvastuspaketille ja siitä moottorille.
Jos rele tai virtalukko on syyllisiä pitäisi olla muitakin toumimattomia laitteita samaan aikaan (takalasin lämmitin, pyyhkimet, Ehkä ajovalotkin, yms..)
Tuosta ilmastoinnin merkkivalosta en osaa sanoa mitään, sillehän saatta tulla virta siitä puhaltimen kytkimeltä..
Webasto/eberi on yleensä kytketty siten, että sulakkeelta puhaltimen kytkimelle tuleva johto on katkaistu ja kierrätetty sen lisälämmittimen vaihtoreleen kautta. Jos ko. releelle ei tule ohjausta niin puhallin saa sähkön normaaliin tapaan auton sulakkeelta. Kun lisälämmitin on päällä ja jäähdytysneste lämmintä (30 astetta?) niin lisälämmitin antaa releelle komennon ja puhallin saa sähköä lisälämmittimen sulakeboksissa olevan puhaltimen sulakkeen kautta suoraan akusta.
Tuo satunnainen puhaltimen toiminta saattaa johtua myös loppuun kuluneista puhaltimen hiilistä, eli ne eivät saa aina kosketusta.. Tuon ei kyllä pitäisi millään tavalla vaikuttaa muihin sähköihin.
Toivottavasti tämä jotenkin auttaa vian löytämistä. Ja ihan jokainen yksityiskohta ei välttämättä päde juuri 3-koppassa, mutta suunnilleen näin on vw-noita sähköjä toteuttanut :)
Mulla temppuili puhallin myös, 1- ja 3-nopeudet ei toimineet.
Vika oli siinä puhaltimen kytkimessä.
Tempaise se namiska irti niin siinä keskellä näkyy sellainen kuparinen lirvake jonka toinen pää on taivuteltu. Se taivuteltu pää kulkee siellä kehällä ja kytkee eri nopeuksia. Heiluttele sitä vaikka ruuvimeisselin kärjellä ja kuullostele alkaako puhallin pyörimään kontaktin saatuaan. Jos näin on niin ota se lirvake irti ja taivuttele niitä päitä jotenkin että kontaktit alkaa toimimaan.
Tuolla konstilla mulla alkoi puhaltimen kaikki nopeudet pelaamaan.
Ilmeisesti aika yleinen vika.
Vika oli siinä puhaltimen kytkimessä.
Tempaise se namiska irti niin siinä keskellä näkyy sellainen kuparinen lirvake jonka toinen pää on taivuteltu. Se taivuteltu pää kulkee siellä kehällä ja kytkee eri nopeuksia. Heiluttele sitä vaikka ruuvimeisselin kärjellä ja kuullostele alkaako puhallin pyörimään kontaktin saatuaan. Jos näin on niin ota se lirvake irti ja taivuttele niitä päitä jotenkin että kontaktit alkaa toimimaan.
Tuolla konstilla mulla alkoi puhaltimen kaikki nopeudet pelaamaan.
Ilmeisesti aika yleinen vika.
Kiitos taas avusta :)
Homma menee vaan mystisemmäksi. Puhallin meinasi osoitella jo jonkin sortin tasaisia oireita eli jos se toimi ennen käynnistystä se ei toiminut käynnistyksen jälkeen. Tämän jälkeen ko. oire katosi eikä se toiminut millään tavalla moneen päivään. Yhtäkkiä se alkoi toimiaan kokoajan sammuen lyhyeksi hetkeksi silloin tällöin? Ainoa määrittävä tekiä on ehkä kevyesti kuivemmat kelit?
Joskus sammumisen yhteydessä kuului outoa releen naksuntaa. Samoin kerran sain aikaa täysin uuden tilanteen jossa ac:n valo paloi mutta puhallin ei toiminut? Nämä kaksi asiaa olivat aina aikasemmin liittyneet toisiinsa.
Eli kun homma toimii kaikki toimii ja kun homma ei toimi ei toimi mikään. Koitan viimeiseen asti välttää mittarin kanssa komponentien läpikäyntiä, kun ne on kaikki niin pirun vaikeissa paikoissa ja kiitos eeperin levitelty molemmin puolin tulieltiä.
Kokeilin vielä epätoivon vimmassa vaihtaa seuraavan halvan komponentin eli x-releen mutta tietenkään sillä ei ollut mitään vaikutusta. Eipä siihen kummmemmin oireet viitanneetkaan.
Ongelman selvittelykin on vaikeutunut kun puhaltimet on nyt toimineen kokoajan. Eniten tässä pelottaa se että seuraavan kerran kun ne on rikki on se helvetin kylmä talvi aamu, jolloin ei saa ikkunoita pysymään auki ja kabiinia lämpiämään. Kiukussa mietin jo hyppylangan vetämistä puhaltimelle......
Eniten vaikuttaa kyllä kosketus häiriöltä jossain mutta missä... Eikä huvita viedä huoltoon kun tuollaisen silloin tällöin ilmenevän sähkövian korjaaminen on aika arpapeliä ja sähkömiehen aika ei oo halpaa.
Homma menee vaan mystisemmäksi. Puhallin meinasi osoitella jo jonkin sortin tasaisia oireita eli jos se toimi ennen käynnistystä se ei toiminut käynnistyksen jälkeen. Tämän jälkeen ko. oire katosi eikä se toiminut millään tavalla moneen päivään. Yhtäkkiä se alkoi toimiaan kokoajan sammuen lyhyeksi hetkeksi silloin tällöin? Ainoa määrittävä tekiä on ehkä kevyesti kuivemmat kelit?
Joskus sammumisen yhteydessä kuului outoa releen naksuntaa. Samoin kerran sain aikaa täysin uuden tilanteen jossa ac:n valo paloi mutta puhallin ei toiminut? Nämä kaksi asiaa olivat aina aikasemmin liittyneet toisiinsa.
Eli kun homma toimii kaikki toimii ja kun homma ei toimi ei toimi mikään. Koitan viimeiseen asti välttää mittarin kanssa komponentien läpikäyntiä, kun ne on kaikki niin pirun vaikeissa paikoissa ja kiitos eeperin levitelty molemmin puolin tulieltiä.
Kokeilin vielä epätoivon vimmassa vaihtaa seuraavan halvan komponentin eli x-releen mutta tietenkään sillä ei ollut mitään vaikutusta. Eipä siihen kummmemmin oireet viitanneetkaan.
Ongelman selvittelykin on vaikeutunut kun puhaltimet on nyt toimineen kokoajan. Eniten tässä pelottaa se että seuraavan kerran kun ne on rikki on se helvetin kylmä talvi aamu, jolloin ei saa ikkunoita pysymään auki ja kabiinia lämpiämään. Kiukussa mietin jo hyppylangan vetämistä puhaltimelle......
Eniten vaikuttaa kyllä kosketus häiriöltä jossain mutta missä... Eikä huvita viedä huoltoon kun tuollaisen silloin tällöin ilmenevän sähkövian korjaaminen on aika arpapeliä ja sähkömiehen aika ei oo halpaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa